Diverse Hvorfor så lite snakk om KI i relasjon til HiFi?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Åpenbart.

Og hvis vi ser enda litt lengre inn i fremtiden vil KI nå ett nivå hvor både Elvis og Lennon vil være så tilstede i rommet ditt at det å slukke lyset kan være spooky. Tror jeg.

VR brillene er jo spådd å ta deg med ut i den store vide verden med en realisme og detaljnivå dagens briller ikke er i nærheten av.

Børsen i japan gikk bananas i natt og nådde all time high. Drevet av troen på avanserte databrikker i forbindelse med KI.
Er jo alleredet et godt stykke på vei dit:
https://abbavoyage.com/
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.069
Antall liker
3.750
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Vi skal nok se at det snart kommer AI-strømkabler og sånt snart. Det blir nok ikke noe bedre resultat ut av det, men det positive er at det da i det minste vil finnes en form for intelligens tilknyttet produktene, siden kundegruppen ikke kan stille med det selv.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Er jo alleredet et godt stykke på vei dit:
https://abbavoyage.com/
Ja, her ser man konturene av hva som kommer.

Kjære AI, ta meg tilbake til Woodstock ‘69😍Kan godt sitte på ei greesslette i tøyenparken med et par kalde i hånden når det skjer.
Tenker vi sitter der i en steam av cannabis også for å få den ultimate retro feelingen ;)
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Jeg tror selve endringen og de usikkerhetene som dukker opp, er det folk er mest redde for ifm all utvikling egentlig.
-Man vet hva man har/hvor man står, og før man har tilpasset seg endringen/det nye, så er det godt å holde fast i det gamle.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Jeg tror selve endringen og de usikkerhetene som dukker opp, er det folk er mest redde for ifm all utvikling egentlig.
-Man vet hva man har/hvor man står, og før man har tilpasset seg endringen/det nye, så er det godt å holde fast i det gamle.
Jepp. Har en kompis i Oslo, han er der. Han elsker sin His Masters Voice sveivegrammafon fra 1920, lytter mye til 78 plater.
Men han har rett når det gjelder den ekte dynamikken i musikken…noe gikk tapt med elektrifiseringen ;)
 

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Innlegg
3.080
Antall liker
1.085
Sted
'
Kjære AI, ta meg tilbake til Woodstock ‘69😍Kan godt sitte på ei greesslette i tøyenparken med et par kalde i hånden når det skjer.
Litt kult at fremtidshåpet ligger i fortiden.:)
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.518
Antall liker
102.835
Torget vurderinger
23
Lenge siden det ble åpenbart at vi har framtida bak oss...
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
Jepp. Har en kompis i Oslo, han er der. Han elsker sin His Masters Voice sveivegrammafon fra 1920, lytter mye til 78 plater.
Men han har rett når det gjelder den ekte dynamikken i musikken…noe gikk tapt med elektrifiseringen ;)
Joda, men om man pirker litt så gjelder jo det alt: Et opptak (uansett medie) vil jo sjeldent låte likt/like bra, som om man var tilstedet på eks akustisk konsert.
Selv om jeg vil påstå at et opptak av en konsert på Wembley faktisk låter bedre enn om man var tilstedet, da lyden på en sånn konsertarena ikke er allverdens.
Men stemningen er jo noe eget!
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Joda, men om man pirker litt så gjelder jo det alt: Et opptak (uansett medie) vil jo sjeldent låte likt/like bra, som om man var tilstedet på eks akustisk konsert.
Selv om jeg vil påstå at et opptak av en konsert på Wembley faktisk låter bedre enn om man var tilstedet, da lyden på en sånn konsertarena ikke er allverdens.
Men stemningen er jo noe eget!
Det er give and take hele veien.
Har selv erfart konserter som det er så dårlig lyd på at man helst ønsket å være et annet sted.

At KI vil kunne gi forsterket konsertlyd et betydelig løft, er jeg ikke i tvil om. Masse datakraft som analyserer lydbildet i sanntid og så korrigerer.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Selvfølgelig kan KI brukes på mange måter, enten å ivareta artistens opprinnelig intensjon og optimalisere opptakets egenart til en bedre opplevelse for lytteren, eller manipulere utgangspunktet til det ugjenkjennelige. Alt vil være mulig.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
..
At KI vil kunne gi forsterket konsertlyd et betydelig løft, er jeg ikke i tvil om. Masse datakraft som analyserer lydbildet i sanntid og så korrigerer.
Ja det tror jeg er rett rundt hjørnet. "Romkorreksjon" som er aktiv hele tiden og konstant optimaliserer lyden. (kontra dagens romkorreksjon som tar gitte målinger og legger inn statisk korreksjon)

Tenk på mulighetene: Et system som justerer lyden slik at lytter er i sweetspot hele tiden. :geek:
 

fry

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.10.2012
Innlegg
801
Antall liker
437
Torget vurderinger
10
Jeg tror AI vil være altomgripende i samfunnet innen få år. Det kommer til å bli en humpete tur de neste årene. For musikkens del vil det innebære at det meste som produseres vil være laget uten menneskelig input annet enn en prompt om hva som ønskes av output. Unntak vil selvfølgelig finnes. Dersom man skal være fremtidsoptimist når det kommer til AI, noe som er vanskelig, så er håpet/lovnaden at produksjonskostnadene stuper, noe som også vil gjelde hifi-utstyr, og at prisene følgelig også vil stupe.

Og hvis man virkelig skal ta på seg synsebrillene kan man lett forestille seg en fremtid der lyden ikke lages av kilde/forsterkere/høyttalere, men genereres som nerveimpulser i hjernen. Slik at man opplever diskant etter 60+ :) Men det er nok enda et par år til unna, kanskje :)
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.331
Antall liker
3.681
Torget vurderinger
1
Det er give and take hele veien.
Har selv erfart konserter som det er så dårlig lyd på at man helst ønsket å være et annet sted.

At KI vil kunne gi forsterket konsertlyd et betydelig løft, er jeg ikke i tvil om. Masse datakraft som analyserer lydbildet i sanntid og så korrigerer.
Feil plassering av person gir også dårlig lyd..
KI kan ikke hjelpe alle sammen med å få god lyd.

Faktisk så synes jeg mer det er blårussen som hauser opp slikt, og er mest engasjert sådan. Har vært siden 50-tallet, og alle tenker feil når de snakker om hva teknologien kan gjøre for oss istedet for hva vi kan gjøre med den. Og tro meg, datakraften og hardware for lyd finnes idag men det er bare software som alltid henger etter og er uferdig som alltid. At software ikke henger med er jo gjerne både kunde og bransje styrt, når ingen kunder vil ha et produkt som bransjen har lagd så hjelper det ikke hvor bra produktet er og da er det heller ikke verdt å bruke tid og ressurser på.

Når potensielle kunder er mer opptatte av kabler enn teknikk, så har ikke bransjen noe kundegrunnlag for å komme videre den heller.


Og som alltid, utvikling koster! Man forventer å få AI/KI og alt som går på data gratis, bare fordi det ikke er noe fysisk man kan ta på. Men gjett hvor mange millioner programmering egentlig koster, og da snakker man ikke nødvendigvis om den store greia heller. Og betaler man ikke, ja da er man selvsagt produktet selv.
 

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Innlegg
1.412
Antall liker
1.298
Sted
Horten
^
KI gir muligheter det er sikkert.
Men jeg tror ikke KI kommer til å være altomgripende i kun negativ forstand i fremtiden. Veien blir til mens man går.
For mange år siden da man klarte å kakke hull på atomet kontrollert og i stor skala (aka laget atom-bombe/kraft), så var det mange som både så for seg verdens raske undergang og enda flere så for seg bruk av atomkraft til alt fra biler til komfyrer i hvert hus.
Ingen av delene skjedde.

Jeg tror også mange glemmer at KI/AI er et hype-ord i tiden nå. Artikler på nett++ lages for å få folk til å lese/engasjere seg, og dette gjøres ved å bruke følelsene til leserene. Frykt eller sinne er alltid en kjent taktikk for å få engasjement.

For hvor mange vil gidde å sette seg inn i tema om AI (maskinlæring) og vite hva som egentlig gjelder? Det er ikke et lettfordøyd tema, så forståelig.
Men om alternativet er at mange tyr til blind tro på noe man egentlig ikke vet noe som helst om, så er ikke det bra heller. -Kremt, sa noen kabel-diskusjoner. :rolleyes:
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Jeg bruker nå ChatGPT som ordbok. Vist seg svært god til akkurat det formålet. Finne synonymer er den ern reser på.
 

MakkinTosken

En kjekkas
Ble medlem
21.02.2020
Innlegg
13.585
Antall liker
34.310
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Jeg bruker nå ChatGPT som ordbok. Vist seg svært god til akkurat det formålet. Finne synonymer er den ern reser på.
Fant 35 synonymer for "reser" i kryssordboka ingen av dem var ChatGPT.

Se hva ChatGPT gir av svar på samme forespørsel!(n)


  1. reiser
  2. beveger seg
  3. forflytter seg
  4. drar
  5. beveger
  6. transporterer
  7. ferdes
  8. forflytter
  9. drar av sted
  10. tar veien
  11. beveger seg bort
  12. reiser seg
  13. drar ut
  14. setter kursen mot
  15. tar av sted
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
Fant 35 synonymer for "reser" i kryssordboka ingen av dem var ChatGPT.

Se hva ChatGPT gir av svar på samme forespørsel!(n)


  1. reiser
  2. beveger seg
  3. forflytter seg
  4. drar
  5. beveger
  6. transporterer
  7. ferdes
  8. forflytter
  9. drar av sted
  10. tar veien
  11. beveger seg bort
  12. reiser seg
  13. drar ut
  14. setter kursen mot
  15. tar av sted
Altså ikke best ;) Nå må jeg innrømme jeg mest har lurt henne til å svare på engelsk.
 

X-Cell

Lorden av Nord!
Moderator
Ble medlem
23.10.2006
Innlegg
10.263
Antall liker
9.053
Sted
Narvik
Torget vurderinger
11
AI kommer nok til å sette sine spor i hi-fi bransjen som alle andre bransjer med tiden.

Alt fra AI designede kretser og høytalere samt elementer osv.
at det vil gjøre sitt inntog i programvare for dsp, streaming osv osv.

Det er bare å vente i spenning på hvem som blir første high end merket med å markedsføre «AI designed… something»
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.934
Antall liker
587
Vi skal nok se at det snart kommer AI-strømkabler og sånt snart. Det blir nok ikke noe bedre resultat ut av det, men det positive er at det da i det minste vil finnes en form for intelligens tilknyttet produktene, siden kundegruppen ikke kan stille med det selv.
Da kan det bli en kombinasjon av kunstig intelligens og naturlig dumskap ...
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.025
Antall liker
4.383
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Den SOTA-lydplanken når ikke opp til et rimelig anlegg.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
I dag brukes jo det meste av intelligensen på å finne ut hvordan man best kan lure folk til å kjøpe noe verdiløst basert på en historie som er løgn fra ende til annen. Vi skal ikke se bort fra at KI allerede spiller en hovedrolle.

Ellers har noe a-la KI vært forsøkt brukt til å utvikle motorer til høyttalere ved hjelp av Comsol. Problemet viste seg å være at når man definerer målet så genererer man samtidig de feilene som man ender med til slutt. Å få KI til å definere målet kunne i seg selv vært en spennende tanke, men hvordan definerer vi da KI-ens mål?
 
  • Liker
Reaksjoner: KJ

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Ellers har noe a-la KI vært forsøkt brukt til å utvikle motorer til høyttalere ved hjelp av Comsol. Problemet viste seg å være at når man definerer målet så genererer man samtidig de feilene som man ender med til slutt. Å få KI til å definere målet kunne i seg selv vært en spennende tanke, men hvordan definerer vi da KI-ens mål?
Høyttalere var jammen ikke det første jeg tenkte på i relasjon KI til HiFi. Men kan sikkert brukes der også, særlig mht aktive høyttalere.

Når KI skal inn for fullt i HiFi så blir jo jobben å bruke den store datakraften i forbindelse med algoritmene til å jobbe på en måte som gjør at opplevelsen av musikken blir enda mer sjelsettende for lytteren. Ser for meg en haug med mennesker som jobber bak skjerm og tastatur, ikke bak en loddebolt.

På tide å komme forbi det stadiet hvor bytte av noen standard signalkondiser med Duelund skal gi lydlig nirvana. Ikke det at det er noe galt med Duelund kondiser, men vi trenger et major breakthrough i bransjen.
Tror fremtiden med HiFi kan bli sabla gøy.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.315
Antall liker
16.396
Sted
Østfold
Høyttalere var jammen ikke det første jeg tenkte på i relasjon KI til HiFi. Men kan sikkert brukes der også, særlig mht aktive høyttalere.

Når KI skal inn for fullt i HiFi så blir jo jobben å bruke den store datakraften i forbindelse med algoritmene til å jobbe på en måte som gjør at opplevelsen av musikken blir enda mer sjelsettende for lytteren. Ser for meg en haug med mennesker som jobber bak skjerm og tastatur, ikke bak en loddebolt.

På tide å komme forbi det stadiet hvor bytte av noen standard signalkondiser med Duelund skal gi lydlig nirvana. Ikke det at det er noe galt med Duelund kondiser, men vi trenger et major breakthrough i bransjen.
Tror fremtiden med HiFi kan bli sabla gøy.
Jeg tror ideen om behov for datakraft er noe som kan dra fokus i feil retning. For rundt 20 år siden satte Earl Geddes og kona hans seg ned og sorterte hørbarheten til ulike harmoniske forvrengningskomponenter etter hvor hørbare de var, og ga dem vekttall, slik at høye harmoniske har langt mer "GeddLee"-forvrengning enn de som har samme mengde lavere harmoniske. Dette synes jeg er et godt eksempel på utvikling. De lagde en forbindelse mellom subjektiv opplevelse og objektive data. Dessverre ser ingen ut til å bruke dette i praksis.

På, tja, 90-tallet?... fant man ut at å kjøre ekstremt høy open loop gain og båndbredde i en forsterker, for så å dra det hele ned med en feedback loop, var ekstremt effektivt. Man tok bort problemene både med no feedback (lite kontroll og mye forvrengning) og lav feedback (lite kontroll og ekkel forvrengning). Men hva skjedde? Vel, siden høyttalerprodusentene var vant til "svære beist" som fikk høyttalere som var tunet på disse forsterkerne til å låte bra, så fortsatte veldig mange å lage sånne høyttalere. I sin forvirring klarte man å feilaktig linke "mye slaskete bass ute av kontroll" til "massiv kontroll i bassen", og man har egentlig fått et marked der veldig mange aktivt motarbeider forsterkere som i praksis er forvrengningsfrie og motsetter seg lastvariasjoner effektivt.

Helt fra 1979 og frem til i dag har myten om "digital lyd" fått regjere fritt. Selv om man allerede på 70-tallet hadde klart å sette sammen AD-DA-ledd som lyttere ikke klarte å skille fra bare en kabel har folk klart å "høre" det utroligste. Det hjelper ikke med DAC-er av skyhøy kvalitet, det hjelper ikke med dobbel presisjon algoritmer som simpelthen emulerer passive kretser så perfekt at de yter bedre på alle punkter, folk "hører at det er DSP", så tydelig faktisk at de nekter å delta i en blindtest.

I over 90% (gjetning ut fra en viss erfaring på området) av tilfellene der folk ser etter nye høyttalere ser de etter passive høyttalere. Det er betydelig enklere å selge en høyttaler med laminerte stålkjernespoler og elektrolyttkondensatorer enn en med top of the line AD-DA og DSP som kjører en presisjon på over 200dB. Selv om vi vet så inderlig godt at passive komponenter aldri kan matche presisjonen i en DSP, at vi aldri klarer klarer å bygge en så kompleks passiv deling som hva vi kan gjøre i en DSP, og selv om passive filtere påvirkes av de dynamiske impedansvariasjonene i driverne, så velger altså folk allikevel slik. Det selges noen høyttalere til over millionen hvert år, og de er omtrent uten unntak med passivt filter. Hva skjer liksom? Handler det null om lyd og 100% om å ha gedigne skrytebokser på gulvet?

Det er ikke målet mitt å henge ut noen her, men jeg vil gjerne prøve å sette søkelys på hvilke oppgaver jeg tror dagens AI-løsninger kanskje kunne hjulpet oss med å løse. Det handler i veldig stor grad om at mindsetet til kjøpekraften er dårlig alignet med de faktorene som potensielt kan drive utviklingen fremover og gi både dem og andre faktisk bedre lydkvalitet.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Mye av den elektronikken vi i dag bruker kommer til å bli bortimot verdiløs.
Bruk av KI vil dominere hjemmelyd, bærbar lyd og i bil, alle steder.
Og resultatet vil være signifikant bedre lydopplevelse for alle grupper.
Alt vil være digitalt.
Selv når det snurres vinyl vil signalet bli KI-behandlet for bedre lyd.
Mange av de mindre produsentene av HiFi vil forsvinne, tilbake står aktørene som er finansielt sterke til å investere i ny teknologi.

Dette er mine spådommer.
Spådommer er fali' det.......
Framtiden har vært tilgjengelig i mange år og det er noen som har benyttet mulighetene for
bedre lydopplevelse.....også fra vinylen.
Mange audiofile har søkt tilflukt i sin egen verden fylt med kabler og strømrensere, men
ser nå ut til å ha "oppdaget" produkter som har vært på markedet i lang tid.

Ser nå ut som det er mulig å få samme lyd hjemme...... som hos de som produserer musikken.
Det er egentlig godt nok......

 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.599
Antall liker
3.137
Torget vurderinger
0
Moderne verktøy benytter målinger og mange har sin egen oppfatning
av hvordan målinger/plasseringer av mikrofon bør være.

Her er en video som viser litt mer måleteknikk 👍

 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.130
Antall liker
2.652
Ser nå ut som det er mulig å få samme lyd hjemme...... som hos de som produserer musikken.
Det er egentlig godt nok......
Men ulike akustiske rom, samt ulike høyttalere og plassering av disse vil få samme musikk til å låte ganske så forskjellig. Det er ett av områdene KI kan korrigere og optimalisere sånn at det blir mer akustisk optimalt.

For øvrig mener jeg at KI med tiden vil får gamle opptak til å låte langt bedre enn hva mastertapen har som utgangspunkt, eller som referansepunkt om du vil.
 

Skipnes

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.11.2013
Innlegg
2.591
Antall liker
1.320
Sted
Oslo
Moderne verktøy benytter målinger og mange har sin egen oppfatning
av hvordan målinger/plasseringer av mikrofon bør være.

Her er en video som viser litt mer måleteknikk 👍

Jeg hadde sett videoen om det ikke var for at det er en mann med neglelakk
 
Topp Bunn