Icarus, Linux-basert Openhome Upnpd Renderer for Apple TV1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du Roda?
    Toslink er eneste måten å koble atv3 til dac (utenom evt hdmi), så det er jo eneste måten å foreta en sammenligning.
     

    Mangenot

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.11.2012
    Innlegg
    72
    Antall liker
    37
    Sted
    Stockholm
    Takk for inntrykk. Hvordan koblet du ATV3 til Exogal?
    Den var koblet via optisk kabel (Toslink).
    Da begynner det å bli mange variabler inne i bildet? Ikke lett å si noe om lydkvaliteten på ATV3 vs ATV1-Icarus?
    Som Man sier og som du sikkert vet om du selv har prøvd streaming gjennom ATV3, så er det Toslink som gjelder når du kobler til dac.
    Selv om koblingene er forskjellige mellom ATV3 og ATV1 icarus, er det ingen som helst tvil om hva som låter best.
    Det løft som du får med icarus, er så tydelig at det høres på samtlige opptak uansett hva slags musikk du spiller.??????
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Da er det snart så jeg kan melde meg på, har ATV 1 gen på vei i posten.

    Men mens jeg venter lurer jeg på: jeg må installere upnp-server på ipad da jeg har musikken min på Time Capsule. Er det noen andre som gjør det slik, og hvilken server kan dere anbefale?

    Takk på forhånd for svar, og ikke minst takk til Man for at man får være med!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Du kan nok ikke kjøre en upnp-server fra ipad. Men du kan kjøre minimserver fra en tilkoblet mac og konfigurere minimserver til å dele ut musikken sommer på timecapsule. Men da må macen stå på mens du hører på musikk. Ellers kan du f.eks kjøpe deg en portabel usb disk som du kan kopiere musikken over på. Plugg denne harddisken inn i Atv og Icarus vil starte opp sin innebygde upnp server. Da ATV kun har 1 usb-port må du nødvendigvis bruke en USB-hub hvis du vil koble til både en usb-harddisk og usb-lydkort/adapter.
     

    patro

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.08.2007
    Innlegg
    499
    Antall liker
    78
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    21
    Takk for svar, Man! Da satser jeg på å kjøre server på Mac!
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo.

    Min SSD PATA disk har virkelig latt vente på seg (utsolgt fra produsent fikk jeg vite) så i går valgte jeg å installere Icarus v. 1.5 på "gammel" disk i ATV Gen. 1. Det jeg lurte på i den forbindelse er om lyd ut via optisk ut er gjort mulig i v 1.5? Mener å ha lest det ett eller annet sted i tråden.........

    Mvh.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei det har jeg ikke implementert enda. Er det et spesielt ønske for det? Du bør åpne en not received-sak på ebay pronto, ellers løper du risiko med å hverken få disken eller pengene dine tilbake..
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Hallo Man og takk for svar.

    Neida, optisk er ikke helt behovsprøvet, men tenkte det skulle vært moro og teste optisk opp mot USB dersom optisk var "aktiv" på ATV Gen. 1 Icarus Edition.

    Ellers ble SSD-disken bestilt hos norsk leverandør. Det var ingen problemer med å kansellere ordren. Så nå er jeg på utkikk etter et alternativ.

    Mvh.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Til orientering har psme hos Lumin music opplyst om at de jobber med Tidal integrasjon innen Q1-15.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.305
    Antall liker
    3.106
    Torget vurderinger
    4
    Er det love å håpe på at det ikke krever Lumin streamer? (Kazoo har jo dette men krever Linn streamer)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ikke mulig å svare helt sikkert på, men informasjonen kom opp under diskusjon rundt den nye Android appen som er i emning. For meg er det jo greit for jeg har jo A1 renderer, men jeg la jo infoen inn her nettopp med oh styring av Icarus for øyet.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel tvilsomt om access til Tidal gjøres via upnp-protokollen. Dvs jeg tror ikke man kan sette på et Tidal-album på en Aries/Linn-streamer, via deres respektive controlpoints, starte opp Lumin-appen og få opp playlisten akkurat som hvilket som helst album som blir streamet fra en lokal upnp-server. Bransjen burde kanskje lage en standard for dette som kunne virket på tvers av platformer. Uansett er Linn ganske åpne om hvordan dette er implementert, så det er definitivt håp.

    Nå det er sagt, så har nyeste versjon av Bubble upnp til Android støtte for Tidal. Ulempen er at access til tidal gjøres via den inne upnp-serveren som da kjører i bakgrunnen på din Android telefon/nettbrett. Fordelen er at dette skal fungere med de fleste upnp-rendere på markedet. Men jeg har ikke prøvd funksjonen, så her må noen andre kime inn med sine erfaringer.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.189
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hva mener du Roda?
    Toslink er eneste måten å koble atv3 til dac (utenom evt hdmi), så det er jo eneste måten å foreta en sammenligning.
    Hei. Nettopp, og det er mitt poeng. Det blir altså ikke ATV3 vs Icarus når det samtidig blir toslink vs usb.
    Låter Exogal bedre på usb enn på toslink så kan det like gjerne være forskjellen.

    Dessverre har "ingen tvil" en fæl tendens til å bli masse tvil når det skal testes litt mer seriøst.

    Har ikke gitt opp å høre forskjell på SBT og Icarus, men går nok til oppgaven med "kan det være forskjell" istedet for "hvor rå er icarus ift SBT". ;)

    Vil understreke at jeg synes det er gull at Man har laget dette gratis for brukerne på HFS.
    Det jeg "angriper" er de store forskjellene på streamere, og om de virkelig finnes.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Syns du ser litt bakvendt på det jeg. Både toslink og usb-inngangen er avhengig av kvaliteten inn, og jeg tror begge deler kan fungere bra. Jeg mener også at usb-inngangen har et høyere potensiale, og at man sannsynligvis må bruke en high-end usb/spif-adapter for å komme opp på samme nivå ved bruk av toslink. Når det er sagt, er det nok ingen tvil om at toslink-utgangen til appletv3 ikke er det mest ideelle, og forskjellen ikke kun beror på toslink inngang vs usb-inngang på dacen.

    Det er egentlig ikke så mye hokus pokus ved Icarus, den gjør det den skal gjøre, og hvis det låter bedre og har god brukervennlighet i forhold til det du bruker fra før så er det bare en bonus.
    her er et bilde av hovedkortet til Aurender S10 til 50000NOK+ Som blir regnet som kanskje den beste musikkserveren på markedet. Intet nytt under solen for å si det slik.
    Carte_mere.jpg
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ikke overraskende.
    Jeg kommenterte i et annet forum at Antipodes så ut til å bruke en standard backplane fra en HTPC og det var ikke populært, gitt.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jepp, jo mer mystisk man klarer å fremstille et produkt, jo mer kan man ta for det og komme unna med det. Etter det jeg kan skjønne er antipodes vanlige pcer som kjører vortexbox og dermed squeezebox-systemet. Dette er selfølgelig ikke nevnt noe sted på hjemmesiden, men man skjønner det når man ser på de litt uklare bildene av den "geniale" fjernstyringsappen. (Squeezepad/ipeng)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Kjøpte meg nettopp en Apple TV 1. gen for å teste dette her. Har selv prøvd en del minimal installs av mpd, men da kun på en htpc med vifte, som brukes til mye annet. Likevel synes jeg det spilte bedre enn foobar. Er det sånn å forstå at jeg kan spille fra Tidal også i Icarus?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja, hvis du bruker Bubble Upnp under Android.
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Med alle funksjoner intakte?

    Sender du meg link for nedlasting? :)

    Edit: Jeg fyrer bare på med noen spørsmål her:

    Kan jeg mounte nettverksshare i /etc/fstab ?

    Kan jeg få se et eksempel på asound.conf og mpd.conf generert av icarus?

    Er pakkesystemet intakt?
    Hvis ikke: er wget installert?
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Icarus er en nedstrippet debian distro hvor nesten ingenting er intakt.
    Linux-kjerne, MPD, alsa, lydbibliotek etc er er kompilert for hånd med det formål å minimere bloat og er optimalisert for pentium-m-prosessoren som sitter i ATV. Alt er forhåndskonfigurert slik at man ikke trenger login eller styre med ekstra pakker. Å legge til støtte for nettverksshare krever ytterligere plass/bloat, og dette er det heller ikke behov da meningen er at man skal bruke en upnp server til å dele ut musikken.

    Det var ønskelig å ha et så lite filsystem som mulig da filsystemet i seg selv blir kopiert til ram (ukomprimert). Derfor er det ikke mulig å installere ekstra software (uten å komplisere det hele med persistence-partisjon, som igjen hadde ødelagt litt av poenget med å kjøre det hele fra ram)

    Det sier seg selv at med under 256MB RAM tilgjengelig så må man trikse litt for at dette skal gå opp.

    Asound.conf er ikke i bruk, mpd.conf er ganske standard, men tror jeg bruker 16MB som buffer. Tror jeg måtte opp i såpass for at det ikke skulle hakke under noen omstendigheter whatsoever.

    Er veldig fornøyd med resultatet. Det er dønn stabilt. Har ikke rørt det siden v1.5 var ferdig.

    Hvis man vil ha en distro som man selv kan leke seg med, anbefaler jeg å installere debian server:)
     

    Valfy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2011
    Innlegg
    2.428
    Antall liker
    2.577
    Torget vurderinger
    30
    Ja, jeg har fått litt mer forståelse for hvor nedstrippa Icarus egentlig er.

    Jeg har nå fått testa noen dager, og sammenlignet med min hjemmebygde Intel i3 HTPC som kjører standard Linux Mint, er det en ganske stor forbedring. ATVen får frem litt mer detaljer, og har litt mer bunndrag. Det høres mer riktig ut. Min hjemmesnekra server med 12TB lagringsplass kjører forsåvidt også Linux. Alle maskiner går som ei kule!

    HTPC-en har jo vifte, og brukes til surfing, xbmc, musikkavspilling osv.

    Bubbleupnp fungerer helt glimrende og minimserver var veldig enkelt å sette opp i Linux. Skal få lånt kjerringa sin gamle iPhone for å sjekke annen betjening.

    Blir nok også etterhvert å ta ut wifi-kortet, bytte til SSD, og fjerne vifta.

    Tusen takk for et glimrende produkt, Man! :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: nma

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.189
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Syns du ser litt bakvendt på det jeg. Både toslink og usb-inngangen er avhengig av kvaliteten inn, og jeg tror begge deler kan fungere bra. Jeg mener også at usb-inngangen har et høyere potensiale, og at man sannsynligvis må bruke en high-end usb/spif-adapter for å komme opp på samme nivå ved bruk av toslink. Når det er sagt, er det nok ingen tvil om at toslink-utgangen til appletv3 ikke er det mest ideelle, og forskjellen ikke kun beror på toslink inngang vs usb-inngang på dacen.

    Det er egentlig ikke så mye hokus pokus ved Icarus, den gjør det den skal gjøre, og hvis det låter bedre og har god brukervennlighet i forhold til det du bruker fra før så er det bare en bonus.
    Bakvendt eller att fram, samma det. 8)
    Mitt poeng var at halleluja så bra lyd er fint, men når det er sammenlignet med andre løsninger (ikke usb) så blir det litt for enkelt å sette Icarus på topp.
    Med SBT vs Icarus var det passe dødt løp, og Icarus skal utkonkurrere Auralic Aries.
    Jeg tror at Icarus presterer godt nok, og med det mener jeg så bra at du skal høyt i høy-end land for at du skal behøve en bedre digital kilde.
    Hadde jeg ikke hatt SBT så ville Icarus vært et godt valg.

    mvh
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.189
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke veldig overraskende. Dessverre har jeg stoppet å bruke sånne inntrykk til egne vurderinger.
    Nettopp dette med "almost making the SBT sound like a toy" var hva jeg forventet med Icarus i hus.
    Kjedelig med lytting med aua igjen, var så mye magiske opplevelser med øye-øre-hjerne interaksjonen i gamledager 8)
    Men, jeg ønsker meg en lytt til Aries, helt klart!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Bakvendt eller att fram, samma det. 8)
    Mitt poeng var at halleluja så bra lyd er fint, men når det er sammenlignet med andre løsninger (ikke usb) så blir det litt for enkelt å sette Icarus på topp.
    Med SBT vs Icarus var det passe dødt løp, og Icarus skal utkonkurrere Auralic Aries.
    Jeg tror at Icarus presterer godt nok, og med det mener jeg så bra at du skal høyt i høy-end land for at du skal behøve en bedre digital kilde.
    Hadde jeg ikke hatt SBT så ville Icarus vært et godt valg.

    mvh
    Helt greit det, Roda. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen.

    Hvis airplay låter bedre med Icarus via USB, enn atv3 via toslink, så må konklusjonen være at Icarus via USB låter bedre, punktum?
    Tom. i et worst case scenario hvor 100% av forbedringen kan tilskrives at selve USB-inngangen låter bedre, ville konklusjonen vært den samme.

    Som du selv har erfart med testing av windows/foobar etc, så er ikke usb-inngang en magisk pille som garanterer perfekt lyd fra hvilken som helst pc sånn uten videre, så at forbedringen kan tilskrives *kun* USB-inngangen er neppe tilfelle.

    Jeg har ikke påstått bastant at Icarus utkonkurrerer Auralic, men jeg skulle gjerne likt å sammenligne:) Derimot vet jeg ca. hvor i landet lydkvaliteten fra Icarus befinner seg. Jeg har både en selvbygget passiv kjølt pc, diverse laptoper, Mac mini 2006, 2010,2011 hvor alle tweaks innen rimelighetens grenser er utført.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Jeg har ikke påstått bastant at Icarus utkonkurrerer Auralic, men jeg skulle gjerne likt å sammenligne:)
    Men du var nære her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-upnpd-renderer-apple-tv1-12.html#post1957388
    Intet galt med litt ungdommelig overmot, inklusive Icarus initiativet, med som sagt så er det intet tre som vokser inn i himmelen - heller ikke i det digitale domenet :'(
    Får håpe at du får en Aries til utprøving og at denne ikke tar fra deg innsatsviljen.....
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke påstått bastant at Icarus utkonkurrerer Auralic, men jeg skulle gjerne likt å sammenligne:)
    Men du var nære her:
    http://www.hifisentralen.no/forumet...-upnpd-renderer-apple-tv1-12.html#post1957388
    Intet galt med litt ungdommelig overmot, inklusive Icarus initiativet, med som sagt så er det intet tre som vokser inn i himmelen - heller ikke i det digitale domenet :'(
    Får håpe at du får en Aries til utprøving og at denne ikke tar fra deg innsatsviljen.....
    Nære på er ikke det samme, Distinctive :)
    Tror ikke innsatsviljen spiller noen rolle fra eller, da jeg anser Icarus som et ganske ferdig produkt som fungerer bra, og har forsovet ikke tenkt å bruke mer tid på dette. Hvis Aries viser seg å være mye bedre, så aner jeg uansett ikke hva jeg kunne gjort annerledes. Da er det nok hardwaren i ATV som setter begrensningen. Men ATV er veldig enkel å modde om til å bruke LPSU. Den kjører på 5V, (litt merkelig, men iogmed USB-power er 5V *kan* det muligens være et pluss her) og det er ikke verre enn å borre et hull til en hunplugg og lodde 2 bunter ledninger. Det skal vel holde greit med 5-6 Ampere.

    Nå det er sagt, så er alle musikkservere minipcer av mer eller mindre varierende grad. De 2 femtoklokkene i Aries betyr ikke en døtt for USB, og da sitter man egentlig igjen med en dyr Android boks. Bryston bruker standard ALIX (AMD Geode) hovedkort i sine servere, med LPS. Aurender bruker standard ASrock hovedkort etc. Alle kjører sannsynligvis Debian Linux, og sannsynligvis en helt helt standard installasjon (I bryston sitt tilfelle, vet jeg det helt sikkert, og det er nevnt i Aries tråden at den spiller fullt på høyde med Aries)

    Til Linux er det en avspiller som er bedre enn alt annet, og det er MPD, og det er hva Icarus også bruker. Det er helt utelukket at noen innad i Auralic på kort tid har utviklet en bedre avspiller. Som kjent, bruker også Aurender MPD. Bortsett fra Bryston, så prøver jo alle å distansere seg fra at de bruker åpen kildekode. Jeg vet at programvaren i Icarus er tunet til det fulle, og det gir et greit kvalitetshopp, selv om en standard Linux-installasjon allerede låter bra as-is. Men til kosten av en ATV til ca 400-500kr, så får ikke jeg dårlig samvittighet for at Icarus på ATV ikke være helt i verdenstoppen;) Men altså, teknisk sett er det ikke noe i veien for at det skal låte helt på høyde med det meste, med forbehold om at SMPS'en i ATV'en ikke kan måle seg med en LPSU.

    Det er flere som har tenkt å prøve å installere SSD/SD-kort i ATV'en og fjerne WLAN-kortet og vifta inni. Blir spennende å høre deres erfaringer :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Aries har utviklet sin egen hardware (Tesla plattform), men jeg vet ikke om de kjører et proprietært OS.
    Uansett så er alt tunet inn på en ting: perfekt ytelse til formålet = 'spille' musikk.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    ja, har gitt Auralic kudos tidligere for at ikke har tatt den letteste veien i motsetning til flere konkurrenter. Men det er nok en standard Linux-greie som ligger i bunn. Man klarer ikke å lage et OS helt fra bunnen av sånn uten videre, med drivere som snakker til wifi-kortet, xmos, ditt og datt. Det er også snakk om at det er lagt til støtte for Mytek dac, det finnes en uoffisell linux-driver til denne. (Som btw også er inkludert i Icarus).

    Og siden vi er inne på det. Ser du på innmaten til Aries, så finner du en xmos-chip som da medfører at den har et internt usb/spdif-adapter som er klokket via femtoklokkene. Selve hovedkortet er formet som et add-in kort, du får også raspberry pi og cubox i lignende oem-utførelser. Bruker du kun usb-utgangen på auralic, så er jo femtoklokkene/xmos-chipen og dets tilhørende overflødig, og da koker det ned til at Aries er en ARM-basert minipc det også. Ingen tvil om de kunne kokt sammen en Aries med kun usb-porter, på størrelse med en Cubox. Men da blir det vanskelig å ta mer enn et par tusenlapper for det:)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.189
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Helt greit det, Roda. Men jeg skjønner ikke helt hvor du vil hen.

    Jeg har ikke påstått bastant at Icarus utkonkurrerer Auralic, men jeg skulle gjerne likt å sammenligne:)
    Jeg vil dithen at skal Icarus være The Holy Grail når det gjelder strømming, så må den testes mot andre løsninger på samme premisser.
    At det låter bedre i forhold til andre løsninger, dataoverføring, innganger på DAC er vel og bra for der og da testing.
    Det funker også for å finne ut om en brukt ATV1 og gratis løsning fra deg er bedre enn hva en spiller på til hverdags.
    Men skal vi finne ut om Icarus er as good as it gets så må det legges ned litt mer jobb.
    At det ikke ble forskjell her hos meg kan godt skyldes at utstyret ikke er avslørende nok, så det skal testes mer i andre oppsett mistenker jeg.
    Andre strømmere med usb ut vs Icarus er det spennende, synes jeg. For jeg synes det er spennende hva du har laget gratis til folket!

    mvh
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    ja det er selfølgelig spennende å teste forskjellige usb-streamere. Men derfra til at noen tar seg tid til å gjøre en sammenligning og poster i tråden er en annen sak. Hvis dem som har testet Icarus og funnet det godt nok til sitt bruk, så er jeg fornøyd jeg. Jeg har ikke noe spesielt ønske (eller motønske) om at alle skal ta en grundig apples to apples abx-test. Det er det jo du som messer mest om, kanskje fordi du ikke hørte forskjell selv. kan du ikke låne med deg noen "bedre" kabler enn bjc (just in case) og i samme slengen få lånt deg en god usb dac, så kan du jo holde oss oppdatert. Forskjellen er større jo bedre anlegget er.

    Jeg har også flere ganger påpekt at Icarus på Atv ikke er the holy grail. I hovedanlegget bruker jeg en 64bits versjon av samme oppsett som er tunet for multicore prosessor, og dette låter et tøtsj bedre. Mediapcen min består av et thin mini-itx hovedkort i et Streacom fc5-evo-kabinett + rambrikker, cpu og nettverkskabel til switch. Harddisk er ikke tilkoblet, da det hele booter fra USB her. Skulle gjerne kjørt lpsu her, men syns det er vanskelig å bruke penger på noe slikt.

    Det er enklere med ATV, da det er en kjent platform, man trenger kun å inkludere de driverne som er nødvendig for ATV. Fungerer det på én ATV, så fungerer det på alle.

    Har dog lyst å prøve ut en cubox-i4 pro, da jeg har en kingrex lpsu på 5v liggende. Cubox i4 pro er mer eller mindre en Aries med kun usb. Samme prosessortypen (ARM Cortex A9 Quad core 1ghz, cubox i4 pro mk2 er 1,2 ghz). Sannsynligvis kan man kjøre firmwaren til Aries på en Cubox. Tipper det hadde blitt ramaskrik da ja. (Det er likevel viktig å påpeke at dette i såfall ville vært 110% lovlig, og at de ikke har anledning til å motsette seg dette på noen som helst måte)
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.189
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har ikke noe spesielt ønske (eller motønske) om at alle skal ta en grundig apples to apples abx-test. Det er det jo du som messer mest om, kanskje fordi du ikke hørte forskjell selv. kan du ikke låne med deg noen "bedre" kabler enn bjc (just in case) og i samme slengen få lånt deg en god usb dac, så kan du jo holde oss oppdatert. Forskjellen er større jo bedre anlegget er.

    Jeg har også flere ganger påpekt at Icarus på Atv ikke er the holy grail.
    Hehe, er nok kablene ja. Hadde en Wadia 121 her ifm "testen", så du må ikke glemme at heller ikke høyttalerne er bra nok til å avsløre forskjeller. ;)
    Grunnen til at jeg messer er korstoget mitt, det. Hi-Fi forskjeller som er testet under ulike forhold og får lov til å bli sannheter. Ikke nivåmatchet, ikke samme forutsetninger (som innganger, og overføring), ikke blindt.

    Har fått inntrykket av at Icarus skal være temmelig tett på det beste som er mulig pr i dag, og nesten ikke til å skille fra din egen PCrigg.
    Men jeg kan ha oppfattet det feil. Beklager det, i så tilfelle.

    mvh
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke såååå veldig stor forskjell fra PCriggen. Men husk at det er en spinnende harddisk og vifte inni ATV'en, dette har jeg ikke i PC-riggen. Det er nok mulig at det låter enda bedre med dette byttet/fjernet. Greit å ha et korstog, men det er lov å chillout iblant =)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.953
    Antall liker
    14.189
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Chillout, høre på musikk og sånt? :rolleyes:
    Chiller'n helt til Squeezeboxen ryker, da blir det stress. ;)
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    724
    Torget vurderinger
    4
    Chillout, høre på musikk og sånt? :rolleyes:
    Chiller'n helt til Squeezeboxen ryker, da blir det stress. ;)
    Ingen grunn til stress RoDa, kjøp deg en reserve-Touch som meg eller gå for en Raspberry e.l. når den tid kommer.
    Siden forskjellene foreløpig er så små mellom ulike streamere som våre tester har indikert så tar iallefall jeg dette med knusende ro og sitter godt plantet på gjerdet foreløpig. ;)
    Men en blindtest mellom Touch og Aries hadde vært artig :)
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    De 2 femtoklokkene i Aries betyr ikke en døtt for USB
    Fakta hentet fra Auralic sin hjemmeside:
    'ARIES: The set-up model with two individual FemtoClocks for both USB audio host and digital outputs, low noise internal design to eliminate jitter and AURALiCPurer‐Power™ based 10uV low noise external linear PSU.'
    Man; Er det noe prinsipielt med USB implementeringen som utelukker at femto-klokker kan bidra positivt mhp. USB?
    Du virker jo å å være skråsikker på dette gjennom uttalelser her inne.
    Isåfall er jo Auralic sin beskrivelse direkte løgn eller i beste fall misleding av kunder.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.706
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er det. De bedriver løgn.
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Ok, men jeg trenger litt mer kjøtt på benet her, hvorfor.
    Regner med at du har en teknisk forklaring tuftet på teknologiske fakta.
    Ja og nei svar blir litt kort ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn