I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En liten akustisk mening om det omdiskuterte Oslo konserthus.

    Jeg er oppvokst med Oslo konserthus. Har spilt der utallige ganger i orkester, solist og med band og som publikum har denne salen formet mine preferanser med Mariss Jansons, Ole Edvard Antonsen, Håkan Hardenberger, Herbert Blomstedt, Leif Ove Andsnes, Jukka-Pekka Saraste og mange mange fler.

    Akustikken har fått hard medfart i media. Mariss sa opp jobben i protest fordi Norge ikke ville gi Oslo Filharmonien et bedre sal. Han setter den dag i dag ikke sine ben i det huset.

    Så hva er det egentlig som er galt med akustikken?

    For min del er det dette som er det beste for min del med denne hobbyen. Jeg har takket være kloke hoder her inne blitt satt på sporet av akustikkfaget og har fått en forståelse av disse tingene som jeg ellers ikke ville fått som musiker. Så når jeg denne uken har tilbrakt endel timer i denne salen så har jeg fått tid til å virkelig lytte.

    Det er mange måter å konstruere konsertsaler på og meningene er mange om Oslo konserthus. Hvis man leser de akustiske parameterene i konserthuset så er ikke disse så verst egentlig. Rommet mangler blant annet litt nivå på tidlige siderefleksjoner og inngangen som skiller de to etasjene midt i salen er en katastrofe, men i mine ører er ikke det dette som er problemet som publikum.

    Egentlig er lyden i konserthuset som publikum ganske fasinerende. Det lyder veldig detaljert og med mye luft. Instrumenter klinger flott. Men det låter jo litt død og flatt.

    Dirigenten vår snakket om at salen mangler musikalsk "driv" og at man måtte hele tiden jobbe med å drive musikken selv.

    For lenge siden leste jeg en akustisk rapport om konserthuset der det stod at et av akustikerens mål med salen var å ha helt linjær etterklang i hele registeret.
    Nå har jeg etterhvert fått litt erfaring med akustikkmålinger av diverse anlegg og hvis konserthuset hadde vært et av disse anleggene så ville jeg opplevd anlegget som bassfattig. Det mange opplever med for flat frekvensrespons og for lite hjelp i subregisteret.

    I symfonisk musikk opplever jeg at slagverket og bassene har den "drivende" funksjonen, men i konserthuset er disse instrumentene litt "tannløse". Det vil si at de mørke tonene i klangen mangler. Hvis man kompenserer med å spille sterkere så får man ikke endret klangbalansen vesentlig. Så selv om akustiske parametere som tidlige siderefleksjoner og roomgain mangler litt i forhold til standardene man har funnet som de mest egnede, så er min personlig preferanse at etterklangen i basseregisteret er altfor kort og dermed mangler volum og gir ikke musikken det fundamentet og driven den skal ha. Tar man med at salen har en db eller to for lite sound strength og at mange av plassene er ubrukelige tror jeg man har de viktigste faktorene der.

    PS: Her er en interessant artikkel der man sammenligner de fem viktigste akustiske parameterene på tre saler der Oslo er en av de. Dessverre er ikke etterklang i bassen en av disse og artiklene med bassetterklangen finner jeg dessverre ikke i farten.

    http://www.akutek.info/Papers/MS_Parameters_Distribution.pdf
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Facinerende. De gangene jeg har beæret Konserthuset med mitt luxuslegeme har jeg alltid sittet på front row center; i en setting en kolossal gospelsyngedame med trykk i brystkassa som en vintage engelsk dampveivalse, en gang hørte jeg Benny Green, Kenny Barron og Oscar på piano og så hadde jeg en økt der med Steve Vai og Joe Satriani ... med andre ord, ingen av de nevnte besøk var spesielt egnet til å vurdere rommets akustiske egenskaper. Men jeg skjønner at det har vært en del syting. Sånn var det med den gamle Operaen også, men der opplevde jeg det ved selvsyn.
     

    thohaug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Innlegg
    2.983
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Fetsund
    Veldig bra å lese dine betraktninger trompetn :)
    Vil gjerne prate med deg en dag på tomannshånd om mulig. Så send meg gjerne en pm med hvilke dager du har mulighet for å møtes :)
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Er det mulig å "fikse" problemet tro - synd det skal være slik .
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Facinerende. De gangene jeg har beæret Konserthuset med mitt luxuslegeme har jeg alltid sittet på front row center; i en setting en kolossal gospelsyngedame med trykk i brystkassa som en vintage engelsk dampveivalse, en gang hørte jeg Benny Green, Kenny Barron og Oscar på piano og så hadde jeg en økt der med Steve Vai og Joe Satriani ... med andre ord, ingen av de nevnte besøk var spesielt egnet til å vurdere rommets akustiske egenskaper. Men jeg skjønner at det har vært en del syting. Sånn var det med den gamle Operaen også, men der opplevde jeg det ved selvsyn.
    Ja, det blir jo en helt annen historie med forsterket musikk. Det som er trist er at det til en viss grad hemmer Filharmoniens musikalske utvikling med en sal som ikke er ideelt. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er det mulig å "fikse" problemet tro - synd det skal være slik .
    Det er visst en ansatt i Statsbygg som jobber kontinuerlig med å løse problemet. Det største problemet er at rommet er for stort, men også at Konserthuset er en selvstendig bedrift som er avhengig av å arrangere alle andre slags arrangementer for å drifte huset. Derfor er det vanskelig å få gjennomslag for omfattende ombygging. Direktøren i OFO beskriver det som en fastlåst situasjon, men bruker 100 års jubileumet for det det er verdt for å forsøke å få gjennomslag for bygging av nytt hus.
     

    BigSwifty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2004
    Innlegg
    3.619
    Antall liker
    3.733
    Veldig interessant! Jeg orker nesten ikke å gå på klassiske konserter i konserthuset, pga den elendige akustikken. Men, jeg var i Operaen og så Bergensfilharmonikerne og Lise Davidsen (Fantastisk!).Orkesteret satt på scenen, ikke i graven. De var også plassert litt "merkelig" i bred vifteform.

    Men, sånn som det låt! Opplevde nettopp det akustiske Drivet det snakkes om her.

    R.i.p oslo Konserthus
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.383
    Antall liker
    3.558
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke spilt mange ganger i konserthuset, men den rare følsen av å spille i et "sort hull" har bitt seg fast i hukommelsen:) Jeg har også opplevd at akustikken har fungert bra, men det var en konsert med Juliam Bream alene på klassisk gitar:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dødsmesser fører gjerne til at en føler seg i live.. :). Isåmåte, en av mine favoritter overnevnte requim.
    He he, det er noe med disse Requiemene. Veldig gjennomførte musikkstykker som oftest. Musikalsk sett er det lite som topper Mozart for min del, men som trompetist har Verdi Requiem og jeg fast følge og jeg håper å drøvtygge det mange ganger til før jeg legger inn årene. Fantastiske høydepunkt som knapt overgåes i musikkhistorien.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Veldig interessant! Jeg orker nesten ikke å gå på klassiske konserter i konserthuset, pga den elendige akustikken. Men, jeg var i Operaen og så Bergensfilharmonikerne og Lise Davidsen (Fantastisk!).Orkesteret satt på scenen, ikke i graven. De var også plassert litt "merkelig" i bred vifteform.

    Men, sånn som det låt! Opplevde nettopp det akustiske Drivet det snakkes om her.

    R.i.p oslo Konserthus
    Jeg har det litt sånn jeg også faktisk uten at det er bevisst. Veldig lenge siden jeg har vært på konsert der selv. Symfonisk konsert i Operaen synes jeg er veldig fint ja.
    Hørte Royal Concertgebouw i operaen på scenen og det var veldig fint. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har ikke spilt mange ganger i konserthuset, men den rare følsen av å spille i et "sort hull" har bitt seg fast i hukommelsen:) Jeg har også opplevd at akustikken har fungert bra, men det var en konsert med Juliam Bream alene på klassisk gitar:)
    Akustikken på scenen er en annen historie ja. Den er nok enda litt verre. Det blir som å spille utendørs uten reflekterende flater i nærheten. Veldig vanskelig å høre andre enn en selv. :)
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Nødløsning - men fortsatt løsning, i disse dsp tider finnes vel etterklangsanlegg - kan noe slikt brukes i det nedre området ?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nødløsning - men fortsatt løsning, i disse dsp tider finnes vel etterklangsanlegg - kan noe slikt brukes i det nedre området ?
    Ja, det burde absolutt gå an, men spørs om ikke kostnaden er så høy at de velger å legge disse i potten til et nytt hus i stedet.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Konserthuset sidestykke i hifi verdenen blir vel mitt rom - det låter dødt og tynt.
    Ha ha! Det gjør susen når man har tilgang på tidoble kontrabasser, pauser og konserttrommer. :)
    Jeg har jævlig god tilgang til pauser, så dette var oppløftende lesning. Kontrabassene og trommene derimot må jeg låne. :)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.507
    Antall liker
    14.217
    Sted
    Langesund
    Konserthuset sidestykke i hifi verdenen blir vel mitt rom - det låter dødt og tynt.
    Ha ha! Det gjør susen når man har tilgang på tidoble kontrabasser, pauser og konserttrommer. :)
    Husker veldig godt den stortrommen som stod på Bakkenteigen scenen da jeg fikk gleden av å høre deg i full utfoldelse;). Hvordan er det der i forhold til Oslo konserthus.
    Meget tørr akustikk der også mener jeg du sa. Likte veldig godt det jeg hørte, men det kan vel hende jeg var blendet av Eirin Rogneruds gnistrende framførelse, alder tatt i betraktning, der jeg satt fire meter unna.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Konserthuset sidestykke i hifi verdenen blir vel mitt rom - det låter dødt og tynt.
    Ha ha! Det gjør susen når man har tilgang på tidoble kontrabasser, pauser og konserttrommer. :)
    Husker veldig godt den stortrommen som stod på Bakkenteigen scenen da jeg fikk gleden av å høre deg i full utfoldelse;). Hvordan er det der i forhold til Oslo konserthus.
    Meget tørr akustikk der også mener jeg du sa. Likte veldig godt det jeg hørte, men det kan vel hende jeg var blendet av Eirin Rogneruds gnistrende framførelse, alder tatt i betraktning, der jeg satt fire meter unna.
    Det er noe eget med store konserttrommer. Carmina Burana har abosolutt sine høydepunkt også. Veldig hyggelig å ha deg som gjest.

    Bakkenteigen har en mer typisk flerbrukssalakustikk med dempet toppregister. Dette gjorde at koret hadde problemer med å bære skikkelig til tross for de akustiske justeringene med treveggene, men rommet var nesten litt lite for konserttromma. I konserthuset så bærer kor godt, men rommet er litt for stort til at konserttromma får bærer skikkelig.

    PS: jeg hadde jo hørt anlegget ditt dagen før så jeg forsøkte å finne sitteplassen som jeg synes lød nærmest idealet ditt på anlegget. Du satte deg vel enda en rad nærmere. Hifinerding på HØYT nivå. Good times. :)
     

    pellesmil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.04.2005
    Innlegg
    1.699
    Antall liker
    350
    Sted
    Skedsmokorset
    Torget vurderinger
    4
    Interesang lesning Trompet,
    Har vært på konsert i Konserthuset 2 ganger og begge gangene med pop/rock på menyen.
    Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, detaljrikdommen i øvre registeret var slående men også litt rart,
    Den en konserten var med Niel Young (solo) totalt sett var det en positiv (lyd) opplevelse sett opp mot andre elendige lokaler som han normalt spiller i.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.125
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    De konsertene jeg har hørt i konserthuset som har hatt akseptabel lyd har vært understøttet av forsterkning - sist Jacob Collier. Klassiske konserter blir tamme greier. Uansett hvordan orkesteret trykker til så låter det slapt og anstrengt på samme tid. Publikumsplasser bakover i salen og ut mot kantene gir en spesielt uinteressant lydopplevelse IMO.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Interesang lesning Trompet,
    Har vært på konsert i Konserthuset 2 ganger og begge gangene med pop/rock på menyen.
    Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, detaljrikdommen i øvre registeret var slående men også litt rart,
    Den en konserten var med Niel Young (solo) totalt sett var det en positiv (lyd) opplevelse sett opp mot andre elendige lokaler som han normalt spiller i.
    Jeg har aldri vært på konsert i salen med annet enn klassisk musikk, men det virker ikke som at akustikken til poprock heller er optimal.
    Utviklingen på flerbrukssaler har jo eksplodert og konserthuset var vel blant de første. I dag klarer man i stor grad å kombinere disse.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    De konsertene jeg har hørt i konserthuset som har hatt akseptabel lyd har vært understøttet av forsterkning - sist Jacob Collier. Klassiske konserter blir tamme greier. Uansett hvordan orkesteret trykker til så låter det slapt og anstrengt på samme tid. Publikumsplasser bakover i salen og ut mot kantene gir en spesielt uinteressant lydopplevelse IMO.
    Ja det er nok av dårlige plasser å ta av. Tror jeg egentlig trives best langt bak i salen, men i midten. Da får man litt bassforsterkning fra bakveggen og man hører minimalt med direktelyd. :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Interesang lesning Trompet,
    Har vært på konsert i Konserthuset 2 ganger og begge gangene med pop/rock på menyen.
    Men jeg kjenner meg igjen i det du skriver, detaljrikdommen i øvre registeret var slående men også litt rart,
    Den en konserten var med Niel Young (solo) totalt sett var det en positiv (lyd) opplevelse sett opp mot andre elendige lokaler som han normalt spiller i.
    Jeg har aldri vært på konsert i salen med annet enn klassisk musikk, men det virker ikke som at akustikken til poprock heller er optimal.
    Utviklingen på flerbrukssaler har jo eksplodert og konserthuset var vel blant de første. I dag klarer man i stor grad å kombinere disse.
    Stemmer det. Jeg hadde Carl Perkins i Konserthuset i 1986, og var ikke helt fornøyd. I tillegg var ikke seterader helt optimalt for rockabilly heller, noe Carl selv ordnet opp i med å invitere lokale teddyboys opp på scenen for å danse. Året etter solgte vi konserten i Oslo videre til en lokal produsent, som arrangerte en klart mer vellykket konsert i klubbformat i kjelleren.

    Senere på den turneen ble jeg som promoter og tour manager invitert til ordføreren i Harstad for å gi dem råd for oppføringen av det kulturhuset som står der i dag. Da ba jeg om saler som kunne ekspanderes/innskrenkes i størrelse slik at de både ville fungere til klubbkonserter og større konserter med faste seter. Og så sa jeg at et hotell i samme bygg ville være et stort fortrinn for oss som jobbet på veien med band, det ville kunne gi oss et lite pusterom i en lang turné å slippe transport mellom hotell, spisested og spillested. Alle mine ønsker ble tatt til følge, så jeg regner med at jeg neppe var den eneste som kom med disse ønskene. Men jeg har enda ikke vært tilbake i Harstad på turné, så hvordan de akustiske forholdene er i Harstad vet jeg ikke noe om. Jeg har bare vært der på en konferanse, men fikk sett det i alle fall.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er det virkelig sant!? Jeg synes kulturhuset i Harstad fungerer fint. Kanskje litt lite for en fullblods symfonisk opplevelse, men det fungerer bra som konsertlokale.
    Uten å ha visst det har jeg gitt deg kred flere ganger fordi jeg kan spasere fra hotellfrokost rett inn på øving med kaffen i hånda. Genialt!! :D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Nytt innlegg i debatten fra musikerenes fellesorganisasjon i VG

    En av de største bakdelene ved de største plateselskapene er at de har så mye makt og penger, men også behov for inntjening at de i stor grad styrer trender og bygger opp musikk og artister hvor artisten i stor grad kun er en reklameplakat for inntjeningen. Man har så store økonomiske muskler at man ved hjelp av massiv promotering kan styre markedet.

    Det motsatte av dette er plattformer som gir forbrukerene makten tilbake ved at de selv i større grad velger musikk de liker og hvor man kunne oppdage nye artister uten at de hadde store reklamekampanjer, radiodealer og distribusjonsavtaler i ryggen.

    Veldig mange artister forteller om hvor kynisk de er blitt behandlet av plateselskapet og hvordan artistens egen musikk blir strippet ned til det ugjenkjennelige. I dag har de faktisk mulighet til å gi ut på eget selskap.

    Jeg mener ikke at man ikke behøver store selskap, fordi store artister behøver hjelp fra store selskaper for å kunne nå mange. I dag er det i mine øyne blitt for nesten snudd litt på hodet. Artistene er til for at selskapet skal kunne opprettholde sin størrelse og makt i stedet for at selskapet er til for artisten. Det handler mindre om musikk, fordi de store selskapene skal kunne opprettholde sin virksomhet. Mitt ideal om musikk med særpreg og kreativitet fra artister som har et ekte talebehov skygges over av at disse selskapenes musikkspy.

    Jeg har en dypere filosofi om at musikk til alle tider har vært viktig for mennesker fordi det rent fysisk og psykologisk trigger noe i oss som forsterker livsopplevelser. I dette ligger det noe dypere organisk i både tidsdomenet og frekvensdomenet i selve lydutøvelsen. Med dagens listemusikk setter man en standard om at musikk skal være kirurgisk rent i tid og frekvens mot et mer ideal som er maskinmessig. Jeg ser tendenser til at musikk mister status rett og slett fordi det maskinelle uttrykket gjør underbevisst at musikk ikke er like viktig for mennesket lenger. Uorganisk musikk trigger ikke mennesket som den organiske musikken gjorde før. Igjen er det kun underholdningen, nyhetene og sexen som holder musikken interessant, men musikken er nå kun sekundær og mister derfor sin status og kraft jevnt over.
    Har skrevet litt om bransjen i det siste. Virker som at VG har bestemt seg med å skrive om dette med jevne mellomrom.
    Her er til og med fagforeningsleder i musikerenes fellesorganisasjon sitert. 400-500.000 er ganske mye penger som ren utgift i musikkbransjen.

    "Julie Bergan får symbolsk turnehonorar"
    https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/ddkRow/julie-bergan-faar-symbolsk-turnehonorar-fra-alan-walker
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Er det virkelig sant!? Jeg synes kulturhuset i Harstad fungerer fint. Kanskje litt lite for en fullblods symfonisk opplevelse, men det fungerer bra som konsertlokale.
    Uten å ha visst det har jeg gitt deg kred flere ganger fordi jeg kan spasere fra hotellfrokost rett inn på øving med kaffen i hånda. Genialt!! :D
    (Kledelig rødming) Det er jo litt godt å vite at man har gitt et aldri så lite bidrag til dette, men jeg vil tror det var noen andre som sa det samme. Men jeg var nok tidlig, det var i 1987 at ordføreren i Harstad fikk besøk på rådhuset av meg. :)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Vedr akustikk, håper denne betraktningen faller innunder intensjonene her.
    En gang på 90 tallet hadde jeg en supportrolle ifm et arrangement i Drammen Teater (det gamle før brannen, der hvor lukten av sagmugg og div annet bak scenen var mer en tydelig). Akustikkmessig tror jeg ikke det "nye" teatret etter rekonstruksjonen skiller seg så mye fra det gamle.

    Teatret ble bygget i 1869 og jeg regner med at det er designet for rene akustiske ytelser og uten elektroniske hjelpemidler.

    Noen detaljer: ( TEATRET*er tegnet av arkitekten Emil Victor Langlet, som og tegnet Stortinget, Nissens Pikeskole i Øvre Vollgate i Oslo, Børsbygningen og Drammens Teater i Drammen, samt rådhuset i Fredrikstad.

    Teateret ble tegnet etter samme modell som pariserteatrene Porte St. Martin og Châtelet, og er utført i en sammensatt nyrenessansestil med symmetriske fasader og rundbuede vinduer. Teateret ble det første «moderne» teaterhus i landet og er regnet som et av de vakreste i Norden.
    Vel, under en "rehearsal" på tidlig 90 tall som foregikk på scenen med barn som "skuespillere" akkompagnert av piano og et par afrikanske djember uten elektroniske hjelpemidler,
    06040_TYCOON_Percussion_Tycoon_8__djembe_African_M_1.jpg

    gikk jeg opp i øverste bakerste losjerad for å høre hvordan dette "drev" rent akkustisk.

    SHOCKER..... helt utrolig hvor bra en hørte alt som foregikk på scenen. Teatret var/er jo plysj all round så dempingen må være enorm men likevel var det mulig å høre alt så ekstremt bra og klart der oppe og "thumpen" fra djembene er umulig å forestille seg om en ikke er/var der.

    Har siden vært på diverse konserter der bla Thomas Ledin og lyden i moderne drakt virker upåklagelig.

    Teatret er jo veldig lite - kun 369 plasser men det er en fin opplevelse å bivåne forestillinger der.

     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for fint bidrag WayAhead!

    Drammen teater har jeg faktisk aldri vært i, men på bildene ser det veldig fornuftig ut. Operaen valgte en liknende form for å sikre detaljer i stemmegjengivelse. Ofte blir små rom som Drammen vellykket med kraftigere demping enn større rom pga raskere stigningstid på refleksjonene. Man mister etterklangshalen, men får en veldig tydelig og detaljert lyd som likevel bærer.

    Jeg får åpenbart dra til Drammen en gang. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Bare å sæla på, Trompet! Store musikkopplevelser venter! :D:D:D

    Her er en annen trompet...



    bid.png
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Som at vi alle har "et horn i siden"? Eller skulle vi si bak?:D
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hva kan romkorreksjon brukes til?

    I den siste tiden hadde jeg tenkt på å skrive noe om hva jeg mener EQ/romkorreksjon ikke kan gjøre, men så kom (heldigvis) Snickers Is meg i forkjøpet med dette innlegget:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/85872-dsp-ma-ling-og-romkorreksjon-diskusjonstra-d-3.html#post2684635


    Da var det plutselig ikke noe poeng for meg å skrive noe mer om det. Det hadde vært fint å fått det nyansert av BX, men om han vil får være opp til han. :)

    For å skjære det litt ned til beinet så kan ikke EQ/romkorreksjon

    -rette opp nuller
    -refleksjoner som er kraftigere enn direktelyden.

    Mellom der er det hvitt, grått og mørkegrått landskap som kan korrigeres med varierende hell.

    En null som ikke kan korrigeres er gjerne en full utfasing og på målinger kjennes disse igjen ved at de er skarpe og ofte tynne hver seg. Refleksjoner som er kraftigere enn direktelyden vet jeg ikke helt om jeg har vært borti.

    For de som bruker REW så finnes det funksjoner for å finne disse elementene som ikke kan korrigeres gjennom funksjonen "excess phase" der man regner ut og sammenligner gruppeforsinkelsen i målingen med gruppeforsinkelsen til et minimumfasesystem og trekker ut avvikene og viser dette i excess phase.
    REW selv sier at man i deres simulering av EQ-filtre kan få direkte svar der på filtere man legger inn. Dette er fordi dette er ren matte.

    Man må huske på at det er minst like enkelt for et romkorreksjonsprogram med nok regnekraft at å finne excess phase som i REW. Simuleringen i disse programmene er også pålitelige og hvis man gransker disse ser man at det ikke gjøres noe forsøk på å korrigere skarpe dipper.

    Hva med over schroeder:

    I for eksempel REW så hevdes det at EQ ikke kan brukes over 200hz eller over schroeder. Det man ofte glemmer å presisere det er at dette gjelder et langt målevindu på gjerne flere hundre millisekunder.

    Det er ikke noe i veien for å korrigere direktelyd eller et tidsvindu med enkeltrefleksjoner.
    Noe annet er heller ikke interessant å korrigere. Man må være varsom med klangbalansen for hvis man ser seg blind på målingene og target kan det lyde litt rart fordi man kompenserer for direktelyd/refleksjoner med direktelyd.

    Det er synd at dette ofte blir en svart/hvitt diskusjon istedet for det som er interessant, nemlig å hente ut mest mulig av det grå området. Det er i dette området jeg synes BX er en sjelden stjerne med spisskompetanse. Det er ikke lett og gjøre dette rett. Såvidt meg bekjent gav selv Microsoft opp å lage korreksjonsalgoritmer.



    Min posisjon som Hi-fi interessert musiker har alltid gjort at man blir spurt av mange innenfor den kretsen med å sette opp anleggene deres. Over tid begynner det å feste seg noen fellestegn på problemstillinger folk flest har med anleggene sine. Alle disse hjelpes enklest med EQ eller romkorrigering. Derfor synes jeg det er litt synd at det er DSP krig på nettet.

    Her er mitt inntrykk av hva folk flest sliter med. Dette er gjerne uavhengig av pris for de som ikke har mulighet til optimale lytterom.

    - lyder for hardt eller spisst. Klangbalansen er skjev.
    - lyden blir for tynn og uten godt fundament.
    - det låter tykt og uoppløst når man flytter anlegget nærmere fronveggen for å få mer fundament.
    - hvis man kompanserer tynn lyd med en sub så får mange en lyd hvor suben ikke integrerer og lyden blir tung og treg.
    - det boomer på enkelte frekvenser gjerne på basstunge låter.
    - lydbildet er ustabilt og toner fra et instrument kan gå fra høyre til venstre og inn og ut av fase.
    - ekte instrumenters klang lyder uten sammenheng.

    Alle disse punktene er romkorrigeringsmat. Har man tilgang til en liten bassfelle og 4-6 akustikkplater i tillegg kan det begynne å lukte fugl.

    Så har vi et punkt som ofte ikke er mat for romkorrigering:

    - mange vil at lyden skal oppleves så gjennomsiktig og tynn i mellomtone/diskant som mulig.

    Her bidrar gjerne romkorrigering/EQ (akustikktiltak også) til det motsatte. Og man skal virkelig treffe blink hvis man skal få bedre gjennomsiktighet med korreksjon.

    I mitt hode handler dette om energibalanse i lyden og hvis man treffer den er alt bra. Hvis man ikke treffer tror jeg mange leter etter forklaringer

    Hi-fi entusiaster bytter gjerne alle punktene over mot gjennomsiktighet. Jeg tror denne preferansen er litt av stridens kjerne, men min mening er at mangel på gjennomsiktighet ikke handler om at man korrigerer non minimumsfase.

    Kanskje gjennomsiktighet skal være neste tema? :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Som alltid, godt skrevet og reflektert. Denne " Derfor synes jeg det er litt synd at det er DSP krig på nettet" vil jeg belyse litt da jeg finner denne påstanden litt forenklet. For de aller fleste er det neppe noen krig, det er snakk om kunnskap og evne , tid til å sette seg inn i det. Hadde det vært så enkelt at en fikk et standard hjem med ferdig konfigurert DSP og komponenter kunne det kanskje vært enklere . Men ønsker vi det ? Er det ikke bra at det er en stor variasjon i utstyr , rom og ikke minst folk ?

    "Krigen" kommer av at DSP kan være dråpen fra det å ha en levende hobby og glede for musikk , til det å finne tørre lærebøker om DSP til noe som gjør at en prioriterer andre ting. Bildet er såklart grovt forenklet, for mange har tilgang på gode venner som gir av sin dyrebare tid. Gir så flere kan få kanskje enda mer ut av det de har kjøpt inn.

    Når dette er sagt vil en del av meg savne den tiden før, ca 10 år og bakover, da UNDRINGEN og tankene rundt ulike topologier, komponenter osv var mer utbredt. At "BEUNDRINGEN" for andres lyd og filosofi også forsvant litt underveis er trist. Istedenfor så sitter en igjen med floskler som "måler det bra, låter det bra", en klar forringelse for virkeligheten slik jeg ser det.

    At det var ganger en bet på kjipe triks som ikke hadde hold i noen fysikk innen elektroverdenen tilbake dengang er og en kjensgjerning. Noen her inne er sågar bitre over dette, og skal "frelse" de nye. For egen del tenker jeg at dette er en del av å ha en hobby, av det å lære.

    Så tilbake til "krig.." Jeg tror ikke det er det, men det viser bare menneskets basale karakter. Nye ting er skummelt, så da bør en holde seg ved det gamle. ER vi ikke litt slik ? Og så lager en seg unnskyldninger for å slippe bruke krefter på det nye. Selv har jeg involvert ulike topologier og løsninger for å søke kunnskap. For er det noe jeg er sikker på så er det det at kunnskap kan en aldri få nok av.

    Peace out :cool:
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Skal ikke overdrive hverken magnityd eller viktighet av en sånn "krig" - det er stort sett bare den mest hardbarka cro magnon klubben som er steile og negative - og det har de all rett til å være, det er deres valg. Og i det valget ligger da også problem med deres troverdighet i uttalelser om emnet selvsagt. Ikke verre enn det. Selv er jeg ytterst pragmatisk til alt dette og lever lykkelig med alle slags løsninger - det er ikke der de gode stunder og opplevelser strander; på systemtype eller veivalg. Tullet sitter oppe i hodet... Det er heller ingen problemer forbundet med å kombinere teknologier, ta det beste fra alle og kombinere med kløkt og fornuft. Det aller viktigste er egen innstilling og åpenhet rundt mulige forbedringer uansett fra hvilket hold det måtte komme, samt dette evige grunnfjellet som består av respekt forfysiske lover og NFL som alltid er med oss.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg opplever at trender kommer og går. Ofte lover de gull og grønne skoger i begynnelsen til realiteten synker inn. Det står gjerne litt igjen av hver trend og det som blir igjen av trenden er gjerne et lite fremskritt som gir mer kunnskap og større fleksibilitet.

    Jeg er nok litt pragmatisk og tar med det jeg kan bruke for å oppnå det jeg ønsker.

    Man kan snakke om åpenhet. Fordømt vanskelig og det blir ikke lettere med årene på baken heller, men at åpenhet er det som driver oss videre kan det ikke være noen tvil om. Så er det noe med det å kunne være i stand til å forstå ting. Noen ganger blar jeg i min favorittblekke High-Fidelity fra Danmark. Å lese dette nå i forhold til tidlig 2000 tall er interessant. Man har lest, men ikke forstått. Nå forstår jeg mer. Når jeg leser de igjen om 10 år forstår jeg sikker enda mer. Sånn går nå dagene...

    Jeg tror at være nyforelsket er noe vi bare kan være en gang med samme dame HCS. Du er en erfaren ringrev innen HiFi nå og du vil nok aldri få tilbake den samme undringen over Hi-fi, men begynner du med noe annet kan du oppleve forelskelsen på nytt. :D

    Akustikk og hifi er veldig "ungt" faktisk og jeg tror faktisk at fokuset på utstyrsiden kan komme tilbake når kjørereglene for DSP og akustikk er enda mer satt. Det kreves mye mindre kunnskap for å drive med DSP/akustikk i dag enn for 10 år siden. Det kreves masse kunnskap og hardt arbeid for å utvikle, mindre for å forstå og enda mindre bare for å bruke. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn