Hvorfor må Du inn å si at det er ikke verdt det?

Er du en såm må si bortkastete penger?

  • Ja

    Stemmer: 36 31.0%
  • Nei

    Stemmer: 80 69.0%

  • Totalt antall stemmer
    116

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Ja, hele temaet er vel brukt opp inntil videre, ikke for jeg at helt skjønte meningen med tråden. Later ihvertfall til at flere og flere innser at det å surre med dyre kabler er bortkastet. Så får vi se om Kurt snart står opp og kan fortelle oss mer om den gamle urbane traktoren sin. :)
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er off topic. Det har du rett i. Som sagt synes jeg offtopic er helt OK i en tråd der alle fornuftige tilbakemeldinger er unnagjort og den ikke kommer lenger. Sånt rundprat er det som gjør et forum levende og morsomt. De som har noe fornuftig on topic å komme med blir hørt likevel.

    Hvorfor tråden sporet av? Fordi den er fånyttes og meningsløs. Som jeg har svart trådstarter gjentatte ganger er spørsmålene i åpningsinnlegget basert på forutsetninger som ikke anses som gyldige av de spørsmålene er stilt til, og derfor kommer ingen svar, uansett hvilken farge og hvor fete typer de gjentas i.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.929
    Antall liker
    3.244
    Nordmænd har vel penge nok til å kjøpe anlæg som er så opløste at de kan høre forskel på kabler eller tager jeg grundigt fejl her?
     

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Nordmænd har vel penge nok til å kjøpe anlæg som er så opløste at de kan høre forskel på kabler eller tager jeg grundigt fejl her?
    Listen over dine grundige feil er lang... :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    4.966
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Som de siste sidene har vært preget av. Hva bidrar det til?
    Vel, avhandlinger kan - framsatt i en konstruktiv og saklig tone - bidra til kunnskapsutvikling. Raljering, alver, nisser og religion er nok mer et utrykk for oppgitthet og/eller frustrasjon knyttet til divergerende oppfatninger.
    uges til noget som helst. Jeg har læst masser af teorier og de bidrager med intet fornuftigt.
    Teorier om kabler kan stort set ikke br
    Nå tenkte jeg ikke først og fremst på teorier om kabler, men avhandlinger fra medlemmer som har satt seg inn i hvordan ting henger sammen og som kan gi logiske forklaringer på ulike fenomen.

    Jeg tenker da spesielt på forklaringen om at apparatenes elektriske egenskaper sammen med kabelens elektriske egenskaper kan gi ulike utslag. Det gir mening for min egen del der jeg mener å ha opplevd tydelig forskjell ved å bytte kabler mellom noen komponenter og ingen forskjell ved å bytte kabler mellom andre komponenter. For min egen del opplever jeg det som positivt og lærerikt å få en teoretisk forklaring på et fenomen jeg mener å ha erfart.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.929
    Antall liker
    3.244
    Som de siste sidene har vært preget av. Hva bidrar det til?
    Vel, avhandlinger kan - framsatt i en konstruktiv og saklig tone - bidra til kunnskapsutvikling. Raljering, alver, nisser og religion er nok mer et utrykk for oppgitthet og/eller frustrasjon knyttet til divergerende oppfatninger.
    uges til noget som helst. Jeg har læst masser af teorier og de bidrager med intet fornuftigt.
    Teorier om kabler kan stort set ikke br
    Nå tenkte jeg ikke først og fremst på teorier om kabler, men avhandlinger fra medlemmer som har satt seg inn i hvordan ting henger sammen og som kan gi logiske forklaringer på ulike fenomen.

    Jeg tenker da spesielt på forklaringen om at apparatenes elektriske egenskaper sammen med kabelens elektriske egenskaper kan gi ulike utslag. Det gir mening for min egen del der jeg mener å ha opplevd tydelig forskjell ved å bytte kabler mellom noen komponenter og ingen forskjell ved å bytte kabler mellom andre komponenter. For min egen del opplever jeg det som positivt og lærerikt å få en teoretisk forklaring på et fenomen jeg mener å ha erfart.
    Ja man skal købe produkter som kan klare noget kapacitet og induktion. No doubt about that.
     

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    ....men det var sikkert morsomt. Drossel lo til og med på norsk
     

    Midas

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    07.01.2015
    Innlegg
    1.061
    Antall liker
    772
    Sted
    Stavangerområdet
    For å komme tilbake til diskusjonen mellom det å lytte til musikk og det å måle, så er min påstand at denne hobbyen er en blanding. Det inneholder begge deler.

    For å sitere Toole: "Audio - Science in the service of art". Og denne kan være verd å lese: https://www.harman.com/sites/default/files/white-paper/12/11/2015 - 05:54/files/AudioScience.pdf (les førstesiden)!

    Jeg syns utsagnet er utmerket, fordi den gjenspeiler begge aspektene med lyd. I proaudio er dette veldig mye tydeligere: Det er én del som handler om å sette sammen teknikk, for å få noe som senere kan brukes til å skape kunst. Teknikk skaper ikke kunst, og kunst klarer seg ikke uten teknikk. Dette er en symbiose. At folk er ulikt bestykket med tanke på hva de er interessert i og hva de fokuserer på, er helt greit og bra, for det gir forskjellige talenter i de ulike områdene.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Denne tråden er to the point, i den forstand at det er slike tråder som over tid har beveget folk til å legge mindre vekt på lyrikk, og mer hengitt seg til the way things work når det gjelder å gjøre noe med anlegget.

    Opplysningsfeene …
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.951
    Antall liker
    22.067
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det er alver, min gode Doktor! Hardingfele førte bevis for det nylig!
     
    Sist redigert:

    morse

    Banned
    Ble medlem
    27.05.2016
    Innlegg
    34
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    0
    Det er sådan at man sagtens kan måle masser af forskelle på micro niveau/komponentniveau, og der kan teoretisk også påvises masser af forskelle på samme niveau, Problemet er når lyd-forskellene skal måles på macro niveau, når gengivelsen fra hele anlægget måles, Så står man tit i en situationen hvor intet eller meget lidt kan måles, og det er vanskeligt at forstille sig at det eventuelt målte er årsagen til den oplevede lyd-forskel, Men måske er det i mange tilfælde, vi kender bare ikke de nøjagtige sammenhængene , måske virker noget som salt og peber i mad, der skal ikke meget til at ændre det hele. At der ikke altid kan måles de store forskelle på macro niveau det tager jeg ganske roligt for hvornår har disse macro data sagt ret meget om hvordan lyden er og ikke mindst opleves. Der er mange gange ingen sammenhæng overhovedet mellem oplevet og målt. For mig betyder det bare at vi af en eller anden grund ikke altid måler det som er vigtigt/relevant for vores oplevelse.
    Dette er jo fullstendig sort, morse. Hvor er det man måler forskjeller, på ditt micro eller macronivå? Er målinger på macronivå mens fintfølende lyttere er på micronivå? Eller klarer ikke målinger å detektere forskjeller på macronivå? Hva mener du egentlig?Her har du trukket opp et kunstig skille mellom micro og macro, som skal bistå deg med å forsvare et skille mellom hva "vitenskapen kan" og hva de linoljeinnsmurte gudbenådede audiomagikerne evner. Det blir veldig anstrengt, syns jeg.
    Nej det er Dansk, sådan nogenlunde, jeg ridser bare situationen op, for at der kan være en lydforskel så forudsætter jeg at der skal være målbar forskel på de testede objekter, (Ps Det er kun den ubrugelige blindtest som kan give det fejlagtige resultat at to ting som er helt ens kan vurderes til at lyde forskelligt). Er ting/objekter forskelige er der er altid stor målbar forskel på micro niveau ( komponent-niveau), mens på macro niveau som er det "måle-mafiaen" regner og konkluderer udfra , behøver der ikke være målbar forskel af betydning , dermed konkluderes fra måle-mafiaens side at der heller ingen hørbar forskel kan være .Det jeg og mange andre påstår er at der godt kan være en betydelig lydforskel selvom der ikke kan måles forskelle af betydning på macro niveau, men kun på micro niveau.Men konklusionen er også at måler to objekter ens både på micro og macro niveau , så er der ingen lydforskel , det er kun i den totalt ubrugelige blindtest dette kan forekomme. Håber det blev mere klart hvad jeg mener og også hvad jeg mene med X
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.086
    Antall liker
    8.010
    Torget vurderinger
    12
    Dette var da bare jibberishlogikk. Den forklaringsmodellen var fantasifull og med feilaktige forutsetninger. Jeg tror du må lese deg opp på blindtester. Men hva vet vel en norsk klaphatt og bådnakke ;)
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.737
    Antall liker
    15.903
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vet det er forskjeller>Blindtester avslører ikke forskjellene jeg vet er der>Følgelig er blindtester ubrukelige>Siden jeg vet det er forskjeller.

    Logisk runddans. Omtrent den mest banale logiske feilslutning det er mulig å begå.

    For å dekke over hvor banal feilslutningen er, dikter man så videre med dette sammensuriumet av "micro og macronivåer".
     
    Sist redigert:

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Det jeg finner litt underlig er at du presenterer en rekke påstander uten å underbygge dem med saklige argument.

    - Du sier at blidtester er ubrukelig, uten å forklare hvorfor.
    - Du sier at små endringer på komponentnivå er hørbart, uten noen videre utdypning

    Min påstand er at en dobbel blindtest absolutt er en valid kontrollmetode. Utført riktig har den visst seg å være en svært effektiv metode for å utelukke bias og brukes innen mange livsviktige forskningsprosjekter.

    Videre vil jeg igjen påpeke at isolerte målinger på det du kaller mikro nivå er absolutt nyttig under utvikling, for blandt annet å sikre stabilitet av kretsspesifikke funksjoner. Jeg vil derimot påstå at du trekker en feilaktige konklusjon ved å ikke betrakte systemet som en helhet og helt overser toleranser og følsomhet i resten av kjeden. Jeg mener, det nyter ikke vurdere stiftetrykk på en platespiller med en badevekt, den er ikke følsom nok. På samme måte vil jeg hevde at hverken hørsel eller høyttalere er følsomme nok til og avsløre de umålbare avvikene du forholder deg til, noe en dobbel blindtest eller differansetest nok vil avsløre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.674
    Antall liker
    35.642
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis jeg ikke husker helt feil, har morse/kortvarig/sommerand/vinterand standhaftig argumentert med at blindtester er ubrukelige fordi de ikke vil avdekke forskjeller der disse eksisterer. Tvert imot bruker klaphatte som Olive & Toole blindtester for å "bevise" at det ikke er forskjell på noe som helst og at hvilket lort som helst låter likt med high end hifi - ifølge vår venn Kortvarig. Altså altfor lav sensitivitet til å gi valide resultater. Men nå sier morse vitterlig at blindtester er ubrukelige fordi de vil vise forskjeller der ingen forskjeller eksisterer, altså altfor høy sensitivitet og for mange falske positive til å gi valide resultater.

    Kanskje de to standpunktene annihilerer hverandre i en liten røykdott, omtrent som materie og antimaterie, slik at vi fra nå av kan være enige om at en korrekt utført dobbeltblind test er gullstandarden for hvorvidt hørbare forskjeller eksisterer eller ikke. Hvis eventuelle opplevde forskjeller forsvinner når man ikke kan se hva som er koblet til og ikke blir fortalt hva som er koblet til, så er det kanskje mer naturlig å se etter "menneskelige faktorer" enn tekniske årsaker til de opplevde forskjellene.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.737
    Antall liker
    15.903
    Torget vurderinger
    2
    ^Det er derfor jeg kaller dette "fullstendig sort" (dansk uttrykk) og et sammensurium. Argumentasjonen er selvmotsigende.

    Vi erfarer at blindtest fungerer utmerket til å systematisk og pålitelig avsløre forskjeller der det også er et grunnlag for disse. Vi hører forskjell på kilder, høyttalerplasseringer, små ulikheter i lydtrykk, bruk av bass/diskant, bruk av akustiske tiltak, osv. Ofte ned til meget små avvik fra norm.

    Når d
    et gjelder passive tiltak, er erfaringen at forskjellene disse menes å bevirke blir borte i blindtester som ellers fungerer utmerket innen HiFi. I tillegg er det som oftest meget tvilsomme forklaringer rundt hva den passive komponenten har av funksjon og effekt -- veldig ofte oppsummeres det med at vitenskapen ikke er i stand til å forklare hva som skjer, men det skjer. Fordi blindtester ikke er i stand til å bekrefte påstått effekt, er det blindtestene det er noe galt med, ikke de tvilsomme påstandene.

    Diskusjon
    en er fantastisk seiglivet, til tross for det hangardørstore hullet i "blindtester er ubrukelige" resonnementet ...
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blindtester er selvsagt ikke ubrukelige, men de er lunefulle. Har liten tillit til resultatene til Floyd/Toole som et argument for bruk av blindtest til finmasket lyttetester. 12 poeng går til "morse" i denne sammenhengen. :)
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Der er tydeligvis alvorlige problemer når "subjektivisterne" bruger samme logik som "objektisterne" (måle-Mafiaen).


    Ps . jeg er morse/kortvarig..
    jeg oprettede denne profil fordi jeg med min profil morse ikke kunne komme komme igennem, serveren blev ved at fortælle at den var busy, fuldstændigt som forventet er det høvdingen der har lavet et nyt tiltag for at få mig ud af forummet, da jeg ingen problemer har med denne profil , nu må denne chikane af mig ophører.
    Man må ophæve spærringen af min ip-adresse og giver mig samme rettigheder som andre medlemmer.
    Eller også må man tone rent flag og smide mig ud af forummet uden nogen form for grund andet end at man ikke bryder sig om mine meninger og person, og man må stå ved det dette over for de øvrige medlemmer.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.718
    Antall liker
    103.635
    Torget vurderinger
    23
    Bare sånn for å få det avklart; doble blindtester - betyr det at man da må være blind på BEGGE øynene eller betyr det at en må være blind på både øyne og ører?

    Første varianten har jeg trua på, da jeg normalt også LYTTER på musikk med lukkede øyne. Det er for meg min måte å konse på og komme inn i "sonen".

    Har vært med på et par-tre kvasivitenskapelige blindtester og opplevd både god og konsekvent forskjell samt absolutt null forskjell. Det er til syvende og sist ørene (og hjernen selvsagt) vi bruker når vi hører på musikken, da kan da ikke en blindtest være så farlig? Same same.. De som ikke ser verdien av slikt kan da umulig stole på ørene sine - kanskje de bruker disse hardnakkede påstandene om blindtesters ubrukelighet til å skjule sin egen usikkerhet - eller bare for å kverulere?

    Uansett - I don't give a Rat's Ass hva andre tror og mener om akkurat blindtester. Og hva trådstarters innledene spørsmål om "verdt det" angår så er min mening soleklar; dersom en eier av et produkt liker/koser seg med et produkt han har anskaffet seg så er det VERDT det for vedkommende. Hvilken rett har vi andre til å pisse i ølet hans? Hvilke beveggrunner har vi for å si at dette var et dumt kjøp? Kjenner vi alle grunnene vedkommende har hatt for å gå til anskaffelsen av dette produktet? Mest sannsynlig ikke. Vi nordmenn har dessverre en egen evne til å skulle drite ned på andres gjøren og laden dersom det ikke passer inn i våre egne preferanser, som en kollektiv flokk med flyvende kuer, for anledningen beheftet med diare. Hvorfor er ikke evnen til å glede oss sammen med andre mer utbredt?

    Kritiske blikk på produkter og tjenester skal vi ha - men vi behøver ikke alltid tre det ned i halsen på andre, mindre lykkelig lottede som har gått i fella - definert av hvem BTW? Derimot, en sunn og reflektert betraktning med gode grunner for hvorfor ting ikke er helt på stell - det er på sin plass og da gjerne i en kollektiv form. et er derfor vi HAR steder som HFS etc. La oss gå i oss selv og legge bort litt av den bedrevitende arrogansen og skråsikkerheten og være mer åpne for andres verdivurdering. Det er så mange faktorer involvert at vi kan ikke ha fasiten for alle uansett.

    Nyt weekenden uansett - jeg tror det er verdt det!
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.235
    Antall liker
    6.368
    Når jeg kjeder meg går jeg gjerne innom kabeltrådene for å lese litt, men hver eneste er ødelagt.
    At en får lov å holde på, skjønner jeg ikke.


    Hovedregler:

    1) Ved å bruke dette forumet aksepterer du at du ikke poster innlegg som er usanne, tvilsomme, unøyaktige, eller er egnet til å krenke, trakassere eller fornærme enkeltindivider, grupperinger eller nasjonaliteter. Vanlig Netikette gjelder med tanke på språkbruk, holdninger og atferd i din omgang med HFS, andre medlemmer og grupper som helhet. Brukere som ser ut til å provosere og/eller kverulere uten å bidra med noe som helst konstruktivt vil bli utestengt.
    Enig! At man får legge ut slike kabelforherligende tråder med mytisk tåkeprat er jo i direkte brudd med Hovedregel 1:

    1. De inneholder usannheter, er sterkt tvilsomme og stort sett unøyaktige i sine beskrivelser.
    2. De virker krenkende på tenkende personer med snev av teknisk innsikt.

    God helg, gutta :cool:
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    ^Det er derfor jeg kaller dette "fullstendig sort" (dansk uttrykk) og et sammensurium. Argumentasjonen er selvmotsigende.

    Vi erfarer at blindtest fungerer utmerket til å systematisk og pålitelig avsløre forskjeller der det også er et grunnlag for disse. Vi hører forskjell på kilder, høyttalerplasseringer, små ulikheter i lydtrykk, bruk av bass/diskant, bruk av akustiske tiltak, osv. Ofte ned til meget små avvik fra norm.

    Når d
    et gjelder passive tiltak, er erfaringen at forskjellene disse menes å bevirke blir borte i blindtester som ellers fungerer utmerket innen HiFi. I tillegg er det som oftest meget tvilsomme forklaringer rundt hva den passive komponenten har av funksjon og effekt -- veldig ofte oppsummeres det med at vitenskapen ikke er i stand til å forklare hva som skjer, men det skjer. Fordi blindtester ikke er i stand til å bekrefte påstått effekt, er det blindtestene det er noe galt med, ikke de tvilsomme påstandene.

    Diskusjon
    en er fantastisk seiglivet, til tross for det hangardørstore hullet i "blindtester er ubrukelige" resonnementet ...
    Det er klart den sejlivet, jeg kan med 100% sikkerhed sige og demonstrerer at det forholder sig som jeg siger, der er lyd- forskel når en enkelt komponent modstand kondensator kabel osv skiftes.

    Ps . jeg er morse/kortvarig..
    jeg oprettede denne profil fordi jeg med min profil morse ikke kunne komme komme igennem, serveren blev ved at fortælle at den var busy, fuldstændigt som forventet er det høvdingen der har lavet et nyt tiltag for at få mig ud af forummet, da jeg ingen problemer har med denne profil , nu må denne chikane af mig ophører.
    Man må ophæve spærringen af min ip-adresse som jeg har bedt om og giver mig samme rettigheder som andre medlemmer.
    Eller også må man tone rent flag og smide mig ud af forummet uden nogen form for grund andet end at man ikke bryder sig om mine meninger og person, og man må stå ved det dette over for de øvrige medlemmer.
     
    Sist redigert:

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.289
    Nei, den var ment for alle sånn sett.
    Men spørsmåla var klare. Jeg viste svara, men mange andre skjønner ikke dette.
    Så jeg laget en tråd på oppfordring.
    Jeg føler at svarene delvis er komt. Ikke helt klare svar for alle, men de fleste vil jeg tro skjønner hvorfor "målemafian" skal "gjøre om" kabeltråden til et diskusjonstråd om helt andre ting enn trådene var ment som i starten.
    Siden jeg presumptivt er en del av "målemafiaen", selv om jeg ikke eier et eneste måleinstrument eller har målt noe som helst på noen av mine stereoanlegg noensinne, så kan jeg godt svare på åpningsspørsmålet. Det går altså slik:

    Hvorfor må DU inn i alle trådene om kabler og mase på at det ikke er verdt det?


    Først får jeg svare at det gjør jeg ikke, de aller aller fleste tråder om kabler hverken åpner eller leser jeg engang. Men noen tråder, de som har en tittel eller et aktivitetsnivå som tisier at her er det diskusjon på gang, de leser jeg og poster i. Motivasjonen for det er først og fremst at jeg på generelt grunnlag anser kvasivitenskap, kunnskapsforakt og det Gjestemedlem så fint har gitt samlebetegnelsen "Snåseri" som et stort samfunnsproblem. Og også et problem med internett som sådan. Internett er et fantastisk verktøy og internettfora en flott kilde til informasjons- og meningsutveksling, men baksiden av medaljen er at det i stor grad har utviklet seg ekkokamre; der udokumenterte, falske, feilaktige og konspiratoriske virkelighetssyn får spire og spre seg uimotsagt. Dette har gitt seg endel svært negative uslag, som for eksempel at vaksineskepsis og troen på udokumentert alternativmedisin har ført til at meslinger er på vei tilbake.

    Nå er imidlertid ikke jeg lege, og jeg kan ganske lite om medisin. Elektronikk derimot kan jeg endel om. Jeg har ti års høyere utdannelse innen elektronikk og har jobbet ti år på heltid som elektronikkutvikler, så det er faktisk et område hvor jeg har mulighet til å ta til motmæle mot det udokumenterte, det alternative, det feilaktige og mot spredningen av kvasivitenskap. Og så var jeg med på HiFi-Sentralen helt fra børjan i 2002 så det er et naturlig sted for meg å gjøre dette. Om folk utveksler lyriske omtaler om kabler og innkjøp av kabler bryr meg ikke, de innleggene gidder jeg stort sett aldri å svare på. Men når kvasivitenskapen gjør sitt inntog, når folk begynner å snakke vås om hvordan elektriske kabler eller kretser fungerer og hva de gjør, så blir jeg engasjert. Når folk sier at en svinedyr digitalkabel gir mindre jitter så er det det reneste vås og oppspinn, og da prøver jeg å kontre mot Snåseriet på en så faktabasert måte som mulig.

    Og i tillegg er det endel svært kunnskapsrike folk her, som gjør at jeg også selv har lært endel nytt av flere av disse lange såkalte "krangletrådene". Flere ganger har jeg måttet børste støvet av lærebøker i elektromagnetisme, og for å ta et konkret eksempel leste jeg en hel del om hvordan USB-audio er bygget opp for å kunne argumentere konsistent og faktabasert i denne tråden. Det var lærerikt.

    Men først og fremst ligger motivasjonen i å ta til motmæle mot kvasivitenskap og alternativtenkning, og gjøre min lille skjerv for å motvirke at det sprer seg uhemmet.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.737
    Antall liker
    15.903
    Torget vurderinger
    2
    Blindtester er selvsagt ikke ubrukelige, men de er lunefulle. Har liten tillit til resultatene til Floyd/Toole som et argument for bruk av blindtest til finmasket lyttetester. 12 poeng går til "morse" i denne sammenhengen. :)
    Din poengtildeling er vilkårlig og uvesentlig. Du likestiller et verktøy som fungerer godt, og som også gradvis er blitt utviklet så det er mer og mer pålitelig -- med esoteriske påstander om "forskjeller" som er langt mer lunefulle enn hva du lirer av deg om blindtester.

    Det burde kime en klokke når blindtestene kommer til kort kun i de tilfeller der HiFi-svadaen strider mot prinsippene som teknologien bygger på. Den klokken burde buldre spesielt høyt når produksjonskost for den passive komponenten er 1/100 eller 1/1000 av salgspris, samtidig som HiFi-svadaen for å berettige salgsprisen går i feedback.

    Da burde det egentlig være helt greit å velge hva man skal tro på eller ei, men velbekomne, AtleT.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bare et lite kontrollspørsmål til alle de som understreker blindtestenes brillians; Hvor mange av dere har faktisk deltatt i flere av dem, slik at dere faktisk uttaler dere av erfaring?
    Jeg har spurt i flere liknende tråder, uten å ha fått bekreftet annet enn at det ikke er snakk om så mange,derav spørsmålet.
     

    TrompetN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.03.2004
    Innlegg
    8.700
    Antall liker
    7.011
    Blindtester er selvsagt ikke ubrukelige, men de er lunefulle. Har liten tillit til resultatene til Floyd/Toole som et argument for bruk av blindtest til finmasket lyttetester. 12 poeng går til "morse" i denne sammenhengen. :)
    Din poengtildeling er vilkårlig og uvesentlig. Du likestiller et verktøy som fungerer godt, og som også gradvis er blitt utviklet så det er mer og mer pålitelig -- med esoteriske påstander om "forskjeller" som er langt mer lunefulle enn hva du lirer av deg om blindtester.

    Det burde kime en klokke når blindtestene kommer til kort kun i de tilfeller der HiFi-svadaen strider mot prinsippene som teknologien bygger på. Den klokken burde buldre spesielt høyt når produksjonskost for den passive komponenten er 1/100 eller 1/1000 av salgspris, samtidig som HiFi-svadaen for å berettige salgsprisen går i feedback.

    Da burde det egentlig være helt greit å velge hva man skal tro på eller ei, men velbekomne, AtleT.
    Takk!
    Poengtildelingen pekte mot Eurovision som kanskje er den mest uvesenstlige av alle poengdelinger så et poeng til deg også.
    Det er ikke lenge siden jeg leste vitenskapelig metodikk for blindtesting av små forskjeller som jeg kan stå inne for. Det er bra.
    Pris på HiFi har sjelden vært et tema for meg i disse debattene. Kun lyd og forskjeller og detektering av disse.
     
    Sist redigert:

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Der er tydeligvis alvorlige problemer når "subjektivisterne" bruger samme logik som "objektisterne" (måle-Mafiaen).


    Ps . jeg er morse/kortvarig..
    jeg oprettede denne profil fordi jeg med min profil morse ikke kunne komme komme igennem, serveren blev ved at fortælle at den var busy, fuldstændigt som forventet er det høvdingen der har lavet et nyt tiltag for at få mig ud af forummet, da jeg ingen problemer har med denne profil , nu må denne chikane af mig ophører.
    Man må ophæve spærringen af min ip-adresse og giver mig samme rettigheder som andre medlemmer.
    Eller også må man tone rent flag og smide mig ud af forummet uden nogen form for grund andet end at man ikke bryder sig om mine meninger og person, og man må stå ved det dette over for de øvrige medlemmer.
    Det er en feil på forumet for tiden. Paranoid?:) Flere av oss opplever det samme...
     

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Bare et lite kontrollspørsmål til alle de som understreker blindtestenes brillians; Hvor mange av dere har faktisk deltatt i flere av dem, slik at dere faktisk uttaler dere av erfaring?
    Jeg har spurt i flere liknende tråder, uten å ha fått bekreftet annet enn at det ikke er snakk om så mange,derav spørsmålet.
    Enda et eksempel på et ladet spørsmål. Hvorfor må du stille spørsmålet på en slik måte? Jeg har både vært med og vært vitne til abx, både hifi relatert og medisinsk. Man får et resultat, men tror ikke det overbeviser deg om noe. Eller....
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.278
    Antall liker
    5.289
    Bare et lite kontrollspørsmål til alle de som understreker blindtestenes brillians; Hvor mange av dere har faktisk deltatt i flere av dem, slik at dere faktisk uttaler dere av erfaring?
    Jeg har spurt i flere liknende tråder, uten å ha fått bekreftet annet enn at det ikke er snakk om så mange,derav spørsmålet.
    Jeg har minimal erfaring med blindtester, uten at det er så relevant. Fakta bygger på dokumentasjon, og blindtesting er en måte å etablere dokumenterte fakta på. Anekdoter og "erfaringer" er udokumenterte, og kan derfor hverken sidestilles med fakta eller brukes som dokumentasjon for å etablere fakta. Hvis kun den ene av to motstridende påstander er dokumentert, så er den riktig inntil den andre eventuelt kan understøttes av enda sterkere dokumentasjon.

    Det var også et svært godt poeng av Hardingfele da han påpekte at blindtestene stort sett kun kommer til kort i de tilfellene hvor anekdotene/svadaen strider mot selve prinsippene som teknologien bygger på. 1+1=?.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Der er tydeligvis alvorlige problemer når "subjektivisterne" bruger samme logik som "objektisterne" (måle-Mafiaen).


    Ps . jeg er morse/kortvarig..
    jeg oprettede denne profil fordi jeg med min profil morse ikke kunne komme komme igennem, serveren blev ved at fortælle at den var busy, fuldstændigt som forventet er det høvdingen der har lavet et nyt tiltag for at få mig ud af forummet, da jeg ingen problemer har med denne profil , nu må denne chikane af mig ophører.
    Man må ophæve spærringen af min ip-adresse og giver mig samme rettigheder som andre medlemmer.
    Eller også må man tone rent flag og smide mig ud af forummet uden nogen form for grund andet end at man ikke bryder sig om mine meninger og person, og man må stå ved det dette over for de øvrige medlemmer.
    Det er en feil på forumet for tiden. Paranoid?:) Flere av oss opplever det samme...
    Jeg skal ikke benægte at der er generelle problemer men jeg kan heller ikke grundet omstændighederne udelukke at det har noget
    specielt med mig at gøre, da der er enorm forskel på denne profil og morse profilen, uanset hvad bør dette forum løse problemerne.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.674
    Antall liker
    35.642
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bare sånn for å få det avklart; doble blindtester - betyr det at man da må være blind på BEGGE øynene eller betyr det at en må være blind på både øyne og ører?
    Det betyr at hverken testpersonen eller den som administrerer testen vet hva som er testobjekt og hva som er kontroll/placebo. Det eliminerer muligheten for at administrator formidler (ubevisste) hint om hva som er hva og ender opp med å farge resultatet. F eks anonymiserte prøver merket "A" og "B". Helt normal prosedyre i sensorisk testing av matvarer og utprøving av medisiner. Kroppsspråk og andre underbevisste signaler er mer enn nok til å drive resultatet hvis man ikke har kontroll på det.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Clever_Hans
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.737
    Antall liker
    15.903
    Torget vurderinger
    2
    Blindtester er selvsagt ikke ubrukelige, men de er lunefulle. Har liten tillit til resultatene til Floyd/Toole som et argument for bruk av blindtest til finmasket lyttetester. 12 poeng går til "morse" i denne sammenhengen. :)
    Din poengtildeling er vilkårlig og uvesentlig. Du likestiller et verktøy som fungerer godt, og som også gradvis er blitt utviklet så det er mer og mer pålitelig -- med esoteriske påstander om "forskjeller" som er langt mer lunefulle enn hva du lirer av deg om blindtester.

    Det burde kime en klokke når blindtestene kommer til kort kun i de tilfeller der HiFi-svadaen strider mot prinsippene som teknologien bygger på. Den klokken burde buldre spesielt høyt når produksjonskost for den passive komponenten er 1/100 eller 1/1000 av salgspris, samtidig som HiFi-svadaen for å berettige salgsprisen går i feedback.

    Da burde det egentlig være helt greit å velge hva man skal tro på eller ei, men velbekomne, AtleT.
    Takk!
    Poengtildelingen pekte mot i Eurovision som kanskje er den mest uvenstlige av alle poengdelinger så et poeng til deg også.
    Det er ikke lenge siden jeg leste vitenskapelig metodikk for blindtesting av små forskjeller som jeg kan stå inne for. Det er bra.
    Pris på HiFi har sjelden vært et tema for meg i disse debattene. Kun lyd og forskjeller og detektering av disse.
    For meg er pris definitivt et moment. Når en passiv komponent er en enkel trekloss med litt lakk på, og et logo brent inn; eller en kabel som kan bygges for 1/100 av hva den selges for; eller en ethernet-kabel til 17.000 kroner -- så syns jeg definitivt at pris er en faktor i vurderingene. Ikke minst når det ropes "du må opp i pris" når folk ber om råd.

    Å lukke øynene for prisparameteret i verdifastsettelsen av hifi-komponenters ytelse er virkelig å seile blindt, og det vil jeg definitivt anbefale at du slutter med.

    Passive komponenter har en merkelig egenskap: de blir bedre som en funksjon av pris. Det utrolige er at selv om man har gjort et røverkjøp, og fått komponenten med rabatt, er det fortsatt veiledende pris som står for effekten! Fantastisk!

    Det er tøft å drive butikk. Det er velsignet å kunne ha produkter med et solid dekningsbidrag. Å pushe disse, også med hifi-lyrikk, gir utslag på bunnlinjen. Å derfor ikke være opptatt av hvordan dette kan bidra til feilprioriteringer synes meg noe sneversynt.
     

    impulse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2006
    Innlegg
    13.199
    Antall liker
    7.674
    Sted
    Hølen
    Bare et lite kontrollspørsmål til alle de som understreker blindtestenes brillians; Hvor mange av dere har faktisk deltatt i flere av dem, slik at dere faktisk uttaler dere av erfaring?
    Jeg har spurt i flere liknende tråder, uten å ha fått bekreftet annet enn at det ikke er snakk om så mange,derav spørsmålet.
    Enda et eksempel på et ladet spørsmål. Hvorfor må du stille spørsmålet på en slik måte? Jeg har både vært med og vært vitne til abx, både hifi relatert og medisinsk. Man får et resultat, men tror ikke det overbeviser deg om noe. Eller....
    Jeg stiller kun spørsmålet. Tolkningen din må du ta ansvar for.
     

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Jeg stiller kun spørsmålet. Tolkningen din må du ta ansvar for.
    Greit nok det Impulse, du er jo "journalist" og vet hvordan spørsmål skal stilles. Du har fått to svar så da kan vi vel fortsette?
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    Blindtester er selvsagt ikke ubrukelige, men de er lunefulle. Har liten tillit til resultatene til Floyd/Toole som et argument for bruk av blindtest til finmasket lyttetester. 12 poeng går til "morse" i denne sammenhengen. :)
    Din poengtildeling er vilkårlig og uvesentlig. Du likestiller et verktøy som fungerer godt, og som også gradvis er blitt utviklet så det er mer og mer pålitelig -- med esoteriske påstander om "forskjeller" som er langt mer lunefulle enn hva du lirer av deg om blindtester.

    Det burde kime en klokke når blindtestene kommer til kort kun i de tilfeller der HiFi-svadaen strider mot prinsippene som teknologien bygger på. Den klokken burde buldre spesielt høyt når produksjonskost for den passive komponenten er 1/100 eller 1/1000 av salgspris, samtidig som HiFi-svadaen for å berettige salgsprisen går i feedback.

    Da burde det egentlig være helt greit å velge hva man skal tro på eller ei, men velbekomne, AtleT.
    Takk!
    Poengtildelingen pekte mot i Eurovision som kanskje er den mest uvenstlige av alle poengdelinger så et poeng til deg også.
    Det er ikke lenge siden jeg leste vitenskapelig metodikk for blindtesting av små forskjeller som jeg kan stå inne for. Det er bra.
    Pris på HiFi har sjelden vært et tema for meg i disse debattene. Kun lyd og forskjeller og detektering av disse.
    For meg er pris definitivt et moment. Når en passiv komponent er en enkel trekloss med litt lakk på, og et logo brent inn; eller en kabel som kan bygges for 1/100 av hva den selges for; eller en ethernet-kabel til 17.000 kroner -- så syns jeg definitivt at pris er en faktor i vurderingene. Ikke minst når det ropes "du må opp i pris" når folk ber om råd.

    Å lukke øynene for prisparameteret i verdifastsettelsen av hifi-komponenters ytelse er virkelig å seile blindt, og det vil jeg definitivt anbefale at du slutter med.

    Passive komponenter har en merkelig egenskap: de blir bedre som en funksjon av pris. Det utrolige er at selv om man har gjort et røverkjøp, og fått komponenten med rabatt, er det fortsatt veiledende pris som står for effekten! Fantastisk!

    Det er tøft å drive butikk. Det er velsignet å kunne ha produkter med et solid dekningsbidrag. Å pushe disse, også med hifi-lyrikk, gir utslag på bunnlinjen. Å derfor ikke være opptatt av hvordan dette kan bidra til feilprioriteringer synes meg noe sneversynt.
    Igen kommer det sidst argument på banen ud over blindtest, nemlig det fri markeds prissætning, jeg kan kun ryste på hovedet over disse argumenter, men kan tilføje at for Diy folk har dette ingen betydning, her koster en meter kabel ikke over 500 kr uanset hvad det er lavet af, men det er klart markedet tager hvad det kan. Sådan er det, og sådan har det altid været i alle brancher.
    Mener du det er galt så klag til forbrugerrådet, i stedet for at spame dette forum
     
    Sist redigert:

    ANM.tmp

    Medlem
    Ble medlem
    09.06.2016
    Innlegg
    30
    Antall liker
    19
    Torget vurderinger
    0
    Igen kommer det sidst argument på banen ud over bilindtest, nemlig det fri markeds prissætning, jeg kan kun ryste på hovedet over disse argumenter, men kan tilføje at for Diy folk har dette ingen betydning, her koster en meter kabel ikke over 500 kr uanset hvad det er lavet af, men det er klart markedet tager hvad det kan. Sådan er det og sådan har det altid været i brancher
    Tror kanskje du vet at det mange idealistiske DIYere som har forsøkt å tjene en shilling på sine kvasivitenskapelige påfunn. Blir ikke overrasket om du en dag skulle finne på det samme. Så også Duelund i sin tid brukte ganske så tøff argumentasjon for å prøve og prime et marked for sitt oppspinn. Dessverre rakk han ikke høste frukten.
     

    ekstremsound

    Banned
    Ble medlem
    10.06.2016
    Innlegg
    282
    Antall liker
    79
    …, men det er klart markedet tager hvad det kan. Sådan er det, og sådan har det altid været i alle brancher
    Hvorfor skulle en ikke jobbe for at markedet blir litt mer opplyst!
    Fordi det bliver ikke anderledes uanset hvor meget du skriver her, og det skyldes bl.a. andet at der er en X faktor som jeg har påpeget utallige gange, når vi finder ud af denne x faktor så vil priserne stabiliserer sig på et naturligt leje det er jeg helt sikker på.
     

    Nissen1

    Medlem
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    33
    Antall liker
    14
    Bare et lite kontrollspørsmål til alle de som understreker blindtestenes brillians; Hvor mange av dere har faktisk deltatt i flere av dem, slik at dere faktisk uttaler dere av erfaring?
    Jeg har spurt i flere liknende tråder, uten å ha fått bekreftet annet enn at det ikke er snakk om så mange,derav spørsmålet.
    Enda et eksempel på et ladet spørsmål. Hvorfor må du stille spørsmålet på en slik måte? Jeg har både vært med og vært vitne til abx, både hifi relatert og medisinsk. Man får et resultat, men tror ikke det overbeviser deg om noe. Eller....
    Jeg stiller kun spørsmålet. Tolkningen din må du ta ansvar for.
    Jeg reagerer også på spørsmålet. Hvorfor skal man selv ha erfaring med noe for å kunne vurdere om det stemmer eller ei? Blindtester virker, de har vært brukt - med stor suksess - i over 200 år. Hva nytteverdien skulle være av doble blindtester til hobbybruk innen hi-fi er nok vanskeligere å få øye på.

    Uttrykket "standing on the shoulder of giants" er uansett sentralt her; hvorfor skal man selv investere, selv teste, selv det ene og selv det andre når akkumulert kunnskap er så lett tilgjengelig som den aldri før har vært? Man kan selv google, og lære om hva en kabel er for noe, og hvordan den virker i ulike sammenhenger.
     
    • Liker
    Reaksjoner: I_L
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn