Forsterkere HYL!! røyk og smell fra forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    28.622
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Er nesten helt sikkert den brokopplete ensretteren, som er kortsluttet.
    (den 4-bens som sitter over R1). Den og/eller de to små elektrolyttene.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.319
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Og R1 er nok også historie...
    ? er hva som gjorde at det gikk galt ?

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.611
    Og R1 er nok også historie...
    ? er hva som gjorde at det gikk galt ?
    R1 er det eneste jeg synlig kan se er defekt, Armand nevner at det hele kan skyldes bruk av kun ene kanalen i forsterkeren og det var nettopp på den måten jeg koblet til subben.

Sist redigert:

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.611
    Finner ingen ting når jeg googler nummerene på kortet og verdien på R1 er jo et ?
    Er dette lett fiksbart hos en reperatør?
    Får jeg tak i originalkortet så bytter jeg jo det lett selv.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.319
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Finner ingen ting når jeg googler nummerene på kortet og verdien på R1 er jo et ?
    Er dette lett fiksbart hos en reperatør?
    Får jeg tak i originalkortet så bytter jeg jo det lett selv.
    Det er derfor jeg tenkte at du burde Google det kortnummeret.
    Evn så kan du jo høre med produsenten hvis de fortsatt eksisterer, kan jo tenkes de kan ha noe liggende (?)
    En burde uansett finne utav hvorfor det gikk galt. Kan være litt uheldig å sette inn nytt kort som så smeller med engang...

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.010
    Sted
    Østfold
    Jeg støtter @Armand her. Det som ofte gjøres i integrerte 2-kanals konfigurasjoner er at man inverterer den ene kanalen slik at den jobber 100% i motfase med den andre. Dette inverteres både inn og ut slik at de to spiller i fase. Dette gjøres for at når lasten blir reaktiv, og strøm og spenning ikke lenger er i fase, så vil den ene kanalen levere litt energi tilbake inn på PSU, og da er det bra at den andre kanalen kan trekke denne energien ut samtidig.

Når vi belaster bare den ene kanalen vil denne pumpingen øke spenningen på strømforsyningens ene side. Avhengig av marginene er det alltid et spørsmål om hvor høy spenning forsterkeren tåler vs hvor høy den nominelle spenningen er. Ved lave frekvenser vil pumpingen foregå lenger i tid enn ved høye frekvenser siden hver signalperiode varer lenger. En reaktiv last, noe en hver transmisjonslinje i høyeste grad er, vil ha betydelige reaktive komponenter som gjør at spenning og strøm havner ut av fase. Dersom man har kombinasjonen høy nettspenning sammen med lav frekvens og reaktiv last vil marginene bli de lavest tenkelige. Åpenbart vil det gjøre ting værre dersom man spiller høyt, men vi vet jo ikke hvilke marginer forsterkeren har.

Det bør også sies at det finnes en del strømforsyninger som har regulering for dette fenomenet. Stemmer det ikke at du pleier å dumpe spenning over et visst nivå til en dummy-last eller noe @Armand?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.010
    Sted
    Østfold
    Etter å ha sett litt nærmere på bildene ser jeg at det lille kortet sitter før trafoen. Jeg tror det består av en soft start, samt en liten standby PSU (på det kortet som er grillet) og en 12V trigger. Jeg ville sjekket nøye hva de ulike ledningene ut av hele dette kortet før transformatoren går til. Det kan godt hende det enkelt kan skiftes ut med en standard hyllevare løsning.

Dette er i såfall en feil som ikke har noe med bus pumping/rail pumping å gjøre. Jeg føler meg ganske trygg på at den i såfall har oppstått ganske tilfeldig, og at årsaken er uflaks.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.319
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Etter å ha sett litt nærmere på bildene ser jeg at det lille kortet sitter før trafoen. Jeg tror det består av en soft start, samt en liten standby PSU (på det kortet som er grillet) og en 12V trigger. Jeg ville sjekket nøye hva de ulike ledningene ut av hele dette kortet før transformatoren går til. Det kan godt hende det enkelt kan skiftes ut med en standard hyllevare løsning.

Dette er i såfall en feil som ikke har noe med bus pumping/rail pumping å gjøre. Jeg føler meg ganske trygg på at den i såfall har oppstått ganske tilfeldig, og at årsaken er uflaks.
    Var inne på det samme, det lille kortet er matet via en egen liten trafo. Tenkte det muligens også kunne være en relebeskyttelse av høytaler utgangene, men jeg ser ikke umiddelbart noen lednings føring mot utgangene til forsterkeren (?)
    Her så jeg feil, den saken til høyre for det lille kortet er et filter...

Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.319
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    En ting.
    Hvis du ser på et av bildene som er tatt på baksiden av det lille kortet, så sitter det en bryter der "sw2". Er det en liten åpning i bunnplaten i kassen hvor en kan komme til den bryteren (?). Hvis ja, er det noen tekst ved siden av åpningen som sier noe om hva den er til - feks vender mellom 110 og 220 V (?)
    Og den gule saken er en 6mH spole, muligens for å filtrere switchstøy fra likeretterne på det lille kortet (?)

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.611
    En ting.
    Hvis du ser på et av bildene som er tatt på baksiden av det lille kortet, så sitter det en bryter der "sw2". Er det en liten åpning i bunnplaten i kassen hvor en kan komme til den bryteren (?). Hvis ja, er det noen tekst ved siden av åpningen som sier noe om hva den er til - feks vender mellom 110 og 220 V (?)
    Og den gule saken er en 6mH spole, muligens for å filtrere switchstøy fra likeretterne på det lille kortet (?)
    Bryteren går ned i et hull i bunnplaten ja og bryteren er til justering mellom 115 og 230 volt
    Den gule saken står det 6mh på

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.319
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Slik jeg tolker det, så går 220v fra kontakten i bakplaten til det filteret til høyre for det lille kortet. Hovedtrafo'n har to viklinger som enten kobles i parallell for 110 v eller i serie for 220 v. Det er den litt store kontakten med 5 ledninger. Om koblingen er switchen i bunn av kassen.
    Det bittelille kortet ser ut til å være et bittelite switch dc psu som muligens kun skal levere en dc spenning til releene ++. Selve soft starten er nok den NTC'en en ser på et av bildene.
    Som Snickers sier, det er godt mulig hele det lille kortet kan erstattes med noe standard hyllesaker. Kan hende en da mister 110/220 V bryteren, men det er muligens ikke så viktig (?)
    Catchen akkurat nå er vel at en ikke helt sikkert vet hvilken dc spenning det bittelille kortet leverte (?)

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    3.319
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mener jeg klarer å lese LNK605DG, kan den være så enkelt som en 5 eller 6 v fast regulator (?)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn