Tytte71
Hi-Fi freak
;Dorso skrev:Fin polarrespons Tytte71. ;D
;Dorso skrev:Fin polarrespons Tytte71. ;D
Serrriøst - det er ikke alle som har eget lytterom altså, eller for den del så stor stue at et dusin 21" fortoner seg som middels hybelkaniner under sofaen, og dessuten så hender det at vi er litt fornøyd med kassen våre også ;D Det handler jo om kompromiss og det er vel det jeg forstår OMF er ute etter også? Hvis ikke, så mener jeg han er på feil villsporMr-T skrev:Jeg deler B&G RD-75 på ca 200 Hz. Det er så lavt det er forsvarlig å gå synes jeg, og dynamikken i nedre mellomtone er nok noe amputert siden jeg ikke har noe baffel på de. Litt derfor skal jeg se på å henge på vinger på RD-75'en min for å hente en god del mer følsomhet under 1 kHz. Uansett hva man gjør kan man ikke dele lavere enn 150 Hz.
Å drive store basselementer i store kasser så høyt opp som 150-200 Hz ville jeg aldri gjort. Det blir for mye kabinettresonans som farger synes jeg.
Hvordan OMF har tenkt å få flere kubikkmeter med IB kasser til å bli akustisk døde har jeg ikke lyst til å tenke på en gang. Et trailerlass med isolasjon burde kanskje hjelpe, men optimalt sett burde man IKKE dempe basskasser. Derfor bør de være noenlunde små for å klemme de stående bølgene langt over delefrekvensen.
(Nei, kasser er noe herk, uansett om det er IB, lukket, refleks eller hva som helst.)
Eller så pene kasser man vil for feelgood faktoren! Er det bare jeg som ser skjønnheten i bassene til Mr-T?Mr-T skrev:Ideen om å sette opp anlegget bak en stoff-vegg og så gjemme bort skaberakkelet er like greit? Da kan man har så stygge kasser man bare vil.
Kunne en mulig løsning være å kjøre IB bassene opp til ca 80 Hz , også ha en søyle med feks 10 tommere i lukket kabinettet montert inn i veggen som tok over opp til ca 500 Hz. Også RD75 til resten...?Mr-T skrev:Å drive store basselementer i store kasser så høyt opp som 150-200 Hz ville jeg aldri gjort. Det blir for mye kabinettresonans som farger synes jeg.
Hvordan OMF har tenkt å få flere kubikkmeter med IB kasser til å bli akustisk døde har jeg ikke lyst til å tenke på en gang. Et trailerlass med isolasjon burde kanskje hjelpe, men optimalt sett burde man IKKE dempe basskasser. Derfor bør de være noenlunde små for å klemme de stående bølgene langt over delefrekvensen.
(Nei, kasser er noe herk, uansett om det er IB, lukket, refleks eller hva som helst.)
Vel som sagt tidligere....hvis ting ikke funker, så er det relativt enkelt å kle igjen åpninger i veggene, og kopiere ditt oppsett mitt i stuen. Å gå den andre veien er derimot mer komplisert. Derfor hadde jeg i grunn tenkt å prøve alt in-wall først for å se om man kom i mål med det!Mr-T skrev:Og RD-75 ved siden av bassene, også montert i veggen?
Ja jo.... det burde funke.
Har ikke all verden mulighet til å flytte de....Fordi utsparringene i veggen må gjøres først.Mr-T skrev:Siden jeg ikke har hørt hvordan det kommer til å låte er det umulig å si. Men jeg har synspunkter på rent teknisk grunnlag.
Når det gjelder bass av typen "kasse" (dvs IB, lukket, refleks), så er det altavgjørende å finne optimal plassering i rommet for å få jevnest mulig frekvensrespons. Dette blir litt vanskelig med en sånn løsning som du tenker på, med mindre du kan flytte elementene bortover veggen da.
Det kalles vel Dual Bass Array (DBA) - virker litt komplisert spør du meg.....FredrikC skrev:Angående IB og romnoder. Har dere sett disse oppsettene med symetrisk monterte elementer på bakvegg som er 180 grader ute av fase med elementene i front slik at de totalt kanselerer alle nodene? Blir vell en slags aktiv bassfelle. Har sett målinger av dette som er så rake at de ser ut som et simuleringsprogram. Skal se om jeg kan finne ut av det.
Mener han jeg leste om var tidligere dipol mann og mente at dette utkonkurerte dipolsystemene på renhet, samt at man slipper den svært bratte avrullingen til en dipol. Det negative IMO med både et slikt system er at man ikke kan trykksette rommet på denne måten, og det er faktisk en for meg vesentlig del av opplevelsen av bass.
Det er nettopp fordi man ikke trykksetter rommet at det låter rent. Samme greia med dipoler.FredrikC skrev:Mener han jeg leste om var tidligere dipol mann og mente at dette utkonkurerte dipolsystemene på renhet, samt at man slipper den svært bratte avrullingen til en dipol. Det negative IMO med både et slikt system er at man ikke kan trykksette rommet på denne måten, og det er faktisk en for meg vesentlig del av opplevelsen av bass.
Hvordan er spredningsmønsteret til RD-75?Mr-T skrev:Og RD-75 ved siden av bassene, også montert i veggen?
Ja jo.... det burde funke.
Jeg må grave litt dypere her....Mr-T skrev:OMF har lagt lista høyt, det er mitt inntrykk.. i hvertfall når det gjelder selve rommet. Å kompromisse på løsningene tror jeg ikke han ser for seg.
Som du sier så vil de stående bølgene i en IB "kasse" bli problematiske. Vi snakker om så lave frekvenser at rockwool og glava er nytteløst som demping med mindre man fyller hele rommet.
Du har forsåvidt et poeng at trykket i kassen blir lavt, men uansett vil elementet "dra" med seg dempematerialet til en viss grad.
Ideen om å sette opp anlegget bak en stoff-vegg og så gjemme bort skaberakkelet er like greit? Da kan man har så stygge kasser man bare vil.
Kan være verdt å se mer på det. Meget resonansfritt:OMF skrev:Det kalles vel Dual Bass Array (DBA) - virker litt komplisert spør du meg.....
Mvh
OMF
Mener å huske at Mr. T tidligere har forsøkt og kombinere 21" dipolbass med 18" trykkammersub, med ikke fullt så heldig resultat.. Derfor er jeg usikker på om dette er riktig oppskrift på bassdelen av et ultimate full-range system? Du har kanskje noen triks på lur?pengesluk skrev:Store sub-gutter kan med fordel integreres i rommet - det skal jeg gjøre med mine 16 Hz. 31,5" brumlebasser. DERETTER tar dipolbassene over; hvilket begrenser membranarealet til kun 5 x 16" pr. side, plasseringsvennlige og ingen problemer med integrasjon i rommet nærmest uansett plassering. Der har du Slukets oppskrift på bassdelen av et ultimate full-range system. Beste av alle verdener, problemfritt.
Morsomt konsept. Er poenget å drive nullpunktene i 2. ordens resonansene i rommet (jf. plasseringen på 1/4 og 3/4)? Hvor kritisk er det å drive motsående sider ute av fase (dvs push-pull) kontra i fase ? Det (ute av fase) er kanskje enklere å integrere med dipol bass ?orso skrev:Kan være verdt å se mer på det. Meget resonansfritt:OMF skrev:Det kalles vel Dual Bass Array (DBA) - virker litt komplisert spør du meg.....
Mvh
OMF
http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=837744
Sikkert morsomt nok det konseptet, men det krever jo et betydelig redesign ift. OMF sine planer, ref. behovet for basser på bakveggen også.KJ skrev:Morsomt konsept. Er poenget å drive nullpunktene i 2. ordens resonansene i rommet (jf. plasseringen på 1/4 og 3/4)? Hvor kritisk er det å drive motsående sider ute av fase (dvs push-pull) kontra i fase ? Det (ute av fase) er kanskje enklere å integrere med dipol bass ?
mvh
KJ
Et alternativ kan være å kjøpe noen slike:Tytte71 skrev:Sikkert morsomt nok det konseptet, men det krever jo et betydelig redesign ift. OMF sine planer, ref. behovet for basser på bakveggen også.KJ skrev:Morsomt konsept. Er poenget å drive nullpunktene i 2. ordens resonansene i rommet (jf. plasseringen på 1/4 og 3/4)? Hvor kritisk er det å drive motsående sider ute av fase (dvs push-pull) kontra i fase ? Det (ute av fase) er kanskje enklere å integrere med dipol bass ?
mvh
KJ
For at en slik løsning skal blir "resonansfri" bør nok fortsatt elementene sitte i egne mindre lukkede kasser.
Eller hybrid dipol ala vår felles kompisorso skrev:Et alternativ kan være å kjøpe noen slike:Tytte71 skrev:Sikkert morsomt nok det konseptet, men det krever jo et betydelig redesign ift. OMF sine planer, ref. behovet for basser på bakveggen også.KJ skrev:Morsomt konsept. Er poenget å drive nullpunktene i 2. ordens resonansene i rommet (jf. plasseringen på 1/4 og 3/4)? Hvor kritisk er det å drive motsående sider ute av fase (dvs push-pull) kontra i fase ? Det (ute av fase) er kanskje enklere å integrere med dipol bass ?
mvh
KJ
For at en slik løsning skal blir "resonansfri" bør nok fortsatt elementene sitte i egne mindre lukkede kasser.
http://www.bagend.com/ETrap.htm
Man kan ønske seg litt headroom rundt 20Hz, men ikke i kompromi med kvaliteten.. Hvilken subløsning integreres best med dipolbasser? IB, ripol, eller må man dekke alle veggene med dipolsubberMr-T skrev:Pga forskjellig utstrålingsmønster og totalt forskjellig måte å loade rommet på så mener jeg det er veldig vanskelig å integrere lukket og dipol. Jeg har i hvertfall ikke klart å få det til helt sømløst noen gang, uansett delefrekvens. Man hører at det er to separate måter å spille på. I hvertfall hører jeg det.. synes jeg. Rent subjektivt.
Er dette en variasjon av Nelson Pass sin patent?orso skrev: