Diverse I had slowly started confusing performance with connection.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.442
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Poenget ditt er at mikrofonene på bildet ditt er plassert nærmere musikerne enn publikum ville vært.

Jeg reagerte fordi du skrev at

Opptak av musikk blir aldri gjort på avstand. Det er nært.
    Dette stemmer ikke med hvordan lydteknikere bruker begrepene. De sier "nært" når de mener noe sånt som 5 cm unna lydkilden, eller i alle tilfeller så nært at de kun får lyd fra den lydkilden og ikke fra andre musikere, romklang osv.

Les denne:

Fant en morsom side om hvordan tidlige storband ble tatt opp. Ikke ulikt dagens teknikk, faktisk, men med færre teknologiske muligheter.

From the technical point of view, the 1938 Carnegie Hall Concert is typical of the remote airchecks of the time. Two microphones were used, one hanging over the stage for overall pickup, the second on stage and also used for the P.A. system. These two sources were probably mixed on the site, and the signal then sent to CBS studios (using the usual broadcast-remote transmission lines) where the transcription discs were cut. The setup differed from a radio remote in that there was no announcer, and therefore no separate announce microphone.

Og et annet eksempel på at det var flere musikere enn mikrofoner. Et storband har 17 medlemmer:
    Microphone placement practices for big band sessions changed only incrementally in the early LP era: there would be an overall pickup mic, spot mics on the piano and the bass, a mic or two for soloists; a total of 4 to 5 microphones was typical.

Sist redigert:

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Oslo
    Dette stemmer ikke med hvordan lydteknikere bruker begrepene. De sier "nært" når de mener noe sånt som 5 cm unna lydkilden, eller i alle tilfeller så nært at de kun får lyd fra den lydkilden og ikke fra andre musikere, romklang osv.
    Greit, da er det avklart. Poenget er at endel folk tenker at lyden man hører hjemme er korrekt når det ligner lyden man hører som publikum. Det var det jeg mente med avstand.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Antall liker
    4.442
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ok, jeg ble nok litt forvirra da du hadde eksempelet med fiolinisten som hører på sin egen fiolin. Det er jo veldig nært.

Så har jo også teknikeren mange måter å gjøre det mindre skarpt på. Jan Erik Kongshaug var kjent for å være ekstremt flink til å plassere mikrofonene sånn at han trengte å gjøre færrest og minst mulig justeringer i etterkant. Det fins også mange måter å endre klangen på, hvis man ønsker det, både mens opptaket foregår og etterpå. EQ, komprimering, dobling, panorering osv osv

ch

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2007
    Antall liker
    1.955
    Greit, da er det avklart. Poenget er at endel folk tenker at lyden man hører hjemme er korrekt når det ligner lyden man hører som publikum. Det var det jeg mente med avstand.
    Lyden hjemme er korrekt hvis den er lik det lydteknikeren har skrudd/manipulert den til basert på det lydteknikeren hørte der opptaket ble gjort som sannsynligvis ikke er i mikrofon posisjonen... ?

na_X

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Antall liker
    5.721
    Torget vurderinger
    1
    Hvor mange publikummere står der mikrofonene er plassert? 2 meter unna skrått ovenfor? Tar du poenget mitt?
    Mikrofoner styres med gain etc. det finnes mange forskjellige mikrofoner til forskjellige formål. Det er ikke logisk at de plasseres der hvor øret normalt er heller. Ofte må man ha flere forskjellige mikrofoner og blande lyden fra de for å få en klang som virker noenlunde normal.

Antoine

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2022
    Antall liker
    2.405
    Sted
    Oslo
    Lyden hjemme er korrekt hvis den er lik det lydteknikeren har skrudd/manipulert den til basert på det lydteknikeren hørte der opptaket ble gjort som sannsynligvis ikke er i mikrofon posisjonen... ?
    På klassisk og mye annet er det nok ikke så lett å høre lyden på stedet fordi man må utelukke all lyd fra rommet for å høre kun på mikrofonene. Jeg tror mye settes opp på erfaringer. Miksen gjøres i et studio i etterkant, eller i et studio ved opptaksrommet. Jeg tror ikke de gjør så mye på klassisk annet enn å mikse mikrofonene slik at lydbildet høres bra ut. Komplisert vil jeg tro.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn