Diverse I had slowly started confusing performance with connection.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    12.942
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har alltid syens at dette er litt rart. Riktignok vil audiofile kanskje like nøytral lyd, men i 100% av tilfellene der jeg erfarer stereoanlegg hjemme eller i bil hos ikke-audiofile er bass og diskant skrudd opp på fullt. Og finnes det en loudnessknapp er den aktivert.
    Ja, det der er et merkelig fenomen. Jeg får umiddelbart avsky når jeg hører slike oppsett, og antall ganger jeg har måttet stoppe leiebilen ved første mulighet for å "nøytralisere" lyden i bilen, er stort!
    Men derfra til å finne "min egen lyd", må det en god del tid og musikk til. Alle mine omtaler er basert på veldig mange timer med aktuelt utstyr, og selv om så å si alle lar seg imponere, og foretrekke de med mest kapasitet sånn innledningsvis, så tar det sin tid å finne sine egne preferanser.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    22.969
    Sted
    Langesund
    Ja, det der er et merkelig fenomen. Jeg får umiddelbart avsky når jeg hører slike oppsett, og antall ganger jeg har måttet stoppe leiebilen ved første mulighet for å "nøytralisere" lyden i bilen, er stort!
    Men derfra til å finne "min egen lyd", må det en god del tid og musikk til. Alle mine omtaler er basert på veldig mange timer med aktuelt utstyr, og selv om så å si alle lar seg imponere, og foretrekke de med mest kapasitet sånn innledningsvis, så tar det sin tid å finne sine egne preferanser.
    De innstillingene på EQ'en i bilen var en gjenganger i min ungdom, Så og si alle hatet mellomtonen :LOL: I bilen min sto den stort sett flatt, og brukte den til å dra ned en resonans fra bil coupè'en rundt 300 hz. Fleske-bass og singler-diskant var inn

Hunsbedt

If you can't buy it, build it!
    Ble medlem
    09.05.2013
    Antall liker
    5.071
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    3
    Lyden i vanlige biler forundrer meg også. På jobben (i Posten) bruker jeg gjerne fire fem forskjellige biler hver uke. Og siden det er nesten bare damer som er kolleger, så legger jeg skylda på dem. Bilene er alltid satt opp med masse bass, samt loudness PÅ, hvis det er tilgjengelig (heldigvis ikke så ofte på nyere biler vi har).
    Fatter ikke helt dette, og hvorfor de må ha forvrengt bassrumling. Det kan muligens være en fordel med mer bass hvis man spiller veldig lavt, men ellers gir det bare lortelyd. Forvrengt og fælt med litt volum...:ROFLMAO:

Jeg setter ned bassen til ca 30%, gjerne bittelitt ned også på mellomtone hvis det finnes. Diskanten lar jeg være hvis det høres ok ut på litt volum. Og så drar jeg på med godt volum. Da får jeg ok midbasstrøkk, i hverfall i de to biltypene jeg liker best, iDbuzz og Caddy. IdBuzz har veldig liten amp, så det blir ikke høyt nok uansett, men latterlig mye bedre lyd enn det kvinnfolka surrer med. Uansett, billyd er nokså skrale greier. Kvalitetslyden finner man hjemme.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.412
    Sted
    Oslo
    Vet ikke om jeg følger deg helt. Nøytral lyd tenker jeg på nettopp en type lyd som følger en nøytral frekvenskurve. Det andre du beskriver kan vel for eksempel handle om hva forskjellige filterinnstillinger i en DAC gjør med lyden?
    Gjentar: Nøytral lyd er mer enn en frekvenskurve. Jeg bruker klassisk for å sjekke ut nøytralitet fordi det er det enkleste. Hør hvordan instrumenter låter nært, spill av klassisk musikk og hør om det gjengir omtrent den lyden.

Jeg har nok nevnt det før, men det er interessant å se hvor ofte de som tester produkter i blader sier at de låter nøytralt selv om produktene låter ganske så anderledes. Kanskje fordi de kun ser på frekvenskurven når de begrunner det? For meg virker det som at egenskaper som myk/rund/fyldig/snill ikke vises på en frekvenskurve. Men vil disse høyttalerne gjengi instrumenter så tett på virkeligheten som mulig? I mine ører forskjønner de virkeligheten litt, noe mange foretrekker og det er ikke noe som helst galt i det. Men nøytrale?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn