T
theStig
Gjest
Det er ikke alltid det naturlige og ufargede er det som fenger... bare se hvordan folk stiller inn fargene på TV'en sin... yikes.
|
;DDet er ikke alltid det naturlige og ufargede er det som fenger... bare se hvordan folk stiller inn fargene på TV'en sin... yikes.
Denne diskusjonen har gått her på HFS og andre steder lenge, og mine erfaringer er nok ikke på tvers av alle andres, men sikkert noen. Poenget er vel ikke hvor mange som liker/ikke liker, men hvordan det oppfattes.Har du testet det hjemme i eget anlegg over lengre tid?
Dine erfaringer går jo på tvers av de fleste andres?
Uenig. High fidelity betyr høy troverdighet. I min bok blir det troverdighet til kilden. Ikke legge til eller trekke fra, altså. Medgir at det er vanskelig å få til....en annen lang tråd her på HFS som klart får fram det poenget at utstyr ikke skal eller kan være nøytralt (en av de mange HiFi klisjeene som ikke er verdt papiret det er skrevet på) fordi hvem i alle dager er det som har kontroll på nøytraliteten i den første og viktigste del, nemlig kilden? ...
Ole
Uenig. High fidelity betyr høy troverdighet. I min bok blir det troverdighet til kilden. Ikke legge til eller trekke fra, altså. Medgir at det er vanskelig å få til.
Forsåvidt et veldig godt poeng. Det er kanskje også opphavet til bruk av ordet "musikalsk" i sammenheng elektronikk.Eller for å snu hele problemstillingen på hodet: Audiofile vil ha den typen utstyr/teknologi man på forhånd har bestemt seg for er best, så velger man argumentasjonen deretter![]()
så signalet ut fra blokkene er bare bra viss du bruker en sinnsykt dyr leder ;DDa er enten matchingen til resten av utstyret helt på trynet eller at man ikke tar den helt ut ved å bruke dyrere strøm/signal og HT-kabler enn det prisen på blokkene kan tilsi. Mine erfaringer viser at ICE-blokkene følger bare på oppover etter som prisen på kablingen stiger.
Man MÅ ikke benytte billig kabling bare fordi selve blokkene er rimelige!![]()
Jeg har sett inn i Utopia Be serien- har du? Kanskje greit å sjekke før man bæsjer nedover leggene og lårene?så signalet ut fra blokkene er bare bra viss du bruker en sinnsykt dyr leder ;D
hva slags kabel tror du det er i dine jmlab?
Ja, ICEpower er PWM, akkurat som klasse D. Forskjellen ligger i det B&O kaller MECC og COM, som er teknikker som kun ICEpower benytter. Patentert er det vel også.
Tro meg, - hvis jeg kunne kjøpt et forsterkersett med ny teknologi til 10-15 høvdinger som hadde gitt meg ekte muskikkglede så hadde jeg gjort det på dagen!!!Synes nesten litt synd på de som henger igjen i den gamle verden med eldre forsterkerteknologi og som ikke VIL over til noe annet, men, whatever rocks your boat...
Det er selvsagt et poeng.Jeg synes de spiller all musikk like fantastisk - en god forsterker SKAL spille all musikk med like stor "glede", hvis ikke er den vel neppe noen god forsterker?
Hmm.... og her kommer en helt motsatt mening. Jeg synes det er stemmegjengivelse som ICE virkelig er god på i forhold til mye annet jeg har hørt. For meg har kormusikk fått en helt ny dimensjon etter overgang til ICE. Vi snakker om renhet og musikalsk oppløsning.Når det gjelder naturtrohet, og for meg er det da kun stemmegengivelse som teller, så er ikke IceP i nærheten av hva rør klarer å gengi.....sorry. Ikke i mine ører ihvertfall. :![]()
rør og bare rør, annet, er og blir svada ;DTro meg, - hvis jeg kunne kjøpt et forsterkersett med ny teknologi til 10-15 høvdinger som hadde gitt meg ekte muskikkglede så hadde jeg gjort det på dagen!!!
Men inntil det skjer....så blir det rør! ;D
Sett i gang....den første hybriden må vel komme snart....Hva med å bygge en klasse D forsterker med rør?
Nå opptrer du som en rennesteinspøbel! Liker du kanksje den rollen??Jeg har sett inn i Utopia Be serien- har du? Kanskje greit å sjekke før man bæsjer nedover leggene og lårene?
Personlig så synes jeg din erfaring med ICEpower er så interessant, at jeg kunne tenkt meg selv å prøve. Mitt eksempel var selvfølgelig mest relevant i forhold til elektrisk musikkJeg driver litt med opptak av akustisk (klassisk) musikk. Jeg VET hvordan det egentlig låt i rommet (jeg var jo der...), og har egentlig aldri vært helt fornøyd med hvordan opptaket låt over anlegget etterpå.... ikke før jeg fikk ICEpower over hele fjøla! Det jeg hører nå over anlegget låter mye mer som det faktisk gjorde i rommet under opptaket. Det forteller i hvertfall meg at ICEpower låter temmelig tett på originalen.
Selvfølgelig er de det, man liker det man liker....men jeg liker rørJeg tror m.a.o. at en del av disse diskusjoner er nytteløse.
Men har ikke du bare testet disse sammen med 2 forforsterker/kilder som du har kjørt mot dine rørblokker? Hva får deg til å tro at matching ikke betyr noe?Tro meg, - hvis jeg kunne kjøpt et forsterkersett med ny teknologi til 10-15 høvdinger som hadde gitt meg ekte muskikkglede så hadde jeg gjort det på dagen!!!
Men inntil det skjer....så blir det rør! ;D
Hva fant du der?Jeg har sett inn i Utopia Be serien- har du?
Det er jo en interessant observasjon, men glem da ikke båndbredden på denne kretsen. Den korrigerer vesentlig raskere enn switchefrekvensen som passerer 500kHz. Altså snakker vi ikke bare MHz-området, men rett og slett veldig langt opp i MHz-området.Med tanke på prinsippskissen for ICE designet, hvor stor feedback er det mellom utgangen -demodulatoren og MECC/COM enheten?
Med tanke på så mye jalla som er skrevet om global feedback gjennomtidene, også i Fidelity, så kommer her et design som utfordrer konvensjonell tenkning rundt forsterkertopologi.
Interessant
Takk takk, det er da bare hyggelig med tilbakemeldiger!Men har ikke du bare testet disse sammen med 2 forforsterker/kilder som du har kjørt mot dine rørblokker? Hva får deg til å tro at matching ikke betyr noe?
Jeg stiller meg også litt undrende til et par ting. Selv når blokkene var kalde hadde de tydelig mer ro i mellomtonen (de romresonansene du hadde som fikk vokalen til å stikke av ved noen bestemte toner), 70 ganger mer tempo i bassen og en merkbart roligere diskant. Jeg forstår at det er lett å bli et vanemenneske med sitt eget oppsett, men betyr ikke disse tingene noe for deg?
PS: regner med du takler å bli utfordret på disse tingene. Jeg mente det jeg sa om at du har et totalt sett meget velspillende oppsett![]()
Jeg etterlyste vedkommendes kunnskap, han hr tydeligvis IKKE sett inni en Be serie høyttaler, det har jeg, både Utopia og Utopia Be. Merkelig hvor ille det skal tas opp når jeg VET noe. Når du mener jeg IKKE vet noe så er det gærnt, når jeg virkelig vet noe så er det også virkelig gærnt. Ikke lett å forså seg på deg.........................Nå opptrer du som en rennesteinspøbel! Liker du kanksje den rollen??
Skikkelig grovt dimensjonert kabel, direkte loddet fra delefilter og inn på elementet. Hardwiret hele veien uten noen form for skruklemmer e.l. Kabelen måtte være minst 8mm2.Hva fant du der?
Hypex har svært bra forsterkermoduler. Men de har ikke klart å lage en switch mode strømforsyning som de er fornøyd med. Derfor anbefaler, og selger, de konvensjonelle strømforsyninger. Men både Phillips og Hypex kan sine ting.Ser at ELTEK selger klasse D forsterkere fra Hypex basert på Philips teknologi. En stereoenhet med UcD400AD moduler og skikkelig strømforsyning fikk en begeistret anmeldelse i danske High Fidelity.
Kunne tenke meg å prøve meg på noe slikt, men har lyst til å høre om noen har erfaringer med disse. Eltek skryter selvsagt uhemmet (selv om de vanligvis er nokså nøkterne).
Mesteparten av diskusjonen her går for eller imot ICE-power (naturlig nok dersom en ser på overskriften) ;-)
Er Philips sin teknologi nyere / bedre ?
Hva er forskjellen / likheten mellom disse og ICE-power?
Har de fleste digitale forsterkere noenlunde samme 'fingeravtrykk' ?
Mange spørsmål, men de viser bare at jeg jeg hverken har greie på eller hørt mange digitale forsterkere.
Jeg var selv superskeptisk til hvordan ICEPower ville låte i toppen etter å ha lest spec'en. Jeg ble derfor rimelig overrasket da den etter 5 minutter brillierte med en realisme på cymbaler og andre rytmeinstrumenter som jeg aldri før har hørt utenom på 17. mai og andre konserter. Det luktet messing i huset, for å si det sånn!Med tanke på prinsippskissen for ICE designet, hvor stor feedback er det mellom utgangen -demodulatoren og MECC/COM enheten?
Med tanke på så mye jalla som er skrevet om global feedback gjennomtidene, også i Fidelity, så kommer her et design som utfordrer konvensjonell tenkning rundt forsterkertopologi.
Interessant
8mm2 og loddet på delefilteret... imponerende. var isolasjonen av pvc også?Skikkelig grovt dimensjonert kabel, direkte loddet fra delefilter og inn på elementet. Hardwiret hele veien uten noen form for skruklemmer e.l. Kabelen måtte være minst 8mm2.
Her jeg ikke diskutert i det hele tatt om hva som skal til for å få ICE til å spille bra, jeg kommenterte KUN vedkommende som påsto at JMLAB IKKE hadde grovd dimensjonert internkabling. Å spikke flis kan DU gjøre hvis du vil.........................8mm2 og loddet på delefilteret... imponerende. var isolasjonen av pvc også?
10meter med slik kabel kan skaffes for 60-70kr.
2meter av dette inni og en overpriset high end greie utafor er nok for at blokkene skal låte bra altså?![]()