IKEA OBEGRÄNSAD?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hoi!

    Noen som har testet nye møblene og/eller platespilleren de har kommet med?
    Det er den letteste, mest plæstic not så fæntæstic greia jeg har sett. Tallerken i plast som kommer ferdig vindskeiv og man kan lure på vitsen med hele spilleren og dette Swedish House Mafia styret. Kan umulig låte bra, men jeg tok med en, koplet opp et mini-anlegg «på si» så får dra og kjøpe en plate i morgen.
    Strøm fra mobil lader og USB, Syltetøystrikk reim, RCA kabel som går til mini-jack for å kople til IKEA høyttaler?
    Den må vel ha innebygget trinn, og bør funke på alle forsterkere?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    HaHa!
    Det kom inn 35stk til Slependen i dag, forsvant mange på den korte tiden jeg var der.
    Samlere? En dame som virket ha litt peiling tok med en, stusset på den lave vekta, så på meg og så flira vi.
    Seriøst, kjennes ut som esken er tom. Så lett er den.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den ser bra ut. Kul.
    Har lest et sted at den kommer med fast nåletrykk 3 g. Om antiskating finnes må fåglarna veta. Siden armhodet har slisser er det mulig å leke med geometri. :)

    Men altså: Noen MÅ plugge den inn i en ledig linjeinngang og ta et opptak av både den og standardriggen, i f.eks. Audacity, normalisere, anonymisere og legge ut filene. Hører folket forskjell? Foretrekker folk A eller B?
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    956
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Den ser bra ut. Kul.
    Har lest et sted at den kommer med fast nåletrykk 3 g. Om antiskating finnes må fåglarna veta. Siden armhodet har slisser er det mulig å leke med geometri. :)

    Men altså: Noen MÅ plugge den inn i en ledig linjeinngang og ta et opptak av både den og standardriggen, i f.eks. Audacity, normalisere, anonymisere og legge ut filene. Hører folket forskjell? Foretrekker folk A eller B?
    Ja evt måle og anonymisere målingene:)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    HeHe!

    Ja, den ser jo litt kul ut, og hadde vært det også, om utførelsen var i et solid materiale.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at denne vil få slakt av presse når anmeldelser kommer. Er jo bare lett-plast, -jeg har ikke veiet den men vi snakker vel gram, og ikke kilo. Den oppleves som en barneleke. "Tallerken"er type myk Frisbee. At SHM setter navnet sitt på noe slikt… Enorm kontrast til den lille Arcam.
    Finnes nesten ikke info om den heller. Jeg drar innom Big Dipper og finner en 33` etterpå, så skal jeg oppdatere på om det kommer lyd ut av RCA (Håper forsterker er innebygget)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En finfin spiller for å teste skiver man kjøper brukt og er usikker på om det er hakk eller andre problemer med vinylen?
    Jeg tør ikke stikke plogen min ned i hva som helst hvis jeg skulle kjøpt brukt så en slik løsning hadde kanskje vært fint :D
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Husk fjonge kabler. Jeg leser til stadighet at gode hifikabler ordner det meste.
    Phonoforsterker skal være innebygd. Er ganske festlig at greia klarer seg med 5V/2,4A.

    @ynot: Jeg kjøper, vasker og tester.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Artig plassering under Bluetooth-høyttalere

    1665128754169.png


    Og videre står det:
    " Sett stiften forsiktig ned på plata. Å slippe den kan gjøre spissen sløv og skade plata. " hahaha
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Bare 14 på lager på Ikea Ringsaker. Må skynde meg, ja?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    De har vel høyttalerne sine også i Belysning-avdelingen. :) Eneby har 3,5 mm stereojack-inngang, et voilá! Mono!
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Vi kan jo trekke litt på smilebåndet av platespiller fra Ikea, men den når kundegrupper som ellers ikke hadde kommet hjem med platespiller.
    Du skal ikke se bort fra at slike produkter kan sørge for større rekruttering og interesse enn «seriøse» spillere fra «seriøse» aktører.
    Hvis vi klarer å være helt objektive var det vel ingen vanlige mennesker som snakket om vta, antiskating og overheng i vinylens glansdager?
    Fint hvis folk kan lære seg å bruke et fysisk format igjen og høre et album fra a til å. 👍
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    En finfin spiller for å teste skiver man kjøper brukt og er usikker på om det er hakk eller andre problemer med vinylen?
    Jeg tør ikke stikke plogen min ned i hva som helst hvis jeg skulle kjøpt brukt så en slik løsning hadde kanskje vært fint :D
    Off topic, men min erfaring er at en nål som sporer bedre spiller fint der en nål som sporer dårligere sliter. Altså at med dårlig sporing så blir det slik: "oi, her er det hakk i plata" mens det ved bedre sporing blir slik: "oi, det gikk visst fint forbi der det er hakk i plata". Men dette kommer jo selvfølgelig an på hvor stort dette hakket er da.
     

    SERB

    Medlem
    Ble medlem
    23.09.2021
    Innlegg
    45
    Antall liker
    212
    Sted
    Oslo
    Ikea har så og si ubegrenset returrett på tinga sine, så om det er bomkjøp så er det bare å returnere, spent å høre hvordan lyden er
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Okey,

    Var på Big D. (Dipper) nettop og handlet en plate jeg kjenner lyden godt av. Og fordi jeg liker coveret veldig godt.Miss Jones..
    Fin mix av folk der, og utstyr. Det ble kjørt demo på Klipsch for HiFi geeken, det var hipstere (naturligvis) og det var de seriøse musikk gutta med tattis i maska, ute etter en plate eller tre til helgas strabaser. Og et kvinnfolk eller to kjøper også fortsatt plater. De med ringer i nesa og annen metall rundt om i fjeset gjør det i hvertfall . Ingen overraskelser slik sett.
    Men seriøst da snurre-folk: PRISENE på LP!! Skjera`? 1 hel mnd Tidal OG Spotify abn.for prisen av 1 (EN!) LP.
    Hva driver analog folket med, kaste bort pengene sine på dette mediet..

    Men her kommer en liten «anmeldelse» av IKEA OBEGRÄNSAD. Oh my! Den bør definitivt få BEGRÄNSAD bruk blant de som har noen HiFi ambisjoner.
    Som nevnt; Ved påslag av motor -som lager litt lyd, er tallerken veldig vindskjev/«slått» seg. Det så jeg på den demo som stod på Slependen også, så det er nok symptomatisk og gjelder nok hele produksjon. Kanskje går den å glatte ved bruk av oppvarming og press?
    Armen går opp og ned som en JoJo. NeiNei! Blir vel ikke jevnt stift trykk av dette, og verst ytterst på spor 1.
    Koplet så til den lille Arcam Solo Uno med medfølgende RCA til minijack. Og jo, -det ble lyd og ved første ørekast så låt det også helt OK. Men raskt hørte jeg en rasp oppover i frekvens. Har bare testet denne lille Arcam på streaming så koplet til iPad på analog inngangen for sikkerhetsskyld, og alt var perfekt og vellydende da.
    Plata er hel ny, så tviler på at det er noe feil på denne. Og jeg er tross alt oppvokst med platespiller, og vet hvordan det bør låte.

    Jeg kjøpte et par rack fra samme kolleksjon. De er tunge og solide, med enkel finish men også til pølse-pris.
    Denne spilleren…hvem er det som IKKE kommer til å levere den tilbake? Jo, samleren. Spekulanten. Arkitekt interiør/hus som synes den ser kul ut i heimen. Får finne ut om jeg er en av disse typene. Prisen sin er den IKKE på noen måte verdt, målt med lydkvalitet som parameter.
    Om den ikke kan tweakes da.
    E9C789EB-572C-4E51-AD99-1C846EA5FB6A.jpeg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Det var noe kjent med fasongen på denne spilleren. Det føles som om jeg har sett den før. Så kom jeg på det...

    okki_nokki.jpg


    Men jeg antar at IKEA sin ikke kan brukes til å vaske plater med ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hehe!

    Ikke ulik, synd IKEA ikke gjorde skikkelig jobb når de først klinker til med denne lanseringene. Tupperware.
    Testet og undersøkte litt mer om noe kunne gjøres med tallerken, og stift som skjer litt skjev ut.
    KAN jo ta tallerken litt i mikroen og presse den rett? Men dette stift/pick-up kan jeg lite om.
    Hva skyldes tendens til «spille på kam» lyd oppover mot diskanten på platespillere?

    865B09F7-3AEB-42CC-9DF6-F7DB98BD7974.jpeg
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    40.414
    Antall liker
    83.955
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    97
    Dette med tallerkenen må da være en grei reklamasjonssak, evt få igjen pengene for hele spilleren? Høres jo mest ut som om det er penger ut av vinduet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Dette med tallerkenen må da være en grei reklamasjonssak, evt få igjen pengene for hele spilleren? Høres jo mest ut som om det er penger ut av vinduet.
    Ikke no prob å returnere den selvsagt. Men gøy å teste litt i hva som er mulig å få til i dette lille surreanlegget også.
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.691
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Hvem i huleste er i 2022 interessert i middelmådige vinylspillere bortsett fra ikeakunder?
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Unge folk, med begrenset økonomi? Nok av dem i tusentall hver dag. Og på høstens loppemarkeder så får man jo hivd svarte frisbees etter seg;)
    OG, Hipstern var ikke død så jeg på Big Dipper i dag

    Ser nå at det allerede er tomt på Slependen og Furuset. Collectors Item. Bedre å selge den til blodpris enn å levere den tilbake
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.742
    Antall liker
    21.612
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har bare gått én på Ringsaker siden i går. Var det deg, @Trondmeg ?

    Buzz er vanligvis pga. sporingsfeil. Nåletrykk for lavt. Feil eller manglende sporingskompensasjon. Det kan selvfølgelig også være at den innebygde phonoforsterkeren forvrenger.

    Synd med basale feil som tallerken med kast og dårlig lyd fra et kult utseende produkt.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Det virker som designerne og økonomene har vunnet over ingeniørene. Plast platetallerken er sikkert kostnadseffektivt, men man skal vite hva men driver med om man skal klare å støpe en flat tallerken i plast. En utstanset tallerken i 3mm aluminiumplate med litt gummi på toppen ville sikkert blitt litt dyrere, men mye bedre.
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    391
    Antall liker
    270
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    "Limited edition" gjør noe med folk 😊 (selv om Ikea kanskje selger mer av denne enn det selges andre spillere i løpet av året).

    Men bortsett fra det, nye leiligheter i byer er små, og veldig dyre. Ikke sikkert hifi er på toppen av prioriteringslista.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.063
    Antall liker
    7.917
    Torget vurderinger
    12
    Har bare gått én på Ringsaker siden i går. Var det deg, @Trondmeg ?

    Buzz er vanligvis pga. sporingsfeil. Nåletrykk for lavt. Feil eller manglende sporingskompensasjon. Det kan selvfølgelig også være at den innebygde phonoforsterkeren forvrenger.

    Synd med basale feil som tallerken med kast og dårlig lyd fra et kult utseende produkt.
    Nei, jeg samler visst mest på systemdek og har mer lyst på nydelige TD1500.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.062
    Antall liker
    4.940
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Om dette er en sånn hipstergreie så betyr det dessverre ingenting hvordan den låter. For å høste anerkjennelse fra sine hipstervenner er det nok å ha den utstilt. Trenger ikke bruke den, det viktigste er at man har den ;)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.918
    Antall liker
    1.973
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Kara,

    -Det lå et klipp på Tuben om denne. Testen viser akkurat samme issue med tallerken som den jeg har.
    Og like lite imponert. Godt det ikke bare er meg:LOL:
    Tror tester tar feil om at ikke tallerken kan taes av, er jo en lås under filten..

    Anyways, -blir vel en retur til IKEA med denne nå ja ifm annet ærend.
    Om noen her får lyst til å ta denne til kostpris for et eller annet bruk, så skrik ut:)

     

    Prebs

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.09.2013
    Innlegg
    160
    Antall liker
    46
    Er redd for at denne papp-spilleren blir å se i alskens bolig annonser på Finn framover. Blir nok bolig stylernes favoritt gadget det her!!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn