Icarus, Linux-basert Openhome Upnpd Renderer for Apple TV1

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Om posten klarer å trasportere min atv noen km til mitt postkontor i morgen så bør jeg være klar til å teste funksjonalitetet i morgen. (bare synd at begge dacene mine har sluttet å fungere)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Hehe. Murphys lov.
    er man usikker kan man installere det mens atv er åpen slik at man vet den interne disken snurrer.
    og: hvis den interne disken ikke er tilkoblet, så vil heller ikke usb-pinnen bli slettet etter endt installering. Så hvis usb-pennen booter 2 ganger på rad, så har ikke installeringen gått riktig for seg.
     
    Sist redigert:

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Oi, dette virker da meget lovende :)

    Men et kort spørsmål før leggetid - må man dra ut strømmen hver gang man ikke har tenkt å benytte AppleTV Icarus Edition eller går den i dvale etter en tid uten bruk?

    Mvh.
    Maxtor
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Apple tv er ikke ment for å gå i dvale, så du er nødt å dra ut strømmen. Tror ikke den bruker rare strømmen, så den kan forsovet bare stå på. 20-23w etter det jeg leser på google.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Apple tv er ikke ment for å gå i dvale, så du er nødt å dra ut strømmen. Tror ikke den bruker rare strømmen, så den kan forsovet bare stå på. 20-23w etter det jeg leser på google.
    Liker best at ting står på selv også, men ble et øyeblikk engstelig for varmeutvikling og evt. komplikasjoner som følge av dette - ser helt klart nytten av en IDE SSD-disk.

    Både Lumin-appen og Linn Kazoo-appen leser av biblioteket fra Asset-serveren min (med kun wav-filer) uten problemer med alt av bilder og tag'er. Slik sett er kombinasjonen av styre-app og Icarus renderen grenseløst enkelt å betjene. Men kanskje det mest overraskende er lydkvaliteten - foreløpige lytteinntrykk høres meget gledelig ut.

    Atter en gang, Man - hjertelig takk for arbeidet du har lagt ned i dette!

    Mvh.
    Maxtor
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Bare hyggelig:)
    Atv den blir litt varm, men det er fordi den egentlig er passivt kjølt. Atv bruker kabinettet som kjøleribbe, den interne vifta er bare for luftgjennomstrømming og knapt nok det. Den bruker et sted mellom 17 og 23 w alt ettersom hvor man leser på internett.

    Det er dog helt trygt å skru apple tv av når som helst, også med tanke på filsystem etc. Når Icarus er ferdig bootet, brukes disken innvendig bare til lagring av spilleliste, slik at nåværende queue kommer opp igjen ved reboot. (Kanskje unødvendig, men det gir en viss *polish* og applience-feel og ikke føles som en hack :) ). I tillegg brukes den interne disken til databasen som den interne upnp-serveren oppretter om man benytter denne funksjonen.

    Billige ide ssd-disker fås på ebay til ikke mange kronene. Man får også ide/sd adaptere til 50kr inkl frakt hos ebukta.

    Hyggelig at du syns det låter bra, også er det flott å høre at det fungerer så fint med Asset, som jeg ikke har erfaringer med.

    ps. Vent til du prøver Airplay:)
     
    Sist redigert:

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer kanskje flere betraktninger utover dagen/helgen, men jeg tenkte å benytte anledningen til litt flere tips og tricks:

    MPD (Music Player Daemon) er åpen for tilkoblinger (på http://icarus-atv.local eller IP-addresse) selv om den ikke brukes å navigere i musikkbiblioteket. Derfor er det ingen vits å koble seg til med en MPD-klient, med et unntak: Cantata-klienten har en kul online/streaming-funksjon som er ganske tøff.
    Her kan man streame Icecast, Shoutcast, Tunein og Dirble. I tillegg kan man spille fra Jamendo, Magnatune, og fra podcasts. Man kan søke etter podcasts, og man kan også legge til sine egne. Også Soundcloud støttes, her er det bare å søke i vei, for her finner man ganske mye, deriblant mange forskjelllige remixer til diverse sanger. Det er bra tidsfordriv om ikke annet:)

    Den siste funksjonen som Cantata har, er at man kan dra en sang direkte fra desktopen sin og streame til Icarus. Kanskje man fikk en ny mix på email av en kamerat og har lyst å høre på den, da er det bare dra og slipp.

    Cantata har forøvrig mulighet til å skjule de funksjonene som ikke brukes, slik at programmet tilsynelatende ser ut som en ren og pyntelig app for online-streaming.

    Man finner Cantata til Windows og Osx her: https://code.google.com/p/cantata/
    Ps. Legger man til et knippe forskjellige nettradio-favoritter kan man så lagre denne playlisten lokalt i control pointet, slik at man alltids har Køntri-FM innenfor et par tastetrykk.

    Edit: glem den siste ps'en. Streams som blir lagt til av en MPD client will ikke få album/sangtittel/stasjonsnavn overført til CP, dette er ikke implementert enda, men vil komme i en oppdatering (med et par andre updates) i fremtiden.
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Et tips er å ikke bruke minnepinner m/sikkerhets programvare. Jeg formaterte en Kinston med "vault privacy" men denne ville ikke boote i atv, brukte så en annen minnepinne og installasjonen startet.
    Etter restart så ser jeg en atv og et "?" som blinker, regner med den leter etter et nett? (Var enklere å gjøre installasjonen på jobb der det var skjermer og Windows PC, men jeg har ikke mulighet å koble den på nett) Kan jeg regne med installasjonen gikk ok og at den fungerer som den skal når jeg booter den med nettilgang hjemme?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Gikk heller dårlig ... Den blinker gult i front når den booter, skifter så til å veksle mellom gult/hvitt, atv bilde vises og "?" blinker . Booter den nå med nettkabel og usbdac tilkoblet. (Fikk melding om at installasjonen var OK, og den ba om at usb'en ble fjernet og atv rebootes)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Trenger ikke nett for å installere. Blinkende atv med spørsmålstegn tyder på at atv ikke finner disken. Samme problemet som Maxtor fikk første gangen. Kan hende jeg må formatere disken grundigere ved installasjon hvis dette er et vedvarende problem, (og da går jeg utifra at disken fungerer og alt. løft atv opp mot øret og hør etter snurrelyder for å,være sikker)

    fungerer det å re-installere med usb pinnen? Som sagt tidligere, så sletter usb pinnen seg etter en vellykket installasjon. Kan du re-installere, er det noe som gikk galt.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Tok ut usb kabelen og satte i usbsticken, "play" symbolet kom da på skjermen og den startet å installere linux igjen. Fikk beskjed om at den formaterte disken og at alt var OK, men samme problem da jeg bootet igjen. Får skru den opp og sjekke kabelen.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det høres ut som kabelen.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg sjekket at disken sviver, men samme problem. Har også skiftet HDD til en eldre ibm disk men samme problem med denne.
    Skriptet starter OK, men etter at den begynner å formater så skjer det ikke noe på et par minutter og så kommer meldingen om at installasjonen var velykket.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    kanskje disken trenger en ordentlig formatering, sender deg link til ny versjon om en stund.
     

    stianG

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    628
    Antall liker
    663
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    27
    Tydeligvis ikke så enkelt å få tak i en slik apple tv. Har sendt mail til en haug med folk på finn, men enter svarer de ikke, eller så er den solgt. Skulle hente en denne uken, men plutselig var den solgt også. Dritt. Har lyst til å prøve nå!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Jeg fikk positivt svar fra 2 av 3, har sendt deg en PM med link til han som jeg ikke kjøpte av (i tilfelle det er en du ikke har kontaktet).
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Sender deg en ny image om noen minutter, Minutten :rolleyes:
    Har lagt til en feilsjekk for intern disk, installasjonen stopper opp hvis ikke denne eksisterer. Har også lagt til en ekstra "sync" av partisjoner før formatering.
    Hvis du fortsatt ikke får bootet, så kan jeg i neste omgang lage en install hvor den interne disken blir helt formatert, men installasjonen vil da ta 5min lengre.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Da bootet den fra hdd med linux. Det skal stå Icarus-ATV-login: når den er ferdig?

    Edti: Der dukket den opp i Lumin!

    Takker!
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    JA, det stemmer. Plug and play :D
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    :) Lumin støttet mediaserveren i Synology så jeg har ikke installert MinimServer, men det ble lyd!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    "3) Støtte for Airplay, med synkronisering av bilde og lyd. Du har ikke hørt hvor bra Airplay kan være før du prøver dette!"

    På macen så dukker Icarus opp , men ikke på ipaden?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Skal fungere..Det har så å si aldri vært problemet med det hos meg. Det er jo oppe ihvertfall, ellers hadde ikke Macen funnet det. Vet ikke hvorfor den ikke gjør det hos deg. Kanskje en restart gjør susen?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hadde problemer med synk av lyd og bilde fra youtube og mac første gangen, men nå fungerer det både fra mac og ipad! Kjøpte meg en EA for ikke så lenge siden som jeg bruker til å høre arkiv radio program og deler fra Sonosene. Fungerer bra med Sonos men den "cacher" lyden så den kan ikke brukes på f.eks youtube fra ipad, kjekt å ha selv om jeg sjelden bruker det.

    Har ellers bare testet lyden litt mot Vox på mac og den er ikke dårligere, heller mot at den er bedre.. Lover veldig bra dette her!

    Så da er det bare for andre å skaffe seg en ATV1 og prøve, anbefales!

    Takker igjen for kjapp support fra Man
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det skjønte jeg ikke helt med engang, men jeg tror jeg forstod det til slutt: Du har kjøpt en airport express og har koblet den til en analoginngangen på en Sonos? Og at Sonos cacher lyden, slik at lyden dermed ikke er i sync med bildet på ipaden? Så med andre ord er Icarus en bedre løsning, iogmed det nå er sync mellom bilde og lyd?
    Jeg vil jo si det kanskje er mer intuitivt også, for nå switcher du input på forsterkeren, istedet for å switche input til airport express via Sonos appen.
    Første gangen man Airplayer etter boot kan det foregå det noe handshaking mht. til sync, men det pleier å gå over etter noen sekunder.
    ps. Hvis du vil bruke Icarus trådløst, så kan du alltids delegere Airport Express til å være en ren trådløs bridge :)
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja du fortod det, fordelen med Sonos er at jeg har tilgang på alle 3 enhetene. Prøvde å bruke Airport Express sammen med Airport Extreme men det virker bedre med bare Extreme. Skulle bare hatt en dac i anlegget nå, men levrandørene har sluttet å svare på mail og erfaringsmessig tar det fort et par måneder å få service på den (vurderer å skaffe meg en ny). Selv om Sonos fungerer meget bra så er det bedre lyd fra Cyrus drivverket mitt, så jeg har god tro på at ATV'en være en forbedring når der gjelder lydkvalitet. Har brukt en NuForce hdp m/ BD-TP70 til test i dag, kan være jeg flytter den ned i anlegget i morgen og tester mot Sonos.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ellers så er førsteintrykket av Lumin appen veldig bra. (Litt problemer med å spille noen spor, som spilte tidligere, og volumet vil bare stå på 50% men finner vel ut av det etter hvert)
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Volum er disabled da målet er at det alltid skal være bitperfekt, og volumjusteringen til den underliggende spilleren ikke er helt state-of-the-art. Og den støtter kun AIFF, MP3,AAC,FLAC,ALAC,WAV, DFF,DSF (DSD gjennom DoP så lite vits å prøve å spille dette om DACen ikke støtter DoP).
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Ah, Icarus virker helt fantastisk!

    Valpen våknet tidlig i dag - far måtte da stå opp, ordne mat og ut på tur. Vel hjemme var resten av familien fortsatt sovende. Icarus var på og det var dermed enkelt å fyre opp Wimp på iPad'en og 2 strakser etterpå dundret Händels "Rinaldo" ut av høyttalerne på best tenkelig måte hva gjelder AirPlay!

    Det er lykke på en lørdag morgen, det :)

    Mvh.
    Maxtor
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Det er knall å høre! Billig moro = morsomt.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Hei Man - det har stoppet litt opp for meg. ATV står bare å blinker gult etter en drøy halvtime, tok en bilde. Er det slik det skal se ut?
    248.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ja, da er det bare å starte f.eks Lumin så er du i gang.
    Ups! Var noen feilmeldinger der når jeg så litt bedre på bilde.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det skal ikke stå slik. Prøv med en annen USB-penn, sannsynligvis ligger feilen her. Evt kan du prøve deg å koble til med nettverkskabel.
    Logg deg inn via telnet: Login user/pass er root/root
    skriv så:
    mount /dev/sdb1 /mnt/rootfs
    /bin/bash /mnt/rootfs/patchstick.sh

    Har sjekket litt opp i dette, og noen usb-penner er rett og slett ikke kompatible.
     
    Sist redigert:

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.177
    Antall liker
    702
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset. Får ikke sett på dette i ettermiddag, men kommer tilbake tirsdagskveld. Ser jeg begynner gå tom for USB pinner i roteskuffen, men har en Kingston som jeg kan prøve.

    Ser at dette kan bli litt prøving av USB pinner, Pytt pytt – har forventninger til prosjektet ditt :). Vi kommer nok i mål. Det er som du beskriver en enkel og rett fram installasjon. Vanskelig å gjøre noen «bruker feil» i forberedelser og tilrettelegging.

    1. Pakke ut en fil
    2. For Windows brukere – installere Win32diskimager.
    3. Sett inn en USB pinne i PC – dra fila over til Wind32disk… og trykk write.
    4. Dra ut USB fra PC – sette den inn i ATV og boot i vei…

    Dette ordner seg – men har du tips om noen prefererte USB pinner hvis min Kingston feiler?
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Rart. Kan jo hende det var noe i veien med filen. se pm.
     

    jappen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.07.2003
    Innlegg
    100
    Antall liker
    25
    Torget vurderinger
    14
    Da var ATV1 ankommet huset. Installerte i henhold til beskrivelse og koblet til QNKTC dac, spiller fra airplay og fungerer som bare det :)
    Gjenstår bare å få tilgang til musikken på Debian serveren min, så er det i boks !
    Takker så mye !
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Som kjent støtter hardwaren i ATV wifi.. og dermed er støtte for dette er nå implementert. Uformell test av hastighet via Asus RT-AC66U-ruter på 5G-nettet tilsier en snitthastighet på over 9MB/s, da med ATV i et annet rom med vegger og skap imellom. Ukomprimert AIFF/WAV 24/192 er på 1,1MB/s, DSD64 ligger på 0,67MB/s. Det er altså mer enn nok båndbredde, og faktisk ganske greit å slippe å koble til med nettverkskabel.
     

    Maxtor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.12.2006
    Innlegg
    1.857
    Antall liker
    1.252
    Sted
    Langhus
    Torget vurderinger
    12
    Og hvert øyeblikk bestilles denne til AppleTV Icarus Edition:

    Transcend.jpg

    En Transcend SSD330 :) Ikke av annen grunn enn å slippe varme- og støyutviklingen fra ordinære HDD'er.

    Kun et lite tips.

    Mvh.
    Maxtor
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.705
    Antall liker
    522
    Torget vurderinger
    1
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Som kjent støtter hardwaren i ATV wifi.. og dermed er støtte for dette er nå implementert. Uformell test av hastighet via Asus RT-AC66U-ruter på 5G-nettet tilsier en snitthastighet på over 9MB/s, da med ATV i et annet rom med vegger og skap imellom. Ukomprimert AIFF/WAV 24/192 er på 1,1MB/s, DSD64 ligger på 0,67MB/s. Det er altså mer enn nok båndbredde, og faktisk ganske greit å slippe å koble til med nettverkskabel.
    Har lest at det anbefales å fjerne wifi kortet fra Sonos når disse moddes, har du testet atv med og uten wifi kort? Om man vil bruke wifi, hvordan logger man Icarus på wifi nettet ?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn