Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Skulle melkepris til bonde fulgt KPI skulle den vært på rundt 9 kr pr liter nå, ikke 5. Det er derfor norsk melkeproduksjon er på vei mot stupet. Så må du huske at prisutjevningsordningen der salg av drikkemelk på kartong subsidierer ost og smør (som krever mange liter pr kg ferdig vare) gjør sammenligningen mangelfull. Tine drives på det viset at man stort sett effektiviserer og legger ned meieri og avdelinger med jevne mellomrom for å holde kostnadene nede i takt med fallende volum og økt import. Vi er vel spente på hvor lenge Tine greier å opprettholde henteplikten på melk. Det kan vel ikke dreie seg om veldig mange år nå. Men på den annen side: det ligger an til et formidabelt ras på melk de neste ti årene så mulig det løser seg av seg selv.
    Så med andre ord burde Tines påslag altså egentlig vært enda større slik at prisen ut til forbruker ble enda høyere gitt lik fortjeneste i sluttleddet? Og Prosdusenten, altså bonden, burde fått betalt ekstra et sted rundt det dobbelte av hva sluttleddet har i fortjeneste. Men det er altså fortsatt de tre kjedenes feil at ting koster så mye som de gjør her i landet. Du sier jo essensielt at maten, i dette tilfelle melk/meieriprodukter, burde vært mye, mye dyrere slik at leddene før butikkene skulle fått anstendig betalt for jobb nedlagt og rolle spillt. Det er forsåvidt et helt greit standpunkt å inneha,men da blir det enda mer merkelig hvorfor det intenst menes at det er kjedenes feil at maten er så dyr i Norge. Du sier jo mer eller mindre at maten burde vært mye dyrere slik at betalingen ble bedre lengre ned i næringskjeden.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    ..det er nødvendigvis ikke hele historien. Med pengene følger også makt. Asbjørn: lat som du er forhandlingsleder for Tine og skal forhandle kontrakter med Rema for det neste året. Det er 'høstjakta' og du er allerede på tredje betalte møte med de skjeggete bøllene (faktisk ikke tull) og du har lagt fram alle kalkyler over prod.kost; du må ha noe mer for både melk og ost enn i inneværende år. Alle tall på bordet.

    REMA blånekter. Prisen skal ned. Ned. Ned. Hva gjør du? Du har 7500 melkeprodukter som produserer melk kontinuerlig og det lages melk, smør ost, yoghurt kontinuerlig. Umulig å se for seg 30% bortfall over natta. REMA pukker på pris igjen og vektlegger alternativer til alt du har å selge. Q-meieriene, Synnøve. Import av smakstilsatt med full toll, det går fint (tollvernet er en vits, det vet dere alle) osv osv.

    Så hva er strategien? Hva har du å slå i bordet med? Hvor sterk er du i forhandlingene?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Men hvordan klarer du å komme fra din virkelighetsbeskrivelse til at det er kjedenes feil st maten er så dyr? Alt du sier tilsier at maten burde koste mye mer - enten gjennom høyere priser til produsent eller samvirket, alternativt over skatteseddelen. Du må du være i stand til å se det i det minste?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Weld; jeg snakker for en omfordeling. Der mer av kassalappen går til produsentene og mindre, både i kroner og prosent til kjedene. Uendret prisnivå, 11% er ikke veldig mye sammenlignet med andre europeiske land. Det må bli slutt på at 50 øre ekstra til bonde blir 5 kroner ekstra på forbruker.

    Leste du innlegget jeg siterte fra Anders Nordstad i Nationen? Selv i EU med fri flyt varierer matvareprisene med kjøpekrafta i hvert enkelt land, når de ideelt sett skulle vært tilnærmet helt like. Hvorfor det tror du? Nordstad er siviløkonom og svarer selv på spørsmålet: det ligger i selve forretningsideen å selge så dyrt som mulig til neste ledd. Og det bestemmes av neste ledds kjøpekraft. Så enkelt er det. Men tydeligvis vanskelig å forstå.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Vi er hjernevasket til å tro på kjedene historie om den knallharde konkurransen horisontalt mellom de ulike butikkene. Den voldsomme overdekningen i antall butikker og kjedenes milliardoverdkudd forteller oss at de tre aktørene i dette oligopolet lever komfortabelt med hverandre.

    Det ingen snakker høyt om er der den virkelige konkurransen foregår: vertikalt, ned gjennom de ulike leddene der kjedene kjemper knallhardt for å overta import, produksjon, transport og grossistledd.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Vi er hjernevasket til å tro på kjedene historie om den knallharde konkurransen horisontalt mellom de ulike butikkene. Den voldsomme overdekningen i antall butikker og kjedenes milliardoverdkudd forteller oss at de tre aktørene i dette oligopolet lever komfortabelt med hverandre.

    Det ingen snakker høyt om er der den virkelige konkurransen foregår: vertikalt, ned gjennom de ulike leddene der kjedene kjemper knallhardt for å overta import, produksjon, transport og grossistledd.
    Du er veldig gald i å snakke i nominelle termer. Og ingen har benektet at noen har blitt svært rike av å drive med dagligvare i Norge og at det tjenes milliarder. Min påstand, basert på tilgjengeige regnskapsdata, er at dersom de tre store drev ren non-profit - altså med 0 i margin, så ville din årlige regning for dagligvarer gått ned med noen ganske få tusenlapper i året og Norge ville fortsatt hatt den dyreste maten i Europa. Jeg tolker dine tidligere utsagn i retning av at regneskapene er løgn og fanteri og at fortjenesten egentlig er veldig mye større men at den blir skjult i "mafialignende konstruksjoner". Coop påstår nå, etter at de reverserte den varslede prisøkningen 1. februar, at de selger med tap. Jeg tar det nesten for gitt at du mener de juger så det renner av de og at pengene fortsatt fosser inn.

    Uavhenging av dette er det vanskelig å lese dine - sikkert korrekte - beskrivelser av står nedover i verdikjeden, at det du egentlig mener er at maten er altfor billig i Norge og at betalingen til produsent burde minst doblest slik at lønn stod i det minste noenlunde i forhold til innsats nedlagt og investeringer tatt og fulge inflasjonen sånn noenlunde. I tillegg burde de store for mottak og videreforedling få mye bedre betalt for å opprettholde funksjonen sin. Det kan sikkert være korrekt (jeg aner ikke) men hvordan dette skulle gi noe lavere priser ut til forbruker er mildt sagt vanskelig å forstå, i tilfelle melk så snakker du jo om en økning i godtgjørelse som ligger langt over hva fortjenesten i kjedeleddet er.

    Leste du innlegget jeg siterte fra Anders Nordstad i Nationen? Selv i EU med fri flyt varierer matvareprisene med kjøpekrafta i hvert enkelt land, når de ideelt sett skulle vært tilnærmet helt like.
    Ja, men jeg er ikke enig i at de skulle være "tilnærmet helt like" siden det generellt kostadsnivået ved å drive næringsvirksomhet, spesielt en som er ganske intensiv på peronale og lokasjoner også varierer mye med den generelle kjøpekraft i hvert enkelt land.

    Fra rapportene til Norgesgruppen (om vi lar det ligge at du uansett ikke tror på det) så fremkommer det at de i 2021 solgre for 103 milliarder kroner. Kostnadene fordelete seg mellom annet slik:
    - kjøp av varer 76.5 milliarder
    - lønn til ansatte 10 milliarder
    - andre kostnader (frakt/husleie/vedlikehold etc) 8.3 milliarder
    - skatt og arbeidsgiveravgift 2.4 milliarder

    Utbytte til eiere ble 975 millioner. Av "Eiere" utgjør Johansson selv ca 75%.

    "Kjøp av varer" utgjør altså ca 75% av kostnadene, lønn nesten 10% og "andre kostnader" ca 8%.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Kanskje vi bare skal være glad for at kjedenes profittmargin på mat ikke er like høy som for strøm?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Kanskje vi bare skal være glad for at kjedenes profittmargin på mat ikke er like høy som for strøm?
    Det foregår visstnok en betydelig subsitusjon innenfor dagligvarer nå om dagen. Mat må rimelig nok alle ha, men den enkelte har ganske store frihetsgrader på hva man faktisk kjøper og det observes en betydelig endring i konsumetadferd om man skal tro de som følger med på slikt. Det blir spennende å se hva som skjer med omsetningen - dersom alle kjøper det samme på samme måte som før så skullle man tro at økning i omsetning er ca lik prisjusteringene, men jeg er rimelig sikker på at man vil se at omsetningen vokser betydelig mindre enn hva prisendringene skulle tilsi.

    Det er ganske mye "pork" i de fleste husholdningsbudsjetter. Og litt avhengig av hvor mye man har å rutte med og hvordan man forholder seg til det man har å rutte med å er det mulig å gjøre ganske store justeringer på hva man handler. Om man allerede har kuttet til et sted i nærheten av benet er det rimelig nok ikke allverdens å gå på og da får prisøkningen full kraft, men ellers er det ingen naturlov som sier at man må kjøpe brød til 40-50 kroner når mel koster 13-14 kroner kiloen eller at man må ha kjøtt eller fisk til middag hver eneste dag.

    SIFO-budsjettet fra august, som skal representere en ganske nøktern standard, tilsier at en famile som vår med to voksne og barn på 10 og 13 år skal bruke ca 14.500 på "mat og drikke", "andre dagligvarer" og "husholdningsartikler" - altså ting man typisk kjøper på en dagligvarebutikk eller tilsvarende. Vi ligger på ca 11-12k i måneden (eks polet og lignende) og kunne lett brukt mindre om det var nødvendig eller et mål i seg selv. Vi har imidlertid outsourcet svært lite av aktiviteten til Orkla eller andre produsenter av hel- og halvfabrikata.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Fiskere fra Møre og nordover har aldri tjent så mye som nå til tross for mindre kvoter. Så at prisen på fisk stiger i butikken er sikkert også matvaremafiaens feil. At hvert tokt koster en million mer i diesel enn før er sikkert også bare en forbannet løgn. Skal Vestre oppfordre fiskerene til å vise samfunnsansvar og moderasjon slik at nasjonen kan spise fisk to ganger i uka?



    Skipper Svein Ove Dybvig på «Koralhav» tar turen nedpå kaia for å følge lossingen, og gliser fornøyd av de rekordhøye prisene fiskerne får i vinter.

    – Prisene må være såpass, sier Dybvig, og smiler bredt.

    Mange var spente på om de rekordhøye prisene fiskerne fikk i fjor ville fortsette i år. Svaret er ja.

    – Det er heftig økning i priser og høy omsetning, sier båtens reder Ronny Nogva i rederiet Koralhav AS på telefon fra Bratvåg.

    Han har drevet fiske i 30 år, men aldri før opplevd like høy inntekt som i januar i år.

    – Vi har aldri opplevd bedre januar enn i år. Prisene var høye i fjor og har gått opp i år, sier Nogva.

    ...


    Reder Nogva tror det er grenser for hvor høye fiskeprisene kan bli.

    – Det er gode priser, det er ikke tvil om det. Prisene i år har gått opp, men ikke så mye som noen spådde. Husstandene i Europa har kraftig nedgang i kjøpekraft. Det kan bli en utfordring med høye priser, sier Nogva.


    Også fiskebåtrederne opplever høyere kostnader. Prisen på diesel er nesten doblet på det siste året. «Koralhav» er ute 35 døgn på et tokt, og hvert tok koster nå en million kroner mer å gjennomføre enn det gjorde for et år siden, forteller Nogva.

    – Økningen i fiskepris er høyere enn økningen i kostnader, så det er gode priser. Men vi må ha disse prisene. Fiskeflåten tåler ikke stor nedgang i fiskeprisene, sier han.

    ...
    Totalt eksporterte norske selskaper torsk, laks og annen sjømat for 12,7 milliarder kroner i januar, opp 2,5 milliarder fra rekordåret i fjor. Og den nye rekorden settes samtidig som volumet er ned mer enn 10 prosent.

    ..

    – Vi er opptatt av å tjene penger. Vi prøver hele tiden å få det til. Men vi er fryktelig bekymret for kostnadsøkningene, på absolutt alt. Det har vært en ekstrem kostnadsøkning, og i tillegg går renten opp, sier Torvanger.

    Han forteller at konsernets trålere har store utgifter til diesel på hver tur, og at kostnadene til diesel er økt med 80 prosent siden januar i fjor.

    – Vinnerne er mannskapet på fiskefartøyene, som får økte inntekter. 30 prosent av lotten går til mannskapet. Det er ganske heftig, sier Torvanger.

    En av trålerne til Nergård, J. Bergvoll, losser ved siden av fiskebåten Koralhav, der Dybvig er ferdig med å følge lossingen.

    – Vi må ha disse prisene. Lønnen går opp på land, så da må lønnen gå opp på sjøen, sier skipper Dybvig.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ..det er nødvendigvis ikke hele historien. Med pengene følger også makt. Asbjørn: lat som du er forhandlingsleder for Tine og skal forhandle kontrakter med Rema for det neste året.
    Det er noen jobber jeg er litt glad for at jeg ikke har…
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Vestre har vært ute og oppfordret aktørene til "å vise samfunnsansvar" og lignende, som vel er så nærme en falitterklæring det er mulig å komme som ansvarlig statstråd for denne sfæren. Vestre er selv majoritetseier i en møbelprodusent, jeg er rimelig sikkert på at han ikke har bestemt (som han kan med 70% eierandel) at hans egen bedrift skal vise samfunnsansvar ved å ta så lav fortjeneste som overhodet mulig men at også de justerer utprisen på produktene i takt med endrede priser på råvarer, lønninger, energi, økt arbeidsgiveravgift, valutakurs og alt de andre som hører med. Når det kommer til egen virksomhet har han nok full forståelse for at det har vært en kostnadseksplosjon på alt mulig her i verden, men av en eller annen grunn har han valgt seg ut dagligvare. Det er politisk forståelig siden det er en av husholdningenes største utgiftsposter sammen med et sted å bo og energi - som begge har blitt betydelig dyrere gjennom høyere renter og svært høye strømpriser, men hvorfor det skal manes til det største måtehold (aka kutte marginene) akkurat her er litt vanskeligere å se logikken i.

    Pr. tredje kvartal 2022 hadde Sparebank 1 Midt-Norge tjent ca 2.5 milliarder kroner før skatt. Norge har over 100 banker og det er vanskelig å lage en fornuftig tankerekke for at det ikke er fungerende konkurranse i den bransjen.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Weld: bestem deg, mener jeg at maten skulle vært dobbelt så dyr eller litt billigere enn nå?

    Asbjørn: tolker deg dit hen at du ser at der ikke er enkelt. Første gang jeg skjønte hvor landet ligger var på nittitallet. Jeg satt som utsending fra mitt lokale produsentlag til årsmøte i det som den gang het Tine Midt-Norge, det største av flere regionale Tineselskap den gangen. Det eneste jeg husker fra det møtet er innlegget fra salgssjefen den gangen, en energisk vestlending. Han startet med å si at siden dette var et lukket møte skulle han snakke rett fra levra. Og fortsatte med å beskrive hvordan det var å forhandle med kjedene, i dette tilfelle tror jeg det var Rema, men skal ikke garantere. Det var aldeles sjokkerende for en ung kar som meg å høre på det der. Betale for å få møte med dem, smøreturer, og en notorisk nedpsyking fra start til mål. Når Tine stilte med et par tre mann med kofferter og papirer stilte motparten med langt flere for å få et overtall og der disse digre karene ikke en gang forsøkte å holde en saklig og faglig diskusjon gående men kjørte rett på med nedlatende og hånlig tiltale. Skjelling og smelling. Og absolutt avvisning av alle salgsfremstøt, gjerne både ett og to og tre møter på rad. Når man skal ha betalt for å gidde å stille i møte, dernest ikke en gang forsøker å være seriøs så sier det en del om maktstrukturer og maktkamp. Jeg kaller det mafiaoppførsel. Jeg var ikke den eneste i salen som satt og gapte. Tror ingen i sin villeste fantasi hadde sett den komme. Så mye for å være dumme, godtroende bønder i møte med sleipe ‘forretningsmenn’ så utstudert frekke og jævlige som bare selvgode, overbetalte, feite trøndere kan være (Nei, jeg gidder ikke unnskylde den der, vi har alle sett typen). Jeg var meget betenkt da jeg reiste hjem fra det møtet.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.021
    Antall liker
    8.217
    Torget vurderinger
    1
    Bare se hva som skjedde med de uttalige bakeriene her i landet. Bakeri på hvert eneste lille tettsted. De hadde egne utsalg og solgte til de lokale butikkene. Nå er alle borte ertstattet av noen få industribakerier som leverer til de store kjedene....
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde bakere i slekta, drev et bakeri som hadde holdt det gående i flere generasjoner i Kristiansund. Leverte brød til Rema, blant annet. Hardtarbeidende folk, så til de grader! Men det ble aldri billig nok. Et helsikes mas om å få det stadig billigere. Husker ennå hvordan det hele fikk en brå slutt. Etter en lang dag som jo begynte kl 3 på natta så ringer Rema nok en gang utpå formiddagen og starter tjatet om å få kneipen enda billigere. ‘Ja, men dere har jo allerede fått satt ned prisen flere ganger, nå er det ingenting å gå på her!’ Fyren ga seg selvfølgelig ikke, måtte ha 50 øre til. Da tente romsdalingen i bakeriet på alle plugger, la trønderjækelen flat i telefonen og sa opp med øyeblikkelig virkning. Dama fikk av seg bakehabitten og gubben med seg ut døra og dermed var 110 års virksomhet over før kl 11 den dagen. De har ikke angret, det var fullstendig ulevelig de siste årene de holdt på.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Asbjørn: tolker deg dit hen at du ser at der ikke er enkelt. Første gang jeg skjønte hvor landet ligger var på nittitallet. Jeg satt som utsending fra mitt lokale produsentlag til årsmøte i det som den gang het Tine Midt-Norge, det største av flere regionale Tineselskap den gangen. Det eneste jeg husker fra det møtet er innlegget fra salgssjefen den gangen, en energisk vestlending. Han startet med å si at siden dette var et lukket møte skulle han snakke rett fra levra. Og fortsatte med å beskrive hvordan det var å forhandle med kjedene, i dette tilfelle tror jeg det var Rema, men skal ikke garantere. Det var aldeles sjokkerende for en ung kar som meg å høre på det der. Betale for å få møte med dem, smøreturer, og en notorisk nedpsyking fra start til mål. Når Tine stilte med et par tre mann med kofferter og papirer stilte motparten med langt flere for å få et overtall og der disse digre karene ikke en gang forsøkte å holde en saklig og faglig diskusjon gående men kjørte rett på med nedlatende og hånlig tiltale. Skjelling og smelling. Og absolutt avvisning av alle salgsfremstøt, gjerne både ett og to og tre møter på rad. Når man skal ha betalt for å gidde å stille i møte, dernest ikke en gang forsøker å være seriøs så sier det en del om maktstrukturer og maktkamp. Jeg kaller det mafiaoppførsel. Jeg var ikke den eneste i salen som satt og gapte. Tror ingen i sin villeste fantasi hadde sett den komme. Så mye for å være dumme, godtroende bønder i møte med sleipe ‘forretningsmenn’ så utstudert frekke og jævlige som bare selvgode, overbetalte, feite trøndere kan være (Nei, jeg gidder ikke unnskylde den der, vi har alle sett typen). Jeg var meget betenkt da jeg reiste hjem fra det møtet.
    Nei, forhandlingsmøter med dagligvarekjedene er ingen søndagstur, men en andrehåndsfortelling fra tre tiår tilbake fra en selger som selvsagt også hadde en agenda er vel ikke mer relevant nå enn for underholdningsverdien. Som de fleste i bransjen har Reitan Gruppen også blitt mer proffesjonelle og kan de fleste forhandlingstriks, men noe lignede den beskrivelsen har jeg aldri hørt fra mine kolleger. Betaling for å møtes har i hvert fall ikke skjedd å vårt selskaps ca. 25-årige historie, smøreturer finnes ikke lenger i dagligvarebransjen pga. skattereglene, psykolgisk spill skjer selvsagt fortsatt, dog i mindre vulgær drakt enn beskrevet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Weld: jeg bor i en kystkommune. Jeg vet aldeles godt at fiske og landbruk er to forskjellige verdener. Folk sier opp godt betalte jobber og prøver seg som småfisker i relativt stor monn. Hummer, kreps og fritt fiske på ikke-kvotepliktige arter holder i massevis. Dyktige og driftige folk lander gjerne fangst for 20-30 000 pr dag. Om ikke hele året så i perioder. Noen krydrer tilværelsen med et par uker i Lofoten i tillegg. Tar 4 dager en vei med sjarken. Fin tur i godt vær.

    Men i motsetning til landbruk der varene aldri kan bli billige nok, så har fisk og sjømat tatt klassereisen opp til godt betalt finmat. Og da har det som kjent ingen betydning om det koster mange hundre kroner pr kilo. Hva er det juletorsken og juleribba går for i våre dager? 400kr/kg og 19,90?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Trane: jeg ser ingen grunn til at den fortellingen vi fikk der, riktig nok for snart 30 år siden, ikke var riktig.Det var ingen grunn til å smøre tjukt på til oss. Det holdt rikelig med forholdsvis grei innføring i forhandlingsklimaet sånn som det var. Så håper jeg at ting har blitt bedre, men at det henger igjen skremselstaktikk er jeg overbevist om. Alle utvalg som prøver å få innsyn i hva som skjer i forhandlingene møter gjerne en mur av taushet, men det har kommet fram anonyme fortellinger som gir grunn til bekymring, for å si det sånn. Og hva skal vi mene når det nå kommer fram at enkelte avtaler er muntlige og ikke skriftlige? Er det et uttrykk for profesjonell og god forretningsskikk? I så fall på hvilken måte?

    Jeg synes ikke det er vanskelig å se at det er assymetri i maktforholdene mellom leverandører og kjeder. Hva tror du er vanligst:

    At leverandører nekter å selge til kjeder hvis de ikke får den prisen de vil ha
    eller
    At kjedene nekter å ta inn varer hvis ikke de får den prisen kjeden vil ha.

    Det første tror jeg aldri jeg har hørt om. Det siste skjer hele tiden.
     
    Sist redigert:

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.166
    Antall liker
    6.853
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes ikke det er vanskelig å se at det er assymetri i maktforholdene mellom leverandører og kjeder. Hva tror du er vanligst:
    Det er det ingen tvil om og det er heller ikke noe jeg bestrider. Tvert i mot.

    Vi ser at år for år spiser kjedene et større stykke av kaka.
    Det er jo slik at når avtalene reforhandles hvert år så skal jo alle vokse og da må det investeres i nye strategier og taktiske kampanjer. Da vil man definere det så konkret so mulig i avtalen som et såkalt pay for performance element. Likevel er det nesten umulig å trekke det ut av avtalen neste år dersom det viser seg at resultatet ikke ble som forventet. Altså at leverandørene betaler for kampanjer, plasser i butikken m.m., mens kjeden skal levere i form av økt salg. Følgelig koster avtalene stadig mer i form av rabatter og joint marketing-utbetalinger uten tilsvarende vekst i verdi eller volum.

    Eneste veien ut av det er å nullstille avtalene. Vi har gjort det tre ganger med Reitan Gruppen. To av gangene var en gjensidig oppsigelse av avtalen. Den ene gangen pga. den fullstendig idiotiske såkalte "bestevennstrategien" deres for noen år siden. Det kunne vi bare ikke akseptere, men det kostet dyrt i form av volumbortfall, tapte andeler og permiteringer. Det var ingen god følelse å måtte bekrefte at de reviderte volumestimatene betød at ett produksjonsskiftene ville være overflødige. Som i de fleste kriger skjer det etter en tid en gradvis tilnærming fra begge parter og man ble enige om en begrenset avtale for en svært begrenset del av vår portefølje. Etter et par år var vi nesten tilbake til en ny normal med et lavere, men mer lønnsomt volum. Det er en tøff og kostbar prosess som vi kan klare, men som kan være drepen for mindre leverandører.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Bare se hva som skjedde med de uttalige bakeriene her i landet. Bakeri på hvert eneste lille tettsted. De hadde egne utsalg og solgte til de lokale butikkene. Nå er alle borte ertstattet av noen få industribakerier som leverer til de store kjedene....
    Dersom kjøpere av brød ville vært villge til å betale hva det koster for småskala bakerbaking så kan man starte et bakeri om man vil. Det finnes en del av de i de større byene så et visst marked for slikt eksisterer fortsatt. Her hvor jeg bor (Norstrand) er det en tre-fire stykker i en lokalbefolkning på ca 55.000. Jeg er litt usikker på om de i det hele baker noe i lokalene eller om alt kommer fra de sentrale bakeriene andre steder i Oslo. Slaktere finnes knapt igjen og ordentlige fiskehandlere er også så godt som ikke-eksisterende.

    @slartibartfast her på forumet driver vel et lite håndtverksbakeri på et lite sted i Norge og kan sikkert si noe om hvordan det er å drive.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.492
    Antall liker
    35.372
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn: tolker deg dit hen at du ser at der ikke er enkelt.
    Ja, det er mitt bestemte inntrykk. Jeg nevnte kapitalavkastning på ca 19 % for Norgesgruppen og 8 % for Orkla. Det sier en hel del om maktforholdet. Orkla er heller ingen småtass.

    Dessuten ser vi jo at familier som Reitan, Johannson og Hagen har tjent seg steinrike på å bygge opp og drive dagligvarekjeder. Den verdiskapingen ligger i stor grad i å slå sammen mindre aktører for å konsolidere innkjøp og få forhandlingsmakt ovenfor leverandørene, pluss å rasjonalisere logistikken til butikkene. Det er selve forretningskonseptet.

    Men, likevel, marginene er ikke så store at det forklarer matprisene i Norge. Se fortsatt på importvernet og bosettingsstrukturen, som gjør at kneipbrød må kjøres ut til et antall butikker på den ytterste nøgne ø hver dag. Det koster. Andre varer, som konsumentelektronikk og byggevarer, er nokså likt priset i Norge og Sverige.
     
    Sist redigert:

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.122
    Antall liker
    2.649
    Men at folk merker dyrtiden, det er sikkert. Min kontaktperson inn i dagliveremarkedet sier at andelen EMV har økt med 22% på få måneder.
    Og at det er blitt betydelig mer svinn i selvbetjent kasser. Mange butikker, særlig på det sentrale østlandet har nå mer fysisk betjening som overvåker kassene, i tillegg til elektronisk overvåkning.
    I siste ende må mer betjening taes inn gjennom å øke prisen på varene.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Dersom kjøpere av brød ville vært villge til å betale hva det koster for småskala bakerbaking så kan man starte et bakeri om man vil.
    Tja - Det ligger nå jevnt på 46-55kr for et brød i butikken nå for tida…

    Johan-Kr
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Ren råvarekost ligger hos meg på ca. kr.4,- for et enkelt 750g brød uten dyre ingredienser. Jeg er sikkert på at en storbakeri kommer seg unna med 2-3 kr, da de får litt andre råvarepriser. Så er det personal, energi+++. og daglig distribusjon. Svinn er heller ikke uvesentlig, da de fleste norske forbrukere tror at det ikke går an å spise et brød som ikke er dagsfersk (med full rett når det gjelder fabrikkbrød)
    Jeg har ikke utsalg selv men jeg selger gjennom 2 lokale butikker. Lever heller ikke av det og produserer i tillegg et "helgeprodukt" som folk unner seg til helgekos.
    Salget på lokal Bunnpris på øya har gått ned, da folk rett og slett ikke handler på Bunnpris lenger, sikkert pga det generelle prisinivået.
    Salget på butikken på fastlandet har også gått ned etter Extra tok over butikken fra Bunnpris der. Rett og slett fordi jeg ikke får like mye plass som på Bunnpris lenger og baksten min står helt innerst i butikken, bak deres eget brød. De skriver seg "lokalmat" på plakaten, men i praksis så gjør de det så vanskelig at det ikke er lønnsomt. Jeg kom med en utpris til de der de tjener 20%, uten noe risiko, da jeg tar brødet tilbake som de ikke får solgt. Likevel slo de på 45% i begynnelsen og jeg måtte krangle hardt med de for å få de ned igjen til 20%. Jeg selv hadde ikke kjøpt en pose med rundstykker til 89,-, uansett om de var håndlaget og bakt i vedovn eller ikke.
    Jeg personlig tror ikke at det hadde vært mulig å leve av bakeriet hvis jeg kun hadde hatt utsalg her lokalt. Plasser er for liten. En løsning hadde vært å være mobilt og ha utsalg flere plasser uten å være avhengig av matbutikker eller egne lokaler.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.512
    Antall liker
    6.906
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du må nesten ha nok igjen til at du sitter igjen med ei grei lønning, og kan betale inn pensjon, ha sykeforsikring osv, og at du kan påkoste deg å ha litt ferie. Det er ingen vits å betale for å ha jobb.

    Men når jeg ser hva butikkene tar for industribakt brød, så skulle det være mulig å ta en del ekstra for det du baker. Om du får solgt nok, og sitter igjen med nok på bunnlinja kan jeg ikke svare på, men brød er kanskje noe som folk ser de kan spare penger på når alt annet blir så dyrt.

    Johan-Kr
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.807
    Antall liker
    2.800
    Torget vurderinger
    1
    Det er ikke lett å skulle gå i kompaniskap med kjedene for noen. Tror opplevelsen til slartibartfast er ganske vanlig. Vi ser på mange måter at en omstart er eneste mulighet, der man forsøker å etablere salgskanaler utenom kjedene. Rekoringer osv. Men det er noe himla gammeldags og litt trist over det å måtte selge det man lager fra stasjonsvogna ute på en parkeringsplass.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    Rekoringen er et bra initiativ, bortsett fra at det ikke akkurat gjør maten billigere.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Rekoringen er 90% overpriset ræl og 10% gull
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Gode råvarer finns i Norge.
    Synd, bare at den neste store innovasjonen er enda en burger ser det ut som.

    Skal på Umami messe i neste uke og er spent på «nyhetene» (not). Kanskje de revolusjonerer storhusholdningen med en firkantet burger denne gangen.

    Hadde selgeren fra Mills innom sist som var super stolt av den siste «you won’t believe it’s not butter» margarin. Han oppfordret til en uformell blindtest med meierismør som meierismøret vant hands down. Ingen tvil hva som var hva. 🙄
    Norsk smør (meieriprodukter generelt hvis en holder seg unna smakstilsatt joghurt, el) er noe av de beste der ute. Kommer aldri bruke noe annet enn smør på bakeriet mitt. Margarin kan vi spise når der er krig…
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Massevis av gode råvarer, som vi ikke ser snurten av i kjedebutikkene... der er det feks indrefilet ( stort sett importert) ytrefilet, - og oppmalt kjøtt...
    Ribbe er ikke å oppdrive utenom jul, det går i koteletter og svinekjøttdeig. Fisk er et skjellsord utenom i blokk...
    Lista er uendelig lang...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.740
    Antall liker
    13.230
    Gode råvarer finns i Norge.
    Synd, bare at den neste store innovasjonen er enda en burger ser det ut som.

    Skal på Umami messe i neste uke og er spent på «nyhetene» (not). Kanskje de revolusjonerer storhusholdningen med en firkantet burger denne gangen.

    Hadde selgeren fra Mills innom sist som var super stolt av den siste «you won’t believe it’s not butter» margarin. Han oppfordret til en uformell blindtest med meierismør som meierismøret vant hands down. Ingen tvil hva som var hva. 🙄
    Norsk smør (meieriprodukter generelt hvis en holder seg unna smakstilsatt joghurt, el) er noe av de beste der ute. Kommer aldri bruke noe annet enn smør på bakeriet mitt. Margarin kan vi spise når der er krig…
    Har mang en gang tenkt at det må være ganske deprimerende å være produktutvikler for en eller annen matleverandør. Å starte året med "hva skal vi finne på i år som ingen strengt tatt trenger" ville jeg slite med å se meninen med.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    3.831
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Massevis av gode råvarer, som vi ikke ser snurten av i kjedebutikkene... der er det feks indrefilet ( stort sett importert) ytrefilet, - og oppmalt kjøtt...
    Ribbe er ikke å oppdrive utenom jul, det går i koteletter og svinekjøttdeig. Fisk er et skjellsord utenom i blokk...
    Lista er uendelig lang...
    Har en lokal storfebonde som har sånne «fjellkyr» av en liten irsk rase. Knallkjøtt. En smule dyrt, men, men. Trenger ikke å spise det til daglig.

    Han selger sånne kasser som de fleste med halv steik/filet og halv kjøttdeig.
    De siste gangene bestilte jeg alt «annet enn filet og kjøttdeig og helst et god stykke lever»
    Han ble så glad- folk vet ikke hva de skal gjøre med kjøttet og alt som ikke er filetstykke, el. går i kverna…
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.077
    Antall liker
    2.535
    Syns meierismør er ganske døllt egentlig, heldigvis mye annet å få tak i her i byen, f.eks
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.636
    Antall liker
    15.721
    Torget vurderinger
    2
    95. plass av 95 er det noe vakkert Jahn Teigensk MGP-stil over. Skal det først være.

    Det er TasteAtlas som har påtatt seg vervet å rangere verdens matgleder.


    Danmark kom på 35., Sverige på 70-tallet et sted og Finland på 92.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.117
    Antall liker
    9.429
    95. plass av 95 er det noe vakkert Jahn Teigensk MGP-stil over. Skal det først være.

    Det er TasteAtlas som har påtatt seg vervet å rangere verdens matgleder.


    Danmark kom på 35., Sverige på 70-tallet et sted og Finland på 92.
    Har gullganene smakt norsk tradisjonsmat, elle har de bedømt ut fra bilder?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Har gullganene smakt norsk tradisjonsmat, elle har de bedømt ut fra bilder?
    Det er mye kontroverser rundt Taste Atlas og deres "kåringen".

    Det hevdes f.eks at AI er benyttet i Taste Atlas' tidligere "kåringer":

    Frankrike er sure også:

    Midt-Østen klagde big time på juni kåringen:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn