iMac + OS x + Windows 0> Kjempekilde

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
For de av oss som vil ha en boks som er ca 43cm bred, sølvfarget og passer sammen med surroundforsterkeren så kan ikke mac levere. Enig?
Nei. Putt en mini Mac i en pen 43 cm bred boks :) Der får du også plass til strømforsyningen.

ReClock. Behøver en reclock på Mac ???

Hakke no' problem med hakking jeg ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Microsoft har også vært (for) treig å implementere Europasentriske løsninger som DVB-T for meg.
Finnes for Mac: http://www.miglia.com/products/video/tvmini/index.html

På kjøpet får du tidenes mest elegante TV-programvare EyeTV 2.0. Med programguide fra tvtv. Eneste kanal jeg har som mangler der er TV2.

En 24" mac + denne and off you go out of the box.

Men det er helt riktig: Mac er ikke for de som liker å fikle med drivere og skru og tweake inni maskinen ;)
 
K

knutinh

Gjest
Nei. Putt en mini Mac i en pen 43 cm bred boks :) Der får du også plass til strømforsyningen.
ReClock. Behøver en reclock på Mac ???

Hakke no' problem med hakking jeg ;)
http://archive.avsforum.com/avs-vb/history/topic/455947-1.html
"(only drawback.. we need Reclock for the Mac......! )"

http://lists.apple.com/archives/QuickTime-Users/2004/Jun/msg00119.html
"Subject: Re: ReClock -50Hz -Judder -Tearing
From: email@hidden (armin schmid)
Date: Fri, 18 Jun 2004 09:46:33 +0200
maybe off topics , but this "phenomena" drives me crazy for months now and
maybe this could be a challenge for the QT team

did you ever wonder why in the fast growing market of HTPCs and "digital lifestyle"
you will not find one of the nice G5s with a TFT or Plasma TV , Cinema display or one of the nice beamers ?


simple .
lets try this nice scenario in PAL world (70% of the world population)

a. No 50 Hz support ( workaround- DisplayConfigX - thanx Harald !)
b. No app. for a reclock

so you NEVER will get a studder, judder and tearing free playback with a Mac.

Not with a DVB -HDTV receiver - not with DVDs - not with QuickTimeFiles

And yes ... very fine... With FinalCutPro 4.5 you can use a 16:9 TFT (CinemaDisplay or similar TFT, beamer or Plasma with DVI-in)
as a second monitor to playback your clips -

every 15 or 45 or ... sec Studder -Judder-tearing



to get a better understanding a white paper from the dark side .
and how this problem is solved in the PC world


http://www.microsoft.com/whdc/archive/VidSynch.mspx
http://ogo.nerim.net/reclockfilter/"

-k
 
K

knutinh

Gjest
(min personlige forståelse av problemstillingen lyd/bilde-sync)
Grunnen til at man ønsker å bruke reclock:
I en PC har lydkortet en hardwareklokke. Det har også skjermkortet og "system". Ingen overliggende mekanisme synkroniserer disse, de er "free running".

Siden apple bruker mer og mer off-the-shelf hardware så regner jeg med at situasjonen er den samme der. De redesigner ikke ATI 9200 før de putter det inn i en mac?

Så... Når man spiller musikk er ikke dette noe problem. Lydkortet forteller systemet hva buffertilstanden er, og når det ønsker en ny frame med samples.

Når man derimot spiller av film, så brukes fremdeles lydkortet som "masterklokke". Lydkortet får lyddata i akkurat det tempoet som den interne klokka etterspør dem. Men hva da med video-data? Skjermkortet må nemlig putte ut frames i takt med den interne klokka for å holde en stabil klokke ut til skjermen.

Dermed har applikasjonen valget mellom å avspille lyd og bilde separat (og akseptere at disse to drifter ut av sync over tid) eller å prøve å korrigere en av dem.

Den enkleste måten å gjøre dette på er å "skippe" eller "kopiere" frames slik at lyd og bilde igjen er i sync. Det gir synlige hopp i bildet, og hvor ofte dette skjer er avhengig av klokkedriften.

Alternativet er, som reclock, å re-sample lyden slik at skjermkortet i praksis er "masterklokke". Dette gir helt kontinuerlig video, men alle artefakter som måtte være belemret med audio resampling. Ved de små klokkedriftene det er snakk om her så tror jeg at resampling av film-lyd er å foretrekke framfor sporadiske frame-drops.

Det finnes en enkel løsning på problemet: koble lyd og skjerm-klokke opp mot hverandre. ATI har gjort dette for noen AWI-kort. Apple står i en helt spesiell mulighet til å gjøre det siden de har full hw-kontroll. Akkurat slike ting er det som gjør at apple har mulighet til teknisk overlegenhet hvis de prioriterer de seriøse hjemmekinoentusiastene.

Jeg har dog ikke sett at de prioriterer disse veldig høyt.

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Akkurat slike ting er det som gjør at apple har mulighet til teknisk overlegenhet hvis de prioriterer de seriøse hjemmekinoentusiastene.

Jeg har dog ikke sett at de prioriterer disse veldig høyt.

-k
Jeg har ikke peiling på hvodan Apple forholder seg til synkeproblemet du nevner, men interesserte som vet hva de skal søke etter finner helt sikkert info her: http://developer.apple.com/
Apple prioriterer ihvertfall lyd-, foto og videoproffene (Logic, Aperture, Final Cut og Shake for å nevne noen) og da skulle det vel falle noen dråper på hjemmekinoentusiastene også? Og proffer tillater ikke hakking...

Finnes Logic og Shake for Windows?  ;D

Siste skudd på Applestammen er en forøvrig en rå 24" iMac :)
 
K

knutinh

Gjest
Jeg har ikke peiling på hvodan Apple forholder seg til dette, men interesserte som vet hva de skal søke etter finner helt sikkert info her: http://developer.apple.com/
Apple prioriterer ihvertfall lyd-, foto og videoproffene (Logic, Aperture, Final Cut og Shake for å nevne noen) og da skulle det vel falle noen dråper på hjemmekinoentusiastene også?
At de har god softwarestøtte for innholdsutviklere tror jeg ikke trenger å bety noe for "high-end" audio/video.
Finnes Logic og Shake for Windows?  ;D
At apple kjøpte opp logic for å forhindre konkuranse fra windows satte en effektiv stopper for logic på PC ja, til mange proffes fortvilelse =)

Siste skudd på Applestammen er en forøvrig en rå 24" iMac :)
Og alt for lite til stua mi =) Når det kommer en 40" plasma-iMac kan vi snakke =)

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
At de har god softwarestøtte for innholdsutviklere tror jeg ikke trenger å bety noe for "high-end" audio/video.
Hihi :) Vi blir aldri enige. Men nå argumenterer du som en hi-fi-entusiast som argumenterer med at lydteknikkere ikke har peil på lyd... Det er det bare hi-fi-folket som har. Videoprodusenter. Hva f... kan vel de om bilder ??? ;D

Tatt i betraktning den utbredte bruken av Final Cut Pro ville det undre meg mye om ikke Apple har tatt hånd om synkeproblemet og bakt inn sin egen ReClock i OS X. Hvilket skulle gjøre ReClock og lignende programmer overflødoge. Akkurat som ASIO...

Og Shake? ;D
 
K

knutinh

Gjest
Hihi :) Vi blir aldri enige. Men nå argumenterer du som en hi-fi-entusiast som argumenterer med at lydteknikkere ikke har peil på lyd... Det er det bare hi-fi-folket som har. Videoprodusenter. Hva f... kan vel de om bilder ??? ;D
På ingen måte. Jeg argumenterer bare for at brukere av logic ikke har behov for å synce lyd med bilde. Dermed er dette et ikke-problem for dem.

Proffer har selvsagt ofte veldig godt forståelse av ting. Men ofte kan de jobbe seg rundt hindringer på en annen måte enn amatører. Og det å redigere en video er ikke det samme som å nyte videoen i sofaen.

F.eks har man kanskje en monitor med 2500x2000 pixel eller hva nå den 30" til apple er. Da er 1:1 pixelmapping et ikke-problem fordi videoen ville bli for liten. For de av oss som har stor tv med bare 1366x768 er det betydelig mer relevant...
Tatt i betraktning den utbredte bruken av Final Cut Pro ville det undre meg mye om ikke Apple har tatt hånd om synkeproblemet og bakt inn sin egen ReClock i OS X. Hvilket skulle gjøre ReClock og lignende programmer overflødoge. Akkurat som ASIO...
Det er ikke så enkelt. Hvis du bruker Dolby digital så ville det kreve live encoding/decoding i software. Og bitstrømmen blir faktisk endret (ikke alle entusiaster ville like det)
Og Shake?  ;D
Jeg kjenner ikke Shake. Rattle & Roll? =9

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg kjenner ikke Shake. Rattle & Roll? =9

-k
Nei. Du kjenner tydeligvis ikke til proff programvare som kjører på OS X. Og lever i din egen verden der du er overbevist om at alle løsningene utelukkende finnes under Windows. Deg om det. Men ta en titt på linkene og lær! Og brukere av Shake og Final Cut-suiten MÅ synke lyd, eller kanskje driter de i det som de sløve filmprodusentene de er? ;D

http://www.apple.com/shake/
http://www.apple.com/finalcutstudio/finalcutpro/
 
K

knutinh

Gjest
Hihi :) Vi blir aldri enige.
Neinei, men den saklige informasjonen som kommer fram i diskusjonen bør være interessant både for macofile, windofile og bifile (boot camp) :-D

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Neinei, men den saklige informasjonen som kommer fram i diskusjonen bør være interessant både for macofile, windofile og bifile (boot camp) :-D

-k
;D
 

Valvester

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.06.2002
Innlegg
166
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Det skal ikke stikkes under en stol at DVD-spilleren til Apple ikke er helt strøken i avspillingen. VLC er bedre, men det er fremdeles et stykke igjen til stasjonære spillere - selv fra flere år tilbake.

Apple må få ut fingeren og komme med produkter som er "beinhardt optimaliserte" for "home entertainment". Det er ikke nok at Steve Jobs sprader rundt og snakker om digital hub, når man mangler et godt "43 cm HTPC-alternativ", reklokking, suveren DVD-avspiller-programvare, etc. Man ender opp med en Mac Mini med et virvar av eksterne bokser og FireWire/USB-kabel kaos. Eller en iMac stående i en slik "hjørneskrivebord-sak", med kabelstrekk til TV/stereoanlegg.

Selv går jeg med tanker om å lage en MythTV-basert boks - bygge en PC istedenfor å bruke en dyrere Mac til dette. Til alt annet (unntatt spill) foretrekker jeg Mac.
 

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
6.388
Antall liker
389
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Det skal ikke stikkes under en stol at DVD-spilleren til Apple ikke er helt strøken i avspillingen. VLC er bedre, men det er fremdeles et stykke igjen til stasjonære spillere - selv fra flere år tilbake.

Apple må få ut fingeren og komme med produkter som er "beinhardt optimaliserte" for "home entertainment". Det er ikke nok at Steve Jobs sprader rundt og snakker om digital hub, når man mangler et godt "43 cm HTPC-alternativ", reklokking, suveren DVD-avspiller-programvare, etc. Man ender opp med en Mac Mini med et virvar av eksterne bokser og FireWire/USB-kabel kaos. Eller en iMac stående i en slik "hjørneskrivebord-sak", med kabelstrekk til TV/stereoanlegg.

Selv går jeg med tanker om å lage en MythTV-basert boks - bygge en PC istedenfor å bruke en dyrere Mac til dette. Til alt annet (unntatt spill) foretrekker jeg Mac.
Hei!
Enig med deg, men det kommer nok.
Likevel det burde allerede vært her, men jeg venter (og tror på noe i denne duren)
Mvh.KW
 
K

knutinh

Gjest
Det skal ikke stikkes under en stol at DVD-spilleren til Apple ikke er helt strøken i avspillingen. VLC er bedre, men det er fremdeles et stykke igjen til stasjonære spillere - selv fra flere år tilbake.

Apple må få ut fingeren og komme med produkter som er "beinhardt optimaliserte" for "home entertainment". Det er ikke nok at Steve Jobs sprader rundt og snakker om digital hub, når man mangler et godt "43 cm HTPC-alternativ", reklokking, suveren DVD-avspiller-programvare, etc. Man ender opp med en Mac Mini med et virvar av eksterne bokser og FireWire/USB-kabel kaos. Eller en iMac stående i en slik "hjørneskrivebord-sak", med kabelstrekk til TV/stereoanlegg.

Selv går jeg med tanker om å lage en MythTV-basert boks - bygge en PC istedenfor å bruke en dyrere Mac til dette. Til alt annet (unntatt spill) foretrekker jeg Mac.
Neinei. Apple software og hardware er perfekt og har du ikke fattet det har du ikke fattet noenting. Har Mac en DVD-avspiller så gjør den nettopp det du trenger, hva skal du da med alle andre?

Du må da vel forstå at Steve Jobs vet bedre enn deg hvilken formfaktor madammen vilha??

:-D

-k
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Siden jeg begynte å bruke mac selv, har jeg oppdaget et par merkelige fenomener:

1. Det nytter som oftest ikke å overbevise folk om at mac er bedre enn pc.

2. Mac ER bedre enn pc.

3. En mac med intel-prosessor ER en pc, som kan kjøre windows (i tillegg til å være den samme flotte macen)

Er det rart vi mac-tilhengere blir litt oppgitte noen ganger? ;)
 
B

BjornE

Gjest
1. Hvorfor prøve?
2. Nei. Ingen er best, delvis fordi Mac er bestemt, mac mini, iMac etc. mens PC syes sammen etter behov, og desverre altfor ofte uten kompetanse av noe slag.
3 100% enig, det beste fra to verdener!
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0> Kjempekilde

Men helt sikkert er det at en mac med intel-prosessor, er det eneste alternativet, som lar deg velge fritt hvilket operativsystem du ønsker å bruke, på en lovlig måte... Mac OS`et er også etter min mening 10 ganger bedre enn windows... men det er vel mer en smaksak, og et spørsmål om behov. Windows har den fordelen at flere bruker det, de har også den ulempen at flere bruker det.

Nå som du har muligheten til å switche mellom både os x og windows, så oppfordrers du også av meg til å gi os x enda ny sjanse! Virker på meg som om du har hatt uflaks, og fått et skjevt inntrykk av operativsystemet!

Jeg har forresten samme maskinen som deg selv, og er strålende fornøyd med den, så lenge det er mac os x som vises på skjermen...   ;)
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Ulempen jeg har med OS akkurat nå er at jeg kjøpte et M-Audio Firewire Audiophile lydkort, som er et ekstremt bra eksternt lydkort samtidig som jeg kjøpte Mac'en. OS X har ikke drivere til denne enheten! Driverne som er tilgjengelig er for 10.4.6, jeg har 10.4.7. Kommer tilbake med info om OS X som jukeboks når jeg har fått oppgradert dirverne.. (Windows driverne dro direkte inn, kalte seg opp på nett og oppgraderte seg automatisk!).


Ellers har vi en flott maskin - la oss være enig om det!
 
P

Parelius

Gjest
Har du prøvd driveren fra M-Audio (for 10.4.6)? Vet du at den ikke funker for 10.4.7? Jeg har selv Firewire Audiophile, og har problemer, men ikke pga. denne driveren (har hatt problem i lang tid med tidligere versjoner av OS), så jeg antar det er noe feil med lydkortet.
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

Hei!

Ulempen jeg har med OS akkurat nå er at jeg kjøpte et M-Audio Firewire Audiophile lydkort, som er et ekstremt bra eksternt lydkort samtidig som jeg kjøpte Mac'en. OS X har ikke drivere til denne enheten! Driverne som er tilgjengelig er for 10.4.6, jeg har 10.4.7. Kommer tilbake med info om OS X som jukeboks når jeg har fått oppgradert dirverne.. (Windows driverne dro direkte inn, kalte seg opp på nett og oppgraderte seg automatisk!).
Men hvorfor gir du OS X skylden for dette? Problemet her, er jo rett og slett at M-Audio ikke har gitt ut en driver for siste versjon av OS X - Og det er elendig, Det er M-Audio som ikke har drivere til OS X, og ikke OS X som ikke har drivere til denne enheten, slik du skriver. Det er faktisk en ganske vesentlig forskjell der.

Men det er jo naturligvis lett å gi OS X skylden, når du ser at driverne til windows fungerer smertefritt! Du byttet OS, alt fungerte, ergo gir du OS`et skylden. Men om du hadde byttet enheten, så ville alt fungert i OS X! Og for et slikt produkt, som er rettet mot musikere, og musikkbransjen, så er mac-kompabilitet et must. Hvorfor i all verden har de ikke da en driver som fungerer med versjon 10.4.7? Og minst like vesentlig: hvorfor gi Windows honør, for å ha sittet på laurbærene de siste fem årene??

Må forøvrig legge til at dette tilfellet som du beskriver ikke er til å kjenne igjen med mine egne erfaringer med mac. Bakoverkompabilitet er noe Apple gjør sitt beste for å sikre. Ta f. eks overgangen til intel, det gikk så smertefritt at jeg omtrent ikke merket det! Programmer som var utviklet for en helt annen prosessor fungerte nøyaktig på samme måte som før, med unntak av noen få svært tunge programmer. Jeg har dessuten aldri hørt om mac-drivere som må fornyes for hver eneste lille del-oppdatering før! Og enda verre som ikke blir gitt ut når de trengs!

Ellers har vi en flott maskin - la oss være enig om det!
Enig! :)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
BjornE: Er du sikker på at du har benyttet 10.4.6 Inteldriveren fra M-Audio? PPC-driveren vil naturligvis ikke funke på din maskin. Synes det er merkelig at M-Audio ikke har driver som funker på OS X 10.4.7 tatt i betraktning så mye M-Audio-utstyr som kjøres fra OS X.

Forøvrig har M-Audio en helt grei teknisk support. Har du prøvd den?

Å skylde på OS X er og blir ihvertfall fullstendig bortebom... ;)
 
B

BjornE

Gjest
Hei!

Ja jeg er sikker på at jeg installerte Mac driver på OS X siden av maskinen. Meldingen var helt klar - for gammel driver, jeg sjekket også hjemmesiden til m-audio for å finne ut om det var noen nyere drivere, 10.4.7. Det var det ikke.

Jeg vet selvfølgelig hvem som lager drivere til hva, og jeg skylder ikke på OS X fordi denne ene driveren tilfeldigvis ikke var tilgjengelig. Dette er imidlertid ikke første gang en "ny" versjon av OS X ikke støtter eldre drivere.

Hadde samme problem når jeg gikk til Tiger fra Panter. Da døde skriveren. Jeg søkte endel på nettet og fant at svært mange hadde samme problem som meg. Dersom du tviler på dette anbefaler jeg at du sjekker litt på nettet selv. Apple er altfor dårlig i bakoverkompatibilitet mhp. drivere eller kanskje riktigere sagt - man utvikler en revisjon av OS og forventer at alle tredjeparts leverandører skal oppdatere sine drivere.

Dette tror jeg er litt for ambisiøst, særlig dersom aktuell produsent ikke lenger selger produktet. I mitt skrivertilfelle hadde Canon tydeligvis gjort seg ferdig med 9000 serien og utviklet ikke flere drivere. Desverre er verden litt for rask i dag, tror sikkert ikke dette hadde vært tilfelle dersom produsenter hadde vært litt midre fokusert på å finne nye produkter hele tiden fremfor å vedlikeholde eldre produkter. I så måte er desverre Apple ikke helt stuerene selv, har en iPod 60Gb, som er 2 år gammel. DEN er gammel den.
 
P

Parelius

Gjest
Hei!

Ja jeg er sikker på at jeg installerte Mac driver på OS X siden av maskinen. Meldingen var helt klar - for gammel driver, jeg sjekket også hjemmesiden til m-audio for å finne ut om det var noen nyere drivere, 10.4.7. Det var det ikke.
Jeg har 10.4.7 på maskinen, og hadde intet problem med å installere driveren fra M-Audio. Hva skjer?
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
Har du prøvd driveren fra M-Audio (for 10.4.6)? Vet du at den ikke funker for 10.4.7? Jeg har selv Firewire Audiophile, og har problemer, men ikke pga. denne driveren (har hatt problem i lang tid med tidligere versjoner av OS), så jeg antar det er noe feil med lydkortet.
Tiltredes. Har aldri opplevd at en driver må oppdateres med mindre OS-et er endret fra 10.X til 10.X+1. Dette er betydelige oppdateringer som man må kjøpe og som kommer toppen én gang i året, driverne kommer etter ganske fort fra de fleste produsenter.

Hvis man driter i eventuelle advarsler og installerer drivere for 10.4.6 (eller 10.4.X) i 10.4.7, så er det svært rart om lydkortet ikke virker. Det burde virke.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Hei!

Ja jeg er sikker på at jeg installerte Mac driver på OS X siden av maskinen.
Jeg tviler ikke på det. Men M-Audio har forskjellige drivere for PPC-Macer og Intel-Macer. Så mitt spm er om du er 100% sikker på at det var Intel-driveren du prøvde å installere på din Intel-Mac?
 

struktur

Fersking
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
4
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0> Kjempekild

Jeg tviler ikke på det. Men M-Audio har forskjellige drivere for PPC-Macer og Intel-Macer. Så mitt spm er om du er 100% sikker på at det var Intel-driveren du prøvde å installere på din Intel-Mac?
Kjører MBP 15" selv og har diverse utstyr, både lyd og bilde. Fikk boksen med 10.4.5, kjører nå 10.4.7 (selvfølgelig). Kan bare bekrefte at M-Audio kan være treige med drivere, og at de er de eneste jeg har vært borti som trenger manuell driver nedlasting på Mac'en. Skriver, kameraer og minnekort fra Canon går rett inn, prosjektoren ble funnet umiddelbart (navn og nummer, oppløsningen stilt optimalt, helt automatisk), eksterne harddisker nada problemo.

Med M-Audio midi-keyboard og lydkort måtte jeg vente i ukesvis fra 10.4.5 til 10.4.6. Driverene til 10.4.6 virket derimot uten problemer i 10.4.7...

Ikke imponert over M-Audio...

Helt overbesvist om at problemet er ustandard løsninger fra M-Audio, og ikke fra Apple. Mac'en har jo til og med et eget styresystem i operativkjernen for midi; CoreMidi.
 
K

knutinh

Gjest
Mac har vel gått fra et proprietært helvete for realtimedrivere for lyd og midi pre OSX til noe ganske bra fra og med OSX da at de fant ut at dette var en oppgave for OS leverandør og ikke 3rd party? Var det de OMS-gutta som stod bak?

-k
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Var det de OMS-gutta som stod bak?

-k
Kanskje. OMS som jo var en ganske kjekk løsning gikk jo i grava da Gibson kjøpte og slaktet Opcode. Et oppkjøp jeg aldri har skjønt. MIDIhåndteringen i OS X minner jo litt om OMS-grensesnittet så en skal vel ikke se bort fra at noen av OMS-gutta flyttet til Apple.

Men den biten er jo noe på siden av CoreAudio ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Det skal ikke stikkes under en stol at DVD-spilleren til Apple ikke er helt strøken i avspillingen. VLC er bedre, men det er fremdeles et stykke igjen til stasjonære spillere - selv fra flere år tilbake.

Apple må få ut fingeren og komme med produkter som er "beinhardt optimaliserte" for "home entertainment". Det er ikke nok at Steve Jobs sprader rundt og snakker om digital hub, når man mangler et godt "43 cm HTPC-alternativ", reklokking, suveren DVD-avspiller-programvare, etc. Man ender opp med en Mac Mini med et virvar av eksterne bokser og FireWire/USB-kabel kaos. Eller en iMac stående i en slik "hjørneskrivebord-sak", med kabelstrekk til TV/stereoanlegg.
Kanskje denne som kommer 1. kvartal 2007:
http://www.engadget.com/2006/09/12/apple-to-release-itv-video-streaming-box-in-2007/

Forøvrig kom iTunes 7 i dag :)
 
M

Mulelid

Gjest
Jatta! Windows er sikkert dritt når man har hatt Mac lenge nok, men Windows er sånn at det IKKE er bare "BARE" å innstallere Windows på en PC uansett hva slags PC det er. Saken er at Windows XP er veldig kresen på hva man har som maskinvare.. Man kan godt innstallere Win XP Pro førsteutgave på en PC med godt resultat, men tro ikke at Win XP SP2 virker topp for det. I verste fall får man fullt havari.. Det rare er nemlig at SP2 som oppdatering er "drepen" for visse maskinvarekombinasjoner mens nyinnstallering der SP2 er sammen med Win XP Pro på CD'n virker topp. Honda lager veldig bra motorer, men biler kan de ikke.. Derfor bør man ikke le av Mac med Windows før man evt. har prøvd selv. :)
 
K

knutinh

Gjest
Kanskje denne som kommer 1. kvartal 2007:
http://www.engadget.com/2006/09/12/apple-to-release-itv-video-streaming-box-in-2007/

Forøvrig kom iTunes 7 i dag :)
Endelig kommer apple med form-faktoren.

Men er dette en ekte "HTMAC", eller bare en embedded-box ala det pinnacle har hatt lenge? Og hvordan er det med HD avspilling?

Grunnen til at jeg gikk for HTPC og ikke en embedded boks er at det stadig kommer nye (og proprietære) formater. En ren softwareburk er bedre rustet til å oppgraderes enn en hardware embedded sak.

-k
 
L

Lydtekniker

Gjest
2. Mac ER bedre enn pc.
Jeg jobber daglig på Mac'er og har gjort det i en årrekke. Hjemme har jeg kun PCer, og den eneste Mac'en jeg kunne tenke meg å kjøpe måtte være en Mac Mini som mediasenter. Den er søt og diskret, og OS-X ser mer strømlinjeformet ut enn XP.

I mine øyne er ikke Mac'er bedre enn Windows-PCer på noe annet område enn den datasikkerheten som følger med å bruke et Unix-basert filsystem. OS-X kræsjer, programmer kræsjer, USB/FireWire-dingser dukker ikke opp eller forsvinner plutselig når man plugger inn en ny dings etc. Jeg kan eksempelvis ikke bruke både Digidesign Command8 USB-kontrolleren min samtidig som jeg har koblet på en LaCie Rugged FireWire-disk - da forsvinner plutselig kontrolleren. Dette er ett eksempel på ting som jeg har opplevd ikke kan kobles på samtidig. Jeg har hatt akkurat de samme problemene på flere ulike G4er og G5er, og jeg ble mye mer dataparanoid etter at jeg begynte å jobbe på Mac. Eple+S har blitt en ryggmargsrefleks, som sagt tidligere.

Her forleden dag skulle jeg fremvise mitt seneste lydetterarbeid for produsent av en TV-serie, og hele systemet låser seg uten forvarsel. Den fine fargerike badeballen står og snurrer i 5 minutter før jeg må ty til svenskeknappen og beklage overfor produsent at jeg kaster bort tiden hans på tekniske problemer.

"Why get a Mac? It just works", er ikke det et av reklamejippoene til Apple? Vel, som profesjonell bruker vil jeg bare si: OKSEBÆSJ.

....men de ser jo pene ut, og for noen er jo det omtrent det viktigste argumentet.
 
L

Lydtekniker

Gjest
Jeg har vel vært bortpå emnet før :)

Eller hur, Michell? ;)
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Jeg har vel vært bortpå emnet før :)

Eller hur, Michell? ;)
Sikkert. Men jeg kjenner meg ikke igjen og lurer på hva du har gjort med Macen din ;D
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0> Kjempekilde

Jeg jobber daglig på Mac'er og har gjort det i en årrekke. Hjemme har jeg kun PCer, og den eneste Mac'en jeg kunne tenke meg å kjøpe måtte være en Mac Mini som mediasenter. Den er søt og diskret, og OS-X ser mer strømlinjeformet ut enn XP.

I mine øyne er ikke Mac'er bedre enn Windows-PCer på noe annet område enn den datasikkerheten som følger med å bruke et Unix-basert filsystem. OS-X kræsjer, programmer kræsjer, USB/FireWire-dingser dukker ikke opp eller forsvinner plutselig når man plugger inn en ny dings etc. Jeg kan eksempelvis ikke bruke både Digidesign Command8 USB-kontrolleren min samtidig som jeg har koblet på en LaCie Rugged FireWire-disk - da forsvinner plutselig kontrolleren. Dette er ett eksempel på ting som jeg har opplevd ikke kan kobles på samtidig. Jeg har hatt akkurat de samme problemene på flere ulike G4er og G5er, og jeg ble mye mer dataparanoid etter at jeg begynte å jobbe på Mac. Eple+S har blitt en ryggmargsrefleks, som sagt tidligere.

Her forleden dag skulle jeg fremvise mitt seneste lydetterarbeid for produsent av en TV-serie, og hele systemet låser seg uten forvarsel. Den fine fargerike badeballen står og snurrer i 5 minutter før jeg må ty til svenskeknappen og beklage overfor produsent at jeg kaster bort tiden hans på tekniske problemer.

"Why get a Mac? It just works", er ikke det et av reklamejippoene til Apple? Vel, som profesjonell bruker vil jeg bare si: OKSEBÆSJ.

....men de ser jo pene ut, og for noen er jo det omtrent det viktigste argumentet.
OS-X krasjer: Dette har jeg kun opplevd en gang, etter at jeg installerte en ram-brikke. En gjennomsiktig grå skjerm rullet over skjermen og sa noe sånt som: kernel panic, your computer will shut down in 20 seconds... En gang(!) har jeg opplevd dette, og årsaken var dårlig ram! OS-X krasjer faktisk så godt som aldri.

programmer kræsjer: Ja. Dette skjer vel omtrent like ofte på mac som på pc. Det skjer, og sånn er det bare. Har egentlig svært lite, eller ingenting med os'et å gjøre. Men det er forskjellig hvordan de ulike operativsystemene takler et programkrasj! Som regel, eller rettere sagt; alltid, når et program krasjer i mac os x, så påvirker det ingen andre programmer eller operativsystemet og maskinen ellers. I Windows må man ofte restarte maskinen fordi et program har hengt seg. Alt går tregt og det er umulig å komme seg ut. Ikke engang ctrl+alt+del funker. Mac OS X håndterer dette på en mye mer elegant måte. Men man må komme seg vekk fra det programmet som jobber/sliter/nesten har krasjet. alt+eple+esc åpner vinduet for tvungen avslutning, der kan man avslutte programmet som ikke svarer - og det avsluttes faktisk. men man kan også bare skjule programmet med eple+h, for så å oppdage at man kan bruke maskinen på helt vanlig måte, mens programmet jobber i bakgrunnen til det blir ferdig. Det høres kanskje ut som om dette ikke er så veldig forskjellig fra windows, men forskjellen er ganske stor egentlig: for det funker faktisk.

Ang. situasjonen du beskriver hvor "hele systemet" låser seg og badeballen snurrer i fem minutter. Når den badeballen snurrer, betyr jo det at et program jobbet med noe, og det har nesten krasjet.... I den situasjonen du var i, er dette naturligvis uheldig, men du kunne antageligvis trykket alt+eple+esc for å lukke det. eller du kunne trykket eple+h for å skjule programmet, og la det fortsette i bakgrunnen. En tredje mulighet er eple+tab for å bytte til et annet program.

USB/FireWire-dingser: Dette høres ut som noen bugs... Bugs dukker opp i blant, og sånn er det bare. Men det skjer jo svært sjelden. Jeg har aldri hatt problemer med usb/firwire-dingser. Min erfaring er at dette bare fungerer, slik som de sier i reklamen.... :)

Du har faktisk et godt poeng i teksten din her... Nemlig at selv en mac, ikke er perfekt... Programmer kan krasje, bugs dukker opp i ny og ne osv... Feil kan forekomme, selv om det er en mac. Men de fleste som bruker mac, inkludert meg selv, vil ha vanskelig for å kjenne seg igjen, for det skjer praktisk talt nesten aldri!
 
L

Lydtekniker

Gjest
Re: iMac + OS x + Windows 0> Kjempe

OS-X krasjer: Dette har jeg kun opplevd en gang, etter at jeg installerte en ram-brikke. En gjennomsiktig grå skjerm rullet over skjermen og sa noe sånt som: kernel panic, your computer will shut down in 20 seconds... En gang(!) har jeg opplevd dette, og årsaken var dårlig ram! OS-X krasjer faktisk så godt som aldri.
To ganger på like mange måneder for min del:


...med denne meldingen ved påfølgende reboot:


Den ene gangen da jeg bare klikket på en LaCie-disk i Finder som jeg hadde koblet til, den andre gangen da jeg prøvde å Force Quit'e et program. Kræsj bom bang, på to forskjellige Mac'er.

programmer kræsjer: Ja. Dette skjer vel omtrent like ofte på mac som på pc. Det skjer, og sånn er det bare. Har egentlig svært lite, eller ingenting med os'et å gjøre.
100% enig, dette er stort sett alltid forårsaket av de som lager programmene, ikke OS'et i seg selv.

Men det er forskjellig hvordan de ulike operativsystemene takler et programkrasj! Som regel, eller rettere sagt; alltid, når et program krasjer i mac os x, så påvirker det ingen andre programmer eller operativsystemet og maskinen ellers.
That's not entirely accurate - som sagt over, hender det den grå skjermen med on/off-symbolet dukker opp når et program går ad undas... og da er det kun én løsning: strekke seg etter svenskeknappen. Dette har jeg opplevd flere ganger på flere forskjellige Mac'er.

Ang. situasjonen du beskriver hvor "hele systemet" låser seg og badeballen snurrer i fem minutter. Når den badeballen snurrer, betyr jo det at et program jobbet med noe, og det har nesten krasjet.... I den situasjonen du var i, er dette naturligvis uheldig, men du kunne antageligvis trykket alt+eple+esc for å lukke det. eller du kunne trykket eple+h for å skjule programmet, og la det fortsette i bakgrunnen. En tredje mulighet er eple+tab for å bytte til et annet program.
Som sagt var det akkurat dette jeg gjorde da Mac's versjon av den berømte Windows-blåskjermen dukket opp.

USB/FireWire-dingser: Dette høres ut som noen bugs... Bugs dukker opp i blant, og sånn er det bare. Men det skjer jo svært sjelden. Jeg har aldri hatt problemer med usb/firwire-dingser. Min erfaring er at dette bare fungerer, slik som de sier i reklamen.... :)
...helt til man skal gjøre litt mer seriøse ting enn å flytte på fotoalbum og spillelister ;)
 

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Innlegg
1.690
Antall liker
7
Etter at Apple begynte å bruke Intelprosessorer, og derfor kunne kjøre Windoze, har BSOD's blitt så vanlig at du har fått muligheten til å lage dine egne BSOD-skjermer/meldinger. Bra rått!

Husk at det også er mulig å kjøre Linux på Mac. Det hender seg at jeg mister et vindu eller to her også, men aldri hele maskinen.
 

nybegynneren

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
57
Antall liker
0
Re: iMac + OS x + Windows 0&am

Men jeg kjenner meg ikke igjen og lurer på hva du har gjort med Macen din ;D
Enig!!! ::)

Jeg har faktisk aldri sett noe liknende.
 
Topp Bunn