I ståvo åt Townes

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Det er mer einn håp i hengan fishing snør når plate fra Numero Group ligger i postkassa.

    Prøver febrilsk å catche hvilken det er utifra teaser-bildet. Har det på tunga.
    Ingen bombe at du tok den kjapt akkurat.

    Men det var da ganske vanskelig å se hvilken, så her er en liten teaser til:

    numero.jpg


    Ellers ser det mørkt ut med tanke på å få den på tallerkenen i aftens. Begge ungan styrer med sitt, så det blir vel bare bok i aftens. Med nogo attåt.
    Veldig flott bok, leses for andre gang. Mange gode portretter fra interessante New Orleans folk. Anbefales!

    kveldskos3.jpg
     
    Sist redigert:

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Deep City!!!!!!!
    Das stimmt. The outskirts of Deep City. Har et par huller å tette i den serien, dette var en av de.

    numero 17.jpg


    Dette er virkelig fine ting, gitt.
    Se på innercoveret da!

    numero 17 inner.jpg


    Og det er flere sider! Tettpakket med informative liner notes. Takk for at dere finnes, Numero Group. Fine folk er dere.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Jada neida så det atte

    Familia Townes har tilbragt noen timer på naturhistorisk museum denne lørdagen i regnværets tegn. Stress nok det, med en smårolling som har misforstått og tror det er VM i kortbaneløp for toåringer, med innlagte hindre i form av ymse kranier, fossiler m.m.

    Anyhooo, da vi var i avdelingen for våre stamfedre brøt plutselig min bedre halvdel ut i en nokså rå, og tilsynelatende, ondskapsfull latter...:

    self porttrr.jpg



    "HAHAHAHAAAAAAAAAAAAA! Det e jo deg!!!" sier hun til sin verre halvdel. Valgte å ta det som et kompliment, men eg er saktens ikkje sikker.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    I dag er det akkurat ett år siden Bill Morrisey døde av hjertesvikt, på et hotellrom i Georgia, Dallas. Han var på vei hjem etter en miniturne i sørstatene, og slet fortsatt med tung alkoholisme. I dag er det også tilfeldigvis bursdagen min (gratulasjonsmeldinger kan sendes via BBS til min bankkonti) :cool:

    Tenker å minnes en av mine store litt senere i aftens, med å spille favoritt-skiva fra katalogen hans, mens eg tar meg en liten en, av det samme som Bill nok tok for mange store av.

    Bill Morrisey - Standing eight (1989)

    bill.jpg


    Romanen hans, Edson, har eg dessverre ikkje funnet tid til å lese ennå. Men den skal være fin den også, som en lang Bill Morrissey låt :)

    Morrissey’s dødsfall i fjor føltes av naturlige årsaker nesten ubetydelig og irrelevant, men etter Townes Van Zandt er trolig Bill Morrissey den singer/ songwriteren eg har satt mest pris på. Han har alltid hatt en spesiell plass hos meg. Og etter hans bortgang i fjor har den ikkje blitt mindre. Du verden så gjerne eg skulle sett ham på Madam Felle.

    Standing eight kan eg bare ikkje få anbefalt sterkt nok. En skatt innen singer/ songwriter/ folk sjangeren; utrolig vakre akustiske låter, med tekster/ lyrikk svært få når opp til. Dette er hverdagspoesi som treffer meg midt i hjerterota. Morrissey’s evne til å skildre tilværelsen til de som, om ikkje befinner seg på samfunnets skyggeside, men i alle fall ikkje akkurat lever jet-set livet, er helt fenomenal. Små historier om store ting.

    Aller sterkest på Standing eight er The last day of the last furlough, som er en av de fineste sangene eg har hørt. Melankolien og stemningen i hans beste låter er temmelig unik, som på denne hvor det fortelles om “den tomme” mannen som har sjekket inn på et hotell med elskerinnen da ekteskapet hans rakner:

    We have the beach to ourselves now
    The brown eyed girl, the empty man
    And she wants to make love
    I wanna drink
    I wanna do what I do best


    En fantastisk fin melodi, en enda finere tekst, og gitarklimpring av klasse. Han hadde en veldig karakteristisk signatur i Guild’n sin. Og han kunne virkelig spille.

    Foruten denne perlen, inneholder Standing eight utrolig flotte ting som Motels and planes og She’s that kind of mystery, kor Shawn Colvin bidrar på vokal. Det finnes også humor her, Party at the UN og Car and driver får frem smilet. Tror at enkelte kan slite litt med vokalen til Bill, han var nok langt fra noen “sanger”, men han har en tilstedeværelse og ærlighet i stemmen som går rett hem hos meg.

    Han har en solid katalog, og eg har lyst til å dele fantastiske Birches, fra plata Night train, som sammen med North er nest best etter Standing eight:


    Teksten er så flott, at vi må ha med den også:

    "Birches"
    They sat at each end of the couch, watched as the fire burned down,
    So quiet on this winter's night, not a house light on for miles around.
    Then he said, "I think I'll fill the stove. it's getting time for bed."
    She looked up, "I think I'll have some wine. how 'bout you?" She asked and he de
    clined.

    "Warren," she said, "maybe just for tonight,
    Let's fill the stove with birches and watch as the fire burns bright.
    How long has it been? I know it's quite a while.
    Pour yourself half a glass. Stay with me a little while."

    And Warren, he shook his head, as if she'd made some kind of joke.
    "Birches on a winter night? no, we'll fill the stove with oak.
    Oak will burn as long and hot as a July afternoon,
    And birch will burn itself out by the rising of the moon.

    "And you hate a cold house, same as me. Am I right or not?"
    "All right, all right, that's true," she said. "It was just a thought,
    'Cause," she said, "Warren, you do look tired. Maybe you should go up to bed.
    I'll look after the fire tonight." "Oak," he told her. "Oak," she said.

    She listened to his footsteps as he climbed up the stairs,
    And she pulled a sweater on her, set her wineglass on a chair.
    She walked down cellar to the wood box -- it was as cold as an ice chest --
    And climbed back up with four logs, each as white as a wedding dress.

    And she filled the stove and poured the wine and then she sat down on the floor.
    She curled her legs beneath her as the fire sprang to life once more.
    And it filled the room with a hungry light and it cracked as it drew air,
    And the shadows danced a jittery waltz like no one else was there.

    And she stood up in the heat. She twirled around the room.
    And the shadows they saw nothing but a young girl on her honeymoon.
    And she knew the time it would be short; the fire would start to fade.
    She thought of heat. She thought of time.
    She called it an even trade.


    Så nok ein gong, oppmodar alle til å gje Bill Morrissey den lytten han fortener. Start med standing eight

    Det har også blitt presang på far i dag, frå ungan må vite :)

    gifts.jpg



    Den i midten var nok like mye til mora, men kjekt å få i hus er det uansett.

    Nu venter heimelaga fiskegrateng på far. Stas!
     
    Sist redigert:

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Steike!
    Storveis grats med dagen!! Har pakke liggende klar til deg her, høytidelig overrekkelse finner sted i september. Unga dine er flinke på gaver, det må jeg si. Er selv spent på siste Patti Smith, spørs om ikke plasten må av ila kvelden (hvis ikke singlene tar helt overhånd da..)
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    32.428
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med dagen, Townes!;)
    Heldigvis har jeg ikke kontonummeret ditt...

    Og takk for et flott innlegg.
    Morrissey må opp på spillelista for i dag han også. Heldigvis er været trist ute og fint hjemme,:)
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    Må forresten tilføye i tillegg til gratulasjonene.

    Takk for en knakende fin og for meg musikalsk, ofte ukjent, spennende og lærerik hjemmetråd, samt de pedagogiske, informative innleggene i lyttetråden som brått ble verdt å følge med på igjen.



    Fuzz forever!!
     

    Kjetil_M

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2006
    Innlegg
    2.441
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Bergen
    Grattis med dagen! Håper du får en fin dag med masse god musikk!
    mvh
    Kjetil
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med dagen! Townes (litt kjedelig video men jeg tar sjansen)

     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Historien om toåringen og eplet leste jeg for kona. Vi har en på to og en på fem, har måttet dunke og bruke heimlich? flere ganger. Noen ganger spiser de som mus, andre ganger er de grådige som slanger, og sluker alt helt. Fint du skriver om mer enn musikk, bruker selv egen tråd til det, mest for meg selv. :)

    Marie, med Townes er en særdeles vakker låt forresten.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    550
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med dagen,og ein flott tråd.

    Utruleg masse flotte (for meg ukjente) artister du presenterer her.
    Har takket vere deg anskaffet både Bobby Bland+Magic Sam og Townes,glimrande artister alle.

    Mvh.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Mye bra her, skal ta meg en skikkelig leserunde en dag jeg har tid til det.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takker og bukker folkens!

    Nå har eg just hatt meg en runde med Standing eight, og den er akkruat like fin i dag, og She's your baby now er akkurat like malplassert. Den skulle vært sløyfet.

    @rumath - Ja, det var scary stuff denne gangen med drolten. Blir fortsatt uggen og uvel når eg tenker tilbake på det + ja, Marie er en veldig fin og ditto trist låt:

    ...
    Marie she didn't wake up this morning
    she didn't even try
    she just rolled over and went to heaven
    my little boy safe inside
    I laid them in the sun where somebody'd find them
    caught a Chesapeak on the fly
    Marie will know I'm headed south
    so's to meet me by and by


    Sterk kost!

    @samlanes - Hyggelig at Bobby Bland, Magic Sam og Townes falt i smak. Bobby Bland er virkelig stor, han må eg skjerpe vinylbeholdninga på. Dræt at originale Duke utgivelser svir på pengepungen.

    Viste seg forresten at postmannen også var klar over dagen i dag, og hadde dumpet en liten pakke i kassen her på formiddagen:

    tt.jpg


    Siste skiva til Turnpike Troubadours (Goodbye normal street). Liker den veldig godt, tøff countryrock med minst ett bein i samme musikalske tradisjon/ historie som Gillian Welch har funnet sin nisje i.
     
    Sist redigert:

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så meget med dagen Townes. 90 eller er du bare 80?
    Whatever. Spell musikk.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Gratulerer med dagen ja :)
    Sier som rozzy, spell musikk.

    /jan
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Akk

    Livet er ikkje berre haifai, leik og morro - det skal vaskast óg.
    Smøysa er sopassa glad i meg at ho aller nådigst har latt meg rigge meg til på mørkeloftet. Der står det pr nå ein småslæten VPI 16.5, men den gjer fortsatt jobben.



    Då tek ein med seg ein liten pose med litt ymse plater i, ein liten sjokolade, og kanskje noko godt å leske seg på og gjer seg klar for litt realt husarbeid. I små doser er det reine sjelebalsamen å vaske plater, i store doser ulidelig kjedeleg. Kunsten er å porsjonere riktig:



    Overkommeleg på ein god dag.

    Ei av dei som vart med i dagens husarbeid snurrer nå i ståvo. Landet et temmelig strøkent eks av førsteskiva til the Boys i kassa i dag, UK utgåve på NEMS. Låter brillefint :cool:

     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Takk for det rumath :)

    Smøysa har seinvakt, drolten i seng - så alt ligger an til en grei kveld i ståvo. Noen nye skiver kom dinglende i kassa her på tampen av uka, og noe øl er (foreløpig) trygt plassert i kjøleskapet.



    De tre fremste er foreløpig ukjente for meg, med mindre den Samuel Adams saken er presis samme sort Roberten introduserte for undertegnede under fjorårets finfine Gutterball. I så fall har eg jo noe godt i vente. Halvliterflaska bakerst, Weihenstephaner, har blitt sommerflørten min i år. Herregud så godt!

    Av nye skiver de siste dagene har det blitt tettet et hull foruten to nye av året:



    De to nye av året, er siste til Hiss golden messenger, samt Gentleman Jesse. Hhv. finfin americana og snappy, poppa garagerock. Sist, men ikke minst, har eg omsider fått fingen ut og begynt å tette hull på Chesterfield Kings. The mindbending sounds of the Chesterfield kings er omsider kommet i ståvo på riktig format.

    Så da er det bare å fyre i gang ghettoblasteren da vel!

    Og til alt overmål tar man en tre ukers pause fra BNP også nå, så det skal bli skikkelig stas.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.351
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    The Mindbending Sounds.. er deres beste plate (som jeg kjenner til da). Jeg må nok ta meg sammen og skaffe den på riktig format selv.. God ferie!
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    The Mindbending Sounds.. er deres beste plate (som jeg kjenner til da). Jeg må nok ta meg sammen og skaffe den på riktig format selv.. God ferie!
    Beste skive ja, og det sier ikke lite.
    Ja, den er nydelig fin. Usikker på kor eg setter den, men det er helt der oppe i toppen. Ka syns du om surfeflørten deira Eros? De fikser jo den saken ganske bra også, syns eg i alle fall. Jævli lenge sia eg har hørt den, har vel cd'n liggende i kassene heme hos mor - får speide etter den også på vinyl
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    "Surfin ' Rampage" er heller ikke så dum, men det blir i overkant mange låter på en gang for min del. Liker best surfmusikk i mindre posjoner.
    Andy og Greg ser ikke akkurat sommerbrune og freshe ut på coveret.

    CHESTERFIELD-KINGS-Surfin-1.jpg
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    En lang helg på "landet" er unnagjort. Townes med familie flyktet storbyens tjas og mas for ei rekreerende helg på landet.

    Svigers ferierer for tiden langs vår fagre kyrst, og har ankommet med skuta. Satser på noen småturer i løpet av den neste veka.

    skute.jpg


    Skuta lå for helga et lite stykke nord for Bergen City, hvor Townes med familie residerer et par helger sommerstid

    landet1.jpg


    Et koselig sted, så nærme sjøen det er mulig å komme, med egen kai og "sertifisert" bålplass, som brukes i overkant mye. Kveldene gikk med til leirbål, bønner og flesk, og skitprat

    fire.jpg


    Å stirre inn i flammer i timesvis kveldstid har en hypnotiserende effekt. Blir ofte full av det.

    Utpå kveldene kom det gjester helt inn i vågen, her er den ene av de

    svane.jpg


    Reine skjære idyllen, bortsett fra noen vesentlige mangler; det var dårlig med musikk. Foruten musikken undertegnede sto for sjøl, backet av sin 21 år gamle kvite Washburn gitar, som fram til helgens jam-session hadde lagt urørt i kassa si i over to år, og fortsatt var stemt :), var det denne komboen som sto for haifaien

    haifai.jpg


    God bless Spotify...

    En grei helg, med mye god mat og drikke, men litt lite muzak. Heldigvis lå det noen "lapper" i postkassa da man kom hem i går aftens, så i dag blir det vel en tur på det lokale postkontoret og se hva de har til meg :cool:
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Det får'n si, du kan virkelig dette med å feriere, Townes ! Det der så helt riktig ut.
    Har du ISO-sertifisert ungene slik at de flyter, eller er det en salig kamp for å holde de på land ?
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ungene var ISO-sertifiserte så det holdt! Minstemann var så strålende fornøyd med den fjåke redningsvesten at han helst gikk med den inne også. Hele tiden.
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    Ser ut til at du har tilgang på et flott sommersted! Fine bilder ble det også. :)
     

    Roberten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Innlegg
    5.626
    Antall liker
    1.319
    Ungene var ISO-sertifiserte så det holdt! Minstemann var så strålende fornøyd med den fjåke redningsvesten at han helst gikk med den inne også. Hele tiden.
    Gode ting :) Artig at han synes det var et allroundplagg ! Da er det meste på stell.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    O akk o ve...

    Bil er noe herk. På verksted med Koenigsegg'n i dag, skulle komme på rundt 3.2, ender på rundt 12 lapper :mad: Var ikkje klar for å få den meldinga.

    Blir lenge til slike hyggelige syn venter på posten igjen.


    Nå er det bom stopp. Og denne gangen mener eg det, HiFiRobban.
    Så mighty annoying at eg vetkje engang om eg gidder åpne pakkene, sjøl om eg tror det er en godbit eller to inni der.
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Ja, kan vel like godt pakke opp skjiten



    neworleansfunk2.jpg


    Ble nyfiken då eg såg vol 2 av denne samleren i tråden til Eros, så action speaks louder than words og alt det der. Seks lp-sider med New Orelans funk. Det blir bra.


    Mer i samme gate:



    Meget god plate av doktoren. UK 1973 utgave i trippel utbrett. Nais nais.



    Klassiker fra professoren. Klart den må i hus på propert format. Dette svinger noe jævli. Slår meg at disse NO folka er meget akademisk anlagt, med doktorer og professorer som noen av de fremste eksponentene.

    Og så, enda mer hulltetting fra kongene av Chesterfield



    Forseglet og greier.

    Er vel bare å glemme alt som handler om bil, og snurre plater.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.747
    Antall liker
    3.916
    Sted
    Oslo
    se der!!

    Spilte volum #2 av New Orleans-samleren i dag tidlig. 6 sider høyoktan dritafet funk, dette kommer du til å like. (enern gjør seg heller ikke bort).
    Både proffesorn og doktorn ser lovende ut, setter opp på lista......
     

    Townes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Innlegg
    15.639
    Antall liker
    10.642
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Frokost...Dagens viktigste måltid, understrekt av foretrukket asjett, inntas usedvanlig seint. Nærmere 1000. Ferie kan det være mening i :)



    Dagens plan er å ha med svigers på befaring på ny tomt, og få den endelige dommen fra svigerfar på investeringa vår. Har vi kjøpt katta i sekken tru?

    Og til kvelden skal smøysa på seinvakt, så da blir det testing og sammenlikning av Nordost kabler. Evt bare plater og øl :cool:
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    Kabeltesting Townes, kabeltesting ?!!!
     

    united

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.07.2009
    Innlegg
    24.083
    Antall liker
    32.428
    Sted
    Indre Østfold
    Torget vurderinger
    2
    Test også Sydvest-kablene, de er minst like bra som Nordøst, har jeg hørt.

    (I Bergen kan man vel alt som er verdt å vite om sydvest :).)

    PS: Flotte plater du fikk hjem i går, den Prof. Longhair-plata er bare bra.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn