Politikk, religion og samfunn Hvorfor må maten være så billig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    nb skrev:
    vredensgnag skrev:
    Og norske myndigheter har hittil vært sene med å følge internasjonale rentenivåer på lån, for eksempel. Nå er de blitt tvunget til å ligge lavt med rentene, men de klør etter å sette den opp - men kan ikke så lenge den er ultralav i utlandet.
    Hva heter planeten du lever på? Lånerenter settes av banker (indirekte via sentralbankens styringsrente som ikke er politisk styrt).

    Og norske myndigheter har hittil vært sene med å følge internasjonale rentenivåer på lån den setningen skjønner jeg absolutt ingen verdens ting av. Norge har litt gjeld for å ha en rentekurve blant annet. Lånebehovet til en stat som har noen tusen milliarder "på bok" og et budsjettoverskudd på 10-15% er selvsagt lik null. Med unntak av renten banker får i Norges Bank (som settes av sentralbaken) er det ingen rente i norge som settes av noen myndighet, de settes av markedet.
    Jeg lever på planeten der jeg betalte 8%+ i flere år, mens mine svenske kolleger i Stockholm betalte 2,65%.
    På planeten der forbrukslån i andre land er meget billige, mens de er meget dyre i Norge.

    Og selv om vi nå i noen år har nytt godt av lave renter, så klør og kribler det i myndighetene, som med jevne mellomrom vil ha renten opp, for å redusere "lånefesten."

    Det er da vanskelig å skulle argumentere mot at det er (og har vært) dyrere å låne penger i Norge enn i utlandet - om ikke, drev vel ikke nordmenn med valutalån. Og var det ikke for hensynet til norske virksomheters konkurransekraft ville vi nok hatt "en rente som var rett for oss," fremfor den lave renten vi har nå.

    Har ikke opplevd en rentejusteringsmelding i senere år som ikke har hatt en undertone av "dessverre kan vi ikke sette opp rentene."

    Og konsekvensen er mindre disponibelt for nordmenn, sammenlignet med land der renten faktisk er enda lavere enn her.
    I andre land er det stort sett vanlig med faste boliglånsrenter, disse ligger ofte over de flytende. Høye renter er som regel også en konsekvens av at det går så det suser i et lands økonomi, så sannsynligheten for at flertallet er rustet til å betale høyere renter er temmelig stor.

    Det virker som du tror at norske myndigheter ønsker å sette opp rentene for å minske kjøpekraften til folk, det er selvsagt t&t. For det første er det Norges Bank som setter styringsrenten i Norge, og det etter et inflasjonsmål, helt analogt med resten av den vestlige verden. Det er isolert sett gode grunner til høyere renter, Norges Bank er mellom annet bekymret for en boligboble i Norge og kredittveksten i befolkningen, men totalregnestykket gjør at renten ikke er høyere enn den er. Hadde Norges Bank ville sette opp renten, hadde de gjort det. Hadde de ønsket å senke den, hadde de gjort det også.

    Norge har den renten Norges Bank mener er riktig nå. Den kan være for høy, den kan være for lav eller den kan være riktig. Det er ikke stortinget, regjeringen eller sentralstyret i Administrasjonspartiet som bestemmer det.

    Å ønske å redusere eventuell lånefest kan være et edelt mål - spør f.eks amerikanske, irske, greske, spanske, portugisiske og britiske myndigheter hva det har kostet de å rydde opp etter årevis med galskap.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Jeg har ikke sagt et ord om at renten skal være høyere eller lavere - den er hvor den er i forhold til andre land.
    Og bidrar, sammen med en rekke andre faktorer, til at nordmenn har mindre igjen som disponibel inntekt til bruk ut over faste utlegg.

    Og dette skaper et press på matvareprisene.
     
    N

    nb

    Gjest
    vredensgnag skrev:
    Og bidrar, sammen med en rekke andre faktorer, til at nordmenn har mindre igjen som disponibel inntekt til bruk ut over faste utlegg.

    Og dette skaper et press på matvareprisene.
    Tja, når jeg har sett de deprimerende handlekurvene til Ola Nordmann på matbutikken, så har det til tider slått meg at det vedkommende spiser både er dyrt og dårlig,dvs mye ferdigmiddager, halvfabrikater og annet. Også nordmenn som valfarter til Sverige kjøper stort sett samme skiten der, til tross for at utvalget på harryhandelbutikkene som regel er meget bra sammenlignet med hva man vanligvis finner i Norge.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Tja, når jeg har sett de deprimerende handlekurvene til Ola Nordmann på matbutikken, så har det til tider slått meg at det vedkommende spiser både er dyrt og dårlig,dvs mye ferdigmiddager, halvfabrikater og annet. Også nordmenn som valfarter til Sverige kjøper stort sett samme skiten der, til tross for at utvalget på harryhandelbutikkene som regel er meget bra sammenlignet med hva man vanligvis finner i Norge.
    For å si det litt karikert: Vi har et dypt kommunistisk handlingsmønster i dagligvarebutikkene.

    Alle bøndene leverer til det store fellesskapet, som presenterer en håndfull produkter på de lokale samvirkelagene. Det helst nødvendigste, og et og annet fremmedartet som kuriøst innslag. Det er nøye valgt ut hvilken mat og hvilke produkter befolkningen trenger. De som vil ha noe annet får klare seg selv. Men arbeidermassen skal styres og reguleres. Traust, sunt og kjedelig, måteholdent og bondsk.

    Selv om det har endret seg de siste årene, så er dette mønsteret så innarbeidet i den norske folkesjelen at det vil ta generasjoner å komme bort fra dette. Det er som foreldre som slår sine barn. Sjansen er overhengende for at de selv vokser opp og blir til samme sorten.

    Vi hadde sannsynligvis klart overgangen til rasjoneringkuponger bedre enn noe annet land i den vestlige verden, om det igjen ble påkrevet.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.552
    Antall liker
    7.058
    vredensgnag skrev:
    Og bidrar, sammen med en rekke andre faktorer, til at nordmenn har mindre igjen som disponibel inntekt til bruk ut over faste utlegg.
    At nordmenn skulle ha mindre disponibel inntekt etter faste utlegg enn andre europeere høres merkelig ut, men jeg har riktignok ikke syslet med den type statistikk siden før årtusenskiftet.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    For å si det litt karikert: Vi har et dypt kommunistisk handlingsmønster i dagligvarebutikkene.
    Om kuer og politikk

    Bibelsk kapitalisme:
    Du har to kuer. Du tar vare på dem og selger den ekstra melka.

    Føydalisme:
    Herren din låner deg to kuer. Han tar mesteparten av melka og etterlater noe til deg.

    Ren sosialisme:
    Du har to kuer. Regjeringa tar dem og setter dem i en låve sammen med alle andres kuer. Du må ta vare på alle kuene og regjeringa gir deg den melka du trenger.

    Byråkratisk sosialisme:
    Du har to kuer. Regjeringa tar dem og setter dem i en låve sammen med alle andres kuer. De blir tatt vare på av tidligere kyllingbønder. Du må ta vare på kyllingfarmene. Regjeringa gir deg så mye egg og melk som reguleringene sier du trenger.

    Fascisme:
    Du har to kuer. Regjeringa tar dem begge, leier deg til å ta vare på dem og selger deg melka.

    Ren kommunisme:
    Du har to kuer. Naboene dine hjelper deg med å ta vare på dem og dere alle deler melka.

    Russisk kommunisme:
    Du har to kuer. Du må ta vare på dem mens regjeringa tar all melka.

    Kambodsjansk kommunisme:
    Du har to kuer. Regjeringa tar dem begge og skyter deg.

    Diktatur:
    Du har to kuer. Regjeringa tar dem begge og bøtelegger deg.

    Rent demokrati:
    Du har to kuer. Naboen din bestemmer hvem som får melka.

    Representativt demokrati:
    Du har to kuer. Naboen din stemmer på en som skal fortelle deg hvem som får melka.

    Amerikansk demokrati:
    Regjeringa lover å gi deg to kuer hvis du stemmer på den. Etter valget blir presidenten tiltalt for å ha spekulert i ku-aksjer. Pressen kaller affæren «Cowgate».

    Britisk demokrati:
    Du har to kuer. Du fôrer dem med sauehjerner og de blir gale. Regjeringa gjør ingenting.

    Byråkrati:
    Du har to kuer. Først regulerer regjeringa hva du kan fôre dem med og når du kan melke dem. Så betaler den deg for å ikke melke dem. Så tar den begge to, skyter den ene, melker den andre og heller melka i avløpet. Så ber deg deg fylle ut skjemaer for å gjøre rede for de savnede kuene.

    Miljøvern:
    Du har to kuer. Regjeringa forbyr deg å melke eller ta livet av dem.

    Rent anarki:
    Du har to kuer. Naboene dine gjør opprør og dreper deg fordi du prøvde å selge melka.

    Anarcho (fri-marked) kapitalisme:
    Du har to kuer. Du selger en og kjøper en okse.

    Clinton-økonomi:
    Du har to kuer. Regjeringa krever at du tar trekkspill timer.

    Totalitarisme:
    Du har to kuer. Regjeringa tar dem begge og nekter for at de noen gang har eksistert. Melk blir forbudt.

    Motekultur:
    Jo, du veit. Du burde sjekke ut de kuene, ass. Den melka er helt konge!
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Supertramp skrev:
    Bibelsk kapitalisme:
    Du har to kuer. Du tar vare på dem og selger den ekstra melka.
    Bibelsk kapitalisme:
    Du har to kuer og ofrer den ene i en seremoni. En ånd gjør den andre kua drektig. Du har forbud for evig tid mot å drikke melk og har blankofullmakt til å steine naboen og hans førstefødte hvis han bryter reglene på en lørdag.
     
    S

    Supertramp

    Gjest
    Gjestemedlem, hvorfor blir jeg ikke overrasket over at akkurat du måtte kommentere akkurat DEN ............

    Ateisme:
    Du har to kuer, men har ingen tro på at noen av dem vil produsere melk og melder dem begge inn i Humanetisk Forbund!

    :) :)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    En Pommes Frittes opplevelse i europa:
    Var 4 dager i Amsterdam i juli. Ved ulike anledninger spiste jeg pommes frittes. At det går an å lage noe så elendig. Uansett om du spiste på cafè eller eksklusiv biffrestaurant fikk du servert samme dritten. Dette er ikke oppskårne poteter, det er poteter som er oppmalt til en masse, som derretter er maskinstekt/formstekt og kuttet i ulike lengder sånn at folk skal få en assosiasjon til oppskårne poteter. Poenget er at denne dritten ikke smaker noen verdens ting. Og du får bare denne, ingen andre alternativer.

    Dette er et produkt i det såkalte 90% markedet. Alt handler om pris, man putter palmeolje i matvarene fordi det er billigst, Idun ketchup som er mest ulik en tomatketchup, den foretrekkes, Kraft Foods lager Twisten i Sverige med en mye mer "uren" og fettede sjokaldetype enn tidligere versjonen, osv.

    Gjestemedlem: dette 90% markedet, og måten matvarene lages på for å dekke dette markedet er akkurat den samme i europa som her hjemme av Orkla, Kraft, Nestle osv. Men vi har foreløpig ikke fått melk som skal oppevares i romtemperatur.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    En Pommes Frittes opplevelse i europa:
    Var 4 dager i Amsterdam i juli. Ved ulike anledninger spiste jeg pommes frittes. At det går an å lage noe så elendig. Uansett om du spiste på cafè eller eksklusiv biffrestaurant fikk du servert samme dritten. Dette er ikke oppskårne poteter, det er poteter som er oppmalt til en masse, som derretter er maskinstekt/formstekt og kuttet i ulike lengder sånn at folk skal få en assosiasjon til oppskårne poteter. Poenget er at denne dritten ikke smaker noen verdens ting. Og du får bare denne, ingen andre alternativer.

    Gjestemedlem: dette 90% markedet, og måten matvarene lages på for å dekke dette markedet er akkurat den samme i europa som her hjemme av Orkla, Kraft, Nestle osv. Men vi har foreløpig ikke fått melk som skal oppevares i romtemperatur.
    Pommes frites eller chips er noe bedrøvelig søppelmat. Restauranter som server slikt noe prøver jeg å unngå så sant jeg kan. Det er omtrent like delikat som en kald hermetikkboks med tomatbønner. Nødrasjon, men ikke mat.

    I samme slengen ble det nevnt at stadig mer av melken som blir solgt i europa er melk på paller som står sammens med brusen ute på gulvet i romtemperatur. Der kan den stå lenge fordi det er tilsetningsstoffer i melken. Og bønder som lever av å produsere (fersk)melk blir presset mer og mer på pris. Derfor har noen nå begynte med private "melkestasjoner" hvor folk kan ta med seg ei spann og få fersk melk. På denne måten kan bonden få noe igjen for det han produserer.
    Langtidsholdbar melk er ikke tilsatt noe som helst. Den er varmebehandlet litt mer heftig enn vanlig melk, og deretter hermetisk forseglet. Med en gang du åpner kartongen er den like lite holdbar som annen melk og må oppbevares i kjøleskap.

    Fersk melk smaker som oftest bedre, men langtidsholdbar melk er helt greit til mye matlaging. Nå er det vel stort sett små barn, kalver og kattepuser som drikker melk uansett.

    Fersk melk koster forøvrig ca dobbelt så mye som i Norge i danske butikker. Ikke at det alene gjør den helt store forskjellen, men norsk melk blir heller dumpet ut av landet når man produserer for mye slik at prisnivået ikke presses her hjemme. Og vi har vel i praksis kun 2 leverandører på melk i hele landet, Tine og Q. Så den kommunistiske monopolsituasjonen er sikret der også. :-\

    En annen faktor som også spiller inn er at man reduserer kraftig behovet for nedkjøling av varene. Man sparer svært mye energi og dermed forurensing på å slippe å bruke spesialtransport og kjøledisker til melken. I varmere deler av Europa er dette en ikke ubetydelig besparelse. Med andre ord miljøvennlig melk.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.113
    Antall liker
    2.648
    Brekk mener maten er for billig
    Landbruksminister Lars Peder Brekk (Sp) mener at maten er for billig her i landet fordi vi kaster for mye av den.Hvert år kaster vi over 300.000 tonn mat. Det er over 60 kilo for hver av oss. Maten vi kaster er ifølge VG beregnet å utgjøre et samlet verditap på 9-10 milliarder kroner. Det er altfor mye, mener landbruks- og matministeren.

    – Når verdien av maten er så lav at den bare kan skufles ned i søppelbøtta, er maten for billig. Hvis vi skal verdsette maten, så bør vi også betale for den, sier Brekk til avisen.

    http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/politikk/article3856236.ece

    Selvfølgelig har Brekk et godt poeng her. Hvis det var slik at vi opplevde matvareprisene som høye, ville vi kaste mindre fordi vi ville sett på maten som mer verdifull. Men det går den motsatte veien, vi kaster stadig mer mat.
    Analysene viser at mange familier er sløve med å sjekke hva som er i kjøleskapet av mat og handler da inn "dobbelt" opp av matvarer. Som så blir kastet fordi varene går ut på dato.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Det er matvarebutikkene som kaster mest mat - fordi den har gått ut på dato.
     
    N

    nb

    Gjest
    BT skrev:
    Det er matvarebutikkene som kaster mest mat - fordi den har gått ut på dato.
    De har vel ikke lov til å selge den om den har gått ut på dato i en del tilfeller selv om den er helt fin. Om det er regler fra øvrigheten i form av staen eller øvrigheten i form av kjeden aner jeg ikke. Det er jo en del ting som sannsynligvis smaker bedre etter at datoen er utgått også (biff f.eks).
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    nb skrev:
    BT skrev:
    Det er matvarebutikkene som kaster mest mat - fordi den har gått ut på dato.
    De har vel ikke lov til å selge den om den har gått ut på dato i en del tilfeller selv om den er helt fin. Om det er regler fra øvrigheten i form av staen eller øvrigheten i form av kjeden aner jeg ikke. Det er jo en del ting som sannsynligvis smaker bedre etter at datoen er utgått også (biff f.eks).
    Det var et TV-program om det der i går. De kaster maten flere dager før den går ut på dato fordi forbrukerne da ikke vil kjøpe den. Jeg vet jo selv at dersom to pakker med lammerull har ulik best før dato så velger jeg den ferskeste siden jeg ikke vet hvor lenge den blir liggende i kjøleskapet før den er spist opp.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Espen R skrev:
    Selvfølgelig har Brekk et godt poeng her. Hvis det var slik at vi opplevde matvareprisene som høye, ville vi kaste mindre fordi vi ville sett på maten som mer verdifull. Men det går den motsatte veien, vi kaster stadig mer mat.
    Analysene viser at mange familier er sløve med å sjekke hva som er i kjøleskapet av mat og handler da inn "dobbelt" opp av matvarer. Som så blir kastet fordi varene går ut på dato.
    Det reneste vås, men hva kan man forvente av en gjennomkorrupt SP-jævel. Snakker om bukken og havresekken.. Uten dette ekstraforbruket ville våre subsidierte trygdebønder selge mindre. Det ville ført til gnål og syting om mer subsidier, økte priser, mindre import og enda med sovjetmafia.

    Det eneste riktige er å fjerne tollmurene må import av mat til Norge.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Det eneste riktige er å fjerne tollmurene på import av mat til Norge.

    Nope - når jeg kjører gjennom landet så er det godt å se mye av det vakre kulturlandskapet som åpenbarer seg mellom fjord og fjell. Jeg betaler dagens priser for at de skal sitte og male og stelle gårdene sine slik at jeg har et vakkert landskap og hvile øynene på.
    Takke meg fan for hvordan det vil se ut etter at jeg har spist kjøtt fra Botswana de neste 10 åra…
     
    N

    nb

    Gjest
    Baard skrev:
    Nope - når jeg kjører gjennom landet så er det godt å se mye av det vakre kulturlandskapet som åpenbarer seg mellom fjord og fjell. Jeg betaler dagens priser for at de skal sitte og male og stelle gårdene sine slik at jeg har et vakkert landskap og hvile øynene på.
    Takke meg fan for hvordan det vil se ut etter at jeg har spist kjøtt fra Botswana de neste 10 åra…
    Det hadde sannsynligvis vært billigere å betale en stor gjeng for å jobbe som landskapsgartnere for å holde Norge pent om man skulle se rent økonomisk på det. De gjør delvis det i Sveits f.eks.

    (jeg kommer fra et sted som ser ut omtrent som på bildet ditt, så jeg har sansen for at det ser pent ut i bygde-Norge, bare for å oppklare den eventuelle misforståelsen).
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Presis. Bruker vi tilsavrede milliardbeløp på landskapspleie som i dag går rett i lommene på landbruksmafiaen så kunne kulturlandskapet være godt oppgradert og resten av befolkningen kunne nytt godt av tilgangen til verdens matvaremarkeder.

    99% av alle i Norge ville kommet mye mye bedre ut av dette enn i dag. Ser man bort i fra noen subsidierte døgenikter, dagligvaremilliardærer og de som jobber i organisasjonene som arbeider for å holde liv i denne gullkalven fra sovjettiden så vil samtlige nordmenn nyte godt av et fritt og åpent marked.

    De bøndene som vil produsere mat sommarkedet ettespør vil overleve (god kvalitet eller konkurransedyktig pris). De andre har vi rett og slett ikke bruk for å holde sysselsatt etter dagens modell.
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ikke tid til å lese hele tråden, så det kan derfor være at jeg berører et moment som allerede er nevnt, men i såfall får dere bare tilgi meg.

    Denne undersøkelsen sier ingenting om hvilken type mat som kjøpes. Når det sies kjøtt, er jeg sikker på at det for vår del er mest snakk om pølser og diverse kjøttdeigprodukter, som igjen er produsert av kjøtt som ikke kan brukes til noe annet (hodekjøtt f.eks). I Romania får du knapt kjøpt kjøttdeig... Der spises det kjøtt i ordets rette forstand. Slik er det i mange andre land også. Kjøttdeig får du kun på større supermarkeder, eller slakterforretninger. Til alt overmål koster det ganske mye, sammenlignet med en god biff. Man kan altså leve som en greve i Romania, men de betaler relativt mye for det. Fyll diskene deres også med samme søppelmat som ICA og Kiwi pusher her i Norge, så går nok prisen ned der også. Eventuelt kan vi fjerne dritten fra diskene her hjemme, så stiger levekostnadene våre.

    Espen R skrev:
    Mat er så dyrt i norge, du har hørt den før, ikke sant? Og bensinprisen?

    Lønnsmottakere i Norge bruker stadig mindre av pengene på mat.
    Kun i fire andre europeiske land bruker husholdningene mindre penger på mat, viser beregninger.

    Lave matutgifter
    Arbeidstakere i Norge trenger å jobbe i en time og 53 minutter for å få råd til å kjøpe mat for en ukes forbruk. For 25 år siden måtte vi jobbe i fire timer og 30 minutter, viser beregninger fra Norsk Landbrukssamvirke.
    Mens husholdninger i Romania bruker hele 29 prosent av pengene på mat og alkoholfri drikke, slipper norske husholdninger unna med 11 prosent.

    http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6701990

    Mens vi for 50 år siden spiste under 40 kg kjøtt pr person i året, spiser vi nå 80 kg kjøtt pr person i året. Det er billigere å kjøpe koteletter enn fiskekaker til middag.
    Skulle befolkninga i India og Kina spist den kjøttmengden vi gjør måtte vi hatt en jordklode ekstra for å avle opp husdyra på.

    Vi skulle skamme oss over å klage på hvor dyrt det er. Sannheten er nok heller den at vi her i landet spiser oss syke, istedenfor friske.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Det hadde sannsynligvis vært billigere å betale en stor gjeng for å jobbe som landskapsgartnere for å holde Norge pent om man skulle se rent økonomisk på det. De gjør delvis det i Sveits f.eks.

    (jeg kommer fra et sted som ser ut omtrent som på bildet ditt, så jeg har sansen for at det ser pent ut i bygde-Norge, bare for å oppklare den eventuelle misforståelsen).
    Vel - jeg tror ikke det hadde vært billigere. Du får ikke norsk ungdom til å gjøre den jobben der - så da er vi tilbake til arbeidsinnvandring osv..

    Når man tar stilling til matpriser så må man også ta stilling til hvordan bygda skal se ut. Jeg foretrekker helt klart dagensmodell framfor det som blir skissert ovenfor hvis man likevel vil holde liv i bygdene.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    Det hadde sannsynligvis vært billigere å betale en stor gjeng for å jobbe som landskapsgartnere for å holde Norge pent om man skulle se rent økonomisk på det. De gjør delvis det i Sveits f.eks.

    (jeg kommer fra et sted som ser ut omtrent som på bildet ditt, så jeg har sansen for at det ser pent ut i bygde-Norge, bare for å oppklare den eventuelle misforståelsen).
    Det kan godt være. Saken er at maten i Norge er dritbillig men alt annet er dyrt. Vi kunne ha spart mye ved importere leger, lærere, byråkrater, rørleggere etc som alle forferdelig dyre i Norge. Egentlig burde vi lagt ned hele landet....
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Det kan godt være. Saken er at maten i Norge er dritbillig men alt annet er dyrt. Vi kunne ha spart mye ved importere leger, lærere, byråkrater, rørleggere etc som alle forferdelig dyre i Norge. Egentlig burde vi lagt ned hele landet....
    Enig - mat er billig i dette høykostlandet. Mye annet å fokusere på.

    Her er man heldig vis man kan kjøpe en gammel trekkfull hytte med ny bordkledning på sørlandet, ca 54kvm. Eller denne herregården i Frankrike på 440Kvm. Begge går for 6 mill.



     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Den sammenligningen der er ikke helt reell. Hytten er det mange som vil ha, mange med mer enn en grei lønn. Dette driver prisen opp. Herregården er ikke så attraktiv blandt de pengesterke.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bønder og banditter, det går jo ikke an å skru på radioen i dag uten at noen tyter om dette idiotutspillet til vår bondeminister fra det gjennomkorrupte SP.

    Er det noen som er dum nok til å tro at dette handler om at maten må være dyrere fordi vi skal slutte å kaste mat?

    Vi får se da om denne gjøken nå foreslår å heve MVA på matvarer til 25%... eller om han nok en gang bare er ute for å fiske flere milliarder i subsidier til sine medsammensvorne i geskjeften. :mad:

    Hykleriske svin. :-\
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.105
    Antall liker
    9.408
    Gå å ta deg en bolle, Deph. Nå begynner du å bli patetisk.
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    Den sammenligningen der er ikke helt reell. Hytten er det mange som vil ha, mange med mer enn en grei lønn. Dette driver prisen opp. Herregården er ikke så attraktiv blandt de pengesterke.
    Enig - det er ikke helt sammenlignbart. Måtte bare ytre meg litt blant alt det reaksjonære tøvpratet her inne....
     

    Roberth

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2010
    Innlegg
    2.485
    Antall liker
    276
    Torget vurderinger
    19
    Gjestemedlem skrev:
    Bønder og banditter, det går jo ikke an å skru på radioen i dag uten at noen tyter om dette idiotutspillet til vår bondeminister fra det gjennomkorrupte SP.

    Er det noen som er dum nok til å tro at dette handler om at maten må være dyrere fordi vi skal slutte å kaste mat?

    Vi får se da om denne gjøken nå foreslår å heve MVA på matvarer til 25%... eller om han nok en gang bare er ute for å fiske flere milliarder i subsidier til sine medsammensvorne i geskjeften. :mad:

    Hykleriske svin. :-\
    Nå er jo SP til for å fremme bøndernes interesse. Så korrupsjon vil jeg ikke si.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spennende, jeg tror flere her burde prøvd seg som bønder. Jeg har en viss kjennskap til yrket og jeg tror ikke du finner en tyngre vei til penger regner du timesbetaling.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    cybervision_ skrev:
    Spennende, jeg tror flere her burde prøvd seg som bønder. Jeg har en viss kjennskap til yrket og jeg tror ikke du finner en tyngre vei til penger regner du timesbetaling.
    Bønder jobber mye og hardt, det skal de ha. Men de har mye mye større inntekt enn de offisielt gir uttrykk for.

    Så og si alt bønder handler: Hus, bil, reiser, redskap, verktøy etc. etc. etc. etc. alt blir ført som utgifter på firma. Så man slipper å skatte for denne biten, trekker ned overskudd på firma og de kan leve utmerket godt og komfortabelt selv ved å ta ut lite i offisiell lønn. Slik sett slipper de unna med mindre inntektsskatt også... dobbelt skattelette og dekte utgifter på det aller meste de kjøper. ... så skal staten sponse det "store gapet" til en industriarbeiderlønn..... luringer er de, og penger har de nok av selv om de er flinke til å gjemme dem unna i kreativt papirarbeid. :-\
     

    Baard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.04.2002
    Innlegg
    2.163
    Antall liker
    689
    Torget vurderinger
    1
    Gjestemedlem skrev:
    Bønder jobber mye og hardt, det skal de ha. Men de har mye mye større inntekt enn de offisielt gir uttrykk for.

    Så og si alt bønder handler: Hus, bil, reiser, redskap, verktøy etc. etc. etc. etc. alt blir ført som utgifter på firma. Så man slipper å skatte for denne biten, trekker ned overskudd på firma og de kan leve utmerket godt og komfortabelt selv ved å ta ut lite i offisiell lønn. Slik sett slipper de unna med mindre inntektsskatt også... dobbelt skattelette og dekte utgifter på det aller meste de kjøper. ... så skal staten sponse det "store gapet" til en industriarbeiderlønn..... luringer er de, og penger har de nok av selv om de er flinke til å gjemme dem unna i kreativt papirarbeid. :-\
    Hvorfor begrense seg til bønder? - hvorfor ikke ta med fiskere, nordlendinger etc...skattesnytere og unnasluntrere hele gjengen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.015
    Antall liker
    8.202
    Torget vurderinger
    1
    Baard skrev:
    Hvorfor begrense seg til bønder? - hvorfor ikke ta med fiskere, nordlendinger etc...skattesnytere og unnasluntrere hele gjengen.
    ...og la oss nå ta med hele den overbetalte statsadministrasjonen som er 100% subsidiert og gir 50 000 arbeidsplasser i Olso-gryta alene...
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Baard skrev:
    Hvorfor begrense seg til bønder? - hvorfor ikke ta med fiskere, nordlendinger etc...skattesnytere og unnasluntrere hele gjengen.
    Fiskerne, i motsetning til bøndene forholder seg til markedet på normalt vis og bygger ikke sin eksistens rundt sovjetmodeller for prisfastsetninger og proteksjonisme.

    Nordlendinger er vel ikke vesens forskjellig fra normale folk, selv om de snakker litt rart.

    Skattesnytere blir vel straffet hvis de blir tatt. Jeg ser relevansen til bøndene, men de gjør dette tross alt lovlig. Jeg klandrer ikke dem for deres kreative bokføring, men tror ikke et sekund på deres tåredryppende skrøner om hvor lite de egentlig tjener.

    Unnasluntrere har jeg sympati for. Folk styrer sine egne liv og er ikke treller og eiendom for stat og selskaper.
     
    N

    nb

    Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Skattesnytere blir vel straffet hvis de blir tatt. Jeg ser relevansen til bøndene, men de gjør dette tross alt lovlig. Jeg klandrer ikke dem for deres kreative bokføring, men tror ikke et sekund på deres tåredryppende skrøner om hvor lite de egentlig tjener.
    Tja, i området jeg kommer fra (tettsted på Sunnmøre) så har stort sett alle som driver landbruk i området også en jobb nr 2 som er den de langt på vei lever av. Tviler på de gjør denne jobb nr. 2 fordi det er så himla gøy - i praksis går da store deler av dagen + helgene til arbeid i en eller annen form. Gårdsbruk legges også ned siden barna ikke vil overta driften. Det er neppe veldig lukrativt for de som driver slik. Det er mulig man kan ha det litt bedre om man utnytter systemet maksimalt og legger alt opp rundt det å bli subsidierytter - hva vet jeg.

    Hvordan forholdene er for de som driver store bruk og driver mer industriskala aner jeg ikke, det er den ingen som gjør der jeg kommer fra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    nb skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    Skattesnytere blir vel straffet hvis de blir tatt. Jeg ser relevansen til bøndene, men de gjør dette tross alt lovlig. Jeg klandrer ikke dem for deres kreative bokføring, men tror ikke et sekund på deres tåredryppende skrøner om hvor lite de egentlig tjener.
    Tja, i området jeg kommer fra (tettsted på Sunnmøre) så har stort sett alle som driver landbruk i området også en jobb nr 2 som er den de langt på vei lever av. Tviler på de gjør denne jobb nr. 2 fordi det er så himla gøy - i praksis går da store deler av dagen + helgene til arbeid i en eller annen form. Gårdsbruk legges også ned siden barna ikke vil overta driften. Det er neppe veldig lukrativt for de som driver slik. Det er mulig man kan ha det litt bedre om man utnytter systemet maksimalt og legger alt opp rundt det å bli subsidierytter - hva vet jeg.

    Hvordan forholdene er for de som driver store bruk og driver mer industriskala aner jeg ikke, det er den ingen som gjør der jeg kommer fra.
    Det belyser det jeg snakker om. Hvis man driver med litt gårdsbruk på si, har noen epletrær og et par sauer så er man klassifisert som bonde. Da kan man bruke firma til å utgiftsføre alt det vanlige mennesker må bruke sin lønning på å kjøpe til husholdning, hjem, transportmidler etc. Så driften er like mye for å melke subsidier, skaffe varer til seg selv og til byttehandel, utgiftsføre alt mellom himmel og jord og også selge litt produkter til kooperativet. At de i tillegg har en deltidsjobb med noe annet som gir offisiell lønnsinntekt er greit når de har tid til overs for det, greie ekstrapenger det, og helt sikkert påkrevet for syns skyld slik at man kan hevde at alt man eier egentlig kommer fra bijobben som lærerassistent og ikke fra firmaets bokføringskruseduller.

    Gjelder selvsagt ikke alt og alle dette, og er vel litt fordomsfullt. Men de historiene de forteller om 28 timers dager, 3 jobber og 150.000kr året i lønn henger bare ikke på greip.

    At ikke de yngre vil overta handler vel heller ikke bare om økonomi. Skal man drive en gård er man låst til å bo langt ute på landet, borte fra sivilisasjon og kulturliv, med manuelt og grisete arbeid. Jeg har all forståelse for at folk vil jobbe med andre ting hvis de har valget og ikke har særskilt interesse for landbruk, helt uavhengig av lønn og økonomi. Livet handler ikke bare om penger.

    Jeg har forsåvid all forståelse for at bønder ønsker så mye inntekt som de kan få tak i. De fleste vil nok gjøre det i samme situasjon, men problemet er at dagens system rammer de 99% av befolkningen som ikke driver gårdsbruk. (Det er mindre enn 10.000 mennesker som jobber heltid (mer enn 90%) som bønder. Er det riktig at vi skal ha verdens dyreste mat kun for å sysselsette alle disse på en gang.

    Gi dem heller 400.000 hver i direkte overføringer da, så får de tredoblet lønn i følge sine egne tall... og gi dem en stuttorv og en polakk så kan de holde kulturlandskapet i hevd. De av dem som ikke kan levere varer til en pris som markedet aksepterer da.

    Vi trenger et fritt og åpent marked, uten statlig innblanding, toll, kvoter, prismanuipulasjon og blokkader.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Det finnes jo knapt bønder her i landet lenger, og det er vanskelig å se at de som er igjen lever et liv i luksus akkurat.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    Det finnes jo knapt bønder her i landet lenger, og det er vanskelig å se at de som er igjen lever et liv i luksus akkurat.
    Nei, så hvorfor skal resten av befolkningen holdes som "gisler" og betale dobbel pris for livsnødvendigheter kun for at alle dem som ikke kan levere varer til konkurransedyktige priser eller kvaliteter ikke kan finne seg noe annet å drive med?

    Noen tjener syke penger på at dagens sovjetmodell videreføres...

    Bønder lever ikke i luksus. Jeg kan ikke helt se for meg en mye mindre luksuriøs tilværelse. Jeg unner dem alle et bedre liv og en ordentlig jobb hvis de har det fælt og fattigslig.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Vi kunne naturligvis kjøpt maten fra andre land som subsidierer bøndene sine og fått billigere mat, så kunne vi frotset mer og kastet mer, og forverret handelsbalansen i samme slengen. Jeg for min del er så glad i salmonellafrie egg at jeg heller betaler litt ekstra.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    BT skrev:
    Vi kunne naturligvis kjøpt maten fra andre land som subsidierer bøndene sine og fått billigere mat, så kunne vi frotset mer og kastet mer, og forverret handelsbalansen i samme slengen. Jeg for min del er så glad i salmonellafrie egg at jeg heller betaler litt ekstra.
    Hadde den samme inngrodde tankegangen gjort seg gjeldende på andre områder var vi alle kledd i vadmel og strikketøy, kjørte Troll eller syklet, reiste på ferie til hverandre, og generelt hatt en levestandard lik Turmkenistan. Proteksjonisme og isolasjonisme fremmer ikke god levestandard og en oppdatert livsførsel. :-\

    Det er nesten helt utrolig at landbruksmafiaens propaganda har virket så stert at folk innbiller seg at mat som ikke er norsk er giftig, infisert, radioaktiv og kreftfremkallende. :(

    Rart at folk i det hele tatt overlever andre steder. Stakkars Franskmenn, Italienere og Tyskere som må leve av så elendig salmonellainfisert mat. Takke seg til ekte norske kommunistegg fra Notura. Vel verdt å betale dobbel pris for å sponse Reitan og Lundteigen.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    20.992
    Antall liker
    6.214
    Et land blir ikke som Turkmenistan av å ofre handelsbalansen en tanke.

    Det går naturligvis helt fint å spise salmonellaegg, bare man koker eller steker dem lenge nok. Men det bløtkokte søndagsfrokostegget bør helst være salmonellafritt. Nå tenker jeg ikke så mye på kommunisme mens jeg spiser dem, det går heller i frittgående høner for min del...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn