Hvorhen ta fine bryllupsbilder i Trondheim?

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hei sann ærede trondheimere!

Jeg skal gifte meg 20.august (og er lovt eget lytterom når vi flytter om et år eller to), men lurer på hvor i huleste man skal ta bryllupsbildene? Noen fine plasser i nærleiken av Trondheim med litt landlige omgivelser/fin bakgrunn?
Vi gifter oss i Havstein kirke, men bildene må ikke naudsyntvis tas i nærheten av den.

Gode forslag mottas med takk! Vi har privat fotograf, går ikke via noe fotostudio.

Mvh Frode
 
M

Mr-T

Gjest
Jeg har akkurat vært gjennom samme "øvelse".. og har noen tips. Men er dessverre ikke kjent i ditt område...

1. Ta en kjøretur og sjekk ut aktuelle plasser sammen med fotografen, og ta test-bilder for å se om bakgrunner osv vil fungere.
2. Velg en plass der dere kommer til å være noenlunde i fred uten en million tilskuere.
3. Ha alltid en værsikker lokasjon som backup, man kan ikke garantere at det ikke regner...
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Mr-T skrev:
Jeg har akkurat vært gjennom samme "øvelse".. og har noen tips. Men er dessverre ikke kjent i ditt område...

1. Ta en kjøretur og sjekk ut aktuelle plasser sammen med fotografen, og ta test-bilder for å se om bakgrunner osv vil fungere.
2. Velg en plass der dere kommer til å være noenlunde i fred uten en million tilskuere.
3. Ha alltid en værsikker lokasjon som backup, man kan ikke garantere at det ikke regner...
Takk for tips! Fotografen ankommer dessverre ikke byen før kvelden før bryllupet, men en rekognoseringsrunde kan man jo ta, med eget kamera for å sjekke om det kan bli brukbare bilder av det. En fredlig plass er nok en kjempefordel, da evner man nok å være mer avslappet på bildene også. Og angående værsikkert - i og med at dette er Trondheim så er det et meget godt tips ;D
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Mange trøndere vil kanskje foreslå Lerkendal Stadion. I så fall bør du høflig takke nei. ;D

Lykke til.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
oddgeir skrev:
Mange trøndere vil kanskje foreslå Lerkendal Stadion. I så fall bør du høflig takke nei. ;D

Lykke til.
Men du kan varmt anbefale Color Line stadion? ;D ;D Kanskje Rekdal kan bidra med noen kloke ord til meg om at jeg ikke skal la meg "pisse på" i ekteskapet :)
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Langs Nideleven, utenfor Nidarosdomen, på Ringve eller på Munkholmen, bybrua eller Skansen.

Mange fine plasser!!!
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
oddgeir skrev:
Mange trøndere vil kanskje foreslå Lerkendal Stadion. I så fall bør du høflig takke nei. ;D

Lykke til.
Nei det ligger nok fortsatt noen svimeslåtte romsdalinger og annet rusk og rask igjen etter kampen, så det kan nok ikke anbefales.

Lista til Gjest er fin, sjekk ut de stedene.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
erato skrev:
oddgeir skrev:
Mange trøndere vil kanskje foreslå Lerkendal Stadion. I så fall bør du høflig takke nei. ;D

Lykke til.
Nei det ligger nok fortsatt noen svimeslåtte romsdalinger og annet rusk og rask igjen etter kampen, .....
Det skal du ikke se bort fra.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Gjest skrev:
Langs Nideleven, utenfor Nidarosdomen, på Ringve eller på Munkholmen, bybrua eller Skansen.

Mange fine plasser!!!
langs Nidelven er jo et fristende sted! Noen spesiell plass langs denne elven å anbefale?
 
M

Mr-T

Gjest
Husk for all del på at fruen må kunne komme seg til stedet i brudekjole og pene sko.... noe som jo setter føringer for å si det mildt.

Vi valgte et øde skogsvann med bilvei helt inntil. Det fungerte bra, glimrende omgivelser og ingen tilskuere.

Husk at bakgrunnen bare en er bakgrunn..... det er brudeparet som er viktig, og DERE må ha det bra når bildene tas. :)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Gjest skrev:
Langs Nideleven, utenfor Nidarosdomen, på Ringve eller på Munkholmen, bybrua eller Skansen.

Mange fine plasser!!!
Mange fine plasser rundt og inne på Kristiansten festning.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Mr-T skrev:
Husk at bakgrunnen bare en er bakgrunn..... det er brudeparet som er viktig, og DERE må ha det bra når bildene tas. :)
Som fotografen sa da jeg giftet meg første gang: " Ikke se så alvorlig ut frue, husk at det ikke er lov å slå mannen før etter tre år!" ;D ;D ;D

Varte ikke så veldig mye mer enn de tre årene det ekteskapet. ;)
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Erkebispegården, eller hele kvadranten ned mot vannet mellom prinsensgate til brua og bispegata er jo sikkert ett mye brukt område til dette. Masse flotte back drops der til bilder.

Havstein kirke ja, bra valg absolutt! Har selv vært i bryllup der, ikke mitt eget, men dog!

Ellers, utrolig hva som finne på nettet! ... http://bryllupitrondheim.no/

Kanskje dette gir ideer.

Buvika er sikkert fint sted og, masse steder der.
 

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
38
(og er lovt eget lytterom når vi flytter om et år eller to)

Det var jo en god grunn!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.588
Antall liker
27.756
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
laidback skrev:
(og er lovt eget lytterom når vi flytter om et år eller to)

Det var jo en god grunn!
Muligens litt unødvendig malurt i begeret, men du skal være forsiktig, gutt, med å stole på denslags løfter gitt før bryllupet....

mvh

Edit: Come to think of it: Det er neimenn ikke sikkert at du kan stole på denslags løfter gitt etter bryllupet, heller!
 

laidback

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
144
Antall liker
38
Muligens ment som en spøk og ikke som malurt.

Bakklandet derimot ser fint ut for litt anderledes bilder. Det kan kanskje bli vanskelig med uforstyrret fotografering.

Lykke til med bryllup, ekteskap og lytterom!
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Spiralis skrev:
Gjest skrev:
Langs Nideleven, utenfor Nidarosdomen, på Ringve eller på Munkholmen, bybrua eller Skansen.

Mange fine plasser!!!
Mange fine plasser rundt og inne på Kristiansten festning.
Unngå retterstedet!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Mr-T skrev:
Husk at bakgrunnen bare en er bakgrunn..... det er brudeparet som er viktig, og DERE må ha det bra når bildene tas. :)
Som fotografen sa da jeg giftet meg første gang: " Ikke se så alvorlig ut frue, husk at det ikke er lov å slå mannen før etter tre år!" ;D ;D ;D

Varte ikke så veldig mye mer enn de tre årene det ekteskapet. ;)
Endte det med gammeldags jernpanne eller dobbeltbunnet Høyang Polaris? ;D

Barbaresco skrev:
Spiralis skrev:
Gjest skrev:
Langs Nideleven, utenfor Nidarosdomen, på Ringve eller på Munkholmen, bybrua eller Skansen.

Mange fine plasser!!!
Mange fine plasser rundt og inne på Kristiansten festning.
Unngå retterstedet!
Ikke helt sikkert enda om det egentlig ikke er det mest passende stedet i praksis. :-\ Neida, det er kanskje en jinx for alt jeg vet. Men det er noe jeg vil komme med som ikke er spøk, og det er en mening om valg av fotograf. Jeg håper for deres del at dette er en person med litt erfaring, og som virkelig er en dyktig portrettfotograf. Det er nemlig ikke bare bare, og det er svært få amatører som ikke kan kommunisere skikkelig med objektene, selv de flinke.

Personlig ville jeg aldri valgt en som ikke er fotograf til de offisielle bildene. De er de viktigste bildene som blir tatt i deres liv. Bildene fra festen kan en dyktig amatør ta seg av. Selv har jeg tatt slike bilder flere ganger, og har gjort en god jobb. Men de offisielle bildene til takkekortet har jeg alltid nektet å ta på meg.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Tkr; jeg lever faktisk i troen på eget lytterom ;D Det er et lite men - fruen krever at det skal være en stor TV der så det kan benyttes til film også - men så lenge hun er enig i at film er best i stereo så er det greit :)
 

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Innlegg
4.044
Antall liker
1.837
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Hvis du ønsker en fin bakgrunn, kan jo bildene tas i et av de mange lytterommene i Trondheim ;)
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Baluba; det er som du ganske riktig antyder en glad amatørfotograf vi kommer til å bruke, men tror ikke det skal bli noen stor baluba av den grunn. Han har klart å ta utmerkede bryllupsbilder før, så får bare håpe det blir like bra denne gangen :)
Det koker ned til dette; vi har uheldigvis begrenset med penger, så vi ble tidlig enige om at selve bryllupsreisen var det vi ville legge bra med penger i, samt middagen på bryllupsdagen. Og at om noe ikke skulle bli perfekt (feks bildene), så er det viktigste at vi faktisk svarer ja til hverandre i kirken :D :D
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
John_Harald skrev:
Hvis du ønsker en fin bakgrunn, kan jo bildene tas i et av de mange lytterommene i Trondheim ;)
Jeg kan jo foreslå for fruen at tagningen av bryllupsbildene kombineres med lyttetreff i NAF (Nidaros Audio Forening) ;D ;D
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.094
Antall liker
285
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da jeg giftet meg i 1979 ble vi fotografert i Småbergan (bodde like ved). Storsteinen, med utsikt over byen kan være ypperlig.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.935
Antall liker
594
Det er en fin port (bue) i festningsmuren, med utsikt mot Domen, det kan være et bra sted, dersom ikke vegetasjonen har tatt over utsikten i de siste, agressive løvtrær.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Gode konkrete forslag i de to siste innlegg :)

Skal ta en rekognoseringsrunde på de to nevnte plasser!!
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
nescafe skrev:
Han har klart å ta utmerkede bryllupsbilder før, så får bare håpe det blir like bra denne gangen :)
Prioriteringen er fair, men for å være rettferdig også mot fotografen er det viktig å ha forventningene på rett sted. Noe av det som ofte skiller en glad amatør fra en proff i dette feltet er konsistens; jeg har tatt bilder i noen bryllup (typisk samme rolle som baluba beskriver), og vil mene at mine beste skudd ofte overgår fotografen som tar betalt for moroa. Jeg kjenner folk bedre, har mer tid og virker mindre skummel.

Men: i en del tilfeller tar det timer mellom hvert bilde det er verdt å samle på, helt greit når jeg leker hobby, utilgivelig om man absolutt vil ha et øyeblikk fanget. Man betaler for en som kjenner location, som vet hvordan lyset utvikler seg i løpet av dagen, som vet hvor man løper når regnet ramler ned, en som har blitsoppsett til noen titusenlapper for å motkjempe sola, en som har gjort dette ofte nok til at resultatet blir rimelig bra hver eneste gang.

Det er helt kurant å ikke ville betale for en proff fotograf, men ikke la det gå utover den utskremte om resultatet ikke er topp.
 

pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
5.477
Antall liker
3.309
Torget vurderinger
1
nescafe skrev:
(og er lovt eget lytterom når vi flytter om et år eller to
Gratulerer med forestående bryllup! Viktig å avtale dette med omfangsrik Hi-Fi i forkant, ellers blir det fort motbakke resten av livet. Selv inntok jeg retten til basskasser i stua i min ektepakt. Hun protesterte etterpå fordi de var så store (220cm) men jeg sa at siden hun ikke hadde inntatt noe slikt forbehold i forkant, så kunne hun ikke gjøre det gjeldende i etterkant. Noe hun da aksepterte. (Hun er advokat).
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Hva med Sverresborg museum. Like ved Havstein, og masse natur og gamle bygninger.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Dersom dere kjører rundt og spaner, tenk på lysforholdene når bildet skal tas. Utrolig viktig.

Innendørs back-up må jo kunne være i lokalet til Audioroyal..??
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Dersom dere kjører rundt og spaner, tenk på lysforholdene når bildet skal tas. Utrolig viktig.

Innendørs back-up må jo kunne være i lokalet til Audioroyal..??
Eller i Ravnkloa:



? :D
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Finnes Ravnkloa enda? Kjøpte de flotteste sjøkreps i historien der for 15 år siden. Suverent sted for bryllupsbilde også.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Joda. Det er 2 flotte butikker i det samme bygget der nå - en fiskehandler med et enormt utvalg og Rafnklau - butikken til Calle Fegt (Norges største Riesslingekspert og eier av Trondheims beste restaurant - Credo).
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
pengesluk skrev:
Finnes Ravnkloa enda? Kjøpte de flotteste sjøkreps i historien der for 15 år siden. Suverent sted for bryllupsbilde også.
Regner med det var noe for deg ja. ;D ;D ;D
 

OAlex

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.11.2006
Innlegg
3.050
Antall liker
1.418
Sted
Trondheim
Det kan være gunstig å ha en innendørslokasjon tilgjengelig. Et museum kan passe. Benytt blits i reflektor plassert så høyt som mulig over paret. Brudeparet bør ha litt avstand til bakvegg (liksom de fleste høyttalere). Jeg tok bildet under til min søsters bryllup. Litt dumt at det mest tøysete bildet ble best eksponert :)
 

Vedlegg

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.536
Antall liker
102.879
Torget vurderinger
23
Dette er da ikke et tøysete?? Illustrerer bedre enn mye hva som egentllig ligger foran en stakkar som våger seg utpå. Et ÆRLIG bilde, genuint "Moment of Thruth". Men lokasjonen var bra. Finnes noen flotte egnde steder inne i N'Domen, sjekk ut den.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Så var man en gift mann :) :) :)
Alt gikk vel, vi rakk akkurat å ta ferdig bildene før regnet begynte å øse ned :eek:

Bildene ble tatt i en park ved sykehuset, og på helikopterdekket på St.Olavs hospital, begge deler fungerte utmerket! Har ikke fått sett gjennom alle bildene ennå, men det vi hittil har sett er vi meget fornøyd med, selv om jeg ikke er veldig fotogen ;D

Legger ved et bilde fra helikopterdekket!

Mvh Frode
 

Vedlegg

M

Mr-T

Gjest
Kjekk brudgom også vel? :)

Kult valg av lokasjon. En højdare..... bokstavelig.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.725
Antall liker
9.351
Sted
Trondheim
Da var det kanskje dere jeg så? Kjørte oppover Byåsveien ca kl 13 på lørdag og så en bryllupspyntet svart Skoda (tror jeg det var) som kom ut fra veien fra Havstein kirke.

Gratulerer
 
Topp Bunn