Bil, båt og motorsykkel Hybridbiler

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
De nyeste hubridmodellene i USA fra Toyota, Honda og Chevrolet har 100 km ren batterirekkevidde uten gigabatteripakker...
 
Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.526
Antall liker
9.297
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
BMW i3 ReX har den perfekte hybridløsningen med en liten bensinmotor som kun produserer strøm når batteriet er tomt (eller man ønsker det). Mindre komplisert og plassbesparende.

Ellers er jo Hyundai Ioniq Plug-in "mye for pengene" med 6 mil rekkevidde på strøm og pris rundt 300 tusen.
De som vil ha hybridens fordeler burde absolutt velge i3 ReX, det er en ekte elbil med en liten motor som kun lager strøm, de andre hybridene med komplette fossile drivverk med batterier og elmotor i tillegg er etter min mening hverken fugl eller fisk.
 
C

Cyber

Gjest
Får man kjøpt i3 med power-ekstension i Norge?
Nei, det ser ut til å være slutt, og med siste oppgradering så det er jo nesten ikke noe poeng. 30 mil vil for nesten hvem som helst holde til nesten alt de gjør. Og om du må lade en gang underveis på 3 turer i året?
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
BMW i3 ReX har den perfekte hybridløsningen med en liten bensinmotor som kun produserer strøm når batteriet er tomt (eller man ønsker det). Mindre komplisert og plassbesparende.

Ellers er jo Hyundai Ioniq Plug-in "mye for pengene" med 6 mil rekkevidde på strøm og pris rundt 300 tusen.
De som vil ha hybridens fordeler burde absolutt velge i3 ReX, det er en ekte elbil med en liten motor som kun lager strøm, de andre hybridene med komplette fossile drivverk med batterier og elmotor i tillegg er etter min mening hverken fugl eller fisk.
Det er ikke riktig så enkelt. Forbrenningmotorene som finnes i nyeste Priuser og Clarity mfl (100 km batterirekkevidde) er spesialdesignet for hybriddrift. Inntil nå har det vært mest vanlig med Ottomotorer Atkinson arbeidssyklus og Toyota utvikler en helt ny motor for hybridene som skal klare rundt 40% termisk effektivitet. Mazda lanserer sin Sky Active i år, en bensin selvtenner med arbeidsprinsipp mye lik en Diesel og Honda børster vel snart støv av CVCC motoren fra 70tallet slik at de kan få en termisk virkningsgrad opp mot 50% slik F1motorene har, samme prinsippet.








 
Sist redigert:

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Forskjellen på i3 og røkla er at i3 er en elbil med hjelpemotor. Røkla har fossildrift med hjelp fra en elmotor.
 

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Innlegg
14.625
Antall liker
3.439
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Fungerer fossilmotoren kun som generator på de nevnte?
 
C

Cyber

Gjest
Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
Jeg er enig i at rekkevidden er nok, men jeg vil mye heller ha en liten MC-motor som forsyner kun å vedlikeholde når den først blir så lite brukt, enn f.eks. en dieselhybrid der dieselmotoren nesten aldri blir skikkelig arbeidsvarm.

Jeg synes dog at hybrider fungerer fint selv om det er litt "rotete" rent designmessig. Jeg prøvde Toyota sin første Plugin-Prius (2012) som hadde ca 20 km rekkevidde per lading og bare med så lite hjelp klarte jeg å ligge på 0,19 - 0,23 i snitt på bensinforbruk hvis jeg ladet rutinemessig.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
Hvordan fungerer varmeapparatet på de?
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.773
Antall liker
9.421
Sted
Trondheim
Feil, Prius/Clarity/GM har rekkevidder på 100 km som duger til det meste for hvermansen til daglig bruk - uten at fossilmotorene er i bruk. Regenerering kan øke dette ytterligere avhengig av lokale forhold og bruk selvsagt.
Jeg er enig i at rekkevidden er nok, men jeg vil mye heller ha en liten MC-motor som forsyner kun å vedlikeholde når den først blir så lite brukt, enn f.eks. en dieselhybrid der dieselmotoren nesten aldri blir skikkelig arbeidsvarm.

Jeg synes dog at hybrider fungerer fint selv om det er litt "rotete" rent designmessig. Jeg prøvde Toyota sin første Plugin-Prius (2012) som hadde ca 20 km rekkevidde per lading og bare med så lite hjelp klarte jeg å ligge på 0,19 - 0,23 i snitt på bensinforbruk hvis jeg ladet rutinemessig.
Det er der jeg ligger på min Passat GTE når jeg bruker den lokalt. Under 0,19 l/mil faktisk - t.o.m. bedre enn VW lover (0,17). Selv med mye langkjøring ligger jeg godt uner 0,5 l/mil (0,42 ved siste sjekk - da med over 70% langkjøring).
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.

Mange VW GTE eiere har jo blitt ganske overrasket over prisen på første hovedservice (60k km og 13k)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.
Mener du at Toyota ikke har noen særlig tiltro til sine moderne motorer?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Tja, har kjørt Prius og den ruser jo seg selv rett opp til 5000rpm bare man har antydning til bakke eller flytter gasspedalen mer enn en centimeter.


Vil anta deiftsmønsteret er tøffere for hybridvarianten enn de med forbrenningsmotor. Blir som at Volvo D5 har lavere effekt i marineversjon.
 
C

Cyber

Gjest
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.
Mener du at Toyota ikke har noen særlig tiltro til sine moderne motorer?
Toyotas hybridmotor er vel bygget ut fra Atkinson syklus-prinsipper og henter ut mindre effekt. 1.8 hybrid systemet leverer 136 hk med elmotoren. 122 hk versjonen som kom etterpå var bedre tunet slik at man ikke like ofte får pensjonist-turtall i motbakker.

Veldig lettkjørt system, men slitsomt også.
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Sikkert et kompromiss med tanke på service og levetid.
Mener du at Toyota ikke har noen særlig tiltro til sine moderne motorer?
Toyotas hybridmotor er vel bygget ut fra Atkinson syklus-prinsipper og henter ut mindre effekt. 1.8 hybrid systemet leverer 136 hk med elmotoren. 122 hk versjonen som kom etterpå var bedre tunet slik at man ikke like ofte får pensjonist-turtall i motbakker.

Veldig lettkjørt system, men slitsomt også.
Toyota : Toyota med nye motorer - BilNorge.no
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.084
Antall liker
8.403
Torget vurderinger
1
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Det er slik Toyota gjør det: dyrt hybridsystem - gammeldags motor. Lexus NX har en håpløs 2.5 liter uten dreiemoment på lave turtall. Det betyr at man daglig må over 5000 omdreininger for å holde følge med vanlig trafikk. Det ikke-ladbare hybridystemet gir dieselforbruk ved bykjøring, men bruker 0.9 på mila på langkjøring (80km/t +).
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Det er slik Toyota gjør det: dyrt hybridsystem - gammeldags motor. Lexus NX har en håpløs 2.5 liter uten dreiemoment på lave turtall. Det betyr at man daglig må over 5000 omdreininger for å holde følge med vanlig trafikk. Det ikke-ladbare hybridystemet gir dieselforbruk ved bykjøring, men bruker 0.9 på mila på langkjøring (80km/t +).
Er Mitsubishi bedre? Deres populære ladbare Outlander har jeg ved selvsyn sett (i en flunk ny bil) med et forbruk på 0,64l/mil på en ca 12mil lang kjøretur.
Ja, det var vinterstid, men allikevel. 0,64 i gjennomsnitt-bensinforbruk på de 12 milene hvor batteriet er oppgitt å vare 30-50km. Hva er da snittforbruket når den kjører bare på bensin? 1,5l ? Og i tillegg kom jo forbruk av strøm - bilen var helt oppladet før turen.

"Phev, for et bensinforbruk" :) :)
 
Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
VELDIG fin bil, men litt høyt oppgitt forbruk
Blandet kjøring NEDC (l/100km)4.4 l/100 km (AWD)
Blandet kjøring NEDC (l/100km)4.6 l/100 km (2WD)

20190208_105706_HDR.jpg
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
Jeg skjønner ikke helt Toyotas tankegang ang. hybridbiler. En kollega kjøpte en 2015 (?) Auris Hybrid. Denne bilen har en 1.8 liter bensinmotor me 82 hk. Altså omtrent samme specs som Volvo B18. Ren bensinutgave har en 1.6 liter med snaue 140 hk. Altså en ganske så moderne sak. Merkelig.
Det er slik Toyota gjør det: dyrt hybridsystem - gammeldags motor. Lexus NX har en håpløs 2.5 liter uten dreiemoment på lave turtall. Det betyr at man daglig må over 5000 omdreininger for å holde følge med vanlig trafikk. Det ikke-ladbare hybridystemet gir dieselforbruk ved bykjøring, men bruker 0.9 på mila på langkjøring (80km/t +).
Er Mitsubishi bedre? Deres populære ladbare Outlander har jeg ved selvsyn sett (i en flunk ny bil) med et forbruk på 0,64l/mil på en ca 12mil lang kjøretur.
Ja, det var vinterstid, men allikevel. 0,64 i gjennomsnitt-bensinforbruk på de 12 milene hvor batteriet er oppgitt å vare 30-50km. Hva er da snittforbruket når den kjører bare på bensin? 1,5l ? Og i tillegg kom jo forbruk av strøm - bilen var helt oppladet før turen.

"Phev, for et bensinforbruk" :) :)
Kjekk hyttebil, 4WD og greier,...bortsett fra at når du kommer til den siste, bratte bakken så er batteriet tomt. Dumt, siden trekket på bakhjulene er elektrisk.
 

Daniel62

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2014
Innlegg
2.545
Antall liker
785
Kjekk hyttebil, 4WD og greier,...bortsett fra at når du kommer til den siste, bratte bakken så er batteriet tomt. Dumt, siden trekket på bakhjulene er elektrisk.
Sikkert - men jeg har en mistanke om at det er en slags regererering under kjøring slik at man alltid har "litt" igjen i reserve til bakhjulene.....

Designmessig syntes jeg interiøret var litt gubbete, m.a.o. at det passer mange her inne, inkl. meg selv :)
Men Toyota'en var MYE finere både utenpå og inni. Dæven, den var bare flott! (Executive utgaven)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.205
Antall liker
9.523
^Man kan visstnok regenerere bremseenergi via "paddles" ved rattet. Etter hva eiere har fortalt meg er det ganske knotete og brutalt. Visstnok tre innstillinger; litt brems, en del brems og grassat mye brems.
 
C

cruiser

Gjest
Det setter man stort sett i fast stilling. Omtrent som med elbil hvor man kjører med en fot og mye regen
 
C

cruiser

Gjest
Nei, ikke kjørt outlander. Men har brukt det på Toyotahybriden som vi hadde tidligere og selvsagt på teslaen
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Ser på kommentarene til Broom sin artikkel om oppgradert Passat GTE på Facebook så forteller en taxisjåfør med erfaring med bilen at den gjerne brukte over literen på mila. Det er selvsagt et kjøremønster som ikke er optimalt for bilen.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.773
Antall liker
9.421
Sted
Trondheim
Fra siste fylling har jeg nå brukt 0,12 l/mil på min (40 mil). På forrige fylling på ca 40 l kjørte jeg 1600 km. Langtid (siste 100 t bilen har kjørt) ca 0,27 l/mil.
En plug-in hybrid er veldig økonomisk hvis du har et kjøremønster som passer. Hvis ikke blir det omtrent som en tilsvarende fossilbil. Med et snittforbruk på over 1 l/mil kjører du ganske mye med kald bil, tomt batteri og godt gasspådrag. På langtur i Europa i fjor med nesten bare kjøring på motorvei og uten lademuligheter lå jeg på ca 0,6 l/mil (kjørte stort sett i ca 130 km/t, var oppe i 190 km/t et par ganger).
En plug-in hybrid er ingen bil som passer som taxi.
 
Sist redigert:
C

Cyber

Gjest
VELDIG fin bil, men litt høyt oppgitt forbruk
Blandet kjøring NEDC (l/100km)4.4 l/100 km (AWD)
Blandet kjøring NEDC (l/100km)4.6 l/100 km (2WD)

Vis vedlegget 528878
Veldig fin? Virkelig? Jeg synes den ser litt lav og rar ut på veien. Jeg synes ikke noen av dem er fine, men forrige generasjon virker mer polert i utseendet etter min mening.

Forbruk på 0,44 er jo ikke galt. Har selv dieselbil på 1,7 tonn som bruker 0,57 og jeg er meget godt fornøyd med det.

Spørsmålet man bør stille seg er jo om man ønsker å bruke så mye på en ny fossilbil i dag. Ser det er mye "billig" leasing nå, men 3500 pr mnd for eks. Rav4 blir jo ikke så billig når man betaler nesten 90 tusen for å kunne begynne å betale 3500 pr mnd.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Leasingen er som regel «billig» fordi bruktbilen dekker innskuddet på leasingen,
 

Antonsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.04.2010
Innlegg
4.699
Antall liker
5.150
Sted
Hvittingfoss
Torget vurderinger
9
Jeg med min 2014 outlander kjører ca 60 km hver dag til jobb, lader kun hjemme. I tillegg blir det jo endel småkjøring. Ligger stort sett på 0,4 når jeg fyller bensin. Er høye hastigheter som tar å sluker bensin. På harrytur, ligger jeg på rundt 0,7-0,8.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
816
Min 2000 Audi bruker også 0,4l bensin på mila; uansett hvor fort man kjører. Gratisbil.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.185
Antall liker
816
Lite; bilen hadde rekordlav luftkoeffisient når den kom, og i praksis kan man bare kjøre i lovlige norske fartsgrenser med bilen grunnet girutveksling. Bruker det samme Bergen-sørlandet, som sørlandet-Oslo.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.405
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
Samme koeffisient som en Tesla X men langt mindre frontareal. Med tanke på bilens «boks» utseende så har ingeniørene hos Audi gjort en god jobb.
 

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
21.068
Antall liker
6.380
Vi byttet fra en Volvo V70 2,0T bensin til V60 D5 hybrid. Drifstofforbruket gikk ned fra 1,15 l/mil bensin til 0,15 l/mil diesel. Måtte riktignok lære damen jeg deler den med å kjøre uten å aktiverte forbrenningsmotoren hele tiden, for å komme ned dit. Vi kjører til og fra jobb pluss en tur til trening eller tilsvaredne, på en ladning. Drivstoff brukes stort sett bare siste halvdel til hytta, og når det er glatt. Elmotoren går på bakhjulene, og når de mister festet er dieselmotoren på tvert, for å bidra med 4-hjulstrekk. Det fungerer overraskende bra og sømløst. Madammen jubler, og det er ofte en undervurdert greie.
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
Ingen som har nevnt KIA Optima? Har en sånn og kjører godt over 6 mil på ren elektrisitet. når jeg skal på lengre turer kjører jeg ut batteriet (den har alltid igjen 1/4 av batterireserver) og da går den over på vanlig hybriddrift, og IKKE lading (lading av batteriet gjør du selv hjemme og sørger for dagligkjøringen), den lader kun ved oppbremsning og i nedoverbakke. Bruker da rundt 4,5 pr mil, og da på lengre turer (eks Oslo-Bergen). I tillegg er den en drøm på veien, sprek og 7 års garanti. Plassen i baksetet er like stor som Superb.
 
Topp Bunn