Identifisere pressing av Dark Side Of The Moon

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • SveinGu

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Hei, jeg har en SHVL 804 A-2 / B-2 pressing av DSOTM. Jeg er derimot ikke i stand til å finne ut av hvilken variant av pressingen det er.

    Jeg vet om www.pinkfloydarchives.com og har forsøkt å bruke info her, men klarer ikke å lese av den fullstendige matrisen for så å avstemme dette opp mot info på archives siten.

    Noen som har kompetanse på dette her?
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.360
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo prøve ‘find your version’ på discogs.com sitt oppslag på skiva?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken variant av A2/B2? Er det en engelsk A-2/B-2, så er det vel en "solid blue triangle" førstepressing? Jeg vet ikke hva d bokstavkodene etter "A-2" og "B-2" står for, men har det noe å si?
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hmm ?
    Pressing Information: Pressings that use A-2 / B-2 lacquers have minor sound quality issues, particularly during the song, Money. Some copies also have a skip pressed into the grooves during the song Money. Such issues were corrected with the A-3 / B-3 cuttings, with the exception of the peak level distortion during the clocks at the beginning of the song Time (the MFSL UHQR LP is the only vinyl pressing without such distortion).
    Copies of the Dark Side of the Moon LP with solid blue triangle labels without any stamper or mother numbers in the matrix are not U.K. releases (they are likely from Denmark). All U.K. EMI releases will have some sort of stamping code in the matrix.

    Pink Floyd Archives-U.K. Pink Floyd LP Discography
     

    SveinGu

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Hvilken variant av A2/B2? Er det en engelsk A-2/B-2, så er det vel en "solid blue triangle" førstepressing? Jeg vet ikke hva d bokstavkodene etter "A-2" og "B-2" står for, men har det noe å si?
    Ja, det har noe å si.
     

    SveinGu

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9
    Hmm ?
    Pressing Information: Pressings that use A-2 / B-2 lacquers have minor sound quality issues, particularly during the song, Money. Some copies also have a skip pressed into the grooves during the song Money. Such issues were corrected with the A-3 / B-3 cuttings, with the exception of the peak level distortion during the clocks at the beginning of the song Time (the MFSL UHQR LP is the only vinyl pressing without such distortion).
    Copies of the Dark Side of the Moon LP with solid blue triangle labels without any stamper or mother numbers in the matrix are not U.K. releases (they are likely from Denmark). All U.K. EMI releases will have some sort of stamping code in the matrix.

    Pink Floyd Archives-U.K. Pink Floyd LP Discography
    Ja, som nevnt så har jeg også lest dette på pinkfloydarchives. Skulle gjerne forstått hele matrise nummeret men klarer ikke å identifisere mitt nummer opp mot de som nevnes på pinkfloydarchives.
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    A / B Scully stereo lathe - Used by Capitol Mastering in Hollywood, California (1967-1974).
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du bruker lupe så kanskje du finner mere info på lp'n på det blanke partiet ? vet dessverre ikke hvordan mitt eksemplar ser ut da den er lånt ut .
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det har noe å si.
    A2/B2 er vel bare "laquer"-masteren, og så er de bokstavkodene de forskjellige stamperene/mother-ene? Så da ønsker man en tidligst mulig enb, eller kanskje den første for en faktisk førstepressing? Det gjetter jeg er "G 1".

    Ellers står det jo at SBT uten noe tekst etter "A-2" og "B-2" sannsynligvis er dansk pressing?
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Men: "klarer ikke lese av den fullstendige matrisen"? Det er vel ganske umulig å identifisere den ytterligere uten nettopp dette. Pinkfloydarchives og Discogs kombinert er vel et ganske komplett sett med info om forskjeller og kjennetegn, så.... Antar du har myst vel og lenge med lupe og lommelykt? :)
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.903
    Antall liker
    1.495
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Fant ei skive uten cover som har levd et hardt liv lå inne mellom noe annet som ble kjøpt brukt på loppemarked . A-2 B-3 GTM
    IMG_3126.jpg
    IMG_3128.jpg
    IMG_3127.jpg
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Legg ut et bilde av labelen, da blir det lettere å hjelpe deg :)
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vil tro det er en tidligligere utgave av førstepressingen siden den bare har to bokstaver. 180° i forhold til bokstavene dine har du nok ett tall som hjelper deg med å identifisere den
    DSC_0303.JPG


    Hvordan du leser av Matrixen står lengre ned på siden

    Screenshot_20210517-184915.png
    Screenshot_20210517-184926.png


    Dette er foresten favorittplata mi :)

    DSC_0304.JPG
     

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Min har MO 2 Og RR 2
    Den har også ett lysere cover som det er mer blått i, det vil jeg tro din og har med de bokstavene :)
    DSC_0305.JPG

    Platen din er uansett en forhåndsvis tidlig pressing av den første uk utgaven :)
     

    SveinGu

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2015
    Innlegg
    22
    Antall liker
    9

    Vedlegg

    69Variant

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.01.2021
    Innlegg
    254
    Antall liker
    583
    Sted
    Ørland
    Torget vurderinger
    2
    Fine utgaver det der. Om du ser på arkivet så veksler de mellom sort og mørkeblått cover i listen :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn