Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.431
    Antall liker
    35.217
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Karma skrev:
    Har du ellers noen ide om hvorfor ikke beslutningstagere klarer å se de enkle og åpenbare løsninger på vår jordbrukspolitikk, slik du og mange andre gjør bak tastaturet her på forumet..? Mener ikke å være spydig, men det slår meg stadig hvor enkelt det later til å være å løse store problemer på et forum.
    Personlig ser jeg ingen "enkle løsninger", så det forundrer meg ikke at beslutningstagerne heller ikke har noen ess i ermet, men jeg ser ganske mange og tydelige symptomer på et forstokket system som ikke fungerer. En forutsetning for å finne frem til noe som kan fungere bedre, er en erkjennelse av at dagens løsninger faktisk ikke fungerer optimalt. Tydeligvis sitter den erkjennelsen langt inne for mange, kanskje fordi det åpenbart er sterke interesser som har stor nytte av dagens (for dem) komfortable system.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    I linken til den spørrerunden i Stortinget syns jeg Bredvold setter saken på spissen på en meget god måte, og at byråkratiet kommer med sitt sedvanlige svada om hva man har for målsetninger. I siste instans detter enda noen gardsbruk utfor den halve broen vi har bygd oss.
    Fra Bredvolds spørsmål til Brekk:

    Mange leste sikkert i Bondebladet for en stund siden om han som fikk 3 000 kr i bot hver dag for at han drev med lafting inne på låven. Slik jeg forsto det, var dette en god nok levevei for ham, men myndighetene sa nei. Dessverre er ikke han den eneste som får nei, når man ønsker å utvide inntektene.

    Et annet eksempel er fra min kommune. En småbruker ønsket å legge ut en liten del av eiendommen til sju hyttetomter. Han hadde potensielle kjøpere, og han fikk lov av kommunen, men bare til fem tomter. Da ble det ikke noe av, for inntekten hans ved å selge disse tomtene lå i tomt nr. 6 og tomt nr. 7. De andre dekket utgiftene til opparbeidelse og salgsomkostninger.

    Jeg kan ramse opp mange situasjoner der folk ønsker å kjøpe tomme gårdsbruk, men de ønsker til en viss grad å bruke dem på en litt annen måte enn tidligere. Det ville skapt den veksten som distriktene trenger. Det ville skapt livskvalitet, og ikke minst ville det skapt lys i vinduene. Det ville også skapt optimisme hos dem som allerede bor der. Det er ofte slik at hvis naboen pusser opp, bygger noe nytt, smitter det. Kanskje gjør man ikke like mye, men noe vil man gjøre. Dette ville igjen ha skapt en verdiøkning som både eier og hans etterkommere ville hatt nytte av, og ikke minst samfunnet generelt. Det ville også gjort mye for turistene, og det vi ønsker å vise dem. Ingen vil vel være stolt av å vise fram et område eller en bygd der mange av de 34 000 tomme gårdsbrukene står.

    I tillegg til de 34 000 tomme gårdsbrukene har vi en sørgelig utvikling når det gjelder antall gårdsbruk som blir drevet. I den siste fireårsperioden, mens Senterpartiet har hatt landbruks- og matministeren, og vi har hatt den samme regjering som nå, har det blitt 4 419 færre gårdsbruk. Jeg tror det har en klar sammenheng med de tomme gårdsbrukene. Når det ikke lønner seg å pusse opp bygninger og eiendommer fordi det bl.a. er makspriser ved salg, gir man opp, eller i beste fall, holder det på samme nivå.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Tenk at jeg skal være så enig med Fremskrittspartimenn. Og det spørs om de ikke har oppsummert motpolene i denne tråden på ypperlig vis med sin avrunding:

    "Det er viktigere med bolyst enn med den botvangen vi har i dag."

    Fremskrittspartiet ønsker en landbrukspolitikk der man går fra politisk styring og over til å anse bonden som en selvstendig næringsdrivende på lik linje med andre småbedriftsledere og småbedriftseiere i Norge. Bondens oppgave er å produsere god, sunn og trygg mat og ikke stå med lua i handa overfor byråkratene i departementet. Fremskrittspartiet vil legge til rette for matproduksjon og ikke for en slags ordning med samfunnsgartnere.
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    2.994
    Antall liker
    713
    De vil nøjes med ti køer, men alligevel køre i Mercedes, siger Kristian Svendsen.

    Den der var det schwung over!

    ;D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    vredensgnag skrev:
    Tenk at jeg skal være så enig med Fremskrittspartimenn. Og det spørs om de ikke har oppsummert motpolene i denne tråden på ypperlig vis med sin avrunding:

    "Det er viktigere med bolyst enn med den botvangen vi har i dag."

    Fremskrittspartiet ønsker en landbrukspolitikk der man går fra politisk styring og over til å anse bonden som en selvstendig næringsdrivende på lik linje med andre småbedriftsledere og småbedriftseiere i Norge. Bondens oppgave er å produsere god, sunn og trygg mat og ikke stå med lua i handa overfor byråkratene i departementet. Fremskrittspartiet vil legge til rette for matproduksjon og ikke for en slags ordning med samfunnsgartnere.
    Du milde :eek: :eek: Slå klubba i bordet straks!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Boikott Tine! - Takk nei til korrupsjon, tvang og maktmisbruk.

    I Tines verden

    Leder den 11. mars 2012

    Hvis Tine skal overleve på sikt, må meierigiganten slutte å motarbeide forbrukerne.

    Smørkrisen før jul var forårsaket av at produsenten, semimonopolisten og markedsregulatoren Tine ikke gjorde jobben sin. Det var egentlig til å leve med, ettersom hyllene på Rimi og Rema snart ble fylt med ypperlige erstatninger fra land som Belgia og Irland.

    For en stakket stund kunne norske forbrukere føle seg som forbrukere i andre land – med reell valgfrihet og variasjon også ved kjøp av landbruksprodukter. Det gir selvsagt mersmak.

    Ønsket om variasjon sees blant annet i at vi spiser stadig mer utenlandsk ost. Norske matvaner internasjonaliseres, og flere oppdager at Norvegia og Jarlsberg kanskje ikke markerer menneskehetens gastronomiske prestasjonsgrense.

    Tine svarer på sin måte – med krav om høyere tollsatser for å skjerme norske forbrukere mot Roquefort, Gruyère og andre vederstyggeligheter. Samtidig selges Jarlsberg-ost på supermarkeder i London til ned mot en tredel av prisen vi betaler i Norge, takket være rause eksportsubsidier fra den norske staten. Det er handelspolitisk hykleri – og det gjør ikke saken det spor bedre at Tine kan vise til eksempler fra andre land på den samme praksisen.

    Tines omsorg for den kortreiste melken lyder hult

    For tiden kjører Tine store, bonderomantiske reklamekampanjer om at melken vi drikker nå kommer fra lokale kyr. Slagordet er frekt tilpasset en legendarisk reklame for det danske ølmerket Carlsberg: Vi får vite at Tine produserer «kanskje verdens beste melk».

    Mulig det, selv om nordmenn drikker stadig mindre av den. Men Tines omsorg for de lokale variasjonene og den kortreiste melken lyder hult, gitt at Tine, som del av Landbrukssamvirket, har stått for en massiv sentralisering av norsk matproduksjon gjennom det meste av etterkrigstiden.

    På Vestlandet nord for Rogaland, hvor norsk landbrukspolitikk har hatt fatale konsekvenser, er det i flere kommuner knapt en ku igjen å melke. Tine får skynde seg med den lokale melkeflørten mens de ennå kan.

    Samtidig leser vi at Tines styreleder er bedre betalt enn styrelederen i Statoil, Nordens største børsnoterte selskap, og at Tine er knallharde mot konkurrenter som Synnøve og Q-melk, som de siste årene har gitt det norske matutvalget et litt mindre sovjetisk preg.

    I det hele tatt fremstår Tine i økende grad som hva det er: Et stort og nokså hensynsløst matkonsern, slike som det ble advart så sterkt mot den gangen det norske landbruket mobiliserte mot norsk medlemskap i EU. At Tine er bondeeid, gjør ikke mye til eller fra, all den tid norske bønder er så grenseløst lojale mot den norske landbrukspolitikken.

    Den landbrukspolitikken behøves, i et land der både klima, topografi og kostnadsnivå gir bøndene store utfordringer. For oss som er opptatt av å ta vare på et levekraftig norsk landbruk, er det mulig å akseptere visse tollmurer og statlige overføringer. Men det er et faktum at den norske landbruksproteksjonismen er under press, og at det blir vanskelig å opprettholde eksportsubsidiene og de høye tollmurene når WTO-forhandlingene kommer tilbake på sporet. Veien til fremtiden går i hvert fall ikke gjennom å forhøye dem.

    Heldigvis finnes det i dag et økende tilbud av ypperlige landbruksprodukter fra norske nisjeprodusenter, som lar forbrukerne oppleve den variasjonen Tine prøver å skjerme oss fra. På litt lengre sikt er det vanskelig å se en fremtid for meierigiganten hvis den ikke begynner å ta forbrukernes ønsker alvorlig.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    I dag laga eg spagetti med tristaste type kjøtedeigsaus til middag. For moro sjekka eg kor mykje væske eg fekk ut av 400g deig (kjøpt på Bunnpris), og det var interessant...
    For eit halvår sidan kjøpte eg Bunnprisdeig som slett ikkje oppførte seg slik. Har noko skjedd?

    Kanskje løysingane på internasjonal samdrift og gigantkonsern ligg i diraré og Creutzfeldt-Jakobs? I dag er det visstnok slik at alle kjøtleverandørar utanom Gilde brukar importert kjøt i produksjonen. Dei aller (Ikkje Gilde) fleste blandar dessutan frosen retur-kjøtdeig i fersk kjøtdeig - den på tilbod. Dette er folk lite klar over, for det vert ikkje marknadsført. Men vi tilpassar oss ein internasjonal marknad.

    Så då kan det hende at stormen mot norsk matproduksjon lukkast? Men ein løyser neppe problema ved å utrydde bondestanden. ICA, Coop, Reitangruppen og Norgesgruppen (var det ikkje ein til?) greier seg nok fint likevel. Ein kunne sett sin lit til innvandrarbutikkane, men då må dei lage ein logistikk som gjer at vi kan få nokre slike i utkanten også...
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Karma skrev:
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    - noen mener at forholdene for bønder i Norge har blitt så ille at vi for all del må videreføre dagens regime, kanskje endatil utvide det
    Og alle som bestemmer innen landbruket later som om det ikke detter gårdsbruk utfor kanten, og sender flere og flere bruk avsted "over" broen.
    Det er vel egentlig uungåelig at en del gårdsbruk detter "ufor kanten" i vår tid? Det er ikke mulig under noe som helst regime å kunne brødfø seg på bruk av samme størrelse som tidlig i forrige århundre. Det vesentlige er at ikke areal dyrket mark går ned. Og det har det vel ikke gjort i nevneverdig grad? Tror de fleste er enig i at det har sin verdi det å opprettholde en viss grad av dyrket mark i eget land. At det da gjøres ved bruk som i gjennomsnitt blir mye større enn før, er både normalt og ønskelig.
    Har du ellers noen ide om hvorfor ikke beslutningstagere klarer å se de enkle og åpenbare løsninger på vår jordbrukspolitikk, slik du og mange andre gjør bak tastaturet her på forumet..? Mener ikke å være spydig, men det slår meg stadig hvor enkelt det later til å være å løse store problemer på et forum.
    Vi legger ned et par tusen bruk i året i Norge og 'omdisponerer' ca 15000 dekar jordbruksarealer (tilsvarer 2100 fotballbaner) til andre formål her i landet, hovedsaklig veiutbygging og fortetning/utviding av byer/tettsteder/næringsarealer. Dette foregår hovedsaklig på den beste delen av arealene, sør- og sørvest i Norge.

    Dette skjer altså årlig.

    Ubetydelig?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    Audiophile-Arve skrev:
    I dag laga eg spagetti med tristaste type kjøtedeigsaus til middag. For moro sjekka eg kor mykje væske eg fekk ut av 400g deig (kjøpt på Bunnpris), og det var interessant...
    For eit halvår sidan kjøpte eg Bunnprisdeig som slett ikkje oppførte seg slik. Har noko skjedd?

    Kanskje løysingane på internasjonal samdrift og gigantkonsern ligg i diraré og Creutzfeldt-Jakobs? I dag er det visstnok slik at alle kjøtleverandørar utanom Gilde brukar importert kjøt i produksjonen. Dei aller (Ikkje Gilde) fleste blandar dessutan frosen retur-kjøtdeig i fersk kjøtdeig - den på tilbod. Dette er folk lite klar over, for det vert ikkje marknadsført. Men vi tilpassar oss ein internasjonal marknad.

    Så då kan det hende at stormen mot norsk matproduksjon lukkast? Men ein løyser neppe problema ved å utrydde bondestanden. ICA, Coop, Reitangruppen og Norgesgruppen (var det ikkje ein til?) greier seg nok fint likevel. Ein kunne sett sin lit til innvandrarbutikkane, men då må dei lage ein logistikk som gjer at vi kan få nokre slike i utkanten også...
    Kjøper du FERDIGKJØTTDEIG, AA? Er du aldeles på styr? Værste tenkelige bakteriebombe! Mal kjøttet ditt selv, eller se på at din lokale pusher gjør det.
    Værste jeg har hørt.... ferdigdeig.... pft.... ekstremsport.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    pengesluk skrev:
    Kjøper du FERDIGKJØTTDEIG, AA? Er du aldeles på styr? Værste tenkelige bakteriebombe! Mal kjøttet ditt selv, eller se på at din lokale pusher gjør det.
    Værste jeg har hørt.... ferdigdeig.... pft.... ekstremsport.
    Når jentungen har bestilt slik mat, brukar eg kr 19.90-baserte råvarer. ved å steike sånt, vert det uungåeleg å koke kjøtslintrane i saltvatn ein stund, så då tek vi rotta på Creutzfeldt-Jakobs & co. Reknar også med at den tomat- chil- og kvitlaukscocktailen som var i glaset eg hadde over, tok knekken på resten. Det var dessutan helga før lønningsdag, og du veit kva jobb eg har....
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Audiophile-Arve skrev:
    pengesluk skrev:
    Kjøper du FERDIGKJØTTDEIG, AA? Er du aldeles på styr? Værste tenkelige bakteriebombe! Mal kjøttet ditt selv, eller se på at din lokale pusher gjør det.
    Værste jeg har hørt.... ferdigdeig.... pft.... ekstremsport.
    Når jentungen har bestilt slik mat, brukar eg kr 19.90-baserte råvarer. ved å steike sånt, vert det uungåeleg å koke kjøtslintrane i saltvatn ein stund, så då tek vi rotta på Creutzfeldt-Jakobs & co. Reknar også med at den tomat- chil- og kvitlaukscocktailen som var i glaset eg hadde over, tok knekken på resten. Det var dessutan helga før lønningsdag, og du veit kva jobb eg har....
    Stod det på pakken at det var utenlandsk kjøttfarse? Pris behøver ikke bety dårlig - billig kjøttdeig fikk terningkast 6 i en stor undersøkelse jeg nettopp husket:
    http://www.klikk.no/helse/dinkost/tester/article711332.ece

    Nordfjord familiedeig, som kostet litt under testvinneren, kom dårligst ut, så ligg unna den.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    Nei, AA - aner ikke hva slags jobb du har, men la meg gjette... Hmmm.. tid til å henger rundt her kombinert med billigkjøttdeg til barna... kan det være en slags form for "offentleg tilsetjing" mon tro?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    pengesluk skrev:
    Kjøper du FERDIGKJØTTDEIG, AA? Er du aldeles på styr? Værste tenkelige bakteriebombe! Mal kjøttet ditt selv, eller se på at din lokale pusher gjør det.
    Værste jeg har hørt.... ferdigdeig.... pft.... ekstremsport.
    Når jentungen har bestilt slik mat, brukar eg kr 19.90-baserte råvarer. ved å steike sånt, vert det uungåeleg å koke kjøtslintrane i saltvatn ein stund, så då tek vi rotta på Creutzfeldt-Jakobs & co. Reknar også med at den tomat- chil- og kvitlaukscocktailen som var i glaset eg hadde over, tok knekken på resten. Det var dessutan helga før lønningsdag, og du veit kva jobb eg har....
    Du tar dessverre ikke prionene ved vanlig koking. (Prion; smitteførende agens ved CJ og andre tilsvarende sjukdommer, f.eks BSE og skrapesjuke)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Kjøper du FERDIGKJØTTDEIG, AA? Er du aldeles på styr? Værste tenkelige bakteriebombe! Mal kjøttet ditt selv, eller se på at din lokale pusher gjør det.
    Værste jeg har hørt.... ferdigdeig.... pft.... ekstremsport.
    Dette er ikke tull. Å kjøpe kjøttdeig er galskap. Kjøp rundbiff eller bedre stykker når de er på tilbud og mal dem opp selv. Man behøver ikke en kjøttkvern for dette. Sleng dem i kjøkkenmaskinen og kjør knivene på den i noen sekunder så har du kjøttdeig av helt utmerket kvalitet. Vil man ha den fetere er det bare å slenge i litt fettrike stykker.

    Kjøttdeig på tilbud og datovarer etc. er å be om å bli syk.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Er man redd for prioner burde man kanskje totalforby import av kjøttbenmel som kan ende opp i norsk fôrproduksjon?
    Det er importert både engelsk og tysk kjøttbenmel til Felleskjøpet. Og selv om vi endelig fikk forbud mot bruk av slikt, så omgår bønder dette:
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/i...beinmel-i-kufocircr-2024561.html#.T126oMzPYTk

    Og er man virkelig bekymret for denslags burde man forby at det lages menneskeføde fra Maskin-Utbenet-Kjøtt (MUK).
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    Gjestemedlem skrev:
    pengesluk skrev:
    Kjøper du FERDIGKJØTTDEIG, AA? Er du aldeles på styr? Værste tenkelige bakteriebombe! Mal kjøttet ditt selv, eller se på at din lokale pusher gjør det.
    Værste jeg har hørt.... ferdigdeig.... pft.... ekstremsport.
    Dette er ikke tull. Å kjøpe kjøttdeig er galskap. Kjøp rundbiff eller bedre stykker når de er på tilbud og mal dem opp selv. Man behøver ikke en kjøttkvern for dette. Sleng dem i kjøkkenmaskinen og kjør knivene på den i noen sekunder så har du kjøttdeig av helt utmerket kvalitet. Vil man ha den fetere er det bare å slenge i litt fettrike stykker.

    Kjøttdeig på tilbud og datovarer etc. er å be om å bli syk.
    Insinuerer du at jeg TULLET?? :mad: :mad: Akkurat dette punktet er BLODIG alvor... Oppmalt kjøttdeig er som et drivhus for bakterier, med en samlet overflate mange tusen ganger større enn et tilsvarende (i vekt) helt stykke kjøtt.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Er man redd for prioner burde man kanskje totalforby import av kjøttbenmel som kan ende opp i norsk fôrproduksjon?
    Det er importert både engelsk og tysk kjøttbenmel til Felleskjøpet. Og selv om vi endelig fikk forbud mot bruk av slikt, så omgår bønder dette:
    http://www.aftenbladet.no/nyheter/i...beinmel-i-kufocircr-2024561.html#.T126oMzPYTk

    Og er man virkelig bekymret for denslags burde man forby at det lages menneskeføde fra Maskin-Utbenet-Kjøtt (MUK).
    Det var importforbud den gangen det var farlig beinmjøl på kontinentet og i UK. Bakgrunnen for at BSE i det hele tatt dukket opp var at man, for å spare penger (selvfølgelig) reduserte varmebehandlingen av beinmjøl før det inngikk i kraftfôret. Dette kraftfôret ble aldri importert til Norge (takket være en forutseende veterinærdirektør på den tiden) og dermed er Norge ett av få land som aldri har påvist BSE i storfeet.

    Infolink veterinærinstituttet:
    http://www.vetinst.no/Faktabank/Alle-faktaark/Kugalskap-BSE
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn på de fleste andre områder.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Nei, AA - aner ikke hva slags jobb du har, men la meg gjette... Hmmm.. tid til å henger rundt her kombinert med billigkjøttdeg til barna... kan det være en slags form for "offentleg tilsetjing" mon tro?
    Drar du'n ikke vel langt nå?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Næh, du ser vel at dette er fordyrende, kommunist/stalinistisk tankegang til hinder for de frie markedskrefter?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Absolutt. Men kjøttbenmel hentes likevel inn, og blandes inn i foret av enkelte som ikke finner seg i forbudet, og det er å beklage - og sannsynligvis langt alvorligere enn å skulle tro at norsk kontroll er betydelig bedre enn EUs. Det har nemlig vist seg å ofte ikke være tilfelle.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd J skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Næh, du ser vel at dette er fordyrende, kommunist/stalinistisk tankegang til hinder for de frie markedskrefter?
    Er du tolv år gammel?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Odd J skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Næh, du ser vel at dette er fordyrende, kommunist/stalinistisk tankegang til hinder for de frie markedskrefter?
    Er du tolv år gammel?
    Tråkket jeg på tærne dine der? Det var virkelig meningen.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Absolutt. Men kjøttbenmel hentes likevel inn, og blandes inn i foret av enkelte som ikke finner seg i forbudet, og det er å beklage - og sannsynligvis langt alvorligere enn å skulle tro at norsk kontroll er betydelig bedre enn EUs. Det har nemlig vist seg å ofte ikke være tilfelle.
    BTW, eksisterer det gode gamle Mattilsynet enda? Hva med Varefakta? Husker jeg grublet fælt på hva som ville skje med matsikkerheten da vi skulle innlemmes i EU's klamme favn.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Absolutt. Men kjøttbenmel hentes likevel inn, og blandes inn i foret av enkelte som ikke finner seg i forbudet, og det er å beklage - og sannsynligvis langt alvorligere enn å skulle tro at norsk kontroll er betydelig bedre enn EUs. Det har nemlig vist seg å ofte ikke være tilfelle.
    BTW, eksisterer det gode gamle Mattilsynet enda? Hva med Varefakta? Husker jeg grublet fælt på hva som ville skje med matsikkerheten da vi skulle innlemmes i EU's klamme favn.
    Gode gamle mattilsynet eksisterer enda ja. Det er ikke så gammelt heller, det oppstod 2003 da man slo sammen flere statlig tilsyn; Statens dyrehelsetilsyn, Statens Næringsmiddeltilsyn, de kommunale næringsmiddeltilsyn og deler av fiskeridirektoratet.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    pengesluk skrev:
    vredensgnag skrev:
    pengesluk skrev:
    Noen ganger ER faktisk byråkrati og kontroll av det gode.... Dette er et område jeg er villig til å tolerere mer av det enn de fleste andre områder.
    Absolutt. Men kjøttbenmel hentes likevel inn, og blandes inn i foret av enkelte som ikke finner seg i forbudet, og det er å beklage - og sannsynligvis langt alvorligere enn å skulle tro at norsk kontroll er betydelig bedre enn EUs. Det har nemlig vist seg å ofte ikke være tilfelle.
    BTW, eksisterer det gode gamle Mattilsynet enda? Hva med Varefakta? Husker jeg grublet fælt på hva som ville skje med matsikkerheten da vi skulle innlemmes i EU's klamme favn.
    Mattilsynet er i full vigør, men hadde en tøff omstillingsfase etter EØS, siden matsikkerhetsbestemmelsene til EU jevnt over er strengere enn de norske. Nå er harmoneringen kommet langt, men nettopp dette at norsk matsikkerhet kommer til kort overfor EU-krav har også vært en sperre mot økt norsk eksport.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.404
    Antall liker
    102.413
    Torget vurderinger
    23
    Med andre ord, status m.h.t. matsikkerhet er at den ikke burde være DÅRLIGERE i dag enn før. Da gjelder det bare å styre klar av snuskeimport og annen drit som kommer inn utenfor system og kontrollapparat.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Med andre ord tolv år.
    Sier en som har dømt flertallet av norske bønder som uærlige, budsjettsnyltere og produsenter av helsefarlig mat tilsatt hormoner i den hensikt å skade norske forbrukere.

    Spar meg.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    pengesluk skrev:
    Med andre ord, status m.h.t. matsikkerhet er at den ikke burde være DÅRLIGERE i dag enn før. Da gjelder det bare å styre klar av snuskeimport og annen drit som kommer inn utenfor system og kontrollapparat.
    Når det gjelder sikkerheten rundt matimport er bildet noe sammensatt. Det er ikke godt kjent at EUs regelverk, gjennom EØSavtalen ikke bare regulerer importen av mat, men også kontrollregimet av mat. Det er EU som gir retningslinjene for hvorledes et parti importert mat skal prøvetas. Dette har vært et problem. La oss si at man ønsker å sjekke et parti importert muggost for Listeria monocytogenes. Bakterien vil ikke være jevnt fordelt i hele partiet. Man må derfor ta et visst antall prøver (basert på statistiske metoder) for å gi ønsket sikkerhet på resultatet. Det har vist seg å være vanskelig å få tatt ut tilstrekkelig antall prøver, da EU ikke har tillatt dette.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd J skrev:
    vredensgnag skrev:
    Med andre ord tolv år.
    Sier en som har dømt flertallet av norske bønder som uærlige, budsjettsnyltere og produsenter av helsefarlig mat tilsatt hormoner i den hensikt å skade norske forbrukere.

    Spar meg.
    Jeg har uthevet den delen av ditt utsagn som jeg ber deg dokumentere.
    For det kan du ikke.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Odd J skrev:
    vredensgnag skrev:
    Med andre ord tolv år.
    Sier en som har dømt flertallet av norske bønder som uærlige, budsjettsnyltere og produsenter av helsefarlig mat tilsatt hormoner i den hensikt å skade norske forbrukere.

    Spar meg.
    Når du er tom for argumenter tyr du til flåseri og ufinheter. Det er et mønster i det. Arbeider du for Tine og er snurt?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    Årsrapport fra Folkehelsetilsynet kan jo være nyttig rundt temaet matbårne infeksjoner:
    http://www.fhi.no/dokumenter/f5f8a1d2cd.pdf

    Litt fra rapporten:

    "Norge har generelt en gunstig situasjon sammenlignet med andre land når det gjelder
    smittestoffer i mat, og mange av de som blir registrert med næringsmiddelbårne infeksjoner er smittet ved opphold i utlandet. Forekomsten av smittestoffer i husdyr og næringsmidler produsert i Norge er relativt beskjeden sammenliknet med de fleste andre land. Endringer i befolkningssammensetningen med flere eldre og utsatte grupper, endrete matvaner og mer globalisert matvarehandel kan føre til at smittepresset også endres, og det er viktig at man løpende vurderer den epidemiologiske situasjonen".

    Videre tar rapporten for seg status rundt enkelte agens bl.a. salmonella:

    "....Selv om de fleste tilfeller av salmonellose er enkeltstående, er utbrudd ikke uvanlig. Det er beskrevet flere, til dels omfattende, utbrudd i løpet av de siste 30 årene, der smittekilden i langt de fleste har vært importerte næringsmidler, både animalske og vegetabilske. Det er også beskrevet enkelte utbrudd der kjøkkenpersonell smittet utenlands har kontaminert matvarer servert i selskaper eller institusjoner".
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Odd, ta en kikk i den NRK artikkelen.

    En internasjonal sammenligning viser at norsk mat ikke er så trygg som mange kanskje tror. Av 17 land som er sammenlignet kommer Norge så langt nede som på 10. plass.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    vredensgnag skrev:
    Odd J skrev:
    vredensgnag skrev:
    Med andre ord tolv år.
    Sier en som har dømt flertallet av norske bønder som uærlige, budsjettsnyltere og produsenter av helsefarlig mat tilsatt hormoner i den hensikt å skade norske forbrukere.

    Spar meg.
    Jeg har uthevet den delen av ditt utsagn som jeg ber deg dokumentere.
    For det kan du ikke.
    Du har rett i en ting, det med hormonene var deffegutten. Sorry, men dere er klin like. Resten dokumenterer seg sjøl ved gjennomlesning av argumentasjonsmetodikk (påstander framsatt som sannheter på vegne av 'alle' osv, ordvalg, antydninger osv. Gidder ikke 'dokumentere' det.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.801
    Antall liker
    2.785
    Torget vurderinger
    1
    65finger skrev:
    Odd J skrev:
    vredensgnag skrev:
    Med andre ord tolv år.
    Sier en som har dømt flertallet av norske bønder som uærlige, budsjettsnyltere og produsenter av helsefarlig mat tilsatt hormoner i den hensikt å skade norske forbrukere.

    Spar meg.
    Når du er tom for argumenter tyr du til flåseri og ufinheter. Det er et mønster i det. Arbeider du for Tine og er snurt?
    Nei. Jeg arbeider ikke for Tine og er ikke snurt. Jeg prøver å komme med en del fakta inn i debatten som en motvekt til all verdens synsing basert på ukunne og fordommer. Flåseriet er reservert de som fortjener det.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Affektbasert argumentasjon, frigjort fra fakta, har kjennetegnet norsk landbrukspolitikk i tiår, men er i ferd med å bli gjennomskuet.

    Hvor klokt er det at Mattilsynet er underlagt Landbruksdepartementet, for eksempel?
    Er det forbrukernes matsikkerhet som skal stå i fokus, eller er det i hvilken utstrekning man kan tillempe regelverket så det passer med produsentenes ønsker?

    I andre land har man forstått at dette kan gi en interessekonflikt, og dermed har man disponert annerledes, til forbrukernes beste.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn