Politikk, religion og samfunn Identitetspolitikk og anerkjennelse

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.236
    Antall liker
    2.641
    Så det står ikke på fødselsattesten din eller i folkeregisteret hvilket kjønn du er? Interessant.
    Joda, men kjønnet mitt ble avgjort lenge før den tid. Praktisk byråkrati har lite med mitt kjønn gjøre
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.153
    Antall liker
    20.008
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Lurer på om det finnes et enkelt ord for ikke-tolerant også. 🤔
    Det handler så absolutt IKKE om toleranse. Jeg har full respekt for transer og deres utfordringer. Hva jeg derimot IKKE går med på, er at toleranse defineres ut fra å selv defineres som noe annet enn jeg er; mann. Punktum.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Det handler så absolutt IKKE om toleranse. Jeg har full respekt for transer og deres utfordringer. Hva jeg derimot IKKE går med på, er at toleranse defineres ut fra å selv defineres som noe annet enn jeg er; mann. Punktum.
    Så om noen av årsaker vi ikke forstår velger å definere deg og meg som cis-menn, så fortjener de tyn?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er vel ikke så mye å krangle om vel. Avvikene får være avvikene og de som er normale er menn og kvinner.
    Ganske enkelt egentlig
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.153
    Antall liker
    20.008
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så om noen av årsaker vi ikke forstår velger å definere deg og meg som cis-menn, så fortjener de tyn?
    De får definere hvordan de enn vil, men ikke forvente at jeg selv definerer meg som noe som helst annet enn jeg er; mann.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Er vel ikke så mye å krangle om vel. Avvikene får være avvikene og de som er normale er menn og kvinner.
    Ganske enkelt egentlig
    Som Erna ville ha sagt det: "Jeg ville nok ikke ha formulert meg slik!"
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hva er feil? Hvis 99, 5% av et antall er noe og resten er noe annet så er det vel helt ok å kalle det avvik og normalt
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Er vel ikke så mye å krangle om vel. Avvikene får være avvikene og de som er normale er menn og kvinner.
    Ganske enkelt egentlig
    Begrepet "normal" er ganske stort, og dessuten kan det utvides ved behov. I en annen tråd vil jeg vel hevde at du fremmer en del temmelig avvikende meninger, så får vi vurdere, da, om dette plasserer deg i gruppen "unormal".
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    I forhold til kjønnsidentitet så er jeg normal.
    På mange andre områder er jeg et avvik, det er jeg fult klar over og er stolt av det.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Veldig, veldig, veldig politisk ukorrekt!
    Dessuten kan det oppfattes som temmelig unødvendig. Noen her reagerer mot å bli definert, det kan være noen vil reagere litt mot å bli definert som "unormal" eller "avviker", for eksempel.
    Det er lov å bruke huet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det går begge veier, og da trenger man ikke å endre definisjonen og kalle alle normale noe annet enn det de er.
    Men stemmer det, det går bare en vei slike fornærmelser. Samme gjelder rasisme forresten...
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.153
    Antall liker
    20.008
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Veldig, veldig, veldig politisk ukorrekt!
    Det trengs MYE mer at folk er politisk ukorrekt. Ære være de som våger. Å bli påtvunget en eneste riktig måte å tenke på må alltid bekjempes. Selv er jeg 'mann'. Intet cis eller hva pokker det er som skal påtvinges meg. Mann.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Det handler så absolutt IKKE om toleranse. Jeg har full respekt for transer og deres utfordringer. Hva jeg derimot IKKE går med på, er at toleranse defineres ut fra å selv defineres som noe annet enn jeg er; mann. Punktum.
    Minner meg litt om barneskolen hvor folk ble sinte hvis man kalte dem homo sapiens. "Kaller du meg homo, eller!?"
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Det trengs MYE mer at folk er politisk ukorrekt. Ære være de som våger. Å bli påtvunget en eneste riktig måte å tenke på må alltid bekjempes. Selv er jeg 'mann'. Intet cis eller hva pokker det er som skal påtvinges meg. Mann.
    Selv er jeg en tosk, uansett hva folk sier. En politisk ukorrekt tosk.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Det går begge veier, og da trenger man ikke å endre definisjonen og kalle alle normale noe annet enn det de er.
    Men stemmer det, det går bare en vei slike fornærmelser. Samme gjelder rasisme forresten...
    Hvis jeg kaller deg cis-mann så betyr det at du er normal. Det betyr at du tilhører den store majoriteten av de som definerer seg som sitt fødselskjønn.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Det trengs MYE mer at folk er politisk ukorrekt. Ære være de som våger. Å bli påtvunget en eneste riktig måte å tenke på må alltid bekjempes. Selv er jeg 'mann'. Intet cis eller hva pokker det er som skal påtvinges meg. Mann.
    Det er heller ingen som tvinger deg til å bruke cis om deg selv. Men det er kanskje litt gøy å late som, sånn at man har noe å opponere mot?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg kaller deg cis-mann så betyr det at du er normal. Det betyr at du tilhører den store majoriteten av de som definerer seg som sitt fødselskjønn.
    Spørs jo hva disse definisjonene skal brukes til da og hvor det ender opp. Det lnghtc++ flagget blir jo bare mer og mer inkluderende så kanskje cis ender opp på dette flagget også så er vi tilbake til start.
    Helt ærlig så driter jeg i hva jeg blir kalt, men skeptisk til å bli satt i en gruppe med kvinner.
    Hvilke rettigheter, plikter o.l medfører det utover det man allerede har som mann..
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Spørs jo hva disse definisjonene skal brukes til da og hvor det ender opp. Det lnghtc++ flagget blir jo bare mer og mer inkluderende så kanskje cis ender opp på dette flagget også så er vi tilbake til start.
    Helt ærlig så driter jeg i hva jeg blir kalt, men skeptisk til å bli satt i en gruppe med kvinner.
    Hvilke rettigheter, plikter o.l medfører det utover det man allerede har som mann..
    Som "kvinne" har du jo alltid retten til å klage og kritisere menn for at at de ikke gjør nok og det de gjør kan du uten fare for å bli motsagt
    kritisere for at det ikke er gjort på rett måte! Dessuten har du alltid "trumfkortet" at de ser på deg kun som et sex leketøy!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Spørs jo hva disse definisjonene skal brukes til da og hvor det ender opp. Det lnghtc++ flagget blir jo bare mer og mer inkluderende så kanskje cis ender opp på dette flagget også så er vi tilbake til start.
    Helt ærlig så driter jeg i hva jeg blir kalt, men skeptisk til å bli satt i en gruppe med kvinner.
    Hvilke rettigheter, plikter o.l medfører det utover det man allerede har som mann..
    Du blir jo satt i den store gruppen av vanlige menn som er og definerer seg selv som menn. Du får verken flere eller færre rettigheter av det. Jeg tror du kan ta det helt med ro, altså.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Som "kvinne" har du jo alltid retten til å klage og kritisere menn for at at de ikke gjør nok og det de gjør kan du uten fare for å bli motsagt
    kritisere for at det ikke er gjort på rett måte! Dessuten har du alltid "trumfkortet" at de ser på deg kun som et sex leketøy!
    Men det betyr vel at kvinner ikke lenger kan klage på menn. Med mindre man klager på sin egen gruppe (cis)
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du blir jo satt i den store gruppen av vanlige menn som er og definerer seg selv som menn. Du får verken flere eller færre rettigheter av det. Jeg tror du kan ta det helt med ro, altså.
    Men hva er poenget da?
    Jeg har ikke levd så mange år men nærmer meg 40 og har gjennom hele mitt liv alltid presenterert meg med navn og kanskje alder.
    Jeg har aldri hatt noe behov for å fortelle hva jeg tenner på eller identifiserer meg som i settinger der jeg møter fremmede eller lignende.
    Sliter med å forstå behov, målsetting
    Med mindre det blir slik at det skal bli vanlig å si hei jeg heter Pål, jeg tenner på gulerøtter og identifiserer meg som en kanin.
    Det er det vel ingen som hverken har behov for å vite eller bryr seg om i det daglige liv.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    7.941
    Torget vurderinger
    0
    Men hva er poenget da?
    Jeg har ikke levd så mange år men nærmer meg 40 og har gjennom hele mitt liv alltid presenterert meg med navn og kanskje alder.
    Jeg har aldri hatt noe behov for å fortelle hva jeg tenner på eller identifiserer meg som i settinger der jeg møter fremmede eller lignende.
    Sliter med å forstå behov, målsetting
    Med mindre det blir slik at det skal bli vanlig å si hei jeg heter Pål, jeg tenner på gulerøtter og identifiserer meg som en kanin.
    Det er det vel ingen som hverken har behov for å vite eller bryr seg om i det daglige liv.
    Si ikke det, jeg har et tomt kaninbur etter at vår hyggelige "leieboer" døde på seg. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Men hva er poenget da?
    Jeg har ikke levd så mange år men nærmer meg 40 og har gjennom hele mitt liv alltid presenterert meg med navn og kanskje alder.
    Jeg har aldri hatt noe behov for å fortelle hva jeg tenner på eller identifiserer meg som i settinger der jeg møter fremmede eller lignende.
    Sliter med å forstå behov, målsetting
    Med mindre det blir slik at det skal bli vanlig å si hei jeg heter Pål, jeg tenner på gulerøtter og identifiserer meg som en kanin.
    Det er det vel ingen som hverken har behov for å vite eller bryr seg om i det daglige liv.
    Poenget er bare at cis av og til er et enkelt ord å bruke hvis man skal si at noen ikke er trans.
    Du kan sikkert leve resten av livet ditt uten å noen gang trenger å bruke ordet cis, så jeg ser ikke helt at dette skal være et problem.

    Hadde egentlig ikke sett for meg deg som furry, men whatever floats your boat. 🫶🌈
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.847
    Antall liker
    10.466
    Sukk.
    Det er grenser for hva vi tosker ikke forstår. Såpass forstår jeg etter å ha sett noen av de seneste innleggene her.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Poenget er bare at cis av og til er et enkelt ord å bruke hvis man skal si at noen ikke er trans.
    Du kan sikkert leve resten av livet ditt uten å noen gang trenger å bruke ordet cis, så jeg ser ikke helt at dette skal være et problem.

    Hadde egentlig ikke sett for meg deg som furry, men whatever floats your boat. 🫶🌈
    OK takk for oppklaringen. Så dette er for tilfeller der man diskuterer /snakker om andres legning og identitet.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.153
    Antall liker
    20.008
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det hele er fullstendig snudd på hodet her. Det finnes ingen behov for å kalle noen 'cis' eller 'ikke-trans'. Det overveldende flertall er mann eller kvinne. En definerer ikke en elefant som 'ikke-mus', men som 'elefant'.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    OK takk for oppklaringen. Så dette er for tilfeller der man diskuterer /snakker om andres legning og identitet.
    Ja, stort sett er det hvis man har behov for å skille mellom de som er trans og de som ikke er trans. Det har forresten ingenting med legning å gjøre heller. Å være transperson handler bare om kjønnsidentitet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Det hele er fullstendig snudd på hodet her. Det finnes ingen behov for å kalle noen 'cis' eller 'ikke-trans'. Det overveldende flertall er mann eller kvinne. En definerer ikke en elefant som 'ikke-mus', men som 'elefant'.
    Det er jo ikke du som bestemmer hva andre har behov for å definere eller beskrive i sin egen kommunikasjon. 😅
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.153
    Antall liker
    20.008
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo ikke du som bestemmer hva andre har behov for å definere eller beskrive i sin egen kommunikasjon. 😅
    Jo, så lenge det forventes at jeg skal godta absurditeten for ikke å være politisk ukorrekt eller annet. Jeg er mann. Den dagen jeg definerer meg selv som tordivel skal jeg sørge for å meddele det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.942
    Antall liker
    2.080
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ja, stort sett er det hvis man har behov for å skille mellom de som er trans og de som ikke er trans. Det har forresten ingenting med legning å gjøre heller. Å være transperson handler bare om kjønnsidentitet.
    Ikke at jeg vil diskutere det, men legning og kjønnsidentitet henger vel ganske tett sammen. Hvis man er kvinne og liker kvinner er man jo lesbisk. Dersom man er "opprinnelig kvinne" men nå identifiserer man seg som en mann så er man fortsatt lesbisk. Hvis ikke ville man jo komme i diverse tvister.
    Feks er det ulovlig å ha sex med dyr, men hva hvis den du har sex med identifiserer seg som dyr. Er det da ulovlig sex?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Jo, så lenge det forventes at jeg skal godta absurditeten for ikke å være politisk ukorrekt eller annet. Jeg er mann. Den dagen jeg definerer meg selv som tordivel skal jeg sørge for å meddele det.
    Dette viser bare at woke-agendaen deres har gått for langt, når du blir krenket av å bli kalt cis, som bare er å konstatere fakta.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.153
    Antall liker
    20.008
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Dette viser bare at woke-agendaen deres har gått for langt, når du blir krenket av å bli kalt cis, som bare er å konstatere fakta.
    Jeg blir langt fra 'krenket'. Jeg gjør narr av og latterligjør det fullstendig absurde og latterlige.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Ikke at jeg vil diskutere det, men legning og kjønnsidentitet henger vel ganske tett sammen. Hvis man er kvinne og liker kvinner er man jo lesbisk. Dersom man er "opprinnelig kvinne" men nå identifiserer man seg som en mann så er man fortsatt lesbisk. Hvis ikke ville man jo komme i diverse tvister.
    Feks er det ulovlig å ha sex med dyr, men hva hvis den du har sex med identifiserer seg som dyr. Er det da ulovlig sex?
    Jeg tror en transmann som liker kvinner ville vært uenig med deg i at han er lesbisk. Jeg kan derimot se argumenter for at en kvinne som er tiltrukket av en transmann kan være bi- eller lesbisk. Eller definere seg som hetero. Vanskelig å si noe bastant om dette, men å kalle transmenn for lesbiske kvinner er jo en måte radikale transekskluderende feminister bl.a. bruker for å nedverdige transmenn.
    Det med dyr velger jeg å tro kanskje bare er kødd fra din side. 😌
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.332
    Sted
    Smurfeland
    Jeg blir langt fra 'krenket'. Jeg gjør narr av og latterligjør det fullstendig absurde og latterlige.
    Du høres ikke ut som du morer deg så veldig, egentlig. Du virker mest av alt veldig sint og opprørt over at noen påpeker at du er cis.

    Ciskjønnet, eller cisperson/cis, betyr 'på den samme siden', og brukes om personer som identifiserer seg med kjønnet de er registrert som ved fødsel.
    Begrepet ciskjønn ble tatt i bruk som en motsats til transkjønnet eller trans, altså personer som ikke identifiserer seg med sitt fødselskjønn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn