I slede gjennom Norge

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Og over til noe ganske annet: som noen av dere kanskje vet, så er jeg ikke bare psykolog og moderator, jeg er også kinomaskinist. I januar hvert år drar jeg 2 uker til Tromsø og jobber på Tromsø Internasjonale Filmfestival hvor jeg fungerer som teknisk ansvarlig på Verdensteatret Kino i tillegg til å være en del av teknisk support for resten av festivalen. I tillegg jobber jeg som maskinist på Stumfilmdagene som avholdes i Tromsø hver september. Poenget? Jeg kom på, når jeg var i Tromsø i forrige uke, at de færreste har sett innsiden av et maskinrom.

    Som kanskje flere av dere vet, er film mer eller mindre det samme som vanlig fotofilm: 35mm, bare uhorvelige mengder av det. På maskinrommet på Verdensteatret finnes denne oversikten:


    Som sier noe om hvor lang en film er i antall meter og i tid; f.eks. er 2 timer film 3 300 meter med film. Langt, med andre ord. Dette bildet inneholder to remser med 35mm film, den til høyre har fått hard medfart i maskinen (husker ikke helt hva som skjedde, men jeg ville gjette på en perforeringsfeil).


    Den listen dere ser i midten der er en liste som vi bruker for å sette korrekt hastighet på filmen. Det meste av film går i 24 bilder i sekundet, men som nevnt over kjører vi også en del stumfilm som langt i fra trenger å gå i 24 bilder i sekundet. Film som er tatt opp for TV vil ofte gå i 25 bilder pr. sekund. Vi bruker en omformer for å regulere hastigheten til maskinene slik at de blir korrekt, derav Hz-betegnelsen som tilsvarende en gitt hastighet.

    I hvert fall, film må over på spoler - når vi får de, er det som oftest spolt opp rundt en kjerne og så må vi ta de over på en spole (vanligvis får vi film i akter, der hvor en akt tilsvarer 400-500 meter film). Dette er en ødelagt spole som tar 600 meter film:


    Vanligvis blir film spolt opp på 1800 meter spoler hos oss, men det varierer noe. Tok ikke bilder av noen 1800-spoler. Det finnes også spoler som tar 4000 meter med film og det finnes en rekke andre anordninger for avspilling av film fra bl.a. tallerken (Fokus, hovedkinoen i Tromsø, kjører 35mm fra tallerken). Vi har to 35mm maskiner, så i løpet av en visning av en "vanlig" film må vi bytte fra en maskin til en annen underveis - hvis vi gjør jobben vår, går det sømløst. Maskinen er italienske Victoria 5:


    Spolene festes i en arm på toppen av en slik maskin og går gjennom hele maskineriet får de mates opp på en annen spole som er festet på foten av maskinen. Bildemagien skjer i en luke som dere kan ane her:


    I midten av dette bildet kan dere se en slags skinne av metall med et firkantet hull- filmen går gjennom denne og til den tannhjulsmekanismen dere ser rett under skinnen (nevnte tannhjulsmekanisme er en del av malteserkorsmekanismen som gjør at filmen får en rykkvis bevegelse - film er tross alt 24 stillbilder pr. sekund og det er i den lille luken i skinnen at filmen står helt, helt stille i 1/24 sekund før den blir rykket videre). Hvis dere ser litt etter ser dere at det går en slags plate inn i denne skinnen (den har noe skrift på seg, bl.a.). Dette er maskene, som vi bruker til å maskere filmen slik at den framstår i rett format (aspect).


    Her ser dere maskinen med objektrevolveren på plass - som dere kan se har vi mulighet for tre objektiver festet inn i denne revolveren og de varierer vi avhengig av format (aspect). Til vanlig har vi objektiver montert for WideScreen, Cinemascope og Normal-format. I tillegg har vi objektiver for stumfilm. Som dere skjønner, er det mange formater, noe jeg lagde en liste over engang:


    Dette er i grove trekk et 35mm apparat, selv om det finnes mange variasjoner. Det blå huset dere ser på "enden" av maskinen er forøvrig lampehuset, hvor vi har en 2000W xenon-lampe som gir lys som fokuserer gjennom det firkantede hullet i den skinnen jeg viste tidligere. Men, som et godt Cinematek, har vi ikke bare 35mm utstyr, vi har også utstyr for å vise 16mm:


    Mye den samme grunnteknologien som 35mm, bare mindre, litt mer knotete og noe mer vanskelig å leke med. Lyden, som jeg ikke har sagt så mye om, er lagret optisk på 35mm film (ikke nødvendigvis, det er flere unntak, bl.a. DTS som innebærer at musikken kommer på egen CD/fil, men det lar vi ligge nå). Hvis dere ser på dette bildet:


    Så ser dere et rødlig/rosa lys - det er de optiske leserne som leser lydsignalet og sender det videre til lydracket:


    Den blå boksen i midten er "hjernen" i hele lyd-racket - den er en slags forforsterker som sender signalet til bl.a. de effektforsterkerne dere ser under den (vi har 5 av dem, hvis jeg husker rett). Effektene er på 1000watt eller så, og HT står bak lerretet i salen og monter på side- og bakvegg i salen. Boksen over den blå er Dolby-prosessoren som er den som "dekoder" lyden fra bl.a. det optiske lydsporet. Over den står en Violet Audio-prosessor som vi bruker for alt annet, d.v.s. kilder som vi kobler på, mikrofoner som er koplet opp i salen o.s.v. Helt øverst i racket står en liten boks som er monitoren vår som vi bruker til å monitorere lyden på ulike måter.


    Den store, sorte boksen dere ser fremst her er en Sony CineAlta 4K (digital fimprojektør). Stor, sort, bråker som et helvete og går under navnet "Den store lampa". Brukes til alt mulig rart, vi viser et lite hav av formater under filmfestivalen som går via denne (Beta, DigiBeta, DVD, HDCam, DCP, PC/Mac, DV).

    Det var vel det jeg tenkte å ta i denne omgangen. Hvis dere noensinne er i Tromsø under filmfestivalen går det an å forsøke å ta kontakt hvis dere vil se nærmere på utstyret. :)
     

    Vedlegg

    atonal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.09.2006
    Innlegg
    3.256
    Antall liker
    424
    Sted
    Friedrichstadt
    Det var noe kjent med den Violet Audio-saken, ja ;)
    Et interessant innblikk i filmmaskinist-verdenen, Mbare. Fått dreisen på bildene, også ;D Må være et mareritt hvis noe av dette plutselig ikke funker når film vises for publikum.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Få saste på at teamet oppe hos dere klarerer å levere alt i DCP i år Mbare ;)
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    digiman skrev:
    Få saste på at teamet oppe hos dere klarerer å levere alt i DCP i år Mbare ;)
    Klikka feil, i.e. rediger i stedet for sitat, så derfor innlegget til Digiman er "redigert" av meg (noe det iofs ikke er).

    Digiman: Alt på DCP? Vi hadde jævli mye trøbbel med DCP i år (januar), men for all del: når DCP funker, så er det jo veldig bra og enkelt. Skal vel testes ut en del i Haugesund og BIFF i høst, så får vi se. Vi skal nok uansett kjøre mangt og meget på 35mm, vil jeg anta. Du jobbe i bransjen?

    Atonal: ja, det er et lite helvete når ting bryter sammen for å si det forsiktig. Kommer jo selvfølgelig noe an på hva som bryter sammen - jeg hater digitale formater fordi det ofte er så innmari vanskelig å feilsøke på det og problemene er så rare og delvis uløselige. Har vi en 35mm film skal det en rimelig røslig katastrofe til for at vi ikke får vist filmen.
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for super innføring i noen av kinoens mørke kroker Mbare.
    Har ikke sett inn i et slikt maskinrom siden jeg var pubbis. Var ved et par anledninger håndlanger ved "kriseanledninger". Tunge slike spoler minnest jeg.....
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    6.243
    emotikon skrev:
    Får vel koble opp rørsledene da....søkke, det blir varmt i musikkrommet i kveld ::)
    Jasså, du gjør det når andre kommer på besøk ja... :mad:
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    emotikon skrev:
    Får vel koble opp rørsledene da....søkke, det blir varmt i musikkrommet i kveld ::)
    Jasså, du gjør det når andre kommer på besøk ja... :mad:
    Litt kjøligere i luften den kvelden sleden var på besøk- trodde jeg.......
    Selv om vinduer stod på vidt gap og det ble mest spillt på Sansuioppsettet (avgir mye varme de boksene også), var rikelig veskeinntak en nødvendighet.
    Men ja, dette var heller ikke en kveld der tweak til gjestene i form av drikke var nødvendig sett fra vertens side..... ;)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    6.243
    Etter å ha sett hvordan det gikk i VM i badstue er det forståelig. Nå som Burnt_Island har kommet til rette igjen må det sies at det var en svært vellykket kveld.

    Jeg antar du serverte Boris til Mbare også, siden bildene ble så klare?
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    BT skrev:
    Etter å ha sett hvordan det gikk i VM i badstue er det forståelig. Nå som Burnt_Island har kommet til rette igjen må det sies at det var en svært vellykket kveld.

    Jeg antar du serverte Boris til Mbare også, siden bildene ble så klare?
    Denne kvelden gikk det i kald Munkholm rett og slett. Kanskje like greit med tanke på den lange bilturen som ventet ham morgenen etter.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Hadde jeg visst at du hadde sånne interesser Mbare, skulle jeg jammen ha fyrt opp projektoren. Jeg er veldig godt fornøyd med bildet i hula. Crystalio II og isf kalibrering, gjør underverker med bildet ;D
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    På tide å runde av denne tråden med noen siste kommentarer. Karma tar opp dette med romakustikk vs. anlegg og slike ting, og ja, han har helt rett i at det er noe jeg har blitt mer og mer opptatt av gjennom de siste årene. Det er ikke tilfeldig at jeg i stua mi har en del akustikktiltak samt Audiolense for å vri det siste på plass.

    Turen til Leikis i august og også besøket hos gut_man (som begge har lytterom som er "behandlet") ble bare en videre pådytt i retning av viktigheten av rommets akustiske egenskaper. Det jeg syns er vanskelig med slike ting er jo det estetiske og det praktiske. Ja, det finnes etterhvert mye pent også innen romakustikk og jeg tror nok at mange audiofile kunne hatt godt av mer tiltak i den retningen (også noe vi eksperimenterte med under besøket hos Burnt_Island). Samtidig skjønner jeg jo at mange ikke ønsker det, da det er grenser på hvor diskre romakustikk blir, i hvert fall hvis du vil gjøre skikkelige ting med bassen.

    For min egen del har det endt opp med et kompromiss, hvor romakustikk og digital romkorreksjon tilsammen gir meg en lyd jeg vet at ville vært uoppnåelig uten (det er jo bare å skru av Audiolense, så hører man hvor mye det bidrar). Og det har også endt opp i et ønske om å engang kunne ha et rom hvor man kunne gjort moderate akustikktiltak a la den takløsningen som Valentino (og Stig-Erik Tangen i sin stue) har, kombinert med enkle (og effektive) tiltak for å dempe refleksjoner i ulik grad + pluss sannsynligvis DRC for å ta de verste problemene i bassen.

    Jeg skal dog innrømme at jeg blir mer og mer enig i tanken om at veldige gode anlegg fortjener veldige gode rom (uten at det MÅ bety at det må gjøres akustikktiltak, det er lov (og mulig) å ha flaks, i.e. ha et god rom) - en del av de tingene jeg etterhvert har erfart at god romakustikk bringer med seg har jeg ikke hørt at god elektronikk alene kan bøte på. Samtidig har jeg heller ikke erfart at god elektronikk og gode HT "forsvinner" grunnet romproblemer (selv om jeg har hørt mangt et anlegg jeg tror kunne spilt vesentlig bedre med et bedre rom, er det fremdeles en rimelig grei korrelasjon mellom hvor "bra" elektronikk og HT er og hvor bra det spiller, uavhengig av rom) og jeg hører greit forskjell på mangt og meget helt uavhengig av rommets beskaffenhet. Så jeg ender vel opp med en fot i begge leire - ja til god romakustikk og ja til gode anlegg og ja, jeg hører fremdeles forskjell på kabler og elektronikk (og HT).

    Jeg ser vel for meg en slags kurve hvor god romakustikk får mer og mer å si dess bedre lyd du prøver å få til og hvor du kommer til et punkt hvor investering i romakustikk nesten garantert vil gi deg bedre lyd enn investering i bedre elektronikk eller HT. Samtidig skal ikke eierglede undervurderes og hvordan vi kan vurdere hva som er "godt nok" til at enten romakustikk eller elektronikk/HT er det som bør prioriteres, syns jeg er vanskelig å vite.

    Og, nesten som vanlig, sitter jeg igjen med inntrykket av at det å reise rundt, hilse på felles gærninger innenfor hobbyen, høre på ulike anlegg og snakke og diskutere musikk og hi-fi har minst like mye for seg som alt utstyrskjøret. Jeg lærer mye av disse besøkene og jeg får peilet meg inn på hva jeg selv liker, setter pris på og ønsker å prioritere. Ikke minst får jeg møtt folkene bak nick'ene og sett deler av landet jeg ellers aldri ville dratt til (i.e. Egersund, f.eks.).

    Så, til dere som tok i mot meg: tusen takk! Til dere jeg ikke rakk innom (og i noen tilfeller ikke engang rakk å svare på invitasjonen til): beklager og jeg håper jeg kommer sterkere tilbake.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Er jo en sunn innstilling dette, Mbare. Vanskelig å være uenig med deg.
    Både Leikis og gut_man har etter hva jeg forstår egne lytterom, eller gutterom om du vil.
    Da er det alltid lettere å ta den helt ut og gjøre rommet bedre enn de som har anlegget i stua. (Roald i OAS er unntaket som bekrefter denne regelen ;D )
    Å tro at man kommer helt i mål uten å gjøre akustikktiltak er naivt, selv om fordelaktige dimensjoner og møblering kan gjøre normale rom meget godt egnet til stereoanlegg de også.
    Det blir like naivt å tro at DSP kan fikse hva som helst uten at man gjør noe med plassering eller rommet.
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk (og kabler) høres ut som en god plan!

    Selv synes jeg Lotto-varianten hvor man prøver og prøver og noen ganger kommer helt i mål er besnærende. Høyttalere med tut, eller høyttalere hvor konstruktøren har tenkt mer på hvordan høyttalerne fungerer i normale rom, enn hvordan de måler i lyddøde rom er kanskje veien å gå? I mål kommer man vel aldri, men klarer man å komme inn i komfortsonen hvor utstyrsjaget stopper opp så får det være greit. :)

    Nå har du fått deg bil, da er det ikke umulig å kjøpe seg hus og starte med snekring.... :D

    Mvh
    Rolf
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    RoDa skrev:
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk (og kabler) høres ut som en god plan!
    Nesten helt enig. ;)
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    orso skrev:
    RoDa skrev:
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk (og kabler) høres ut som en god plan!
    Nesten helt enig. ;)
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk og dårlige kabler høres ut som en god plan! ( passer dette bedre?)
     

    rolfozzy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    01.11.2005
    Innlegg
    16.361
    Antall liker
    6.540
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    orso skrev:
    RoDa skrev:
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk (og kabler) høres ut som en god plan!
    Nesten helt enig. ;)
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk og dårlige kabler høres ut som en god plan! ( passer dette bedre?)
    Nå tror jeg du misforstår orso, fingern. Han mener, tror jeg, at med god romakustikk og plassering er det ikke behov for kabler.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    65finger skrev:
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk og dårlige kabler høres ut som en god plan! ( passer dette bedre?)
    Hehe. Ja, vi kan godt si det sånn.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Faen, jeg skrev ordet kabler....

    "4) Stadige gjentagelser av samme tema fra samme bruker er ikke tillatt, og kan medføre sletting og eventuelt utestengelse. Dette kan typisk dreie seg om brukere som benytter enhver anledning til å drive propagandavirksomhet for en gitt mening om produkter, løsninger m.m."

    ::) ::)

    R
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    I grunnen sjelden jeg skriver noe om kabler.
    Men nok off-topic herfra.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    RoDa skrev:
    Det blir like naivt å tro at DSP kan fikse hva som helst uten at man gjør noe med plassering eller rommet.
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk (og kabler) høres ut som en god plan!
    Selv med god romakustikk og plassering kan DSP ha noe for seg, jeg har blitt frelst av det :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Takk for en morsom tråd mbare. Info om kinomaskiner, drift og bilder var spes toppers. Men ellers helt enig, godt å komme seg ut. Høre forskjellige filosofier, suge til seg erfaring og kunnskap ifra de mange trivelige folkene som er der ute.

    Så til kabel-"debatten". Jeg er av den formening at en skal bruke kabler ifht resterende utstyr.. Hva den enkelte legger i dette for bli opp til de.. Og DSP er ikke noe jeg skal ha meg. Simpelthen fordi jeg IKKE tror jeg kan styre lyden noe bedre enn den opprinnelige produsenten. Men det er sikkert gøy å ha eq som en kan skru opp og ned. Så mitt neste mål er å få hørt "vanlige" anlegg med DSP. For å lære mer. De jeg har hørt har vært altfor komplekse etter min enkle smak.. :)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    Og DSP er ikke noe jeg skal ha meg. Simpelthen fordi jeg IKKE tror jeg kan styre lyden noe bedre enn den opprinnelige produsenten.
    Det du indikerer her innebærer at produsentenen vet hvordan det låter i alle stuer og rom og at det i grunnen låter likt hos alle.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Og DSP er ikke noe jeg skal ha meg. Simpelthen fordi jeg IKKE tror jeg kan styre lyden noe bedre enn den opprinnelige produsenten.
    Det du indikerer her innebærer at produsentenen vet hvordan det låter i alle stuer og rom og at det i grunnen låter likt hos alle.
    Nei, men de vet bedre enn du og meg hvordan musikken de har produsert lyder slik de har lagd den... 8)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    HCS skrev:
    Så mitt neste mål er å få hørt "vanlige" anlegg med DSP. For å lære mer. De jeg har hørt har vært altfor komplekse etter min enkle smak.. :)
    Du er velkommen til meg for å høre med og uten DSP hvis du noengang er i Kristiansund eller i nærheten, bruker DSP fra pc mens vinyl og cd drivverk er uten. Jeg foretrekker helt klart lyden fra PC med DSP.
    Har pc basert DSP og passive 1. ordens delefilter i høyttalerene så anlegget er lite komplekst.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Anonym skrev:
    HCS skrev:
    Så mitt neste mål er å få hørt "vanlige" anlegg med DSP. For å lære mer. De jeg har hørt har vært altfor komplekse etter min enkle smak.. :)
    Du er velkommen til meg for å høre med og uten DSP hvis du noengang er i Kristiansund eller i nærheten, bruker DSP fra pc mens vinyl og cd drivverk er uten. Jeg foretrekker helt klart lyden fra PC med DSP.
    Har pc basert DSP og passive 1. ordens delefilter i høyttalerene så anlegget er lite komplekst.
    Det skal jeg legge meg på minne. Artig å lære nye ting som kan forbedre evt det en selv har. Ydmykhet kler de fleste og jeg har MYE å lære :)
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.010
    Antall liker
    6.243
    Kan Audiolense benyttes sammen iTunes?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    BT skrev:
    Kan Audiolense benyttes sammen iTunes?
    Ja. Du kan sette opp Audiolense med Bidule og da vil korreksjonen virke med alle programmer. Det er ikke helt rett frem og sette det opp, men det hjelper Bx deg med over telefon og remote styring. Med Mac sitt operativsystem, tror jeg Audiolense fortsatt ikke fungerer. Spør i Audiolense tråden.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.390
    Antall liker
    11.127
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    HCS skrev:
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Og DSP er ikke noe jeg skal ha meg. Simpelthen fordi jeg IKKE tror jeg kan styre lyden noe bedre enn den opprinnelige produsenten.
    Det du indikerer her innebærer at produsentenen vet hvordan det låter i alle stuer og rom og at det i grunnen låter likt hos alle.
    Nei, men de vet bedre enn du og meg hvordan musikken de har produsert lyder slik de har lagd den... 8)
    slik jeg ser på dsp er det ikke snakk om å "forandre" eller "forbedre" lyden slik den er på opptaket. Det å gjengi et musikkopptak gjennom et anlegg i et rom vil alltid forstyrre/forvrenge i større eller mindre grad. Det er snakk om å korrigere høyttaler/rominteraksjoner samt korrigere høyttaleren slik at det som når ørene er mest mulig likt det opprinnelige signalet. Altså noe av det samme prosjektet som å jobbe med plassering, matching av komponenter, akustikkforbedrende tiltak i rommet osv...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Burnt_Island skrev:
    HCS skrev:
    orso skrev:
    HCS skrev:
    Og DSP er ikke noe jeg skal ha meg. Simpelthen fordi jeg IKKE tror jeg kan styre lyden noe bedre enn den opprinnelige produsenten.
    Det du indikerer her innebærer at produsentenen vet hvordan det låter i alle stuer og rom og at det i grunnen låter likt hos alle.
    Nei, men de vet bedre enn du og meg hvordan musikken de har produsert lyder slik de har lagd den... 8)
    slik jeg ser på dsp er det ikke snakk om å "forandre" eller "forbedre" lyden slik den er på opptaket. Det å gjengi et musikkopptak gjennom et anlegg i et rom vil alltid forstyrre/forvrenge i større eller mindre grad. Det er snakk om å korrigere høyttaler/rominteraksjoner samt korrigere høyttaleren slik at det som når ørene er mest mulig likt det opprinnelige signalet. Altså noe av det samme prosjektet som å jobbe med plassering, matching av komponenter, akustikkforbedrende tiltak i rommet osv...
    +1

    Det er også sånn at det ene utelukker ikke det andre, arbeid med plassering, matching av komponenter, akustikkforbedrende tiltak osv har også sin funksjon sammen med DSP.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser poenget burnt og anonym... Da jeg hadde dynamiske høytalere og aktive elektrostater hadde jeg ofte rom-boom i bassen. Samt problem med en utfasing i enkelte deler av rommet. Nå som jeg har hornbass er dette problemet marginalt.. En kan lure på hva hornbassen gjør riktig som en bass-kasse konstruksjon ikke får til på samme måten... Men det er vel en annen tråd.. 8)
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.897
    Antall liker
    13.956
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Anonym skrev:
    RoDa skrev:
    Det blir like naivt å tro at DSP kan fikse hva som helst uten at man gjør noe med plassering eller rommet.
    Så din fremgangsmåte med både bra romakustikk og plassering kombinert med god elektronikk (og kabler) høres ut som en god plan!
    Selv med god romakustikk og plassering kan DSP ha noe for seg, jeg har blitt frelst av det :)
    Skog og trær :D
    Det var nettopp poenget mitt (og Mbare sitt, tror jeg) at det å trekke det langt med plassering og rom og deretter ta det siste med DSP er en lur ting. ;)

    Selv er jeg ikke overbevist av DSP ennå, men det kan selvsagt snu seg. Måten det transformerer lyden hos Mbare er vilt imponerende i alle fall!

    Mvh
    Rolf
     

    Mbare

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2003
    Innlegg
    2.436
    Antall liker
    11
    Hadde jeg hatt råd og mulighet, tviler jeg vel ikke på at et optimalt rom med et anlegg uten budsjettbegrensinger hadde vært veien å gå, men som offentlig ansatt psykoterapeut tviler jeg vel strengt på at den mengden penger noensinne kommer min vei. Så da blir det kompromisser.

    Det jeg syns har vært fint med å reise rundt omkring er å høre og lære at jeg nok er veldig avslappa i forhold til løsninger når det kommer til anlegg. Jeg har hørt det meste spille bra i en eller anna sammenheng, føles det som, men med ulike styrer og svakheter. Så er det bare snakk om å prioritere og ta ting derfra.

    Hus og snekring, RoDa? Nja... Det får være grenser på hvor vondt jeg vil meg selv (og et hus).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn