Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    30.941
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig, topline. Det er ganske utrolig.

Har jeg forresten nevnt at jeg er ganske fornøyd med lyden fra anlegget mitt, hvor ICEpowerASP er motorer, og at impulse, som er 300B & hornmann, synes det låter så noenlunde han også?

For ordens skyld: Det var jeg som startet denne tråden i sin tid. Jeg synes flammekastertråder kunne være morsomme en gang. Nå er de bare triste. Steng gjerne denne, moderatorer.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Syntes ikke det er så utrolig. Kanskje det er lyden av oppsettet de beskriver - altså som asbjbo er inne på; fraværet av farging.

Skal vel være litt forsiktig med å generalisere klasse D selv, ulike klasse D konstruksjoner låter også forskjellig. Men mitt soleklare inntrykk er at de ofte har rykte på seg for å være relativt nøytrale - what goes in goes out. Det er ikke entydig positivt....noe jeg har merket med enkelte klasse D forsterkere på mitt eget oppsett. Gode innspillinger tas opp i himmelen, mens dårlige avsløres nådesløst. Dynamikken mellom ulike innspillinger blir relativt stor. Jeg ville aldri ha vurdert et oppsett som jeg trakter etter i dag dersom platesamlingen bestod av en rekke eldre innspillinger med så som så lydkvalitet. Da hadde jeg nok godt for en rør/horn kombo, og sørget for at matchingen farget innspillingene relativt mye (i positiv forstand).

Selv må jeg innrømme at jeg kan finne på å kjøpe en innspilling pga lydkvaliteten, og skiller seg derfor kanskje litt ut fra de som kun er opptatt av innholdet. Siden jeg også bruker anlegget mye til film og konserter, er nøytralitet og jakten på det produsentene ville oppnå stikkordet for min del. :)

Dog

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2004
    Antall liker
    422
    Sted
    Sola
    Jeg har stor tro på klasse D, både nå og fremover. Skulle gjerne ha testet NuForce-greiene...men det er kanskje noe annet?
    Uansett, teknologien er i stadig utvikling, noe siste generasjon bærer bud om såvidt jeg skjønner trådstarter...det er jo bare gledelig for alle som er interessert i god lydreproduksjon? Min kortvarige(den gang jeg var blant De Syke, som kjøpte og solgte komponenter etter noen uker) flørt med Lyngdorf var absolutt ingen nedtur, men for spinkel erfaring til å si noe vektig om styrker og svakheter. Tenkte jeg måtte slenge meg med her før tråden ble stengt ;D

O.

U

utgatt60135

Gjest
    Alså: ICE beskrives nå som meget nøytralt og gjennomsiktig. Er det ikke det de virkelige gode high-end forsterkerne er? Hvem vil ikke ha det beste? Rimelige, små kretskort som gir stor effekt, meget lite varmetap og som bare slipper igjennom det den får inn kraftigere. Kan det bli bedre?

Da skulle man tro alle vil ha dem? Hvorfor skulle jeg da bruke masse penger på usle 30w som sluker strøm og blir glovarm?

Men kanskje disse også har svakheter alikevel mon tro? Hvilke i så fall?

SAL

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.10.2006
    Antall liker
    4.668
    Torget vurderinger
    10
    roffe skrev:
    Duelund_Support skrev:
    Herligt indlæg. Jeg mener også en 30 w klasse A har mangefols mere ægte dynamik end en ASP 1000. Mange tror komprimeret lyd er rigtigt dynamisk da jo lyder HØJT HELE TIDEN.
    Nå kjenner jeg at jeg blir skikkelig irritert her. Du påstår at dine motdebattanter som hevder at ICEpower er dynamisk ikke vet hva dynamikk er. Hvilken utrolig arroganse!

Korrekt dynamikk i en forsterker er meget enkelt å definere, det dreier seg om å forsterke helt lineært. Dette er det også meget enkelt å måle, både med og uten ekte last, og ICEpower måler eksepsjonelt bra på akkurat dette, og lyder også i manges ører meget dynamisk. Men ICEpower låter ikke perfekt bestandig, en egenskap de deler med de fleste andre forsterkere. Det handler om matching. Det er klart at kombinasjoner med spesielle forforsterkere og høyttalere kan gi et suboptimalt lydbilde.

Poenget mitt er: Det er ikke vanskelig å finne utstyr som ICEpower er en dårlig match med. Og det er klart at om man bedømmer ICEpower i slike oppsett, så låter det ikke så bra som et godt matchet oppsett, uansett teknologivalg. Skal man bedømme en forsterker så skal man ihvertfall ta hensyn til spesifikasjoner og begrensninger når man velger hvilket referanseanlegg det skal testes i, og man må også ta hensyn til at delen som byttes ut ikke må ha "sære" lydsignaturer som matcher motsvarende "sære" egenskaper ellers i anlegget, da vil jo de sære egenskapene andre steder i anlegget få lov til å dominere, selv om utstyret som testes lyder temmelig nøytralt. Jeg har for øvrig opplevd å også få henvist forsterkere av vanlig AB-teknologi videre til meg fra andre anmeldere fordi det åpenbart ikke har vært en god match med det referanseanlegget man først forsøkte.

Når det gjelder Duelund_supports hifiklubb og dens referanseanlegg, så kan vel mye tyde på at det anlegget, som sikkert var bygget opp med omhyggelig matching i alle ledd, ikke var en god match med ICEpower. Det gjør ikke ICEpower dårligere, det betyr bare at de må matches annerledes. Til å ikke å ha deltatt i møtene synes jeg Duelund_support uttaler seg i overkant skråsikkert om hva man hørte i møtene. Hvis nevnte klubb faktisk testet ICEpower gjennom et helt år, så må det ha vært åpenbare grunner til det.
    Kan det hende at en del av nevnte klubbs medlemmer enten eier eller hadde hørt oppsett der ICEpower låt glimrende?
    Kan opplyse om at i begge tilfeller vi testet Jeff Rowland 201 mono og Midtgard brukte vi Jeff Rowland Synergi 2i, høytalere var Proac response 5 og Patos 402 lyric. Skulle jo tro at noe av dette passet sammen? Har ikke noe særlig tro på ICE til passivt, men til aktivt tror jeg det blir bra når man har ett knippe av dem sammen med romkorreksjon og div. lurium.... ;)

T

Torben

Gjest
    Jeg vil gerne bekræfte Duelund supports historier fra klubben , jeg var en af dem der var der vær gang, vi havde en såkaldt ICEpower aften med flere forskellige digital forstærkere her bla tripath (Klubbens egen), Rotel med icepower, hjemmebygget ICEpower, en Crown som jeg ikke helt fat i om det var en ægte digital forstærker eller noget hybrid agtigt.

Resultatet var at ICE power var så dårligt at man næsten ikke troede sine egne ører , det var simpelt hen direkte pinligt , flere af os rejste sig op og sagde at nu måtte det være nok, det er trods alt en hifiklub det her, vi ville simpelthen ikke høre mere på ICEpower, havde i selv været til stede ville i have sagt nøjagtigt det samme.
    Crown klarede sig nogenlunde , Tripath var i en hel anden klasse, det er en udgave klubben selv har bygget og den er om jeg så må sige bestemt ikke helt almindelig.

Vedrørende klubbens højtaleren, må de rangeres blandt de bedste i denne verden, det var noget af det sidste Steen Duelund nåede at lave inden han gik bort, de fortæller dig simpelthen helt klart om det elektroniske udstyr der er hægtet på er godt eller skidt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Alså: ICE beskrives nå som meget nøytralt og gjennomsiktig. Er det ikke det de virkelige gode high-end forsterkerne er? Hvem vil ikke ha det beste? Rimelige, små kretskort som gir stor effekt, meget lite varmetap og som bare slipper igjennom det den får inn kraftigere. Kan det bli bedre?

Da skulle man tro alle vil ha dem? Hvorfor skulle jeg da bruke masse penger på usle 30w som sluker strøm og blir glovarm?

Men kanskje disse også har svakheter alikevel mon tro? Hvilke i så fall?
    Baner ikke det tilbake til det endesløse temaet - matching? En høyttaler med lys klang, trenger kanskje en "varm" forsterker? Dårlige innspillinger trenger kanskje også litt farging? Og hva med våre egne ører eller subjektive sans, kanskje noen av oss ønsker litt "krydder"?

Det er det ingen som har hevdet at ICE er for alle, i alle oppsett. Derimot hører jeg oftere fra den "andre kanten" hvor ***** dårlig lyd ICE-konstruksjoner har...og det spares ikke på superlativene.

Så la oss si at det stemmer det de selverklærte lydspesialistene med kabler dyppet i hayfay-linolje sier. At klasse D er synonymt med så elendig lyd, udynamisk, innesperret, komprimert og ikke minst umusikalsk - i alle oppsett - under alle forhold. Og la oss si at det virkelig er slik at alt av klasse D låter mer eller mindre likt. La oss for morro skyld også kalle det digitalt, ikke fordi klasse D har noe som helst med digitalt å gjøre - men fordi digitalt er synonymt med firkantpulser (dårlig lyd) for enkelte. Vi tar det også et steg videre å kaller klasse D for ICE... det er en viss enighet at det er greit å blande en teknisk konstruksjon med et varemerke. Mao "ad helvede til med skidten" som det ble så fint sagt ovenfor...

Er det ikke da merkelig at enkelte velger å bytte ut flotte store konstruksjoner til enorme summer ut med forsterkere bygget på dette helt åpenbart ubrukelige prinsippet? At flere og flere respekterte produsenter nå begynner å levere slike horrible løsninger - når de må være fullstendig klar over at dette kommer til å ødelegge deres gode navn og rykte?

For meg virker dette mer som trolling på høyt plan.... enten det eller så er det noen som er livredde at disse nye små klossene uten personlighet skal ødelegge hele hobbyen deres.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Torben skrev:
    Jeg vil gerne bekræfte Duelund supports historier fra klubben , jeg var en af dem der var der vær gang, vi havde en såkaldt ICEpower aften med flere forskellige digital forstærkere her bla tripath (Klubbens egen), Rotel med icepower, hjemmebygget ICEpower, en Crown som jeg ikke helt fat i om det var en ægte digital forstærker eller noget hybrid agtigt.

Resultatet var at ICE power var så dårligt at man næsten ikke troede sine egne ører , det var simpelt hen direkte pinligt , flere af os rejste sig op og sagde at nu måtte det være nok, det er trods alt en hifiklub det her, vi ville simpelthen ikke høre mere på ICEpower, havde i selv været til stede ville i have sagt nøjagtigt det samme.
    Crown klarede sig nogenlunde , Tripath var i en hel anden klasse, det er en udgave klubben selv har bygget og den er om jeg så må sige bestemt ikke helt almindelig.

Vedrørende klubbens højtaleren, må de rangeres blandt de bedste i denne verden, det var noget af det sidste Steen Duelund nåede at lave inden sin bortgang, de fortæller dig simpelthen helt klart hvad der er på af elektronisk udstyr.
    Imponerende denne danske klubben. Ikke bare besitter de høyttalere som er, til tross for at de færreste har hørt om de, rangert som blandt de beste i verden. Men flere av medlemmene besitter åpenbart også av en spisskompetanse på forsterkere som svært mange tydligvis kan se langt etter. Kanskje ICE låter dårlig på høyttalerkabler dyppet i linolje? Er det noe med denne isen som går dårlig sammen med olje? Jaja, en kan jo bare undres med sin begrensede intelligens..... :)

U

utgatt60135

Gjest
    HåkonN skrev:
    Er det ikke da merkelig at enkelte velger å bytte ut flotte store konstruksjoner til enorme summer ut med forsterkere bygget på dette helt åpenbart ubrukelige prinsippet? At flere og flere respekterte produsenter nå begynner å levere slike horrible løsninger - når de må være fullstendig klar over at dette kommer til å ødelegge deres gode navn og rykte?
    Er det så ille alså ::) ;). Jeg har knapt hørt ICE. Kun ProAc D38 på JR nede hos Tor med liten erfaring. Kan det være slik at "motstandere" tar i litt ekstra når "tilhengere" tilsynelatende ikke synes de har noen svakheter?

Kan holdningene være overdrevet fra begge hold? Jeg har fått inntrykk av "tilhengerne" at de ikke har svakheter. Jeg prøver igjen; Stemmer det?

Matching og lite farging synes jeg noen ganger brukes som undskyldninger. Om så er tillefelle her vet jeg ikke. Alt dreier seg ikke om matching!

O

omholt

Gjest
    I tillegg til at mange høyttalere trenger litt farging med varme, fedme osv. så lurer jeg også på om mange bruker elektronikken til å dekke over svakheter med akustikken.

Ø

Øivind

Gjest
    Pengene & Wattsyken styrer, og ingen hører forskjeld. Dessværre.

U

utgatt60135

Gjest
    At ICE selger mer pga "wattsyken" blant spesielt de yngre og mindre erfarne er vel åpenbart ::).

Rune.U

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.10.2006
    Antall liker
    17
    :)Uten å ha så mye lytteerfaring å slå i bordet med,(men jeg har litt..)så lurer jeg faktisk på om det på LITT generell basis er slik at selv relativt wattsterke ICE forsterkere setter pris på mer lettdrevne høyttalere..? Mye tyder på det,og en eller annen plass er det nok en hake ved disse og..Overdreven tiltro til driveegenskaper får ofte eiere/testere til å hekte på for store høyttalerlaster.-Og begrepet "lettdrevne" får jo ekte audiofile til å rynke på nesa,om enn noe ufortjent på mange såkallte lettdrevne høyttaleres vegne.
    jeg kjenner desverre ikke til den over nevnte Duelund høyttaleren,men sannsynligvis er den kanskje noe i tøffeste laget for de fleste ICE konstruksjoner..(?)
    Mvh Rune :)

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    At ICE selger mer pga "wattsyken" blant spesielt de yngre og mindre erfarne er vel åpenbart ::).
    Det stemmer sikkert, men har det noe med saken å gjøre.. ???

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.01.2003
    Antall liker
    342
    Duelund_Support skrev:
    Jeg taler ikke spor om hvordan det måler men om hvordan det LYDER. Jeg er medlem af en HiFiklub som et år havde et arrangementudvalg som ved samtlige møder igennem året havde Icepower på programmet i forskellige modeller og mærker. Hele det år deltog jeg ikke i et eneste møde. Interessen for Icepower var stor for der mødte virkeligt mange mennesker op til møderne. Jeg havde mine kilder som jeg frekventerede efter hvert møde for at få en opsummering. Hver gang fik jeg meldinger i stil med " det lød ad helvede til". På årets generalforsamling krævede arrangementsudvalget at vi udskiftede klubbens højttalere da de mente de var ansvarlige for den dårlige lyd. Udvalget stillede som ultimatum at de blev solgt ellers ville de ikke fortsætte. Fint sagde jeg så finder vi bare et nyt udvalg og sådan blev det. Sandheden er at klubbens højttalere er i verdenseliten for højttalere. En 4 vejskonstruktion bestående af 12",6,5",3" og Scanspeakdiskant. De måler usandsynligt godt og er udstyret med noget nær de bedste komponenter. De er ufatteligt afslørende. Vi har et værktøj til bedømmelse som ikke mange andre har. De fleste højttalere på markedet er nogle misfostre i forhold til. Folk flest bruger nogle forkerte præmisser at bedømme Icepowerlyden på. Deres udstyr er slet ikke godt nok Derfor fejlbedømmer de dens egenskaber. Komprimeret lyd lyder jo også godt på dårligt udstyr det er derfor det bliver gjort da langt de fleste HAR det. Når så den komprimerede lyd bliver afspillet på et godt anlæg så ved i vel allesammen godt hvordan det bliver oplevet eller??????
    Når var dette? på 70 tallet? Hvordan det lyder er mye avhengig av forventninger til et produkt. Hvis to produkter rent hypotetisk måler 100% perfekt. Det ene er en eksklusiv klasse A til 250 000 kroner, den andre er to monoblokker på tilsammen 15 000 kroner. Jeg tør vedde begge ballene mine på at klasse A forsterkeren lyder best. Og jeg tør vedde resten på at ingen kunne skille mellom dem ved en blindtest.
    Husker godt et inlegg der en kar hadde bygget en rørforsterker. Flott og se på, bra rør. Folk som kom og hørte på var over seg av begeistring for den flotte lyden av rør. Problemet var visst bare det at disse rørene ikke var tilkoblet annet enn gløding, og inni kabinettet var to ICE moduler som faktisk spilte!! Hva kan det ha seg? Tror du faktisk skal revurdere din vurderingsevne over hvordan forsterkere faktisk gjengir musikk. For et subjektivt utgangspunkt er rett og slett verdiløst som referanse hvis vi skal kunne skille faktiske forskjeller mellom to produkter. Da er det utelukkende målinger som er gyldige - tro det eller ei.

Vidar

General8

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.07.2005
    Antall liker
    0
    Torben: Prøvde dere å flytte på høyttalerne når dere brukte ICE?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    44.550
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Lyngen skrev:
    Kan holdningene være overdrevet fra begge hold? Jeg har fått inntrykk av "tilhengerne" at de ikke har svakheter. Jeg prøver igjen; Stemmer det?
    I den grad du regner meg blant "tilhengerne": Noe slikt har jeg selvsagt aldri sagt, skrevet, eller ment.

Alt ingeniørarbeid dreier seg om å finne et gunstig kompromiss mellom mange kryssende hensyn, som f eks lydkvalitet (med alle underkategorier), kostnad, størrelse, varmeutvikling, driftssikkerhet, osv. Klasse D-forsterkere gjør det mulig å finne helt andre kompromisser enn hva som er mulig med klasse A, AB, B og C. Folk krangler jo så busta fyker om hva "god lyd" egentlig er også, men hvis best mulig lydkvalitet var det eneste kriteriet, og til dundas med alle andre hensyn, så kunne det tenkes at jeg hadde hatt et annet oppsett. F eks seks brokoblede Dynamic Precision dpA1s, eller en meterhøy stabel av forskjellige rørgreier i klasse A som varmer hele huset på tomgang og et privat atomkraftverk i kjelleren til å drive dem.

Men, husk: Ingen ting er perfekt for alle, hele tiden.

Og Low-Q: Legg merke til at vår danske venn ikke engang gadd å gå på møtene i hifi-klubben sin for å høre hvordan disse forsterkerne låt, for det visste han jo på forhånd. Det er en slags trapp her; vitenskapelige målinger, subjektive erfaringer, og sikker viten som gjør selv lytting unødvendig. Så er det opp til enhver å bedømme hvilken ende av trappen som peker opp og hvilken som peker ned.

Foreløpig er det vel lagt ned ca 102 års utviklingstid på forsterkere med radiorør og 61 år på transistorer. Vi får se hva klasse D blir til med tiden.

T

Torben

Gjest
    General8 skrev:
    Ja meget blev prøvet, men at kompensere sig ud af den dårlige lyd (det nærmede sig clock-radio niveau) er simpelthen ikke menneskeligt muligt, det ville du også have erkendt hvis du havde været der.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Mange yngre liker å spille høyt - skadelig høyt. ICE gir dem mye effekt til en billig penge. Noen liker å spille 110-120db på alt annet enn supereffektive hornhøyttalere. Lykke til med en 30-50W forsterker om du ikke har lyst på vokal som gurgler i klipping, potensielt sprengte elementer og what not.... ;)

Vet noen forresten omtrent hvor mye watt som må til om en har et par middels tungdrevne høyttalere, ønsker et gjennomsnittsvolum på rundt 95db i lytteposisjon, har et stort relativt dempet rom og spiller av en ekstremt dynamisk innspilling - uten at en eneste transient klipper? Sannsynligvis langt mer effekt enn de aller fleste her på forumet besitter.

Men på en annen side, veldig mange sitter i et lite dempet rom, hører på komprimerte innspillinger og klarer seg fint med langt lavere lyttevolum.

Effekt er langt fra alt.... men at det ikke har betydning er feil.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    asbjbo skrev:
    Foreløpig er det vel lagt ned ca 102 års utviklingstid på forsterkere med radiorør og 61 år på transistorer. Vi får se hva klasse D blir til med tiden.
    "In 1964, Clive Sinclair started a company called Sinclair Radionics Ltd. that produced a Class D PWM power amplifier known as the X-10, designed by engineer Gordon Edge. This tiny power amplifier was purported to produce a whopping 10 watts of power but, in reality, produced only a couple of watts. This was later to be replaced by the Z-12 that actually produced a real 12 watts."

Med andre ord er klasse D rundt 44 år gammel teknologi om Sinclair første mann ute. :)

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Torben skrev:
    General8 skrev:
    Ja meget blev prøvet, men at kompensere sig ud af den dårlige lyd (det nærmede sig clock-radio niveau) er simpelthen ikke menneskeligt muligt, det ville du også have erkendt hvis du havde været der.
    Jeg hadde en hund en gang også. Prøvde å dressere den på alle mulige måter, men måtte til slutt gi opp. Nå holder jeg meg langt borte fra hunder - det finnes andre dyr som er langt bedre. :)

ole

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.01.2004
    Antall liker
    155
    Sted
    Bærum
    ICE er en fantastisk teknologi, og jeg gjentar meg selv gjerne på dette:

- 20% av prisen på tilsvarende SS forsterkere
    - 10% av vekten på gode tilsvarende SS forsterkere
    - 10 ganger så høy virkningsgrad (minst) og enda bedre ift. kl. A
    - 90% billigere i drift mht. strømforbruk
    - 10 ganger så miljøvennlig (energi)
    - Mye mer plasseringsvennlig
    - Kan lages søte og små, ikke svære testosteron bokser.

Ypperlig for bruk i bil, fly, på reise, når lommeboka er tynn, når miljøet teller, integrert i all mulig elekronikk

ICE er altså en fantastisk teknologi!

MEN: kom ikke her å krev at det i tillegg skal låte bedre enn bra rør & SS. Det blir for dumt. Nei, det er da en enormt lang positiv liste over, men press ikke sitronen ved å påstå at det er topp lyd også. Når noe er for bra til å være sant, ja da er det oftest det.

Ole

U

utgatt60135

Gjest
    Jeg ser Håkon eller andre ikke svarer meg direkte på spørsmålet :-\.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.794
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Torben skrev:
    General8 skrev:
    Ja hvis en av verdens beste høytalere begynner å låte som en klokkeradio - så er det virkelig dårlige forsterke - jeg trodde ikke at det var mulig en gang...., men her lærer man nye ting hele tiden...Hva er den beste forsterkeren dere har prøvd i denne klubben...?

Mvh
    OMF

topline

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2005
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    HåkonN skrev:

Matching og lite farging synes jeg noen ganger brukes som undskyldninger. Om så er tillefelle her vet jeg ikke. Alt dreier seg ikke om matching!
    I mitt hode så må et nøytralt effekttrinn være noe av det enkleste i verden og matche med resten av utstyret. Sånn i motsetning til høyttaler/rom/personlig smak som kan være (eller er) et helvete å få til å gå opp i en høyere enhet.

Om man så har funnet en høyttaler og en plassering som "passer" med smak og rom, og som spiller subjektivt sett brukbart med normale sluttrinn...

Skal man begynne å klusse med dette bare for å få et klasse D sluttrinn til å "passe" inn? Eller matche som det heter så fint.

Jeg skjønner poenget med matching, men sitter med en følelse av (også ut fra egen erfaring) at misnøyen med klasse D går på andre ting enn ren matching. Altså den misnøyen som enkelt har da, sånn for å presisere litt. 8)

nma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Antall liker
    578
    Torget vurderinger
    1
    OMF skrev:
    Ja hvis en av verdens beste høytalere begynner å låte som en klokkeradio - så er det virkelig dårlige forsterke - jeg trodde ikke at det var mulig en gang...., men her lærer man nye ting hele tiden...Hva er den beste forsterkeren dere har prøvd i denne klubben...?

Mvh
    OMF
    Sven Palvigs Marantz PM14, som vi alle vet er dyppet i linolje++ =)
    (og jeg er faktisk ikke så langt ifra sannheten tror jeg?)
    Neida, jeg er verken for eller imot ICE.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Lyngen skrev:
    Jeg ser Håkon eller andre ikke svarer meg direkte på spørsmålet :-\.
    Ingen forsterkerteknologi er perfekt. Klasse D klipper ikke pent slik som rørforsterkere. Dvs høye harmoniske forvrengningskomponenter, noe som er lett hørbart. Det er en grunn til at det brukes rør i gitarforsterkere for å si det sånn.
    Klasse D takler også vanskelige laster som for eks. går ned nær kortslutning svært dårlig (slik som for eksempel elektrostater). Klangbalanse, farging, utklinging etc er også andre elementer som spiller inn på hvordan man oppfatter en forsterker. Jeg var inne på en annen ting tidligere, men et ufarget signal er ikke alltid positivt. Det er veldig avslørende, og setter visse krav til resten av utstyret. Og høyttalere som låter klinisk, vil ofte låte nettopp klinisk. Det er også en del forskjell på klasse D konstruksjoner. Den definitivt beste konstruksjonen jeg har hørt er fra Chapter. Dette er en ganske annen konstruksjon enn ICE modulene til B&O. En av de få forsterkerne som har imponert meg like mye som Chapter er en av toppmodellene til Burmester, så all klasse D er ikke "samme suppa" lydmessig.

Sikkert noen som kan utdype klasse D`s svakheter mye mer enn meg - jeg snakker på et litt lite grunnlag. :)

De fungerer også dårlig som varmovn, har liten "imponator-faktor" utseendet-messig, folk har generelt mye fordommer mot klasse D så det er ikke sikkert en oppnår like mye respekt i hayfay-miljøet og de har ingen glødende koslige rør som skaper stemning. Ei heller kan de tunes lydmessig ved å bytte rør, og pga. fordommene er det heller ikke sikkert de blir oppfattet som lydmessig bra (negativ placebo). Du risikerer også å bli latterligjort av de største high-end pusherne som helst vil selge noe helt annet, gjerne sammen med et par Nordost Thor kabler. Noen mener også at forsterkere med lite effekt er nirvana, så de er det kanskje vanskelig å feire julebord med....

Etter 4 halvlitere var det alt det negative jeg kunne komme på......

B

break_out

Gjest
    Vi er nå analoge vi menesker og det nytter ikke å presentere et lydbilde i maskinform. En kan komme med hvilken som helst teori om riktighet i bøtter og spann, men når det kommer til stykket så er det øret som bestemmer og ikke måleinstrumenter av ymse slag.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    break_out skrev:
    Vi er nå analoge vi menesker og det nytter ikke å presentere et lydbilde i maskinform. En kan komme med hvilken som helst teori om riktighet i bøtter og spann, men når det kommer til stykket så er det øret som bestemmer og ikke måleinstrumenter av ymse slag.
    Mao bør vi høre all musikk live og unplugged?

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    18.065
    Sted
    Østfold
    break_out skrev:
    Hva gjør du på hifisentralen om du ikke kan høre på musikk avspilt annet enn live?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    592
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Enig med deg,er verken for og i mot ICE,har aldri hørt det faktisk,men bryr meg fint lite om måledata,kun om god lyd,skåler på den ;)

B

break_out

Gjest
    Så dere mener det er ingen forskjeld mellom teknologier her?

Norlenning

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2007
    Antall liker
    592
    Torget vurderinger
    2
    break_out skrev:
    Nei,men her kan man ikke si hva man mener,da får man så øra flagrer :eek: Bruker ulike forsterkerteknologier som vist i min signatur,det funker det og ;)

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    break_out skrev:
    Hvem har sagt det? Du antydet at det ikke nyttet ikke å presentere et lydbilde i maskinform, og da spurte jeg om vi burde høre på all musikk "live og unplugged".....

B

break_out

Gjest
    F.E. skrev:
    break_out skrev:
    Nei,men her kan man ikke si hva man mener,da får man så øra flagrer :eek: Bruker ulike forsterkerteknologier som vist i min signatur,det funker det og ;)
    Det er klart man får si hva en mener, og i forhold til hva jeg mener så er det hørbare begrensninger på digitale forsterkere.

B

break_out

Gjest
    break_out skrev:
    F.E. skrev:
    break_out skrev:
    Det er klart man får si hva en mener, og i forhold til hva jeg mener så er det hørbare begrensninger på digitale forsterkere.
    Det blir litt overført; altså maskinform ER digitalt.

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    Snickers.... Lyngen spurte om ulempene til ICE. Jeg er på tynn is.... :)

HåkonN

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.11.2007
    Antall liker
    0
    break_out skrev:
    break_out skrev:
    F.E. skrev:
    break_out skrev:
    Det blir litt overført; altså maskinform ER digitalt.
    Ser du en sammenheng mellom klasse D og digitalt?

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn