Bil, båt og motorsykkel Hybrid biler (anno 2020)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    I går dro vi på Oslofjorden rundt tur, dvs fra Våler i Østfold ned til Nordby senteret og så til Strømstad, båten over til Sandefjord og via Meslomvik ned til Horten og Bastøyferga og hjem igjen, turen er ca 165 km.
    Jøss. Er det ikke lengre? Det er lik avstanden Svolvær - Harstad. Det er hele 26 mil til Narvik. 42 mil til Tromsø. Ca. 1000 mil til Kirkenes og 90 mil til Trondheim. Ikke rart ladbare biler ikke har tatt helt av her....
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.516
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jøss. Er det ikke lengre? Det er lik avstanden Svolvær - Harstad. Det er hele 26 mil til Narvik. 42 mil til Tromsø. Ca. 1000 mil til Kirkenes og 90 mil til Trondheim. Ikke rart ladbare biler ikke har tatt helt av her....

    No 1...... Oslofjorden rundt for meg med start godt ute i fjorden er så kort ja, men hadde vi kjørt via Oslo hadde det jo nesten dobblet seg.

    No 2......... ikke rart at ladbare biler ikke har tatt helt av sier du......... jeg kunne jo fremdeles kjøre 1064 km til på diesel da.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man i det daglige må kjøre langt så har man det enten som jobb eller så ser man ikke verdien av egen fritid.

    Dieselhybrid høres fint ut med el i det daglige og lavt fossilforbruk på langtur.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Tror jeg kjøper denne.....


    art1.jpg art2.jpg art3.jpg
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.444
    Antall liker
    9.721
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Ett år nå med plugin hybrid, Audi Q7, og det er mye å like. På daglige småturer i nærområdet holder batteriet, selv om det makser på en 4-5 mil selv på sommerstid.
    Det jeg virkelig liker er plassen - 2 voksne, 2 (store) barn, hund med bur, 4 sykler på sykkelstativ + skiboks på taket, og forbruket var på rundt halvliteren på årets sommerferie. For en bil med egenvekt på 2.5 tonn er ikke det ille.

    700Nm stigningen til fjells til en lek, selv med full bil. (y)

    Så lenge vi unngår større reparasjoner....om det behovet oppstår mistenker jeg at jeg fort blir mindre positivt innstilt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    Jeg er også godt fornøyd med min plug-in hybrid (BMW 330e touring xDrive). All lokal kjøring på strøm. På langkjøring bruker den lite bensin. På tur til Praha i fjor uten mulighet for å lade hadde den et snittforbruk på hele turen på ca 0,55 l/mil. Mye småkjøring i Praha og mye motorvei (unngikk dog de store hastighetene på motorveien). I år har det ikke blitt de lange turene og det vises på forbruket. Bare 3 middels lange turer (ca 25-30 mil hver tur - de 2 siste ukene har jeg kjørt 2 middels lange turer på totalt 42 mil. På det har den brukt ca 17 l bensin - 0,4 l/mil). Jeg har så langt bare fylt bensin en gang i år (25/4).

    Sjekket nettopp forbruket. Siden den var ny har den brukt 0,4 l/mil og 1,54 kWh/mil. Da har ca 65-70% vært lengre turer (Trondheim-Vesterålen, Trondheim - Bergen, Trondheim - Oslo, Trondheim - Praha - Wachau)
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    De som kjører Skoda Octavia hybrid som taxi her jeg bor sier at den bruker 0.5 på mila med deres kjøring. Det er like bra om ikke bedre enn en dieselbil. Når man tar hensyn til at det er 100 000 mer i avgifter på en Arteon diesel kontra en hybrid blir valget enkelt.
    Jeg har kjørt endel Toyota/Lexus hybrid. Den siste modellen av RAV4 har betydelig bedre hybridsystem enn forgjengerne. Går mer elektrisk i høyere hastigheter og motoren/gearing er ikke like hysterisk. Men min erfaring er at disse, og også nye Hyunday Tucson, bruker ganske mye med en gang farten går noe særlig over 80 km/t. Aner ikke om VAG hybridene er likedan men disse har i det minste en liten turbomotor med veldig godt bunndrag, og trenger derfor ikke å bruke like mye turtall under aksellerasjon....
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.597
    Antall liker
    765
    Torget vurderinger
    8
    Har en Mercedes E300e hybrid som jeg er kjempefornøyd med. Kjører 90% elektrisk det meste av tiden da det blir mye turer under 5 mil. Det som jeg liker godt med denne er at den har sterk el-motor, sterk bensinmotor og ganske vill kombinert drift. Det er 350Nm på hver av systemene, og 700Nm samlet drift, og da går det unna....
    Kjørte den nylig 60 mil på langkjøring og endte opp med å kjøre ca. halve strekningen elektrisk, og det var mye opp/ned fjell så det ble noe mer forbruk enn på rettstrekk og flat vei, men bensinforbruket lå rundt 0,55 l/mil
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    Ligner litt på min BMW. Sist jeg kjørte til Bergen fra Trondheim (ca. 70 mil) gikk bilen nærmere 30 mil på strøm og hadde et forbruk på ca 0,5 l/mil. Det betyr jo at når bensinmotoren går bruker den en del, men den slår seg av svært ofte. Bilen var relativt ny og jeg prøvde ikke å kjøre spesielt energisparende, så forbruket er nok lavere hvis jeg vektlegger det. Lokalt kjører jeg nesten 100% elektrisk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    Det er vel uansett ikke en hybrid?
    Og ikke minst - hvor selges denne? Arteon var i VW-katalogen i Norge veldig kort, og aldri som stasjonsvogn så vidt jeg husker. Jeg har imidlertid sett veldig mange av dem nedover kontinentet. Bilen inne på verkstedet har tyske skilt og språket på skiltet med "Kávéautomata" er ungarsk i følge Google Translate.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel uansett ikke en hybrid?
    Og ikke minst - hvor selges denne? Arteon var i VW-katalogen i Norge veldig kort, og aldri som stasjonsvogn så vidt jeg husker. Jeg har imidlertid sett veldig mange av dem nedover kontinentet. Bilen inne på verkstedet har tyske skilt og språket på skiltet med "Kávéautomata" er ungarsk i følge Google Translate.

    Joda, det er en hybrid. Samme drivverk som Passat GTE. Dette er ett år gamle biler. Jahrewagen. Gått fra 8 000 - 15 000 km. Topp utstyrt. Rundt 400.000kr i Tyskland + Norsk moms og avgifter (ca 15 000). Momsen kan jeg trekke i fra.....
    Bilen er hele 4.9 meter lang og har like god plass i baksetet som Skoda Superb.
    Jeg kan visstnok få 5 år/150 000km fabrikkgaranti på bilen. Gyldig i Norge.
    Hybrid versjonen av Arteon har aldri blitt importert til Norge. Ei heller Shooting Brake versjonen.



    art4.jpg
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Et lite spørsmål, er det noen med RAV4 hybrid der, som vet hvordan man kan tvinge denne på EV drift og kun det?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Det er en knapp merket EV. Men det spørs hvilken modell det er snakk om. Ny, gammel, ladehybrid?

    (Jeg kjøpte forøvrig ikke en Arteon. Var et sabla styr å få tilsendt bilenes Coc dokumenter. Kjøpte en ett år gammel Skoda Superb Hybrid i Norge. Den var så billig at jeg ikke kunne si nei. Har nå byttet den i en ny 2023 Audi E-tron som forhandleren "ga bort".
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Det er en knapp merket EV. Men det spørs hvilken modell det er snakk om. Ny, gammel, ladehybrid?

    (Jeg kjøpte forøvrig ikke en Arteon. Var et sabla styr å få tilsendt bilenes Coc dokumenter. Kjøpte en ett år gammel Skoda Superb Hybrid i Norge. Den var så billig at jeg ikke kunne si nei. Har nå byttet den i en ny 2023 Audi E-tron som forhandleren "ga bort".
    Det er en leiebil og det er en 22 modell. EV knappen gjør ingen forskjell, så det kan virke som det er mye som overstyrer.
    Det vil altså si at det ikke er mulighet til å kjøre kun på batteri når det er kaldt. Det er ikke hva jeg forventet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.020
    Antall liker
    8.215
    Torget vurderinger
    1
    Det er en leiebil og det er en 22 modell. EV knappen gjør ingen forskjell, så det kan virke som det er mye som overstyrer.
    Det vil altså si at det ikke er mulighet til å kjøre kun på batteri når det er kaldt. Det er ikke hva jeg forventet.

    Hvis det ladehybrid og batteriet er fullt burde det fungere. Dersom det er vanlig hybrid så mener jeg å huske at i alle fall på de forrige modellene så virket det bare i hastigheter under 50km/t og i kort tid, og man skal ikke trykke særlig hardt på gasspedalen før bensinmotoren kobler inn.
    Det er mulig det ikke fungerer i sprengkulde...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Hvis det ladehybrid og batteriet er fullt burde det fungere. Dersom det er vanlig hybrid så mener jeg å huske at i alle fall på de forrige modellene så virket det bare i hastigheter under 50km/t og i kort tid, og man skal ikke trykke særlig hardt på gasspedalen før bensinmotoren kobler inn.
    Det er mulig det ikke fungerer i sprengkulde...
    Funker ikke her. Den kjører på bensin motoren hele tiden, selv i EV modus. Den bruker ikke strøm i det hele tatt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    Det er en leiebil og det er en 22 modell. EV knappen gjør ingen forskjell, så det kan virke som det er mye som overstyrer.
    Det vil altså si at det ikke er mulighet til å kjøre kun på batteri når det er kaldt. Det er ikke hva jeg forventet.
    Det er vel en plug-in hybrid. Det er vel ganske vanlig at når det er kaldt kan du ikke kjøre på strøm med en gang. Slik har det vært på de jeg har hatt. Når du har kjørt en stund kan du gjerne slå over på strøm. Med kaldt menes vel under - 10°C
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.232
    Antall liker
    2.656
    Sted
    Liten by
    Det er vel en plug-in hybrid. Det er vel ganske vanlig at når det er kaldt kan du ikke kjøre på strøm med en gang. Slik har det vært på de jeg har hatt. Når du har kjørt en stund kan du gjerne slå over på strøm. Med kaldt menes vel under - 10°C
    Kjørte 10 mil uten at den slo seg over på strøm, men det var nærmere -20 da.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.711
    Antall liker
    9.328
    Sted
    Trondheim
    I -20 tror jeg ikke du kan forvente ren eldrift, men elmotoren hjelper nok til noe selv da slik at bensinforbruket blir noe mindre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.649
    Antall liker
    1.889
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Etter 40.000 kilomter på MB GLE'en er facit 0,21 l diesel pr mil og 18.6 kw pr mil. Synes det er nesten er utrolig lavt forbruk på en bil som har konstant 4 hjulstrekk og en egenvekt på 2,7 tonn.
    Blir ikke det omtrent det samme som å bruke ca 1.2ltr diesel pr mil i kr og øre?
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.506
    Antall liker
    7.516
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Etter 40.000 kilomter på MB GLE'en er facit 0,21 l diesel pr mil og 18.6 kw pr 10 mil. Synes det nesten er utrolig lavt forbruk på en bil som har konstant 4 hjulstrekk og en egenvekt på 2,7 tonn......... jeg er i allfall veldig fornøyd med den delen av bilholdet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn