Hvorfor tror du at du må Røyke nikotinplanter?

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Lille_Adam skrev:
johnnygrandis skrev:
Og de fryktelige abstinensene hvor er de? Alle har jo hørt om dem!!! Men kan noen forklare meg i detalj hvordan de fungerer?
Wikipedia is your friend. And so easy to use.

Modern research shows that nicotine acts on the brain to produce a number of effects. Specifically, its addictive nature has been found to show that nicotine activates reward pathways—the circuitry within the brain that regulates feelings of pleasure and euphoria.

Dopamine is one of the key neurotransmitters actively involved in the brain. Research shows that by increasing the levels of dopamine within the reward circuits in the brain, nicotine acts as a chemical with intense addictive qualities. In many studies it has been shown to be more addictive than cocaine and heroin, though chronic treatment has an opposite effect on reward thresholds. Like other physically addictive drugs, nicotine causes down-regulation of the production of dopamine and other stimulatory neurotransmitters as the brain attempts to compensate for artificial stimulation. In addition, the sensitivity of nicotinic acetylcholine receptors decreases. To compensate for this compensatory mechanism, the brain in turn upregulates the number of receptors, convoluting its regulatory effects with compensatory mechanisms meant to counteract other compensatory mechanisms. The net effect is an increase in reward pathway sensitivity, opposite of other drugs of abuse (namely cocaine and heroin, which reduce reward pathway sensitivity)[citation needed]. This neuronal brain alteration persists for months after administration ceases. Due to an increase in reward pathway sensitivity, nicotine withdrawal is relatively mild compared to ethanol or heroin withdrawal.[citation needed] Nicotine also has the potential to cause dependence in many animals other than humans. Mice have been administered nicotine and exhibit withdrawal reactions when its administration is stopped. Gorillas have been forced to smoke cigarettes by humans, and have similar difficulty quitting.

A study found that nicotine exposure in adolescent mice retards the growth of the dopamine system, thus increasing the risk of substance abuse during adulthood.
Hadde satt pris på noen egne erfaringer og ikke gjør det lettvint å klippe ned noe fra nettet.
For jeg lov å spørre deg om du røyker ?
og evnt. hvorfor?

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Lille_Adam skrev:
Har røkt i 25 år, sånn ca, fordi jeg liker å røyke.
Takk for ærlig svar.
Er det lukten du liker eller er det følelsen av nikotinen/giften som draes ned i lungene?
I begynnelsen var det vanskelig å bli avhengig?
Selv måtte jeg jobbe fælt for å unngå å spy de første gangene....
Når bestemte du deg for at du skulle røyke resten av livet?

Håper ikke du tar dette feil....det.er godt ment.

MVH Johnny

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Hvorfor tror du at du må spise nikotinplanter?

Etter å ha snuset i mange år, fikk jeg det for meg at jeg skulle slutte 8. desember.

For meg er svært få ting halvveis. Så også med snusing. Etterhvert hadde jeg snus i kjeften fra jeg sto opp om morgenen, til jeg la meg om kvelden (med unntak av måltider)

Det vanskeligste var faktisk å ta beslutningen om å slutte. Når det var gjort, begynte en forvirrende og vanskelig reise......

Jeg kan ikke forklare det bedre enn at plutselig ble liksom alt feil. Som etter en helg med fuktige festligheter, og man føler at verden skal ramle i hodet ens, uten at man kan sette fingeren på hva som er problemet (på godt norsk "fylleangst").

Etter snart to mnd uten nikotin, er denne følelsen mer vag. Fortsatt sliter jeg med vanen, (disse rutinene som kaffe og snus etc).

Men slik jeg ser det, så dreier det å slutte med røyk, snus etc seg om en ting "STATE OF MIND"

Når jeg først hadde tatt beslutningen om at JEG SNUSER IKKE, så var det jo avgjort. Det var da ikke noe alternativ å snuse, siden dette hørte fortid til!

For en tid tilbake, satt jeg i bilen og fikk j....lig lyst på snus. Så tenkte jeg:
"skal jeg virkelig aldri kunne ta snus igjen"?

Svar: NEI! Det funker ikke slik - Har man sluttet så har man sluttet!

B

Back_Door

Gjest
johnnygrandis skrev:
Når bestemte du deg for at du skulle røyke resten av livet?

MVH Johnny
Kjent viten antyder at "resten av livet" i denne sammenheng ikke trenger å være så lenge.. ::)
Men tenk så kjekt man da tross alt har hatt det? En som ikke røyker vet jo slettes ikke hva han går glipp av.
Ja, det er nesten som jeg savner det gule slimet jeg hostet opp om morran!

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Enten er man motivert eller så er man det ikke. Hvis man virkelig vil slutte, så går det. Vil man ikke nok, så går det ikke.

Jeg er litt av/på menneske, så når jeg fant ut at jeg ikke ville røyke mer, så var det 100% stopp. Ikke ett trekk på 4-5 år nå. Og røykeslutt betyr 100%, ikke en og annen festrøyk eller cigarillo.

Eneste måten å begynne på er å ta ett trekk, og det gjør jeg aldri. Enkelt.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Kan også snu litt på flisa Roffe.

Hvorfor ikke slutte når situasjonen tilsier at du skal ha mest lyst på røyk.
Klarer du å holde deg da, burde det ikke være noe problem å holde seg i absolutt alle andre situasjoner.

Som du sier det gikk overraskende lett.
Og når en da havner i situasjoner hjernen kopler dette mot røyk er det viktig å vite at det er rett å slett hjernen som spiller deg ett puss.
Hvor lenge varer dette "suget" da , jo ca 30 sek.(forutsetter at du har sluttet mer enn 3 uker da)

Gratulerer forresten Roffe.....ikke la deg lure tilbake.

MVH Johnny
Jeg kan ikke si at suget varte i kun 30 sekunder. Det første året kjente jeg røyksuget hele kvelden når jeg var på fest der andre røykte. Heldigvis var ikke dette så ofte, men det første året hadde jeg nok 2-3 større sprekk på fest (definerer en stor sprekk som mer enn 1 sigarett). Jeg vet ikke hvem som har innbilt deg at dette fungerer likt for alle, men for meg var det helt klart en fristelse og et reelt følt røyksug ganske ofte. Og selv nå, 13 år etter kan jeg føle suget. Jeg har hatt noen mindre sprekk opp gjennom årene, men heldigvis (for meg) så smaker røyken mindre og mindre godt. Fortsatt kan jeg likevel sette pris på en god sigar eller en god pipetobakk når sjansen byr seg. Jeg er trygg nok på min egen røykeavhengighet til å tillate dette de 1-2 gangene i året dette inntreffer (f.eks. på nyttårsaften eller i bryllyper der brudgommens far byr på gode sigarer).

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
roffe skrev:
johnnygrandis skrev:
Kan også snu litt på flisa Roffe.

Hvorfor ikke slutte når situasjonen tilsier at du skal ha mest lyst på røyk.
Klarer du å holde deg da, burde det ikke være noe problem å holde seg i absolutt alle andre situasjoner.

Som du sier det gikk overraskende lett.
Og når en da havner i situasjoner hjernen kopler dette mot røyk er det viktig å vite at det er rett å slett hjernen som spiller deg ett puss.
Hvor lenge varer dette "suget" da , jo ca 30 sek.(forutsetter at du har sluttet mer enn 3 uker da)

Gratulerer forresten Roffe.....ikke la deg lure tilbake.

MVH Johnny
Jeg kan ikke si at suget varte i kun 30 sekunder. Det første året kjente jeg røyksuget hele kvelden når jeg var på fest der andre røykte. Heldigvis var ikke dette så ofte, men det første året hadde jeg nok 2-3 større sprekk på fest (definerer en stor sprekk som mer enn 1 sigarett). Jeg vet ikke hvem som har innbilt deg at dette fungerer likt for alle, men for meg var det helt klart en fristelse og et reelt følt røyksug ganske ofte. Og selv nå, 13 år etter kan jeg føle suget. Jeg har hatt noen mindre sprekk opp gjennom årene, men heldigvis (for meg) så smaker røyken mindre og mindre godt. Fortsatt kan jeg likevel sette pris på en god sigar eller en god pipetobakk når sjansen byr seg. Jeg er trygg nok på min egen røykeavhengighet til å tillate dette de 1-2 gangene i året dette inntreffer (f.eks. på nyttårsaften eller i bryllyper der brudgommens far byr på gode sigarer).
Røyksuget, hva er dette da? Er det det lille tomrommet som oppstår når du ser andre mennesker tenner en røyk og du føler deg snytt for noe du har bestemt deg for å la være å gjøre.
Det er bare hjernen din som prøver å lure deg til å tro at du fortsatt er avhengig, nikotinen har forlatt kroppen din for lenge siden.
Du har allerede vunnet kampen, nå er det bare å kvitte seg med illusjonen om at du tror at du er avhengig.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Rhesus skrev:
Jeg er litt av/på menneske, så når jeg fant ut at jeg ikke ville røyke mer, så var det 100% stopp. Ikke ett trekk på 4-5 år nå. Og røykeslutt betyr 100%, ikke en og annen festrøyk eller cigarillo.

Eneste måten å begynne på er å ta ett trekk, og det gjør jeg aldri. Enkelt.
Riktig Rhesus, aldri ett trekk.

En kan ikke bli røyksugen før nikotinen som allrede er i kroppen er på vei ut.Det er dette som avhengighets komplekset.

Hovedfokus fra dag 1 og de første 5 dagene etter en har slutta vil kun dreie seg om nikotinen i denne perioden "ser" en røyk overalt, de fryktelige abstinensene alle prater om uteblir grunnet fordi de ikke finnes.Det en føler er ett tomromm som ikke kan skilles noe særlig fra en sultfølelse.Hovedfokus etter ca 5 dager forandrer seg og etter 3 uker er den siste rest av nikotinen forlatt kroppen.Her er du nikotinfri, heretter er kun hjernevaskingen om at du tror at du fortsatt er avhengig.En av grunnene for at du tror dette er missforståelser fra mennesker som har laget mytene om at du aldri kan bli helt kvitt røykesuget.

MVH Johnny

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Har vært røykfri i over 4 år, og angrer naturligvis ikke en dag på at jeg sluttet.
Et par ting som kan være greit å huske på når man slutter, er bla. at det er ikke særlig vanskeligere enn det vil ha det til selv. Har du litt viljestyrke fra før, så kjenner du igjen følelsen litt når suget kommer; nå må jeg bare la være, og så går det over litt før det kommer igjen. Og, slik fortsetter det en stund helt til det går stadig lenger mellom hver gang. Det som ER vanskelig, det er det faktum at røykeavhengighet er lik situasjonsavhengighet. Hvem har ikke opplevd å være røyksugen i flere timer fordi man vet at man skal ta et par øl når kvelden kommer og det er jobbfest feks? Eller når man venter på toget osv osv. Når man blir kommer seg forbi en del av disse litt vanskelige situasjonene, så er man home safe, imo.

Nikotin er et vanedannende stoff rent fysisk, og bruker inntil 3 uker ca før det er helt ute av kroppen. Å si at man ikke er fysisk avhengig er feil, det er et fysisk sug man kjenner i starten. De fleste som slutter opplever nettopp at de aller første dagene er verst, mye fordi giften skal ut. Det er omtrent som fyllesyke i så måte, kroppen prøver og si ifra at den er forgiftet ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
MaHa skrev:
Har vært røykfri i over 4 år, og angrer naturligvis ikke en dag på at jeg sluttet.
Et par ting som kan være greit å huske på når man slutter, er bla. at det er ikke særlig vanskeligere enn det vil ha det til selv. Har du litt viljestyrke fra før, så kjenner du igjen følelsen litt når suget kommer; nå må jeg bare la være, og så går det over litt før det kommer igjen. Og, slik fortsetter det en stund helt til det går stadig lenger mellom hver gang. Det som ER vanskelig, det er det faktum at røykeavhengighet er lik situasjonsavhengighet. Hvem har ikke opplevd å være røyksugen i flere timer fordi man vet at man skal ta et par øl når kvelden kommer og det er jobbfest feks? Eller når man venter på toget osv osv. Når man blir kommer seg forbi en del av disse litt vanskelige situasjonene, så er man home safe, imo.

Nikotin er et vanedannende stoff rent fysisk, og bruker inntil 3 uker ca før det er helt ute av kroppen. Å si at man ikke er fysisk avhengig er feil, det er et fysisk sug man kjenner i starten. De fleste som slutter opplever nettopp at de aller første dagene er verst, mye fordi giften skal ut. Det er omtrent som fyllesyke i så måte, kroppen prøver og si ifra at den er forgiftet ;)
Godt sagt.!

Spørsmålet er i hvilken kraft det fysiske/psykiske spiller inn på kroppen, vil aldri gå så langt som å kalle det abstinenser.
I mitt tilfelle var det såvidt merkbart på kroppen, jo det var ett tomrom som ventet på å bli fylt men visst en egentlig tenker etter var ikke dette noe sterk fysisk påkjennelse i det hele tatt.Det vanskeligste var å bli kvitt illusjonene/hjernevaskingen om at det skal være så vanskelig.

MVH Johnny

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Røyksuget, hva er dette da? Er det det lille tomrommet som oppstår når du ser andre mennesker tenner en røyk og du føler deg snytt for noe du har bestemt deg for å la være å gjøre.
Det er bare hjernen din som prøver å lure deg til å tro at du fortsatt er avhengig, nikotinen har forlatt kroppen din for lenge siden.
Du har allerede vunnet kampen, nå er det bare å kvitte seg med illusjonen om at du tror at du er avhengig.
Avhengighetssymptomene trenger ikke være avhengige av at det er nikotin i kroppen. Det er en forenklet fremstilling av nikotinens virkninger.

Se denne lenken (Tidsskrift for den norske legeforening): http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=483999
Her finner man blant annet dette:
Kronisk stoffinntak fører til vedvarende sensitisering, med endringer i mesolimbiske dopaminsystemer. Slike endringer antas ikke å være relatert til de behagelige effektene som stoffinntak utløser, men et sterkt motivert ønske om å ta stoffet (”incentive salience”) (12). Det er i de senere år blitt klart at vedvarende stofftilførsel fører til permanente molekylære og cellulære endringer i hjernen, inklusive endringer i genekspresjon (13).
Hvordan blir man kvitt permanente molkylære og cellulære endringer i hjernen, sa du?

Jeg har ikke hevdet at det er så fryktelig vanskelig å slutte, men å underslå de permanente virkningene av et langvarig nikotininntak blir for enkelt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
roffe skrev:
johnnygrandis skrev:
Avhengighetssymptomene trenger ikke være avhengige av at det er nikotin i kroppen. Det er en forenklet fremstilling av nikotinens virkninger.

Se denne lenken (Tidsskrift for den norske legeforening): http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=483999
Her finner man blant annet dette:
Kronisk stoffinntak fører til vedvarende sensitisering, med endringer i mesolimbiske dopaminsystemer. Slike endringer antas ikke å være relatert til de behagelige effektene som stoffinntak utløser, men et sterkt motivert ønske om å ta stoffet (”incentive salience”) (12). Det er i de senere år blitt klart at vedvarende stofftilførsel fører til permanente molekylære og cellulære endringer i hjernen, inklusive endringer i genekspresjon (13).
Hvordan blir man kvitt permanente molkylære og cellulære endringer i hjernen, sa du?

Jeg har ikke hevdet at det er så fryktelig vanskelig å slutte, men å underslå de permanente virkningene av et langvarig nikotininntak blir for enkelt.
Problemet i alle slike tilfeller vil alltid være å overbevise brukere i en hel verden at nettopp dette er løsningen, det var også tilfelle med Allen Carr. Istedet for å bruke millioner i å reklamere med skrekkscenariorer igjennom TV samt reklamere med noe så latterlig som nikotinsubstanser mente Carr at pengene kunne vært brukt på mange andre fornuftige måter.
Carr sto også framfor en hel panel av leger (en eller annen høystående forening husker ikke navnet på den nå) å forklarte metoden sin.Men legene ville aldri fronte denne metoden for de hadde sine egne sære løsninger.Det har vist seg i ettertid at på mange områder har de feilet kraftig.Carr er vel den eneste privatpersonen som har gjort det utrolige å kurere så mange med sin unike metode.
At avhengighetsgraden også sitter igjen i hodet etter at nikotinen har forlatt kroppen er jeg enig i, hvem som har skapt disse illusjonen om at det skal være slik er en annen sak.

Jeg underslår ikke de permanente virkningene av langvarig nikotininntak, men det du mener er vel de skadene som nikotinen allerede har laget, skadet lungevev,redusert blodsirkulasjon,Kols o.s.v
Alt det jeg har skrevet er personlige erfaringer som jeg har tatt med meg når jeg har slutta, at du refererer til molekyler og cellulære endringer i hjernen har jeg ingen erfaringer med.Jeg kan bare fortelle hva jeg har erfart og hva jeg er sikker på er den rette løsninger for svært mange.

MVH Johnny

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
Du høres jo helt nyfrelst ut jo, Johnnygrandis... ;) Supert at noen blir røykefri pga av en slik bok, men det forandrer ikke på det faktum at det eneste som gir en signifikant høyere sansynlighet for å gjennomføre en røykeslutt er nikotinsubstitusjons-produketer.

Både de fysiske og psykiske aspektene ved røykeslutt er absolutt reelle, noe de fleste forstår når man gjennomgår denne prosessen. Derfor nytter det ikke å bagatelisere de store vanskelighetene ved å trappe ned på et slikt vanedannende stoff.

Jeg tror det er to viktige faktorer i en slik prosess, motivasjon og "vansklighetsgrad", der summen er det vesentligste. Vansklighetsgraden kan senkes ved substitutter og motivasjonen kan komme hvorsomhelst fra. Er det lett og slutte, trenger ikke motivasjonen å være tilstede i samme grad, og vica versa.

Dette viser slik jeg ser det at "legenes sære løsninger" er godt dokumentert, men at det selvfølgelig også finnes unntak.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Jeg underslår ikke de permanente virkningene av langvarig nikotininntak, men det du mener er vel de skadene som nikotinen allerede har laget, skadet lungevev,redusert blodsirkulasjon,Kols o.s.v
Alt det jeg har skrevet er personlige erfaringer som jeg har tatt med meg når jeg har slutta, at du refererer til molekyler og cellulære endringer i hjernen har jeg ingen erfaringer med.Jeg kan bare fortelle hva jeg har erfart og hva jeg er sikker på er den rette løsninger for svært mange.
Nei, jeg refererer ikke til skader på lungevev, luftveier, blodsirkulasjon etc. Jeg mener at hjernen selv er blitt endret av vedvarende nikotin-inntak, slik at den er disponert for nikotinavhengighet i større grad enn før man begynte å røyke. Jeg anbefaler at du leser artikkelen jeg lenker til lenger opp og sitatet mitt. Det viser at det ikke er noen grunn til å bagatellisere røykesug selv om nikotinen i seg selv er ute av kroppen.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Greven skrev:
Du høres jo helt nyfrelst ut jo, Johnnygrandis... ;) Supert at noen blir røykefri pga av en slik bok, men det forandrer ikke på det faktum at det eneste som gir en signifikant høyere sansynlighet for å gjennomføre en røykeslutt er nikotinsubstitusjons-produketer.

Både de fysiske og psykiske aspektene ved røykeslutt er absolutt reelle, noe de fleste forstår når man gjennomgår denne prosessen. Derfor nytter det ikke å bagatelisere de store vanskelighetene ved å trappe ned på et slikt vanedannende stoff.

Jeg tror det er to viktige faktorer i en slik prosess, motivasjon og "vansklighetsgrad", der summen er det vesentligste. Vansklighetsgraden kan senkes ved substitutter og motivasjonen kan komme hvorsomhelst fra. Er det lett og slutte, trenger ikke motivasjonen å være tilstede i samme grad, og vica versa.

Dette viser slik jeg ser det at "legenes sære løsninger" er godt dokumentert, men at det selvfølgelig også finnes unntak.
Du har helt rett Greven, Jeg er frelst og glad for å har kvittet med gifta på en så enkel måte.
Hadde ikke forventet at det var så lett.Problemet er som sagt å få alle til å innse at det virkelig er det. :)

Nikotin substanser hva gjør du her, jo du forlenger "lidelsene" ved å fylle kroppen med nikotin på en annen måte.
Det er det samme som å be en røyker "trappe" ned, hva skjer da, jo istedenfor å kutte ut all nikotin med en gang gjør du istedenfor slik at du kjenner suget i hele nedtrappingperioden fordi du ikke kan ta en røyk når du vil, du forlenger rett å slett avvenningen å trekker den ut over ett mye lengre tidsrom enn det som er nødvendig.
Hva skjer, jo istedenfor å for å bli videre motivert at suget gradvis slipper sitter en igjen med en følelse at det skal vare for alltid.

Hva skjer med røykere som (inkl.meg selv) sitter foran tv en sin og ser skrekkreklamer for å slutte å røyke jo de begynner å lete fram røyken.
Hvorfor er det flere røykstumper utenfor inngangen til radiumhospitalet en noen andre innganger jo alt er en påminnelse og grunnen for å slutte blir overskygget av behovet for å fylle kroppen.
Flere ved jobben min er interresert i å slutte hver gang vi prater om røyk går det bare noen minutter så står de med en røyk i munnen.
Inngangen til problemet med skrekkreklamer,nikotinsubstanser og logo på røykpakka laget av helsemyndighetene er vel godt dokumentert at hele prosjektet ikke har vært vellykket.

MVH Johnny

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
De første to ukene tok jeg en nikotintyggis når det var som aller verst, mao kanskje et par ganger om dagen. Dette førte til at jeg kunne fortsett med å gjøre det jeg skulle istedet for å dvele ved suget, eller å holde selskap med røykerne uten å røyke. Følte ikke at jeg ga brensel til nikontinmonsteret, så det fungerte fint for meg. At noen føler dette blir litt som å trappe ned, skjønner jeg allikevel godt, men tilbake til dette med situasjonsavhengighet; man bryter den situasjonen som en røykepause er uansett, tyggis eller ikke.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg husker også at da jeg hadde sluttet, så var det ingen som var så anti-røyk og hadde mer "det er så lett å slutte, det er bare viljen det står på"-holdning enn meg. Etterhvert har jeg skjønt at folk er forskjellige og at det ikke er like enkelt for alle. Jeg har også obsertvert at de som begynner igjen ofte gjør det fordi de i spesielle situasjoner der de har vært vant til å røyke tidligere lett lar seg friste igjen...

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
johnnygrandis skrev:
Greven skrev:

Du har helt rett Greven, Jeg er frelst og glad for å har kvittet med gifta på en så enkel måte.
Hadde ikke forventet at det var så lett.Problemet er som sagt å få alle til å innse at det virkelig er det. :)
Bra at du har klart å slutte! Er nok en stor lettelse for mange når man først kommer over kneika.
Nikotin substanser hva gjør du her, jo du forlenger "lidelsene" ved å fylle kroppen med nikotin på en annen måte.
Det er det samme som å be en røyker "trappe" ned, hva skjer da, jo istedenfor å kutte ut all nikotin med en gang gjør du istedenfor slik at du kjenner suget i hele nedtrappingperioden fordi du ikke kan ta en røyk når du vil, du forlenger rett å slett avvenningen å trekker den ut over ett mye lengre tidsrom enn det som er nødvendig.
Hva skjer, jo istedenfor å for å bli videre motivert at suget gradvis slipper sitter en igjen med en følelse at det skal vare for alltid.
Det er jo en veldig forenklet og populistisk forklaring du fremsetter her og sannheten er nok ganske mye mer nyansert... I tillegg diskuterer du utifra en utopisk situasjon der alle klarer å slutte om man bare tar seg sammen. Virkeligheten er nok ganske anderledes og da er ofte valget "mye"/"mindre" og ikke "mye"/"ingen ting".

Man må også huske på at det ikke er nikotinen i seg selv som er så enormt farlig, men leveransemåten.
Hva skjer med røykere som (inkl.meg selv) sitter foran tv en sin og ser skrekkreklamer for å slutte å røyke jo de begynner å lete fram røyken.
Hvorfor er det flere røykstumper utenfor inngangen til radiumhospitalet en noen andre innganger jo alt er en påminnelse og grunnen for å slutte blir overskygget av behovet for å fylle kroppen.
Flere ved jobben min er interresert i å slutte hver gang vi prater om røyk går det bare noen minutter så står de med en røyk i munnen.
Inngangen til problemet med skrekkreklamer,nikotinsubstanser og logo på røykpakka laget av helsemyndighetene er vel godt dokumentert at hele prosjektet ikke har vært vellykket.

MVH Johnny
Om kampanjene er vellykket eller ikke er det nok delte meninger om. Men røyketallene går stadig nedover, så noe har skjedd med folks holdninger.

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.153
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Hvorfor tror du at du må spise nikotinplanter?

Erland skrev:
Etter å ha snuset i mange år, fikk jeg det for meg at jeg skulle slutte 8. desember.

For meg er svært få ting halvveis. Så også med snusing. Etterhvert hadde jeg snus i kjeften fra jeg sto opp om morgenen, til jeg la meg om kvelden (med unntak av måltider)

Det vanskeligste var faktisk å ta beslutningen om å slutte. Når det var gjort, begynte en forvirrende og vanskelig reise......

Jeg kan ikke forklare det bedre enn at plutselig ble liksom alt feil. Som etter en helg med fuktige festligheter, og man føler at verden skal ramle i hodet ens, uten at man kan sette fingeren på hva som er problemet (på godt norsk "fylleangst").

Etter snart to mnd uten nikotin, er denne følelsen mer vag. Fortsatt sliter jeg med vanen, (disse rutinene som kaffe og snus etc).

Men slik jeg ser det, så dreier det å slutte med røyk, snus etc seg om en ting "STATE OF MIND"

Når jeg først hadde tatt beslutningen om at JEG SNUSER IKKE, så var det jo avgjort. Det var da ikke noe alternativ å snuse, siden dette hørte fortid til!

For en tid tilbake, satt jeg i bilen og fikk j....lig lyst på snus. Så tenkte jeg:
"skal jeg virkelig aldri kunne ta snus igjen"?

Svar: NEI! Det funker ikke slik - Har man sluttet så har man sluttet!
Flott gjort Erland! :D
Noen mener at det er verre og slutte å snuse enn og slutte å røyke, så stå på, vis at du er sjefen. ;)

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker, hva betyr mest? å ha levende bevis og erfaringer på en metode som faktisk hjelper.
Eller å tro at mytene som vi selv har laget om hvor utrolig vanskelig det er å slutte for så konkludere med at det kreves spesiell viten av folk helst med legeutdannelse som kan skrive ut nikotinsubstanser for å gi oss en gift vi allerede prøver å kutte ut?

Vi er alle ført bak "lyset", i min barndom og litt før det,ble det reklamert for å røyke, røyking ga deg selvtillit og suksess og ifølge min far var det også hevdet at det ga deg virillitet.
Hva er det helten i filmen gjør etter at han har reddet verden, jo tar seg en røyk.Hva er det skurken/helten ber om før han skal bli hengt jo ber om en røyk.I en av verdens mest sette motorsport grener formel 1, har noen sett reklame for røyking på bilene?
Tror dere alt dette er tilfeldig?
Det er sterke krefter i sving her, og det er mange som tjener store penger på å dytte giften ned i lungene vårs.Og det er en fordel for disse om vi fortsetter å gjøre dette til vi dør.

Det blir hevdet at metoden jeg referer til er for enkel og at sannheten er mye mer nyansert.Vi kan fortsette å lure oss selv inn i det uendelige men selv om metoden er enkel betyr det ikke at den ikke er riktig.Det er hjernevaskingen og mytene om at det er så vanskelig å slutte vi må kvitte oss med, Og det er her jobben ligger .

Det er riktig at antall røykere i Norge går nedover, i u-landene derimot går det motsatt vei og de store markedskreftene for røyking opererer nettopp i disse landene, her kjøres det tildels svært aggresive kampanjer for røyking, kan nevne at det foreksempel deles ut gratis røyk av spesielle røykemerker her.

Er enig i det som sies at folk er forskjelllig men i utganspunktet er det like enkelt for alle å bli nikotinfri, om den ene røyker 100om dagen mens den andre røyker 20 det er like lett for begge å bli nikotinfri.En må bare innse fakta først.

At mennesker begynner å røyke fordi de befinner seg i situasjoner de forbinder med røyk er den største grunnen for at noen velger å begynne igjen.Det som er viktig i disse situasjonene er å spørre seg selv"er jeg virkelig sugen eller er det hjernen min som spiller meg ett puss"? Vanligvis varer dette "suget"knapt nok ett minutt.Har vært i samme situasjon selv og prøvd føle hva det er som skjer, og det virker som om hjernen kopler situasjonen mot røyk mens kroppen eller det fysiske ikke har noe interresse av det i det hele tatt.(Jeg går ut ifra at en har sluttet en stund her over 3 uker) Nikotinen har forlatt kroppen og det er her det fysiske spiller inn hvis det er ingen nikotin på vei ut er det ingenting ved det fysiske aspekter som sier at du må putte det inn igjen.Det en har igjen da er kun illusjonen om at en trenger røyk noe fysisk sug finnes ikke.

Det blir nevnt at jeg prøver å bagatellisere røykesug.
Jeg har prøvd etter best mulig evne og etter egne erfaringer prøvd å forklare hvordan jeg opplever metoden som Carr har på unikt hvis funnet ut, verken mer eller mindre.

MVH Johnny

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker
100 000 tusenvis = 100 millioner mennesker? (sorry, klarte ikke dy meg)

Men har du truffet alle disse 100 000? Kan det faktisk være slik at en del av disse 100 000 faktisk har fått tilbakefall? Kan det hende at man har talt med en del kjøpere av boka og/eller kursdeltakere som faktisk ikke fikk så mye positivt ut av det? Det å slå stort opp digre antall og solskinnshistorier er et velkjent triks fra reklamebransjen i USA og i Norge.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
roffe skrev:
johnnygrandis skrev:
Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker

Men har du truffet alle disse 100 000? Kan det faktisk være slik at en del av disse 100 000 faktisk har fått tilbakefall? Kan det hende at man har talt med en del kjøpere av boka og/eller kursdeltakere som faktisk ikke fikk så mye positivt ut av det? Det å slå stort opp digre antall og solskinnshistorier er et velkjent triks fra reklamebransjen i USA og i Norge.
Har ikke truffet alle disse,nei.
Men hvorfor skal en tvile, boka er sånn jeg har forstått det blitt berømt for innholdet ikke for voldsomme salgstall.Fra jeg hørte om boka til jeg faktisk leste den gikk det ca 3 år.Iløpet av de tre årene hørte jeg sikkert om den 7-8 ganger i forkjellige sammenhenger, kun av bekjente ikke igjennom noe stort reklame byrå.
Såklart er det noen som får tilbakefall såklart er det solskinnhistorier men det tar ikke ifra det faktum at boka har hjulpet tusenvis (mrk.tusenvis ;)) av personer til å se røykinga og problemstillingen ved å slutte på en helt annen måte enn tidligere.

Det er ganske utrolig at en person kan motivere så mange til å slutte på en enkel måte, mens helsemyndighetene sender borkastet reklame til x-antall tusen igjennom tven bare for å prøve å skremme folk til å slutte og klarer de ikke det så blir vi tilbudt mere gift gjennom nikotinsubstanser..........

MVH Johnny

G

Gjestemedlem

Gjest
johnnygrandis skrev:
roffe skrev:
johnnygrandis skrev:

Men hvorfor skal en tvile, boka er sånn jeg har forstått det blitt berømt for innholdet ikke for voldsomme salgstall.Fra jeg hørte om boka til jeg faktisk leste den gikk det ca 3 år.Iløpet av de tre årene hørte jeg sikkert om den 7-8 ganger i forkjellige sammenhenger, kun av bekjente ikke igjennom noe stort reklame byrå.
Såklart er det noen som får tilbakefall såklart er det solskinnhistorier men det tar ikke ifra det faktum at boka har hjulpet tusenvis (mrk.tusenvis ;)) av personer til å se røykinga og problemstillingen ved å slutte på en helt annen måte enn tidligere.

Det er ganske utrolig at en person kan motivere så mange til å slutte på en enkel måte, mens helsemyndighetene sender borkastet reklame til x-antall tusen igjennom tven bare for å prøve å skremme folk til å slutte og klarer de ikke det så blir vi tilbudt mere gift gjennom nikotinsubstanser..........

MVH Johnny
Det er ferre og ferre som fremdeles røyker i Norge av den voksne befolkningen i allefall. Jeg var på en guttekveld like før jul og vi var vel 20+ tilstede. Og ikke en av dem måtte ut for å røyke den kvelden. Nok slikt ville vært utenkelig om man hadde samlet de samme folkene for 20 år siden. (både at man måtte ut og for å røyke, og at det ikke var røykere der).

Så man kan jo gjerne kritisere myndighetene for sine kampanjer, lover og avgifter for å begrense røykingen. Men det virker etter hensikten. For meg var pris en viktig faktor i å slutte å røyke. Jeg bodde en stund i Spania og handlet sigaretter til godt under 100 kroner kartongen på Gibraltar. Da fristet det lite å måtte betale 6-700 for samme pakken hjemme. Så når jeg satt meg i flyet hjem den våren var dette en grei anledning til å si at nok var nok.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
-Er det noen røykere som kjenner seg igjen.

Må bare ha en røyk før jeg skal begynne å vaske bilen.
Må bare ha en røyk før jeg går inn..
Må bare ha en røyk før vi kjører
Må bare ha en røyk før både ditt a datt....

Er det rart røykere har liten tålmodighet.

I begynnelsen når jeg røykte klarte jeg faktisk å stilne endel av suget ved å ta en røyk, på slutten av min røykeperiode røykte jeg bare mer å mer å kunne ikke skjønne hvorfor? Jo etterhvert skjønte jeg det
røyking skaper tilslutt ett konstant "sug" i kroppen en aldri klarer helt å stilne, i og med at det alltid er på vei nikotin ut av kroppen blir det konstante suget vedvarende.Røyking skaper tilslutt ett behov som aldri lar seg tilfredsstille helt.
I tillegg er det den konstante følelesen av at det du gjør mot kroppen din ikke er bra i det hele tatt og det sniker seg opp en følelse av at dette burde en gi seg med før det skjer verre ting.

Hvis du tar en sigarett og klemmer all nikotin ut av den setter den inn i en nål og injiserer den i blodet er du død på No Time.Det geniale med oppbyggingen av en sigarett er at du for det inn i små doser slik at det ikke er akutt fare for liv og helse der og da.Er du en gjennomsnittlig røyker tar det ca fra du stumpet en sigarett til suget igjen melder sin ankomst ca en halv time.Det er derfor en gjennomsnitt røyker røyker ca 20 sigaretter om dagen.

Det finns de som sier de liker smaken/lukten av røyk, Hvis du tar en sigarett å blåser på hvem som helst som ikke røyker uansett om det er dyr eller mennesker hva skjer jo de begynner å hoste eller prøver å komme seg raskest mulig unna.Det er tross alt gift du blåser ut, det er ikke smaken eller lukten en liker ved røyk heller ikke rituale med å sitte med den i hånden, om du får nikotinen igjennom sigarett eller snus eller andre nikotinpreparater er det bare en ting som gjelder og det er at en er avhengig av gifta ikke selve prosessen med å få den i seg.

Og hvor vil jeg med dette her.....
Har ikke peiling. :)

MVH Johnny

G

Gjestemedlem

Gjest
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Det kalles å være nyfrelst. Så vil du ut å dele denne følelsen med omverdenen.

Det er jo litt oppsig å greie å slutte å røyke, så nyt den gode følelsen av sunnhet og frisk luft. Men vokt deg for å forhåndsbetale et år på Sats når du først er i gang da.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Gjestemedlem skrev:
johnnygrandis skrev:
roffe skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Det er ferre og ferre som fremdeles røyker i Norge av den voksne befolkningen i allefall. Jeg var på en guttekveld like før jul og vi var vel 20+ tilstede. Og ikke en av dem måtte ut for å røyke den kvelden. Nok slikt ville vært utenkelig om man hadde samlet de samme folkene for 20 år siden. (både at man måtte ut og for å røyke, og at det ikke var røykere der).

Så man kan jo gjerne kritisere myndighetene for sine kampanjer, lover og avgifter for å begrense røykingen. Men det virker etter hensikten. For meg var pris en viktig faktor i å slutte å røyke. Jeg bodde en stund i Spania og handlet sigaretter til godt under 100 kroner kartongen på Gibraltar. Da fristet det lite å måtte betale 6-700 for samme pakken hjemme. Så når jeg satt meg i flyet hjem den våren var dette en grei anledning til å si at nok var nok.
Er vel ikke sikker på at det er skrekkkampanjene som virker men tror vel mesteparten av grunnen skyldes enorme økninger de siste årene i pris, samt at det snart ikke er lov å røyke noen plass lenger.
I framtiden vil vi nok se at de første landene innføre totalt røykeforbud.

I andre land som sagt deles det ut gratis sigaretter av spesielle merker i håp om å få ungdommen avhengig ....
Nå ser det ut som at svenskene skal sette opp prisen på sine doser for nikotin så for vi håpe også dette slår positivt...
Har du lest boka Gjestemedlem ? Fantastisk bok kan ikke gjøre annet enn å anbefale den for røykere og ikke røykere.
Du kunne sikkert forklart metoden på en mye lettere måte enn meg.. ;) ;)

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Gjestemedlem skrev:
johnnygrandis skrev:

MVH Johnny
Det kalles å være nyfrelst. Så vil du ut å dele denne følelsen med omverdenen.

Det er jo litt oppsig å greie å slutte å røyke, så nyt den gode følelsen av sunnhet og frisk luft. Men vokt deg for å forhåndsbetale et år på Sats når du først er i gang da.
Har eget treningsrom i kjelleren, jeg da. 8) 8)

MVH Johnny

G

Gjestemedlem

Gjest
johnnygrandis skrev:
Har du lest boka Gjestemedlem ? Fantastisk bok kan ikke gjøre annet enn å anbefale den for røykere og ikke røykere.
Du kunne sikkert forklart metoden på en mye lettere måte enn meg.. ;) ;)

MVH Johnny
Nei, jeg røyker som sagt ikke så slutte-å-røyke bøker er ikke det jeg bruker mest tid på om dagen. Og hvis noen vil at jeg skal lese den for å poste en tittentei versjon av metoden skal jeg iallefall ha godt betalt for dette. :)

V

villov

Gjest
Metoden går ut på at løgnene blir gjentatt så mange ganger at leseren til slutt tror på det.
Skremmende, men tydeligvis effektivt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
villov skrev:
Metoden går ut på at løgnene blir gjentatt så mange ganger at leseren til slutt tror på det.
Skremmende, men tydeligvis effektivt.
Du er tydeligvis en opplyst og oppegående person som selvfølgelig har lest boka, så naturlig nok blir da mitt spørsmål til deg; hvilken av alle løgnene er det du referer til nøyaktig ?
Eller jeg skal gjøre det lettere for deg, nevn heller den løgnen i boka du mener er den største?
Da mener du også at jeg farer med løgn, i forhold til hva jeg har skrevet her?

Skjerp deg , Og svar på spørsmålet mitt.

MVH Johnny

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Uff, den største grunnen til at jeg IKKE har lyst til å slutte å røyke akkurat nå, er av redsel for å bli som du Johnny!
Sorry altså, men overivrige, nyfrelste, hjernevaskede eksrøykere er forferdelig slitsomme!

Denne type propaganda virker mot sin hensikt for mitt vedkommende, når en bedreviter skal fortelle meg både hva jeg tenker, hvorfor jeg tenker det, og at det jeg da tenker er feil ???

Mener å ha lest omtrent det samme fra en religiøs sekt, som synes vi burde slutte å ha sex. Det var bare noe vi innbilte oss at var godt det også............ ;)

V

villov

Gjest
Den største løgnen?
Kanskje den at ingen sigarett noen gang har smakt deg godt.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
Ok Villov.

Tenk etter, er det smaken alle røykere liker?.Hvis det hadde vært smaken er det jo bare å fjerne nikotinen i røyken og beholde smaken men problemet da er bare at ingen hadde kjøpt tobakken.Prøv å tygge en bit av tobakken.

Nei som sagt tidligere det er ikke smaken eller rituale med å røyke vi liker, vi må innse først at vi er misbrukere av gifta Nikotinen ikke av selve røyken.

Da sitter vi igjen med gifta Nikotinen, smaker den godt?
Smakte din første røyk godt?

Nei vi må være enige om at det er når gifta kommer inn i kroppen vår at den lille tilfredsstillelsen vi opplever ett kort øyeblikk oppfattes av mange som en nytelse, røyken er bare måten å transportere gifta inn på.
Og selv den bittelille tilfredsstillelsen vi får her overskygges av ett behov vi aldri klarer å stilne helt.
Nei, ingen sigarett har noengang smakt eller gjort meg godt.

MVH Johnny

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
norcad skrev:
Uff, den største grunnen til at jeg IKKE har lyst til å slutte å røyke akkurat nå, er av redsel for å bli som du Johnny!
Sorry altså, men overivrige, nyfrelste, hjernevaskede eksrøykere er forferdelig slitsomme!

Denne type propaganda virker mot sin hensikt for mitt vedkommende, når en bedreviter skal fortelle meg både hva jeg tenker, hvorfor jeg tenker det, og at det jeg da tenker er feil ???

Mener å ha lest omtrent det samme fra en religiøs sekt, som synes vi burde slutte å ha sex. Det var bare noe vi innbilte oss at var godt det også............ ;)
Godt at du kjenner meg bedre enn jeg selv gjør men hvis syntes eks røykere er forferdelige slitsomme hvorfor har du lest igjennom alle innleggene mine?, det burde holdt å lest første innlegg for så å avsluttet.
Hvilken propaganda? har du lest boka ? Sexen får du stå for selv....for min del er den bare blitt bedre.(tok du han) ;D

Du sier du er redd for å bli som meg, altså en ikke-røyker.
Det jeg tror du mener å si er at du er redd for å prøve å slutte å røyke.

Og ja, jeg skriver om mine opplevelser og om hva JEG mener er riktig.
Så for andre mene hva de vil.Ingen MÅ lese hva jeg skriver.
Men så lenge det blir kommentert ting i denne tråden som jeg har startet er den med på å leve videre.....

MVH Johnny

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Du sier du er redd for å bli som meg, altså en ikke-røyker.
Det jeg tror du mener å si er at du er redd for å prøve å slutte å røyke.
Nei, jeg tror han er redd for å bli en nyfrelst, skylappbefengt fanatiker av en ikke-røyker som er så oppslukt i sin egen personlige suksesshistorie at den blir den eneste sannheten, og som betrakter det som sin personlige plikt å overbevise røykere om at det eneste rette er å gjøre som en selv.

Jeg husker selv fra tiden rett etter at jeg hadde sluttet at jeg var veldig opptatt av alle fordelene med å ikke røyke, alle ulempene med røyken og at det hadde gått så lett for meg å slutte at jeg ikke fattet hvordan dette kunne være vanskelig for andre. Etterhvert gikk det opp for meg at verden var mer nyansert enn som så ...

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Er litt enig med roffe her, det som er oppskriften for den ene, er ikke nødvendigvis den riktige for den andre. Samtidig; spør en hvilken som helst eks-røyker, og de vil svare deg at de var verdensmestere til å finne årsaker for å fortsette med røykingen, istedet for å slutte. Slik som man gjør med det meste som er litt tøft, mao. Intet nytt under solen.

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Antall liker
2.500
Torget vurderinger
13
SELVFØLGELIG, skal alle og enhver bestemme selv har ingen som helst problemer at mennesker skal bestemme hvordan de vil gjøre ting selv.

Hvis dere får en følelse av at jeg forsøker å "prakke" på dere en løsning som hjalp for meg kan jeg ikke gjøre noe med.

Roffe, som nevnt tidligere jeg er IKKE redd verken for det ene eller andre og jeg ber deg nå å kutte ut dine personskildringer av meg.Og de skylappbefengte,fanatiske ordene du bruker om meg gjør du smart i å holde for deg selv.Håper du skjønner hva jeg mener....Har du flere personlige meninger om meg ,SEND DEM PÅ PM.

Jeg har heller ikke gjort meg til "verdensmester" i noe som helst, som sagt i annet innlegg.At dere nå begynner å kritisere meg istedenfor å holde dere til innholdet i saken, nemlig å debattere muligheter for å slutte med nikotingifta på en lettest mulig måte, gjør at jeg lurer på om det var alt dere har å komme med.

MVH Johnny

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
johnnygrandis skrev:
Roffe, som nevnt tidligere jeg er IKKE redd verken for det ene eller andre og jeg ber deg nå å kutte ut dine personskildringer av meg.Og de skylappbefengte,fanatiske ordene du bruker om meg gjør du smart i å holde for deg selv.Håper du skjønner hva jeg mener....Har du flere personlige meninger om meg ,SEND DEM PÅ PM.
Jeg antar ikke mer om deg enn du gjorde om norcad. Min beskrivelse skildrer ikke deg spesielt (alt dreier seg ikke om deg i denne tråden), men den typen folk som akkurat har sluttet å røyke jeg tror norcad uttrykker redsel for å bli. Jeg må nok likevel si at du likevel VIRKER som du representerer greit den typen mennesker jeg karakteriserer, basert på dine uttalelser her. Men jeg kjenner deg ikke personlig, og det er jo du som må kjenne etter om skoen passer.

Jeg valgte å komme med innspillet fordi jeg selv har vært i den sitauasjonen å akkurat ha sluttet å røyke og da fått beskjed av min ikke-røykende kjæreste om at "nå er du jo mer anti-røyk enn noen ikke-røyker jeg kjenner". Det er litt sånn "på seg selv kjenner man andre"-følelse jeg får her nå.

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Antall liker
233
Torget vurderinger
4
Inne på noe du, Roffe. Og, jeg mener IKKE å gå til angrep på trådstarter med det. Jeg kjenner meg igjen med det å være mer anti enn de som aldri har røkt, mine foreldre som damper i vei som aldri før får jo høre det ganske bra hver gang jeg er innom.
Det samme opplever jeg vel for min egen del med noe tilsvarende. Har gått ned litt i vekt, og snudd litt på noen vaner/uvaner i hverdagen og generelt. Når jeg ser folk i ulike tv-programmer med vektproblemer og sterke uvaner, så dømmer jeg de nord og ned. Selv om jeg kanskje ikke var like ille, hvem er jeg til å dømme de for det?

Jeg er enig med trådstarter også uansett, det er jo egentlig bare å slutte og ha litt stålvilje. Man velger å slutte, og man velger faktisk å begynne igjen også, man "sprekker" ikke, man velger å begynne. Men, vi trenger ikke å dømme de for det.

Topp Bunn