iGrans Mikrokosmos

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Straight from the horse's mouth: 🐴

"Non-classical albums in the database very very rarely get a five-star rating upon initial release. The five-star rating for non-classical albums is reserved for an album that has stood the test of time and has become an important and very meaningful recording within its genre.

Classical albums are treated a little differently and a really terrific new classical release may be granted five stars if the classical editors see remarkable quality in the album. Our classical team seeks out the best of the new releases and often awards those albums a five-star rating if one is merited."

All music Rating FAQ

Kult at du likte den @Karmana! Det er egentlig en vuggesang. Så enten kan man bli nattlig venn med lyttebesøkeren, eller markere at det er på tide å gå hjem 😎.
    Nja, det der bekrefter vel stort sett bare det jeg skrev. Det som legges ut av ikke-klassisk er også et utplukk, så hvorfor de karaktersetter forskjellig gir ikke mening for meg……….men det er det vel ikke deg, men AllMusic som i tilfelle bør svare for 😊

Registrerer at når vuggesanger spilles er det alltid tid for å legge seg. Det får meg til å lure på hva som skjer hjemme hos deg når du spiller dødsmesser 🤔😆

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.967
    Sted
    Langesund
    Nja, det der bekrefter vel stort sett bare det jeg skrev. Det som legges ut av ikke-klassisk er også et utplukk, så hvorfor de karaktersetter forskjellig gir ikke mening for meg……….men det er det vel ikke deg, men AllMusic som i tilfelle bør svare for 😊

Registrerer at når vuggesanger spilles er det alltid tid for å legge seg. Det får meg til å lure på hva som skjer hjemme hos deg når du spiller dødsmesser 🤔😆
    Klassisk er mer seriøst og folke rundt det er litt bedre mennesker en oss vanlig. Jeg unner de det ekstra poenget. ;)

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.410
    Sted
    Oslo
    Enda bedre å høre live uten forsterkeri. Patricia Kopatchinskaja kommer til Oslo om noen uker.

Sist redigert:

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.961
    Jeg tenker at Allmusic gir karakter først og fremst for utøvelse på klassisk, mens for ny pop/rock gis karakteren både for komposisjon og utførelsen.
    Man trenger litt tid for å vurdere hvor god (tidløst?) en komposisjon er.
    Så deres karaktersetting gir mening for meg.

Irrgjenger

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2026
    Antall liker
    921
    Sted
    Oslo
    Musikkhistorien er vel i bunn og grunn en historie om gentrifisering av sjanger etter sjanger, er den ikke? Old school Hip Hop er vel langt på vei inne i den soignerte varmen.

Eneste unntaket jeg kan se er, kremt, svenske danseband... :D

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Jeg tenker at Allmusic gir karakter først og fremst for utøvelse på klassisk, mens for ny pop/rock gis karakteren både for komposisjon og utførelsen.
    Man trenger litt tid for å vurdere hvor god (tidløst?) en komposisjon er.
    Så deres karaktersetting gir mening for meg.
    Høres riktig ut, men likevel feil (for meg). Ved denne tilnærmingen/karaktersettingen får AllMusic (nesten) en hver som spiller klassisk musikk til å være smått legendarisk ift å tolke komposisjon og/eller instrument……. Det blir for meg like feil som at man skal vente hundre år for å bestemme seg for at en pop/rock utgivelse fortjener toppkarakter. Musikkanmeldelser på nye utgivelser er tross alt ferskvare. De som måtte lese dette som en harang mot klassisk musikk…….tar feil! Det handler bare om at jeg finner denne karaktersettingen som……for å si det på Bergensk…….sløkket 😊

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan karaktersettes typisk utgivelser av helt nye «klassiske» komposisjoner?

Karmana

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Antall liker
    93.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    43
    Hvordan karaktersettes typisk utgivelser av helt nye «klassiske» komposisjoner?
    Skal ikke påstå at jeg har svart belte i å ha fulgt nok med til å være kategorisk, men magefølelsen min etter å ha scrollet gjennom hver fredag tilsier at også nye »klassiske» komposisjoner ligger jevnt over mellom fire og fem (på terningskastet som stopper på fem). For meg blir det meningsløst da de høyeste karakterene innen klassisk burde vært forbeholdt dem som gav gamle verk en spennende ny tolkning og/eller er eksepsjonell på sitt/sine instrumenter. Den tilnærmingen de har i dag burde tilsi at nyere verk ble karaktersatt som øvrige musikksjangre, men jeg tror ikke det er tilfelle.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    34.557
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vet ikke, men jeg tror jeg ville vært konservativ/forsiktig.

motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    48.290
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Gratulerer så mye med flotte høyttalere :) Du har virkelig gått opp en størrelse eller to
    Nyt kvelden Mr

mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn