Hadde satt pris på noen egne erfaringer og ikke gjør det lettvint å klippe ned noe fra nettet.Lille_Adam skrev:
For jeg lov å spørre deg om du røyker ?
og evnt. hvorfor?
MVH Johnny
Hadde satt pris på noen egne erfaringer og ikke gjør det lettvint å klippe ned noe fra nettet.Lille_Adam skrev:
Takk for ærlig svar.Lille_Adam skrev:Har røkt i 25 år, sånn ca, fordi jeg liker å røyke.
Kjent viten antyder at "resten av livet" i denne sammenheng ikke trenger å være så lenge.. :johnnygrandis skrev:Når bestemte du deg for at du skulle røyke resten av livet?
MVH Johnny
Jeg kan ikke si at suget varte i kun 30 sekunder. Det første året kjente jeg røyksuget hele kvelden når jeg var på fest der andre røykte. Heldigvis var ikke dette så ofte, men det første året hadde jeg nok 2-3 større sprekk på fest (definerer en stor sprekk som mer enn 1 sigarett). Jeg vet ikke hvem som har innbilt deg at dette fungerer likt for alle, men for meg var det helt klart en fristelse og et reelt følt røyksug ganske ofte. Og selv nå, 13 år etter kan jeg føle suget. Jeg har hatt noen mindre sprekk opp gjennom årene, men heldigvis (for meg) så smaker røyken mindre og mindre godt. Fortsatt kan jeg likevel sette pris på en god sigar eller en god pipetobakk når sjansen byr seg. Jeg er trygg nok på min egen røykeavhengighet til å tillate dette de 1-2 gangene i året dette inntreffer (f.eks. på nyttårsaften eller i bryllyper der brudgommens far byr på gode sigarer).johnnygrandis skrev:Kan også snu litt på flisa Roffe.
Hvorfor ikke slutte når situasjonen tilsier at du skal ha mest lyst på røyk.
Klarer du å holde deg da, burde det ikke være noe problem å holde seg i absolutt alle andre situasjoner.
Som du sier det gikk overraskende lett.
Og når en da havner i situasjoner hjernen kopler dette mot røyk er det viktig å vite at det er rett å slett hjernen som spiller deg ett puss.
Hvor lenge varer dette "suget" da , jo ca 30 sek.(forutsetter at du har sluttet mer enn 3 uker da)
Gratulerer forresten Roffe.....ikke la deg lure tilbake.
MVH Johnny
Røyksuget, hva er dette da? Er det det lille tomrommet som oppstår når du ser andre mennesker tenner en røyk og du føler deg snytt for noe du har bestemt deg for å la være å gjøre.roffe skrev:Jeg kan ikke si at suget varte i kun 30 sekunder. Det første året kjente jeg røyksuget hele kvelden når jeg var på fest der andre røykte. Heldigvis var ikke dette så ofte, men det første året hadde jeg nok 2-3 større sprekk på fest (definerer en stor sprekk som mer enn 1 sigarett). Jeg vet ikke hvem som har innbilt deg at dette fungerer likt for alle, men for meg var det helt klart en fristelse og et reelt følt røyksug ganske ofte. Og selv nå, 13 år etter kan jeg føle suget. Jeg har hatt noen mindre sprekk opp gjennom årene, men heldigvis (for meg) så smaker røyken mindre og mindre godt. Fortsatt kan jeg likevel sette pris på en god sigar eller en god pipetobakk når sjansen byr seg. Jeg er trygg nok på min egen røykeavhengighet til å tillate dette de 1-2 gangene i året dette inntreffer (f.eks. på nyttårsaften eller i bryllyper der brudgommens far byr på gode sigarer).johnnygrandis skrev:Kan også snu litt på flisa Roffe.
Hvorfor ikke slutte når situasjonen tilsier at du skal ha mest lyst på røyk.
Klarer du å holde deg da, burde det ikke være noe problem å holde seg i absolutt alle andre situasjoner.
Som du sier det gikk overraskende lett.
Og når en da havner i situasjoner hjernen kopler dette mot røyk er det viktig å vite at det er rett å slett hjernen som spiller deg ett puss.
Hvor lenge varer dette "suget" da , jo ca 30 sek.(forutsetter at du har sluttet mer enn 3 uker da)
Gratulerer forresten Roffe.....ikke la deg lure tilbake.
MVH Johnny
Riktig Rhesus, aldri ett trekk.Rhesus skrev:Jeg er litt av/på menneske, så når jeg fant ut at jeg ikke ville røyke mer, så var det 100% stopp. Ikke ett trekk på 4-5 år nå. Og røykeslutt betyr 100%, ikke en og annen festrøyk eller cigarillo.
Eneste måten å begynne på er å ta ett trekk, og det gjør jeg aldri. Enkelt.
Godt sagt.!MaHa skrev:Har vært røykfri i over 4 år, og angrer naturligvis ikke en dag på at jeg sluttet.
Et par ting som kan være greit å huske på når man slutter, er bla. at det er ikke særlig vanskeligere enn det vil ha det til selv. Har du litt viljestyrke fra før, så kjenner du igjen følelsen litt når suget kommer; nå må jeg bare la være, og så går det over litt før det kommer igjen. Og, slik fortsetter det en stund helt til det går stadig lenger mellom hver gang. Det som ER vanskelig, det er det faktum at røykeavhengighet er lik situasjonsavhengighet. Hvem har ikke opplevd å være røyksugen i flere timer fordi man vet at man skal ta et par øl når kvelden kommer og det er jobbfest feks? Eller når man venter på toget osv osv. Når man blir kommer seg forbi en del av disse litt vanskelige situasjonene, så er man home safe, imo.
Nikotin er et vanedannende stoff rent fysisk, og bruker inntil 3 uker ca før det er helt ute av kroppen. Å si at man ikke er fysisk avhengig er feil, det er et fysisk sug man kjenner i starten. De fleste som slutter opplever nettopp at de aller første dagene er verst, mye fordi giften skal ut. Det er omtrent som fyllesyke i så måte, kroppen prøver og si ifra at den er forgiftet![]()
Avhengighetssymptomene trenger ikke være avhengige av at det er nikotin i kroppen. Det er en forenklet fremstilling av nikotinens virkninger.johnnygrandis skrev:Røyksuget, hva er dette da? Er det det lille tomrommet som oppstår når du ser andre mennesker tenner en røyk og du føler deg snytt for noe du har bestemt deg for å la være å gjøre.
Det er bare hjernen din som prøver å lure deg til å tro at du fortsatt er avhengig, nikotinen har forlatt kroppen din for lenge siden.
Du har allerede vunnet kampen, nå er det bare å kvitte seg med illusjonen om at du tror at du er avhengig.
Hvordan blir man kvitt permanente molkylære og cellulære endringer i hjernen, sa du?Kronisk stoffinntak fører til vedvarende sensitisering, med endringer i mesolimbiske dopaminsystemer. Slike endringer antas ikke å være relatert til de behagelige effektene som stoffinntak utløser, men et sterkt motivert ønske om å ta stoffet (incentive salience) (12). Det er i de senere år blitt klart at vedvarende stofftilførsel fører til permanente molekylære og cellulære endringer i hjernen, inklusive endringer i genekspresjon (13).
Problemet i alle slike tilfeller vil alltid være å overbevise brukere i en hel verden at nettopp dette er løsningen, det var også tilfelle med Allen Carr. Istedet for å bruke millioner i å reklamere med skrekkscenariorer igjennom TV samt reklamere med noe så latterlig som nikotinsubstanser mente Carr at pengene kunne vært brukt på mange andre fornuftige måter.roffe skrev:Avhengighetssymptomene trenger ikke være avhengige av at det er nikotin i kroppen. Det er en forenklet fremstilling av nikotinens virkninger.johnnygrandis skrev:Røyksuget, hva er dette da? Er det det lille tomrommet som oppstår når du ser andre mennesker tenner en røyk og du føler deg snytt for noe du har bestemt deg for å la være å gjøre.
Det er bare hjernen din som prøver å lure deg til å tro at du fortsatt er avhengig, nikotinen har forlatt kroppen din for lenge siden.
Du har allerede vunnet kampen, nå er det bare å kvitte seg med illusjonen om at du tror at du er avhengig.
Se denne lenken (Tidsskrift for den norske legeforening): http://www.tidsskriftet.no/index.php?vp_SEKS_ID=483999
Her finner man blant annet dette:
Hvordan blir man kvitt permanente molkylære og cellulære endringer i hjernen, sa du?Kronisk stoffinntak fører til vedvarende sensitisering, med endringer i mesolimbiske dopaminsystemer. Slike endringer antas ikke å være relatert til de behagelige effektene som stoffinntak utløser, men et sterkt motivert ønske om å ta stoffet (incentive salience) (12). Det er i de senere år blitt klart at vedvarende stofftilførsel fører til permanente molekylære og cellulære endringer i hjernen, inklusive endringer i genekspresjon (13).
Jeg har ikke hevdet at det er så fryktelig vanskelig å slutte, men å underslå de permanente virkningene av et langvarig nikotininntak blir for enkelt.
Nei, jeg refererer ikke til skader på lungevev, luftveier, blodsirkulasjon etc. Jeg mener at hjernen selv er blitt endret av vedvarende nikotin-inntak, slik at den er disponert for nikotinavhengighet i større grad enn før man begynte å røyke. Jeg anbefaler at du leser artikkelen jeg lenker til lenger opp og sitatet mitt. Det viser at det ikke er noen grunn til å bagatellisere røykesug selv om nikotinen i seg selv er ute av kroppen.johnnygrandis skrev:Jeg underslår ikke de permanente virkningene av langvarig nikotininntak, men det du mener er vel de skadene som nikotinen allerede har laget, skadet lungevev,redusert blodsirkulasjon,Kols o.s.v
Alt det jeg har skrevet er personlige erfaringer som jeg har tatt med meg når jeg har slutta, at du refererer til molekyler og cellulære endringer i hjernen har jeg ingen erfaringer med.Jeg kan bare fortelle hva jeg har erfart og hva jeg er sikker på er den rette løsninger for svært mange.
Du har helt rett Greven, Jeg er frelst og glad for å har kvittet med gifta på en så enkel måte.Greven skrev:Du høres jo helt nyfrelst ut jo, Johnnygrandis...Supert at noen blir røykefri pga av en slik bok, men det forandrer ikke på det faktum at det eneste som gir en signifikant høyere sansynlighet for å gjennomføre en røykeslutt er nikotinsubstitusjons-produketer.
Både de fysiske og psykiske aspektene ved røykeslutt er absolutt reelle, noe de fleste forstår når man gjennomgår denne prosessen. Derfor nytter det ikke å bagatelisere de store vanskelighetene ved å trappe ned på et slikt vanedannende stoff.
Jeg tror det er to viktige faktorer i en slik prosess, motivasjon og "vansklighetsgrad", der summen er det vesentligste. Vansklighetsgraden kan senkes ved substitutter og motivasjonen kan komme hvorsomhelst fra. Er det lett og slutte, trenger ikke motivasjonen å være tilstede i samme grad, og vica versa.
Dette viser slik jeg ser det at "legenes sære løsninger" er godt dokumentert, men at det selvfølgelig også finnes unntak.
Bra at du har klart å slutte! Er nok en stor lettelse for mange når man først kommer over kneika.johnnygrandis skrev:Du har helt rett Greven, Jeg er frelst og glad for å har kvittet med gifta på en så enkel måte.Greven skrev:Du høres jo helt nyfrelst ut jo, Johnnygrandis...Supert at noen blir røykefri pga av en slik bok, men det forandrer ikke på det faktum at det eneste som gir en signifikant høyere sansynlighet for å gjennomføre en røykeslutt er nikotinsubstitusjons-produketer.
Både de fysiske og psykiske aspektene ved røykeslutt er absolutt reelle, noe de fleste forstår når man gjennomgår denne prosessen. Derfor nytter det ikke å bagatelisere de store vanskelighetene ved å trappe ned på et slikt vanedannende stoff.
Jeg tror det er to viktige faktorer i en slik prosess, motivasjon og "vansklighetsgrad", der summen er det vesentligste. Vansklighetsgraden kan senkes ved substitutter og motivasjonen kan komme hvorsomhelst fra. Er det lett og slutte, trenger ikke motivasjonen å være tilstede i samme grad, og vica versa.
Dette viser slik jeg ser det at "legenes sære løsninger" er godt dokumentert, men at det selvfølgelig også finnes unntak.
Hadde ikke forventet at det var så lett.Problemet er som sagt å få alle til å innse at det virkelig er det.![]()
Det er jo en veldig forenklet og populistisk forklaring du fremsetter her og sannheten er nok ganske mye mer nyansert... I tillegg diskuterer du utifra en utopisk situasjon der alle klarer å slutte om man bare tar seg sammen. Virkeligheten er nok ganske anderledes og da er ofte valget "mye"/"mindre" og ikke "mye"/"ingen ting".Nikotin substanser hva gjør du her, jo du forlenger "lidelsene" ved å fylle kroppen med nikotin på en annen måte.
Det er det samme som å be en røyker "trappe" ned, hva skjer da, jo istedenfor å kutte ut all nikotin med en gang gjør du istedenfor slik at du kjenner suget i hele nedtrappingperioden fordi du ikke kan ta en røyk når du vil, du forlenger rett å slett avvenningen å trekker den ut over ett mye lengre tidsrom enn det som er nødvendig.
Hva skjer, jo istedenfor å for å bli videre motivert at suget gradvis slipper sitter en igjen med en følelse at det skal vare for alltid.
Om kampanjene er vellykket eller ikke er det nok delte meninger om. Men røyketallene går stadig nedover, så noe har skjedd med folks holdninger.Hva skjer med røykere som (inkl.meg selv) sitter foran tv en sin og ser skrekkreklamer for å slutte å røyke jo de begynner å lete fram røyken.
Hvorfor er det flere røykstumper utenfor inngangen til radiumhospitalet en noen andre innganger jo alt er en påminnelse og grunnen for å slutte blir overskygget av behovet for å fylle kroppen.
Flere ved jobben min er interresert i å slutte hver gang vi prater om røyk går det bare noen minutter så står de med en røyk i munnen.
Inngangen til problemet med skrekkreklamer,nikotinsubstanser og logo på røykpakka laget av helsemyndighetene er vel godt dokumentert at hele prosjektet ikke har vært vellykket.
MVH Johnny
Flott gjort Erland!Erland skrev:Etter å ha snuset i mange år, fikk jeg det for meg at jeg skulle slutte 8. desember.
For meg er svært få ting halvveis. Så også med snusing. Etterhvert hadde jeg snus i kjeften fra jeg sto opp om morgenen, til jeg la meg om kvelden (med unntak av måltider)
Det vanskeligste var faktisk å ta beslutningen om å slutte. Når det var gjort, begynte en forvirrende og vanskelig reise......
Jeg kan ikke forklare det bedre enn at plutselig ble liksom alt feil. Som etter en helg med fuktige festligheter, og man føler at verden skal ramle i hodet ens, uten at man kan sette fingeren på hva som er problemet (på godt norsk "fylleangst").
Etter snart to mnd uten nikotin, er denne følelsen mer vag. Fortsatt sliter jeg med vanen, (disse rutinene som kaffe og snus etc).
Men slik jeg ser det, så dreier det å slutte med røyk, snus etc seg om en ting "STATE OF MIND"
Når jeg først hadde tatt beslutningen om at JEG SNUSER IKKE, så var det jo avgjort. Det var da ikke noe alternativ å snuse, siden dette hørte fortid til!
For en tid tilbake, satt jeg i bilen og fikk j....lig lyst på snus. Så tenkte jeg:
"skal jeg virkelig aldri kunne ta snus igjen"?
Svar: NEI! Det funker ikke slik - Har man sluttet så har man sluttet!
100 000 tusenvis = 100 millioner mennesker? (sorry, klarte ikke dy meg)johnnygrandis skrev:Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker
Har ikke truffet alle disse,nei.roffe skrev:100 000 tusenvis = 100 millioner mennesker? (sorry, klarte ikke dy meg)johnnygrandis skrev:Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker
Men har du truffet alle disse 100 000? Kan det faktisk være slik at en del av disse 100 000 faktisk har fått tilbakefall? Kan det hende at man har talt med en del kjøpere av boka og/eller kursdeltakere som faktisk ikke fikk så mye positivt ut av det? Det å slå stort opp digre antall og solskinnshistorier er et velkjent triks fra reklamebransjen i USA og i Norge.
Det er ferre og ferre som fremdeles røyker i Norge av den voksne befolkningen i allefall. Jeg var på en guttekveld like før jul og vi var vel 20+ tilstede. Og ikke en av dem måtte ut for å røyke den kvelden. Nok slikt ville vært utenkelig om man hadde samlet de samme folkene for 20 år siden. (både at man måtte ut og for å røyke, og at det ikke var røykere der).johnnygrandis skrev:Har ikke truffet alle disse,nei.roffe skrev:100 000 tusenvis = 100 millioner mennesker? (sorry, klarte ikke dy meg)johnnygrandis skrev:Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker
Men har du truffet alle disse 100 000? Kan det faktisk være slik at en del av disse 100 000 faktisk har fått tilbakefall? Kan det hende at man har talt med en del kjøpere av boka og/eller kursdeltakere som faktisk ikke fikk så mye positivt ut av det? Det å slå stort opp digre antall og solskinnshistorier er et velkjent triks fra reklamebransjen i USA og i Norge.
Men hvorfor skal en tvile, boka er sånn jeg har forstått det blitt berømt for innholdet ikke for voldsomme salgstall.Fra jeg hørte om boka til jeg faktisk leste den gikk det ca 3 år.Iløpet av de tre årene hørte jeg sikkert om den 7-8 ganger i forkjellige sammenhenger, kun av bekjente ikke igjennom noe stort reklame byrå.
Såklart er det noen som får tilbakefall såklart er det solskinnhistorier men det tar ikke ifra det faktum at boka har hjulpet tusenvis (mrk.tusenvis) av personer til å se røykinga og problemstillingen ved å slutte på en helt annen måte enn tidligere.
Det er ganske utrolig at en person kan motivere så mange til å slutte på en enkel måte, mens helsemyndighetene sender borkastet reklame til x-antall tusen igjennom tven bare for å prøve å skremme folk til å slutte og klarer de ikke det så blir vi tilbudt mere gift gjennom nikotinsubstanser..........
MVH Johnny
Det kalles å være nyfrelst. Så vil du ut å dele denne følelsen med omverdenen.johnnygrandis skrev:Og hvor vil jeg med dette her.....
Har ikke peiling.
MVH Johnny
Er vel ikke sikker på at det er skrekkkampanjene som virker men tror vel mesteparten av grunnen skyldes enorme økninger de siste årene i pris, samt at det snart ikke er lov å røyke noen plass lenger.Gjestemedlem skrev:Det er ferre og ferre som fremdeles røyker i Norge av den voksne befolkningen i allefall. Jeg var på en guttekveld like før jul og vi var vel 20+ tilstede. Og ikke en av dem måtte ut for å røyke den kvelden. Nok slikt ville vært utenkelig om man hadde samlet de samme folkene for 20 år siden. (både at man måtte ut og for å røyke, og at det ikke var røykere der).johnnygrandis skrev:Har ikke truffet alle disse,nei.roffe skrev:100 000 tusenvis = 100 millioner mennesker? (sorry, klarte ikke dy meg)johnnygrandis skrev:Uansett hvordan vi vrir og vender på ting kommer vi ikke bort fra at metoden som jeg referer har hjulpet 100 000 tusenvis av mennesker
Men hvorfor skal en tvile, boka er sånn jeg har forstått det blitt berømt for innholdet ikke for voldsomme salgstall.Fra jeg hørte om boka til jeg faktisk leste den gikk det ca 3 år.Iløpet av de tre årene hørte jeg sikkert om den 7-8 ganger i forkjellige sammenhenger, kun av bekjente ikke igjennom noe stort reklame byrå.
Såklart er det noen som får tilbakefall såklart er det solskinnhistorier men det tar ikke ifra det faktum at boka har hjulpet tusenvis (mrk.tusenvis) av personer til å se røykinga og problemstillingen ved å slutte på en helt annen måte enn tidligere.
Det er ganske utrolig at en person kan motivere så mange til å slutte på en enkel måte, mens helsemyndighetene sender borkastet reklame til x-antall tusen igjennom tven bare for å prøve å skremme folk til å slutte og klarer de ikke det så blir vi tilbudt mere gift gjennom nikotinsubstanser..........
MVH Johnny
Så man kan jo gjerne kritisere myndighetene for sine kampanjer, lover og avgifter for å begrense røykingen. Men det virker etter hensikten. For meg var pris en viktig faktor i å slutte å røyke. Jeg bodde en stund i Spania og handlet sigaretter til godt under 100 kroner kartongen på Gibraltar. Da fristet det lite å måtte betale 6-700 for samme pakken hjemme. Så når jeg satt meg i flyet hjem den våren var dette en grei anledning til å si at nok var nok.
Har eget treningsrom i kjelleren, jeg da. 8) 8)Gjestemedlem skrev:Det kalles å være nyfrelst. Så vil du ut å dele denne følelsen med omverdenen.johnnygrandis skrev:Og hvor vil jeg med dette her.....
Har ikke peiling.
MVH Johnny
Det er jo litt oppsig å greie å slutte å røyke, så nyt den gode følelsen av sunnhet og frisk luft. Men vokt deg for å forhåndsbetale et år på Sats når du først er i gang da.
Nei, jeg røyker som sagt ikke så slutte-å-røyke bøker er ikke det jeg bruker mest tid på om dagen. Og hvis noen vil at jeg skal lese den for å poste en tittentei versjon av metoden skal jeg iallefall ha godt betalt for dette.johnnygrandis skrev:Har du lest boka Gjestemedlem ? Fantastisk bok kan ikke gjøre annet enn å anbefale den for røykere og ikke røykere.
Du kunne sikkert forklart metoden på en mye lettere måte enn meg..![]()
MVH Johnny
Du er tydeligvis en opplyst og oppegående person som selvfølgelig har lest boka, så naturlig nok blir da mitt spørsmål til deg; hvilken av alle løgnene er det du referer til nøyaktig ?villov skrev:Metoden går ut på at løgnene blir gjentatt så mange ganger at leseren til slutt tror på det.
Skremmende, men tydeligvis effektivt.
Godt at du kjenner meg bedre enn jeg selv gjør men hvis syntes eks røykere er forferdelige slitsomme hvorfor har du lest igjennom alle innleggene mine?, det burde holdt å lest første innlegg for så å avsluttet.norcad skrev:Uff, den største grunnen til at jeg IKKE har lyst til å slutte å røyke akkurat nå, er av redsel for å bli som du Johnny!
Sorry altså, men overivrige, nyfrelste, hjernevaskede eksrøykere er forferdelig slitsomme!
Denne type propaganda virker mot sin hensikt for mitt vedkommende, når en bedreviter skal fortelle meg både hva jeg tenker, hvorfor jeg tenker det, og at det jeg da tenker er feil ???
Mener å ha lest omtrent det samme fra en religiøs sekt, som synes vi burde slutte å ha sex. Det var bare noe vi innbilte oss at var godt det også............![]()
Nei, jeg tror han er redd for å bli en nyfrelst, skylappbefengt fanatiker av en ikke-røyker som er så oppslukt i sin egen personlige suksesshistorie at den blir den eneste sannheten, og som betrakter det som sin personlige plikt å overbevise røykere om at det eneste rette er å gjøre som en selv.johnnygrandis skrev:Du sier du er redd for å bli som meg, altså en ikke-røyker.
Det jeg tror du mener å si er at du er redd for å prøve å slutte å røyke.
Jeg antar ikke mer om deg enn du gjorde om norcad. Min beskrivelse skildrer ikke deg spesielt (alt dreier seg ikke om deg i denne tråden), men den typen folk som akkurat har sluttet å røyke jeg tror norcad uttrykker redsel for å bli. Jeg må nok likevel si at du likevel VIRKER som du representerer greit den typen mennesker jeg karakteriserer, basert på dine uttalelser her. Men jeg kjenner deg ikke personlig, og det er jo du som må kjenne etter om skoen passer.johnnygrandis skrev:Roffe, som nevnt tidligere jeg er IKKE redd verken for det ene eller andre og jeg ber deg nå å kutte ut dine personskildringer av meg.Og de skylappbefengte,fanatiske ordene du bruker om meg gjør du smart i å holde for deg selv.Håper du skjønner hva jeg mener....Har du flere personlige meninger om meg ,SEND DEM PÅ PM.