I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for linker BX! Det er jo billig moro. Skal jeg først kjøpe noe nytt blir det lydløst og med SSD.

Har du link til din Bergfinn?
    Kjøpte hele pakka på Digital Impulse i Møllergata. Må sette det sammen selv, men det gjør du på under en time.
    Veldig enkelt, trenger kun en liten stjernetrekker. Dette kabinettet er for en intel i5 cpu. Vet ikke om den duger til ditt bruk, må sjekkes nærmere. Den skal visstnok klare 4K video uten å hakke. Jeg har ikke forsøkt det, brukes kun til 2 kanals musikk her i heimen og det funker strålende.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Min neste multimedia-pc skal også være vifteløs. Jeg har byttet ut de originale viftene med de mest støysvake jeg fant, men kan fremdeles høre dem når støygulvet er lavt.
    Har du en separat nas eller liknende for musikken et annet sted i huset? 2TB SSD blir jo ganske dyrt:)
    Godt poeng, det er fortsatt dyrt med SSD hardisker sist jeg sjekket. Selve lagringsdisken kommer jeg til å beholde som den inntil SSD blir mer levelig å kjøpe. Denne står i skap og bråker ikke nok til å genere meg i dag. Selve hardisken på mediapcen trenger ikke være veldig stor.

John_Harald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Antall liker
    1.867
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Min neste multimedia-pc skal også være vifteløs. Jeg har byttet ut de originale viftene med de mest støysvake jeg fant, men kan fremdeles høre dem når støygulvet er lavt.
    Har du en separat nas eller liknende for musikken et annet sted i huset? 2TB SSD blir jo ganske dyrt:)
    Godt poeng, det er fortsatt dyrt med SSD hardisker sist jeg sjekket. Selve lagringsdisken kommer jeg til å beholde som den inntil SSD blir mer levelig å kjøpe. Denne står i skap og bråker ikke nok til å genere meg i dag. Selve hardisken på mediapcen trenger ikke være veldig stor.
    Bruker selv 128 gb ssd på min vifteløse pc. Denne bråker mindre en varmepumpa :)
    2tb ssd koster under kr 6000 i dag. F.eks fire OCZ Trion 100 Series SATA III 2.5" SSD 480GB i raid 0:
    OCZ Trion 100 Series SATA III 2.5" SSD 480GB - Solid State Disk (SSD) - Finn lavest pris, test og informasjon

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for alle tips! Spiller det noen rolle hva man går for eller er ytelse, stabilitet og holdbarhet stort sett det samme?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Jeg anbefaler også Intel dine ssd disker. Om man ser på feilprosent så har de lavest score med god margin. Jeg benytter selv Intel 240 gb i min spill maskin. Alt dette står i et annet rom god meg så støy er lite tema.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Til helvete med blodsmaken!

Må nesten bare skrive litt om denne artiklen fordi jeg opplever at den favner så bredt. Den handler om trening og nye effektive teorier for best resultat. Håper likhetene til Hifi er like tydelige for dere som for meg?
    Jeg har alltid vært interessert i trening og teori rundt denne, som har ført til at jeg ofte blir spurt om å sette opp eller foreslå treningsprogram for venner og kjente. Har undervist store og små, dårlige og flinke, amatører som proffe musikkelever sammenhengende siden jeg var 15 år. For langsiktig resultater er det alltid det samme som går igjen: "glede og motivasjon".
    Oppi dette er individet det viktigste. Folk er forskjellig og gleder seg over ulike ting. Mestringsglede er en av de sterkeste drivkreftene vi har, men hvis denne skal vare vil jeg slå et slag for glede.
    Glede som følge av kun "å gjøre". Hvis gleden er der først kan man snike inn struktur, effektivitet og produktivitet som en følge av dette ved behov.
    No pain, no gain er så innbrent i hjernebarken vår at det er vanskelig å gi slipp, men ofte tenker jeg folk hurtigere ville oppnådd målene sine ved å glede seg mens man gjør og ikke bare etterpå. J
    Til helvete med blodsmaken - kultur - Dagbladet.no

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.938
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vet du om de bruker mye PA i operaen? Var for første gang i den "nye" operaen i går kveld og så Tryllefløyten. Det var en artig opplevelse, veldig andeledes en den klassiske versjonen jeg er vant med, men moro var det:) det var helt klart at de brukte PA på dialogene, men vet du om de også bruker det på feks koret og orkesteret? Det var ikke den helt vektløse uanstrengte lyden jeg er vant med fra gode konsertsaler. Det var spessielt merkbart når alle dro på for fult, da lukket lyden seg helt og det ble bare en grøt?

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kult! Så den på tv. Morsom forestilling. Er slett ikke sikker på hva de gjør på Tryllefløyten. De har flere lyddesignere ansatt som går for å være ekspertene på forsterking av akustiske instrumenter, men hvor mye de forsterker på forestillingene vet jeg ikke. Har ikke vært lydforsterking når jeg har vært der. Salen er laget spesielt med tanke på forsterkning og klarhet på solosangere og kor så jeg tipper det er mer uvanlig å forsterke enn at de kjører det akustisk. Hvor satt du? En orkestergrav er naturlig nok langt fra ideelt lydmessig hvis du sammenligner direkte mot orkesterlyd fritt på scenen.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.938
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Vi satt på felt F, første balkong midt i. Skal på tre forestillinger til med samme plassering, håper det endrer seg til det bedre. Min forrige operaopplevelse var i Praha (Statsoperaen) med orkestergrav og det hadde den vektløse lyden.
    Var forresten på Star Wars i ettermiddag, tror ikke det vat atmos i sal 3 hvor vi så den, men det var kul lyd (litt for mye helt i bånn). Det var i alle fall mye bedre enn Colloseum. 3D bildet var bra, men det blir litt lagdelt. De ulike elementene står fint i dybden, men enkelt objektene har ikke riktig/ekte 3D dybde.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Jeg kjenner ikke operaen så godt som symfonisalene og har ikke satt meg inn i orkestergravakustikk. Får håpe det blir anderledes de neste forestillingene (heldiggriser). Nå er det slik at andelen av etterklang vs direktelyd oftest øker med avstand til kilden, mem er jo ikke sikkert det er årsaken. Er ikke orkestergraven i Praha større og åpnere enn graven er i Oslo? Mindre bokslyd muligens og derfor åpnere og mer vektløs?

Tror det bare er en sal med Atmos på Lørenskog, men tipper det låt greit for det. :) Blir aldri helt klok på 3D, men enkelte scener gir et ekstra boost med litt dybde synes jeg. Hva synes du om filmen da?

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.938
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Orkestergrave er nok en av årsakene, men jeg mistenker også litt for mye PA.
    det er en annen utforming i Praha:

Filmen var bra, koste meg i mer enn to timer:) litt forvirrende med slektskapsforholdene:)

Vedlegg

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.400
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hva? Bruker de PA på orkesteret i operaen? Helligbrøde!
    Hvis det er slik nekter jeg å sette mine ben der. Helt ærlig. Av prinsipp.
    Egentlig tror jeg ikke det kan være tilfelle. Håper i det lengste at jeg har rett.

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Igjen en liten takk for besøket. Har prøvd litt små tweaks etterpå , med myk avkobling under subbene. Litt mindre volum på de , men høyere delimg. Faktisk enda mer smekk. Og koser meg med det hele. Takk :)

atle.jpg

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk det samme! :) Veldig hyggelig å høre at du koser deg. Det var en kjempefin dag med et rått anlegg av de sjeldne og hyggelige folk, kan man be om mer?

• Liker
    Reaksjoner: HCS

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.574
    Torget vurderinger
    24
    Vi. Dersom du ikke roter det til som sist da :rolleyes:

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Det var litt synd det der. Ingen VIP behandling denne gangen da.. Men da sier vi det. Skal vi lure med oss BB ut også? Blir stas.:)

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Kabelpreik:

Det popper opp påstander rett som det er at det er allmen enighet om at det er hørbare forskjeller på kabler. Veldig bra. Så kan heller diskusjonen dreie seg om pris.

Budsjettanlegg:

Appropos pris så tenkte jeg å poste det beste budsjettanlegget jeg vet om for øyeblikket. Ready til det meste.

JBL LSR 305 eller 308

JBL-LSR305-LSR308-Series-Family12.jpg

3.000,- (305) eventuellt 4.000,- (308 )
    +

Focusrite Scarlett 2i2
    ca 1.500,-

31PwhE1ML2L.jpg

focusrite-scarlett-2i2_1.jpg

+

Apple TV Mediacenter
    ved behov for bilde.
    appletv-2-compare-201509.jpg

1.700,-

Tilsammen 4.500,- eller 6.000,- for 2 kanals lyd og 6.000 eller 7.000 for lyd med bilde.

Ready for what ever, stabilt og robust. Lyden er uforskammet god.

God helg karer! :)

Sist redigert:

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Antall liker
    32.283
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Konsensus er vel at det kan være forskjeller på kabler. Men at det skyldes primært appraturen kablene er knyttet til. Materialer i kabler har lite å si, snarere tykkelsen. Og de beste kablene lager en selv eller kjøper på biltema. Er en fancy kan en velge kabler fra pro verdnen...

Godt det finnes andre muligheter og. Ha en glimrende helg Atle :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Takk for tips AtleT.
    Vurderer å handle inn LSR 305 på den lokale musikksjappa for å ha som ventelyd til minsten har blit litt større.

Har lagt bort jakta på godlyden inntil videre. Kommer sterkere tilbake, men aner ikke når det blir.
    Godlyd og familieforpliktelser lar seg vanskelig forene på 57 m2.
    Tok litt tid før jeg måtte svelge den kamelen.:(

B

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Konsensus er vel at det kan være forskjeller på kabler. Men at det skyldes primært appraturen kablene er knyttet til. Materialer i kabler har lite å si, snarere tykkelsen. Og de beste kablene lager en selv eller kjøper på biltema. Er en fancy kan en velge kabler fra pro verdnen...

Godt det finnes andre muligheter og. Ha en glimrende helg Atle :)
    Takk og i like måte! :)
    Vil ikke ta i de argumentene med ildtang engang, men tenker at det skulle jo nesten bare mangle at en elektronisk krets blir påvirket av ulike elektriske egenskaper innenfor kretsen.
    Det er uansett mer enn godt nok for meg. Har alltid ment at ulike kabler kan gi hørbare utslag, så får andre ta seg av årsakssammenhenger.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Takk for tips AtleT.
    Vurderer å handle inn LSR 305 på den lokale musikksjappa for å ha som ventelyd til minsten har blit litt større.

Har lagt bort jakta på godlyden inntil videre. Kommer sterkere tilbake, men aner ikke når det blir.
    Godlyd og familieforpliktelser lar seg vanskelig forene på 57 m2.
    Tok litt tid før jeg måtte svelge den kamelen.:(

B
    Hva skjedde? Opalene borte?

thohaug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2014
    Antall liker
    1.841
    Sted
    Fetsund
    Opalene sto hos retep når jeg var hos han på tirsdag ihvertfall. De var overaskende små og søte synes jeg.

TrompetN

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Antall liker
    7.007
    Veldig lyst på 305 på kontoret:)
    Bruker 308 i hverdagen. Er koblet opp slik at tvlyd, youtube og film kun går gjennom de. Selv om de har mangler så har de mange styrker også. Noen av de går Respons en høy gang.
    305 på kontoret hadde nok ikke vært så verst. :)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Opalene står parkert hos Retep ja. Kjellerboden er fuktig, så det er ingen alternativ lagringsplass.
    Om noen her har lyst å låne de er det fritt fram. Bare å hente hos Retep.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.938
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Bare tuller med deg:) Du finner ut av hva som er riktig for deg Peter.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.241
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Opalene sto hos retep når jeg var hos han på tirsdag ihvertfall. De var overaskende små og søte synes jeg.
    Ok. På fast basis?
    Ble ikke noe hit der såvidt jeg vet. Så de havner nok tilbake i Oslo :) De var jo bare på låns uansett.
    For meg var de en hit fra første dag, hver sin smak. I nærfelt måler de temmelig riktig frekvensrespons, noe som gjør at jeg fortsatt har lyst å satse på dem ifm. DIY bass senere i et rom med akustikktiltak.

Sorry AtleT. Nå kuppes tråden din av mye svada her.
    Avluttes.

Neste tema....

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn