Forsterkere HYL!! røyk og smell fra forsterker

teke

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Innlegg
12
Antall liker
0
Sted
m&r
Hei,

One year later....skjedde det det igjen, jeg har en musical fidelity forsterker. I fjor etter at vi kom hjem fra sommerferie og den hadde vært helt avslått (inkludert kurs til det aktuelle rommet), smalt det fra den når jeg slo på strømmen og sikringen gikk. Samt en lukt som minner om...litt sur kruttrøyk.

Det samme skjedde nå i kveld når jeg slo på bryteren som går på støpselene på den aktuelle kursen (16A og den er ikke overbelastet!).

Sist det skjedde tørte jeg ikke prøve å skru den på igjen før etter et par dager, men da virket den helt fint uten noe problem. jeg skrudde også opp dekselet og det var ingen tegn til at noe var sprengt/brent etc.

I dag når det skjedde, koblet jeg inn sikringen og prøvde en gang til men det skjedde igjen. Så det spørs vel da om det er noe som har tatt kvelden...

Men finner det merkelig at det skal skje på denne måten. ANdre som har vært borti lignende?
 

North

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2016
Innlegg
327
Antall liker
72
Torget vurderinger
0
Paradox strømkabler?
 

Twsts

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.08.2015
Innlegg
457
Antall liker
414
Sted
Bodø
Torget vurderinger
5
Har du en bryter på strømkursen i tillegg til sikringa?
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.903
Antall liker
3.229
Er det en gammel forstærker? Ser den er testet 2004. Trænger til nye elektrolytter er mit gæt.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.277
Antall liker
1.175
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Har noe liknende hos meg, bare at det er en kontorplass med stasjonær PC og skjerm. Monterte en skjøtekontakt med 5 uttak og bryter slik at jeg kjapt kunne koble fra strømmen til alle enheter i tilfelle tordenvær etc. Fungerer ikke da sikringen går når alt kobles inn på en gang selv om det ikke er slått på og det neppe drar mange amper når det er i gang. Lar jeg vær å røre bryteren fungere alt strålende, så får heller ting ryke men sjanser er liten...

Slik jeg forstår har du en liknende problematikk, bare at det er en forsterker og ikke en PC, skjerm mm. Noe trekker mye strøm i det strømmen kobles til.
 

teke

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Innlegg
12
Antall liker
0
Sted
m&r
Har du en bryter på strømkursen i tillegg til sikringa?
Ja, jeg har en bryter på den strømkursene. Har sikkert slått av strømmen med den bryteren minst 10-20 ganger siden i fjor sommer når dette skjedde sist. Hva tenker du mtp bryter? Vil den kunne medføre problem?

Litt usikker på alderen på forsterkeren, men den er nok min 10-12 år. Kjøpte den på Tonart i Trondheim back in the dayz.
 

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
Dette har skjedd flere ganger hos meg. En gang var det en kondensator i nettfilteret. I går kveld skjedde det igjen, denne gang i elektronikken til et lysrør på badet. En såkalt X2 kondensator eksploderte med røyk og sur lukt som resultat.

Forsterkeren er såpass "ung" at det normalt er for tidlig med "re-cap'ing". Jeg vil anbefale at du tar med forsterkeren til et autorisert verksted for en sjekk. Feilen bør være lett å finne siden "noe" er svidd.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.903
Antall liker
3.229
Er det en gammel forstærker? Ser den er testet 2004. Trænger til nye elektrolytter er mit gæt.
Elektrolytt kondensatorer holder l e n g e.
Andre komponenter også.
Alt er relativt. Netspænding en stiger også med tiden. Niels Larsen lavede sin NLE 1000 forstærker i halvfemserne med nogle 120 v kondensatorer. Han anbefaler at man starter forstærkerne op med Vario trafo når man har været væk på en længere ferie. Med længere menes her et par måneder. Men ellers er de små elektrolytter de mest sårbare og holder gerne meget kortere end store med skrueterminaler. Det er en kendt sag.
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Hei,

One year later....skjedde det det igjen, jeg har en musical fidelity forsterker. I fjor etter at vi kom hjem fra sommerferie og den hadde vært helt avslått (inkludert kurs til det aktuelle rommet), smalt det fra den når jeg slo på strømmen og sikringen gikk. Samt en lukt som minner om...litt sur kruttrøyk.

Det samme skjedde nå i kveld når jeg slo på bryteren som går på støpselene på den aktuelle kursen (16A og den er ikke overbelastet!).

Sist det skjedde tørte jeg ikke prøve å skru den på igjen før etter et par dager, men da virket den helt fint uten noe problem. jeg skrudde også opp dekselet og det var ingen tegn til at noe var sprengt/brent etc.

I dag når det skjedde, koblet jeg inn sikringen og prøvde en gang til men det skjedde igjen. Så det spørs vel da om det er noe som har tatt kvelden...

Men finner det merkelig at det skal skje på denne måten. ANdre som har vært borti lignende?
Var strømbryteren på forsterkeren avslått? Er det "gammeldags" strømbryter elller er det kun touchknapp?
Minner litt om defekt softstart.

EDIT: Hvilken modell er det forresten?
 
Sist redigert:

Hurra_mann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2006
Innlegg
427
Antall liker
212
En generell kommentar:

Det er en dårlig ide å skru utstyr av og på med ekstern bryter, som på en strømpadde. PC'er, forsterkere etc har ofte sofistikerte kretser for å begrense støtstrøm ved påslag. Disse funker bare når av/på bryter på selve apparatet brukes. Dessuten: forsterkere som må startes med variac er feilkonstruerte!
 

teke

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Innlegg
12
Antall liker
0
Sted
m&r
En generell kommentar:

Det er en dårlig ide å skru utstyr av og på med ekstern bryter, som på en strømpadde. PC'er, forsterkere etc har ofte sofistikerte kretser for å begrense støtstrøm ved påslag. Disse funker bare når av/på bryter på selve apparatet brukes. Dessuten: forsterkere som må startes med variac er feilkonstruerte!
Fikk skrudd opp apparatet i dag og det var tegn til ulumskheter helt klart...

Ser ut til at det enten er spolen som har fått seg en karamell, eller det kan ha kommet fra enheten som strømbryter er på og «smittet» over på platen på spolen.

Får vel sende over til produsent, begge disse komponentene er nå enkel å bytte hvis det ikke er verre.
979FC1B5-135B-4BF7-BC43-D2144C34AD85.jpg
214ABFD0-608B-4E0C-89ED-174AD4BA4342.jpg
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.020
Sted
Kongsberg
En generell kommentar:

Det er en dårlig ide å skru utstyr av og på med ekstern bryter, som på en strømpadde. PC'er, forsterkere etc har ofte sofistikerte kretser for å begrense støtstrøm ved påslag. Disse funker bare når av/på bryter på selve apparatet brukes. Dessuten: forsterkere som må startes med variac er feilkonstruerte!
Elektriske apparater som ikke tåler å bli skrudd av og på via strømpadde er feilkonstruerte. De aller, aller fleste forsterkere gjør akkurat det samme som en strømpadde. De bryter ene fasen fra 230V. Ikke noe mer sofistikert enn det. Om strømmen brytes på forsterkeren, på padden, i sikringsskapet eller på vestlandet spiller ingen rolle. Bare se på bildet over. Strømbegrensningen blir gjort i de to svarte runde dingsene nederst til høyre på siste bilde. Disse har høy motstand når de er kalde slik at strømmen begrenses. Når man skrur på vil det utvikles varme og når de er varme synker motstanden slik at de ikke begrenser strømmen inn til trafo. Disse har forøvrig en tendens til å ryke hvis de ikke er dimensjonert riktig og det kan nok være en så enkel fiks på denne forsterkeren. Se litt nøyere på begge to etter sprekker.
 
  • Liker
Reaksjoner: RM

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.220
Antall liker
2.725
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
jA ikkehadde jeg tørt å fyre opp mitt anlegg via en strøm padde , når allt i tillegg er DC koblet signal messig :( heller ikke om de hadde vært ac koblet heller for den saks skyld)
Jeg har en power up sekvens , kildene først , pre sekond og last PA ,
Hvem som helst må jo prøve motsatt rekke følge eller allt på engang med strøm bryter padde og se hva som sjer :)
 

Armand

Bransjeaktør
Ble medlem
13.08.2005
Innlegg
2.967
Antall liker
7.020
Sted
Kongsberg
jA ikkehadde jeg tørt å fyre opp mitt anlegg via en strøm padde , når allt i tillegg er DC koblet signal messig :( heller ikke om de hadde vært ac koblet heller for den saks skyld)
Jeg har en power up sekvens , kildene først , pre sekond og last PA ,
Hvem som helst må jo prøve motsatt rekke følge eller allt på engang med strøm bryter padde og se hva som sjer :)
Nei, det er jo så. Men det var ikke det som var påstanden til Hurramann. Han skriver at "PC'er, forsterkere etc har ofte sofistikerte kretser for å begrense støtstrøm ved påslag. Disse funker bare når av/på bryter på selve apparatet brukes."
Ikke er PC'er slik, og ikke forsterkere heller.

Det går forsåvidt fint å lage både forsterkere og for-forsterkere som oppfører seg fint selv om de skrus på samtidig med kilder også. Et enkelt oppstartsdelay fikser dette. Den jeg lager nå sjekker at spenningen på power supply er OK og tar en pause på 5 sekunder før den skrur på utgangene.
 

teke

Medlem
Ble medlem
20.08.2014
Innlegg
12
Antall liker
0
Sted
m&r
Jaja...det blir å sende den til sjekk, for ordens skyld skal jeg koble fra stikkontaktene som brukes av anlegget fra bryterledningen slik at den kilden til problem elimineres.

case closed, takker uansett for innspill og engasjement :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.937
Antall liker
8.244
Torget vurderinger
1
Husker det var en del episoder med noen Music Angel apparater som smalt av noen kondensatorer for noen år tilbake i en serie, som ikke taklet det norske strømnettet. Jeg hadde en slik, og den har jeg kvittet meg med før det gikk galt.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.520
Antall liker
6.937
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det der ser ut som trafoen har tatt kvelden. Jeg håper at den ikke har tatt mere med seg...

Johan-Kr
 

Håkon X

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.11.2014
Innlegg
97
Antall liker
14
Sted
Molde
Dette har skjedd flere ganger hos meg. En gang var det en kondensator i nettfilteret. I går kveld skjedde det igjen, denne gang i elektronikken til et lysrør på badet. En såkalt X2 kondensator eksploderte med røyk og sur lukt som resultat.

Forsterkeren er såpass "ung" at det normalt er for tidlig med "re-cap'ing". Jeg vil anbefale at du tar med forsterkeren til et autorisert verksted for en sjekk. Feilen bør være lett å finne siden "noe" er svidd.
Var Det en slik brun RIFA de har det med å ta kvelden når de blir gamle!
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.903
Antall liker
3.229
Det der ser ut som trafoen har tatt kvelden. Jeg håper at den ikke har tatt mere med seg...

Johan-Kr
Det tror jeg ikke det er. Har aldrig set en trafo som selvantænder. Tror helt sikkert det kommer udefra. Evt.den Rifa kondensator som brændte. Ellers er det let å måle på trafoen.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
En generell kommentar:

Det er en dårlig ide å skru utstyr av og på med ekstern bryter, som på en strømpadde. PC'er, forsterkere etc har ofte sofistikerte kretser for å begrense støtstrøm ved påslag. Disse funker bare når av/på bryter på selve apparatet brukes. Dessuten: forsterkere som må startes med variac er feilkonstruerte!
Elektriske apparater som ikke tåler å bli skrudd av og på via strømpadde er feilkonstruerte. De aller, aller fleste forsterkere gjør akkurat det samme som en strømpadde. De bryter ene fasen fra 230V. Ikke noe mer sofistikert enn det. Om strømmen brytes på forsterkeren, på padden, i sikringsskapet eller på vestlandet spiller ingen rolle. Bare se på bildet over. Strømbegrensningen blir gjort i de to svarte runde dingsene nederst til høyre på siste bilde. Disse har høy motstand når de er kalde slik at strømmen begrenses. Når man skrur på vil det utvikles varme og når de er varme synker motstanden slik at de ikke begrenser strømmen inn til trafo. Disse har forøvrig en tendens til å ryke hvis de ikke er dimensjonert riktig og det kan nok være en så enkel fiks på denne forsterkeren. Se litt nøyere på begge to etter sprekker.
Det er dette som en del i bransjen kaller "sofistikert".
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det der ser ut som trafoen har tatt kvelden. Jeg håper at den ikke har tatt mere med seg...

Johan-Kr
Det tror jeg ikke det er. Har aldrig set en trafo som selvantænder. Tror helt sikkert det kommer udefra. Evt.den Rifa kondensator som brændte. Ellers er det let å måle på trafoen.
Kanskje ikke selvantenne, men "brenner" gjør de.
Ut kommer illeluktende røyk.
Den på bildet ser ut til å ha blitt påført sot fra utsiden.
 
Topp Bunn