Rørutstyr identificere Rør

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    5-7000 timers driftstid ... Hold da op :) Det var lang tid.
    Hvad med ikke "mil-speck" rør hvor lang tid er de garanteret drift tid ?
    Det er ikke bare "mil spec" som gjør at et rør har lang levetid.
    Mil spec betyr at det er en rekke krav som må oppfylles i forhold til sivil spec.
    Mange har ingen betydning for vårt bruk.
    Tulle ting som at de vil være garantert brukbare over 100000 fot. Det vil si i svært tynn luft.
    Videre ved temperaturer fra -40C til over 100C.
    Kan gjentas i det uendelige avhengig av hvilken Mil spec.
    Derfor var alt med mil spec mye dyrere enn annet. En historie som illustrerer dette: En mus iht mil spec vil ligne en elefant.
    Jagerfly vs pasasjerfly f.eks.
    Det betyr IKKE at rør med mil. spec er bedre til HiFi bruk. Ikke nødvendigvis dyrere heller.
    En del rør ble laget for lang brukstid. Ofte definert som over 10000 timer.
    Ved å bruke slike rør reduserte en behovet for vedlikehold.
    Forsterkeren jeg lytter til nå er 17-18 år gammel. Utgangsrørene (EL34) er de samme som da jeg bygde forsterkeren.
    Tester de med noen år mellomrom. Ingen grunn til å bytte ennå.
    Alt som er oppgitt mht driftstid forutsetter at røret brukes som spesifisert.
    I en forsterker som min (push pull) vil rørene holde mye lenger enn i en klasse A forsterker.
    Men selv en klasse A rørforsterker kan leve både 10- og 20000 timer alt etter hvilke rør som benyttes.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Okay :)
    Tak for den udredning .
    Føler mig efterhånden rustet mig til at afprøve andre Rør i min Riaa og Cd afspiller
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.044
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Alt som er oppgitt mht driftstid forutsetter at røret brukes som spesifisert.

    Er levetiden mer eller mindre proporsjonal med hvor hardt røret drives? F.eks: et KT-150 er, fritt etter dårlig husk, spesifisert til å kunne yte maks 70W. Hvis det brukes i et design der det gir 35W, vil man kunne påregne 2X spesifisert levetid i forhold til levetiden ved max ytelse?
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.505
    Antall liker
    8.044
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det vet jeg, det var mer det jeg spurte om jeg lurte på. Erstatt gjerne KT-150 med hva som helst annet innen effektrør om nødvendig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    20.143
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Om 6H2N-EB + 6H1N-EB er "utslitt" ville jeg kvittet meg med forsterkeren asap, eller hugd, eller bygget om/re-konstruert.
    Disse rørene er "mil-speck" med "garantert" 5-7000 timers driftstid (innenfor spesifikasjon, gjerne mye lengre om en godtar "slittasjen")
    Men ved feil-konstruksjoner, kan de beste rør bli ødelagt i.l.a. kort tid...

    Vær forsiktig med at overdrive (ikke rørene) :)
    Min pre med NOS Mullard pentoder begyndte i mine ører al lyde lidt "dull".
    Havde haft påslådd 24/7 i lidt over 4 år, så da jeg begyndte å rekne lite på det, var det jo over 30.000 timer,
    så ikke så merkeligt.
    Så spør noen: Hvilken tulling har sit Hifi påslådd 24/7?
    Motargument...... Hvem gider vente 1 rund time på å høre musikk, når man får lysten?? Og ja, den låter først topp
    efter ca. 1 times opvarmning :)
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Er levetiden mer eller mindre proporsjonal med hvor hardt røret drives? F.eks: et KT-150 er, fritt etter dårlig husk, spesifisert til å kunne yte maks 70W. Hvis det brukes i et design der det gir 35W, vil man kunne påregne 2X spesifisert levetid i forhold til levetiden ved max ytelse?
    Jeg ser at TungSol KT-150 har oppgitt max plate dissipation til 70 Watt.
    Du skal nok stresse det ganske mye for å få over 30 Watt ut. Ser det er oppgitt til 20 Watt.
    Tipper det er slik at nesten alle KT-150 som er i bruk jobber i et push pull oppsett.
    Da stiller det seg ganske annerledes.
    De har det ganske behagelig om du ikke spiller for høyt og om det ikke er klasse A.
    Og levetiden kan bli ganske lang.
    Hvordan levetiden er til russiske (eller kinesiske) rør skal jeg ikke si noe skråsikkert om.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Tja......
    Han har jo litt rett.
    Med likt gain i rørene så vil de jobbe likt sammen.
    Og med lik bias vil de være enda bedre.
    I en push pull vil lik bias (lik anodestrøm) ganske effektivt redusere brum og støy på utgangen.
    Siden Ia og gm henger sammen til en viss grad er det ikke så komplisert å finne rør-par som er like nok
    mht både Ia og gm. Eller transconductance som ha sier.
    Jeg måler begge samtidig på min rørtester.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Her er nogle links til køb af Rør nogle er allerede nævnt andre ikke









    :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn