B
Back_Door
Gjest
Denne debatten har potensiale til å bli like fruktbar som debattene om kabler :
For det første en meget tendensiøs uttalelse, ettersom det er underliggende det er "de fremmede" som voldtar.I sommer har det f.eks vært uvanlig mange voldtekter i Oslo. Hvor mange av "deres" damer er voldtatt av norske menn? Trolig ingen, hvem ville turd?
Her kommer du med en del påstander du ikke kan underbygge; de sannsynliggjøres i ditt hode av din predisponerte holdning til "de andre". Det er fristende å bruke r-ordet nå, men jeg skal unngå det med et nødskrik.Vel siden temaet nå er blitt voldtekt, så kan jeg vel fortsette.
Joda, de fleste skjer i hjemmet, og for å fortsette så er det vel ikke til å legge skjul på at veldig mange muslimske damer utsettes for dette, i alle fall de som tvangsgiftes. Man trenger vel ikke så veldig avansert fantasi for å skjønne det.
Aldri før har det vært så mange damer "tilgjengelig" i Oslo, jeg har jo inntrykk av at man må gå slalom for å komme seg unna, og aldri før har det vært så mange voldtekter. Hva er sammenhengen her? Har man ikke råd til å ofre et par hundrelapper og velger å heller ta seg til rette og ødelegge andres liv? Nei det er nok makt og krenking som er motivet her og når jeg tenker meg om. Et eller annet sted i en av disse trådene ligger en link som viser at det er en stor andel av "utlendinger" som står bak voldtektene her til lands, men ikke søren om jeg finner den igjen. Husker Ivar Løkken hadde den i et innlegg. Jo mindre respekt for damer, jo lettere å voldta de vil jeg påstå, det er nok grunnen i de aller fleste tilfeller.
Nei, Honk, du trenger ikke bruke R-ordet. Komponenten peker på et meget viktig faktum, nemlig at det er en avgrunnstor kulturforskjell mellom de fleste nordmenn og en del personer av oriental herkomst. Mange av disse anser kvinner som går i europeisk klesdrakt som "fritt vilt". Vi vet også at det i mange muslimske miljøer er vanlig å omtale norske jenter som "horer". Du stikker som vanlig hue i sanden og gjør deg selv blind.Her kommer du med en del påstander du ikke kan underbygge; de sannsynliggjøres i ditt hode av din predisponerte holdning til "de andre". Det er fristende å bruke r-ordet nå, men jeg skal unngå det med et nødskrik.
Når det ovenstående er sagt: Jeg påstår heller ikke at du tar feil, jeg bare påstår at det ikke kan verifiseres.
Honkey
Vel, nå har jo knutinh kommet med noe. SOSrasisme prøver å regne seg vekk ser jeg, er det noen grunn til å tro at toppen av issfjellet som kommer frem er feil?Her kommer du med en del påstander du ikke kan underbygge; de sannsynliggjøres i ditt hode av din predisponerte holdning til "de andre". Det er fristende å bruke r-ordet nå, men jeg skal unngå det med et nødskrik.
Når det ovenstående er sagt: Jeg påstår heller ikke at du tar feil, jeg bare påstår at det ikke kan verifiseres.
Honkey
Du vet like godt som meg komponenten at voldtekten i seg selv er det ingen her som aksepterer. Men i motsetning til deg så aksepterer ikke jeg bedømmelse av mennesker basert på gruppetenking. Som "kvinner" eller "innvandrere"
Honkey
Når den politisk korrekte venstresiden møter seg selv i døren blir det sånn.Nå stikker du virkelig hodet i sanden!
Ja fy, uten kjennskap til vedkommendes identitet vil jeg betrakte det som grovt sjåvinistisk å anta at et voldtektsoffer er en "hun".Du vet like godt som meg komponenten at voldtekten i seg selv er det ingen her som aksepterer. Men i motsetning til deg så aksepterer ikke jeg bedømmelse av mennesker basert på gruppetenking. Som "kvinner" eller "innvandrere"
Undertegnede hører ikke hjemme på noen politisk side, og den ovenstående argumentasjonen passer ikke på noen måte til hverken undertegnedes argumentasjon eller tanker om verden.Når den politisk korrekte venstresiden møter seg selv i døren blir det sånn.
Venstreorienterte har en kompulsiv trang til å holde med de undertrykte eller den svake part, det kalles "solidaritet". Palestinerne er et utmerket eksempel på dette, de glir rett inn i den SViske stereotypen av det stakkars undertrykte slavefolket som gjør så godt de kan, men hele tiden holdes nede av "makta". Innvandrere likeså, en minoritet som det alltid er synd på. Det stilles aldri spørsmålstegn ved de undertryktes egne holdninger og verdier, disse skyver man under teppet hvis de ikke tjener "rettferdigheten". Følgelig, i en situasjon hvor én undertrykt gruppe selv undertrykker en annen, så går ikke dette tankesettet opp og man er pent nødt til å stikke hodet i sanden.
All den tid de fleste kulturer i stor grad er bygget på kollektivisme, så er det uunngåenlig at det vil forekomme en del fellesnevnere for både holdninger og handlinger innenfor de respektive kulturene. Man kan snakke om at en kultur har særtrekk, til tross for at den består av et bredt utvalg mennesker. For eksempel finnes det vesentlige ting som skiller vestlig kultur fra islamsk kultur, eller for den del japansk kultur. Gruppetenkning blir først avleggs når fellesskapene forsvinner, når kulturer utvaskes og individualismen rendyrkes. Menneskeheten er ikke der ennå, langt derifra. Hvis man i sin iver etter å være politisk korrekt avviser gruppetenkning, fornekter man samtidig alle verdens kulturkonflikter, små som store. Det er å stikke hodet i sanden.Undertegnede hører ikke hjemme på noen politisk side, og den ovenstående argumentasjonen passer ikke på noen måte til hverken undertegnedes argumentasjon eller tanker om verden.
Jeg aksepterer ganske enkelt ikke gruppetenking. Vanskeligere er det ikke. Bortsett fra for dem som ikke kan leve UTEN gruppetenknig, da...., for dem blir dette noe forvirrende.
Honkey
Tøv og tant! Selv om du ikke makter å ha mer enn en tanke i hodet av gangen, tillat oss andre å ha det!All den tid de fleste kulturer i stor grad er bygget på kollektivisme, så er det uunngåenlig at det vil forekomme en del fellesnevnere for både holdninger og handlinger innenfor de respektive kulturene. Man kan snakke om at en kultur har særtrekk, til tross for at den består av et bredt utvalg mennesker. For eksempel finnes det vesentlige ting som skiller vestlig kultur fra islamsk kultur, eller for den del japansk kultur. Gruppetenkning blir først avleggs når fellesskapene forsvinner, når kulturer utvaskes og individualismen rendyrkes. Menneskeheten er ikke der ennå, langt derifra. Hvis man i sin iver etter å være politisk korrekt avviser gruppetenkning, fornekter man samtidig alle verdens kulturkonflikter, små som store. Det er å stikke hodet i sanden.
Vi bør stille de samme krav som til alle de andre. Følg lover og regler. Vær gjerne snill og grei i tillegg.Det som er trist i samfunnet er jo de urealistiske krav vi stiller til den jevne mann og kvinne av fremmedkulturell opprinnelse.
Det er det verste jeg har hørt :-D Jeg vil ha meg frabedt en slik diskretisering av en kontinuerlig problemstilling =)Digitalingeniører er for øvrig helt forstokkede, jeg har vært en del borti en sånn en, og han er jo helt håpløs!!![]()
Hehe, beskyldninger om at motparten er enkel og ikke ser sammenhengene (som du selvsagt ser) er fra kapittel 1 i Hersketeknikk-boka. På tide å bli litt mer avansert.Tøv og tant! Selv om du ikke makter å ha mer enn en tanke i hodet av gangen, tillat oss andre å ha det!
Hva så? Det er likefullt overveldende sannsynlig at en vilkårlig ravn er svart.Det er faktisk slik at for å bevise at ikke allle ravner er svarte, så behøver du bare én hvit.
Kriminalitet er noe vi definerer på grunnlag av vårt lovverk. Faktum er at den vestlige og islamske kultur har forskjellige retningslinjer for hva som betegnes som kriminalitet, hva som anses som riktig oppførsel, hva som ligger til grunn for rettsprosesser etc. Det er ikke slik at lovverket er noen universiell konstant, den er laget av mennesker og vårt lovverk er et produkt av vår kultur og vårt levesett. Følgelig er det ikke annet enn å forvente at de av en annen kultur har lettere for å bli kriminelle, som definert av oss.Og dersom man på et vis tillegger en gruppe mennesker som man velger å kalle "islamske" kriminalitet som egenskap, da er det lov å si klart i fra.
Kulturkonflikter kan ikke ordnes opp med hver enkelt.Ergo nekter jeg konsekvent å hevde at "de" er sånn og tenker slik, for jeg tar heller det med hver enkelt av de jeg treffer.
Å påstå at mitt yrke som digitalingeniør ikke påvirker hvordan jeg tenker og forholder meg til ting ville vært ren fornektelse. Om det er en forstokket tankegang eller ikke, får være opp til deg å avgjøre. Hvis den var i strid med norsk lov ville vi som gruppe hatt et alvorlig kulturelt problem.Digitalingeniører er for øvrig helt forstokkede, jeg har vært en del borti en sånn en, og han er jo helt håpløs!!
Men.... Ved å anbefale ham å bli mer avansert så benytter du vel samme kapittel? Hmm, kanskje jeg gjør det samme ovenfor deg nå? Help, dette går i loopHehe, beskyldninger om at motparten er enkel og ikke ser sammenhengene (som du selvsagt ser) er fra kapittel 1 i Hersketeknikk-boka. På tide å bli litt mer avansert.
Ser liten relevans i dette argumentet da vi har en konstant i den kulturrelativistiske regningen; mennesker som skal leve, arbeide, bo, elske, og oppdra barn i et samfunn, og vil ha behov for de samme kjørereglene til å beskytte liv og eiendom.Kriminalitet er noe vi definerer på grunnlag av vårt lovverk. Faktum er at den vestlige og islamske kultur har forskjellige retningslinjer for hva som betegnes som kriminalitet, hva som anses som riktig oppførsel, hva som ligger til grunn for rettsprosesser etc. Det er ikke slik at lovverket er noen universiell konstant, den er laget av mennesker og vårt lovverk er et produkt av vår kultur og vårt levesett. Følgelig er det ikke annet enn å forvente at de av en annen kultur har lettere for å bli kriminelle, som definert av oss.
Moderne vestlig demokrati og moderne vestlig rettssikkerhet er ikke noen premiss for å kunne leve, arbeide, bo og oppdra barn. Det er prinsipper som er utarbeidet som en del av modningsprosessen til den vestlige kultur. Det er også vesentlige ting i vårt juridiske system som er kulturelt betinget og derfor fremmed for de av andre kulturer. Sekularitet, ytringsfrihet, om det er legitimt med streng avstraffelse for utroskap og promiskuøsitet m.v. Følgelig vil mange fremmedkulturelle ikke kunne utleve sin tradisjonelle kultur uten å gjøre seg til kriminelle etter våre rettsprinsipper. Derfor blir det feil å påstå, som Honkey gjør, at man ikke kan tillegge andre grupper (feks muslimer) kriminelle egenskaper. Dette som enkel konsekvens av at det finnes motsetninger mellom våre rettsprinsipper og deres tradisjonelle kultur.Ser liten relevans i dette argumentet da vi har en konstant i den kulturrelativistiske regningen; mennesker som skal leve, arbeide, bo, elske, og oppdra barn i et samfunn, og vil ha behov for de samme kjørereglene til å beskytte liv og eiendom.
Da tolket jeg deg for langt i en relativistisk retning ovenfor.Moderne vestlig demokrati og moderne vestlig rettssikkerhet er ikke noen premiss for å kunne leve, arbeide, bo og oppdra barn. Det er prinsipper som er utarbeidet som en del av modningsprosessen til den vestlige kultur. Det er også vesentlige ting i vårt juridiske system som er kulturelt betinget og derfor fremmed for de av andre kulturer. Sekularitet, ytringsfrihet, om det er legitimt med streng avstraffelse for utroskap og promiskuøsitet m.v. Følgelig vil mange fremmedkulturelle ikke kunne utleve sin tradisjonelle kultur uten å gjøre seg til kriminelle etter våre rettsprinsipper.
Sitter og lurer litt på hva en kriminell egenskap er? Det er vel først og fremst handlingene våre som kan være egnet til å bryte lover?Derfor blir det feil å påstå, som Honkey gjør, at man ikke kan tillegge andre grupper (feks muslimer) kriminelle egenskaper. Dette som enkel konsekvens av at det finnes motsetninger mellom våre rettsprinsipper og deres tradisjonelle kultur.
Har du vært i Chinatown i noen storbyer?
Muligens er litt for mange ting blitt stående uimotsagt og jeg må medgi en viss dispositivisme til ovenfor innrammede utsagn. Grunnlag for krigsførsel?Ja, uten at jeg helt ser hva det har med saken å gjøre. At kebab og sushi har fortrengt mjød og fenalår er ingen konfliktskaper, det er først og fremst religiøs og politisk kulturkonflikt som danner grunnlag for krigførsel.
Det var noe som skurret, men når jeg tenker litt etter tror jeg det skyldes uttrykket "kriminell egenskap". For det første er det uklart hvilke egenskaper som faller inn under den, for det andre virker ordet "egenskap" (hvertfall for meg) uegnet til å formidle det kulturrelativistiske poenget, fordi det omfatter både absolutte og relative egenskaper, og dermed kan skape misforståelser (en person som er 1,60 er 1,60 uavhengig av landet han befinner seg i, mens en som er kort kan være høy avhengig av selskapet han omgir seg med). For det andre minner "kriminelle egenskaper" ikke så lite om klassisk eugenikk.Sitter og lurer litt på hva en kriminell egenskap er? Det er vel først og fremst handlingene våre som kan være egnet til å bryte lover?
Synes en del her snur saken litt på hodet. Det jeg synes å lese er at gruppen "innvandrere" (som er en så uhomogen gruppe at det er latterlig å kalle det en gruppe) har et relativt stort innslag av kriminelle. Dette er beviselig feil. Det kan nok sannsynliggjøres at den er større enn i gruppen "etniske nordmenn", men da er det jo det å si at 0,001% og 0,003% er små tall begge deler.
Så i stedet for å hevde at gruppen "innvandrere" har et stort innslag av kriminelle, mener jeg det er betydelig mer relevant å si at gruppen "kriminelle" har et for stort innslag av "innvandrere". Og så kan vi stille favorittspørsmålet mitt: HVORFOR?
Honkey
OK, Pilt; get ready: (Strekker ut, det knaker lett i fingrene....)Ok, vi kan si det sånn, ser du strekker deg langt og bruker ordet grupper og...
Så var det hvorfor ja, skal du eller skal jeg...?
Du først Pompel.
Det skal være sikkert og visst. Bunnlinjen er ikke så innviklet:Her ble det mye klamme myter og kvasisosiologi.
Dette er ikke korrekt. Jeg har selv hatt iranere med høy universitetsutdannelse som kolleger. Vi behandlet dem ikke som en underkaste. Folk som kommer uten utdannelse eller vilje til å jobbe blir kanskje behandlet slik. Norge har ikke bruk for folk uten utdannelse eller vilje til å jobbe. Trygdeytelsene må være slik innordnet at trygd alltid blir mye lavere enn lønn. Da vil folk jobbe og integrasjonen vil skje automatisk.Eller synes f.eks Ivar at det er helt uvensentlig om Iranere blir behandlet som en underkaste i det norske samfunnet? Hvor mange jobbintervju blir du invitert til hvis du undertegner CV-en din (med utmerkede karakterer, sosiale referanser og språk vil jeg tro) med Omar Abdullah? Kan ikke det i seg selv føre til kriminalitet?
-k
Jo, det synes jeg er en tragedie av flere årsaker. Men som du sier, det går an å ha mer enn en tanke i hode av gangen.Synes ikke Honky at det er for ille at mennesker som i utgangspunktet får komme til Norge av humanitære årsaker misbruker systemet og bruker vold mot samfunnet som tar seg av dem?
-k
Jeg tror de fleste moderne mennesker greier å forholde seg til en av annerledes hudfarge eller språk på en moden måte. Problemstillingen er derimot at disse ofte aldri blir kalt inn til intervju. Og vi er så selvgode at vi mener NTNU == MIT, men alle andre utdanningsinstitusjoner i usentrale deler av verden er undermåls...Dette er ikke korrekt. Jeg har selv hatt iranere med høy universitetsutdannelse som kolleger. Vi behandlet dem ikke som en underkaste.
Det ironiske er at dersom de bare er flittig så er det helt greit for "oss" at de jobber som vaskere, søppelkjørere eller i kebabbua. Det er mer prestisjefylte jobber som er vanskelig å få dersom du har universitetsutdanning fra en annen avkrok enn norge.Folk som kommer uten utdannelse eller vilje til å jobbe blir kanskje behandlet slik. Norge har ikke bruk for folk uten utdannelse eller vilje til å jobbe.
Det er jeg helt enig i. Trygd og sosialstøtte bør være innrettet til å holde folk "i live, kledd og varm", men ikke nødvendigvis fornøyd.Trygdeytelsene må være slik innordnet at trygd alltid blir mye lavere enn lønn. Da vil folk jobbe og integrasjonen vil skje automatisk.