I en dunkel og kald kammersal.......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Jeg har hatt en Weiss DAC202 koblet opp i halvannet år og den har nok en litt tilbakelent bass. Bassen er vel definert og går dypt som bare det men sammenlignet med min andre dac ( fra STAX ) så er dynamikken og bassen litt mere forsiktig. Har du et potent anlegg og nok pudder i forsterkeren vil jeg helt klart anbefale Weiss. Har du et litt "tamt" anlegg er kanskje ikke Weiss det beste valget.
    Funbunny
    Høres veldig likt ut mine egne inntrykk.
    Vanvittig rent, støyfritt, korrekt og pent. Men det kan i feil oppsett bli for høflig og behersket mistenker jeg.
    Men hvordan tolker man det? Kan Hi-Fi komponenter blir for bra? Weiss er jo fullstendig uangripelig og er best, punktum.
    Hvorfor oppfatter ikke vi alle det sånn? Hva kan gjøre at den oppfattes som litt høflig og kanskje tam?

    The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Hei
    Jeg har hatt en Weiss DAC202 koblet opp i halvannet år og den har nok en litt tilbakelent bass. Bassen er vel definert og går dypt som bare det men sammenlignet med min andre dac ( fra STAX ) så er dynamikken og bassen litt mere forsiktig. Har du et potent anlegg og nok pudder i forsterkeren vil jeg helt klart anbefale Weiss. Har du et litt "tamt" anlegg er kanskje ikke Weiss det beste valget.
    Funbunny
    Høres veldig likt ut mine egne inntrykk.
    Vanvittig rent, støyfritt, korrekt og pent. Men det kan i feil oppsett bli for høflig og behersket mistenker jeg.
    Men hvordan tolker man det? Kan Hi-Fi komponenter blir for bra? Weiss er jo fullstendig uangripelig og er best, punktum.
    Hvorfor oppfatter ikke vi alle det sånn? Hva kan gjøre at den oppfattes som litt høflig og kanskje tam?

    The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson

    Det er godt mulig at den måler best, men den låter ikke best. Årsaken til det ligger ganske sikkert i analogdelen. Min STAX DAC veier 22 kilo, har strømforsyninger ( 3 stk ) som en røslig effektforsterker og er bygget opp i dual mono konstruksjon. Weiss DAC202 veier et par kilo har en strømforsyning og har et utgangstrinn på størrelse med en hvilken som helst CD-spiller. Den låter veldig pent men rett og slett littegranne tamt. Jeg har kun brukt den med variabel utgang ( som DAC/pre ) og det er mulig at den låter mere dynamisk hvis den settes opp som en ren DAC. Uansett er det en veldig god DAC :D
     

    crosswind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    5.325
    Antall liker
    13.409
    Sted
    Svartskog
    Torget vurderinger
    13
    Härlig ärlighet Atle! ;)
    Takk Crosswind! :)

    Har bare forsøkt å stole på mine egne ører og det har fungert og fungerer for meg. De har vært ganske konsistente innen for mine personlige variasjoner siden jeg begynte med hifi.
    Hadde noen år der jeg begynte å tvile på hørselen på grunn av negative blindtester, men gikk virkelig inn for å finne ut av det og kom ut av det med sterkere tro og kunnskap om hørsel noen år etter.
    Har også forsøkt å kartlegge hvorfor jeg liker det jeg liker rent teknisk og elektronisk, men det blir egentlig ren gjetning siden jeg er (et ivrig et riktignok) teknisk analfabet.

    I praksis betyr det at man i debatter balanserer på linen med være enig med de som opplever forskjeller, være litt på parti med bransjen som server oss med godlyd, være enig med de som mener ting koster for mye og oftest være mot de som forfekter null forskjeller.
    Da var det på tide å gi noen klare standpunkter slik at man enklere kan plasseres i riktig bås i tilfelle man skulle falle utpå å debatere igjen.

    Jag har inte gått "all-in" för att finna vad som passar mig bäst, ej heller gjort någon vidare jämförelse/test, men mer gått efter vad som blir skrivit här på hfs av folk jag har stor tillit till, vad som blivit skrivet i diverse hifiblad och i slutändan köpt det som haft riktig längd och passat lommeboken;). En del har jag hört skillnad på, en del inte, fast det kan ju lika gärna bero på en jobb där jag suttit de sista 15 åren instängd i en aluminiumstub med två bråkandes flygmotorer en aning för nära öronen för att det ska vara bra för hörseln i längden :rolleyes:
    Aha, så du ser sola hver dag du da? Det hadde vært noe...

    Vis vedlegget 249828

    Det er en fin tilnærming du har der... :)
    Ja, det hjälper sannerligen på humöret att bryta genom tåkelagt Gardermoen och få se solen med en kopp kaffe i handen :)
    Solen finns där! Kan bara vara svårt att tro med den starten på året vi haft så långt..
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for innspillene! :)
    Vært en lang og travel dag. Svarer etterhvert..

    God natt...

    Garfield-Musical-Mind.jpg
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Hei
    Jeg har hatt en Weiss DAC202 koblet opp i halvannet år og den har nok en litt tilbakelent bass. Bassen er vel definert og går dypt som bare det men sammenlignet med min andre dac ( fra STAX ) så er dynamikken og bassen litt mere forsiktig. Har du et potent anlegg og nok pudder i forsterkeren vil jeg helt klart anbefale Weiss. Har du et litt "tamt" anlegg er kanskje ikke Weiss det beste valget.
    Funbunny
    Høres veldig likt ut mine egne inntrykk.
    Vanvittig rent, støyfritt, korrekt og pent. Men det kan i feil oppsett bli for høflig og behersket mistenker jeg.
    Men hvordan tolker man det? Kan Hi-Fi komponenter blir for bra? Weiss er jo fullstendig uangripelig og er best, punktum.
    Hvorfor oppfatter ikke vi alle det sånn? Hva kan gjøre at den oppfattes som litt høflig og kanskje tam?

    The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson

    Det er godt mulig at den måler best, men den låter ikke best. Årsaken til det ligger ganske sikkert i analogdelen. Min STAX DAC veier 22 kilo, har strømforsyninger ( 3 stk ) som en røslig effektforsterker og er bygget opp i dual mono konstruksjon. Weiss DAC202 veier et par kilo har en strømforsyning og har et utgangstrinn på størrelse med en hvilken som helst CD-spiller. Den låter veldig pent men rett og slett littegranne tamt. Jeg har kun brukt den med variabel utgang ( som DAC/pre ) og det er mulig at den låter mere dynamisk hvis den settes opp som en ren DAC. Uansett er det en veldig god DAC :D
    Interessant å lese.

    Selv har jeg erfart at selve digitalfilteret som blir brukt kan være årsaken.

    Menneskene bak min egen dac lagde en versjon til det Asiatiske markedet "MX" som visstnok ble for nøytral, så når de lanserte dacen for det vestlige markedet "MX+" hadde de "spritet" den opp litt slik at den skulle være mer lyttevennlig.

    Interessant å lese hva de skriver om digitale filtrene i VEGA

    http://www.auralic.com/download/flexible_filter_mode.pdf

    Hvorvidt dette er forklaringen på at Weiss kan bli for nøytral i enkelte settinger vet ikke jeg (har ikke hørt den), men at det er hørbare forskjell på digitale filtre og implimenteringen av disse sammen med en mengde andre rent digitale og analoge faktorer kan det ikke være noen særlig tvil om.
    Dette gjør nok at vi nok ikke kan sette opp en dac som er fasiten for alle her heller. Fillern og....;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    La meg gjette,..........de blir ikke spesielt imponert?
    Nja, tja, det kom vel helt an på det.
    De hører og tolker lyden stort sett på samme måte som meg, så det er tydelig at referansegrunnlaget stammer fra samme sted.

    Gjengangeren er vel at det oppleves for stramt og tynt med for lite punch, men at de er imponert over "rommet" og detaljeringen som kan oppnås med de rette hifiinnspillingene. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Det jeg trodde var at de hadde skrudd forventiningene veldig høyt og at de ventet å høre noe som var veldig likt "ekte" vare. Jeg ville tro spesielt orkestermusikere som er vant til god akustikk og akustiske instrumenter ville bli skuffet?

    La meg gjette,..........de blir ikke spesielt imponert?
    Nja, tja, det kom vel helt an på det.
    De hører og tolker lyden stort sett på samme måte som meg, så det er tydelig at referansegrunnlaget stammer fra samme sted.

    Gjengangeren er vel at det oppleves for stramt og tynt med for lite punch, men at de er imponert over "rommet" og detaljeringen som kan oppnås med de rette hifiinnspillingene. :)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    579
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Hei
    Jeg har hatt en Weiss DAC202 koblet opp i halvannet år og den har nok en litt tilbakelent bass. Bassen er vel definert og går dypt som bare det men sammenlignet med min andre dac ( fra STAX ) så er dynamikken og bassen litt mere forsiktig. Har du et potent anlegg og nok pudder i forsterkeren vil jeg helt klart anbefale Weiss. Har du et litt "tamt" anlegg er kanskje ikke Weiss det beste valget.
    Funbunny
    Høres veldig likt ut mine egne inntrykk.
    Vanvittig rent, støyfritt, korrekt og pent. Men det kan i feil oppsett bli for høflig og behersket mistenker jeg.
    Men hvordan tolker man det? Kan Hi-Fi komponenter blir for bra? Weiss er jo fullstendig uangripelig og er best, punktum.
    Hvorfor oppfatter ikke vi alle det sånn? Hva kan gjøre at den oppfattes som litt høflig og kanskje tam?

    The Weiss DAC202 is the best-measuring D/A processor I have measured in my quarter-century career at Stereophile. It just doesn't get any better than this!—John Atkinson

    Det er godt mulig at den måler best, men den låter ikke best. Årsaken til det ligger ganske sikkert i analogdelen. Min STAX DAC veier 22 kilo, har strømforsyninger ( 3 stk ) som en røslig effektforsterker og er bygget opp i dual mono konstruksjon. Weiss DAC202 veier et par kilo har en strømforsyning og har et utgangstrinn på størrelse med en hvilken som helst CD-spiller. Den låter veldig pent men rett og slett littegranne tamt. Jeg har kun brukt den med variabel utgang ( som DAC/pre ) og det er mulig at den låter mere dynamisk hvis den settes opp som en ren DAC. Uansett er det en veldig god DAC :D
    Interessant å lese.

    Selv har jeg erfart at selve digitalfilteret som blir brukt kan være årsaken.

    Menneskene bak min egen dac lagde en versjon til det Asiatiske markedet "MX" som visstnok ble for nøytral, så når de lanserte dacen for det vestlige markedet "MX+" hadde de "spritet" den opp litt slik at den skulle være mer lyttevennlig.

    Interessant å lese hva de skriver om digitale filtrene i VEGA

    http://www.auralic.com/download/flexible_filter_mode.pdf

    Hvorvidt dette er forklaringen på at Weiss kan bli for nøytral i enkelte settinger vet ikke jeg (har ikke hørt den), men at det er hørbare forskjell på digitale filtre og implimenteringen av disse sammen med en mengde andre rent digitale og analoge faktorer kan det ikke være noen særlig tvil om.
    Dette gjør nok at vi nok ikke kan sette opp en dac som er fasiten for alle her heller. Fillern og....;)
    NÅ har jo Weiss DAC202 mulighet via fjernkontroll til å velge to typer filtre samt valg av absolutt fase. Jeg har testet dette litt og må si at jeg faktisk ikke hører nevneverdig forskjeller her. Det er mye større forskjell på to DAC'er enn ved å sjonglere med disse valgene på Weiss'n. Jeg har en eldre CD-spiller som har mulighet til å bypasse filteret på utgangen ( to tapninger ), og her låter det klart mere dynamisk uten filter, så mulig du har et poeng her :eek:

    Funbunny
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Det kommer an på hva vi har lyttet til. Hvis man lytter til studiomusikk med imponatoreffekter så blir det en underholdende greie som de synes er kult, mens hvis de hører "vanlige" klassiske innspillinger faller de gjennom ja.

    Det jeg trodde var at de hadde skrudd forventiningene veldig høyt og at de ventet å høre noe som var veldig likt "ekte" vare. Jeg ville tro spesielt orkestermusikere som er vant til god akustikk og akustiske instrumenter ville bli skuffet?

    La meg gjette,..........de blir ikke spesielt imponert?
    Nja, tja, det kom vel helt an på det.
    De hører og tolker lyden stort sett på samme måte som meg, så det er tydelig at referansegrunnlaget stammer fra samme sted.

    Gjengangeren er vel at det oppleves for stramt og tynt med for lite punch, men at de er imponert over "rommet" og detaljeringen som kan oppnås med de rette hifiinnspillingene. :)
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også tilgode å høre et anlegg hvor ikke klassiskmusikk faller i gjennom. Det nærmeste jeg har kommet er hos 8x12_Tom, men selv der var ikke strykerne så uanstrengte og vektløse som jeg opplever det i en konsertsal. Jeg prøvde riktig nok bare denne: https://shop.klicktrack.com/2l/104, men det er vel et veldig bra opptak.
    Husk å ta med deg en del klasisk på minnepinne når du skal til Tor.
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Jeg har også tilgode å høre et anlegg hvor ikke klassiskmusikk faller i gjennom. Det nærmeste jeg har kommet er hos 8x12_Tom, men selv der var ikke strykerne så uanstrengte og vektløse som jeg opplever det i en konsertsal. Jeg prøvde riktig nok bare denne: https://shop.klicktrack.com/2l/104, men det er vel et veldig bra opptak.
    Husk å ta med deg en del klasisk på minnepinne når du skal til Tor.
    Hvis det er noen opptak som er gode, så er det vel 2l sine. Egentlig litt glad for at du sier dette med manglende vektløshet, og har vel også vært klar over dette selv. Overhode ikke noe stort problem på gode studio opptak, men på klassisk kan det hele bli mye bedre. Hvor ligger dette? er det opptaksmessig, for dempet rom, for kliniske forsterkere(uten hyggelig harmonisk forvregning), for dårlig avspillingkjede, for grovkornet diskant, ikke optimale kabler eller "ren" nok strøm. Dette er ting jeg håper det nye besøket kan hjelpe meg med, for at det er et stort forbedringpotensial er det ingen tvil om.

    Tor
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i alle fall ikke noen råd å gi. Du befinner deg på et så høyt nivå lydmessig at her trengs det spisskompetanse:)
    Jeg må også tilføye at jeg la lista ekstremt høyt da vi besøkte deg og at det kun var på klassisk den ble revet;)
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Her reiser jeg til Trysil for litt snø og aner fred og ingen fare. Imens har dere begynt å diskutere kjerneområdet for hva tråden kommer til å handle om de neste 100 sidene. Toppers!!! :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.536
    Antall liker
    102.881
    Torget vurderinger
    23
    Genuint gode klassiske fullskala opptak gjengitt med den finhet, autoritet plutselighet, dynamisk kontrast og nerve som da ligger i kildematerialet er den aller verste sort syretest du kan utsette anlegget for. Spesielt ht. Er en som meg avhengig av slikt så er helvete løs.
     

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Jeg skal ikke kuppe tråden din mer, men gleder meg til de neste 100 sidene:) Nå kan du nyte fjellet i fred og ro;)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Genuint gode klassiske fullskala opptak gjengitt med den finhet, autoritet plutselighet, dynamisk kontrast og nerve som da ligger i kildematerialet er den aller verste sort syretest du kan utsette anlegget for. Spesielt ht. Er en som meg avhengig av slikt så er helvete løs.
    Er stygt redd for at du har altfor rett i det der....
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Jeg skal ikke kuppe tråden din mer, men gleder meg til de neste 100 sidene:) Nå kan du nyte fjellet i fred og ro;)
    Takk, men bare kupp så mye du/dere vil videre. Skriver ikke denne tråden for egen skyld. Er ment å være feelgood og med håp om å inspirere andre innimellom. Hvis det er temaer dere føler for å utfylle så bare kjør på...

    God helg!!
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    5.143
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Da kupper jeg litt Atle:eek:

    Apropos klassiske innspilinger og lyd. Hørte innspillingen nedenfor hos Tangen Audio på Apogee fullrange i begynnelsen av 80 tallet. Det var en bokstavelig talt rystende opplevelse. Ikke mye tynt og flisete med denne innspillingen. (En pussighet: På vinyl er den siste satsen gjentatt to ganger - Reference Recordings regnet med at den ville bli spilt mest av hifi nerdene).

    Jeg fikk lyst til å gjenskape det jeg hørte hjemme. Det ble starten på utstyrskarusellen som jeg nå mer eller mindre har hoppet av.

    God helg
    1395479184100.jpg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Da kupper jeg litt Atle:eek:

    Apropos klassiske innspilinger og lyd. Hørte innspillingen nedenfor hos Tangen Audio på Apogee fullrange i begynnelsen av 80 tallet. Det var en bokstavelig talt rystende opplevelse. Ikke mye tynt og flisete med denne innspillingen. (En pussighet: På vinyl er den siste satsen gjentatt to ganger - Reference Recordings regnet med at den ville bli spilt mest av hifi nerdene).

    Jeg fikk lyst til å gjenskape det jeg hørte hjemme. Det ble starten på utstyrskarusellen som jeg nå mer eller mindre har hoppet av.

    God helg
    Vis vedlegget 250535
    Tusen takk for tipset! Skjønner at jeg har noe stort i vente. Har funnet den på Spotify, så nå er det bare å glede seg. :)
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    D´sound

    Vel hjemme fra helgens "snøbasing" fikk jeg endelig sett TV2 sin hyllest av Simone og D´sound. Har ikke reflektert så veldig over det tidligere, men D´sound betyr åpenbart veldig mye for meg. Da de slo gjennom med Spice of life var jeg på mitt dypeste inne i bandbransjen i Oslo. Smuget var stamstedet hvor vi møttes flere ganger i uka og livet gikk ut på å spille i masse forskjellige band fra morgen til midt på natta hver eneste dag. Det var før Kristelig folkeparti sin alkoholpolitikk tredde i kraft og Smuget stengte kl 06.00.:cool:

    D´sound var de kuleste og flinkeste i miljøet. Shit hvor glad jeg er i de to første platene deres.... Kjente det godt under fremføring av Elg og Samsayas fremføring gitt.

    Spice Of Life by D'Sound on Spotify

    Legg merke til Stein Austruds og Øyvind Kristiansens eminente synth og orgelspill. Valg av lyder og hvordan de fyller "hullene". Digger det. Nils Petter Molvær gjør seg heller ikke bort på denne plata...:cool:

    1306598743_folder.jpeg
     
    Sist redigert:

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Bruno Putzeus om negativ feedback

    Orso postet et interessant intervju med konstruktøren bak Hypex Bruno Putzeus her http://www.hifisentralen.no/forumet...oppmodell-forsterkermodul-74.html#post1789555

    I intervjuet linkes det til en artikkel Bruno har skrevet om negativ feedback. Veldig interessant. Kanskje mest fordi det er så uvanlig at dyktige konstruktører deler villig kunnskap som gjør noe annet enn å skrape overflaten.
    Jeg visste ikke at det fantes så mye motstand mot negativ feedback som Bruno beskriver her, men jeg har uavhengig av det kommet frem mye av de samme motforestillingene ved lytteopplevelser. Har opplevd at forsterkere uten negativ feedback oppleves hurtigere på transienten og oppleves ofte mer naturtro, men mange av disse tilfører dessverre også negative sider, så valget blir ofte ikke åpenbart. Derfor var jo denne utdypingen kjempeinteressant å lese. Selv ble jeg klokere selv om enkelte puslespillbiter mangler fortsatt.

    Hypex Ncore er forresten en av de beste forsterkerene jeg har prøvd. Den spiller i mine ører veldig intuitivt og fremkaller ingen lyttetretthet her, men mot min Djevel mistet jeg litt drama i dynamikken. Da fikk jeg ikke testet med matchet fortrinn, men nå som Hypex selger det også så vil jeg A-B teste igjen. Tralltrall endte forresten opp med å drive basstårnene sine med Hypex fra EHED etter å ha testet over lang tid mot to sterke transistorkandidater.

    God lesning!

    http://www.linearaudio.nl/linearaudio.nl/images/pdf/Volume_1_BP.pdf




    cartoon_negative_feedback_crit.jpg
     
    Sist redigert:

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Hmmmm......

    Fra: 6moons audio reviews: Audionet

    "
    The AMPs derive their 200/350-watt 8/4Ω rating from three matched power Mosfets per half wave of the push/pull array. Clearly Audionet is no friend of massively paralleled transistor banks. Thomas Gessler explained that "…relative to total power we always employ the least possible number of devices to increase speed and lower distortion. Inherent nonlinearities of individual transistors become additive and capacitive interactions reduce speed." This sound opinion mirrored that of Gamut whose recently reviewed amp for the same reasons relied on high-power Mosfets as used also in arc welders.

    On speed, Audionet’s house philosophy values very high bandwidth. With their PRE1 G3 preamp this extends into the megahertz range. In the forums discussions about the pros and cons (instability) of ultra bandwidth are endless. Let’s focus on what Gessler had to say. "Speed is a core requirement for amplifying hifi signals with ultimate accuracy. The faster a circuit can track and amplify a signal, the more neutral the result will be. We employ two-stage feedback both local and global. Given extreme bandwidth, potential interference would occur solely beyond the audible band. That’s why we sidestep the usual audiophile dispute on negative feedback. A slow amp is simply incapable to amplify accurately. Even with feedback there’ll be errors in the feedback loop itself.""






    Fra: Audionet SAM G2:?page 5?-?i-fidelity.net
    [h=2]In lieu of a central power supply we see little pre-regulators everywhere on the pc board which are to filter and stabilise the supply voltages. The negative feedback works like multiple floodgates in a river: instead of one huge stage, we have several local units. This is another factor of the Audionet design (called ultralinear amplifier) which is to yield excellent specs. In the i-fidelity.net laboratory the SAM G2 has to deliver the telling proof for the correctness."[/h]

    ;) R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Fra: Ultra Linear - what's it all about? (Page 1) - Audio-visual - AVI HiFi Forum



    How Ultra Linear makes better music...
    Ultra-Linear: better music reproduction
    Better music reproduction depends on open-loop bandwidth with stability. Today's solid state op-amp and discrete transistor amplifiers don't have much open-loop bandwidth and rely purely on negative feedback to provide sufficient bandwidth for the musical signal. Take a look back... if you're old enough to remember the Japanese (and some British) made amps of the 70s and 80s that were flat "DC to light" but didn't sound very musical: their open loop bandwidth wasn't all that great or it wasn't very stable and they relied on negative feedback to rectify the matter.

    People's minds started to drift back to valve amps, and ever since, the valve amp has made a come-back. The reason why, is that (most) valve amps had much wider open-loop bandwidth before negative feedback was applied.
    The reason why this works is because of reduced phase modulation. An amplifier whose open-loop bandwidth is small will give rise to more phase modulation on application of negative feedback than one with a higher open-loop bandwidth.
    The problem with solid state is finding a way of increasing open-loop bandwidth, especially with op-amps - just how do you get inside them? You can't!
    But we found there is a way, and that will have to remain our secret, but our ultra-linear modular op-amp series has been developed to have much wider open-loop bandwidth with stability than the carefully chosen op-amps they're based upon!
    Graham Slee the semiconductor manufacturer!
    They not only have wider open-loop bandwidth but more input linearity - we have types specifically designed for line stages, amp input stages, headphone amplifiers, moving coil and moving magnet phono preamps.

    They are being used in selected products in our range of existing and upgraded products (see individual product pages as they're updated) and we can upgrade older products for you too.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Fra samme sted som du klippet litt Roda... :cool:


    " But if you are looking at a difference that is as audible as someone farting in China, the difference you actually hear will be an imaginary one."


    Hva skiller ultra liniær kontra liniær ? Sematikken holder ikke helt mål for min del, enten er det liniært, eller så er det det ikke.. Ultra super duber magic liniær blir liksom litt smør på flesk...


     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.507
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Takk for bidragene (til mer forvirring) RoDa!! :)

    Så Audionet er en Ultralinjær transistorkonstruksjon!? Bra gjort.... Så det er derfor den låter som om den ikke er der altså.
    Tror Bruno sammenlignet med AB pushpull først og fremst, men det er interessante tilfeldigheter det med høy båndbredde og opplevelse av hurtighet. Som blir tilbakevist fra Bruno, men som fortsatt skurrer.

    HCS: Ultralinjær er vel kun en betegnelse for en forsterkerkrets som normalt brukes i røramper.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    En kollega av meg har løsningen til ny-rommet ditt - de ble nesten ferdige til konserten.....

    Vis vedlegget 250872
    He he, perfekt!
    Har faktisk fundert på tanken... Er veldig dekorativt da.
    Hvordan konsert var det snakk om?
    Han kaller det "verdens feteste mic-stativ". Det står en recorder inne i stabelen, over hodet på han på stolen.

    Billuca Ensemble på Nils Aas Kunstverksted
    Takk! Veldig kult.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Takk for bidragene (til mer forvirring) RoDa!! :)

    Så Audionet er en Ultralinjær transistorkonstruksjon!? Bra gjort.... Så det er derfor den låter som om den ikke er der altså.
    Tror Bruno sammenlignet med AB pushpull først og fremst, men det er interessante tilfeldigheter det med høy båndbredde og opplevelse av hurtighet. Som blir tilbakevist fra Bruno, men som fortsatt skurrer.

    HCS: Ultralinjær er vel kun en betegnelse for en forsterkerkrets som normalt brukes i røramper.
    Hehe.
    Leser Gessler (helt uten teknisk innsikt fra min side) som at så lenge båndbredden er stor (ekstrem?) så får ikke negativ feedback noe negativ innvirkning.
    Tror min er AB pushpull, med en enkel transistor pr halvperiode pr kanal, totalt fire i tallet. Så den skal låte bæsj den ;)

    @HCS - ultralineær forbinder jeg med rørforsterkere og det er nok mest et markedsføringsmumbojumboord. Noe skal de jo selge på?

    R
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Ja ikke sant! Man kan mene hva man vil om lyden, men mannen bak er åpen og kul!

    Edit: forøvrig mener jeg vel at hvis konstruktøren er dyktig nok går det an å få godlyd ut av de fleste forsterkerprinsipper og vise versa.
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    "@HCS - ultralineær forbinder jeg med rørforsterkere og det er nok mest et markedsføringsmumbojumboord. Noe skal de jo selge på?"

    Hva mener du her Roda ? At de ikke selger uten markedsføring ? Og at ikke diverse transe fabrikanter driver med kreativ markedsføring ?
    8)



    Bare så det er nevnt, jeg har aldri hørt musikken gjengitt mer naturlig , i mine ører , enn i et par oppsett hvor rør er anvendt.. Motsatt har jeg hørt i noen andre oppsett ved bruk av såkalte liniære transer at musikken var både kjedelig og klinisk..

    Tror ikke løsningen ligger i forsterker topologi, men i synergi på anlegget totalt sett.. Så der er jeg helt enig med deg Atle.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.894
    Antall liker
    13.944
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Mener ikke så mye mer enn det jeg skrev. At ultralineær forbinder jeg med rørforsterkere som kan kjøres i triode eller ultralineær. Og at ultralinær som uttrykk eller beskrivelse mer kommer fra markedsføringsfolka enn fra konstruktørene. Perfect sound forever.
    Her i kåken går det i klinisk og kjedelig forsterker på feilkonstruerte høyttalere, og sånn går nu dagan. ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tror ikke du lider så veldig mye roda.. Kompromiss, slik det er hos de fleste :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn