Hvorfor..?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Ille sak som jeg håper finner veien til riksmediene. Hvis du forsøker å insinuere at pressen lukker øynene fordi "feil" folk er involvert, må du tenke deg om en gang til.
Ser av dateringen, at artikkelen er lagt ut idag. For alt jeg vet kan det jo godt være at det blir jobbet redaksjonelt med saken. Ikke alle nyheter raser ut på nettet umiddelbart, helt vanlig at saker blir "bygd" ut og ettersjekket før publisering. www.rights.no er vel heller ingen sannhetskilde en skal stole 100% blindt på. Bl.a vil et burkha-bilde som Rights bruker som illustrasjon, være helt på trynet, bilder fra åsted etc. kan jo være en løsning. Illustrasjonsbilder som det her har ingenting med seriøs nyhetsdekning å gjøre.
Kanskje en papiravis i morgen??

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg insinuerer ingenting, jeg synes bare det er utrolig at en alvorlig sak som dette ikke er blitt kjent i media, da det skjedde for ganske lenge siden, de burde klart å lage en sak på det nå.

At politiet ikke har andre muligheter enn å sende denne stakkars ungen tilbake til sin "mann" er bare tragisk, og for alt vi vet er dette toppen av isfjellet, det ble oppdaget ved en tilfeldighet.

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Dette har naturligvis ikke noe med islam å gjøre, og kunne naturligvis like gjerne skjedd dersom mannen var fra Namdalen.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Dette har naturligvis ikke noe med islam å gjøre, og kunne naturligvis like gjerne skjedd dersom mannen var fra Namdalen.
Ja, selvfølgelig.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg blir fysisk dårlig at dette, nå må det snart bli mulig å renske opp i denne dritten, hva i alle dager er det vi driver med her i landet? Finner ikke ord...

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
Jeg tror ikke slike ting begrenser seg til dette landet. Tragisk er det uansett.

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Antall liker
4
Denne mannen fortjener kun en ting..............

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Oppslag i Dabladet nå...og resten følger nok på i kjent stil...

En helt jævlig sak selvsagt, håper mannen blir funnet skyldig, dømt og utvist for godt. Men det handler nok ikke om islam isolert sett - men kultur(av det slaget vi ikke skal tolerere noe som helst av)...og en syk sadist.

Kanskje ikke Namdalen, men hvem vet. Det mangler ikke jævlige historier her eller ellers i Europa.

Håper jenta ikke er fullstendig ødelagt og blir tatt vare på.

O.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Hva skal man si ? Blir helt matt av dette, det sykt, sykt og atter sykt!
Nei, selfølgelig har dette ingenting med Islam å gjøre. Syns det er grunn til å påminne om hva sjefsImamen sa på NRK her i nylig.." Det er ikke kvinnene i det Islamske Norge som blir undertrykte, det er mennene!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.968
Syns det er grunn til å påminne om hva sjefsImamen sa på NRK her i nylig.." Det er ikke kvinnene i det Islamske Norge som blir undertrykte, det er mennene!
...underforstått; det norske samfunnet legger begrensninger på måten islamske menn kan behandle kvinner på i henhold til deres religion og kultur.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.246
Torget vurderinger
2
Fryktelig. Fins det ikke en sharialov som dekker sånt.
I såfall burde den typen vært utlevert til det. Finner nok en kjønnsdel og kappe av. Under beltestedet.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Selv islamister har vel ikke kjønnsdeler OVER beltestedet?

O.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Så du tror ikke det skjer med ekte gode norske nordmenn??
Har selv vært på krisesentre rundt omkring. Finnes nok av eksempler på ekte gode norske nordmenn som importerer kvinner fra f.eks Øst-Europpa. Mishandler og fornedrer de på det mest jævlige, før de etter en tid kaster kvinnene på dør. Så importerer de nok en ny dame. Det her skjer ikke bare engang, to ganger eller tre ganger. Skrekkeksemplene er oppe i 6-7 ganger!! Behandlingsapparatet står maktesløse og ser på at historien gjentar seg gang på gang. Det er dritkjipt for kvinnene som rammes, og det koster samfunnet penger og ressurser (som enkelte her er så opptatt av).
Skulle jeg følge din tankegang og føre innlegg på, ville jeg nå ha fortsatt med at sånn er alle norske menn som finner seg kone utenfor landegrensene, ispedd en eller annen "småvittig" "morsomhet". Må skuffe deg, fordommer og forutinntatthet unngår jeg helst.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.246
Torget vurderinger
2
Det er også godt dokumentert at det er mye mishandling i helnorske ekteskap. Og i kristne miljøer. Det unnskylder selvfølgelig ikke volden som skjer i importekteskap. Syns det er like jævli uansett hva slags religiøs tilhørighet voldsutøveren har. Overgrep er det uansett.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Så du tror ikke det skjer med ekte gode norske nordmenn??
Har selv vært på krisesentre rundt omkring. Finnes nok av eksempler på ekte gode norske nordmenn som importerer kvinner fra f.eks Øst-Europpa. Mishandler og fornedrer de på det mest jævlige, før de etter en tid kaster kvinnene på dør. Så importerer de nok en ny dame. Det her skjer ikke bare engang, to ganger eller tre ganger. Skrekkeksemplene er oppe i 6-7 ganger!! Behandlingsapparatet står maktesløse og ser på at historien gjentar seg gang på gang. Det er dritkjipt for kvinnene som rammes, og det koster samfunnet penger og ressurser (som enkelte her er så opptatt av).
Skulle jeg følge din tankegang og føre innlegg på, ville jeg nå ha fortsatt med at sånn er alle norske menn som finner seg kone utenfor landegrensene, ispedd en eller annen "småvittig" "morsomhet". Må skuffe deg, fordommer og forutinntatthet unngår jeg helst.

Gikk det greit å få visum Eros? George kan være streng har jeg hørt.

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var mitt poeng også...dette skjer og har skjedd altfor ofte, også hos naboen...

En god venn jobbet på krisesenter for noen år siden, og fortalte bl.a en historie om 2 menn som systematisk mishandlet en kvinne som satt i rullestol. Disse mennene var hennes mann OG sønn...dette var på den norske bygda, og det hadde pågått i årevis...så ikke kom her med Namdalen..

Når det er sagt, i en del av disse kulturene vi helst skulle hatt en eller flere paradigmeskifter i NÅ, så skjer det altfor ofte...så alt som kan gjøres bør gjøres. Ingen tvil om det.

O.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Gikk det greit å få visum Eros? George kan være streng har jeg hørt.

Tok meg 20 minutter, så jeg må vel i bunn å grunn være ganske grei da, også i George's øyne. ;)

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Tok meg 20 minutter, så jeg må vel i bunn å grunn være ganske grei da, også i George's øyne.  ;)
Får du tid til konsertbesøk på en slik tur?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Får du tid til konsertbesøk på en slik tur?
Topic:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=134447
http://www.dagbladet.no/nyheter/2006/10/17/480058.html

Off Topic:
Hvis spørsmålet ditt gjelder USA.
Konserter? Åja! Har foreløpig billetter til Detroit Cobras + King Khan i Santa Ana
The Cramps i LA + San Fransisco
New York Dolls + Supersuckers + Chesterfield Kings i LA

Tar konserter litt som de kommer, men disse er ihvertfall spikret.

Hvis du mente til/fra Ambassaden idag. Åja!! Big Dipper har flyttet til nye lokaler i Torggata Bad. Åpning med akustisk versjon av det fantastiske garagebandet Cynics fra Pittsburgh/USA (de spiller på Gamla til fredagen) Et av verdens beste garageband, som jeg forøvrig har sett tre ganger hittil i år. (London, Rotterdam og Moss) ;D ;D

B

bamsemann

Gjest
DETTE ER RETT OG SLETT HELT GRUSOMT!!!!!

FORFERDELIG... HELT JÆVLIG...

bamsemann.. :)

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
300
Ja, det skal visst være ekstra ille i Namdalen ;D...

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Off Topic:
Hvis spørsmålet ditt gjelder USA.
Konserter? Åja! Har foreløpig billetter til Detroit Cobras + King Khan i Santa Ana
The Cramps i LA + San Fransisco
New York Dolls + Supersuckers + Chesterfield Kings i LA
Off topic continued:

Når jeg leser dette får jeg lyst til å bli journalist.
:)

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vel mitt poeng var faktisk ikke å starte atter en islamdebatt, jeg er klar over at også norske menn er i stand til mishandling og misbruk av mindreårige, det er ikke nødvendig å gå i skyttergravene med en gang noen prøver å ta opp dette problemet. Poenget er hvor hjelpeløse vi ser ut til å være angående å stoppe dette og gjøre noe med det uansett gjerningsmann. At politiet er nødt til å sende det man antar er et barn tilbake til en psykopatisk drittsekk er uholdbart. Når man så hvilke skader hun hadde og visste at hun var her alene, uten andre kjente som kunne hjelpe henne, burde man ALDRI tillate at hun skulle tilbake til ham. Man snakker om Stockholm-syndrom i andre sammenhenger, men tror at en som er i en situasjon som det hun var, gladelig ønsker seg tilbake til helvetet? Om ikke barnevern eller politi har myndighet til å gripe inn her så bør de få det. Og mannen som nektet for at det var noen i leiligheten mens huset ble evakuert pga. brann, hvorfor ble ikke kan satt inn for mordforsøk, og mishandling med en gang?
Det ble stor oppstandelse da Natasha eller hva hun het var blitt holdt fanget, naturlig nok, men man ser ikke samme oppstandelse når en fra andre deler av verden er litt holdt fanget og mishandlet, hvorfor denne forskjellen, er ikke disse jentene like verdifulle, eller tror man at de faktisk liker dette? Det er dette som er rasisme, statlig rasisme, overfor hjelpeløse unge jenter som ingen bryr seg om.

Angående norske menn som importerer og mishandler gang på gang så er det, så vidt jeg har fått med meg, nå kommet i gang en slags svarteliste eller register tror jeg, hvor de ikke får hente inn flere om de står der.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Komponenten: Var ikke noen mening fra meg å gå i noen skyttegrav. Blir bare så j... oppgitt over enkelte's flåsete innlegg, noe som var mitt mål med den norske vinklingen. Sjekk siste side på muslimdebatten, får ettehvert problem å ta enkelte motdebatanter seriøst. "Noen" skjønner ikke hvor jeg vil med "brunskjorte"-begrepet. Dårlige vitsing i etterkant av å ha kjørt side opp og side ned med "seriøse" og "velformulerte" innlegg. Ha!!
:p

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Antall liker
422
Sted
Sola
Sikkert fin tur, men kan dere ikke ta den dialogen på telefonen eller PM?
Av respekt for temaet og trådstarter, blir liksom så grenseløst out of place...

O.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Hvilken straff vil denne mannen få? Han importerer det som mest sannsynlig er et barn, forfalsker papirer og gifter seg med henne. Han mishandler henne på det groveste, han holder henne fanget, og han risikerer livet hennes både med mishandlingen og ved å nekte for at hun er i leiligheten da det oppstår brann. Etter alt dette er han fremdeles en fri mann.
Eneste grunnen til at dette ble kjent var at HRS dro fram saken. Hvor mange andre lignende saker finnes det?
Når det gjelder import av ektefeller MÅ det bli en ordning med registrering, oppfølging, tvungen norskopplæring og en slags fadderordning hvor den som kommer får oppnevnt en utenforstående person som de kan henvende seg til om det blir problemer. I starten er dette kjempeviktig for å unngå at slikt som dette skjer. Nå har de ingen, de kan ikke språket, de er helt avhengig av at den personen de havner hos behandler dem bra
Og dette gjelder alle, også de som gifter seg med norske menn. Om noen hadde kjent til henne, om hun hadde noen hun kunne kontakte, og som hadde plikt til å følge litt med og spørre henne hvordan hun hadde det så kunne dette vært avdekket. Nå ble det oppdaget ved en tilfeldighet og selv da ble det håndtert på en aldeles hjelpeløs og tafatt måte.

Slike som han må ikke få bli i landet uansett statsborgerskap, den eneste måten å hindre at slikt skjer igjen er at straffen svir, og det gjør den best ved å bli sendt tilbake til der man kom ifra. Hun må selvsagt få bli, og takket være drittsekken er hun vel avhengig av oppfølging av leger og psykologer i lang, lang tid, om hun i det hele tatt noensinne kommer over dette.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Slike saker er tragedier fra ende til annen. Men dersom HRS har gjengitt saken med et visst innslag av rimelig virkelighetsbeskrivelse, må jeg få spørre meg selv om hva i helvete er det i så fal Polititiet tenker på?

Om vi nå greier å se bort frra at tragedien har sider av kulturell karakter: Her er et mishandlet barn, politiet sier at barnet ikke er samarbiedsvillig, og sender det tilbake til torturkammmeret. Tror vi på dette? Hvem er i så fall forbryteren her? Det må være minst to!

Det er utgangspunktet for tragedien som har klare kulturelle trekk; nemlig det at det lar seg gjøre å kjøpe en barnebrud. Dernest at det lar seg gjøre å maskere henne og la henne leve i et helvete i vår midte. Dette må vi som samfunn ta lærdom av, det er igjen på tide at vi tar undertrykkelseskultur på alvor, og får med oss folk fra Shabana-fløyen ut på gatene. Kvinner og barn kan ikke ha det sånn.

Det er en del sider av dette som også er av ikke-kulturell karakter. Normalmannen (uansett opphav) ville aldri ha en barnebrud, og ville aldri torturere henne. Foreløpig har vi ikke sett lignende tilfeller fra vårt eget land, (bortsett fra at det foregår fryktelig mye faenskap bak husets fire vegger også her) men nå senest i Belgia hadde vi en parallell sak (Prikopil), i USA ser vi fra tid til annen foreldre som sperrer sine barn inne i bur eller på små trange rom i årevis, og serverer løgnehistorier om dødsfall etc. Dette er enkeltmenneskers tragiske avvik, til tross for at det i dette konkrete enkelttilfellet altså ble muliggjort av kulturelle årsaker.

Som samfunn er vi i Norge (som på Island og i Finland f.eks) vant til gjennomsiktighet og at naboen ser oss. Den tiden er over. Ref en annen tråd her der to eldre lå døde i uker mens de skulle vært tatt hånd om av hjemmehjelpstjenesten. Naboene i den tragiske saken vi her diskuterer følte også at noe var galt, men storsamfunnet hadde altså ikke grepet inn. Det var en absurd tilfeldighet som en brann, der Politiet måtte forklare mannen (igjen gitt at HRS omtaler saken tilnærmelsesvis rett) at han ville bli tiltalt etter mordbrannparagrafen, som fikk denne saken på kartet. Om den samme instans sender offeret tilbake etter noe slikt, uten å kunne fastslå identitet og alder, da handler de vitterlig utenom alt normalt folkevett.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Helt klart stort sett enig i dette Pompel, men spørsmålet er rett og slett hva politiet har myndighet til. Han hadde vel papirer som viste at dette var hans kone og at hun var 21 år. Hva kan de da gjøre, har de rett til å nekte å sende henne tilbake når hun ikke nekter selv? De burde ha det, men jeg tviler på at de har.
Er ikke helt enig i at normalmannen ikke vil ha en barnebrud, i enkelte kulturer vil de faktisk det, i Afghanistan f.eks er det veldig utbredt, finner ikke tallet i farten men så vidt jeg husker er flertallet giftet bort før de er 16 år. De er så hysterisk redde for ikke å få en jomfru at de da gifter seg med et barn for å sikre seg. Og som tidligere nevnt og tatt opp her så tillater man giftermål med barn begrunnet i saken mellom Muhammed og Aisha.
Grunnen til torturen kan være at han trodde at hun ikke var jomfru, de dreper gjerne også for dette om de må. Når man gifter seg uten kjærlighet fra noen parter er det ikke rart det forekommer vold, han sjekket kroppen og tennene, det var kriteriet fra hans side for å ta henne. Sykt!
Det er nok ikke enkelttilfeller dessverre, det er mer utbredt enn vi liker å tro.
Men i vårt land er det vårt ansvar å sørge for at dette ikke skjer. Denne mannen visste utmerket godt at det han gjorde var galt etter våre lover. Hvis vi ikke klarer å kontrollere dette får vi la være å godta denne praksisen til vi finner en løsning.

Ser ut til at det drøyer med demonstrasjonstoget vårt, noe for HFS-regjeringen kanskje..? ;)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Helt klart stort sett enig i dette Pompel, men spørsmålet er rett og slett hva politiet har myndighet til. Han hadde vel papirer som viste at dette var hans kone og at hun var 21 år. Hva kan de da gjøre, har de rett til å nekte å sende henne tilbake når hun ikke nekter selv? De burde ha det, men jeg tviler på at de har.
Er ikke helt enig i at normalmannen ikke vil ha en barnebrud, i enkelte kulturer vil de faktisk det, i Afghanistan f.eks er det veldig utbredt, finner ikke tallet i farten men så vidt jeg husker er flertallet giftet bort før de er 16 år. De er så hysterisk redde for ikke å få en jomfru at de da gifter seg med et barn for å sikre seg. Og som tidligere nevnt og tatt opp her så tillater man giftermål med barn begrunnet i saken mellom Muhammed og Aisha.
Grunnen til torturen kan være at han trodde at hun ikke var jomfru, de dreper gjerne også for dette om de må. Når man gifter seg uten kjærlighet fra noen parter er det ikke rart det forekommer vold, han sjekket kroppen og tennene, det var kriteriet fra hans side for å ta henne. Sykt!
Det er nok ikke enkelttilfeller dessverre, det er mer utbredt enn vi liker å tro.
Men i vårt land er det vårt ansvar å sørge for at dette ikke skjer. Denne mannen visste utmerket godt at det han gjorde var galt etter våre lover. Hvis vi ikke klarer å kontrollere dette får vi la være å godta denne praksisen til vi finner en løsning.

Ser ut til at det drøyer med demonstrasjonstoget vårt, noe for HFS-regjeringen kanskje..? ;)
Beklager. Jeg er lei av dine stadige henvisninger til "dem" og kulturenderes. Det skygger for en saklig meningsutveksling. "Normalmannen" betyr noe helt annet enn at "fenomenet er utbredt". Dine fasttømrede holdninger og fordommer forhidrer videre diskusjon, i det dette kun fører til en debatt lik alle de andre.

Politiet gjør fra tid til annen ting som f.eks. å sette folk i fengsel på ubestemt tid dersom de ikke med sikkerhet kan fastslå identitet. Dette er noen Norge bl.a. har fått kritikk av Amnesty for, og som beviselig har ført til selvmord. Dersom Politiet i denne saken ikke hadde virkemidler innenfor lovverket, er det på tide å se på lovverket om igjen. Man må av og til gjøre viss trekk av "allmenpreventive hensyn", som her. Politiet hadde selv vært til stede ved et tilfelle meget nært mordbrann, det er noe med denne saken som ikke stemmer. Forferdelig er den uansett.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Åja?
Så normalmannen det er de som er som deg det da?
Er du sikker på at norske menn er "normale" eller er det kulturen som har gjort dere slike dere er?
Hvorfor har det i så fall til alle tider, de fleste steder, vært så mye systematisk kvinneundertrykking om normalmannen ikke synes dette er bra? Uavhengig av kultur og religion har menn på grunn av fysisk styrke sett det som sin "rett" å være herskere, tror du skal tenke deg litt om over hva grunnen til dette kan være.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Åja?
Så normalmannen det er de som er som deg det da?
Er du sikker på at norske menn er "normale" eller er det kulturen som har gjort dere slike dere er?
Hvorfor har det i så fall til alle tider, de fleste steder, vært så mye systematisk kvinneundertrykking om normalmannen ikke synes dette er bra? Uavhengig av kultur og religion har menn på grunn av fysisk styrke sett det som sin "rett" å være herskere, tror du skal tenke deg litt om over hva grunnen til dette kan være.
Tror du virkelig ikke jeg har tenkt mye på dette? Tror du jeg synes undertrykking på noen måte er OK, enten den gjelder mann-kvinne, fattig-rik, nord-sør, kristen-muslim, muslim-kristen, eller hva som måtte komme i vår vei? Jeg har sterke ønsker om å unngå undertrykking generelt, samt slike grelle utslag som startet denne debatten spesielt. Mitt poeng er at vi hjelper ingen ved å kjøre opp det samme gamle sporet om igjen. Mishandling er og blir mishandling, uansett hvem som gjør det. Og denne saken blir ikke bedre for den satkkars jenta om du sier det ikke er mishandlerens skyld, men at det er kulturens feil.

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Man kan ikke kritisere religionen, man kan ikke kritisere kulturen, man reagerer med forferdelse på ”enkelttilfeller” som stadig dukker opp, men er ikke villig til å se noe mønster.
Jeg har lest for mye om dette til å tro på disse bortforklaringene, og at dette er tilfeldigheter, det er langt i fra tilfeldig.
Det som skjedde her skal ikke skje i vårt land, men med de holdningene du og altfor mange andre har til dette problemet, og deres manglende vilje til å se noe som helst mønster i det som skjer, vil det skje… igjen.. og igjen.. og igjen…
Jeg sier ikke at det ikke er mishandlerens skyld, men man må se hva han er preget av. Blir man indoktrinert og hjernevasket så vil dette prege deg gjennom livet, du har ansvar for dine handlinger, men den du er har du ikke valgt å bli helt selv, du er et produkt av forhold fra oppveksten, dine foreldres påvirkning, samfunnets påvirkning, ting du har opplevd, dette tar det tid å få bort, om det i det hele tatt går. Og jo sterkere påvirkning jo verre kan utslaget bli om påvirkningen er "feil".
Om vi nekter å se dette i øynene kan vi klø oss i hodet til håret faller av uten å finne svar på noe som helst. Noen tilpasser seg lettere enn andre, noen er mer i stand til å tenke selv enn andre, men å se bort fra et menneskes bakgrunn er naivt.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Man kan ikke kritisere religionen, man kan ikke kritisere kulturen, man reagerer med forferdelse på ”enkelttilfeller” som stadig dukker opp, men er ikke villig til å se noe mønster.
Jeg har lest for mye om dette til å tro på disse bortforklaringene, og at dette er tilfeldigheter, det er langt i fra tilfeldig.
Det som skjedde her skal ikke skje i vårt land, men med de holdningene du og altfor mange andre har til dette problemet, og deres manglende vilje til å se noe som helst mønster i det som skjer, vil det skje… igjen.. og igjen.. og igjen…
Jeg sier ikke at det ikke er mishandlerens skyld, men man må se hva han er preget av. Blir man indoktrinert og hjernevasket så vil dette prege deg gjennom livet, du har ansvar for dine handlinger, men den du er har du ikke valgt å bli helt selv, du er et produkt av forhold fra oppveksten, dine foreldres påvirkning, samfunnets påvirkning, ting du har opplevd, dette tar det tid å få bort, om det i det hele tatt går. Og jo sterkere påvirkning jo verre kan utslaget bli om påvirkningen er "feil".
Om vi nekter å se dette i øynene kan vi klø oss i hodet til håret faller av uten å finne svar på noe som helst. Noen tilpasser seg lettere enn andre, noen er mer i stand til å tenke selv enn andre, men å se bort fra et menneskes bakgrunn er naivt.
Om du leser en gang til deet jeg har skrevet ser du at jeg har poengtert at i dette tilfellet var det klare kulturelle innslag. Jeg er ikke helt nedsnødd, min venn.
Mitt poeng er at det er ikke et isolert kulturproblem vi her ser. Med din argumentasjonslogikk kan jeg fremsette følgende tese:
Norske menn slår ofte. De gjør det ofte i forbindelse med inntakl av alkohol. Vi kan med andre ord si at det tiligger nordmenn og vår kultur å være fulle konemishandlere. Om vi ikke kommer denne kulturen til livs og setter i verk sterke tiltak vil denne kulturen fortsette å bre som seg. Ofte foregår dette på bygdene der nordmennene for en stor del er isolert fra den generelle samfunnsutviklingen. Dersom vi ikke ser at dette er et kulturfenomen som må stoppes med harde virkemidler er vi bare naive, eller ignorante. Dette er selvsagt ikke enkelttilfeller, det er lett å se et klart møsnter: Nordmenn, alkohol, koneplaging. Dette må stoppes.

NEI, Komponenten!! Selv om dette har kulturelle sider ER det ikkek kulturen per se som utfører handlingene, det er enkeltmenneskene!! Vi skal jobbe mot de kulturelle sider som skaper kvinnemishandling, men vi kan ikke stille kulturen til ansvar for denne type utskudd. En hver som tror at den generelle fremmedkulturelle (en gedigen sekkebetegnelse) eller den generelle mann fra Bangla Desh aksepterer slike ekstremiteter har et seriøst problem. Et like stort problem som de som tror at den jevne norske mann aksepterer koneplaging i fylla. Men utbredt er det. Fy faen!

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Man må ikke glemme det som var opptakten til dette.
En mann ankommer landsbyen på jakt etter en jente.
Han kjøpslår med barnets far, og man blir enige om en pris.
Så sjekkes tenner, og kropp forøvrig, samt får forsikringer om at barnet er jomfru.
(Det er som å kjøpe en hest)

Denne fremgangsmåten er en klassisk beskrivelse på hvordan det har foregått i muslimske land i 100-vis av år, men veldig utypisk for Norge, om noen skulle falle for fristelsen å si at norske menn er like jævlige.
Slik gjorde Muhammed det også, og han er som kjent den store læremester.

Så følger det som ikke er gammel tradisjon, men som skriver seg kun tilbake til slutten av 60-tallet:
Man utstyrer barnet med falsk identitet, trer over det en sekk, og smugler det til Norge.
Resten er nå blitt kjent takket være HRS.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Alkohol er helt klart grunnen til mye vold, og dette er vel også mye av grunnen til at vi prøver å begrense bruken bla. ved avgifter og begrenset tilgjengelighet ,men jeg tror faktisk at problemet er størst i byene på utesteder med åpningstid til langt på natt som fører til mye knuffing, slossing og blind vold på vei hjem..

De pedofile er så vidt jeg vet oftest selv ofre for pedofili, de som slår har ofte selv blitt slått, de som havner dårlig ut i samfunnet kommer ofte fra familier med problemer, de som ruser seg kommer ofte fra familier hvor foreldre ruser seg. osv.
Er man obs på dette kan man forhindre nye ofre og nye problemer ved å hjelpe de som er i en utsatt situasjon, på samme måte som man må være villige til å innse at enkelte kulturer har mer risiko for undertrykking og mishandling enn andre.
Man må slutte å si til seg selv at kulturene hvor æresdrap, omskjæring, tvangsgifte, systematisk undertrykking osv. ikke fører til problemer for dem som vokser opp med disse holdningene. Når gutter gjennom hele oppveksten får høre at de er mer verdt enn jentene, når de får oppdraget med å holde oppsikt med og styre søstrenes liv, når kvinnene får høre hvor lite de er verdt osv. må ingen komme her og fortelle meg at dette ikke fører til store problemer for menneskenes syn på seg selv og andre.
Spørsmålet er om politiet, politikerne, myndighetene, landet, faktisk er i stand til å hanskes med disse problemene dette medfører, det ser dessverre ikke sånn ut.

Nei, det er ikke et isolert kulturproblem, det er et globalt menneskeproblem, men om man ser på bakgrunnen til de som utfører slike handlinger, uansett kultur, vil jeg tro at man kan finne visse fellestrekk, og at det har mye med menneskesyn, voldelig oppvekst og hvordan man generelt behandler andre å gjøre.

http://www.rights.no/vold_over_gen/hrs_60.00_061018_104_1.htm

Topp Bunn