Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ganske sikker på at Høyres landbrukspolitikk har mest til felles med det denne gjengen diskuterer:

    Stavrum & Eikeland, Ole Robert Reitan | Reitan: – Ofrer vi bøndene får vi 30-40 prosent lavere matpriser (nettavisen.no)
    Hubris etter Murens fall, koblet med globalisering og en innebygd ideologisk motstand mot "det kollektivistiske landbruket" la grobunn for høyresidens ekstreme vrangvilje mot norsk landbruk. "Vi kan kjøpe det vi trenger. Det må bli slutt på landbrukssubsidiene."

    En del bygger nok også i ergrelse over to tapte EU-folkeavstemninger, mye pga motstand nettopp fra landbruket, og ser vi enda lenger tilbake, begikk jo husmenn og leilendinger den brøde å bemektige seg land fra storbøndene, en fryktelig uting.

    Og Hegnars anti-landbrukskantater, gjennom tiår, har ligget som en grunntone.

    Høyre kan sikkert levere god landbrukspolitikk, men viljen er ikke til stede og evnen er fraværende. (Jeg er også kritisk mot hva Sp har levert, som også bygger på misforståelser om hva som er gjennomførbart her på steinrøysa). Vi mangler en erkjennelse av hva det betyr å bedrive landbruk på disse breddegradene. Mange innspill er hentet fra irrelevante himmelstrøk, med forutsetninger vi ikke har, eller som ignorerer dem vi har.

    De nye kostholdsrådene som er ute til høring nå er en katastrofe for norsk landbruk, men er ideologisk fundert i en anti-kjøtt filosofi som er frikoblet realiteter om hva som er mulig her og hvordan vegetabilsk føde produseres i andre land. Det påstås at bærekraft er målet, mens man tilrettelegger for landbruksprodukter som utraderer naturmangfold og ødelegger matjord.

    Slik går dagene. Yngve Rekdal vet mye om hva vi har av uutnyttede ernæringsressurser i Norge, fordi vi henter kraftfôr fra utlandet og gjør det billigere enn egne fôrressurser ved å subsidiere det. Fint for importørene og fôrblanderne, ikke like bra for norsk selvforsyningsgrad, selvsagt.

     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hegnar er bare sur fordi han ikke får skumme fløten; Ta utbytte på investeringer i meierisektoren og bo på den fineste Herregården i Hedmark.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Nationen prøvde seg på noe lignende i går:

    Vi spurte Snapchats chatrobot hvem som er landbruksminister i Norge. Det skulle bli en noe spesiell opplevelse

    Olaug Bollestad er tydeligvis fortsatt norsk landbruksminister, eller nei, vent litt. Har Norge faktisk en landbruksminister? Chatroboten til Snapchat er ikke helt sikker.

    Snapchat lanserte nylig en chatrobot som kan gi deg svare på ting du lurer på. Vi bestemte oss for å teste ut roboten, og stilte den spørsmål om norsk landbruk.

    Først spurte vi hvem som er landbruksminister i Norge. Ifølge roboten er det KrF-leder Olaug Bollestad som fortsatt leder departementet. Når vi stiller spørsmålet en gang til, er roboten derimot ikke like sikker på at det var riktig svar:

    – Jeg beklager, men jeg ga deg feil informasjon tidligere. Norge har ikke lenger en egen landbruksminister. Tidligere var dette en egen stilling, men nå er ansvaret for landbruk og mat fordelt på flere departementer. Olaug Bollestad var den siste personen som hadde tittelen "landbruks- og matminister", men nå er det altså ikke lenger en egen ministerpost.

    Vi gir oss ikke, og spør en tredje gang for å se om vi denne gangen kan få riktig svar. Men heller ikke denne gangen treffer roboten blink.

    – Per nå, som av april 2023, er det Ingrid Heggø fra Senterpartiet som er landbruks- og matminister i Norge.

    Heggø sitter riktig nok på Stortinget, men sitter for Arbeiderpartiet.

    – Jeg tror ikke det stemmer.

    – Beklager, jeg tok feil. Som AI kan jeg noen ganger gjøre feil. Per april 2023 er det faktisk Olaug Bollestad fra Kristelig Folkeparti som er landbruks- og matminister i Norge. Takk for at du påpekte det!

    – Det er nok feil.

    – Jeg beklager igjen for feilen. Som AI kan jeg noen ganger gjøre feil. Etter å ha sjekket igjen, kan jeg bekrefte at det er Jostein Holand fra Senterpartiet som er landbruks- og matminister i Norge per april 2023. Takk for at du påpekte feilen min.

    Hvem denne Jostein Holand er uklart for Nationen. Kanskje tenker roboten på frisbeegolferen Jostein Håland? Vi gir oss ikke helt, og forsøker heller å gi roboten et lite hint.

    – Sandra Borch.

    – Sandra Borch er en norsk politiker som representerer Senterpartiet. Per april 2023 er hun medlem av Stortinget, og tidligere har hun også vært fylkesordfører i Oppland.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.947
    Antall liker
    2.195
    Jeg syns det gnåles vel mye om matprisene i Norge. De aller aller fleste her på berget bruker liten andel av inntekten sin på mat. Gjennomsnittlig 11% mot 30% på slutten av 50-tallet. Men det jeg reagerer på og som jeg har nevnt tidligere er det skralle utvalget og kvaliteten. Det er overveiende smakløse industrielle og mye overprosesserte og oversaltede produkter. Ikke spesielt sundt. Men noe vi Nordmenn elsker.

    Jeg kjøpte et produkt som heter Grillskinke (lite med grill å gjøre...). Vakumpakket og produsert av en lokal produsent. Merket siste forbruksdag 19.11.22. Jeg glemte den bakerst i kjøleskapet inntil jeg fant den 30.03.23. Blei veldig nysgjerrig.Pålegget så helt fint ut i forpakningen, men jeg tok den ut på balkongen for å åpne den, i tilfelle "likstank". Neida, den luktet helt fint konsistensen og fargen var helt ok. Jeg er sikker på jeg kunne spist den, men lot være.....

    Leste på varedeklarasjon. Den inneholdt følgende E-stoffer, E262, E250, E325, E301, E450, E451. I tillegg til salt og dexstrose.

    En annen måte å skrive disse på er: Natriumacetat, Natriumnitritt, Natriumlaktat, Natriumaskorbat, Dinatriumdifosfat, Pentanatriumdifosfat.

    eStoffer.no

    NAM, NAM ??

    Tilbrakte påskeuka i en liten by i Italia. Var innom slaktebutikken og kjøpte litt snacks. Blant annet kokt skinke som selvfølgelig skjæres opp der og da. Og der er det helmuskelskinke - et produkt av en helt annen kvalitet,smak,tekstur og som selvfølgelig ikke fins i norske disker. På bakgrunn av det over åpnet jeg A4 permen som ligger på disken, der ligger varedeklarasjonen på de produktene som han selger. Jeg slo opp Prosciutto Cotto. Der stod det kun salt som tilsetning. Og saltprosenten pr 100g var under langt halvparten av den s.k. Grillskinken.

    Men den hadde ikke tålt fire og en halv mnd i kjøleskapet mitt !

    Dr.E
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Leste på varedeklarasjon. Den inneholdt følgende E-stoffer, E262, E250, E325, E301, E450, E451. I tillegg til salt og dexstrose.
    Du skal være glad for at en del ting som ikke er varmebehandlet inneholder E250 og/eller E252. De som er allergiske mot E-stoffer tror de gjør noe kjemeplurt når de bruker selleriblader. Det funker også, men kun fordi de inneholder det samme stoffet.

    Ellers er dette en gammel klassiker

    1681469496475.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det mangler en del i den oversikten, som du kaller en klassiker, og som er misvisende informasjon.

    Konvensjonelt frukt og grønt inneholder mange sprøytemidler og citrusfrukter er blant verstingene. I Danmark advares barn og gravide mot å skrelle klementiner, men pytt-pytt.


    Skjermbilde 2023-04-14 kl. 13.01.59.png
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Anbefaler Marit Kolby og Wolfgang Wees samtaler omkring emnet konserveringsmidler i det vi spiser.

    I det hele tatt vil jeg anbefale alle samtalene Wee gjennomførte med Kolby. Disse førte til at han la om kostholdet totalt, begynte å trene i forhold til dette og nylig kunngjorde i Aftenposten at han var i sitt livs form. Om man kikker på Wees videoer over tid og ser på Wee nå, får man et godt bilde av hva det å være kritisk til hva man spiser og hva det gir av treningsenergi kan ha av betydning.

    Om tilsetningsmidler:




    Skjermbilde 2023-04-14 kl. 13.06.50.png
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Hardingfele: Anders Nordstad har skrevet et innlegg om prisen på bananer hos REMA i Norge og Danmark. Antakelig på Facebook, har du mulighet til å klippe og lime litt?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Jeg betaler ca det samme som i Romania for mine bananer stort sett. Mener han kanskje at marginen på importerte bananer burde vært enda lavere slikt at feks prisen på norskproduserte varer blir enda høyere?

    hva poenget skal være med å velge seg en enkelt varelinje fra utvalget skulle være sliter jeg med å se. Sammenligningen hans er tåpelig av helt åpenbare grunner uten at jeg har spesielt stor tiltro til at forfatteren vil innse hvorfor og hvordan.

    jeg betalte veldig mye mer for mango i Frankrike enn i Norge uten at jeg synes det illustrerer spesielt mye. Da jeg sa til fyren at jeg synest det var en veldig dyr mango kommenterte han at den jo var importert. Det er de rimelig nokså til Norge selv om prisen var ca 1/3 på REMA. Men det er visst i anekdoter man finner sanninga.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Du skal være glad for at en del ting som ikke er varmebehandlet inneholder E250 og/eller E252. De som er allergiske mot E-stoffer tror de gjør noe kjemeplurt når de bruker selleriblader. Det funker også, men kun fordi de inneholder det samme stoffet.

    Ellers er dette en gammel klassiker

    Vis vedlegget 911629

    Mattilsynet tar jevnlig stikkprøver på jakt etter spor av sprøytemidler og nivået av disse. Det er også en god del bekjempningsmidler det er forbudt å bruke, men som man likevel anvender i utlandet. Grei kontroll. Butikken får hvert år beskjed om at det vil bli hentet prøver for kontroll og hittil har alt vært uten sprøytemidler. Systemet er godt.

    Økologisk Norge har gått gjennom kontrollene fra 2021 og har satt opp en liste over verstingene. At sitrusfrukter er på topp er ingen overraskelse, skallet burde i noen tilfeller behandles som spesialavfall. At rips slo verst ut var en overraskelse, men kanskje ikke underlig. Det er gigantiske ripsplantasjer de dyrkes på og de sikrer vel ved å sprøyte.

    Er grenseverdiene trygge? Si det, terskelen heves etterhvert som nivåene stiger. Else på Korsvold gård sier det greit: Jeg unngår mat som produseres av folk som går med gassmaske og beskyttelsesdrakt.

    76% av alt frukt og grønt som spises i Norge er importert, 98% av dette igjen er konvensjonelt produsert - altså ikke etter økologisk forskrift.

    Jeg har nettopp gjennomgått revisjon fra det økologiske sertifiseringsbyrået som skal godkjenne gårdsdriften. Den prosessen tok tre måneder og gjennomgangen har vært total. Vi er heldige, markene har vært beite for hester i over tyve år og det er ikke brukt mineralgjødsel eller bekjempningsmidler på dem på hele den tiden. Derfor har vi fått retroaktiv godkjenning for økologisk drift fra første år, men regelverk og manualer er omfattende, så det har vært som å gå opp til eksamen igjen. Samtidig også morsomt og givende.

    Og - jeg slipper å gå med gassmaske, vernedrakt og gummihansker når jeg skal lage mat.


    IMG_2194.JPG
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.498
    Antall liker
    3.623
    Sted
    Sunnmøre
    At sitrusfrukter er på topp er ingen overraskelse, skallet burde i noen tilfeller behandles som spesialavfall.
    Iallfall som restavfall, kanskje? Vi har offentleg kompostering, og til sjuande og sist skal jo alt dette ut som “jordforbetring”.

    Har tenkt litt på dette no når eg (endeleg) skal gå i gang med bokashi; at det kanskje er ein del ting det kan vera ok å ikkje laga jord av?
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Iallfall som restavfall, kanskje? Vi har offentleg kompostering, og til sjuande og sist skal jo alt dette ut som “jordforbetring”.

    Har tenkt litt på dette no når eg (endeleg) skal gå i gang med bokashi; at det kanskje er ein del ting det kan vera ok å ikkje laga jord av?
    Ugressmidler som inneholder pyralid kan være et problem. Det var de på utkikk etter her, siden det brukes der man skal dyrke gress for hester, blant annet (og dette har vært en hestegård). Ingen spor av det, heldigvis, men når man bruker hestemøkk og plantemateriale fra områder der det er brukt, blir sluttkomposten dødelig for det man forsøker å dyrke.

    Charles Dowding fikk problemer med det. Ellers er det mye drit i konvensjonelt dyrket sitrus, så det bør man unngå å hive i komposten uansett.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Inflasjonstall fra UK i dag, matvareprisene er 19.2% høyere enn for et år siden. Det er sikkert også Norgesgruppens/Remas/Coop sin feil. Angivelig ser bønder i UK fint lite til denne prisøkningen så det tas ut senere i verdikjeden i all hovedsak.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Er grenseverdiene trygge? Si det, terskelen heves etterhvert som nivåene stiger. Else på Korsvold gård sier det greit: Jeg unngår mat som produseres av folk som går med gassmaske og beskyttelsesdrakt.
    Det er helt sant at grenseverdiene for hva som defineres som "trygt" mange ganger har blitt hevet. Spørsmålet er disse folka som hever grenseverdiene, hvem er de influert av, hvilke interesser styrer dem i forhold til definisjoner på hva som er trygt og ikke trygt?
    Det sies at hvis vi skal ha en effektiv matproduksjon som kan fø hele verden, så må grenseverdiene opp. Men ærlig talt, det som er interessant for meg som menneske, det er hva som er sant og ikke sant i forhold til min helserisiko, ikke hva som er tjenelig i forhold til økonomiske perspektiver.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Er menneskeheten utrydningstruet? | Aftenposten Innsikt

    Da blir spørsmålet hvem som spiser mest mat som er utsatt for kjemikalier?
    Det gjør vi i Norge. Vi er som befolkning verdensledende i antall fremmedstoffer i våre kropper og det er spesielt ille nordpå. En funksjon av mat, omgang med ulike stoffer og hav/luftstrømmer.

    Ta en prat med professor i toksikologi Hylland om emnet.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Det gjør vi i Norge. Vi er som befolkning verdensledende i antall fremmedstoffer i våre kropper og det er spesielt ille nordpå. En funksjon av mat, omgang med ulike stoffer og hav/luftstrømmer.

    Ta en prat med professor i toksikologi Hylland om emnet.

    Uten kunstig gjødsel og sprøytemidler, ville vi ikke være i stand til å produsere mat til verdens befolkning. Gjennomsnittlig levealder i Norge er blant de høyeste i verden.
    Det sagt, jeg har stor sans for dine innfallsvinkler til matproduksjon, men det er ikke nødvendigvis svart eller hvitt, dette her. Over tid bør vi uansett ned i antall, så at vi blir litt kjemisk påvirket, slik at vi som er på toppen av næringskjeden mister mye reproduksjonsevne, behøver ikke være bare feil, heller. Og jorda greier seg nok veldig godt uten mennesker, om vi skal se såpass mørkt på det.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.134
    Antall liker
    2.655
    Uten kunstig gjødsel og sprøytemidler, ville vi ikke være i stand til å produsere mat til verdens befolkning. Gjennomsnittlig levealder i Norge er blant de høyeste i verden.
    At gjennomsnittlig levealder øker skal muligens ikke taes som inntekt for bedre kosthold i 2023, mer at legevitenskapen klarer å holde folk i livet lengre. Så la for all del ikke dette være en sovepute. Noen år frem i tid kan det være svært mange mennesker i verden som trenger kostbar legebehandling, men det blir for de få utvalgte.

    Hvis gjødsel og sprøytemidler er nødvendig for å produsere mat til verdens befolkning på kort sikt, mens de samme sprøytemidlene fører til utryddelse av insektene og total kollaps av økosystemet på mellomlang sikt, hvordan løser vi den floken?
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Inflasjonstall fra UK i dag, matvareprisene er 19.2% høyere enn for et år siden. Det er sikkert også Norgesgruppens/Remas/Coop sin feil. Angivelig ser bønder i UK fint lite til denne prisøkningen så det tas ut senere i verdikjeden i all hovedsak.
    Det er nok blitt dyrere for britiske bønder også. Innsatsmidlene er gått opp i pris (drivstoff, gjødsel, frø, sprøytemidler), men arbeidskraft er også blitt dyrere, pga Brexit og mangel på billig arbeidskraft utenfra.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    At gjennomsnittlig levealder øker skal muligens ikke taes som inntekt for bedre kosthold i 2023, mer at legevitenskapen klarer å holde folk i livet lengre. Så la for all del ikke dette være en sovepute. Noen år frem i tid kan det være svært mange mennesker i verden som trenger kostbar legebehandling, men det blir for de få utvalgte.

    Hvis gjødsel og sprøytemidler er nødvendig for å produsere mat til verdens befolkning på kort sikt, mens de samme sprøytemidlene fører til utryddelse av insektene og total kollaps av økosystemet på mellomlang sikt, hvordan løser vi den floken?
    Riktige og viktige spørsmål. Floka må løses, i lag med en rekke andre, beslektede utfordringer.
    Men vi behøver ikke tenke alt som helsvart, underveis har vi fått med oss en masse kunnskap, og det er ikke slik at selv om appelsinskall har høyt innhold av sprøytemiddel, er appelsin som resultat usunt. Den inneholder fortsatt en rekke næringsstoffer, antioksydanter og fiber, og vil nok som helhet være et svært positivt bidrag til en sunt kosthold, i motsetning til f.eks. bacon.
    Vi mennesker sloss som f... for å legge under oss naturen, men akkurat på dette punktet har vi gått av oss skoa. Vi klarer ikke se hele kjeden av konsekvenser når vi jager kortsiktig profitt i en eller annen form.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det er nok blitt dyrere for britiske bønder også. Innsatsmidlene er gått opp i pris (drivstoff, gjødsel, frø, sprøytemidler), men arbeidskraft er også blitt dyrere, pga Brexit og mangel på billig arbeidskraft utenfra.
    Sier seg selv at produksjonskostnadene har gått opp. Men det er unektelig litt rart å se på den norske debatten rundt økende matrpiser når matprisene har eksplodert i hele verden samtidig. Å få mat fra det store landet utlandet til en norsk handlepose eller å få mat fra norsk landbruk til den samme handleposen involverer et tårn av innsatsfaktorer som alle har det til felles at prisene har steget, til dels svært mye. At styre & stell her i landet fremstår som nær sjokkerte over at prisene stiger kraftig i butikkene er lett surrealistisk å se på. Det er ikke, selv om det er populært å hevde om politikere, dumme som brød så det skjønner nok dette egentlig, men de er fort også smertelig klar over hvilket politisk krutt som kan ligge i denne utviklingen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.011
    Antall liker
    6.246
    Morsom framstilling, for øvrig. Det ser ut som fattigdom, spanskesyken, ww2,, tobakk, farlig fett, overvekt, inaktivitet og alkohol gjelder menn, mens bedre levevilkår, antibiotika og medisinske framskritt rammer kvinner.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    FHI har et greit bilde på dette.
    Det er jo lett å se hva som har påvirket levealder negativt (krig og pandemier), mens den økende trenden har mange flere inputs enn de som står oppført i diagrammet.
    Uten nitrogentilskudd på spiselige planter, industrielt jordbruk og sprøytemidler, hadde vi vært færre mennesker på planeten, og kurvene hadde sett annerledes ut. Uten olje i Nordsjøen, hadde levealderen i Norge vært lavere.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Sier seg selv at produksjonskostnadene har gått opp. Men det er unektelig litt rart å se på den norske debatten rundt økende matrpiser når matprisene har eksplodert i hele verden samtidig. Å få mat fra det store landet utlandet til en norsk handlepose eller å få mat fra norsk landbruk til den samme handleposen involverer et tårn av innsatsfaktorer som alle har det til felles at prisene har steget, til dels svært mye. At styre & stell her i landet fremstår som nær sjokkerte over at prisene stiger kraftig i butikkene er lett surrealistisk å se på. Det er ikke, selv om det er populært å hevde om politikere, dumme som brød så det skjønner nok dette egentlig, men de er fort også smertelig klar over hvilket politisk krutt som kan ligge i denne utviklingen.
    Dette går vel igjen på mange områder. Vi har for tiden en rentepolitikk som ser bort fra faktorer konsumentene/låntakerne ikke er ansvarlige for.
    Politikerne krangler om matpriser som er for høye "pga kjedene", når Yaras ledelse varsler om at de legger ned produksjon av mineralgjødsel pga høye gasspriser, med derpå følgende hausse i prisen på mineralgjødsel, som gjør at bønder lar være å så, som fører til høye priser på importerte matvarer, som vi er helt avhengige av.
    Og vi lagde oss et Koseforsvar som skulle holde de militært anlagte opptatte med bittelitt hardware og ammo, og innbilte oss at et gjennomkorrupt kleptokrati i nabolandet kom til å oppføre seg pent og pyntelig og småkapitalistisk herfra og ut noen generasjoner.

    Og så burtetter.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Morsom framstilling, for øvrig. Det ser ut som fattigdom, spanskesyken, ww2,, tobakk, farlig fett, overvekt, inaktivitet og alkohol gjelder menn, mens bedre levevilkår, antibiotika og medisinske framskritt rammer kvinner.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.667
    Antall liker
    15.766
    Torget vurderinger
    2
    Iallfall som restavfall, kanskje?
    Spørs hvordan du forholder deg til nervegift.

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.498
    Antall liker
    3.623
    Sted
    Sunnmøre
    Spørs hvordan du forholder deg til nervegift.
    Vel, eg tilfører jo kroppen nervegift/plantevernmiddel temmeleg ofte (under overleppa), så eg er litt usikker på kva eg bør gjera for å vera konsekvent her.

    Men det verkar uansett som ein mildt dårleg idé å raspa sitronskal til mat.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.823
    Antall liker
    2.810
    Torget vurderinger
    1
    Siviløkonom Anders Barstad i Nationen 18.04:

    Lavere toll gjør ikke maten i Norge billigere, Høyre

    Stortingsrepresentant fra Høyre, Lene Westgaard-Halle, omfavnet i Nationen (14.04.23) Rema-Reitans regnestykke om et betydelig priskutt på norsk mat hvis tollvernet endres eller fjernes.

    Hun støtter i innlegget Ole Robert Reitan i hans uttalelse om at prisene på Rema 1000 hjemme i Norge ville vært 30-40 prosent billigere dersom de kunne hentet varer fra Danmark.

    Uavhengig av om hun har blitt gjengitt riktig eller upresist i denne sammenhengen, tenker jeg at det kan være nyttig å oppklare noen helt grunnleggende misforståelser, som et slikt standpunkt baserer seg på.

    Jeg har valgt å sammenfatte dette i 4 hovedpunkter, som jeg oppfordrer alle i Høyre til å reflektere over og som kanskje kan bidra til økt forståelse av noen viktige sammenhenger:

    1. Det omsettes mat i Norge for omtrent 250 milliarder kroner i året. Tollen som staten innkasserer på dette utgjør 2,3 mrd. Tollen utgjør mindre enn én prosent av den totale omsetningsverdien med andre ord. Hvordan det å redusere eller fjerne denne snaue prosenten skal kunne avstedkomme en prisnedgang på mat på 30-40 prosent er lite troverdig.
    2. Formålet med enhver handelsvirksomhet er å utnytte markedets betalingsvilje og -evne. Dette er selve hovedoppgaven til handelen og denne oppgaven løser både Reitan og de andre norske dagligvarekjedene. Og hvis de ikke gjør det, blir de raskt erstattet av noen andre som gjør det. Prisene er altså ikke summen av kostnader i en verdikjede, de er et resultat av hva folk flest er villige til å betale. Prisene gjenspeiler kjøpekraften og betalingsviljen, altså. Og det vil de alltid gjøre - uavhengig av hvilket marked eller land det dreier seg om.
    3. Våre nærmeste naboland (i EU) har høyst ulike priser på matvarer. Dette til tross for at de i prinsippet har felles jordbrukspolitikk og til tross for at det ikke finnes noen handelsbarrierer mellom landene - det er fri flyt av varer, tjenester, kapital og arbeidskraft mellom landene. Likefullt koster maten i Tyskland betydelig mer enn i nabolandet Polen (cirka 50 prosent mer) og danske matpriser er vesentlig høyere enn i Tyskland. Både polske, tyske og danske handelsfolk gjør nemlig jobben sin med å hente så mye som mulig ut av kjøpekraften i de respektive landene. Akkurat som de norske gjør og vil fortsette med å gjøre. Helt uavhengig av om det lille importvernet vi har består eller ei.
    4. Reitan hevder at det er tollvernet som gjør maten dyr i Norge og det kan virke som Høyre deler denne oppfatningen. I så fall er det mildt sagt underlig at et enkelt jordbruksprodukt som banan selges til en betydelig høyere pris i Norge enn i Danmark. Dette til tross for at det er toll på bananer inn til EU og tollfrihet for bananer inn til Norge.
    Høyre må gjerne fortsette å tro på at det å fjerne det lille tollvernet vi har i Norge vil medføre lavere priser i matbutikkene våre, men da er jeg redd man misforstår disse grunnleggende sammenhengene.

    Det eneste som vil skje er nemlig at statens tollinntekter flyttes over fra staten til dagligvarekjedene. På samme måte som da man i Norge for omtrent 20 år siden valgte å halvere merverdiavgiften på mat. Dette resulterte som kjent IKKE i lavere matpriser! Bare i høyere marginer for dagligvarekjedene.

    Det blir altså ikke danske, tyske eller polske priser på mat i Norge. Det kan ikke skje. Det sørger handelen for. Det er jobben deres.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.371
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Med bakgrunn i dette kan man vel da raskt konkludere med at det ikke prisene som betales til fisker og bonde som i hovedsak bestemmer prisen i butikk, men hvor mye matvarebaronene klarer å skvise ut av oss kunder, med alle sine krumspring via egen transportselskaper etc etc....
    Så kan man jo velge om man vil tro på fortellingene om at dersom bonden skal få 10 øre mer for melka, så må prisene både på smør og ost omtrent dobles...
    Verden vil som kjent bedras....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Det var en merkelig logikk i det innlegget. Det virker som vedkommende mener at matvareprisen i et land bestemmes av to faktorer: Hva råvarene/produktene koster i innkjøp, deretter hvor mye folk er villige til å betale. Som om det ikke er noen andre kostnder, som varierer mye fra land til land, som påvirker hva utprisen på en vare blir til kundene.

    Og dette
    Formålet med enhver handelsvirksomhet er å utnytte markedets betalingsvilje og -evne. Dette er selve hovedoppgaven til handelen og denne oppgaven løser både Reitan og de andre norske dagligvarekjedene. Og hvis de ikke gjør det, blir de raskt erstattet av noen andre som gjør det.

    Skal man tolke det som om at dersom en aktør setter ned prisene som følge av rimeligere tilgang på varer så vil de bli erstattet av noen som tar seg bedre betalt og har som konkurransefortrinn at de har høyere priser for de samme produktene alt annet like?

    At maten skulle bli 30-40% billigere har forsåvidt jeg ingen tro på heller, men Hr. Siviløkonom sier noe som fremstår som veldig rart.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.650
    Antall liker
    10.217
    Vel, eg tilfører jo kroppen nervegift/plantevernmiddel temmeleg ofte (under overleppa), så eg er litt usikker på kva eg bør gjera for å vera konsekvent her.

    Men det verkar uansett som ein mildt dårleg idé å raspa sitronskal til mat.
    Alt er spørsmål om mengde. Tross alt tilfører vi rett som det er svært potente giftstoffer til kroppen, og vi skryter til og med av det (whisky, vin, øl...). Vi må skille snørr og barter her, mindre mengder av gift går åpenbart fint over en viss tid, spørsmålet er hvordan stoffer som ikke brytes ned, men lagres i kroppen over tid, vil påvirke oss som art og som individ.
    Menneskeheten er nå mer tallrik enn noengang, og levealderen høyere enn noen gang. På grunn av, eller på tross av, sprøytemidler, kunstgjødsel og industrielt jordbruk? Alt henger sammen med alt, velferdsøkning gir bedre utdannelse, bedre utdannelse gir mer kunnskap, mer kunnskap gir mer effektiv matproduksjon, bedre tilgang til mat gir bedre muligheter for den enkelte, bedre muligheter gir bedre utdannelse, mer velferd, lengre levealder. Det har vært en positiv spiral, og spørsmålet er når denne spiralen snur og blir negativ? Kanskje er det her vi er nå. Oppgavene står i kø, men det blir vanskelig å gjøre dette til en helsvart utvikling, egentlig er det en suksesshistorie, men den har en mørk side også. Og den må vi ta kontroll på.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    1. Det omsettes mat i Norge for omtrent 250 milliarder kroner i året. Tollen som staten innkasserer på dette utgjør 2,3 mrd. Tollen utgjør mindre enn én prosent av den totale omsetningsverdien med andre ord. Hvordan det å redusere eller fjerne denne snaue prosenten skal kunne avstedkomme en prisnedgang på mat på 30-40 prosent er lite troverdig
    Det høres ut som et godt argument, men det er jo en gang slik at dersom tollen på en vare er for høy - så vil den ikke bli importert - og det vil heller ikke bli innbetalt noe toll.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn