I slede gjennom Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• gut_man

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Antall liker
    3.185
    Torget vurderinger
    6
    Takk for hyggelig besøk Mbare, og for ærlig tilbakemelding! Dette her med hifi handler mye om preferanser som vi snakket om. Hva som er bra, best eller verst er alt etter øret som hører, og hva de ørene liker av både musikk og lyd. Hyggelig at du likte hva du hørte, du er hjertelig velkommen igjen!

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    NÅ har det seg slik at kjellern mie er blitt lydløs, Plinius Hiato er litt syk. Så jeg måtte levere den til service i går, så da er det vel lite å komme hit for desverre.

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Det var da leit å høre, Leikis. Får håpe det ordner seg raskt og greit for din del. Jeg er ikke sjeldent i Trondheim, så du skal ikke se bort i fra at du hører fra meg en annen gang.

I går var jeg på besøk igjen, denne gangen hos en mann med et nick som anlegget (på godt?) ikke klarte å leve helt opp til: Fenris. Det var et morsomt og trivelig besøk og interessant både å høre HT (jeg har bestandig vært nysgjerrig på merket, selv om det nå er konkurs) og for å høre et anlegg som er så godt tilpasset Fenris' egne idealer og mål. Takk for besøket og invitasjonen! Noen bilder:

Høyttalerne var Meadowlark Audio Blue Herron II- vanskelig å få tatt gode bilder av de (skylder på kameraet), men i levende livet var de i hvert fall svært godt håndverk. Noen forsøk på bilder:

og

Avspillingsutstyret var fulldigital med Sonos i front og DCS Purcell/Delius som dac. Fjernkontrollen til Sonos er en røslig sak som ligger godt i hånda og oppleves som intuitiv å bruke:

Elektronikken ellers var en Musical Fidelity Nu-Vista forforsterker og en Gamut D200 mk III effektforsterker. Nederst til venstre er en Oppo, primært brukt til film:

Det nærmeste vi kom Fenris-ulven var en puddel som sov seg gjennom mesteparten av seansen. Det kan dog hende at evt. større dyr hadde blitt jaget vekk av denne (og dens artsfrende som ikke oppholdt seg i samme bilderute når dette bildet ble tatt):

Takk for besøket!

Vedlegg

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Jippi, Hiato ble friskmeldt i dag, så jeg har den i hus i morgen. Så får du tid er det bare å komme, jeg er på jobb til kl 15 hver dag.
    Men om du vil ta det senere er du hvelkommen da også :D

Lagga

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.09.2005
    Antall liker
    36.949
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    3
    Super roadtråd så langt Mbare, gleder meg til fortsettelsen!

Vennlig hilsen

Morten

Fenris

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.03.2008
    Antall liker
    33
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    5
    Takk for hyggelig besøk Mbare. Du/I er alltid velkommen igjen om du på disse kanter.

mvh Fenris

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Om du finner ut at du vil ta en avstikker fra E6 og kjøre siste bit av kystriksvei 17 mellom Mo i Rana og Bodø er det bare å si fra, anbefaler uansett at du gjør det, hvis været er bra får du se norsk natur på sitt aller beste ;D

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    ...men veien mellom Tjeldsundbrua-Gratangen hvis du ikke kjører via Bjerkvik er ikke mye å skryte av...

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Så har turen gått videre, via vakre Vestlandet og Ålesund før den endte, for denne gang, i Trondheim og hos brodern. Var en fin tur å kjøre Vestlandet, mye pent å se og mange ferger å ta (6 i tallet for min del). Vestlandet minte meg på mange måter om Nord-Norge, bare litt grønnere og med mer folk.

Et par utsiktsbilder fra en av fergene jeg tok:

I Trondheim har det også blitt tid til å besøke andre enn bare min hi-fi interesserte bror. Tidligere i dag var vi på besøk hos en kar som siden sist jeg var der har flyttet og fått seg litt av en utsikt, han og:

Hos han var det denne nålen som bidro til den beste lyden i anlegget:

Lyden ble brakt videre til denne effekten:

Som igjen brakte lyden til sitt sluttpunkt og ut i rommet via disse:

Nå skal vi på hjul igjen, så videre bilder kommer senere i kveld.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Alltid trivelig hos Burnt_Island. Vertskapet er det aldri noe å utsette på. Må få tatt meg en tur til den nye casaen.
    Kom nettopp hjem fra et kaffebesøk hos noen som skal selge en leilighet jeg sikler på. Lånesøknad er levert banken. Og er muntlig "innvilget". Huff...
    Ellers er jeg hjemme de nærmeste dagene om dere skulle få behov for å lufte dere ytterligere og ikke har tatt turen videre i nordlig himmelretning.
    Litt vellydende vintage har funnet veien til loftet....

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Takk for hyggelige tilbakemeldinger. Emotikon: du skal ikke se bort i fra at du hører fra oss i løpet av morgendagen (eller, teknisk sett i dag). :)

Som emotikon skriver, så var det Burnt_Island vi var på besøk hos. Jeg har hørt anlegget hans tidligere, i den gamle leiligheten hans og syntes det spilte som ei kule der. I dag var det stort sett det samme anlegget som forrige gang:

D.v.s.: Aesthetix Calypso pre, to stk Modwright effekter, aktive Gradient med delefilter (som står i racket) og den greia som regenerer strøm som jeg aldri husker hva heter. Pluss en Clearaudio Solution (tror jeg) med Ortofon Rohman med en RIAA jeg glemte å ta bilde av.

Problemet var at lyden var ikke helt der noen av oss egentlig ville ha det. Ting måtte gjøres. Etter kun kort tid så det slik ut:

Kombinert med at vi økte bassen noe (som kan gjøres i det aktive delefilteret) hjalp dette betraktelig og alle var enig om at dette var en farbar vei, men ikke helt i mål med tanke på hvor anlegget hans har vært tidligere. Dog, Burnt_Island er en rutinert audiofil, så vi har få bekymringer om at lyden ikke kommer til å bli top-notch når tiden kommer. Og på lengre sikt er det en kjeller som venter...

Senere i kveld dro jeg, brodern (Slarssen) og Burnt_Island (a.k.a Nerdepatruljen) på biltur til et stykke utenfor Trondheim. Der ventet ett av de bedre anleggene vi tre har hørt. Men det får bli neste post.

Vedlegg

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å kuppe tråden, men, noen som vil fortelle litt omlyden fra den Modwright KWA 150 forsterkeren...??

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Bjørn: vanskelig å si noe om Modwright-forsterkeren grunnet trøblete lyd ellers, syns nå jeg.

I går ettermiddag dro vi og plukket opp Burnt_Island i hans nye residens, stakk innom en bensinstasjon for kaffe og brus og la kursen ut mot havet. Vi nådde ikke helt fram til havet, men vi nådde fram til et hus med 3 svarte BMW'er (inkl. en flammelakkert) og Leikis som sto på trappa og ventet. Jeg er noe usikker på om han skjønte hva som kom til å treffe han og anlegget hans og ditto usikker på hva han sitter igjen med etter besøket. Dog, Nerdepatruljen slo til hardt og kontant og det ble flytting av HT, nedskruing av et par akustikkplater og en lyd som, etter litt jobbing, er klart blant det beste jeg har hørt. Dessverre vanskelig å få tatt gode bilder, disse er de eneste som ble nogenlunde brukende:

Burnt_Island kontemplerer høyttalerne og posisjonering.

HT uten Burnt_Island

Og et forsøk på et bilde av elektronikken:

Poenget: høyttalerne er fra 1984. Rommet er dempet i taket, på frontvegg (i.e. bak HT) og noe på sidene. Teppegulv. Et par DAC'r og en Plinius effekt. Resultatet: fantastisk bra lyd. Jeg var ganske så satt ut og ikke så rent lite imponert. Noe å ta lærdom av både når det kommer til hvor langt verden har kommet på noen områder og viktigheten av kontrollert akustikk i rommet?

Tusen takk til Leikis for invitasjon, kaffe, øl og smågodt. Håper du satt igjen med noe og ikke bare satt litt skremt å så på mens Nerdepatruljen boltret seg i kjelleren din. 8)

Vedlegg

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    Vet da pokker om jeg tør slippe deg inn her mere Mats ;D
    Før man vet ordet av det er hele bunkersen snudd på hodet.

Morro lesing, kjør på :)

/jan

andreas

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.10.2003
    Antall liker
    155
    Forresten helt himla fantastisk at du klarer å gå forbi en flammelakkert BMW uten å vise oss bilder av den, Mbare. Eneste fornuftige grunnen må jo være at du faktisk ble satt ut såpass at hverken kameraknipsefingern eller noe som helst annet på kroppen din fungerte!

atonal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Antall liker
    428
    Sted
    Friedrichstadt
    Takk for en hyggelig tråd! Fine bilder, Mbare, men kan det tenkes at du kan ha nytte av et stativ og selvutløser? (mvh. blivende kamera-nerd)

De høyttalerne til Leikis så imponerende ut, hva slags merke er det? Ser ut som vi ikke kommer unna akustikk-tiltak i heimen.

Ha en fortsatt fin sledetur, Mbare :)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hehe, for en tråd!!

De ræva bildene passer liksom inn og. ;D
    Trodde du hadde funnet ut av knappene på kameraet da jeg så bildene fra Burnt, men Leikis "bildene" ødela det inntrykket! :D :D

Peis på Mbare, dette er moro!

R

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Takker for at dere tok turen, og ikke minst entusiasmen for å forbedre lyden min. Siden høyttalerne er ganske ferske i i rommet så hadde jeg ikke funne rett plass. Men når er de veldig nærme vill jeg tro.
    Sånn bare for ordens skyld så er den Pliniusen en integrert forsterker og heter Hiato.
    Veldig bra med besøk slik at jeg kan få ærlige og konstruktive tilbakemeldinger fra andre entusiaster som sitter med kunskaper som i mitt tilfelle kom til stor hjelp.

Om flere måtte lure på hvordan det spiller i kjellern min med lite lys, bare kom ;D

Mbare skrev:
    Poenget: høyttalerne er fra 1984. Rommet er dempet i taket, på frontvegg (i.e. bak HT) og noe på sidene. Teppegulv. Et par DAC'r og en Plinius effekt. Resultatet: fantastisk bra lyd. Jeg var ganske så satt ut og ikke så rent lite imponert. Noe å ta lærdom av både når det kommer til hvor langt verden har kommet på noen områder og viktigheten av kontrollert akustikk i rommet?

Tusen takk til Leikis for invitasjon, kaffe, øl og smågodt. Håper du satt igjen med noe og ikke bare satt litt skremt å så på mens Nerdepatruljen boltret seg i kjelleren din. 8)

Leikis Lyd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Antall liker
    2.258
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Andreas skrev:
    Forresten helt himla fantastisk at du klarer å gå forbi en flammelakkert BMW uten å vise oss bilder av den, Mbare. Eneste fornuftige grunnen må jo være at du faktisk ble satt ut såpass at hverken kameraknipsefingern eller noe som helst annet på kroppen din fungerte!
    Nå er det ikke rare greiene å ta bilde av, det panseret er bare noe jeg gjorde en kveld for å trene litt. True flames er ikke så lett som jeg trodde ;)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Skal dere begynne å disse fotoskillsa mine nå også, hæ? Tølpere, hele gjengen. RoDa, vi kan bytte kamera så kan du vise meg hvor lett det er å ta bilder med kameraet mitt i veldig lite lys. Ingenting av det lille jeg kan (i.e. regulere blenderåpning, ISO og shutter) hjalp en dritt. Faen meg knapt nok forskjell på blenderåpninger på det kameraet jeg har, så det så. Så ja, jeg skylder på utstyret. ;D Du må forøvrig gjerne fortelle meg hva jeg burde ha gjort i et så mørkt rom, sånn teknisk sett.

Atonal: selvutløserknapp har jeg. Stativ er for kjerringer. Og menn med bedre kamera enn det jeg har.

Leikis: godt at du ikke ble helt overvelda. 8)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Holder meg fortsatt fast i tastaturet etter at jeg oppdaget hvor du har kommet inn, Mbare!! :eek: :eek: :eek:
    Tror det går en bra konsert på NRK1 i dag, skal du se? ;D

I mørske rom er det to ting som fungerer, og begge har med lys å gjøre.
    Enten blitz for å lye opp rommet og kunne korte ned lukkertiden, eller stativ/bord/benk/bøker eller noe som får kamera til å være rolig mens du tar bilde.

Hvis du MÅ holde det i henda og du ikke VIL bruke blitz, så foreslår jeg følgende:
    Ikke lengre tid enn 1/40 sek, da vil du slite med å holde rolig. Er det IS-linse så kan du teste med 1/20 sek.
    Blender så åpen som du bare får den F2.8 eller deromkring kanskje på kamera ditt? (hvor lavt du kommer kan endre seg med zoom-innstilling)
    Kjør opp ISO så høyt som du bare tør, uten at bildene blir bare kornete.

Mvh
    Rolf

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Får vel koble opp rørsledene da....søkke, det blir varmt i musikkrommet i kveld ::)

Mbare

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Antall liker
    11
    Emotikon fikk besøk av 2/3 deler av Nerdepatruljen i hvert fall, men det gikk litt roligere for seg i kveld enn i går. Emotikon hintet jo om at det var noe på gang hos han og det var det virkelig - for hva fikk vi se når vi kom oss opp i stua? Jo, dette:

Hva er det? Jo, det er forforsterkeren i en slik kombo:

Som igjen (og her kommer et dårlig bilde, sorry for det :p) ga strøm og krefter til disse - IMF Reference Standard Professional Monitor Mk. IV:

Hovedanlegget var det "samme gamle" (visstnok), men denne gangen med rør som effekt:

Veldig pen rørforsterker som også kan doble som radiator:

Anlegget i sin helhet ser slikt ut:

Avslutter med et par bilder til av effekten:

Forsøkte (noe jeg også gjorde i går) med høyere ISO (800). Laveste blendernivået jeg kommer på er 3.5. Høyere ISO = mer støy, men det får stå sin prøve. Fotomafiaen må gjerne komme med tips og hint og veiledning, jeg forsøker å lære. :)

Takk til Emotikon for besøk og servering, det var hyggelig og trivelig. Lykke til med framtidsplanene og ser fram til å treffes igjen. For min del er det på tide å køye snart, har noe i nærheten av 140 mil å kjøre i morra, så greit å være litt uthvilt.

Edit: typos

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hepp, synes det var bedre bilder denne gangen!
    Skal du ha full kontroll så må du over på speilrefleks uansett.
    Høy ISO gir litt støy, sånn er det bare.
    Men skal du holde lukkertiden ned på 1/40 eller deromkring i mørke rom så har du ikke så mye valg. :)

Synes bildene kanskje er litt for varme, sjekk om du kan sette manuell hvitbalanse. ca 3200 kelvin er ofte bra til lyspærelys.
    Kalles ofte "indoor" eller noe sånt.

Fin rapport fra emotikon, masse spennende utstyr der.
    Si gjerne noe om lyden, du pleier å være god på det.

140 mil er langt på en smell det!
    Pleier å kjøre mine 160 i en vending, og får alltid kjeft når jeg kommer fram.....
    Gjennom Sverige var det faktisk 180 av dem, men det gikk både raskere og lettere enn de vanlige 160 gjennom Norge.

God tur videre, kjør trygt!!

Mvh
    Rolf som er litt misunnelig på langturene dine i bil :)

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.037
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for hyggelig besøk i sommervarmen til sledefører Mbare og for anledningen førstepilot Slarssen. Kjøligere ble det vel ikke da rørsledene og pre etterhvert ble fyrt opp.....
    Bare så det er nevnt; sledefører ble ved flere anledninger tilbudt stativ ;)
    Men det skal de ha disse nordlendingene, de er sta som pokker! (er vel ikke så helt ulike oss sunnmøringer i så måte...) Likevel desto hyggeligere og lett omgjengelige. Dette med bilder er jeg rimelig sikker på Mbare får taket på etterhvert.
    Tiden gikk fort her i sene kveldstimer med musikk i de mest forskjellige genrer og prat. Tanken var også for meg å få noen timer på øret, men ble sittende til langt på natt og høre musikk.
    Når det gjelder oppsettet spiller det selvfølgelig (som hos de fleste regner jeg med) ikke helt optimalt. Rom, plassering etc. Har brukt lite energi på dette den siste tiden. Ideen om å igjen betale huslån til meg selv har tatt over tankene og tiden. Takk for lykkeønskningene Mbare. Så lenge det låter tålig bra, kan jeg sitte noen timer i ny og ne. Rett og slett nyte musikk uten å blir øretrøtt av det. Det er vel det viktigste regner jeg med.

God tur ønskes sledefører videre mot hjemlige trakter langt der nord.
    (en gåen bilstereo er vel kanskje ikke det heeelt optimale for en så lang tur.....)

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mbare skrev:
    For min del er det på tide å køye snart, har noe i nærheten av 140 mil å kjøre i morra, så greit å være litt uthvilt.
    Det tok sin tid? ;D

R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    Mbare skrev:
    Nå går du jo snart orso en høy gang, når det gjelder betydningen av akustikk i forhold til utstyr! ;D

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Karma skrev:
    Mbare skrev:
    Nå går du jo snart orso en høy gang, når det gjelder betydningen av akustikk i forhold til utstyr! ;D
    Mbare har jo allerede gjennom egne erfaringer vist til dette.
    Han har sågar fått pannekakehøyttalere til å låte nesten som orntlie høyttalere ved å legge ut akustikkplater og bruke DSP. ;)

Nå kunne man sikkert diskutert hvorvidt det ikke hadde vært like lettvint å bare kjøpe seg orntlie høyttalere med en gang, men tror ikke det passer seg i slede-tråden. :D

R

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Karma skrev:
    Mbare skrev:
    Mbare har jo allerede gjennom egne erfaringer vist til dette.
    Han har sågar fått pannekakehøyttalere til å låte nesten som orntlie høyttalere ved å legge ut akustikkplater og bruke DSP. ;)

Nå kunne man sikkert diskutert hvorvidt det ikke hadde vært like lettvint å bare kjøpe seg orntlie høyttalere med en gang, men tror ikke det passer seg i slede-tråden. :D

R
    Nå var jo Infinity høyttalerene noe av det råeste i sin tid og er fortsatt gromme. Resten av utstyret er jo relativt nytt og moderne :)

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.05.2009
    Antall liker
    160
    RoDa skrev:

R
    Nå risikerer du snart at trådstarter velger å ta på seg Moderatorkappen.. ;D ;D

Anonym:

Nå var nok ikke RoDa sine kommentarer myntet på de nevnte Infinity høyttalere..

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.182
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vet det at RoDa sin kommentar ikke var en kommentar på Infinity høyttalerene men jeg mener det å sitere RoDa sin kommentar til deg er mer relevant enn å sitere innlegget ditt uten hans svar.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    10.085
    Torget vurderinger
    1
    Artige saker her Mbare, stå på: mere-mere-mere! :D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Mbare skrev:
    Forsøkte (noe jeg også gjorde i går) med høyere ISO (800). Laveste blendernivået jeg kommer på er 3.5. Høyere ISO = mer støy, men det får stå sin prøve. Fotomafiaen må gjerne komme med tips og hint og veiledning, jeg forsøker å lære. :)

Høyere ISO kan nok være bra i noen tilfeller men selv prøver jeg holde meg på rundt 200 om det ikke er veldig spesielle forhold. Stativ og selvutløser er jo absolutt ett must om en ønsker få til gode bilder uten blitz selv i dårlig opplyste rom, da står en jo fri til å ha lang lukketid og samtidlig ha rimelig god kontroll på blendeåpning og dybdeskarphet.
    Ellers har jo de fleste speilrefleks kameraene en innstilling for hvitbalansen på kameraet som gjør at du slipper "gulningen" som det ofte kan være lett å få.
    Det absolutt beste er uansett å ta bildene i RAW format, da står du rimelig fritt til å justere hvitbalansen i redigeringsprogrammer i etterkant-( Photoshop, Iphoto o.l) noe jeg finner veldig hjelpsomt.(utrolig mye detaljer som ofte ligger bortgjemt i bildet som du kan fremskape her!)

Jeg befinner meg ofte i området f8-11 om jeg "skyter" bilder av døde ting da jeg syntes det er i dette området jeg for de skarpeste bildene, uansett er litt oppskarping av bilder i ettertid (nesten alltid) ett must.

My 50 cent

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    18.102
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Ikke uenig johnnygrandis, men gitt Mbare sine forutsetninger (mørke rom, ikke stativ og kompaktkamera) så har han ikke så mange muligheter.. ;D

R

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.488
    Torget vurderinger
    13
    Nja,... har han selvutløser, hvitbalanse og lukketid justeringer i innstillingene samt noe å bygge opp kameraet med for å få riktig komponering kommer han raskt ett steg videre.

Nå har ikke jeg lest hele tråden så jeg er vet jo ikke hvilket kamera det gjelder men de fleste kameraer av litt nyere dato har vel dette ?

Ser jo i mange tilfeller (i min familie) at det kjøpes kamera i klassen 10K + men de som håndterer disse beistene skyter kun på auto og har ingen som helst kunnskap om hvordan blenderåpning, lukketid og dybdeskarphet påvirker hverandre. Jeg er fristet til å si at hele kjøpet er borkastet om de ikke bruker mulighetene som ligger i disse begrepene jeg har nevnt.
    Selv sitter jeg med ett kamera til 2400 Kr og det eneste jeg savner er muligheten til å ta HDR bilder med ett trykk for sammenføying i Photoshop etterpå. (Kan jo selvfølgelig gjøre dette manuelt men det krever så mye mer)

Foto blir enda morsommere når en kan det grunnleggende... :)

Litt rask redigering.

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn