I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Fint at dere blir enige. ;)

    Her kommer en slick trompeter med en helt gææren trommis på laget.

     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Burson og drømmer.....

    Kan ikke akkurat skryte av at jeg har børstet støv av den, men har koblet til Burson dacen. Fikk aldri solgt den for prisen jeg ville ha for den og siden den har andre styrker enn Auralic valgte jeg å beholde den.
    Skal ikke se bort fra at det blir enda flere dacer som står tilkoblet her.


    Burson.jpg



    Og drømmen....lever fremdeles....



    Drømmen.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt av hvert

    En utrolig deilig (sommer) vårdag er over.

    Slik så det ut av vinduet fra bøttekottet

    bøttekott.jpg



    Så hva gjør man i et slikt vær? Jo man finner et rom uten vinduer...

    storstua-liten.jpg





    Denne helgen er det klart for vårens vakreste eventyr, distriktsmesterskap i skolekorps. Dette blir arrangert i Vidarje sin stamstue, Lørenskog kulturhus.

    En kuriositet, satt ved siden av en lydtekniker jeg kjenner som skrur lyd der av og til. Han fortalte at de har slitt med en "bilyd" på konsertene der som de har slitt fælt med å finne. Svaret var rekkverkene lengst ut på sidene som ressonerte med. Nå er de bundet fast med en reim alle sammen. Fint å høre at proffene sliter litt av og til de også....

    Videre måtte jeg sørge for å ha med noe uhørt musikk til 8x12_TOM i morgen. Anbefalingene fra Bodil Niska om plater med godlyd endte med at hun anbefalte sine egne plater.. He he... Heldigvis har jeg de fra før, så vi endte opp med en plate av Brian Bromberg som spiller kontrabass. Har håp om en topp debut hos Thor Arne i morgen.
    Litt klassisk måtte jeg ha også, og da ble det denne Hector Berlioz (Various) Review By Wayne Donnelly som bør duge. Viktig å teste med musikk man ikke har hørt før synes jeg.

    Nyeplater.jpg



    Gleder med til å høre resultatet av alt som har foregått i Langesund siden sist jeg var innom..
    Blir plukket opp av OB-BB kl 07.00 i morgen, at vi skal stille klokka til sommertid kom som et lite sjokk i ettermiddag. Blir hardt å være hifientusiast i morgen.:cool:

    Rakk en tur innom Stereofil for en lytt på noen Tannoy høyttalere med Manley forsterkerier. Det låt fint, organisk og dyrt.

    Stereofil.jpg




    Det var min lørdag... Mye sol ble det også.

    Forresten, nå blir det BalkanFest-konserten på tven med KORK som gikk på NRK2 i kveld. Ble ringt 09 om morgenen på en onsdag for ikke lenge siden og spurt om å spille den konserten torsdagen eller fredagen (husker ikke helt) samme uka. Kunne ikke gjøre den, men det blir spennende å se hva jeg gikk glipp av eventuellt slapp. Lite visste jeg at det var tv involvert. Hadde blitt lovelig kort varsel har jeg en følelse av, så jeg er litt spent.

    God søndag når den tid kommer :)
     
    Sist redigert:

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    God tur i morgen, håper det blir en merkedag for deg, slik det ble for meg:)
    Får håpe lørenskoghus har festet rekkverkene til min neste konsert Vis arrangement :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    God tur i morgen, håper det blir en merkedag for deg, slik det ble for meg:)
    Får håpe lørenskoghus har festet rekkverkene til min neste konsert Vis arrangement :)
    Takk!

    Det ble en veldig fin dag! Ikke minst bilturen med OB-BB og RoDa der det ble delt hifiinformasjon over en lav sko. :)

    Sjekk stroppene de har festet rekkverkene med i kulturhuset. Skal være helt tyst nå.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Morgenstund har Berlioz i munn

    Kona og ungen er kjørt til jobb og barnehage. Vel hjemme igjen er frokosten fortært og kaffen traktet, sola skinner og skyene trekker seg tilbake over fjellene i horisonten.

    Har minimalt med forberedelser før dagens arbeider, så hva passer vel bedre enn å utforske den nyinnkjøpte Berlioz foran Djevelen og Fiskekassene.
    Symphony fantastique er et verk jeg utelukkende har hørt på konsert og sluppet unna analyseoppgavene på skolen.
    Fikk en referanse anbefaling av Final for et par sider siden og den er ikke glemt, men jeg setter større pris på referanseinnspillingene hvis jeg kjenner noen "mindre gode" godt fra før. ;)

    Her kommer jeg til å sitte litt før det bærer til skogs for en solskinnstur før pliktene kaller og Tower of powers "What is hip" skal preppes til helgas UKM.

    Ha en fortreffelig dag!

    144_6_8a43a9bfa8a5cda4874c1b3b6c7f7c95_medium.jpg


    +

    51xmxlej3HL._SY300__PJautoripBadge,BottomRight,4,-40_OU11__.jpg


    +

    Diablo-3-logo-dark-3-1024x576.jpg


    +

    Vis vedlegget fiskekasser.bmp

    +

    564849-9-1297181895457.jpg
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Eureka!!!
    Endelig har jeg funnet den, tingen som kan bringe 8x12_BASS i heimen!
    System Audio SE 200mkIII Subwoofer - Sort høyglans

    "Dens meget solide kabinett kombinert med en skikkelig god forsterker og et solid basselement har vært grunnen til at dette er valget for de som vil ha subwoofer som sier BANG og er stille etterpå, ikke BOOOOOM!"
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Står ikke i beskrivelsen at den der sier BANG? Da er den nok ikke like bra?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Aha.. Ironi altså.. Sorry, litt "våt i håret" tydeligvis.:)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Dette er en advarsel!

    I dag var jeg innom her en liten tur....


    Studio1.jpg


    studio2.jpg



    og svidde av litt kronasjer......

    Nå kommer det til å handle litt om lydsuging i tråden her, så til dere som ikke er opptatt av, så GOD HELG til dere!
    Dere som derimot er opptatt av lydsuging: Følg med....

    lydsuger.JPG
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    For tiden forbereder jeg kammersalen i hodet og på kalkulator.

    Har lenge sett meg ut bassfeller i det komersielle markedet som leverer bedre enn det jeg tror jeg klarer å designe selv. Hva gjør man når et slik produkt bare dukker opp på bruktbørsen?

    I mitt lille bøttekott (betongrom på 9m2) har jeg en stående bølge på 40 hz som er litt lei. 40 hz er altså bølgelengder på 7.5 meter.

    Slik ser måling med begge høyttalere ut:

    før.jpg


    På 300ms har 40 hz avtatt med ca 20db i styrke takket være hauger med rockwool og 5 trekasser.

    I dag var jeg og hentet disse:

    Primacoustic.jpg


    Resultatet var slående..

    sugd.jpg
     
    Sist redigert:
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Ja det må jeg si - ikke så mye som en lyd igjen. Det får jo være grenser for hvor effektive disse lyd-støvsugerne skal være;)
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    De var jo ganske pene og ikke så stor heller, var de så effektiv at du ble helt satt ut?

    Får vi se en måling med lyd også, er spent på om de virker bedre enn de typene jeg har testet :cool:
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ja søren, de var effektive de! Kanskje litt for effektive.... :rolleyes:

    Her skal jeg nok følge godt med, for lydsugere liker vi..
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Fy flat de hadde stor virkning i forhold til størrelsen.
    Pøser på med spørsmål Var det veldig hørbart? Hvor mye koster dem? Hvor var dette studio du besøkte?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Humor er alltid bra ;)

    10dB ekstra ved 40 og enda litt mer lenger opp, det høres nok…….
    De står i trykkmaksima for best effekt eller?
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Det må jeg si, -10db ved 40hz det var effektivt.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Er midt i IKEA helvete. Kommer tilbake med mer.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Ingen menn kommer uskadd fra Ikea........................
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trikset med IKEA er å ikke dra på IKEA. Og må man dit, så er resturangen en fin plass å sitte og drikke en kanne kaffe...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for støtten! Ikea er greit det så lenge man klarer å utnytte det og unngå å bli utnyttet selv.
    I dag har kona og jeg tilbringt 4 timer der uten å handle en ting. Kjøkkenet vårt blir ok. :)

    Viktig å fylle på med litt annet etter en slik økt så vi gikk en rask tur for litt kultur i nærområdet.

    skulptur.jpg



    skulptur2.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    De var jo ganske pene og ikke så stor heller, var de så effektiv at du ble helt satt ut?

    Får vi se en måling med lyd også, er spent på om de virker bedre enn de typene jeg har testet :cool:
    Hvilke har du testet Roald?
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det er rene krigen i bassfellebransjen på internett. Alle viser målinger hvor deres produkt gjør det sterkt og viser mindre flaterende målinger av konkurrentens produkter. Ikke lett å bli klok på effekten, men ganske morsomt å betrakte utenfra. :cool:

    Primacoustics sine bassfeller skal være blant de bedre, men blir litt overrasket over hvor enkle de er laget. Lite tryllestøv her, bare rein mattematikk og fysikk. Ikke noe vakum eller helmholtz innvendig.

    Dette er liknende målinger jeg gjorde av Trompetkassene jeg bygde selv.

    vannfall for av forum 6 hm med kasser.jpg
    vannfall for avforum 6 hm uten kasser.jpg


    Skal prøve å tweake de litt for å se om man kan få mer effekt helt nederst.

    Roald: Det er trykkbaserte feller og er ikke avhengig av fart på lydbølgen.

    8x12: Hentet de i et studio i Asker som blant annet mikser Beat for beat og liknende tvprogrammer. Han har satt inn tubetraps og en E-trap i stedet.

    Forandringen er hørbar. Jeg må bare innrømme at jeg ikke forstår helt hvorfor 10 db ned i etterklang gir de effektene.
    Deler av opplevelsen av størrelsen på lydbildet henger jo sammen med bassen, men da skulle man nesten tro det ble mindre lydbilde av mindre lyd, men her vokste lydbildet.
    Audiolense klarer ikke løse enkelte av problemene i bassen som er rent romrelaterte. (ganske fasinerende at simuleringen til Audiolense ser hva som er mulig å korrigere og ikke). Når Audiolense er "av" er hører jeg en tydelig bølge i rommet, men når jeg skrur det på vokser lydbildet. Denne effekten fikk jeg ikke tidligere selv om bølgen i stor grad var borte.

    Nå taco og barnetv og mer lydsuging etterpå....
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.283
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Må grave i arkivet kommer ikke på produsentene, mulig 8x12 husker navnet på den som ble partert

    Jepp trykkbaserte, så siden du ikke har plassert de i hjørne må du lete frem trykkmaksima for 40/62hz, det er ikke uten grunn at 2/3 av akustikktiltak havner på brukten med en litt skuffa selger
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    He he, det er ikke alle rom som er så enkle å finne trykkpunkter som i mitt. Symmetriske betongrom på 9m2 gjør det litt lettere, men også vanskelig å finne plass. I dette rommet er de faktisk ganske store. ;)
    Nå er jo disse membranene ganske store i tillegg i forhold til for eksempel en åpning på en helmholtz, så det er sikkert lettere å treffe trykkbølger.

    I kammersalen vil jeg få tre massive hjørner å prøve.
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    I kveld har jeg fått hørt litt på hva som har skjedd med rommet.

    Nå trenger jeg ca en uke for å komme med noe vettuge lytteinntrykk, men førsteinntrykket er positivt.
    Inntrykkene står seg fra i går at lydbildet oppleves større.

    Et element som kanskje er interessant er at tidligere har ikke Audiolense klart å gjøre noe med en Groupdelay peak mellom 40-60hz. På målingen er rusket jeg hadde på 60-80hz forsvunnet og etter korrigeringen er Groupdelayen nå flat som en pannekake. Det er første gang i bøttekottet.

    Høres kan det også. En stående bølge opplever jeg som om lyden kommer fra alle sider og om det er noe igjen av 40hz bølgen nå så er det meget lite.

    Lydmessig hører jeg ingen nye "detaljer", men lydbildet oppleves litt anderledes. Litt rundere kanskje?

    Hva sier dere andre? Hvordan oppleves en stående bølge eller flere som blir borte...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Litt mer om bassugere

    SpringTrap_shadowed_400pix_hit.jpg
    preview.jpg
    mega_trap.jpg
    Bruce-ACDA-10-angle-Featured-Image-ReSize.jpg



    Er skrevet lite om bassfeller på forumet her, så jeg håper noen av de med mest erfaring deler synspunkter for og i mot mine oppdagelser.


    Tenkte å legge ut byggebeskrivelsen av fellene fra Primacoustic, men siden er nede dessverre.

    Fellene er laget som en hvilken som helst ramme som er åpen i begge ender. Midt i kassen henger de en vinyl"duk" med en bestemt masse.
    Den dypeste frekvensen som dempes bestemmes av tettheten på vinylen og dybden på rammen. Dempematerialet utenpå demper kun oppover i frekvens.
    Tettheten og byggebeskrivelse ligger ute på nettsidene.

    Springtrap fra MSR er en annen lovende bassfelle. Disse er kun en bassfelle uten annen dempende materiale utenpå. MSR ønsker å kunne skille plasseringen på bassfelle og demping høyere i registeret.
    MSR er skeptiske til vinylfeller fordi de er litt ustabile i funksjon.

    http://www.msr-inc.com/downloads/pdf_files/springtrap.pdf

    http://www.msr-inc.com/downloads/pdf_files/080128 SpringTrap White Paper.pdf

    Her er en som har en spesiell carbon "membran".

    ACDA-12 ACTIVATED CARBON DIAPHRAGMATIC ABSORBER


    BBC er en tungvekter innen lyd og akustikk. Det ligger masse "gull" ute på nettet for de som er interessert. Når de konstruerer bassfeller legger de mer vekt på linjær demping enn effektivitet. Slik at mange feller med liten virkning, men med linjær demping er bedre enn få supereffektive feller med ulinjær demping.

    Membranfeller plassert midt i hjørnet ref MSR springtrap og Realtraps megatrap RealTraps - MegaTraps og hjørneplassert Maxtrap fra Primacoustics virker å ha en peak på 70-80 hz og er kanskje mer imponerende enn bra hvis man skal ta BBC bokstavelig.

    Ideel bassdemping skal helst bres ut på en hel flate som tapper lydbølgen jevnt for energi i stedet for "supersuging" i hjørner.
    Dette har jeg ikke funnet noen vitenskapelig dokumentasjon på annet enn hint fra de store instutisjonene, men det gir mening kanskje?

    Uannsett er dette noe man ikke kan tilby som komersiell aktør sannsynligvis fordi de som ønsker å bruke penger på bassdemping ikke har penger eller plass til det. Tubetraps TubeTrap - Welcome to the Real World of Bass Traps er er et unntak som ikke er supereffektive, men med mange i anntall blir rommet jevnt fordelt.

    Det jeg ikke får til å stemme med disse antakelsene er at High-end verden virker å gå for store helmholtzresonatorer som suger ekstremt effektivt på små steder.

    Er det noen som har innstallert Superchunk-bassfeller ala 8x12Tom som har målinger før og etter?
    Hadde vært dødinteressant fordi de aller aller fleste akustikere sier at porsøst dempemateriale ikke fungerer godt som bassfeller, men ingen kan vise til liknende målinger som Tor Arne.
    De superchunkmålingene jeg har funnet på nettet demper lydstyrken, og gjør mye med dipper, men gjør ikke så mye med forholdet mellom peak og stående bølge som membranfeller. Hadde vært veldig fint hvis noen har gjort skikkelige målinger før og etter.

    BX er jo en annen som har en fin vinkel på bassdemping som handler om et tykt porøst lag i en hel flate (helst taket) som virker veldig fornuftig og godt.


    Kommersielle bassfeller er ganske dyre i forhold til hva man kan lage de selv for og med tanke på at dette stort sett er produkter regnet for proffmarkedet er det litt oppsiktsvekkende, men klarer man å lage like gode selv?

    Erfaringen min fra Tralltralls kino er at vi lagde 28 feller for prisen av to primacoustic fulltraps.
     
    Sist redigert:

    EHED

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    15.03.2010
    Innlegg
    1.256
    Antall liker
    258
    Sted
    Nordby
    Torget vurderinger
    3
    Regner med at du har fulgt med litt i tråden "Akustikk i furtebua"?
    Steinost har bygd samme fellene som 8x12 og det funker.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.270
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    I kveld har jeg fått hørt litt på hva som har skjedd med rommet.

    Nå trenger jeg ca en uke for å komme med noe vettuge lytteinntrykk, men førsteinntrykket er positivt.
    Inntrykkene står seg fra i går at lydbildet oppleves større.

    Et element som kanskje er interessant er at tidligere har ikke Audiolense klart å gjøre noe med en Groupdelay peak mellom 40-60hz. På målingen er rusket jeg hadde på 60-80hz forsvunnet og etter korrigeringen er Groupdelayen nå flat som en pannekake. Det er første gang i bøttekottet.

    Høres kan det også. En stående bølge opplever jeg som om lyden kommer fra alle sider og om det er noe igjen av 40hz bølgen nå så er det meget lite.

    Lydmessig hører jeg ingen nye "detaljer", men lydbildet oppleves litt anderledes. Litt rundere kanskje?

    Hva sier dere andre? Hvordan oppleves en stående bølge eller flere som blir borte...

    Skal prøve å forklare dette med "lyden " av en stående bølge. Det som jeg legger merke til her hos meg er at ( jeg hadde en stående en rundt 25 hz og også 50hz er vel samme bølgen egentlig) uten de bølgene så ved første lytterunde så høres bassen langt lettere og den virker også raskere, siden man har korta inn klangtiden på den. Selv om GDen min ved delefrekvensen på subben tar av noe sinnsykt, både med og uten stående bølger. Mange vil oppleve det å miste den stående bølgen som at man mister bass, spes om man lytter til elektronisk musikk og tungrock.

    Den stående bølgen om den er liten/smal vil ofte føre til at om man lytter på musikk og så plutselig så treffer det en tone akkurat på frekvensen det gjelder. Så vil den stå seg veldig ut og lydbildet vil trekke seg mot den frekvensen, veldig vanskelig å forklare egentlig, eller jeg skriver dårlig.

    Om man har en stående bølge som er bred la oss si feks fra 30-50hz, og den ikke er veldig kraftig, la oss si 55db etter 300ms så kan det gi en følelse av rom. Er den kraftig la oss si 60db ved 500ms så vil man miste veldig mye av deltaljene rundt frekvensene og lyden ( den som kommer ned dit) vil oppleves som fet, tung, og ofte rotete. Blir den borte eller får den mye mindre så vil lyden da bli mindre trykkende, mindre fet og man vil oppleve at utlingingen/vibrasjonen på an kontrabass feks vil være mye tydeligere. Romfølelesen i opptaksrommet vil også komme bedre frem mener jeg. På feks kirkeorgel. Det er lettere å høre forskjell på de laveste notene. Eller man hører hver tone og overgangen mellom dem, istaden for at der ikke er noen overgang. Tonen får en start og en stopp uten stående bølge, og med stående bølge så vil tonene bare gi over i hverandre og de kan oppleves ulikt ( i mye større grad ) på db skalaen.

    Klarer ikke helt å få frem det jeg prøver på her. Og dette er bare betraktninger fra en "ung" mann, som koser seg med musikken i staden for å sitte å analysere den.

    Personlig så liker jeg ca 6db heving i området 150hz ned til 20hz og jeg liker lyden bedre hos meg med den stående bølgen jeg har på 25hz på 50db etter 300ms, Den detter dog til 40db etter 350ms. 50hz bølgen er ferdig etter ca 200ms om jeg ikke husker helt feil.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Regner med at du har fulgt med litt i tråden "Akustikk i furtebua"?
    Steinost har bygd samme fellene som 8x12 og det funker.
    Selvfølgelig har jeg fulgt med. :)
    Har vært moro å følge utviklingen etter besøket hans hos 8x12. Snakk om "å bare gjøre det".
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn