Hvorfor vintage...?

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Hvorfor vintage...?
Dette spørsmålet kan være betimelig å stille,noen ganger,når vi ofte finner prisen på de mest etterspurte vintagekomponentene like høy som "tilsvarende" nytt utstyr.
-Er det bare nostalgi,og hang til gammel design som driver oss?
-Har de som sverger til så nytt/dyrt utstyr som mulig rett i at vintage leverer farget og ullen lyd.
-Og har de rett i at ørene våre må være temmelig sært innstillt,når vi faktisk kan like å høre på dette ? (hvis de har rett i at lyden er helt feil da...)
-Og til slutt:Har vi rett i at du må høyt opp i pris på nytt utstyr, for å komme opp i en like god lydkvalitet som vi finner mye vintageutstyr å ha.(Selv om,som tidligere nevnt,mye vintage også koster skjorta,så er det likevel langt mye mer å betale for "tilsvarende" nytt)Dette var en påstand som gjerne må i møtegåes...
Håper på maaange innspill !!

Mvh Rune :) :)
 
B

BjornE

Gjest
Vintage høytalere har et helt annet klangbilde enn moderne. Vintage forsterkere har et annet klangbilde enn moderne.

Musikk innspillt på 60 - 70 tallet bør man ha spillt på vintage anlegg for å høre hvordan lyden var ment å være, innspillinger fra den tid var selvfølgelig farget av datidens utstyr. Har nettopp kjøpt inn et system med Tandberg Studiomonitorer og Quad 33 / 303 samt for moro skyld et par aktive Beolab Penta. Etter testkjøringer her har jeg fått et mye bedre forhold til mine gamle innspillinger og lært endel om instilling av anlegget.

Vi snakker om forskjeller i lydbilde som er en milliard ganger større enn hva som kan fikses med en pussig kabel!
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BjornE skrev:
Vi snakker om forskjeller i lydbilde som er en milliard ganger større enn hva som kan fikses med en pussig kabel!
Enig i dette.
Men ellers har jeg ingen annen sans for vintage enn gleden ved å ha det og eventuell samleverdi. Bruksverdien er liten eller lav.
Som med nesten alt gammelt.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
BjornE skrev:
Vintage høytalere har et helt annet klangbilde enn moderne. Vintage forsterkere har et annet klangbilde enn moderne.
Kan någon beskriva dessa olikheter?
Hur låter vintage høytalere?
Hur låter moderne?
Hur låter vintage forsterkere?
Hur låter moderne?
:)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Gode spørsmål Kjell!
Hvem skal være dommer og rettesnor til hvilken lyd som er rigtigst tro...?
Det mangler ingen informasjon i den GODE vintagelyden i forhold til nye ting.
Det kan nok måle semmre,men likevel lyde så ufattelig mye bedre i mange tilfeller.Hva er grunnen til det?
Har hatt mye utstyr opp gjennom årene,men da jeg fant ut at jeg måtte opp i 100 000 kr klassen for å finne en lyd jeg kunne leve med,måtte jeg bremse,og snudde blikket bakover igjen.Grunnen til det var at jeg ikke kunne huske å være så misfornøyd med den lyden jeg hadde tidligere,som den jeg etterhvert hadde brukt MYE penger på å oppnå senere!
Men -smaken er som baken,og det finnes da noe nytt også som ikke høres datakonstruert ut enn så lenge........
Alle kommentarer er tenkt angående noenlunde normalpriset utstyr i alle aldre!
Mvh Rune
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Rune.U skrev:
Hvem skal være dommer og rettesnor til hvilken lyd som er rigtigst tro...?
Det mangler ingen informasjon i den GODE vintagelyden i forhold til nye ting.
Det kan nok måle semmre,men likevel lyde så ufattelig mye bedre i mange tilfeller.Hva er grunnen til det?
Mvh Rune
Vad är god vintagelyd?
Kan någon beskriva det?

Din första fråga, den som inledde hela den här diskussionen var:
Hvorfor vintage...?
Mitt personliga svar är:
Nostalgi,og hang til gammel design.

Jag är uppvuxen under 70-talet. Det var då jag började intressera mig för hifi.
Jag kan ingenting om modernt hifiutstyr. Jag har egentligen inte lyssnat seriöst på något hifiutstyr tillverkat senare än 80-talets mitt. Jag besöker aldrig hifi-butiker; jag läser aldrig hifitidskrifter.
Jag vet bara hur det vi kallar vintage låter och det utstyret låter tillräckligt bra för mig.
:)
 
J

jukes

Gjest
Kjell Kranzberg skrev:
Rune.U skrev:
Hvem skal være dommer og rettesnor til hvilken lyd som er rigtigst tro...?
Det mangler ingen informasjon i den GODE vintagelyden i forhold til nye ting.
Det kan nok måle semmre,men likevel lyde så ufattelig mye bedre i mange tilfeller.Hva er grunnen til det?
Mvh Rune
Vad är god vintagelyd?
Kan någon beskriva det?






:)

Det er jo en del forskjellige lydsignaturer ute og går på vintage lyd.

For min del har jeg sansen for rørforsterkere fra 60 tallet. Varm og god lyd over hele registret. Litt laidback spillestill og varmmmmmmm mellomtone. Glatt fin diskant og bassen kan godt være litt feit. :)

Kan høre på slike i timevis,men disse nyere jeg har hatt hadde jeg ikke denne gleden av og høre på.Mellomtonen blir akkurat som i en telefon. ;) Vi er født med analoge ører. ;D Mellomtonen er det som vi er mest følsome for i øregangen. ;D

Mvh Roar
 
B

BjornE

Gjest
Forskjellen mellom vintage og moderne høytalere er som en eksplosjon basert på svartkrutt i forhold til moderne korditt. Forskjellen mellom vintage og moderne forsterkere er som parafinlys og xenon.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Personlig er jeg langt på vei enig i beskrivelsen av høyttalere Bjørn E,selv om det finnes unntak der også av gammelt merke.-Men der foretrekker vel også jeg helst nyere utgaver.Når det gjelder forsterkere og svartkrutt ;D,så er smellet av svartkrutt langt å foretrekke framfor korditt.Mye fiinere å høre på ;)
mvh Rune
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Spennende diskusjon (selv om jeg ikke finner flere av sammenligningene annet enn humoristiske)

Er det enighet om at Vintage låter rundere i bassen enn moderne kontruksjoner?
Nå snakker jeg ikke nødvendigvis rundere bass, som i dårligere/ mindre definert.
Men mer at fokuset på bassinstrumenter er mer på midten og slutten av forløpet til basslyden enn på anslaget.

Er det enighet om at Vintage låter mer avrullet i toppen enn moderne konstruksjoner?
På konserter og i lokaler hvor det er ordnede forhold for å oppleve live musikk er det ofte en kontrollert avrulling fra 10kHz og oppover. Ikke ulikt det man får fra Vintage utstyr. Er dette så riktig for å gjengi opptaket slik det var, eller skal det være linjalrett til forbi 20kHz for å gjøre akkurat det?

Er det enighet om at Vintage generelt er mer mellomtonefokusert enn moderne kontruksjoner? At utviklingen har gått mot å strekke ut flankene og få et bredere lineært frekvensområde, men med muligens en liten (feil) vridning på fokuset i musikken?
I mellomtonen er også fokuset flyttet litt fra nedre til øvre i moderne konstruksjoner?

Totalt sett oppfatter jeg lyden av Vintage som snillere og lettere å like enn moderne kontruksjoner (som er dratt for langt).
Når man ikke blir presentert for disse sylskarpe kantene og mylderet av deltaljer (Riktig eller feil kan jo diskuteres) så slås audiofilinervene av, og nivået på musikknervene våker litt.
Denne virkningen finnes også på moderne utstyr, men da koster det ofte mer enn flotte restaurerte veteranbiler... ;)

Det gleder meg å høre (i hvertfall synes jeg at jeg hører det) at det nå snur litt også på moderne utstyr.
Borte er jaget på flaggermusfrekvenser og utpreget superanalytisk lydgjengivelse, og nå er det mer lov med både raus og varm godlyd. De beste anleggene jeg har hørt med SACD spiller så analogt og fyldig som bare det, og transistorforsterkere låter nå mer rør enn de noen gang har gjort.
Eller er det bare jeg som drømmer?



Mvh
Rolf
 
B

BjornE

Gjest
Vintage er mye mer preget av de forskjellige produsentene enn vi er klar over.

Jeg synes særlig høytalere er forskjellige fra produsent til produsent. Mine Tandberg Studio Monitorer er veldig badekar, selvom frekvensresponskurvene, som faktisk er preget og festet med en liten plate på baffelen, tilsier rette linjer fra 30 - 20.000Hz. SM er kraftige i bassen og hylende i diskanten, men på en veldig rocka og engasjerende måte. Sammen med og samtidig med disse har jeg et sett B&O aktive Penta høytalere!!! Disse er noe roligere i hele området, men har typisk mindre diskant.

Vanligvis spiller jeg faktisk på alle fire høytalerene, men dersom jeg velger mellom settene er det en påfallende forskjell. Tandberg - rå og brutal, B&O noe mindre rå, noe mindre brutal, og med noe lavere styrke i diskanten. Med aktiv bruk av tonekrontroller kan de imidlertid bli ganske like.....
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BjornE skrev:
Forskjellen mellom vintage og moderne forsterkere er som parafinlys og xenon.
Kommer noe an på hvilken planet du er på.
Vintage og moderne (?) rørforsterkere kan være svært like.
Vintage transistorforsterkere låter ikke spesielt godt. Gjelder de fleste, men unntak finnes.
Vintage høyttalere?
Der har det faktisk skjedd en utvikling de siste 30 - 50 år.
Det er litt håpløst å sammenligne poteter og epler.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
BjornE skrev:
Med aktiv bruk av tonekrontroller kan de imidlertid bli ganske like.....
Der har vi en vesentlig forskjell: Tonekontroller.
De ble jo borte på et eller annet tidspunkt da alt skulle være flatt.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.631
Antall liker
5.276
Sted
Holmestrand
BjornE skrev:
Forskjellen mellom vintage og moderne høytalere er som en eksplosjon basert på svartkrutt i forhold til moderne korditt. Forskjellen mellom vintage og moderne forsterkere er som parafinlys og xenon.
Nå er det ikke sikkert at det er korditt og xenon som er det riktige for å sette den riktige stemingen når vi skal kose med musikk da.

Jeg går jevnlig gjennom gamle plater (på gammelt utstyr), og det viser seg svært ofte at ting ikke tåler tidens tann. Det er rett og slett gammelt, og vi husker det ut i fra de forutsetninger vi hadde den gangen. I dag holder det ikke. Jeg synes dette gjelder både musikk og utstyr. Når man da skal betale gode kroner for eksempelvis en TA300 som ikke var spesielt bra på 70-tallet, da detter jeg av lasset.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
814
Antall liker
583
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
7
Det er jo forskjeller på Vintage utstyr. Som noen skriver her, så er ofte utseende/kontruksjon viktig, mens bruksverdien er lav. De vintage produkter som ennå brukes til testing kjennetegnes vel med at de gjør det de gjør helt fantastisk, men mangler noe for å være "komplett". Et godt eksempel er Quad ESL 57. Denne brukes ennå av mange proffe reviewere for å teste mellomtone til forskjellig gear, men har helt klart mangler i bass og perspektiv som gjør at de ikke er like vanlige i ordinære hifi oppsett.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
Vintage transistorforsterkere låter ikke spesielt godt. Gjelder de fleste, men unntak finnes.
I jämförelse med vad? Nya transistorförstärkare?
Vilka vintage transistorforsterkere låter ikke spesielt godt? Märken? Modeller?
Unntak finnes. Vilka? Märken? Modeller?

Jag vet inte... Jag lyssnar aldrig på modernt hifiutstyr.
Jag lyssnar bara på vintage, som jag skrivit i ett inlägg ovan. Jag är helt nöjd med min anläggning.
Men Audiomix´ resonemang betyder alltså att jag inte förstår eller hör att det låter dåligt...
???
 
B

BjornE

Gjest
Antar han mener Phillips. Har en 2*10w ved 10% forvrengning - lyder ikke spesielt bra, men var min første forsterker!

Ellers spiller min Quad 33 fletta av det meste jeg har hørt, bortsett fra mine Embla som er ufattelig presise.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
BjornE skrev:
Antar han mener Phillips. Har en 2*10w ved 10% forvrengning - lyder ikke spesielt bra, men var min første forsterker!
;D

M h v
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Jeg har ganske godt sammenligningsgrunnlag.

I ett rom har jeg en Beolab 5000 med en Beomaster 5000 tuner. Da disse var nye, i 1967+, var de ansett som det beste som var tilgjengelig på markedet. Til disse har jeg koblet en Beogram 4000, som også var en referanse avspiller på tidlig 70-tall.

Tanken er å koble et par B&W DM70 høyttalere (med elektrostat mellom/topp) til anlegget. I dag har jeg et par Dynaudio Fokus 140 tilkoblet.

I rommet ved siden av har jeg et par BeoLab 5 4-veis høyttalere. Kilden her er primært digitale filer, fra Redbook og tom 24bit/96kHz. DAC i høyttalerne takler opp til 24bit/192kHz.

Beolab/Beomaster er fullstendig rehabilitert av et geni som bor i Danmark - Frede Kristensen - som er sentral i arbeid med klassiske audiokomponenter, bl.a. får han et kapittel i den nye Thorens boken som utgis om kort tid, pga sitt arbeid med Thorens platespillere.
Han tok mine to vintage komponenter fra hverandre, byttet ut alt som måtte byttes ut, rekalibrerte dem og oppnådde referansemålinger som overgikk dem B&O gikk ut med som i verdensklasse da produktene ble lansert. (Dengang var det mange audiofile som brukte Beolab 5000 forsterkerne som monoblokker - to stykk koblet til høyttalere.)

Lytteinntrykk: Det er slående å gå fra et setup til det andre. Som Bjørn skriver ovenfor - store forskjeller, til tross for at det er Dynaudios høyttalere jeg har koblet til vintage anlegget. Men det er vidunderlig - skal jeg lytte til radio så bruker jeg utelukkende FM-tuneren på Beomaster 5000.
Vinyl går via Beogram 4000; og lytter jeg til digitale filer via Beolab 5000, så skjer det med en Grace m902 DAC i mellom.

Varm, rund, rik lyd - mye mellomtone, avrundet topp. Beolab 5000 var kjent for sin presise bass, og er den eneste forsterkeren jeg har som takler den overbassa innspillingen av Vårofferet som Salonen gjorde som avskjedsstykke med Los Angeles Philharmonic. Vidunderlig stereobilde (og jeg er fristet til å koble til en senterhøyttaler, siden Beolab 5000 er utrustet med utgang for samme, for å feste lydbildet ytterligere).

Digitallyden - skarpere, dypere, større. Mer presis - jeg utforsker DSP for å gi den karaktér av hva jeg hører i rommet ved siden av, og det må jo bety at preferansene mine går i retningen vintage lyden. Jeg opplever den som mer tilfredsstillende, men ønsker samtidig å bevare detaljene som avsløres i det moderne anlegget. Time will show.
 
B

BjornE

Gjest
Enig i dine vurderinger av lydbilldet i tillegg til mine (svartkrutt - Corditt / Parafin - Xenon). Og det sier seg selv at en runde i svartkrutt løypa som avsluttes med god mat, vakre kvinner og parafinlys i laftehytta er bra ;D ;D ;D

Imidlertid gjengir mitt hypermoderne anlegg lyd utrolig bra. Har for eksempel flere gange løpt opp i stua fordi jeg har vært helt sikker på innbrudd, hærverk eller andre problemer, for ikke å snakke om regne eller oversvømelse - så er det radioen. Folk som går i radioteateret, applaus og så videre. For ikke å snakke om musikk, intet legges til intet trekkes fra - jeg er utrolig fornøyd med det anlegget.

Men duverden hvor flott Neil Young eller Doors eller Jimi, Janis og Elvis eller alle de andre spøkelsene lyder på vintage anlegget!
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
Vintage transistorforsterkere låter ikke spesielt godt. Gjelder de fleste, men unntak finnes.
Audiomix!
Svara gärna på min fråga:
Vilka vintage transistorforsterkere låter ikke spesielt godt? Märken? Modeller?

M v h
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Soundproof skrev:
Beolab/Beomaster er fullstendig rehabilitert av et geni som bor i Danmark - Frede Kristensen - som er sentral i arbeid med klassiske audiokomponenter, bl.a. får han et kapittel i den nye Thorens boken som utgis om kort tid, pga sitt arbeid med Thorens platespillere.
Er dette en bok som jeg ikke vet om? Jeg har to bøker om Thorens, en om TD124 spesielt, og en som omhandler Thorens fra begynnelsen og frem til konkursen...

mvh trondkj
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Trond Kjetil skrev:
Soundproof skrev:
Beolab/Beomaster er fullstendig rehabilitert av et geni som bor i Danmark - Frede Kristensen - som er sentral i arbeid med klassiske audiokomponenter, bl.a. får han et kapittel i den nye Thorens boken som utgis om kort tid, pga sitt arbeid med Thorens platespillere.
Er dette en bok som jeg ikke vet om? Jeg har to bøker om Thorens, en om TD124 spesielt, og en som omhandler Thorens fra begynnelsen og frem til konkursen...

mvh trondkj
Jeg var nede hos ham rett før sommeren, og da fortalte han om en ny bok som han hadde levert materiale til, og som han ventet på med spenning. Skal sjekke.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
62
Soundproof skrev:
Trond Kjetil skrev:
Soundproof skrev:
Beolab/Beomaster er fullstendig rehabilitert av et geni som bor i Danmark - Frede Kristensen - som er sentral i arbeid med klassiske audiokomponenter, bl.a. får han et kapittel i den nye Thorens boken som utgis om kort tid, pga sitt arbeid med Thorens platespillere.
Er dette en bok som jeg ikke vet om? Jeg har to bøker om Thorens, en om TD124 spesielt, og en som omhandler Thorens fra begynnelsen og frem til konkursen...

mvh trondkj
Jeg var nede hos ham rett før sommeren, og da fortalte han om en ny bok som han hadde levert materiale til, og som han ventet på med spenning. Skal sjekke.
Fikk vite det hos han, jeg. Det er en engelsk utvidet versjon av den boka jeg allerede har om TD124, og det ser vel ut som om jeg må til å kjøpe den også når den kommer :D Engelsk tittel er "Swiss precision" og den er skrevet/redigert av Joachim Bung. Boka kommer i slutten av november eller begynnelsen av desember og kan leses om her.

mvh trondkj
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Jag har lagt en länk på "vinylavdelningen" till denna diskussion. Det finns säkert vinylentusiaster som är intresserade av böcker om Thorens.
:)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kjell Kranzberg skrev:
Audiomix!
Svara gärna på min fråga:
Vilka vintage transistorforsterkere låter ikke spesielt godt? Märken? Modeller?
M v h
Jeg ønsker ikke å diskutere slike (de som ikke låter spesielt godt), men aksepterer (som jeg har nevnt) at det finnes unntak. Det er unntakene som nevnes her i tråden. Tenk på alle som er glemt og borte vekk. Tusenvis.......De låt kanskje ikke spesielt bra? Eller manglet kvalitet til å overleve.
Jeg har beholdt min Marantz fra ca 1975, men ingen av de Tandberg jeg har hatt. Det finnes et unntak: En Huldra 8 står i garasjen og gjør tjeneste som radio når jeg jobber der. Men det er ikke pga lyden. Den er arvegods og blir i familien :)
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
Audiomix skrev:
Jeg ønsker ikke å diskutere slike (de som ikke låter spesielt godt), men aksepterer (som jeg har nevnt) at det finnes unntak. Det er unntakene som nevnes her i tråden. Tenk på alle som er glemt og borte vekk. Tusenvis.......De låt kanskje ikke spesielt bra? Eller manglet kvalitet til å overleve.
Audiomix!
Ok! No hard feelings, håper jeg... :)
I alla fall inte från min sida. :)
M v h
 

Haubokk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.12.2005
Innlegg
172
Antall liker
1
For min del spilte jeg i mange år på en Quad 405 mkI og NAD 1020. Var meget godt fornøyd med disse. Etter som åra gikk, begynte potmeter og brytere på NAD'en å krangle. Jakten etter en dugandes pre begynte. Var innom flere merker, bla Rotel, Vincent, DP, Electrocompaniet, før jakten endte med en DIY rørpre fra Verdalen. En fantastisk liten sak med stor ekstern strømforsyning.

Den gamle Quad'en fra '79 ble samtidig oppgradert med et kit fra www.quad405.com, noe som brakte virkelig liv til den gamle traveren. Parhestene driver nå et sett Patos Lyric 402mkII med varme, dybde og oppløsning. Jeg vet for min del at dette forsterkeriet ikke vil bli byttet ut med det første, da jeg nok må grave meget dypt i lommeboka for et forsterkeri som slår disse.

Trives derfor meget godt med min kombo av vintage, DIY og nytt :)

Ps. Er på jakt etter en 405 til ;)
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
15
Ja jeg har en oppfatning av at det å oppnå billig "high-end"(meningsløst begrep,men i mangel på noe annet...) enklest kan gjøres med en gjennomtenkt mix av vintage og nyere/nytt utstyr.Men selvfølgelig alt etter lydpreferanser,og en viss jobb er det nå da,men lønnsomt..-Utvilsomt!
Mvh Rune :)
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Kjell Kranzberg skrev:
Audiomix skrev:
Jeg ønsker ikke å diskutere slike (de som ikke låter spesielt godt), men aksepterer (som jeg har nevnt) at det finnes unntak. Det er unntakene som nevnes her i tråden. Tenk på alle som er glemt og borte vekk. Tusenvis.......De låt kanskje ikke spesielt bra? Eller manglet kvalitet til å overleve.
Audiomix!
Ok! No hard feelings, håper jeg... :)
I alla fall inte från min sida. :)
M v h
Ingen problem Kjell.
Jeg kan godt være med på at det finnes en del "antikke" forsterkere som i dag også låter bra. Spesielt de med rør :)
Men alle de tusen som er glemt og borte klarer jeg ikke å få frem fra hukommelsen.
Har noen synspunkter på om forsterkere fra "germanium-tiden" kan gi akseptabel lyd?
 
O

OldBoy

Gjest
For et par år siden testet en kamerat og jeg hans gamle transistorforsterker fra rundt 1970. Nyprisen på denne var temmelig nøyaktig 2.000 1970-kroner, som jeg har regnet om til ca. 13.000 2007-kroner, basert på økningen i konsumprisindeksen (det finnes tabeller for slikt).

Verken kameraten min eller jeg ble synderlig imponert av vintage-boksens prestasjoner.

En helt alminnelig surroundforsterker til under 10.000 kroner spilte klart bedre i stereo. Skal jeg tippe, må man ganske langt nedover i lavbudsjettklassen for moderne stereoforsterkere før man finner noe som får problemer med å overgå den 1970-modellen vi testet.

Litt skuffende, naturligvis, men samtidig betryggende å vite at den gamle boksen ikke er blitt forvist til roteloftet uten grunn.
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.184
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
noe vintage er jo veldig bra da. det kan jo hende der prøvde en av de som ikke var så veldig bra. ;)

eller mismatch
 

Vinylguru

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.03.2007
Innlegg
76
Antall liker
3
OldBoy skrev:
For et par år siden testet en kamerat og jeg hans gamle transistorforsterker fra rundt 1970. Nyprisen på denne var temmelig nøyaktig 2.000 1970-kroner, som jeg har regnet om til ca. 13.000 2007-kroner, basert på økningen i konsumprisindeksen (det finnes tabeller for slikt).

Verken kameraten min eller jeg ble synderlig imponert av vintage-boksens prestasjoner.

En helt alminnelig surroundforsterker til under 10.000 kroner spilte klart bedre i stereo. Skal jeg tippe, må man ganske langt nedover i lavbudsjettklassen for moderne stereoforsterkere før man finner noe som får problemer med å overgå den 1970-modellen vi testet.

Litt skuffende, naturligvis, men samtidig betryggende å vite at den gamle boksen ikke er blitt forvist til roteloftet uten grunn.
Hvilken forsterker var det? Og hvilken høyttalere? Har selv spillt med forsterker/receiver fra 70 tallet, bl.a. Pioneer og Sony. De låt meget bra. Kan glatt konkurrere med dagens produkter inkl. surround. Skal man få surroundforsterker til å spille naturlig i 2 kanaler så må man opp i pris, og da mener jeg over 10k.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.695
Antall liker
37.938
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har brukt gamle luxmann produkter,herlig lyd og kan sikkert hamle opp med det meste i dag.

mvh
 
O

OldBoy

Gjest
Vinylguru skrev:
OldBoy skrev:
For et par år siden testet en kamerat og jeg hans gamle transistorforsterker fra rundt 1970. Nyprisen på denne var temmelig nøyaktig 2.000 1970-kroner, som jeg har regnet om til ca. 13.000 2007-kroner, basert på økningen i konsumprisindeksen (det finnes tabeller for slikt).

Verken kameraten min eller jeg ble synderlig imponert av vintage-boksens prestasjoner.

En helt alminnelig surroundforsterker til under 10.000 kroner spilte klart bedre i stereo. Skal jeg tippe, må man ganske langt nedover i lavbudsjettklassen for moderne stereoforsterkere før man finner noe som får problemer med å overgå den 1970-modellen vi testet.

Litt skuffende, naturligvis, men samtidig betryggende å vite at den gamle boksen ikke er blitt forvist til roteloftet uten grunn.
Hvilken forsterker var det? Og hvilken høyttalere? Har selv spillt med forsterker/receiver fra 70 tallet, bl.a. Pioneer og Sony. De låt meget bra. Kan glatt konkurrere med dagens produkter inkl. surround. Skal man få surroundforsterker til å spille naturlig i 2 kanaler så må man opp i pris, og da mener jeg over 10k.
Poenget med den øvelsen kameraten min og jeg gjorde den gangen, var å teste påstanden om at "alt var så meget bedre før". Vår enkle test avslørte at det gjaldt i hvert fall ikke det utstyret vi testet. Tvert i mot: tar man hensyn til kjøpekraftutvikling og inflasjon, får man mye bedre elektronikk for pengene i dag enn man gjorde for nesten 40 år siden.

Det er jo et par år siden vi lekte oss, men jeg er ganske sikker på at det var en Sansui integrert forsterker vi testet.

Resten av anlegget var et moderne surroundanlegg, gulvstående fronthøyttalere, usikker på type, muligens hadde kameraten min Audiovector på den tiden, pluss Denon surroundforsterker (380?) og Denon DVD-spiller (2900?).

Vi koblet ganske enkelt til og fra vintage-boksen på et eksisterende anlegg, og gjorde oss opp en mening.

Mye mer smekk og detaljer med Denon-receiveren, ingen tvil. Mindre susing. Rett og slett en klarere lyd. Krone for krone, justert for kjøpekraftutvikling, ingen tvil i mine ører: Man får mye mer for pengene i dag enn man gjorde før. Det er klart at det finnes gode vintageprodukter også. Men de kostet flesk også den gang, og mer enn tilsvarende kvalitet koster i dag, igjen inflasjonsjustert.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Poenget med den øvelsen kameraten min og jeg gjorde den gangen, var å teste påstanden om at "alt var så meget bedre før". Vår enkle test avslørte at det gjaldt i hvert fall ikke det utstyret vi testet. Tvert i mot: tar man hensyn til kjøpekraftutvikling og inflasjon, får man mye bedre elektronikk for pengene i dag enn man gjorde for nesten 40 år siden.

Det er jo et par år siden vi lekte oss, men jeg er ganske sikker på at det var en Sansui integrert forsterker vi testet.

Resten av anlegget var et moderne surroundanlegg, gulvstående fronthøyttalere, usikker på type, muligens hadde kameraten min Audiovector på den tiden, pluss Denon surroundforsterker (380?) og Denon DVD-spiller (2900?).

Vi koblet ganske enkelt til og fra vintage-boksen på et eksisterende anlegg, og gjorde oss opp en mening.

Mye mer smekk og detaljer med Denon-receiveren, ingen tvil. Mindre susing. Rett og slett en klarere lyd. Krone for krone, justert for kjøpekraftutvikling, ingen tvil i mine ører: Man får mye mer for pengene i dag enn man gjorde før. Det er klart at det finnes gode vintageprodukter også. Men de kostet flesk også den gang, og mer enn tilsvarende kvalitet koster i dag, igjen inflasjonsjustert.
Jag tror säkert att er lilla test gav just det resultat som du beskriver. :) Den stämmer ju med många andras upplevelser när de jämfört vintage och modernt. Jag förstår att en del vintageutstyr inte hänger med i konkurrensen i dag. Men det finns både dyrt och billigt vintage som faktiskt låter bra än i dag, tycker jag. Samtidigt ska jag väl säga att jag aldrig lyssnar på modern hifi, så jag kan inte göra någon jämförelse, så som du och din kamrat gjort. ;) Men jag var med på 70-talet och minns hur bra anläggningar lät då, och jag menar att det finns både billiga och dyra apparater från den tiden som jag tycker låter mycket bra. :)
Dessa karaktäriseras av ett varmt och mjukt ljud, men ändå detaljerat. :)
 
O

OldBoy

Gjest
Kjell Kranzberg skrev:
Men jag var med på 70-talet och minns hur bra anläggningar lät då, och jag menar att det finns både billiga och dyra apparater från den tiden som jag tycker låter mycket bra. :)
Dessa karaktäriseras av ett varmt och mjukt ljud, men ändå detaljerat. :)
Akk, ja....Jeg minnes både 60- og 70-tallet. Og visst hørte vi mye bra musikk på mye bra utstyr den gangen også, selv om det ikke var fullt så vanlig som i dag at så unge mennesker som vi var den gangen, hadde skikkelige musikkanlegg.

Men vintage hi-fi for meg stiller i klassen med veteranbiler og andre samleobjekter fra gamle dager: Det er og blir noe for spesielt interesserte. Jeg vil ikke anbefale noen på generelt grunnlag å satse på vintage hi-fi med utgangspunkt i en suveren, uovertruffen lydkvalitet. Men er man genuint interessert i å ta vare på det gode og gamle, som en hobby, er det klart at man skal gjøre det. Med litt kunnskap og litt flaks, kan man godt ende opp med topp utstyr til spottpris. Men man skal ha ikke så rent lite peiling, og ha humør og lommebok til å tåle litt motgang og uventede utlegg.

Poenget med mitt uhøytidelige engasjement i denne tråden var å bidra til litt sjelefred for de mange som av forskjellige grunner holder seg til moderne utstyr, men som kanskje går rundt og tenker på at de burde ha satset på det gode og gamle i stedet.
 

Kjell_Kranzberg

Hi-Fi freak
Moderator
Ble medlem
08.03.2005
Innlegg
3.362
Antall liker
3.354
Torget vurderinger
0
OldBoy skrev:
Men er man genuint interessert i å ta vare på det gode og gamle, som en hobby, er det klart at man skal gjøre det. Med litt kunnskap og litt flaks, kan man godt ende opp med topp utstyr til spottpris. Men man skal ha ikke så rent lite peiling, og ha humør og lommebok til å tåle litt motgang og uventede utlegg.
Du har helt klart en poäng där! :)
För några år sedan samlade jag vintageutstyr. Nu har jag tröttnat på det, sålt nästan allt, och jag har i stort sett bara kvar de prylar som är uppräknade längst ner i mina inlägg.


OldBoy skrev:
Poenget med mitt uhøytidelige engasjement i denne tråden var å bidra til litt sjelefred for de mange som av forskjellige grunner holder seg til moderne utstyr, men som kanskje går rundt og tenker på at de burde ha satset på det gode og gamle i stedet.
Du har en poäng här också! :)

Ha det bra Old boy; du och jag verkar vara ungefär lika gamla. Du kanske är något äldre. Jag byggde min första förstärkare, en preamp för hörtelefonlyssning, 1973. Då var jag en finnig tonåring på ca 16 år. Jag köpte en BSR P 128 (osäker på numret) platespiller i "byggsats" på Clas Ohlson. Man fick montera kablar och pickup själv och man fick montera den i en trälåda. Ett par Sennheiser HD 414 köpte jag också. Första plattan var en single med Barry White. Det lät jättebra. Jag var överlycklig. Sedan dess har det fortsatt... ;)
 

toonz

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2004
Innlegg
180
Antall liker
20
Torget vurderinger
6
Jeg tror at transistorforsterkere er mye bedre i dag en på 70-tallet. Det som derimot er spennende med vintage er utstyr som den gangen ikke var priset og beregnet på privatmarkedet. Platespillere som EMT 930 og Garrad 301/401. Rørforsterkere fra Western Electric, Siemens Klangfilm og mange flere. Høytalere som Altec VOT, fulltoneelementer fra Tannoy, Klangfilm, Altec (605,604 osv.). (Det finnes selvsagt også vintage komponenter beregnet på private som er av like høy kvalitet. Eks. Thorens TD 124). I kombinasjon med ny kunnskap kan alle disse komponentene spille fantastisk bra. Ta for eksempel en frisk Garrad 301 og bygg et massivt plinth og man har en platespiller med driv og musikalitet som konkurerer fint mot nye high end platespillere. Det er heller ikke noe i veien for å kombinere. Nytt utstyr er som regel mer høyoppløst. Svært ofte til det kjedelige. Jeg har sittet på demoer og hørt nytt utstyr i millonklassen uten en gang å føle for å trampe takten. Skal hifi ha noen vedvarende verdi må den koble deg til musikken. Hvis ikke går du inn i en psykose (også kalt oppgraderingssyken). Du blir rett og slett ikke fornøyd selv om du nettopp har fått den nye transistor preampen til 10000 doller i hus. Et tips kan jo da være å ta turen litt tilbake i tid. For om bare en av komponentene tilfører muikalitet så er man et godt stykke på vei. Jeg tenker - hva om de hadde byttet ut Wadiaen i disse millionkronersutstyrsdemoene og satt inn en Garrad 301 i tungt plinth med en Ikeda tonearm og pickup. Kanskje rockefoten ville komme snikende ;)
 
S

slowmotion

Gjest
Jeg er vel enig med toonz. En del av de eldre merkene han nevner er nok vel så bra som noe som lages i dag. Hvis de er i god stand og brukes i systemer hvor de passer inn.
Men man skal tenke på at de selv den gang hadde priser som en vanlig mann ikke kunne betale.
Det var kremen av utstyr dengang, beregnet for profesjonellt bruk.

Hvis man sammenlikner prisene på det vanlige folk måtte betale for anstendig lyd for 30 år siden
med det man får i dag er jeg ikke i tvil om at utviklingen har gått fremover. Den jevne mann/kvinne
som bare skal ha noe å høre CDene sine på får nok bedre lyd for en billig penge i dag enn de gjørde før.

Så kan man jo si at de nye greiene lyder spisst og umusikalsk, og det kan jeg være litt være enig i.
Men det var jammen mye søppel før og. ;)

;)



;)
 
Topp Bunn