Jeg tror ikke man kan overføre det ordtaket til kostholdsråd. Noen ting er beviselig skadelige for oss, og da hjelper det nok lite at man syns det er godt. Skulle veldig gjerne ønske at det ikke var sånn, for jeg hadde gjerne spist biff, bacon, og pølser flere ganger i uka, og drukket alkohol oftere hvis det ikke var skadelig.Det som er bra for sjelen er ofte bra for kroppen.
Har alltid brukt smør, kremfløte, seterrømme og aldri lettprodukter.
Røyker og drikker gjør jeg óg.
Skal på ingen måte hevde dette er helsekost eller anbefale dette til andre.
Men;
På en kolesterol test på jobben fikk jeg beskjed om at jeg hadde kolesterol på linje med japanere.
Selv har jeg lagt om til lettrømme og margarin, og bruker bare usaltet meierismør hvis jeg skal bake eller steke pannekaker e.l. lignende som krever smør. Ellers steker jeg i vanlig olivenolje, og sparer den kaldpressete jomfruoljen til å ha på kokt pasta o.l. Olivenolje mister visstnok mange av de helsebringende effektene når man varmer den opp, så det er bortkastete penger å steke med ekstra jomfruolje. Visstnok.
Ellers er jeg overhodet ikke ute etter å misjonere om kosthold, men syns det er litt vanskelig å orientere seg i jungelen av informasjon som ofte spriker, og velger derfor heller å forholde meg til offentlige råd og reningslinjer, og hva leger og eksperter på området sier.
Hva er sannheten om smør og god helse? - NHI.no
Smør eller margarin? Mettet eller umettet fett? Forskningen spriker. Vi har spurt ernæringsekspert Erik Arnesen til råds.