Bil, båt og motorsykkel Hybridbiler

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Ikke alle bor slik til eller har behov som dekkes av dagens infrastruktur og modellutvalg av elbiler. Kunne i farten ikke finne noen egnet tråd for oss som av den grunn er i markedet for en hybrid som en forhåpentligvis siste mellomstasjon før fullelektrisk. Da kan kanskje også de som allerede har eller har fått avklart at elbil dekker deres behov slippe all gnaging om at «ja, men hva med årets langtur til sted X på kontinentet», mangel på tilhengerfeste eller andre grunner for hvorfor de har bestemt seg for at elbil (fortsatt) ikke er for dem, i Elbiltråden.

Selv har jeg nylig prøvekjørt Volvos V90 og XC60 med T8. Svært hyggelige bekjentskaper på alle måter, også for meg som kommer fra stor MB-E stasjonsvogn. Men, jeg stusser på det miljøvennlige i å ha en toliters bensinmotor med doble turboer så snart man skal utenbys, og et forbruk ikke langt unna den over ti år gamle Mercen jeg hadde med over dobbelt sylindervolum. Siden jeg regner med å kunne fint dekke den hverdagslige bykjøringen elektrisk, så ville en gjerrig dieselmotor med tilstrekkelig kraft for helge- og langturer fremstå som et mer opplagt alternativ.

Meningen med denne tråden er derfor en diskusjon om nåværende og kommende hybridteknologi, enten man bor urbant eller ruralt og hvilke egne eller familiebehov en søker dekket. Gjerne også en diskusjon om politikk og incentiver for at de miljømessige fordeler av hybrid tjener samfunnet ved at folk faktisk lader og kjører elektrisk lokalt og ikke bare for å få flere hestekrefter til lavere pris for privatøkonomien. Håper dog å slippe meningsløse innlegg ala «SUV er stygt».
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.393
Antall liker
3.577
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
Vi har en Passat GTE og er storfornøyde. Det kunne gjerne vært litt lengre rekkevidde på el (ca 35km), men det kommer nok på neste modell. Dette gjør at vi stort sett kjører på el til og fra jobb, dessverre uten å få noen elbil fordeler. På langtur (hytta 240km) bruker den 0,45-0.5 på mila.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Jeg har, som du sikkert har fått med deg, en Passat GTE stasjonsvogn. Neste generasjon skal ha 6+ mil reell rekkevidde etter ny målemetode. Min har mellom 3 og 4,5 mil avhengig av temperatur og høydeforskjell.
Mitt kjøremønster tilsier at jeg i det daglige får dekt mine behov på strøm, men jeg kjører en del lengre turer der det er praktisk å slippe å stoppe for ofte. Trondheim-Fredrikstad, Trondheim-Bergen og Trondheim-Praha. Veier jeg kjenner godt og der jeg heller vil komme fort fram enn å ta det som en tur.

Passaten er ingen racerbil, men romslig og behagelig. I GTE-modus yter den ca 230 hk med 400 Nm dreiemoment (en del mer enn VW oppgir). 0-100 på rundt 7 sek og toppfart på 230 km/t. Den raskeste bilen jeg har hatt. Bensinmotoren er en 4 sylindret TSI (bensinmotor) på ca 160 hk. Faktisk helt OK selv om Passaten veier 1700 kg. Jeg føler aldri at jeg mangler krefter, men jeg passer alltid på å ha litt reservestrøm på batteriet slik at bensinmotoren får hjelp av elmotoren når jeg trykker inn GTE-knappen.

Det meste jeg har lastet den var sist jul da jeg hentet folk på Værnes. Da hadde jeg 4 voksne og en barnestol samt barnevogn og 3 kofferter i bilen.

Forbruk på langkjøring er veldig avhengig av hvor man skal (mye opp og ned) og ens kjørestil (tung gasspedal og mye GTE-modus?). Etter et år har jeg hatt et snittforbruk etter 16000 på ca 0,2 l/mil. Dette har inkludert 3 turer Trondheim-Fredrikstad t/r og en tur Trondheim-Praha t/r, med ca 500 km kjøring lokalt i Tsjekkia. På turen til Tsjekkia hadde jeg ikke tilgang på lading etter Fredrikstad.
Med mitt kjøremønster ser jeg et forbruk på ca 0,4 l/mil på mellomlange turer (rundt 20 mil - har kjørt Oppdal-Trondheim på 0,39 l/mil. Da startet jeg med nesten tomt batteri) og noe høyere på lengre turer. Trondheim - Fredrikstad går på ca 0,46. Det betyr at jeg kan kjøre Trondheim-Fredrikstad t/r på litt over en tank (50 l på Passaten - med en bensinprise på 17 kr kommer turen seg t/r på ca. 850 kr.). Når farten blir høyere går selvfølgelig også forbruket opp. Fredrikstad-Praha i sommer hadde jeg et forbruk på ca 0,6 l/mil. Det er motorveikjøring hele veien. Jeg holdt da nokså konstant fart mellom 120 og 130 km, med et unntak da jeg ville teste bilen og dro den opp i 200 km/t.

En Passat er ikke verdens mest sexy bil, men i siste utgave er den faktisk utrolig behagelig. Den stikker seg ikke ut på noen måte, men er smidig og tar relativt lite plass i trafikken.

For meg passer det pr. i dag mye bedre med en plug-in hybrid enn en elbil. Hadde jeg ikke hatt behovet med disse lange turene ville jeg nok kjøpt en elbil.

NB: Dette er ikke et argument for at Passaten er så fantastisk, men at en plug-in hybrid med OK elektrisk rekkevidde og en fornuftig bensin/dieselmotor faktisk kan være et godt alternativ forutsatt at den lades daglig.

For at en elbil skal være et fullgodt alternativ må vi enten endre vårt reisemønster eller:
1: Det må komme elbiler som både er praktiske og rimelig
2: Produsentene må klare å levere
3: Det må bli bygd ut et standardisert ladenettverk. Siden man har relativt kort rekkevidde på en elbil selv med fullt batteri må det finnes flere av dem enn det i dag finnes av bensinstasjoner, og hvert sted må det være mange nok ladepunkter til at man slipper å stå i kø.

For mitt vedkommende ser jeg for meg at i løpet av 4-5 år vil det bli slutt på disse lange kjøreturene, så da kjøper jeg meg nok en elbil (hvis jeg da i det hele tatt bytter ut Passaten). Langturene går med tog og fly og bilkjøring vil begrense seg til kortere turer.

Imidlertid synes jeg faktisk at den ideelle bilen pr. i dag er en plug-in hybrid med rundt 10 mil elektrisk rekkevidde og en liten og effektiv bensin/dieselmotor for de lengre turene. Slike biler er rett rundt hjørnet - Skoda skal levere en Superb plug-in hybrid med 7 mil elrekkevidde etter nye målemetode til neste år. Ulempen er selvfølgelig at det er veldig mye komplisert teknologi i en plug-in hybrid.
I de 3 årene jeg har hatt en slik har jeg imidlertid ikke hatt noen problemer.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Snuser litt på Audi mild-hybrid, da jeg fremover må kjøre en del lange turer. kjøper den dog ikke alene. Tror på mildhybrid-konseptet
https://www.dinside.no/motor/na-kommer-a6-som-mild-hybrid/69565639
Er dette en variant av det som brukes i Formel 1? Der har bilene en 1,6 l turbomotor som yter 500+ hk. I tillegg har de et lite batteri som lagrer strøm ved nedbremsing. Denne mater en liten elmotor som sper på med ekstra krefter. Dette gir ekstra motorkraft og lavere drivstofforbruk. Jeg tror de raskeste bilene har en total systemeffekt på nærmere 900 hk. Fra en 1,6 l motor!
Det kan virke som om det er en variant av et slikt system Audi snakker om. Selvfølgelig svært nedskalert, men prinsippet er vel det samme?
 
Sist redigert:

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.138
Antall liker
9.457
Jeg liker hybridløsningen til BMW i3. En liten generator lader batteriet dersom det går tomt når man ikke har tilgang på lading fra nett. Dessverre så har ikke avgiftskåte politikere skjønt dette konseptet og avgiftsbelegger generatoren .
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
Heisan,

Jeg har en BMW 530e. Kjører 35-40 km på ren strøm, og på langtur (Stavanger - Oslo t/r) brukte jeg 0,44 liter på milen.

Som oftest er bilenturen så kort at jeg omtrent ikke bruker noe bensin. Om jeg er i det sinte hjørnet har jeg en knapp det står «sport» på :)

Med tanke på hvor mye bil en får for pengene ved kjøp av hybrid var det ingen tvil i mitt kjøp, men neste gang blir det ren elbil.

Della
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.690
Antall liker
5.124
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Vi trenger en bil nr 2 som skal brukes primært tur retur jobb (totalt 60 km), og diverse småkjøring samt kjøre litt med henger pga oppussing osv. Vi har derfor kikket litt på 2014-2015 modell outlander phev samt den vanlige bensin versjonen. Hybrid koster ca 250 000 mens bensin ca 150 000 . Etter hva jeg klarer å regne meg frem til vil hybriden være litt billigere totalt sett hvis jeg har de i 10 år . Sikter meg inn på å lade hjemme hver dag slik at jeg kommer t r jobb nesten bare på strøm. Har regnet en årlig kjørelengde på 16000.

Noen synspunkter på dette? Eventuelt noen som har phev og kan si noe om reelt bensin forbruk. Finner alt fra 1 liter til 0,4 når jeg googler. Har tatt høyde for t/r jobb er lik 10 kroner strøm og ca 20 kroner bensin mens ren bensin blir 60 km × 0,8l x 15 kroner = 72 kroner.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Imidlertid synes jeg faktisk at den ideelle bilen pr. i dag er en plug-in hybrid med rundt 10 mil elektrisk rekkevidde og en liten og effektiv bensin/dieselmotor for de lengre turene. Slike biler er rett rundt hjørnet

Og der kom den:

https://www.dinside.no/motor/kommer...0.1589110649.1540820151-1023570085.1530021449

Dessverre (for min del) er det en SUV, men det er visst det folk vil ha (av en eller annen grunn). Prisene som er oppgitt er vel ikke for plug-in hybriden (så vidt jeg kan se).
10 mil elektrisk rekkevidde. Om det er en diesel eller bensinmotor som i hybriden vil de ikke si noe om. 914 000 for standard diesel-utgaven. Da koster vel plug-in hybriden ca 700 000. Da ligner det noe.
 
Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Imidlertid synes jeg faktisk at den ideelle bilen pr. i dag er en plug-in hybrid med rundt 10 mil elektrisk rekkevidde og en liten og effektiv bensin/dieselmotor for de lengre turene. Slike biler er rett rundt hjørnet
Og der kom den:

https://www.dinside.no/motor/kommer...0.1589110649.1540820151-1023570085.1530021449

Dessverre (for min del) er det en SUV, men det er visst det folk vil ha (av en eller annen grunn). Prisene som er oppgitt er vel ikke for plug-in hybriden (så vidt jeg kan se).
10 mil elektrisk rekkevidde. Om det er en diesel eller bensinmotor som i hybriden vil de ikke si noe om. 914 000 for standard diesel-utgaven. Da koster vel plug-in hybriden ca 700 000. Da ligner det noe.
Lå vel i kortene, og med på min liste for bilkjøp til våren. Vedrørende dette med SUV så kreves det vel strengt tatt ikke så mye fantasi for å skjønne etterspørselen.Når man gir slipp på ideen om at bilen en kjøper skal være det nærmeste til den sportsbilen man egentlig ville ha kjøpt, så blir en SUV et mer forlokkende alternativ som familiebil.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Nye X5 har 75km på strøm, ikke så ille det heller.

Har selv A3 hybrid, og det fungerer greit for konas kjøremønster med ca 45Km til jobb. Kommer nesten til jobb på strøm, lader på jobb og kommer nesten på strøm hjem igjen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Med 75 til 100 km reelt på strøm betyr det at så godt som all kjøring, med unntak av langkjøring, går på strøm. Jeg vil tro at en slik bil med en relativt liten dieselmotor vil være like miljøvennlig som en ren elbil. Det eneste negative vil vel være at teknologien er langt mer komplisert slik at den vil kreve en del mer vedlikehold.
Mange påstår at drivstofforbruket på disse plug-in hybridene oppgis alt for lavt og at de har høyere forbruk (grunnet høyere vekt) enn en tilsvarende fossilbil, men det stemmer ikke etter min erfaring.
Passaten nullstiller forbruksdata etter hver 100 t. Min hadde ved forrige syklus hatt et forbruk på 0,26 l/mil. Det inkluderer mye lokalkjøring, men også 2 turer t/r Trondheim-Oppdal og en tur t/r Trondheim-Fredrikstad. Jeg har hatt en syklus der snittforbruket over 100 t var på 0,15 l/mil.
På siste tur til Oppdal (250 km t/r) var forbruket på 0,37 l/mil. Trondheim-Fredrikstad t/r på 0,44 l/mil. Selv om bensinmotoren er hovedkraftkilden får den mye hjelp av batteriet (selv i høye hastigheter) slik at motoren ikke må jobbe like mye. Jeg ble forbauset over aksellerasjoen på min GTE fra 140 til 200 km/t på Autobahn i sommer. En slik aksellerasjon vil man ikke få med en liten 1,4 l bensinmotor på 156 hk i en bil som veier 1750 kg hvis den ikke får hjelp.

En plug-in hybrid med 100 km elektrisk rekkevidde og en liten, moderne dieselmotor tror jeg lett vil komme ned på et snittforbruk over et år på 0,15 l/mil.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Imidlertid synes jeg faktisk at den ideelle bilen pr. i dag er en plug-in hybrid med rundt 10 mil elektrisk rekkevidde og en liten og effektiv bensin/dieselmotor for de lengre turene. Slike biler er rett rundt hjørnet
Og der kom den:

https://www.dinside.no/motor/kommer...0.1589110649.1540820151-1023570085.1530021449

Dessverre (for min del) er det en SUV, men det er visst det folk vil ha (av en eller annen grunn). Prisene som er oppgitt er vel ikke for plug-in hybriden (så vidt jeg kan se).
10 mil elektrisk rekkevidde. Om det er en diesel eller bensinmotor som i hybriden vil de ikke si noe om. 914 000 for standard diesel-utgaven. Da koster vel plug-in hybriden ca 700 000. Da ligner det noe.
Lå vel i kortene, og med på min liste for bilkjøp til våren. Vedrørende dette med SUV så kreves det vel strengt tatt ikke så mye fantasi for å skjønne etterspørselen.Når man gir slipp på ideen om at bilen en kjøper skal være det nærmeste til den sportsbilen man egentlig ville ha kjøpt, så blir en SUV et mer forlokkende alternativ som familiebil.
Større, tyngre, dyrere og styggere har aldri fascinert meg eller trigget mine fantasier. Det er nok bare flokkdyret som er i fri utfoldelse. Mine preferanser er kjøreegenskaper (ikke lettkjørt eller såkalt "god å kjøre") og estetikk og da begynner det å bli tynt i rekkene .....
 

MML

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.02.2010
Innlegg
2.068
Antall liker
1.501
Torget vurderinger
1
Med 75 til 100 km reelt på strøm betyr det at så godt som all kjøring, med unntak av langkjøring, går på strøm. Jeg vil tro at en slik bil med en relativt liten dieselmotor vil være like miljøvennlig som en ren elbil. Det eneste negative vil vel være at teknologien er langt mer komplisert slik at den vil kreve en del mer vedlikehold.
Dette er etter min mening den store ulempen med en slik løsning. Jeg vil tro at de aller fleste ikke kjører særlig lenger enn ca 100km pr et strekk uavhengig av teknologi. Det bør være en overkommelig løsning å hurtiglader de gangene man har behov og slik sett unngå denne fordyrende og kompliserende løsningen med hybridbil.

Når det gjelder miljøaspektet kan jeg ikke se for meg at hybridløsning med tilstrekkelig rekkevidde er spesielt mer miljøskadelig enn elbil.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Med 75 til 100 km reelt på strøm betyr det at så godt som all kjøring, med unntak av langkjøring, går på strøm. Jeg vil tro at en slik bil med en relativt liten dieselmotor vil være like miljøvennlig som en ren elbil. Det eneste negative vil vel være at teknologien er langt mer komplisert slik at den vil kreve en del mer vedlikehold.
Mange påstår at drivstofforbruket på disse plug-in hybridene oppgis alt for lavt og at de har høyere forbruk (grunnet høyere vekt) enn en tilsvarende fossilbil, men det stemmer ikke etter min erfaring.
Passaten nullstiller forbruksdata etter hver 100 t. Min hadde ved forrige syklus hatt et forbruk på 0,26 l/mil. Det inkluderer mye lokalkjøring, men også 2 turer t/r Trondheim-Oppdal og en tur t/r Trondheim-Fredrikstad. Jeg har hatt en syklus der snittforbruket over 100 t var på 0,15 l/mil.
På siste tur til Oppdal (250 km t/r) var forbruket på 0,37 l/mil. Trondheim-Fredrikstad t/r på 0,44 l/mil. Selv om bensinmotoren er hovedkraftkilden får den mye hjelp av batteriet (selv i høye hastigheter) slik at motoren ikke må jobbe like mye. Jeg ble forbauset over aksellerasjoen på min GTE fra 140 til 200 km/t på Autobahn i sommer. En slik aksellerasjon vil man ikke få med en liten 1,4 l bensinmotor på 156 hk i en bil som veier 1750 kg hvis den ikke får hjelp.

En plug-in hybrid med 100 km elektrisk rekkevidde og en liten, moderne dieselmotor tror jeg lett vil komme ned på et snittforbruk over et år på 0,15 l/mil.
Problemstilling er at svært mange som kjøper plug-in faktisk omtrent aldri lader bilen, og dermed kjører på bensin/diesel, og dermed er det en utfordring. Dieselhybrider vil så vidt jeg har forstått også bli berørt ved for eksempel dieselforbud i byene, noe å tenke på for noen kanskje.

Men vår A3 kjøres som sagt på strøm ca 80% av tida og mye langkjøring så dermed irriterer det meg grønn dette med serviceintervall på denne bilen, det er relativt dyr service på bensindelen, og olje osv må byttes like hyppig som vanlig selv om den knapt brukes :(

Har kjørt litt Q7 hybrid og det er en supersak, går relativt rimelig når kjøres på diesel og svært morsom når en har begge deler tilgjengelig. XC90 med sin litt snodige kombinasjon, "liten" bensinmotor, stor/tung bil og svært liten bensintank har lagt litt hodebry for enkelte. En kammerat var på camping i Europa med XC90 T8 og halvstor campingvogn. Låg på nærmere 2l/mila og kombinert med 50l bensintank var mildt sagt frustreende, så han byttet den ut pga dette... 4hjulstrekk på Volvo hybrid er også litt så som så, men ellers er de raske og morsomme og flotte biler!
 
C

cruiser

Gjest
At for lite batteri kombinert med for liten motor kombinert med stor tung bil skal være forlokkende for noen som helst er et mysterium for meg.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Ingen problem med å forstå det jeg, på Volvoen er det ca 408 grunner (eller hk) som gjør det attraktivt :) Og med det tåplige norske avgiftssystemet så er denne billigere enn en diesel med rundt 200 hk. Hadde uten tvil valgt hybriden før dieselen da de nevnte utfordringer for min del oppveges av mye effekt og gunstigere pris. Det er vell liten tvil om at grunnen til at hybrid har vært sukess i Norge er pga avgiftene og lite ellers.
 
C

cruiser

Gjest
Hvorfor folk som bruker nesten 1 mill på bil drasser rundt på campingvogn er et annet mysterium :)
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Hvorfor folk som bruker nesten 1 mill på bil drasser rundt på campingvogn er et annet mysterium :)
Dersom du tror folk flest som drasser rundt på campingvogn gjør det for å spare penger på ferie så tror jeg du har misforstått hele konseptet :) Så ikke rart du havner opp med mange mysterium :D
 
C

cruiser

Gjest
Du har rett, det er nok campingvogn generelt som er mysteriumet :) med 2 liter på mila kommer du vel knapt til Aalborg før man har finansiert flybilletter til hvorsomhelst
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
De nyeste hybridene lansert i USA (GM Honda Toyota mfl) leverer nå opp mot 100 km batteridrift og svært har lavt forbruk vha avansert modusstyring når motordrift evt supplerer.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Du har rett, det er nok campingvogn generelt som er mysteriumet :) med 2 liter på mila kommer du vel knapt til Aalborg før man har finansiert flybilletter til hvorsomhelst
Hvorfor skal man på død og liv fly for å rekreere?
 
C

cruiser

Gjest
Kjører mye på tur jeg også, men konkluderer vel hver gang med at fly og leiebil hadde vært billigere og raskere. Til og med uten bensin/dieselkostnader. Men glemmer fort.
 

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Innlegg
3.363
Antall liker
3.277
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Imidlertid synes jeg faktisk at den ideelle bilen pr. i dag er en plug-in hybrid med rundt 10 mil elektrisk rekkevidde og en liten og effektiv bensin/dieselmotor for de lengre turene. Slike biler er rett rundt hjørnet

Og der kom den:

https://www.dinside.no/motor/kommer...0.1589110649.1540820151-1023570085.1530021449

Dessverre (for min del) er det en SUV, men det er visst det folk vil ha (av en eller annen grunn). Prisene som er oppgitt er vel ikke for plug-in hybriden (så vidt jeg kan se).
10 mil elektrisk rekkevidde. Om det er en diesel eller bensinmotor som i hybriden vil de ikke si noe om. 914 000 for standard diesel-utgaven. Da koster vel plug-in hybriden ca 700 000. Da ligner det noe.

Flott vogn - kanskje bytte fra SUV til SUV... :)
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Da har jeg fått leid meg en XC60 for helgen. Riktignok D5 og ikke T8 men det er jo mest for å sjekke om dette er en bil å ha i tankene for kjøp, og da i tilfelle i T8.

For to helger siden leide jeg en Alfa Stelvio. Antar det må smerte enkelte Alfa-hjerter at de har kommet med en diesel-SUV som ikke trenger å parkeres i nærheten av verksted, men Stelvioen var for meg et særdeles hyggelig bekjentskap. Etter 40 mil var det alle tomler opp både fra madam og baksete.

Stelvioen ligger vel rundt XC60 i pris for dieselversjonen så det skal bli artig å sammenlikne familieegnethet, komfort og kjøreegenskaper, som er rekkefølgen som teller for meg, denne helgen.
 
C

cruiser

Gjest
Holder med at de kom med SUV for å føle smerten, at det er diesel gjør det selvsagt bare værre :)
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Da har jeg fått leid meg en XC60 for helgen. Riktignok D5 og ikke T8 men det er jo mest for å sjekke om dette er en bil å ha i tankene for kjøp, og da i tilfelle i T8.

For to helger siden leide jeg en Alfa Stelvio. Antar det må smerte enkelte Alfa-hjerter at de har kommet med en diesel-SUV som ikke trenger å parkeres i nærheten av verksted, men Stelvioen var for meg et særdeles hyggelig bekjentskap. Etter 40 mil var det alle tomler opp både fra madam og baksete.

Stelvioen ligger vel rundt XC60 i pris for dieselversjonen så det skal bli artig å sammenlikne familieegnethet, komfort og kjøreegenskaper, som er rekkefølgen som teller for meg, denne helgen.
Det begynner å bli en del år siden Alfa var første bil på markedet med common rail diesel så tanken har nok satt seg. Og så får du QV da hvis diesel likevel ikke er noe for en Alfisti.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Holder med at de kom med SUV for å føle smerten, at det er diesel gjør det selvsagt bare værre :)
SUV var vel som å åpne brystkassen. Diesel å helle en generøs øse med havsalt over.

Uansett, leier mye bil både for jobb og fritid. For det meste MB E eller BMW 530. Setekomforten i Stelvioen sto ikke noe tilbake for disse. Det samme med betjeningskomfort. Derfor litt spent på hvordan jeg vil oppleve XC60 med sin touchscreen og Tesla-seter.

Ikke veldig opptatt av eksteriør, tross alt er egen bil til for å se ut gjennom fra førersetet. Men det går dog en grense. En av de beste bilene jeg har hatt var en 2010 LR Discovery. Jeg synes også det var en fin bil, som i form følger funksjon. Men måten LR fullstendig har ødelagt Discovery med den nye vaskebaljehekken gjør den helt uaktuell selv om den skulle komme med en ellers attraktiv hybridløsning.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg ville snakket med noen XC60 T6 eiere før en avgjørelse. Har fått med meg at den er ganske tørst i vinterhalvåret selv ved småkjøring.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Jeg ville snakket med noen XC60 T6 eiere før en avgjørelse. Har fått med meg at den er ganske tørst i vinterhalvåret selv ved småkjøring.
Du mener T8 antar jeg og tørst som i begrenset batterikapasitet på vinteren?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg ville snakket med noen XC60 T6 eiere før en avgjørelse. Har fått med meg at den er ganske tørst i vinterhalvåret selv ved småkjøring.
Du mener T8 antar jeg og tørst som i begrenset batterikapasitet på vinteren?
T8 var det som er hybriden ja. Er ikke begrenset batterikapasitet som gir forbruket, tror det er varme primært.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Første inntrykk av XC60 var noe skuffende. Bare kjørt en time men setekomforten var ikke hva jeg forventet fra Volvo. En tilvenningssak, sikkert, men jeg savnet også manuelle kontroller for ting underveis i stedet for å fikle med touchscreenen mens jeg kjørte.
 

baldrick

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.03.2006
Innlegg
1.578
Antall liker
747
Torget vurderinger
3
Jeg deler faktisk ditt syn på setene, jeg ble også litt skuffet over de, ikke dårligere men levde ikke opp til forventningen. Har kjørt både r-line og inscription og synes jo faktisk at de gamle XC70 setene var vell så gode. Dette med touchskjerm synes jeg og er en utfordring i nyere biler, alle skal ha svære touchskjermer framfor knapper, uavhengig om det er Volvo, Tesla, Audi eller noe annet. Fancy er det men ikke akkurat gunstig med tanke på trafikksikkerheten!
 

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Innlegg
2.853
Antall liker
2.281
Sted
Tromsø
Første inntrykk av XC60 var noe skuffende. Bare kjørt en time men setekomforten var ikke hva jeg forventet fra Volvo. En tilvenningssak, sikkert, men jeg savnet også manuelle kontroller for ting underveis i stedet for å fikle med touchscreenen mens jeg kjørte.
Vel har kjørt 9000 km og setene har masasje, ventilert skinn og må bare si at det er de beste setene jeg har sittet i. Forbruket på langkjøring ligger på 0,63 og snitt på 0,31 på de 9000 km jeg har kjørt

Screenshot_20181102-223535_Volvo On Call.jpg
 
Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.572
Antall liker
7.103
Første inntrykk av XC60 var noe skuffende. Bare kjørt en time men setekomforten var ikke hva jeg forventet fra Volvo. En tilvenningssak, sikkert, men jeg savnet også manuelle kontroller for ting underveis i stedet for å fikle med touchscreenen mens jeg kjørte.
Vel har kjørt 9000 km og setene har masasje, ventilert skinn og må bare si at det er de beste setene jeg har sittet i. Forbruket på langkjøring ligger på 0,63 og snitt på 0,31 på de 9000 km jeg har kjørt

Vis vedlegget 515694
Nå kjørte jeg en leiebil fra Sixt så det var nok neppe med premiumseter som du har.

Men det var et lite tankekors for en som ikke akkurat er noen Alfa-entusiast at Stelvioen jeg leide fra samme Sixt til samme pris for en tilsvarende langhelg var mye mer komfortabel. Ikke er jeg spesielt kresen på sittekomfort heller, i motsetning til madammen som også klart foretrakk Stelvioen skulle valget stå mellom de to, og ikke bare på setekomfort.

Leier mye bil i jobbsammenheng og har funnet meg godt til rette i det meste. XC60 var en av svært få jeg følte jeg måttte stoppe etter bare to timers kjøring for å strekke på bena.

Etter all den gode omtalen Volvo har fått, også for setekomfort, og fordi jeg ellers liker konsept og design på de nye modellene svært godt, så har jeg fått ordnet med en ny test neste helg, denne gang med et lån fra en kollega med en seks måneder gammel XC90 T8 i premiumutgave.
 
C

Cyber

Gjest
BMW i3 ReX har den perfekte hybridløsningen med en liten bensinmotor som kun produserer strøm når batteriet er tomt (eller man ønsker det). Mindre komplisert og plassbesparende.

Ellers er jo Hyundai Ioniq Plug-in "mye for pengene" med 6 mil rekkevidde på strøm og pris rundt 300 tusen.
 
Topp Bunn