Alt til hus og bolig Hvorhen i Bergen er det fint og bo ?

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Sønnen våres jobber med utgangspunkt i Haakonsvern og nå ønsker han og kjøpe en leilighet i Bergen, men hverken han eller jeg har peiling på hvor i Bergen det er greit og handle/bo.
Det han er ute etter er noe som ikke er så himla langt i fra basen og kanskje heller ikke så langt i fra Bergen sentrum.
Pr i dag så bor han i Olsvik og tidligere ved Danmarks plass, men han har alikevel ikke noe annet og si om de plassene enn at det var greit, men at parkering ved Danmarks plass var vanskelig........ så kanskje litt ut i fra sentrum ?

Håper dere Bergensere kunne komme med noen tips på plasser vi burde titte litt ekstra på....... er det kanskje noen nye byggeprojekter i Bergen ?
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Tja....
Loddefjord er jo ikke lenger det helveteshølet det var. Det er ryddet opp kraftig der, og det er jo sentralt både i forhold til kommunikasjoner innover til byen og til Håkonsvern. Det er jo fint utover på øyene, men da må han over enten Askøybroen eller Sotrabroen, noe som er en prøvelse.
Olsvik/Skålevik/Drotningsvik er helt greie områder, IMO. Det er også fint og landlig rundt Håkonshella/Alvøen, men prisene er deretter. Skarehaugene er også fint, men så nær Flesland at flystøyen kan være betraktelig.

Mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Tja, det hele spørs vel på hva han har av krav til bolig, i kombinasjon med pris.
Er han avhengig av å bruke bil til og fra jobb? Bompenger vil jo utgjøre litt i mnd.
Foruten de områdene tkr nevner, vil jeg kanskje tilføye Mathopen, samt Bjørndalsskogen - selv om det i sistnevnte område har vært litt turbulent i et av borettslagene.....
Fyllingsdalen er jo ikke superlangt unna, heller, og ytre del av Laksevåg kan kanskje vurderes.

mvh
Proffen
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg tror budgettet hans ligger på 4-5 mill og han vil gjerne ha en 3 roms.
Det er egentlig jeg som er pådriver for og få han til og kjøpe seg en plass...... fordi nå for tiden seiler han mye og da tjener han godt og en leilighet er som regel en god innvestering bare man finner riktig plass og sted.
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det første jeg også tenker er området rundt Loddefjord og Vadmyra. Gode bussforbindelser, og forholdsvis kort avstand til både sentrum og Haakonsvern.
Loddefjord har Vestkanten, og der kan du handle det meste, samt nærheten til Vannkanten med bad, bowling og curling.

Hilleren er fint, men der er det også flystøy.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Tror jeg ville vurdert noe på Fantoft eller nordover mot Nesttun eller Skjold. Gjerne langs bybanen. I sentrum er Nordnes, Sandviken og Nygård samt Fjellsiden greie plasser å bo. Jeg har også bodd på Landås tidligere men det er litt dødt og øde, så jeg vil egentlig ikke anbefale området.

Plasser jeg ikke liker er vel Åsane, Arna, Loddefjord, Fyllingsdalen, Laksevåg/Gyldenpris/Lien er heller ikke spesielt trivelig men Kronstad er ikke så ill, ganske sentralt og gangavstand om men har god tid og det er pent vær. Hvis man vil litt ut av sentrum er ikke Sør på Askøy helt ute, for båten fra Kleppestø til Torget tar 15 min og det er ikke noen parkeringsproblemer og slikt. Men det er litt med plunder å reise til og fra på kveldstid om man ikke kjører.

Men dette er jo mine prioriteringer, og mange har helt andre steder de liker og ikke liker.
 

OMF

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2002
Innlegg
15.858
Antall liker
8.854
Sted
Bergen
Torget vurderinger
14
Jeg ville vel ikke anbefalt Vadmyra (Eller resten av området rundt vestkanten for den saks skyld)

Det er mange som trives veldig godt på Laksevåg.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
For 4-5 mill bør det ikke være så alt for vanskelig å finne noe som ligger gunstig til ifht arbeidssted.
Må det være leilighet, eller kan rekkehus evt vurderes.....?

mvh
Proffen
 

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Innlegg
2.597
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
For 4-5 millioner får en mye bra utvalg i Bergen. Fyllingsdalen/Bønes er bra sted å bo, og sentralt. Bor selv i Bjørndalsskogen hvor det kjapp vei til alt, og kort vei uten kø til Håkonsvern og 8 min til sentrum, og 12 min. til flyplassen. Prisene er også langt under Fyllingsdalen/Bønes. Vadmyra/Loddefjord er nok på vei der de var tidligere dessverre og anbefales ikke...
 
  • Liker
Reaksjoner: OMF

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg tror i all hovedsak at det er leilighet som frister mest da han kan være borte i ukesvis når de er ute og seiler, men et rekkehus er kanskje like enkelt og reise i fra ?...... har ikke tenkt så langt egentlig.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
For 4-5 mill bør det ikke være så alt for vanskelig å finne noe som ligger gunstig til ifht arbeidssted.
Må det være leilighet, eller kan rekkehus evt vurderes.....?

mvh
Proffen
Jeg tenkte det samme.
Det er jo også litt vanskelig for oss forumister å vurdere hva sønnen til trådstarter har av krav som må oppfylles før en bolig går fra "helt grei" til "topp".
mvh
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Jeg ville vel ikke anbefalt Vadmyra (Eller resten av området rundt vestkanten for den saks skyld)

Det er mange som trives veldig godt på Laksevåg.
Jeg tror kanskje at man skal være forsiktig med å skjære hele Vadmyra over en kam.
Slik jeg kjenner området, bør det være helt kurant i f eks det som kalles Klasakjønnet, mens man kanskje skal styre litt mer unna områdene i nærheten av Prix`en og idrettshallen (er vel det som kalles Vestre Vadmyra....)

mvh
Proffen
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Kanskje dette kan være aktuelt:

Det er 11 minutter å kjøre til Haakonsvern:
breivikdalen.jpg

Og 14 minutter å kjøre til sentrum:
til sentrum.jpg
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Takker så mye for tips, jeg skal videreformidle det hele til ham, så kan han og kjæresten begynne og sondere litt. Det med Bjørndalsskogen hørtes veldig intresannt ut, skal be han og ta en ekstra titt på det området........ og er det et område med turterreng så er det et kjempepluss for både han og kjæresten er noen ordentlige "fjellgeiter"......... godt at de liker det for guttungen må holde seg i form......... i lange perioder når de er på oppdrag så får han ikke trent, så når han er hjemme så forsvinner han ut til skau's eller fjell's for og finne igjen formen.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Kanskje dette kan være aktuelt:

Det er 11 minutter å kjøre til Haakonsvern:
Vis vedlegget 709337

Og 14 minutter å kjøre til sentrum:
Vis vedlegget 709338





Det så kjempefint ut og midt i blinken for han........... det var så fint at kona lurte på om vi skal bli Bergensere også.......
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det så kjempefint ut og midt i blinken for han........... det var så fint at kona lurte på om vi skal bli Bergensere også.......
Da bør han ta seg en tur og sjekke ut der.
Madamen var nyfiken på det derre prosjektet, men har slått det fra seg.
Imho ligger prosjektet feilvendt mtp solforhold, litt sånn i skyggen....
Og selv om prisen i utgangspunktet kan virke forlokkende, skal man nå engang begynne å betale på fellesgjelden, og den er ikke liten. Lurer på om det er i størrelsesorden 3,5mill for de største leilighetene.
Da ville jeg før ha kikket på de nyere leilighetene som finnes i Kjøkkelvik.

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Takker så mye for tips, jeg skal videreformidle det hele til ham, så kan han og kjæresten begynne og sondere litt. Det med Bjørndalsskogen hørtes veldig intresannt ut, skal be han og ta en ekstra titt på det området........ og er det et område med turterreng så er det et kjempepluss for både han og kjæresten er noen ordentlige "fjellgeiter"......... godt at de liker det for guttungen må holde seg i form......... i lange perioder når de er på oppdrag så får han ikke trent, så når han er hjemme så forsvinner han ut til skau's eller fjell's for og finne igjen formen.
Var for moro skyld inne på Finn. JK ser ut til å har rett ang. prisene i Bjørndalsområdet. Der ligger det bl. a. en enebolig med et mål med tomt og garasje til rundt 4 mill. Ikke galt.

Mvh
 

skinnyboy

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.06.2003
Innlegg
838
Antall liker
420
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Forslaget om Breivik Brygge vill jeg slått fra meg med tanke på fellesgjelden.
Kjedelig å betale «10 000» i husleie, og like mye eller mer på et lån.
Vedlikehold koster penger, så at fellesutgifter går mye ned tviler jeg på.

Bjørndalsskogen er vel en liten «skjult perle», og jeg kan anbefale.
Kjørte drosje her i Bergen for noen år siden, og oppdaget mange skjulte perler, selv om jeg følte at jeg visste mye om de fleste bydelene fra før, som oppvokst her i byen.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Det er mye som er positivt med Bjørndalsskogen, men et ankepunkt kan være at det blir litt for "midt i mellom" alt..... ;)
Nu vet vi jo hvor karen skal jobbe, men vi vet nada om hva og hvor frøkna skal ha sitt daglige virke.....
Det kan jo være greit å finne et sted å bo som vil fungere som et slags kompromiss for begge, sånn mtp reisevei/tid, kanskje..........?

Rushtrafikken i deler av Bergensområdet er jo ikke alltid like gøy!

mvh
Proffen
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.514
Antall liker
7.559
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Frøkna har et år igjen på sykepleier utdanningen sin og jeg har ikke hørt noe om noe samboerskap, så det er i utgangspunktet guttungen som skal en leilighet, så den må nok først og fremst tilpasses hans behov og arbeidssted.

Jeg har egentlig anbefalt han om å søke tjeneste i kystvakten for og få en mer forutsigbar fremtid og ikke minst så han vet litt mer om når han har fri og ikke, slik det er nå er det vanskelig og planlegge noe som helst for ham......... plutselig så ligger de 6-8 uker på verkstedet i Mandal og så får de plutselig beskjed om at de har 48 timer på og komme seg til Tromsø, så det er en veldig uforutsigbar tjeneste han har........ på den annen side så kan han tjene 100k i måneden slik det er nå hvilket jo vil komme godt med når man skal betale på en evt ny leilighet........... valgets kvaler :)

Men det Breivik brygge opplegget synes jeg så så fint ut at jeg kunne tenkt meg og bodd der selv......... jeg savner fjordutsikt..... VELDIG.
 
Sist redigert:

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hvordan trives han i Olsvik da?
Trives meget godt selv, serru....... ;)

mvh
Proffen
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.581
Antall liker
27.714
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Rushtrafikken i deler av Bergensområdet er jo ikke alltid like gøy!

mvh
Proffen
Det kan jeg skrive under på!

Selv bor jeg ute på øyene, og jeg hadde anbefalt å se litt på Askøy/Sotra, hadde det ikke vært for de håpløse trafikkforholdene.

Mvh
 

tjua

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.08.2012
Innlegg
2.309
Antall liker
1.743
Sted
Bergen
Alle alternativ innenfor bompengeringen mot sentrum må nøye sjekkes ut mht parkering etc. Det begynner å bli mange strenge reguleringer mht parkering ute i gaten, forslag om avgasfrie områder etc så sjekk det ut, spesielt dersom man benytter bensin eller diesel.
Dersom fjelliv så kan evt Melkeplassen være et alternativ, kan dog bli plaget av litt arbeidskø, men er man i Marinen er vel ikke det noe stort problem.
Sjekk gjerne ut Kjøkkelvikdalen - Lyderhornslien, under Lyderhorn som frister til kjappe turer, og ved rett lokasjon gode solforhold dersom man kommer litt opp i høyden - dog ikke direkte havutsikt med mindre man kommer helt ut i Nedberget (eneboliger 70/80 talet)

mvh
PerM
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Man flytter ikke hit frivillig, da er man skadet. Som sønn av marine-mann som brakte uskyldige meg fra Vesterålen til plaskeland i knøttalder pga jobb vil jeg innstendig oppfordre deg til å be din sønn om å tenke på sine kommende barn og heller vurdere Kautokeino, Svalbard, Sibir, Tsjetsjenia eller Tsjernobyl. Anywhere but here.

Det er et sorgens kapittel hele området og ingen sted er bedre enn andre. Man blir bokstavelig talt levende begravd i en sølepytt under en evig mørk skygge.
Skulle ønske jeg spøkte, men her er det ikke levelig for mennesker.

Forøvrig er det ca 10% mindre regn på vestsiden av Lyderhorn enn sentrum, så hvis det er brutalt å bo i Olsvik fordi man ser neste regnskyll komme innover, da kan man trøste seg med at de andre bydelene ikke så noe som helst - der la den neste seg bare oppå den forrige.

Fra alvor til alvor, faderen har alltid vært ekstremt glad for at han stort sett har holdt seg på vestsiden med hensyn til Haakonsvern. De siste 15 årene bodde han i Olsvik og senere Drotningsvik, før det bodde han i Lønborg rett nord for sentrum.
Det var tidvis et eventyr trafikkmessig selv om mye av trafikken har blitt skremt vekk av politikerne de senere år.

Personlig liker jeg fred og ro og finner det best i Åsane hvor det er mye spredt bebyggelse med lite trafikkstøy i forhold til mange andre bydeler. Kritisk for min del er mye natur-muligheter rett I nærheten uten å treffe mye folk, men det er langt til Haakonsvern.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.578
Antall liker
2.772
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Nå ble jeg nesten litt nysgjerrig, coolio. :D
Hvor i Vesterålen er det du har trødd dine barnesko?

mvh
Proffen
 
Topp Bunn