hvorfor stoppe islamistene?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
En liten stemningsrapport fra vårt naboland i sør:

"I de københavnske folkeskoler er dansk madkultur fjernet fra menuerne, så man ikke kan købe svinekødsprodukter i skoleboderne og de kødretter man kan få, er et resultat af grov dyremishandling: halalslagtning.

I de københavnske folkeskoler opererer man endvidere med det meget utiltalende fænomen, URENE BØRN. Et urent barn er et lille menneske, der er vantro og som ikke bærer religiøs hovedbeklædning. De urene børn kan ikke lide det. Men det siger vel sig selv.

Børn fra racistiske, kønsdiskriminerende hjem må ikke have f.eks. svømning og gymnastik sammen med børn af modsat køn og venskab med urene børn, opmuntres ikke ligefrem, for eksempel ses urene piger som løsagtige, fordi de ikke bærer tørklæde.

Blinde kaster man sten efter, hvis de har en førerhund, fordi det er en urent dyr og bøsser og lesbiske får samme behandling, alene fordi de eksisterer. Både børn og voksne får revet halskæder af, hvis der hænger et kors eller en stjerne i den. Jøder og ahmayyia-muslimer kan ikke gå på Nørrebro uden at blive chikaneret."

Lystelige utsikter?

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
En liten stemningsrapport fra vårt naboland i sør:

"I de københavnske folkeskoler er dansk madkultur fjernet fra menuerne, så man ikke kan købe svinekødsprodukter i skoleboderne og de kødretter man kan få, er et resultat af grov dyremishandling: halalslagtning.

I de københavnske folkeskoler opererer man endvidere med det meget utiltalende fænomen, URENE BØRN. Et urent barn er et lille menneske, der er vantro og som ikke bærer religiøs hovedbeklædning. De urene børn kan ikke lide det. Men det siger vel sig selv.

Børn fra racistiske, kønsdiskriminerende hjem må ikke have f.eks. svømning og gymnastik sammen med børn af modsat køn og venskab med urene børn, opmuntres ikke ligefrem, for eksempel ses urene piger som løsagtige, fordi de ikke bærer tørklæde.

Blinde kaster man sten efter, hvis de har en førerhund, fordi det er en urent dyr og bøsser og lesbiske får samme behandling, alene fordi de eksisterer. Både børn og voksne får revet halskæder af, hvis der hænger et kors eller en stjerne i den. Jøder og ahmayyia-muslimer kan ikke gå på Nørrebro uden at blive chikaneret."

Lystelige utsikter?
Slik er virkeligheten mange steder, ja.

johnnymarr

Medlem
Ble medlem
23.05.2006
Antall liker
0
Både danske og britiske tilstander trekkes her frem som skrekkeksempler. Om Storbritannia sies det at de har ført en like naiv innvandringspolitikk som den norske - men Danmark har jo en regjering som ser ut til å ta innvandringsproblemene "på alvor"?

Så hva skal en trekke ut av dette? At en kompromissløs dansk linje fører til økt polarisering og større problemer, eller at det er vår "naivitet" som er det farlige?

K

knutinh

Gjest
Både danske og britiske tilstander trekkes her frem som skrekkeksempler. Om Storbritannia sies det at de har ført en like naiv innvandringspolitikk som den norske - men Danmark har jo en regjering som ser ut til å ta innvandringsproblemene "på alvor"?

Så hva skal en trekke ut av dette? At en kompromissløs dansk linje fører til økt polarisering og større problemer, eller at det er vår "naivitet" som er det farlige?
Danmark har såvidt jeg vet ført en politikk nært opp mot det FrP ønsker i Norge. At de også har problemer tyder vel på at (bombe) enkle og brutale løsninger ikke alltid fører fram?

Alternativt kan man se lyst på det og si at de sannsynligvis mange "løsninger" som kan gi gode resultater. Det å se binært på verden (ja og nei, god og ond, for oss eller mot oss) tror jeg er en dårlig start...

.k

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Det er vel først de siste par årene at danskene har begynt å gjøre noe, problemene har fått bygge seg opp fritt i 20+.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er vel først de siste par årene at danskene har begynt å gjøre noe, problemene har fått bygge seg opp fritt i 20+.
Ja selvfølgelig. Det er merkelig at intelligente mennesker hopper elegant bukk over dette innlysende faktum.

Ikke særlig redelig vil jeg mene.

W

wurst

Gjest
for å få inn litt balanse så er de kristne (mindretall heldigvis) ganske ekstrem de også ,her er en link fra usa der fundamentalistiske kristne viser sitt sanne jeg .http://www.thegodmovie.com/dvd.php.  
Jeg skjønner ikke hvorfor man bruker en gruppes overgrep for å rettferdiggjøre en annen gruppes sådanne.

K

knutinh

Gjest
Ja selvfølgelig. Det er merkelig at intelligente mennesker hopper elegant bukk over dette innlysende faktum.

Ikke særlig redelig vil jeg mene.
Det betyr altså at vi vil trenge 20 år med en hypotetisk FrP-regjenring før de virkelig gode resultatene oppstår?

Hva med å lage en liste over sosialistiske og høyre/liberalistisk dominerte land, prosent 1./2.-generasjons innvandrere og problemer med fremmedkulturelle?

Jeg har ingen partipolitisk agenda nå, jeg er primært nysgjerrig. Jeg har en magefølelse som sier at stor innvandring er generelt positivt for økonomi og velstand i et samfunn, men jeg kan ikke underbygge det.

Min positive innstilling til innvandring har da også mer å gjøre med banal egoisme enn et håp om å redde verden. Jeg tror rett og slett at Norge blir bedre å leve i økonomisk og kulturelt av å ha en større innvandringsprosent. Dette fordrer selvsagt at en forholdsvis stor del av innvandringen er resurssterke og motiverte for å stå på.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er merkelig å hevde at Danmarks politikk på området ikke virker, vel vitende om at den kun har vært gjeldende politikk i 2 år.
Det vi derimot vet, er at politikken til det forrige regimet fikk virke i 20 år. Virket den?

Dette har ingenting med Frp å gjøre, kun med at Danmark, i mye større grad enn Norge, har fått merke skadevirkningene av en naivistisk innvandringspolitikk, og de prøver noe annet.

Ellers er jeg helt enig med deg, det ER positivt for et land med innvandring. Innvandring av menensker som er kommet for å jobbe, å bidra, å integrere seg, og på den måten ta del i vår velstand. (ingenting med hudfarge å gjøre)
Ikke alle av våre nye landsmenn ser det på den måten. Derfor søker man alternative løsninger for å luke ut de som ikke ønsker ovenstående.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Innvandring er positivt så lenge demografien forblir noenlunde stabil, så lenge man ikke kommer i den situasjon av én tilstrømmende kultur blir stor nok til å utfordre den bestående. Når det skjer, vil det ende i konflikt, kulturkollisjon uten konflikt har aldri forekommet i verdenshistorien. På grunn av tre tiår med åpne grenser og et stort misforhold i populasjonsvekst er nettopp dette i ferd med å skje i Europa, muslimene har i noen områder blitt så dominerende at de har fortrengt den opprinnelige kulturen. Det vil ende i konflikt, garantert. Siden islam er totalitær og patriarkalsk, og som samfunnsdoktrine står for alt jeg ikke liker, mener jeg at det er kritisk at den holdes i sjakk. De overordnede mål bør være begrensing og assimilasjon.

C

CAP

Gjest
Har skumlest denne tråden og sitter igjen med inntrykket av at her var det mange som har problemer med og forholde seg til hva som egentlig skjer i ens eget hjemland.
Stikke hode i sanden og tro at problemene ikke finnes eller at de vil gå vekk av seg selv mentaliteten florerer jo villt her.
Den dagen det går opp for akademikerne og tenker'ne her i landet at vi allerede er i en kultur krig hvor den ene overhodet ikke aksepterer den andre (hvor muslimer overhodet ikke aksepterer andres levemåte eller tro fordi alle ikke muslimers levemåte er "feil" les vanntro), vel den dagen de oppdager dette er det altfor sent, multikulturelt samfunn som fungerer er ene og alene kun en ønsketenkning fra folk og politikere med hue begravd dypt i sanden......... våkn opp og se realiteten i øynene.

K

knutinh

Gjest
Har skumlest denne tråden og sitter igjen med inntrykket av at her var det mange som har problemer med og forholde seg til hva som egentlig skjer i ens eget hjemland.
Stikke hode i sanden og tro at problemene ikke finnes eller at de vil gå vekk av seg selv mentaliteten florerer jo villt her.
Den dagen det går opp for akademikerne og tenker'ne her i landet at vi allerede er i en kultur krig hvor den ene overhodet ikke aksepterer den andre (hvor muslimer overhodet ikke aksepterer andres levemåte eller tro fordi alle ikke muslimers levemåte er "feil" les vanntro), vel den dagen de oppdager dette er det altfor sent,
Det skremmer meg å se at din oppfatning er så utbredt.
multikulturelt samfunn som fungerer er ene og alene kun en ønsketenkning fra folk og politikere med hue begravd dypt i sanden......... våkn opp og se realiteten i øynene.
USA??

-k

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
Det skremmer meg å se at din oppfatning er så utbredt.
USA??

-k
Interessant at USA trekkes frem som et multikulturelt samfunn. Leste nettopp en artikkel hvor Canada og USA ble sammenlignet. Her ble Canada fremstilt som et multikulturelt samfunn, men hvor den Canadiske identiteten knapt eksisterte. USA ble beskrevet som et samfunn hvor det å identifisere seg som amerikaner var obligatorisk, selv om man hadde opprinnelse i en annen kultur. Når du får amerikansk statsborgerskap forplikter du deg til å "være amerikaner". Her i landet bør vi også kreve at nye statsborgere gjør alt de kan for å bli solidariske nordmenn.

K

knutinh

Gjest
Interessant at USA trekkes frem som et multikulturelt samfunn.  Leste nettopp en artikkel hvor Canada og USA ble sammenlignet.  Her ble Canada fremstilt som et multikulturelt samfunn, men hvor den Canadiske identiteten knapt eksisterte.  USA ble beskrevet som et samfunn hvor det å identifisere seg som amerikaner var obligatorisk, selv om man hadde opprinnelse i en annen kultur.  Når du får amerikansk statsborgerskap forplikter du deg til å "være amerikaner".  Her i landet bør vi også kreve at nye statsborgere gjør alt de kan for å bli solidariske nordmenn.  
USA har mange både gode og svake sider på samme måte som Norge. Jeg forstod tidligere post som om ingen samfunn kan fungere bra hvis de er sammensatt av flere forskjellige kulturer.

Jeg mener tvert imot at mye av grunnen til USAs vekst er nettopp at de har vært en smeltedigel.

At nye statsborgere må innordne seg etter det nye landets regler og normer tar jeg som en selvfølge. Et godt land respekterer også gamle og nye borgeres rett til egenart innenfor samfunnets rammer.

-k

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Hvorfor stoppe islamistene heter denne tråden.

Den dukket på mystisk vis opp, selv om siste innlegg var skrevet i mai, og bra er det, for dette er jo aktuelt.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128811

Trusselen kommer krypende, og om ikke lenge står vi for tur.

Da er det viktig at overvåkningsåpolitiet har gjort leksa si, og at myndighetene har planene i orden. Smeller det her i landet, vil temperaturen i innvandringsdebatten stige til uante høyder, og man vil kanskje se at private borgere tar seg til rette overfor uskyldige innvandrere.
Jeg er litt i tvil om våre politikere har tatt alvoret inn over seg, der de lister seg rundt på gummisåler, med refrenget, det skjer ikke her, for vi er så snille, og har så god dialog med imamene.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Vi er ikke bare snille, vi er også ganske dumme. Hva skal vi med denne type forskere?:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1445890.ece

Det er et problem at mange av våre nye landsmenn ser med skrekk på at deres barn skal bli integrert i det norske samfunnet , og derfor sender dem hjem for å bli oppdradd i den rette ånd. Men dette problemet skal vi elegant løse ved å betale norskopplæring for dem i deres hjemland.
Hva kreves for å bli forsker i dag? Skylapper, hørselvern, bind for øynene og en bitteliten lobotomering? Forstår de ingenting, tror de det er språket som er det største problemet med denne praksisen?

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Det er et problem at mange av våre nye landsmenn ser med skrekk på at deres barn skal bli integrert i det norske samfunnet , og derfor sender dem hjem for å bli oppdradd i den rette ånd.
Det er problemet min kjære Honkey, som Komponenten skriver.

Det er ikke særlig fremmende for integrasjonen at de holdes unna det norske samfunnet.

Å tilby de norskopplæring i Pakistan bare legitimerer denne praksisen.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Det jeg ikke skjønte var hvordan det forskeren sier kunne virke I MOT det å integrere noen i det norske samfunn.
Problemet er i så fall at de sender barna på skole i Pakistan. Det ville gjøre det hele en smule (men ikke mye) bedre dersom de faktisk opprettholdt norskkunnskapene sine mens de var i utlandet.
Jeg forstår kort sagt ikke hva forskeren sa som var galt.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Å være med på å legge til rette for, å legitimere en praksis, som egentlig er uønsket, det er problemet med professorens uttalelser.

Hvordan skal man kunne oppfordre barn til å tilbringe barndommen i Norge, når vi samtidig legger til rette for at de kan tilbringe den i Pakistan?

Og hvordan påvirker en oppvekst i Pakistan integreringen, når kulturen de får inn er så totalt forskjellig fra vår?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Problemet har nok visse likheter med det faktum at en del mennesker viser klare symptomer på angst for fremmed kultur. Noen foreldre er f.eks. så livredde for vår kultur at de ønsker å holde barna unna i størst mulig grad. Som innfødt nordmann vil vi selvsagt reagere mot dette; vi vet tross alt at vi har en relativt grei kultur, med relativt greie systemer som omfatter de fleste uten for mye tull og rør.
Se på nordmenn i Qatar som eksempel. Der finnes det en norsk bosetning som går enda lengre enn pakistanerne det her er snakk om. De gjerder seg inn, har omgang så å si kun med sine egne, har norske skoler etc. Jeg forstår dem forsåvidt, dessuten har de ikke tenkt til å bli der for resten av tiden, og de betaler jo det meste selv.
Men motivasjon altså. Det er jo mulig at foreldrene tenker seg at barna en dag vil returnere. Da vil det være ille om de ikke kunne språket og hadde en viss innsikt i samfunnet. Altså, det kan finnes mange årsaker som det er liten vits i å spekulere på. Vi må bare ta inn over oss at VÅR frykt for DERES kultur fører til at vi misliker at de sender barna ut av landet for å unngå fornorskning. De gjør intet ulovlig, men vi mener det er feil holdning til samfunnet de tross alt lever i.
I denne situasjonen mener da altså noen at det kan være bedre å dempe "skadevirkningene" ved å opprettholde en liten kontakt med vårt samfunn. Det interessante spørsmålet måtte jo bli hvem som skulle betale kostnadene ved en slik situasjon. Det blir tross alt i grenseland for hva et normalt velferdssamfunn skal kune påta seg. Så det spørs vel om ikke denne saken viser at det er enkelte ting vi bare må la skje i toleransens navn. Noen vil ikke bli fornorsket, og vi vil ikke ha et samfunn som skal tvangsuniformere befolkiningen.
Mens enkelte liker tydeligvis ikke pakkiser heller. Så hva gjør vi?

Honkey

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Det er, som alle snart har fått med seg, et stort problem at mange som velger å flytte til vårt land har problemer med integrering og å tilpasse seg vårt samfunn. Ved å ”tillate” å sende sine barn til hjemlandet ( dette skjer f.eks også til Somalia, som vi ikke kan sende voksne tilbake til, men hvem bryr seg om disse stakkars ungene? Jenten som nylig drepte sin mor var f.eks et forvirret resultat av dette) forsterker vi bare dette problemet, og om vi i tillegg skal godkjenne dette ved å betale norskundervisning i utlandet, da går det over alle støvleskaft.
Vi gjør bare et allerede stort problem mye større ved den ”godkjennelsen”. Greit nok at de som reiser til Qatar sperrer seg inne, de er der bare for en kort tid, og skal de gå utenfor gjerdet er det vel på med burka. Dessuten tror jeg ikke samfunnet der støtter noen økonomisk verken med undervisning eller trygd.
Om man vil slippe fremmedfrykt, så får man vise at man har en viss respekt for oss som bor her i utgangspunktet, eller blir det neste at det er vi som skal forandre oss?
Nå ser vi angrep på homofile og voldtekt av norske kvinner, som et resultat av kulturforskjeller. Hvor mye skal vi egentlig godta? Å oppfordre til å la sine unger vokse opp i en helt fremmed kultur bedrer i alle fall ikke saken.
Hvis man ønsker å bo i Norge, så er man pent nødt til å holde ut med nordmenn, hvor ufyselig det enn må være, og da er det nok like greit å få det inn med morsmelken.

Edit:
Og morsmålsopplæring får de vel også her, så det er i alle fall ikke noe problem med den siden av saken.

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Problemet har nok visse likheter med det faktum at en del mennesker viser klare symptomer på angst for fremmed kultur. Noen foreldre er f.eks. så livredde for vår kultur at de ønsker å holde barna unna i størst mulig grad. Som innfødt nordmann vil vi selvsagt reagere mot dette; vi vet tross alt at vi har en relativt grei kultur, med relativt greie systemer som omfatter de fleste uten for mye tull og rør.
Se på nordmenn i Qatar som eksempel. Der finnes det en norsk bosetning som går enda lengre enn pakistanerne det her er snakk om. De gjerder seg inn, har omgang så å si kun med sine egne, har norske skoler etc. Jeg forstår dem forsåvidt, dessuten har de ikke tenkt til å bli der for resten av tiden, og de betaler jo det meste selv.
Men motivasjon altså. Det er jo mulig at foreldrene tenker seg at barna en dag vil returnere. Da vil det være ille om de ikke kunne språket og hadde en viss innsikt i samfunnet. Altså, det kan finnes mange årsaker som det er liten vits i å spekulere på. Vi må bare ta inn over oss at VÅR frykt for DERES kultur fører til at vi misliker at de sender barna ut av landet for å unngå fornorskning. De gjør intet ulovlig, men vi mener det er feil holdning til samfunnet de tross alt lever i.
I denne situasjonen mener da altså noen at det kan være bedre å dempe "skadevirkningene" ved å opprettholde en liten kontakt med vårt samfunn. Det interessante spørsmålet måtte jo bli hvem som skulle betale kostnadene ved en slik situasjon. Det blir tross alt i grenseland for hva et normalt velferdssamfunn skal kune påta seg. Så det spørs vel om ikke denne saken viser at det er enkelte ting vi bare må la skje i toleransens navn. Noen vil ikke bli fornorsket, og vi vil ikke ha et samfunn som skal tvangsuniformere befolkiningen.
Mens enkelte liker tydeligvis ikke pakkiser heller. Så hva gjør vi?

Honkey
Siden Komponenten så utmerket har svart på din post, nøyer jeg meg med å svare på ditt siste spørsmål: Hva gjør vi?

Vi stopper adgangen til å sende småbarna til utlandet for å gå på skole.

Er man norsk statsborger med opphold i Kongeriket, så har barna skoleplikt. Den bør de etterleve på linje med alle andre.
På samme måte som vi nå leter etter forsvunne tenåringsjenter som er hentet til hjemlandet for tvangsgifte, etc, bør vi hanke inn alle småbarn som står i folkeregisteret, og derigjennom har skoleplikt, som ikke møter på¨skolen.

Ønsker de noe annet, får de søke om det.
Så enkelt, og så vanskelig.

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Vi er i all hovedsak enige her Komponenten, men det er faktisk ikke så enkelt om vi skal se prinsippielt på det. For:

Kan vi som samfunn lage lover som bestemmer hvilke opphavsnasjonaliteter som skal ha lov til å sende barna sine på skole i et annet land?
Kan vi lage lover som begrenser hvilke land vi aksepterer å sende barn til?
Kan vi lage lover som begrenser tiden et barn kan være i utlandet?

Vi ser at noen barn ender på feil spor blant annet grunnet manglende forståelse av det norske samfunn. Men kan vi / skal vi lage nye lover for å forhindre at slikt skjer, og vil ikke disse lovene enten virke dikriminerende eller også begrensende på etniske nordmenn?

Det aller viktigste poenget de fremmmedkulturelle må ta inn er dette: Uavhengig av om de liker det de ser her eller ei, så må de forholde seg til at vi er et moderne demokrati. De må lære seg å tolerere vår kultur, dog uten at det betyr at de må være en del av den. De må bare forholde seg rasjonelt til den, slik at de kan leve i pakt med vårt samfunn.
Det aller viktigste poenget etniske nordmenn må ta inn er dette: Vi har ingen rett til å "tvangsfornorske" fremmedkulturelle. Vi må tåle at de velger å leve etter sin egen kultur, så lenge det ikke bryter med norsk lov eller virker støtende på noen måte.

Samtidig bør vi etter min oppfatning bruke demokratiske midler til å jobbe for likeverd mellom kjønnene, større toleranse for individuelle avvik, samt nedtoning av dogmatisk tankegang. Det er i utgangspunktet ikke så farlig om vi ikke blir et "blandet folk" så lenge "de" forstår at det er maktpåliggende for et godt samfunn at det er toleranse og forståelse som må være grunnpilarer.

Honkey

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Siden Komponenten så utmerket har svart på din post, nøyer jeg meg med å svare på ditt siste spørsmål: Hva gjør vi?

Vi stopper adgangen til å sende småbarna til utlandet for å gå på skole.

Er man norsk statsborger med opphold i Kongeriket, så har barna skoleplikt. Den bør de etterleve på linje med alle andre.
På samme måte som vi nå leter etter forsvunne tenåringsjenter som er hentet til hjemlandet for tvangsgifte, etc, bør vi hanke inn alle småbarn som står i folkeregisteret, og derigjennom har skoleplikt, som ikke møter på¨skolen.

Ønsker de noe annet, får de søke om det.
Så enkelt, og så vanskelig.
Men de som IKKE er norske statsborgere, da? Eller hvis bare en av foreldrene er det? Skal dette også gjelde svensker og engelskmenn?
Skal nordmenn på jordomseiling ikke ha lov å ta med barna? Dette er ikke så enkelt om vi skal trekke opp de prinsippielle grunnlinjer.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Men de som IKKE er norske statsborgere, da? Eller hvis bare en av foreldrene er det? Skal dette også gjelde svensker og engelskmenn?
Skal nordmenn på jordomseiling ikke ha lov å ta med barna? Dette er ikke så enkelt om vi skal trekke opp de prinsippielle grunnlinjer.

Honkey
Det skal i alle fall gjelde de som er statsborgere. De andre må vi finne gode ordninger til, uten at jeg her og nå har faciten for det.

Ellers, som jeg skriver til slutt i posten: Selvsagt kan der søkes om unntak, og er grunnene gode, som en jordomseiling, så blir det innvilget.

Finner du en svenske som er blitt norsk statsborger, som insisterer på å la barne gå på skole i Sverige, så skal jeg ta det opp til vurdering. 8)

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Ja, men jeg håper du ser poenget her oddgeir? Det er en meget farlig sti å gå opp det der med å sette seg over andre og "laverestående" kulturer. Diskriminering og rasisme ligger faretruende nær i slike saker. Jeg sier IKKE at dette ikke representerer et problem i en del saker, men det er ikke nødvendigvis slik at ALLE som drar til Pakistan på skole blir ødelagt eller noe sånt. Dette til tross for at de bærer på et annet samfunnssyn enn f.eks deg.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Ja, men jeg håper du ser poenget her oddgeir? Det er en meget farlig sti å gå opp det der med å sette seg over andre og "laverestående" kulturer. Diskriminering og rasisme ligger faretruende nær i slike saker. Jeg sier IKKE at dette ikke representerer et problem i en del saker, men det er ikke nødvendigvis slik at ALLE som drar til Pakistan på skole blir ødelagt eller noe sånt. Dette til tross for at de bærer på et annet samfunnssyn enn f.eks deg.

Honkey
Jeg kan se problemet, men trenger man egentlig vurdere kulturer opp mot hverandre her? Er det virkelig det det er snakk om?

Er det ikke snakk om å utdanne norske barn til å bli gode norske samfunnsmedlemmer?
Og hvordan gjør man det hvis de ikke skal delta i vårt utdanningssystem?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Jeg kan se problemet, men trenger man egentlig vurdere kulturer opp mot hverandre her? Er det virkelig det det er snakk om?

Er det ikke snakk om å utdanne norske barn til å bli gode norske samfunnsmedlemmer?
Og hvordan gjør man det hvis de ikke skal delta i vårt utdanningssystem?
Eventuelt er det snakk om å uniformere barns tankegang fordi "vi" ikke orker annerledes tenkende! For HVA er et godt norsk samfunnsmedlem? Kan man bli et godt norsk samfunnsmedlem med skolegang fra Pakistan?
Beviselig, ja! Ergo er det i seg selv ingen grunn for å nekte noen å gå på skole der, selv om foreldrene bor her. Du og jeg og mange andre er helt sikkert fulle av gode argumenter MOT å sende ungene sine pokker i vold for å gå på skole, og vi har dessuten sett noen av de verste utslagene av dette i avisene. Vi kan gjerne argumentere MOT å sette barn i en situasjon som gjør at de får det enda vanskeligere i et samfunn der de allerede har dårlige odds. Man vi kan neppe forby oss ut av det. Vi lever i et demokrati, og det må faktisk VI forholde oss til også!

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
1. Eventuelt er det snakk om å uniformere barns tankegang fordi "vi" ikke orker annerledes tenkende!

2. For HVA er et godt norsk samfunnsmedlem? Kan man bli et godt norsk samfunnsmedlem med skolegang fra Pakistan?

Honkey
1. Det har ingenting med saken å gjøre. Man ønsker barnas beste, og når foreldrene ikke har forstått hva som kreves for å lykkes i vårt samfunn, må vi (barnevernet) hjelpe dem med det.

2. Selvfølgelig. Jeg tror nok at mange synes at overgangen til et liv i Norge er vanskelig nok. Det skulle ikke være nødvendig å gjøre den enda vanskeligere ved å unndra barna muligheten til å vokse opp i sitt eget nærmiljø.

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg vet faktisk ikke hva som gjelder av lover angående dette idag. Om jeg ønsker at mine barn skulle flytte å bo hos sine besteforeldre et annet sted i landet, så vet jeg jammen ikke om jeg har lov til det engang, trodde det var staten som skulle bestemme hvem som skal være barns foresatte om ikke foreldrene selv tar seg av det, men som sagt så vet jeg ikke.
Men det at mange flytter til Norge for så å sende sine barn til hjemlandet er altså et problem. Hvorfor gjør de det? Hvorfor kommer de egentlig til landet vårt selv, er det bare økonomi som spiller inn? Om jeg var forfulgt i mitt hjemland så hadde jeg i alle fall aldri våget å sende mine barn tilbake, om ikke annet ville man kunne bruke ungene som pressmiddel mot meg. Og Pakistanerne som er den gruppen som driver mye med dette, de er her ikke fordi de er forfulgte.
Om det ikke er forbudt å sende sine barn ut av landet mens man selv bor her, vel så synes jeg det bør bli det. For ungene lider, og på sikt så lider vi og. For når man importerer ektefelle og sender sine barn til sine opprinnelige hjemland, så blir de aldri norske. Og norske statsborgere det er det visst og å gjøre å bli, men ved å bli norsk statsborger så bør det også følge endel forpliktelser. Som at ungene skal gå på skole og lære seg språket, og det bør skje her. Selv i saker der barn ikke har det bra hos sine foreldre skal det mye til før barnevrenet tar ungene fra foreldrene, mens det at de her bor langt vekke fra sine foreldre i mange år, det er helt greit? Har ikke barnevernet forpliktelser også for disse ungene? Bør de ikke sjekke hvordan de har det der de bor, om de ikke bor her men er norske borgere så gjelder det vel samme lover for disse barna?

Vi er så opptatte av rettighetene til de voksne som kommer her til oss, nå må vi jammen tenke litt på hvordan disse ungene har det og, også her til lands i disse miljøene. Det at man ikke har lov å slå sine barn f.eks gjelder vel for alle? Man kan ikke godta at noen skal oppdraes etter regler som går på tvers av våre lover.

HRS har lagte en lang rapport om dette problemet, jeg har ikke lest hele, men de som vil kan jo ta seg bryet:

http://www.rights.no/norske_barn_gen/hrs_40.00_040601_102_1.pdf

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
De emosjonelle delene av det er vi helt sikkert enige om Komponenten. Jeg ville aldri i verden funnet på noe sånt. Men ikke glem at selv i England har faktisk dette systemet med kostskoler og noen særdeles kvalme hierarkisystemer av nær torturerende grad vært en rotfestet del av kulturen inntil nåtiden nærmest. Uten at det unnskylder noe som helst om det vi her diskuterer.
Mine innvendinger er mer av rent prinsippiell art. Vi har stadig flere livssynsbaserte skoler i dette landet, men foreløpti kun et lite fåtall (en enkelt?) islamsk skole her. Det er en del foreldre som velger å sende sine barn på religiøse skoler også her til lands. Problemet er at selv om JEG synes det er høl i huet, så kan jeg ikke forby det, ikke sant?
Å slå barn og koner er FORBUDT uavhengig av opphav. Spørsmålet er vel mer om samfunnet har ressurser til å håndheve forbudet. Det er ingen tvil om at mennskerettighetene har trange kår i enkelte mijøer i Norge, der homser, barn, koner og andre raringer har bare å innordne seg. Vi må bruke tålmodighet, målfokus og bestemt holdning, men demokratiske midler til å endre dette. Da er det f.eks et mål at et så lite fåtall som overhodet mulig fremmedkulturelle går på skole der de lærer at undertrykkelse / underkastelse er akseptabel framferd. Men vi skal være f... så forsiktige med å forby oss ut av utfordringene, det får som oftest en rekke utilsiktede effekter.

Honkey

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
De emosjonelle delene av det er vi helt sikkert enige om Komponenten. Jeg ville aldri i verden funnet på noe sånt. Men ikke glem at selv i England har faktisk dette systemet med kostskoler og noen særdeles kvalme hierarkisystemer av nær torturerende grad vært en rotfestet del av kulturen inntil nåtiden nærmest. Uten at det unnskylder noe som helst om det vi her diskuterer.
Mine innvendinger er mer av rent prinsippiell art. Vi har stadig flere livssynsbaserte skoler i dette landet, men foreløpti kun et lite fåtall (en enkelt?) islamsk skole her. Det er en del foreldre som velger å sende sine barn på religiøse skoler også her til lands. Problemet er at selv om JEG synes det er høl i huet, så kan jeg ikke forby det, ikke sant?
Å slå barn og koner er FORBUDT uavhengig av opphav. Spørsmålet er vel mer om samfunnet har ressurser til å håndheve forbudet. Det er ingen tvil om at mennskerettighetene har trange kår i enkelte mijøer i Norge, der homser, barn, koner og andre raringer har bare å innordne seg. Vi må bruke tålmodighet, målfokus og bestemt holdning, men demokratiske midler til å endre dette. Da er det f.eks et mål at et så lite fåtall som overhodet mulig fremmedkulturelle går på skole der de lærer at undertrykkelse / underkastelse er akseptabel framferd. Men vi skal være f... så forsiktige med å forby oss ut av utfordringene, det får som oftest en rekke utilsiktede effekter.

Honkey
Opps, jeg er visst enig i alt du skriver. Hmm, jeg må se å få målt temperaturen. ;D

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Vi har stadig flere livssynsbaserte skoler i dette landet, men foreløpti kun et lite fåtall (en enkelt?) islamsk skole her. Det er en del foreldre som velger å sende sine barn på religiøse skoler også her til lands. Problemet er at selv om JEG synes det er høl i huet, så kan jeg ikke forby det, ikke sant?
En skole som driver med grunnutdanning må godkjennes faglig og overholde ganske mange krav hva angår pensum, undervisning m.v., det kreves at den gir de ferdigheter som er nødvendig for å delta i det norske samfunnet. Dette er følgelig ikke sammenlignbart. Forby? Nei, men man kan avvikle eventuelle støtte- eller fordelsordninger.

Problemet med mangelfull integrering av innvandrere er synlig over hele Europa og er en uunngåelig konsekvens av våre sosialordninger. Man trenger ikke tilpasse eller assimilere seg, man kan bo i en getto uten å kunne språket og "velferdsstaten" vil uansett sikre ens levegrunnlag. Andre land med mindre sosialordninger og arbeidstagervern stiller i en helt annen situasjon; hvis man må lære språket for å få jobb, og må få jobb for ikke å ende på gata, så er man pent nødt til å ta skjeen i en annen hånd.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Noen som så Brennpunkt på NRK1 i kveld?
Nei, men jeg fikk med meg at det handlet om sykefravær. Å skyfle regningen over på arbeidsgiver er å ta fatt i helt feil ende. Det skal lønne seg å jobbe, følgelig burde utbetaling ved sykefravær vært (betydelig) mindre enn normal lønnsutbetaling. Det er eneste måte å begrense fraværet på.

Topp Bunn