ICE-power

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Kablingen som brukes i Oberon har en resistans på ca 0,00067 ohm. Til sammenlikning har 3m 6kvmm høyttalerkabel i rent kobber ca 0,0175 ohm. Lengdene har med andre ord stor relevans i forhold til kvaliteten på kabelen. Alle andre parametre i kabelen vil også være avhengig av lengden i samme grad.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Philips sin klase D-teknologi er i hovedsak ment til mer standard forbrukerelektronikk. De er bygget for å klare akkurat 20-20 000Hz, leverer opp til ca 100W og har typiske støyverdier på -90dB.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Jeg etterlyste vedkommendes kunnskap, han hr tydeligvis IKKE sett inni en Be serie høyttaler, det har jeg, både Utopia og Utopia Be. Merkelig hvor ille det skal tas opp når jeg VET noe. Når du mener jeg IKKE vet noe så er det gærnt, når jeg virkelig vet noe så er det også virkelig gærnt. Ikke lett å forså seg på deg.........................
Det er ikke budskapet som er problemet her, men måten det blir sagt på, ordvalget om du vil, skjønner? ;)
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Det er ikke budskapet som er problemet her, men måten det blir sagt på, ordvalget om du vil, skjønner? ;)
Jo da, ble bare svært oppgitt da jeg VET hva som er inni disse
;)
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Jo da, ble bare svært oppgitt da jeg VET hva som er inni disse
;)
Okay, men disse grove kablene inni er vel som å hente is fra Nordpolen for å ha i drinken,... i min verden, altså... ;)
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Jeg har en vincent cd-s3 med volumkontroll, kan denne kobles rett pået par ice-effektblokker med godt resultat? Har lest et sted at lyden fra vincent cd-s3 kan bli noe forringet hvis volumkontrollen brukes, hvorfor oppstår i så fall dette?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Okay, men disse grove kablene inni er vel som å hente is fra Nordpolen for å ha i drinken,... i min verden, altså... ;)
Ja ja, JMLAB vet vel IKKE hva de gjør, de bruker grovere kabler enn nødvendig for de har ikke annet å gjøre et sted der mer eller mindre INGEN ser hva som brukes ::) ;)
 
T

theStig

Gjest
Og hva er vitsen med grove kabler, når det sitter en diger rull med tynn tråd (dvs. filterspole) i serie allerede?
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Og hva er vitsen med grove kabler, når det sitter en diger rull med tynn tråd (dvs. filterspole) i serie allerede?
Du har helt sikkert rett, firmaer bruker grove kabler der ingen ser dem for moro skyld. Og igjen, som vanlig har du sikkert helt rett.........................................
 
T

theStig

Gjest
På aktive systemer, der høyttaleren er direktekoblet til forsterkeren, har det sikkert noe for seg å redusere motstanden i kablene....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Du har helt sikkert rett, firmaer bruker grove kabler der ingen ser dem for moro skyld. Og igjen, som vanlig har du sikkert helt rett.........................................
Enig med du Viking.
Dette er ikke vondt ment mot andre her, men det er desverre fåtallet som får opplevd, skikkelig tunet kvalites anlegg og hva veldig små endringer kan gjøre med lyden. Viking, vi lever desverre i en lydmessig verden som er veldig få forundt, la oss glede oss over at vi er der, andre vil komme etter og tenke, den der Viking, han hadde en del poenger han. Har selv hatt middelmådig anlegg og tenkt at bedre enn dette blir det ikke, men så feil kan man ta, så det er egentlig bare å vente til de andre kommer til samme nivå, men desverre, har mangen allerede bestemt seg for at lengre enn de er kommet lydmessig, kommer man ikke.
Da er det ikke rart enkelte ikke kan høre forskjell på feks. kabler......
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Enig med du Viking.
Dette er ikke vondt ment mot andre her, men det er desverre fåtallet som får opplevd, skikkelig tunet kvalites anlegg og hva veldig små endringer kan gjøre med lyden. Viking, vi lever desverre i en lydmessig verden som er veldig få forundt, la oss glede oss over at vi er der, andre vil komme etter og tenke, den der Viking, han hadde en del poenger han. Har selv hatt middelmådig anlegg og tenkt at bedre enn dette blir det ikke, men så feil kan man ta, så det er egentlig bare å vente til de andre kommer til samme nivå, men desverre, har mangen allerede bestemt seg for at lengre enn de er kommet lydmessig, kommer man ikke.
Da er det ikke rart enkelte ikke kan høre forskjell på feks. kabler......
:) :)
 
N

nb

Gjest
Ja, det er rart det janhella. At alle ledninger som tilfeldigvis sitter utenpå apparatene og kan byttes enkelt er så kritiske for lyden, men de som sitter inni og dessverre ikke er byttbare er det ikke så nøye med. Her er i det minste R.Solhaug konsekvent i sin holdning, det skal han ha.
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Og hva er vitsen med grove kabler, når det sitter en diger rull med tynn tråd (dvs. filterspole) i serie allerede?
:) :) :)
Fordi tab skal undgås så mange steder som muligt. Man skal ikke bare sige, at når der nu er tab der og der, så er det lige meget. Tab skal undgås hvor man kan, selvom det er en besværlig vej. Tab tages fra det fine musiksignal.
Jeg var selv længe om at gå igang med at skifte interne kabler i cd'en og højttalerne, fordi jeg viste at der var brugt forholdsvis tyndt tråd i spolerne. Jeg havde oppeneret imod det, men fik at vide at det var ligemeget. Men da jeg fik min Marantz PM 17 K.I.Sign. var noget af det første, at skifte de interne kabler samtidig med fjernelse af plastik. den kom også til at spille pragtfuldt og har været sammenlignet med mange forskellige forstærkere. Gamut 200 D kunne slet ikke være med. Den lød skarp. Diverse ICE Power de fleste hjemmebyggede. Mark Levinson osv. Jeg opleved ved skift til andre kabler, som var Duelund. Det var selvfølgelig et mix af dimension og udformning på kablet. Et flat kabel og det gælder også for to runde som NLE bruger, giver mindre udstråling til omgivelserne.

Mvh.
Sven Palvig
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Ja, det er rart det janhella. At alle ledninger som tilfeldigvis sitter utenpå apparatene og kan byttes enkelt  er så kritiske for lyden, men de som sitter inni og dessverre ikke er byttbare er det ikke så nøye med. Her er i det minste R.Solhaug konsekvent i sin holdning, det skal han ha.
Dette får du stå for selv, ingen som har sagt at de inni ikke har betydning.....hvor har du det fra?
 
N

nb

Gjest
Sier ikke at du har sagt det, men så mye vekt som du tilegger disse stakkars kobberstumpene burde det jo være enormt potensiale her - hvorfor ikke ta følgene av det?

Ellers er vel theStigs innvending mht spolen i delefilteret ganske opplagt, synes du ikke?
 
C

cpc

Gjest
Hvilke ICE-forsterkere er det du Janhella har forsøkt hjemme, og i hvilket oppsett?

Kunne du fortalt litt om hva du ikke likte med det, evt. om det var noe du likte?
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Hei!
Viking har nok helt rett i at det er altfor få som har hørt virkelig gode anlegg med skikkelig gjengivelse av hva som befinner seg i kildematerialet.
Musikaliteten og "gåsehudfaktoren" i et veltunet anlegg er verd hvert sekund av arbeidet med forbedring.
Etter at jeg fikk ICE (tweaket og satt sammen av theStig) inn i signalkjeden har det vært en revolusjon i lyttergleden. Jeg var svært glad i mine klasse-A kolosser, men de er nå blitt erstattet av noe som er bedre i alle parametre.
Nå får jeg også svært godt utbytte ved endring av andre faktorer som nye signalkabler til platespilleren.

Stemmer, akustikk, rytme og "go'fot-faktor" er på plass i bøtter og spann! Det spiller liten rolle om jeg forer anlegget med Jennifer Warnes, Kari Bremnes, Muddy Waters, Yello eller Queen. Så lenge musikken er bra, svinger det i stua!

Tror det er vanskelig å forestille seg hvor bra dette er, uten å høre dem over tid. Jeg har ikke hørt musikk reprodusert bedre noe annet sted (med unntak av hjemme hos theStig). Sitter og koser meg med musikk i stua med et stort glis om munnen. :)

Så er det bare å begynne å drømme om digital romkorreksjon og aktiv deling med tri-amping. Dette er heldigvis en dynamisk hobby som er i konstant utvikling. Det eneste som er nogenlunde konstant er vel musikkgleden.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Og hva er vitsen med grove kabler, når det sitter en diger rull med tynn tråd (dvs. filterspole) i serie allerede?
Og så talspoletråden i basselementene, skal vi si maks 0,15 kvadrat?? Ennå mindre i mellom og diskant....

Dette blir for meg en umulig logisk øvelse, når jeg vet at andre produsenter klarer seg med 0,4 kvadrat internt i høyttalere som LANGT overstiger de nevnte her i insignalkapasitet, da kan det ikke være nødvendigheten av stort area som er avgjørende, men noe annet....
 

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Innlegg
1.410
Antall liker
0
Sier ikke at du har sagt det, men så mye vekt som du tilegger disse stakkars kobberstumpene burde det jo være enormt potensiale her - hvorfor ikke ta følgene av det?
Helt enig, men det er straks verre å åpne utstyr til mange hundretusen kroner for å mekke.....
Men monoblokkene har fått sin omgang med oppgraderinger, og flere kommer.....
 

Sven_Palvig

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
3.803
Antall liker
1.645
Sted
Sjælland. Danmark.
Og så talspoletråden i basselementene, skal vi si maks 0,15 kvadrat?? Ennå mindre i mellom og diskant....

Dette blir for meg en umulig logisk øvelse, når jeg vet at andre produsenter klarer seg med 0,4 kvadrat internt i høyttalere som LANGT overstiger de nevnte her i insignalkapasitet, da kan det ikke være nødvendigheten av stort area som er avgjørende, men noe annet....
:) :) :)
En forstærker konstrueres med hensyn til modkobling (lokal/total) til forstærkerens udgangsbøsninger. Derefterer det rent tab i højttalerkabel, de interne kabler i højttaleren, spolerne (som er nogle røvere), kondensatorerne og så denne talspole osv.
RS snakker også om at skifte spolerne til større diameter.
Mvh.
Sven Palvig,
der er så glad efter den sidste modifikation med bl.a. 2,5 kvt. sølv/guld internt i min Pioner DVD 656-A med ZAP2, der nu har fået en fænonal dynamik og lyden slipper fuldstændig højttalerne. :D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det er kanskje en fordel å forstå hva dempningsfaktor er før man blir for bastant.
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
Det er kanskje en fordel å forstå hva dempningsfaktor er før man blir for bastant.
Salige er de som tror på noe....

Selv har jeg etterhvert fått en mere darwinistisk tilnerming...
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
En del utstyr fra MF låter varmt, men jeg har hørt en del utstyr fra MF de senere år som definitivt ikke låter fyldig i det hele tatt. T100-en du hadde låter heller ikke fyldig. Derfor tror jeg det kunne vært meget spennende å testet enten en god rørpre eller for eksempel en Holfi pre i oppsettet ditt.
Ok, men om man nå skal kompensere for ulike elementer i lydbildet, så er vel det likegyldig om man gjør det i pre eller powerdelen? ;)

Men nå har jeg tatt og koblet om litt.
Prøvde å kjøre Shanlingen direkte (via transistorutgangen) til Oberonene koblet opp med Duelunds "ullstrømpe".
Og hmm.....det gjorde litt vei i vellinga!

Faktisk så står den NAT-modda Shanlingen koblet opp mot Oberon ICEpower fram som noe av en "match made in heaven"! ;D
Der det før var fokus på enkeltelementer i lydbildet framstår nå elektronikk/anlegg som borte, og musikken får stå alene og briljere i rommet.
Bassfundamentet endret seg, og nærhet/tilstedeværelse i mellomtonen er på plass igjen. Ganske besnærende faktisk.

Skjønner nå i hvertfall litt mer av hva theStig med flere snakker om når ICEpower skrytes hinsides... :)

Samtidig som det er et tankekors hvor ulike oppfatninger man kan få av en og samme komponent avhengig av både anlegget den står i, og hva som kobles sammen.
Ikke rart det blir mye krangl...ehh...meningsutvekslinger i den lille andedammen vår! ;D
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Ganske gøy å høre om dine betraktningen Topline, og enda morsommere er det at du bruker tid på dette.

Det er også interessant at det var såpass stor forskjell på de to utgangene på spilleren. Jeg har selv sammenliknet disse mot en forsterker med langt høyere inngangsimpedans og da var det vanskelig å høre forskjell.

Jeg er imidlertid bare delvis enig i at det er ett fett om man kompenserer i pre eller i effekttrinn. Selvsagt er det ett fett i utgangspunktet, men veldig ofte er det en sammenheng mellom hvordan forsterkeren klinger og hvor god kontroll den har. Altså at en forsterker med tilstrekkelig kontroll omtrent aldri tilfører noe ekstra varme eller boogie i bunnen. Da ville det jo i såfall være snakk om ren EQ.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Det er også interessant at det var såpass stor forskjell på de to utgangene på spilleren. Jeg har selv sammenliknet disse mot en forsterker med langt høyere inngangsimpedans og da var det vanskelig å høre forskjell.
Største forskjellen kom når MF'n ble koblet bort. :-/
Har brukt den som pre også for Shanlingen, da dette har fungert fint tidligere.

Det morsomme var at etter at du nevnte dette med rørpre så var tanken å kjøre Shanlingen via rørdelen direkte ut. Og jeg trodde først at det var det jeg gjorde!! Syns jo det ble jævlig bra da. Men så når jeg sjekket på nytt så var det jo trans.utgangen som var koblet til! ;D

Men har prøvd begge og må desverre innrømme at det funker best uten rør akkurat nå. Tror også at forskjellen på utgangene blir større etter klokke og opamp bytte. Så vidt jeg vet så er rørtrinnet her nærmest bare et filter etter transistordelen. Signalet går altså ikke to separate veier avhengig av hva som velges. Korriger meg om det er feil.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Det jeg har hørt om T-100 bekrefter det du sier om rørene og hvordan de er koblet.

Er det originalrørene du har i den forresten?
 

azurflux

Medlem
Ble medlem
06.04.2006
Innlegg
48
Antall liker
0
Vet ikke om det har kommet frem synspunkter på om det forskjell på lyden på de forskjellige ICE-modulene (200, 250, 500 og 1000)?

Og i så fall, hvem låter best på lavt og moderat lydnivå ?
 
T

theStig

Gjest
Jeg har prøvd alle ICE modulene unntatt 1000A, og synes vel at alle ASP+ASC modulene låter likt. A modulene påvirkes av typen PSU man bruker. På tunge laster så er det forskjeller når man spiller høyt, men dette mistenker jeg kun å ha sammenheng med at forsterkeren starter å softklippe.

Jeg har drevet 15" basser med 2.5 ohms svingspole med 200 ASC modulen uten noen problemer, og lydmessig det samme resultat som med 1000ASP modulen, under forutsetning av at man ikke begynner å klippe så klart.

Når det er sagt, så ser jeg ikke noe poeng å velge de mindre modulene. Det er uansett kjekt å ha nok dynamikk tilgjengelig. 500ASP er den modulen jeg har havnet på, mest fordi 1000ASP modulen er mye dyrere enn 500ASP.
 
C

cosmos

Gjest
seriøst, de låter likt. ved lettdrevne høyttalere blir det vel dumskap å kjøpe den største? nesten 3 ganger prisen?
 
K

kbwh

Gjest
En av de store må være gull til basskorreksjon der ekstra store spenningssving jo fordres.
Softklippingen passer godt på høyttalerene men et rent signal er å foretrekke.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Softclip slår du greit av selv ved å lodde sammen to pinner på en av multipluggene.

Det er såpass lite prisforskjell på f.eks. 500 og 1000asp at velg den største. Klar fordel ved tungdrevne HT o.l.
 
T

theStig

Gjest
1000ASP modulen har dobbelt så mye effekt som 500ASP, og koster "kun" ca. 40%. Mer watt for pengene med andre ord.

Jeg har prøvd å slå av softclip... ikke noe god ide. Den klipper stygt uten, meget hørbart!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
:) :) :)
En forstærker konstrueres med hensyn til modkobling (lokal/total) til forstærkerens udgangsbøsninger. Derefterer det rent tab i højttalerkabel, de interne kabler i højttaleren, spolerne (som er nogle røvere), kondensatorerne og så denne talspole osv.
RS snakker også om at skifte spolerne til større diameter.
Mvh.
Sven Palvig,
der er så glad efter den sidste modifikation med bl.a. 2,5 kvt. sølv/guld internt i min Pioner DVD 656-A med ZAP2, der nu har fået en fænonal dynamik og lyden slipper fuldstændig højttalerne. :D
Det er i all enkelhet viktig å forstå at strømmen gjennom talespolen er den samme som strømmen gjennom kablene - innenfor elementets arbeidsområde.
Jeg har dessuten vanskelig å forstå at det dynamiske headroom på din spiller har blitt større ved å bytte internkabler, med mindre man kan måle en betydelig økning - og for nyskjerrighetens skyld visst hvorfor det har blitt en endring.

Vidar
 
Topp Bunn