Diverse I had slowly started confusing performance with connection.

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
22.753
Sted
Langesund
Rota litt med navnet der, sånn innledningsvis, sorry, man... I morgen er no-go, vi får besøk fra UK, så kommer Notodden Blues, vi må se utover i August, dette får vi til! :)
Blir spennende å se om jeg får noe av dine opplevelser. Ser også det er lagt ut en måling der viser en god peak på 10kHz. Normalt er dette ikke noen fordel for meg da det er et område jeg fortsatt har barne-hørselen intakt. Sist jeg prøvde, måtte nivået på 10kHz ned til litt under 10db før den forsvant.
Likevel håper jeg på en god musikkopplevelse.

Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
12.932
Torget vurderinger
2
Det er jo fair enough at man foretrekker en kurve med litt forhøyet mellomtone og øvre bass eller noe annet. Dette er en måling av Audio Note AN-E Lexis Signature. Har selv målt en annen Audio Note høyttaler hvor man så mye av det samme.

Vis vedlegget 1212592

Jeg er usikker på om flertallet foretrekker en slik inn rommet respons til variert musikk, men det er uansett enkelt å implementere med EQ/DSP til hvilke som helst høyttaler. Og igjen viser det at det er en fordel å måle og vite hvordan ting henger sammen.

For øvrig kan det også hende at en forhøyning i deler av frekvensområdet her gjør at man kompenserer for gulvrefleksjonen og dermed faktisk ender opp med en jevnere respons i rommet. Merk at en korrekt frekvensrespons skal gradvis stige mot bassen og med romforsterkning og et naturlig fall i diskanten så vi denne høyttaleren gjøre det i mange rom. Avviket er egentlig primært litt forhøyet mellomtone/øvre bass som gir en egensignatur som kan være morsom. En baffelbredde på 36 cm gjør forresten at høyttaleren holder spredningen lavere i frekvens enn smalere høyttalere og mer lyd sendes fremover.

Det jeg man registrerer i slike diskusjoner som dette at det er ulike meninger på hva som er en svært god målemessig høyttaler.
For min del er ikke det en høyttaler som:

1. Har den klassiske gulvkanselleringen med mindre fundament og fylde
2. Delefrekvens i et sensitivt området med interaksjon mellom elementer
3. En vertikal spredning som både er bred med mye refleksjoner fra gulv og tak og ujevn med frekvensavvik
4. Et kabinett med mer diffraksjon enn hva man oppnå
5. Mindre elementer med mye masse, høyere intermodulasjonsforvrengning og lavere kapasitet
6. En horisontal spredning som riktig nok er bedre enn gjennomsnittet, men fremdeles ganske varierende sammenlignet med hva man kan oppnå

Det jeg prøver å si er argumentene mot gode målemessige høyttalere ikke alltid stemmer da man overser åpenbare svakheter fra de høyttalerne og så trekker man feile konklusjoner.

Som jeg har delt flere ganger på dette forumet: En anekoisk måling av en høyttaler forteller oss ikke nødvendigvis hvordan høyttaleren opptrer i et rom. Det finnes høyttalere som tilsynelatende måler dårligere anekoisk, men oppnår en betydelig jevnere frekvensgang plassert i en stue. Her kan spinorama score bli misvisende.
Det som betyr noe er hvordan høyttaleren måler plassert i rommet. Hvordan er frekvensresponsen der? Hvor mye refleksjoner er det fra diverse flater?

Og så har man selvsagt mange andre egenskaper som man også må vurdere. Det er en god grunn til at enkelte høyttalere gir oss en bedre illusjon av virkelige stemmer og instrumenter, og det handler ikke bare om on-axis og off-axis målinger.
Her er du på siden av trådens tema, som nettopp påpeker at det kan måle så bra det vil, men det hjelper lite, dersom man ikke føler musikken i sjela.

Her er for øvrig kurven i mitt rom med AN-E SPe-HE (grønn linje):
1785233245549.png

(den røde er så vidt jeg vet hos coolio, der er det åpenbart benyttet DSP / romkorreksjon i bassen).

Sist redigert:

alfegutt

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.03.2015
Antall liker
2.033
Sted
Østfold
Her er for øvrig kurven i mitt rom med AN-E SPe-HE (grønn linje):
Jeg benytter REW under konstruksjonsfasen (men aldri etterpå), og kan ikke se noe problematisk på den røde kurven som er ditt "oldschool" type anlegg. Min personlige refleksjon er at et frekvens-sveip med tilhørende THD er fint som støtte ved kalibrering, men det forteller meg ikke hvordan musikken formidles.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
4.354
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Her er du på siden av trådens tema, som nettopp påpeker at det kan måle så bra det vil, men det hjelper lite, dersom man ikke føler musikken i sjela.

Her er for øvrig kurven i mitt rom med AN-E SPe-HE
Men her viser du jo nettopp at anlegget du liker lyden av også måler bra.

Som sagt av så mange og så mange ganger før, så er det en sammenheng mellom gode målinger og god lyd, nettopp fordi hva som kjennetegner gode målinger er at de henger sammen med god lyd.

Topp Bunn