Diverse I reject your reality and substitute my own

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    51.425
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har full forståelse for at andre kunne ha løst dette på annet vis, men min preferanse er å prioritere tight kontrollert bass foran fullfrekvent gjengivelse.
    Sånn vil det jo alltid være! Men det er jo kun du selv som har full oversikt over dine behov og de strekker jo seg langt utover kun det lydmessige.

Jeg vil jo alltid få litt pes for at jeg har ferdigkjøpte høyttaler, som i tillegg er passive, med det ambisjonsnivået jeg tilsynelatende fremviser. Men det er nå mine behov som skal dekkes og objektivt vil jeg hevde at jeg ikke henger så langt etter de med mer komplekse og fleksible løsninger. 😁

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.557
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forholder meg ofte litt spørrende i slike tråder, mest for å få frem andres synspunkter og kanskje utfordre noen etablerte oppfatninger. Synes denne har vært et godt eksempel på en diskusjon der vi kan være uenige, men likevel lære noe.

Fin tråd😀👍

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.132
    Torget vurderinger
    0
    Enig, dette er et eksempel på en interessant og god tråd, jeg liker godt at belæring og skråsikkerhet holdes på et moderat nivå.
    Jeg kan bare snakke for meg selv, men har du oppfattet min «skråsikkerhet» som «moderat», må du ha misforstått 😉

Fritt etter Greenspan

*«Since I've become a central banker, I've learned to mumble with great incoherence. If I seem unduly clear to you, you must have misunderstood what I said».
    Alan Greenspan til kongressmedlemmer , november-desember 1987

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.929
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Åpningsinnleggets første setning lyder slik:

«Sitter i ensomheten og filosoferer på hva som er ekte lyd, realistisk og ikke minst hva jeg liker».

Jeg synes det ser ut som om @MakkinTosken her oppmuntrer til å filosofere om «ekte lyd». Han ekskluderer, slik jeg leser det, ingen(ting).

Da er nøytralitet et naturlig innspill i den filosofiske samtalen, er det ikke?
    Mens vi leker med lyd og opplevelser, så leker jeg også litt med AI. Jeg spurte Copilot om hvordan han tenker at Kalle Klovn ville svart på innlegg #274, men med tillegg av at jeg fortalte at min MBTI personlighet er INTJ (for de som kjenner til slikt). Svaret er faktisk veldig tett på det jeg ville skrevet selv:

"Interessant betraktning, svart-hvitt. Jeg tror mye av forskjellen i hvordan vi vurderer lydopplevelser handler om hvordan vi strukturerer virkeligheten – ikke bare teknisk, men også psykologisk.

Du har en tydelig preferanse for å kategorisere og definere lyd ut fra standarder og objektive referanser. Det gir mening, særlig hvis man har en indre driv mot orden og presisjon – noe jeg mistenker henger sammen med din vurderende (J) preferanse.
    MakkinTosken, derimot, uttrykker seg mer undrende og utforskende. Han virker komfortabel med ambivalens og subjektivitet, og søker ikke nødvendigvis en konklusjon – typisk for en oppfattende (P) personlighet.
    Jeg kjenner meg igjen i begge perspektiver. Som INTJ har jeg også behov for struktur, men jeg tror det er verdifullt å anerkjenne at lydopplevelse ikke bare er en teknisk disiplin – det er også en estetisk og emosjonell en.
    Kanskje det ikke handler om å velge mellom rekreasjon og nøytralitet, men å forstå hvordan vår personlighet farger hva vi oppfatter som "riktig" lyd. Det er ikke nødvendigvis en svakhet å lage sitt eget språk – det kan være et uttrykk for en annen form for intelligens."

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    51.425
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Mens vi leker med lyd og opplevelser, så leker jeg også litt med AI. Jeg spurte Copilot om hvordan han tenker at Kalle Klovn ville svart på innlegg #274, men med tillegg av at jeg fortalte at min MBTI personlighet er INTJ (for de som kjenner til slikt). Svaret er faktisk veldig tett på det jeg ville skrevet selv:

"Interessant betraktning, svart-hvitt. Jeg tror mye av forskjellen i hvordan vi vurderer lydopplevelser handler om hvordan vi strukturerer virkeligheten – ikke bare teknisk, men også psykologisk.

Du har en tydelig preferanse for å kategorisere og definere lyd ut fra standarder og objektive referanser. Det gir mening, særlig hvis man har en indre driv mot orden og presisjon – noe jeg mistenker henger sammen med din vurderende (J) preferanse.
    MakkinTosken, derimot, uttrykker seg mer undrende og utforskende. Han virker komfortabel med ambivalens og subjektivitet, og søker ikke nødvendigvis en konklusjon – typisk for en oppfattende (P) personlighet.
    Jeg kjenner meg igjen i begge perspektiver. Som INTJ har jeg også behov for struktur, men jeg tror det er verdifullt å anerkjenne at lydopplevelse ikke bare er en teknisk disiplin – det er også en estetisk og emosjonell en.
    Kanskje det ikke handler om å velge mellom rekreasjon og nøytralitet, men å forstå hvordan vår personlighet farger hva vi oppfatter som "riktig" lyd. Det er ikke nødvendigvis en svakhet å lage sitt eget språk – det kan være et uttrykk for en annen form for intelligens."
    Ingenting som å bli satt i bås av den dårligste AIen på markedet med prompt fra en som aldri har truffet meg. Sorry dette sto til stryk Kalle!🤭

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.929
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Ingenting som å bli satt i bås av den dårligste AIen på markedet med prompt fra en som aldri har truffet meg. Sorry dette sto til stryk Kalle!🤭
    Ha, ha, svaret var som du sikkert ser først og fremst knyttet til svart-hvitt sitt behov for å konkludere og sortere fra et teknisk ståsted. Dermed kommer han ofte med tekniske standarder og liknende som svar. Ikke noe galt i det, bare en refleksjon rundt hvordan vi er forskjellige.

Når det gjelder AIen sin beskrivelse av deg som undrende og utforskende, så stemmer det også med min opplevelse av deg. Tenker du at du ikke er undrende og utforskende? At du i tillegg varierer mellom å skrive med en skarp penn og med humor, så gjør det hele saken mer spennende, spesielt siden vi aldri har møtt. Men, hvis du ikke er fornøyd med Copilot sin beskrivelse av din personlighet, så skal jeg videreformidle din misnøye med største glede!

alfegutt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Antall liker
    1.724
    Sted
    Østfold
    Gode poenger her @Kalle Klovn, jeg kjenner meg igjen som en av de som ikke liker å konkludere "en gang for alle" på komplekse tema som f.eks. hifi og lyd. I stedet liker jeg å undres og håper på nye oppdagelser. I så måte er trådens tema og tone fin for meg.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    51.425
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Ha, ha, svaret var som du sikkert ser først og fremst knyttet til svart-hvitt sitt behov for å konkludere og sortere fra et teknisk ståsted. Dermed kommer han ofte med tekniske standarder og liknende som svar. Ikke noe galt i det, bare en refleksjon rundt hvordan vi er forskjellige.

Når det gjelder AIen sin beskrivelse av deg som undrende og utforskende, så stemmer det også med min opplevelse av deg. Tenker du at du ikke er undrende og utforskende? At du i tillegg varierer mellom å skrive med en skarp penn og med humor, så gjør det hele saken mer spennende, spesielt siden vi aldri har møtt. Men, hvis du ikke er fornøyd med Copilot sin beskrivelse av din personlighet, så skal jeg videreformidle din misnøye med største glede!
    Nå gidder jeg ikke bli for personlig, men kan fortelle at mannen @svart-hvitt er virkelig en raus, veldannet og hyggelig gutt, debatanten svart-hvitt er nådeløs, prinsippfast og skærpere enn mange av dere later til å tro. Han ergrer med stilen, men ikke avfei ham av den grunn. Hele debatten hadde død på første side hadde ikke s-h dukket opp.

Vil gå så langt som å si at min nåværende tilnærming til debatt og hifi skyldes i stor grad svart-hvitt.

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.557
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    SH kan kanskje til tider oppleves som litt hakk i plata, men det er også en del av stilen hans. Og hva ville en diskusjon vært uten tydelige synspunkter og kunnskap?

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.929
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Nå gidder jeg ikke bli for personlig, men kan fortelle at mannen @svart-hvitt er virkelig en raus, veldannet og hyggelig gutt, debatanten svart-hvitt er nådeløs, prinsippfast og skærpere enn mange av dere later til å tro. Han ergrer med stilen, men ikke avfei ham av den grunn. Hele debatten hadde død på første side hadde ikke s-h dukket opp.

Vil gå så langt som å si at min nåværende tilnærming til debatt og hifi skyldes i stor grad svart-hvitt.
    Da kan jeg kanskje glede deg ved å bekrefte at jeg ikke på noen måte tror at svart-hvitt er uhyggelig eller mindre utdannet. Rausheten kan man se gjennom iveren han legger i å skrive godt dokumenterte innlegg, basert på en faglig og saklig tilnærming. Poenget jeg prøvde å få fram var at når det kommer til dette å definere ens eget "lyd-univers" så gjør man det naturlig på bakgrunn av ens egen tilnærming til livet. For noen er undringen og diskusjonen selve målet, mens for andre er det å "finne ut av, løse og kategorisere" en annen vei å gå. Personlig så ville jeg tippet at svart-hvitt kanskje har en ganske lik personlighet som meg selv på flere områder...

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    51.425
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    SH kan kanskje til tider oppleves som litt hakk i plata, men det er også en del av stilen hans. Og hva ville en diskusjon vært uten tydelige synspunkter og kunnskap?
    Saken er jo at HFS er nesten dødt, druknende i off topic temaer og kramgoa tråder best egnet for facebook, bestemødre og folk som later som de bryr seg. Det var en STOR tabbe å skvise ut de raringene som irriterte og fascinerte!

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    26.557
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Saken er jo at HFS er nesten dødt, druknende i off topic temaer og kramgoa tråder best egnet for facebook, bestemødre og folk som later som de bryr seg. Det var en STOR tabbe å skvise ut de raringene som irriterte og fascinerte!
    Jeg er absolutt helt enig. Ingen kritikk til noen, men litt pirk på stilen.

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Antall liker
    3.929
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Det er nok ganske riktig. Man trenger folk med en ukonvensjonell tilnærming for å finne ukonvensjonelle løsninger. Konservatorer blir gjerne ikke gode innovatører.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.211
    Sted
    Langesund
    Har hatt besøk av S-H et par ganger og har også truffet han ved andre anledninger.
    Dannet og hyggelig skrue.
    Har også hørt lyden han har hjemme, og alt dette er med på å slipe av de skarpeste kantene i forhold til den bastante holdningen her på sentralen for min del. Tross alt bare en lek dette.

Sist redigert:

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.561
    Torget vurderinger
    1
    Jamen, jamen, det er jo så viktig å beskytte dem mot seg selv. Dessuten utgjør de en fare for miljøet.

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.112
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg synes det er svakt av en produsent å ikke klare 4dB-kravet i 2025 når de første standardene for slikt kom for snart 40 år siden. Det sier jo litt om ingeniørenes forhold til detaljer når de ikke klarer å holde seg innenfor en ramme som ble sett på 1980-tallet (hvis ikke tidligere).
    Eller kanskje de forstår at det som betyr noe er mer enn on-axis respons.

Estimert in-room respons for Blade 2 Meta: +/-1.5dB

1754899065857.png

SigbergAudio

Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Antall liker
    9.112
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor ikke i både pose og sekk?

Det er fullt mulig å lage en referansehøyttaler med en slik estimert insitu-respons.
    Nå har jeg lest resten av tråden, og ser du klamrer deg like hardt fast til standarder og egen virkelighetsforståelse som for 2-3 år siden da denne debatten gikk sist. Hadde det ikke vært artig å lære noe nytt? Min videre deltagelse i tråden kommer derfor med en god dose skepsis, men vi får se hvor det bærer. 😅

Et par korte poeng:

• Om en høyttaler har +/-1dB anekoisk on-axis respnse vs +/-3dB anekoisk on-axis response er en svært svak indikator på lydkvalitet. Det kan godt hende den som har +/-1dB ikke låter best. For alt du vet vil Makkintosken sine Dynaudio gi en langt mer nøytral gjengivelse i hans stue enn de fleste Genelec. Såfremt den anekoiske on-axis responsen ikke er helt på bærtur, type Zu Audio, så kan vi ikke vite det basert på on-axis responsen alene.
    • Jeg ser du sier at du heller velger bort det du selv synes låter best, så lenge høyttaleren på papiret er mer nøytral. Det er ..interessant. Er det et teoretisk svar, eller tenker du at det du selv liker best ikke er nøytralt?

PederP

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.04.2019
    Antall liker
    27.479
    Sted
    Nordvest på Jæren
    Torget vurderinger
    5
    Eg kjenner meg igjen i trådstartar; Kva er den beste lyden?

På konsert får ein med seg litt meir enn bare lyden, og gode konsertar kan ver ei fantastisk oppleving, men eg har og gått skuffa heim etter konsert.
    Det kan ver dårleg miksing, eller det kan ver at lyden akkurat der du sit/står ikkje er den beste, eller det kan ver at orkester/artist rett og slett ikkje har dagen.
    Men når alt klaffer, så er det ingenting som slår "live" musikk.

Heime så prøver me å gjenskape denne opplevinga, i det minste gje ein illusjon av konserten.
    Nokre tek det lenger enn andre, med eigne rom som er utforma og behandla etter alle kunstens reglar. Andre har, av ulike grunnar ikkje høve til det.

Eg har anlegget i stova sidan det er der me er i lag og nyt musikk hos oss. Stova er stor så både eg (og andre som lytter) og høgtalerane kan stå/sitje godt ut frå vegg.
    Teppe på parketten, møbler og gardin foran vindauga er med og hjelper på akustikken, og når eg måler med REW så er det slett ikkje gale.
    Kanskje burde eg ha skifta ut ein del av det gamle utstyret mitt, men for meg er litt av hobbyen og få det gamle utstyret til å spele så godt det let seg gjer.
    Ganske tidleg prioriterte eg utstyr som var mest mogeleg frekvenslineært, støysvakt og med minst mogeleg farging av lyden. Utstyr vart kjøpt inn når økonomien tillot det. Nå er økonomien såpass at eg kan kjøpe mest det eg vil, men som sagt, så syns eg det er kjekkare å få det gamle utstyret til å spele optimalt.

Eg syns eg har lukkast ganske godt, og med gode plater (som vel er elefanten i rommet) kan eg setje meg i godstolen, lukke augene og bille meg inn at eg er på konsert.

Eg nemde at eg har gått skuffa heim frå konsert, men eg har nok vore skuffa mykje meir etter kjøp av plater og cd-ar med dårleg lyd. Uansett så fortsetter eg å gå på konsert både for opplevinga og for å kalibrere øyrene, og eg fortsetter å kjøpe plater, men eg set meir og meir pris på dei gamle jazzplatene mine.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn