I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    -Hva er TTD-korrigering?

    mvh
    for å sitere Bx anno 2010:
    Let’s return to the time domain again, and apply a time-domain correction algorithm. What we mean by this is that the correction algorithm is attempting a deliberate rearrangement of the time domain behavior of the speaker and room towards a target. Basically, we aim to get a specific impulse response for a limited time window. Inside this time window, reflections are suppressed, phase errors in the speakers are corrected, and so on.
    man kan da altså (i AL) bestemme hvor langt opp i frekvens og hvor lenge man prøver å korrigere impulsresponsen i rommet (kontra en vanlig frekvenskorrigering)
    det fungerer vel i praksis på samme måte som støykanselering, om jeg ikke har misforstått noe essensielt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Artig tankeeksperiment.

    Etter besøk hos OMF dro jeg rett hjem og spilte jeg del av den samme musikken som jeg hadde hørt der i eget anlegg.

    Det mest påtakelige var at jeg hadde nesten like mye "smekk" og dynamikk som det jeg hørte hos OMF, men lydbildet her er veldig forskjellig: Hos OMF, (og hos Tor i Langesund) har man følelsen av å sitte "inni" musikken, mens her hjemme sitter jeg foran en scene.....Ingen anelse om hvorfor det er slik.

    Nå har jeg tilsammen 2 x 600 røslige Conrad Johnson Watt RMS i 8 Ohm, og høyttalere uten innebygget delefilter. Er vi in the ballpark for nok headroom da?
    Og har du noen som helst formening om hvorfor lydbildet er så forskjellig hos OMF og her?

    Mvh
    Har dessverre ikke vært hos OMF enda, men i Langesund har jeg vært. Å sitte inni musikken kan man få til ved hjelp av refleksjoner som kommer bakfra med energi som gjerne er diffusert. Samtidig skjer det ofte hvis det er god faseinformasjon i midbass. I Langesund er det så fritt for refleksjoner at opptaker kommer veldig nært hvis mikrofonene har stått nært. Samtidig gjør bassløsningen der at bassen både flyter fritt og dør ut fort og jevnt. Bass er jo gjerne oppsluttende på opptaket, så hos Tor hører man det tett på slik det er innspilt.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: tkr

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    ser forresten at Bx skriver (fra denne artikkelen Sound correction in the frequency and time domain)
    The time domain correction usually sounds more near-field like.
    som jo er det motsatte av det jeg ofte opplever med høye verdier på TTD korrigeringen.
    kanskje fordi veggen bak HT er dekket av diffusorer?

    man fjerner nå uansett mer av rommets egenklang, og hører mer av opptakets akkustikk med mye TTD korrigering, på godt og vondt.
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    ser forresten at Bx skriver (fra denne artikkelen Sound correction in the frequency and time domain)
    The time domain correction usually sounds more near-field like.
    som jo er det motsatte av det jeg ofte opplever med høye verdier på TTD korrigeringen.
    kanskje fordi veggen bak HT er dekket av diffusorer?

    man fjerner nå uansett mer av rommets egenklang, og hører mer av opptakets akkustikk med mye TTD korrigering, på godt og vondt.
    Takker for info. :)

    Nå sitter jeg i stuen og hører musikk.....Det betyr at ethvert forsøk på å dekke til stuevinduet bak lyttepos. med diffusorer ville føre til a world of pain ift. Madammen, og jeg er definitivt ikke motivert til å begynne på sjekker`n igjen. Jeg får greie meg med det lydbildet jeg har.

    Men tusen takk for at du ga meg en plausibel forklaring på hvorfor det er slik.

    mvh
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Men relatert til kapasitet har vi jo noen parameter som følger med. 16 fjørlette 15"papirmembraner med stor motor og lett oppheng har egenskaper på lavere nivå, selv om en 6.5" spiller like høyt i samme rom.

    Evne til å respondere på små signalendringer osv osv.
    Jeg er selvfølgelig enig i deg i dette. :) Det havner likevel (litt) på siden av tankeeksperimentet. Det jeg forsøkte å vise er at det ikke får blitt nok headroom og at lyd krever mer enn lydverdenen vil ha oss til å tro eller kan dokumentere.

    Jeg opplever for eksempel hvis jeg skifter en forsterker til to, så blir det mørkere lyd (mer bass graves frem), mer oppløst (mindre forvrengning) og større lydbilde (kombo av begge). Det samme skjer hvis man i kontrollerte former legger til et og et basselement selv om disse basselementene er like de som spiller fra før. Ref 8x12tom sine tårn. Der har jeg mutet og målt og lagt en og en til.

    Fått samme effekt på mine høyttalere når 500watt har blitt 1000 osv osv.

    I tillegg til dine åbenbare poenger som handler om ren kvalitet på høyttalere/rom så er det en ren headroom gevinst også fordi det rett og slett skal veldig mye til å ha nok.
    :)

    PS: ref signaturen din. :D
    Jeg var nok litt hastig i formuleringen (i pausen på jobb), men det var faktisk akuratt dette jeg mente :)
    Det er litt hos 8x som hos Hato, doble 21" horn tunet til 16hz. "Du kan rive huset med de subbene der altså" sa folk. Akuratt passe, synes jeg. Slik kapasitet er bare riktig.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror jeg fant det på Audiolense sine sider.

    OK. Hva er i så fall forskjellen på løpetidskorrigering og TTD?

    Mvh
    I utgangspunktet er TTD løpetidskorrigering, men det kan også være mer. Ved en ren frekvenskorrigering vil frekvensdomenet bestemme impulsresponsen, men ved en tidsdomenet korreksjon vil man kunne oppnå en bestemt impulsrespons mer uavhenig av frekvensrespons. I tillegg vil man som bjarnetv kunne bestemme en frekvensavhengig gating som en bestemt impulsrespons skal oppnås.

    Ved samarbeid mellom tid og frekvens så vil man kunne korrigere mer og man vil naturlig nok kunne påvirke tidsdomenet i større grad. Ofte vil man derfor oppnå tightere og renere lyd med denne funksjonen.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    ser forresten at Bx skriver (fra denne artikkelen Sound correction in the frequency and time domain)
    The time domain correction usually sounds more near-field like.
    som jo er det motsatte av det jeg ofte opplever med høye verdier på TTD korrigeringen.
    kanskje fordi veggen bak HT er dekket av diffusorer?

    man fjerner nå uansett mer av rommets egenklang, og hører mer av opptakets akkustikk med mye TTD korrigering, på godt og vondt.
    Takker for info. :)

    Nå sitter jeg i stuen og hører musikk.....Det betyr at ethvert forsøk på å dekke til stuevinduet bak lyttepos. med diffusorer ville føre til a world of pain ift. Madammen, og jeg er definitivt ikke motivert til å begynne på sjekker`n igjen. Jeg får greie meg med det lydbildet jeg har.

    Men tusen takk for at du ga meg en plausibel forklaring på hvorfor det er slik.

    mvh
    En faktor som ikke er nevnt i forhold til omsluttende lyd er samspillet mellom rom og direktelyd. Litt vanskelig å forklare, men ofte vil rommets etterklang og høyttalerens direktelyd ha ganske ulike responser. Ved finjustering av targetkurve vil man kunne oppnå en respons der rom og høyttaler smelter mer sammen. Det er ofte det som skjer i et godt akustisk behandlet rom også. Da kan man også oppnå en lyd som er mer omsluttende hvis man ønsker.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Men relatert til kapasitet har vi jo noen parameter som følger med. 16 fjørlette 15"papirmembraner med stor motor og lett oppheng har egenskaper på lavere nivå, selv om en 6.5" spiller like høyt i samme rom.

    Evne til å respondere på små signalendringer osv osv.
    Jeg er selvfølgelig enig i deg i dette. :) Det havner likevel (litt) på siden av tankeeksperimentet. Det jeg forsøkte å vise er at det ikke får blitt nok headroom og at lyd krever mer enn lydverdenen vil ha oss til å tro eller kan dokumentere.

    Jeg opplever for eksempel hvis jeg skifter en forsterker til to, så blir det mørkere lyd (mer bass graves frem), mer oppløst (mindre forvrengning) og større lydbilde (kombo av begge). Det samme skjer hvis man i kontrollerte former legger til et og et basselement selv om disse basselementene er like de som spiller fra før. Ref 8x12tom sine tårn. Der har jeg mutet og målt og lagt en og en til.

    Fått samme effekt på mine høyttalere når 500watt har blitt 1000 osv osv.

    I tillegg til dine åbenbare poenger som handler om ren kvalitet på høyttalere/rom så er det en ren headroom gevinst også fordi det rett og slett skal veldig mye til å ha nok.
    :)

    PS: ref signaturen din. :D
    Jeg var nok litt hastig i formuleringen (i pausen på jobb), men det var faktisk akuratt dette jeg mente :)
    Det er litt hos 8x som hos Hato, doble 21" horn tunet til 16hz. "Du kan rive huset med de subbene der altså" sa folk. Akuratt passe, synes jeg. Slik kapasitet er bare riktig.
    Det er lett å høre det, men teoretisk er det sannelig ikke lett å forklare. Jeg ønsket å peke på de korte peakene i musikken som krever mer av anlegget enn man skulle tro. :)
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    ser forresten at Bx skriver (fra denne artikkelen Sound correction in the frequency and time domain)
    The time domain correction usually sounds more near-field like.
    som jo er det motsatte av det jeg ofte opplever med høye verdier på TTD korrigeringen.
    kanskje fordi veggen bak HT er dekket av diffusorer?

    man fjerner nå uansett mer av rommets egenklang, og hører mer av opptakets akkustikk med mye TTD korrigering, på godt og vondt.
    Dette var i betydningen mer "nærfeltslytting - likt". Mindre rom, mer direktelyd fra høyttaleren. Da hører man også opptaksakustikken bedre....

    Ellers interessante betraktninger både fra deg og andre vedrørende optimalisering med Al både her og i andre tråder. Jeg er nok blitt grundig akterutseilt av flere her på HFS når det gjelder fintuning av lyden. Og det lever jeg godt med (honnør-smiley)
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.607
    Antall liker
    14.536
    Sted
    Langesund
    Overkapasitet i bassen er veldig lett å høre hvis en har levd med det en stund. Tilbake til vanlige høyttalere blir tamt.

    Omsluttende lyd viser seg å være vanskeligere å oppfatte på rette måten til des dårligere hørsel en har. Opplever å sitte foran en scene her også, med avstan varierende med hvordan opptaket er gjort - kan være fra to meter til 30 meter. I tillegg får jeg omsluttende romfølelse.
     
    Sist redigert:

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.854
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Artig tankeeksperiment.

    Etter besøk hos OMF dro jeg rett hjem og spilte jeg del av den samme musikken som jeg hadde hørt der i eget anlegg.

    Det mest påtakelige var at jeg hadde nesten like mye "smekk" og dynamikk som det jeg hørte hos OMF, men lydbildet her er veldig forskjellig: Hos OMF, (og hos Tor i Langesund) har man følelsen av å sitte "inni" musikken, mens her hjemme sitter jeg foran en scene.....Ingen anelse om hvorfor det er slik.

    Nå har jeg tilsammen 2 x 600 røslige Conrad Johnson Watt RMS i 8 Ohm, og høyttalere uten innebygget delefilter. Er vi in the ballpark for nok headroom da?
    Og har du noen som helst formening om hvorfor lydbildet er så forskjellig hos OMF og her?

    Mvh
    Jeg tror nok det er 3 årsaker til det.
    1) Du har en smalere lyttetrekant enn det jeg har, og sitter faktisk lengre unna høyttalerne også (ihvertfall når du sitter bak i sofaen)
    2) Du har nok et betydelig større innslag av "refleksjoner" i din lydmiks. Lytteposisjonene din er nærme veggene, du har ikke toe inn og har gjort lite for å dempe/diffusere refleksjoner.
    3) Jeg opplever at litt "hengekøye" i frekvensresponsen gjør at lydbildet kommer litt lengre bak. Sist jeg lyttet hos deg var det nok litt tynge i bunn enn hos meg.

    Så kan det også hende at rørene tilfører litt dybde.

    Mvh
    OMF
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tror jeg fant det på Audiolense sine sider.

    OK. Hva er i så fall forskjellen på løpetidskorrigering og TTD?

    Mvh
    I utgangspunktet er TTD løpetidskorrigering, men det kan også være mer. Ved en ren frekvenskorrigering vil frekvensdomenet bestemme impulsresponsen, men ved en tidsdomenet korreksjon vil man kunne oppnå en bestemt impulsrespons mer uavhenig av frekvensrespons. I tillegg vil man som bjarnetv kunne bestemme en frekvensavhengig gating som en bestemt impulsrespons skal oppnås.

    Ved samarbeid mellom tid og frekvens så vil man kunne korrigere mer og man vil naturlig nok kunne påvirke tidsdomenet i større grad. Ofte vil man derfor oppnå tightere og renere lyd med denne funksjonen.
    Det er jo mer enn løpetidskorrigering, da Atle. Løpetidskorrigering: Synkronisere alle elementer, slik at impulsen fra hvert element ankommer lytteren samtidig. TTD: Her korrigeres i tillegg den totale impulsresponsen og dermed timing og fase for alle frekvenser. Dette gjøres for høyttaleren totalt sett, og man kommer betydelig nærmere en ideell impulsrespons og step-respons. Og i tillegg kan det gjøres per element. Da korrigeres det mot en ideell impulsrespons for element med crossover inkludert.

    Det kunne kanskje også vært kalt impulsresponskorreksjon....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Tror jeg fant det på Audiolense sine sider.

    OK. Hva er i så fall forskjellen på løpetidskorrigering og TTD?

    Mvh
    I utgangspunktet er TTD løpetidskorrigering, men det kan også være mer. Ved en ren frekvenskorrigering vil frekvensdomenet bestemme impulsresponsen, men ved en tidsdomenet korreksjon vil man kunne oppnå en bestemt impulsrespons mer uavhenig av frekvensrespons. I tillegg vil man som bjarnetv kunne bestemme en frekvensavhengig gating som en bestemt impulsrespons skal oppnås.

    Ved samarbeid mellom tid og frekvens så vil man kunne korrigere mer og man vil naturlig nok kunne påvirke tidsdomenet i større grad. Ofte vil man derfor oppnå tightere og renere lyd med denne funksjonen.
    Det er jo mer enn løpetidskorrigering, da Atle. Løpetidskorrigering: Synkronisere alle elementer, slik at impulsen fra hvert element ankommer lytteren samtidig. TTD: Her korrigeres i tillegg den totale impulsresponsen og dermed timing og fase for alle frekvenser. Dette gjøres for høyttaleren totalt sett, og man kommer betydelig nærmere en ideell impulsrespons og step-respons. Og i tillegg kan det gjøres per element. Da korrigeres det mot en ideell impulsrespons for element med crossover inkludert.

    Det kunne kanskje også vært kalt impulsresponskorreksjon....
    Og jeg som trodde det var det jeg skrev:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Forstår jeg det riktig av innleggene her i dag at når det gjelder headroom så er det too much just ain`t enough som gjelder?

    mvh
    Det er nok ikke så langt unna. Har du for eksempel fått nyss i hva slags midbassløsning Sluket «ruger» på? :)
    For de fleste av oss ville den nåværende løsningen holdt en ganske god stund.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Tror jeg fant det på Audiolense sine sider.

    OK. Hva er i så fall forskjellen på løpetidskorrigering og TTD?

    Mvh
    I utgangspunktet er TTD løpetidskorrigering, men det kan også være mer. Ved en ren frekvenskorrigering vil frekvensdomenet bestemme impulsresponsen, men ved en tidsdomenet korreksjon vil man kunne oppnå en bestemt impulsrespons mer uavhenig av frekvensrespons. I tillegg vil man som bjarnetv kunne bestemme en frekvensavhengig gating som en bestemt impulsrespons skal oppnås.

    Ved samarbeid mellom tid og frekvens så vil man kunne korrigere mer og man vil naturlig nok kunne påvirke tidsdomenet i større grad. Ofte vil man derfor oppnå tightere og renere lyd med denne funksjonen.
    Det er jo mer enn løpetidskorrigering, da Atle. Løpetidskorrigering: Synkronisere alle elementer, slik at impulsen fra hvert element ankommer lytteren samtidig. TTD: Her korrigeres i tillegg den totale impulsresponsen og dermed timing og fase for alle frekvenser. Dette gjøres for høyttaleren totalt sett, og man kommer betydelig nærmere en ideell impulsrespons og step-respons. Og i tillegg kan det gjøres per element. Da korrigeres det mot en ideell impulsrespons for element med crossover inkludert.

    Det kunne kanskje også vært kalt impulsresponskorreksjon....
    Og jeg som trodde det var det jeg skrev:)
    Jeg hang meg kanskje litt mye opp i den første setningen din ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    TrompetN etterlyste RUGING. Dette er ruging. I min verden er alltid ruging positivt ladet, dvs. at ideen, muligheten, begeistringen, adrenalinet for lov til å herje fritt. Og spørsmålet ditt er sikkert betimelig i en eller annen sammenheng men også en av grunnene til at jeg ikke lenger legger ut noe særlig ideer og planer. Det avstedkommer så mye som jeg rett og slett ikke har kapasitet/ork til å belyse/besvare i alle de retninger sånt gjerne drar av gårde i. Ta det for det det var ment som, altså ruging. Ingen skalanøyaktig ferdig oppskrift. Som det meste her i livet sikkert fullt av kompromisser og flaws, noe annet ville være merkelig. Men som alltid er hensikten at helheten allikevel skal utgjøre en forbedring. Og DET har jeg troen på. Problemer løses underveis.


    BTW, skulle likt å se den høna som skal ruge ut dette egget :D

    a-night-in-paris.jpg
     
    Sist redigert:

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Jeg gjør samme ting , får en ide - bygger opp et design - leter etter feil - finner nytt design - leter etter feil - osv - osv
    Beklager hvis jeg virker negativ - er i - leter etter feil - modus , når jeg ser et design , og fine var de !
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    Sant det , to skritt frem/ett tilbake er fortsatt fremover !
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.785
    Antall liker
    11.273
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg prøvde tre skritt tilbake en gang. Heldigvis oppdaget jeg det og fikk gått frem igjen tre :)
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Artig tankeeksperiment.

    Etter besøk hos OMF dro jeg rett hjem og spilte jeg del av den samme musikken som jeg hadde hørt der i eget anlegg.

    Det mest påtakelige var at jeg hadde nesten like mye "smekk" og dynamikk som det jeg hørte hos OMF, men lydbildet her er veldig forskjellig: Hos OMF, (og hos Tor i Langesund) har man følelsen av å sitte "inni" musikken, mens her hjemme sitter jeg foran en scene.....Ingen anelse om hvorfor det er slik.

    Nå har jeg tilsammen 2 x 600 røslige Conrad Johnson Watt RMS i 8 Ohm, og høyttalere uten innebygget delefilter. Er vi in the ballpark for nok headroom da?
    Og har du noen som helst formening om hvorfor lydbildet er så forskjellig hos OMF og her?
    med AL så kan man til en viss grad bestemme selv om man vil ha lyden midt i fleisen eller på litt avstand.
    selv foretrekker jeg sistnevnte, så jeg passer på å alltid ha litt TTD korrigering helt opp til diskanten.
    har opplevd at lydbildet beveger seg nærmere med mindre korrigering helt opp.
    kan selvfølgelig også ha sammenheng med at økt nivå i øvre mellomtone/diskant dytter scenen nærmere?
    Prøvde det i klveld. La inn 1 dB ekstra ganske bredt rundt 1.8 kHz. Og plutselig kom alt nærmere. Artig å kunne leke seg slik, gitt! :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde det i klveld. La inn 1 dB ekstra ganske bredt rundt 1.8 kHz. Og plutselig kom alt nærmere. Artig å kunne leke seg slik, gitt! :)

    mvh
    jeg var ikke gal allikevel! :D
    Langt derifra!

    Har allerede trykket "save" på det presetet. Må muligens ratte litt på Q, det ble litt skrikete på enkelte innspillinger. :)

    mvh
     

    tkr

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    20.576
    Antall liker
    27.685
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Prøvde det i klveld. La inn 1 dB ekstra ganske bredt rundt 1.8 kHz. Og plutselig kom alt nærmere. Artig å kunne leke seg slik, gitt! :)

    mvh
    jeg var ikke gal allikevel! :D
    Langt derifra!

    Har allerede trykket "save" på det presetet. Må muligens ratte litt på Q, det ble litt skrikete på enkelte innspillinger. :)

    mvh
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    TrompetN etterlyste RUGING. Dette er ruging. I min verden er alltid ruging positivt ladet, dvs. at ideen, muligheten, begeistringen, adrenalinet for lov til å herje fritt. Og spørsmålet ditt er sikkert betimelig i en eller annen sammenheng men også en av grunnene til at jeg ikke lenger legger ut noe særlig ideer og planer. Det avstedkommer så mye som jeg rett og slett ikke har kapasitet/ork til å belyse/besvare i alle de retninger sånt gjerne drar av gårde i. Ta det for det det var ment som, altså ruging. Ingen skalanøyaktig ferdig oppskrift. Som det meste her i livet sikkert fullt av kompromisser og flaws, noe annet ville være merkelig. Men som alltid er hensikten at helheten allikevel skal utgjøre en forbedring. Og DET har jeg troen på. Problemer løses underveis.


    BTW, skulle likt å se den høna som skal ruge ut dette egget :D

    Vis vedlegget 485472
    Det var den ruginga jeg siktet til ja. :D

    Ruging i denne sammenheng er jo livets største glede. Riktignok er gjennomsføringsfasen god, men det finnes jo ikke noe som er så kjedelig som å komme i mål. Tror det er derfor jeg liker trompeten. En komplett ubrukelig konstruksjon som aldri kommer til å lystre meg som jeg ønsker.

    Synes planen din illustrerer godt at det er vanskelig å få nok headroom. Selv om to 8 tommere og 200 watt skulle vært nok. :p
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dagen er over i kammersalen, lyset er slukket og jeg sitter i mørket og undres over Maria Callas Puccini.

    For en stemme og for et uttrykk. Så varmt, hardt, brilljant og sørgmodig på en og samme tid.

    Tenker på hvilket liv som må ligge bak en slik sangerinne.

    2017-05-352-maria-callas.jpg
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    TrompetN etterlyste RUGING. Dette er ruging. I min verden er alltid ruging positivt ladet, dvs. at ideen, muligheten, begeistringen, adrenalinet for lov til å herje fritt. Og spørsmålet ditt er sikkert betimelig i en eller annen sammenheng men også en av grunnene til at jeg ikke lenger legger ut noe særlig ideer og planer. Det avstedkommer så mye som jeg rett og slett ikke har kapasitet/ork til å belyse/besvare i alle de retninger sånt gjerne drar av gårde i. Ta det for det det var ment som, altså ruging. Ingen skalanøyaktig ferdig oppskrift. Som det meste her i livet sikkert fullt av kompromisser og flaws, noe annet ville være merkelig. Men som alltid er hensikten at helheten allikevel skal utgjøre en forbedring. Og DET har jeg troen på. Problemer løses underveis.


    BTW, skulle likt å se den høna som skal ruge ut dette egget :D

    Vis vedlegget 485472
    Det var den ruginga jeg siktet til ja. :D

    Ruging i denne sammenheng er jo livets største glede. Riktignok er gjennomsføringsfasen god, men det finnes jo ikke noe som er så kjedelig som å komme i mål. Tror det er derfor jeg liker trompeten. En komplett ubrukelig konstruksjon som aldri kommer til å lystre meg som jeg ønsker.

    Synes planen din illustrerer godt at det er vanskelig å få nok headroom. Selv om to 8 tommere og 200 watt skulle vært nok. :p
    Det er ikke bare for økt headroom dette konseptet - det er enda viktigere andre grunner for konseptet faktisk. Det er mer enn nok headroom i en egnet 15" i et godt horn - som jeg bruker i dag. 104-105 dB / 1 Watt med et element som takler 100W er allerede innafor de tommelfingerregler jeg har etablert hva kapasitet angår.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg har gjort meg noen tanker rundt ideen du ruger frem og det er godt å høre at hornet du har i dag gir nok headroom. :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.511
    Antall liker
    102.798
    Torget vurderinger
    23
    Har du ikke nok headroom med kanskje verdens beste hornmellombasselement (med 100 dB følsomhet) montert i et egnet horn og matet med det frekvensområde hvor hornet lader hele veien (150 - 600 Hz) i et normalt ikke-Glava drept rom på 40 m2 - DA har du et problem våger jeg å påstå. :D

    Det er pr. definisjon ikke p.g.a. manglende headroom jeg går løs på den nye varianten. Aldri tenkt den tanken en gang faktisk. Det skramler og bråker nok det som står her allerede!
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    To like or not to like

    Vurderte om jeg skulle skrive dette i "Liker"-tråden eller her og besluttet å poste den i mitt egne interne hjørne.

    Om et diskusjonsforum skal ha en "liker" knapp eller ikke er ikke noen viktig sak for undertegnede. Det er en teknisk forumdetalj som jeg bruker etter mitt eget skjønn.
    Jeg engasjerer meg sjelden på tekniske detaljer på mikronivå, så lenge ting fungerer så fungerer det eller omvendt.

    Men siden temaet er oppe og jeg har skrevet i tråden at jeg egentlig synes "liker" knappen kan fjernes så har jeg lyst til å forklare standpunktet.

    Det jeg liker best ved forumet her er å lese om folks lydopplevelser, lydoppdagelser, kreasjoner, tilbakemeldinger, bilder, deling eller egenskrevne artikler. Jeg liker også å få tilbakemelding på egne innlegg eller oppfølgingsspørsmål.
    Det jeg liker minst er harde diskusjoner der de eneste som trives er trollene og stråmennene hvor ofrene ligger strødd på marken.


    Når det gjelder "liker" så fungerer den utmerket til den første kategorien synes jeg. Det er hyggelig å gi en liker til en hyggelig melding og det å se og bidra til at andres spesielt gode innlegg få titalls klikk er veldig hyggelig.

    Når det kommer til de harde diskusjonene så fungerer ofte "liker" som heiarop og i mine øyne bidrar det ofte til dårligere stemning, flokkmentalitet og mindre saklig diskusjon. Jeg synes at man heller skal delta i diskusjonen fremfor å heie på egne meninger.

    Dette er i praksis no big deal for meg, men hadde jeg hatt mitt eget forum hadde jeg tatt bort "liker"-funksjonen i diskusjonstråder (spesielt i OT, forskjeller og testmetodikk og kabeltråder) og beholdt de i kosetrådene.

    Så, det var mine tanker rundt den saken. :)

    Hører forresten på Kurt Mazur og New York phil spille Brucker symfoni nr 4. Fantastisk musikk!
    Dette var en av de aller første CD-platene jeg kjøpte og ble kjøpt på NorskMusikkForlag i Karl Johans gate. Anbefalt av Kjell Hillvegg. Det var tider. Det slår meg at mange av anbefalingene hans har blitt værende som mine favoritter.

    Bruckner.jpg
     
    Sist redigert:

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er både pluss og minus med like-knappen. Men er det ikke litt typisk at dere som gjerne vil ha knappen bort eier de mest populære trådene, der ofte 70-80 prosent av innleggene forfattes av gjester i tråden. Årsaken til at jeg er veldig glad for knappen er at min tråds popularitet vs. din er som å sammenligne et avleggerband av Gluntan med The Rolling Stones.

    Jeg kommer nok til å legge ned mye av virksomheten her inne hvis jeg skal leve med å bare ha skriftlige bekreftelser. Fra tid til annen (ca. 6-8 ganger i året) skriver et medlem at de finner tråden min interessant, men da går det gjerne tre måneder til neste gang de skriver noe i tråden min. Min tråd er egentlig moden for nedleggelse uansett, for det er ganske liten interesse for den i forhold til hvilket arbeid jeg legger ned i det. Men en like pr dag er det eneste som holder meg gående noen ganger. Dere som opplever hvert eneste innlegg besvares av en rekke personer vil kanskje ikke helt forstå det behovet for oppmerksomhet, men det går ei fin linje mellom bortkastet tid og såvidt verdt å bruke tiden sin på. Min tråd er i sistnevnte kategori, og uten likes ville den rykket rett ned i førstnevnte.
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.392
    Antall liker
    3.575
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Har samme erfaring som deg med Kjell Hillvegg. Med veldig få unntak er alle hans anbefalinger fremdeles blandt mine favoritter.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er både pluss og minus med like-knappen. Men er det ikke litt typisk at dere som gjerne vil ha knappen bort eier de mest populære trådene, der ofte 70-80 prosent av innleggene forfattes av gjester i tråden. Årsaken til at jeg er veldig glad for knappen er at min tråds popularitet vs. din er som å sammenligne et avleggerband av Gluntan med The Rolling Stones.

    Jeg kommer nok til å legge ned mye av virksomheten her inne hvis jeg skal leve med å bare ha skriftlige bekreftelser. Fra tid til annen (ca. 6-8 ganger i året) skriver et medlem at de finner tråden min interessant, men da går det gjerne tre måneder til neste gang de skriver noe i tråden min. Min tråd er egentlig moden for nedleggelse uansett, for det er ganske liten interesse for den i forhold til hvilket arbeid jeg legger ned i det. Men en like pr dag er det eneste som holder meg gående noen ganger. Dere som opplever hvert eneste innlegg besvares av en rekke personer vil kanskje ikke helt forstå det behovet for oppmerksomhet, men det går ei fin linje mellom bortkastet tid og såvidt verdt å bruke tiden sin på. Min tråd er i sistnevnte kategori, og uten likes ville den rykket rett ned i førstnevnte.
    Jeg vet ikke om det har noen sammenheng mellom populære tråder og holdning til "liker-knapp", men for å ta et eksempel så tror jeg det hadde blitt mer av slike innlegg som Vidarje sitt over dette uten knappen. Kanskje Svart-hvitt hadde ytret en mening i saken også istedet for å trykke liker på ditt?

    Når det gjelder populæritet så er jeg ikke helt enig. Hvis man regner gjennomsnitt på visninger, så ser man at de fleste tråder på "Mitt anlegg" ligger mellom 30 og 50 visninger pr innlegg litt ettersom hvor hyppig innleggene kommer. Det er ca 30 visninger på din og hver gang jeg er innom der virker det som det er masse som skjer.:) Det er noen få tråder som er superpopulære, men dette er ikke en av de. Jeg merker stor forskjell på hvilket tema jeg skriver om, noen fenger veldig og andre fenger ikke noe. Sånn som det burde være. :) Ikke missforstå, jeg synes det er hyggelig med klikk, men enda hyggeligere med innlegg. Men som du sier så er det bare hyggelig at noe leser og setter pris på det man skriver. Der er vi heldige alle sammen på HFS. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Har samme erfaring som deg med Kjell Hillvegg. Med veldig få unntak er alle hans anbefalinger fremdeles blandt mine favoritter.
    Hvordan er det mulig liksom. Det er jo mange med peiling som ikke har nærheten av samme teft. Flink mann som man virkelig savner når han ble borte.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn