Ikkje for "våre eigne" alderstrygda, vel...? ;DDet er jeg helt enig i. Trygd og sosialstøtte bør være innrettet til å holde folk "i live, kledd og varm", men ikke nødvendigvis fornøyd.
-k
Ikkje for "våre eigne" alderstrygda, vel...? ;DDet er jeg helt enig i. Trygd og sosialstøtte bør være innrettet til å holde folk "i live, kledd og varm", men ikke nødvendigvis fornøyd.
-k
Jeg tenkte ikke på alderstrygd men arbeidsløshetstrygt og sosialstøtte. Og selvsagt kan man ikke gjøre forskjell på "oss" og "dem".Ikkje for "våre eigne" alderstrygda, vel...? ;D
Vel Pilt har det litt travelt, så det får bli kort i denne omgang.OK, Pilt; get ready: (Strekker ut, det knaker lett i fingrene....)
Men først til ordfattige forumsdeltagere som meg selv, Paal's ord "Eugenikk" var ukjent for meg. Men da jeg leste: http://no.wikipedia.org/wiki/Eugenikk, må jeg si meg ening, jeg også fikk en meget ubehagelig murring av å lese Løkkens argumenter... Nå vel.
Hvorfor, altså. Dette er svært mangslungent. Vi kan vel konkludere først med at samfunnet skaper litt flere drop-outs fra femmedkulturelle grupper enn fra etnisk norske.
I stikkordsform:
Bakgrunn: Krig, arbeidsløshet, følelsen av å ikke passe inn, språkproblemer.
Diskriminering: Overrepresentert på straffestatistikken kun begrunnet i at de er fremmedkulturelle, og derved lettere straffes av det overlegne samfunnet (Jo, fenomenet er bevist gjentatte ganger verden over)
Gjengdannelser: Dette bunner selvsagt for en stor del i fenomener fra punkt 1. Det blir litt ukjent for "oss" med denne typen mer og mindre organisert kriminalitet. Heldigvis går den som voldskrim hovedsaklig kun ut over rivaler.
OK, det var en start, Pilt. Your turn. La meg se... Slemme gener, Islamfascistisk voldtektsbehov, manglende bitevegring, kulturbasert voldslyst, tja.. trenger du flere forslag..?
Honkey
I praksis vil borgerlønn definere minstelønnen. I Norge (i motsetning til mange andre land) så har vi allerede praktiske begrensninger på hvor lite man kan betale.Heilt sidan Christian Wennerød sin provokative "arbeid mindre - lev mer", har eg hatt ein viss sans for tanken om borgarløn. Men den praktiske organiseringa er nok ei utfordring....
Ei anna utfordring er også dette å få folk til å yte utan å betale ekstra...
Helt enig i mangt og meget her, Pilt, men nå blandet du inn mye på en gang.Vel Pilt har det litt travelt, så det får bli kort i denne omgang.
Jeg kan forstå det med krig og traumatiske opplevelser for en del ja, men så kommer man igjen tilbake til pakistanerne som er en veldig stor andel av de som er kommet her til, og de kommer ikke fra krig og elendighet i den forstand. Her er det kulturforskjeller, som de etter beste evne prøver å opprettholde ved å stadig importere ektefeller for å ta vare på denne. Jeg har lest en bok om dette (hellig tvang av Hege Storhaug- anbefales) Den linken til BB er også interessant og veldig trist, det viser atter en gang hvordan Norge ikke takler problemer som andre ser ut til å finne en løsning på. :
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=129784
Vi så nettopp denne jenten som ble holdt fanget i Tyskland og det ble ramaskrik naturlig nok. Men hva med alle disse unge muslimske jentene som opplever noe som kan ligne? De bor her, er kanskje importert uten å kunne språket vårt, kjenner kanskje ingen å søke hjelp hos og holdes nærmest som fanger og slaver av svigerfamilien.
Når familien din har bodd i et land så lenge som mange av disse faktisk har, så er det ingen unnskyldning at man ikke kan språket. Alle som vokser opp i Norge og går på skole vil lære seg språket. Det er denne evinnelige familiegjenforeningen som skaper problemer, og den misbrukes rett og slett.
Dette med at man ikke får jobb, vel sånn skrikende behov for arbeidskraft som det er nå så virker det rart. Er man kvalifisert OG kan språket så forstår jeg ikke at dette skal være et problem.
Det er ellers også et stort problem om man er gammel å få seg ny jobb, og her er definisjonen på gammel kanskje 40 år. Så kanskje det ikke er navnet som stopper jobbsøknaden, men helt andre ting? Mange norske sliter og med dette, det er flere ledige her faktisk.
Kan du dokumentere dette knutinh:
Derfor ser vi at leger, sykepleiere, ingeniører går arbeidsledige eller som taxisjåfører i Norge mens det er skrikende mangel på kompetansen deres.
Dette tror jeg er feil. Vi sliter med å skaffe ingeniører her hvor jeg jobber, og vi har mange utlendinger ansatt her, men ingen muslimer, men jeg tror heller ikke noen har søkt.
Ut fra faktaene jeg postet over så mener jeg at de med innvandrerbakgrunn faktisk i snitt er mindre kriminelle enn befolkningen under ett?Tvangsekteskap og/eller hentekteskap: Bør i størst mulig grad avvikles for at kvinner (og menn for den del!) skal få like rettigheter som sine norske medsøstre. Utfordringen er hvordan. Utdannelse av kvinner er uansett ikke en dum idé.
Arbeidsmarked: Det foreligger så vel personlige historier og mye statistikk som viser at nordmenn er meget skeptiske til å ta inn mennesker med fremmedartede navn til jobbintervju. Arbeidsledigheten blant innvandrere er markant høyere enn hos etniske nordmenn. Dette er ikke en fordel mht antallet drop-outs.
De to ovenstående punkter var så vidt jeg leste det (igjen) en form for angrep på fremmedkulturelle fra deg. Men du sa intet om det vi egentlig diskuterte; hvorfor det er overrepresentajson av fremmedkulturelle blant de dømte i Norge. Jeg gjentar: Selv om en liten minoritet er rasshøl, er de fleste ålreite dyr. Og det tjener ingen å stigmatisere store grupper.
Honkey
Det er forskjell på innvandrere.Ut fra faktaene jeg postet over så mener jeg at de med innvandrerbakgrunn faktisk i snitt er mindre kriminelle enn befolkningen under ett?
-k
En helt åpenbar forklaring er jo at Indere i større grad kommer hit av karriere-årsaker, mens pakistanere i større grad har kommet som flyktninger.Det er forskjell på innvandrere.
Innvandrere fra f.eks. India har en høyere arbeidsdeltagelse enn etniske nordmenn.
Innvandrere fra Pakistan, ( som har like vanskelige navn, ser likedan ut, og har ikke så ulik kulturbakgrunn) har en langt høyere ledighet enn etniske nordmenn.
Har dere en forklaring på det, bortsett fra det åpenbare (forskjellig religion)?
Pakistanere flykninger? Det må være lenge siden.En helt åpenbar forklaring er jo at Indere i større grad kommer hit av karriere-årsaker, mens pakistanere i større grad har kommet som flyktninger.
-k
Uten link til brukbar bakgrunnsdata må vi se på det som muligens korrekt, og debattere ut fra det.Pakistanere flykninger? Det må være lenge siden.
Det er jo innvandringsstopp. De som kommer derfra kommer som et resultat av familiegjenforening, eller som nygifte fettere. Om de kommer for å jobbe....tja, si det.
Jeg har forøvrig sett statistikk over innvandreres arbeidsdeltagelse, brutt ned på nasjonalitet, og topp 10 i ledighet var muslimske land alle sammen.
Jeg har postet linken her på sentralen i en anne tråd, skal prøve å finne den igjen. Den stammet fra SSB, og kan finnes der.Uten link til brukbar bakgrunnsdata må vi se på det som muligens korrekt, og debattere ut fra det.
OM det altså forholder seg slik, tror vi da det er
a) innvandrerenes egen feil
b) islams feil
c) kulturens feil
d) vår feil
e) bare innvadrerenes feil
f) bare vår feil
g) all of the above
Jeg stemmer på g)
Det finnes ikke enkle svar.
Honkey
Før vi starter stemmegivningen, kunne det være interessant å se på forskjellen mellom indere og pakistanere. Hvorfor er for eksempel indisk ungdom fraværende i gjengkriminalitet? Hvorfor er ikke innvandrere fra India tema i samfunnsdebatten?Uten link til brukbar bakgrunnsdata må vi se på det som muligens korrekt, og debattere ut fra det.
OM det altså forholder seg slik, tror vi da det er
a) innvandrerenes egen feil
b) islams feil
c) kulturens feil
d) vår feil
e) bare innvadrerenes feil
f) bare vår feil
g) all of the above
Jeg stemmer på g)
Det finnes ikke enkle svar.
Honkey
Ja, fordi inderne som er her for en stor del er hentet hit til spesielt utvalgte jobber. De har f.eks. høy datakompetanse etc. Den indiske befolkningen i Norge er betydelig mindre enn den pakistanske, og deres demografiske sammensetning er svært annerledes.Før vi starter stemmegivningen, kunne det være interessant å se på forskjellen mellom indere og pakistanere. Hvorfor er for eksempel indisk ungdom fraværende i gjengkriminalitet? Hvorfor er ikke innvandrere fra India tema i samfunnsdebatten?
Noen som har gode innspill her?
Du må slutte med denne generaliseringen Honkey.Ja, fordi inderne som er her for en stor del er hentet hit til spesielt utvalgte jobber. De har f.eks. høy datakompetanse etc. Den indiske befolkningen i Norge er betydelig mindre enn den pakistanske, og deres demografiske sammensetning er svært annerledes.
Honkey
Generalisering, jeg...?Du må slutte med denne generaliseringen Honkey.
Mener du at alle indere er her for å jobbe med data?
Hva med kjøpmannen på hjørnet, taxisjåføren, og renholderen her på jobben?
Jeg tror ikke gruppene er så ulike, men de gjør mindre av seg, det er sikkert.
Men hvilke problemstillinger muslimske og andre fremmedkulturelle er deg helt uinteressant? Om fyren blir gjengkriminell fordi det eneste andre reelle alternativet er burger-flipper, så er det deg uinteressant så lenge mannen blir straffet og alle av samme demografiske gruppe blir nektet adgang til kongeriket?Islam legitimerer i stor grad holdninger og handlinger som i den siviliserte del av verden er ulovlig. Jeg tenker da på vold mot kvinner, inkludert voldtekt. Voldtektsmenn blir ofte frikjent under sharialovene fordi en kvinnes vitnemål tillegges liten vekt. Istedet dømmes gjerne kvinnen for hor. Det er ingen som helst tvil om at slike holdninger preger mange innvandrere her i landet. Likeledes vold mot homofile, kfr http://oslopuls.no/nyheter/article1450821.ece. Islamsk lov har streng straff for homofili. Å banke opp homofile menn, evt lynsje dem, er en populær beskjeftigelse i mange muslimske land. Rettsapparatet i disse landene slår også ned på homofile. Når slike holdninger preger muslimske innvandrergrupper, fører det lett til lovbrudd. Å innbille seg noe annet, er å stikke hodet i sanden.
Pompel nå må du ikke stange hodet i døren, du må åpne den først..Helt enig i mangt og meget her, Pilt, men nå blandet du inn mye på en gang.
Tvangsekteskap og/eller hentekteskap: Bør i størst mulig grad avvikles for at kvinner (og menn for den del!) skal få like rettigheter som sine norske medsøstre. Utfordringen er hvordan. Utdannelse av kvinner er uansett ikke en dum idé.
Arbeidsmarked: Det foreligger så vel personlige historier og mye statistikk som viser at nordmenn er meget skeptiske til å ta inn mennesker med fremmedartede navn til jobbintervju. Arbeidsledigheten blant innvandrere er markant høyere enn hos etniske nordmenn. Dette er ikke en fordel mht antallet drop-outs.
De to ovenstående punkter var så vidt jeg leste det (igjen) en form for angrep på fremmedkulturelle fra deg. Men du sa intet om det vi egentlig diskuterte; hvorfor det er overrepresentajson av fremmedkulturelle blant de dømte i Norge. Jeg gjentar: Selv om en liten minoritet er rasshøl, er de fleste ålreite dyr. Og det tjener ingen å stigmatisere store grupper.
Honkey
Nå er jeg ikke enig i at man bare snakker med imamene (man kan lese ganske mange hjerteskjærende historier om tvangsgifte, omskjæring og familieære).Når man skal snakke med noen fra disse miljøene henvender man seg til mennene, gjerne imamene, hvorfor det, forteller nødvendigvids de den hele og fulle sannheten?
Joda vi hører jo hjerteskjærende historier, men jeg er redd det er mye vi aldri hører og. Og det er jo stort sett sånne som HRS som får frem denne siden av saken, og presenterer dette.Nå er jeg ikke enig i at man bare snakker med imamene (man kan lese ganske mange hjerteskjærende historier om tvangsgifte, omskjæring og familieære).
Men siden imamene tydeligvis har betydelig definisjonsmakt i disse gruppene er det jo ganske naturlig å prøve å forstå og påvirke disse.
Jeg har fått inntrykk av at ganske mange religiøse ledere lever et isolert liv, aldri lærer språket eller de kulturelle kodene våre. Da er det litt rart å skulle gi andre råd om hvordan de skal oppføre seg i det norske samfunnet. Litt som avholdne prester som gir ekteskapelige råd.
Da må det jo være viktig å prøve å kommunisere?
-k
Jeg håpet at litt språklig pedanteri her skulle tydeliggjøre Løkkens poeng. Om jeg ikke framstiller det feil, er vel poenget rett og slett at ulike kulturer kan ha ulike syn på viktigheten av ulike verdier, og at dette gjenspeiles i lovene som skal beskytte disse verdiene. Når man så tar med seg et verdisystem inn i et land som har et annet verdisystem, og andre lover, kan det forekomme lovbrudd (eller andre uttrykk for konfrontasjoner mellom verdisystem).Men da jeg leste: http://no.wikipedia.org/wiki/Eugenikk, må jeg si meg ening, jeg også fikk en meget ubehagelig murring av å lese Løkkens argumenter... Nå vel.
Kanksje det finnes håp?Islam legitimerer i stor grad holdninger og handlinger som i den siviliserte del av verden er ulovlig. Jeg tenker da på vold mot kvinner, inkludert voldtekt. Voldtektsmenn blir ofte frikjent under sharialovene fordi en kvinnes vitnemål tillegges liten vekt. Istedet dømmes gjerne kvinnen for hor. Det er ingen som helst tvil om at slike holdninger preger mange innvandrere her i landet. Likeledes vold mot homofile, kfr http://oslopuls.no/nyheter/article1450821.ece. Islamsk lov har streng straff for homofili. Å banke opp homofile menn, evt lynsje dem, er en populær beskjeftigelse i mange muslimske land. Rettsapparatet i disse landene slår også ned på homofile. Når slike holdninger preger muslimske innvandrergrupper, fører det lett til lovbrudd. Å innbille seg noe annet, er å stikke hodet i sanden.
Milde himmel
der står at 6 personer allerede er halshugget på byens torg.
Hva vil skje, i form av straff for de 8 andre skyldige?
I forhold til menneskerett og frihet til å kunne bevege seg trygt i samfunnet (altså uten faren for å kunne bli voldtatt) så er de helt klart på sporet, men dødstraff kan det være løsningen?
På denne siden, under kapittelet:Fra den ene ytterlighet til den andre..
Det står litt rart formulert, men jeg oppfatter det som om de ikke ble halshugget, men 5 frifunnet og en fengslet.
http://www.nettavisen.no/verden/article414923.ece