T
theStig
Gjest
For å snu litt på det... hvis ICE låter som rør, så skjønner jeg godt at folk liker rør!
Hvilke ICEpower-moduler er det du baserer dette på, val?
Hehe, nå er det jo like før Bergens filharmonikerne live blir umusikalsk...og da lurer jeg, quo vadis?Da må jo rør være umusikalsk det også da.
Hvis dette virkelig stemmer med referansepunkt i dagens typiske high-end ideal, er det meget imponerende. Skal man spille litt røffere kost enn triojazz og tidvis dritkjedelig polert audiofil-musikk, kommer de "formildende" egenskapene nevnt over utrolig godt med i mange systemer. Overvekten av hifi-komponenter og lytterom tenderer som kjent i den andre retningen. Overtoneglans er vel og bra, men det KOSTER å bygge et anlegg som ikke ofrer musikalitet i jakten på slik, ehrm, konfekt.Har kikket litt på testen av Midgard i Fidelity.
Stikkord er:
- Mørk klangkarakter
- Glatt og kontrollert
- Mangler overtoneglans
- Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre
- Snill og rund sibiliantgjengivelse
- Veldimensjonert lydbilde med god holografi.
- Alt av detaljer er på plass, dem blir bare ikke slengt rett i fleisen på en.
- Friske fraspark i bassen, men litt rund i dette området
Da må jo rør være umusikalsk det også da.
Æsj val, det var en fleip.
Trådens tittel er "Hvorfor lyder ICEpower så umusikalsk?".
Dersom ICEpower er umuskalsk og låter slik rør låter må jo rør være umusikalsk. Enkel logikk det der...
Her er det noe som ikke henger på greip:- Mørk klangkarakter
- Glatt og kontrollert
- Mangler overtoneglans
- Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre
- Snill og rund sibiliantgjengivelse
- Veldimensjonert lydbilde med god holografi.
- Alt av detaljer er på plass, dem blir bare ikke slengt rett i fleisen på en.
- Friske fraspark i bassen, men litt rund i dette området
Riktig!La oss være forsiktige med å overfortolke SOEDALS stikkordsliste. Den er også en tolkning av originalteksten.
JA ! Dette er alfa og omega. Det er dette som skaper liv i musikken, og har faktisk ofte en sammenheng med god opplevelse av mikrodynamikk i musikken.Fidelity har lykkes å beskrive islyden ganske godt slik jeg kjenner den. Er manglende overtoneglans et onde egentlig?
Det er mer som ikke henger på greip. Hvordan kan Midgard blokkene sies å ha "rørlyd" når de mangler "overtoneglans".Her er det noe som ikke henger på greip:
Hvordan kan lyden i det heletatt beskrives men en form for klangkarakteristikk når man samtidig påstår at "Man hører lite annet enn det som er ment man skal høre"?.
Hei Stigen!- I mine ører gjengir ICE overtonestruktur i akustiske instrumenter på en mer musikalsk sett overbevisende måte enn noe annet jeg har hørt. Det er ikke "diskant", det er bare en helt naturlig del av musikken. Dette tar tid å venne seg til, når man i alle år har hørt på "glans", "luft" og "detaljer"....![]()
Står nok stødig! ;DMellomtone: lukket system, ca. 200 kg/stk, 2 stk Seas W21EX002 drivere (8")
Ja.Og LEDE refererer til Live End-Dead End?
Audiofile påstår seg også å kunne høre "enorme" forskjeller på MP3 og CD-audio, men i praksis klarer de ikke å skille det fra hverandre, og hvis de hører forskjell er det ikke sikkert at de klarer å identifisere hva som er hva.
Når de samme folka "hører" store forskjeller på kontakter, treklosser, sikringer og andre dingsedupper blir jeg for å si det mildt noe skeptisk....
I 4ohm er den ca 0.4dB nede ved 20kHz. Det er ingenting, de fleste høyttalere varierer +/-3dB eller ofte mer innenfor samme frekvensområde. I 2ohm kan den nok muligens gi merkbar avrulling, men det er utelukkende elektrostater som har så lav impedans ved slike frekvenser.Side 6 og 9:
ICE-modulen oppgies å ha en båndbredde på (kun) 38kHz i 8ohm. Ved 4 ohm synker frekvensgangen til (kun) 31kHz. Ser man nøye på frekvenskurven på side 9 så starter avrullingen ved 4 ohm allerede ved ca 15kHz. Hva som er igjen av diskant ved 2 ohm opplyses ikke, men man skjønner jo hvilken vei det går.
6.67kHz er en absolutt "worst case" fordi ved denne frekvenser havner de dominerende 2. og 3. harmoniske akkurat innenfor audioområdet. Ved enda høyere frekvenser vil eventuelle harmoniske havne utenfor audioområdet og ikke være hørbare. Ørets følsomhet for HD avtar raskt med frekvens, å høre forskjell på en 10kHz sinus og en 10kHz firkant er henimot umulig.Side 12:
ICE-modulens forvrenging (THD) øker dramatisk ved stigende frekvens og ved fallende impedans. Ved 100Hz er forvrengingen lav, men oppe på 6.67kHz har den økt ca 100 ganger, fra 0,002% til 0,2%. Heller ikke her vises målinger høyere opp i diskantområdet, men man skjønner jo hvilken vei det går.
Diskanten strupes ikke, hvis effekten er over angitte linje på side 14, stenges forsterkeren ned av sikkerhetskretsløpet. Har du opplevd at den har skrudd seg av? Hvis ikke, gjør den ingenting.Side 14 og 15:
Denne ICE-modulen har en rekke sikkerhetskretsløp som med vedvarende belastning begrenser effekten ved høye frekvenser (Soft clipping + HF Protection). På side 14 ser vi hvordan diskanten i slike tilfeller strupes over 4kHz.
Målingene sier ingenting annet enn at ved over 470nF kapasitiv last, så er det en risiko for at forsterkeren kan bli ustabil, begynne å oscillere og skru seg av.Side 17:
B&O forklarer at ICE-modulen ikke er velegnet til å drive kapasitive høyttalere. De viste målinger på firkantpulser taler sitt klare språk herom. Ved lave impedanser så blir firkantpulsen nærmest ugjenkjennelig.
Alternativene er:Side 19 og 20:
Her forklarer B&O modulens Audio All Time egenskaper. Det vil si at for eksempel Soft Clipping kretsen (se ovenfor) gradvis kobles inn, uten at lyden brytes. Dette er praktisk i PA sammenheng (med publikum i salen), men man kan jo spørre seg hvilke lydmessige konsekvenser dette har i (vår) Hi-Fi sammenheng?
En svært tynt begrunnet konklusjon, vil jeg påstå. Det kan være et problem med (visse) elektrostater, utover det ser specen glimrende ut.KONKLUSJON:
Det er sikkert mulig å trenge dypere ned i ICE teknologiens gode og dårlige sider. Men basert alene på ovennevnte fakta, så ser man at ICE 1000ASP er direkte uegnet til bruk i mange Hi-Fi sammenhenger.
Jeg får svare på dette, så kommer sikker Snickers med sine velvalgte ord vedr. resten av innlegget ditt. Og takk for de rosende ord forresten...Hei igjen Stig,
Takk for svar. Jeg fant en link til din imponerende hjemmeside. Gratulere med flott anlegg og gjennomarbeidede prosjekter. Neppe mange andre her i landet på dette DIY nivået!
http://member.newsguy.com/~stigerik/home.htm
Jeg ser at du flere steder drøfter kvaliteten og egenskapene til elektroniske komponenter som inngår i dine egne konstruksjoner og apparater du har modifisert. Blant annet fraråder du bruk av spoler mellom effektforsterker og basshøyttaler, pga spolens lydforringende egenskaper. Med hjelp av elektronisk delefilter, så driver istedenfor din ICE forsterker basselementene direkte, uten spoler i veien. Du opplyser dessuten at JBL elementene er lettdrevne.
Kjære Ivar,6.67kHz er en absolutt "worst case" fordi ved denne frekvenser havner de dominerende 2. og 3. harmoniske akkurat innenfor audioområdet. Ved enda høyere frekvenser vil eventuelle harmoniske havne utenfor audioområdet og ikke være hørbare. Ørets følsomhet for HD avtar raskt med frekvens, å høre forskjell på en 10kHz sinus og en 10kHz firkant er henimot umulig.
Alle PWM forsterkere vil ha HD som øker med frekvens. 0.2% ved 1kHz er vanskelig nok å høre, 0.2% ved 6kHz vil jeg påstå er umulig, selv for bikkja. Mange røramper har langt over 1% over hele audioområdet, også der øret er mest følsomt.
Hei,Petter Dale jr. refererer til 1000 ASP, Stig bruker etter det jeg vet 500ASP og den går lenger oppover før den begynner å rulle av. 1000ASP blir vel mest brukt i bass i forbindelse med aktive systemer. Jeg skal ihvertfall kun bruke den i bassen.
Mitt engasjement i denne tråden springer ut av mine tidligere lytteinntrykk på ICE, som ikke er udelt positivt. Bra nok til prisen, men altså ikke slik at det vokste helt inn i himmelen. Så var det et par stykker som fortalte meg at jeg tok feil, at jeg hadde feil lydforståelse og at ICE har overlegne tekniske egenskaper. For å forklare mine (og andres) lytteinntrykk av ICE, har jeg derfor fremlagt tekniske fakta som understøtter hva vi hører.Det er jo flere som synes 1000ASP lyder helt fortreffelig også i diskant, så jeg lurer litt på om det er litt placebo ute og går, man mener noe på bakgrunn av databladet.?
Dette blir vel litt flisespikkeri, Snickers, at ICE1000ASP måler begredelig over ca 10kHz er jo et faktum hentet fra produsentens eget faktablad, og ikke basert på "tro" slik som du insinuerer.Så du plasserer 1000 ASP jumboplass basert på målinger du tror er bra?
Helt enig med deg, her!Det er mange kostbare konstruksjoner som presenteres på markedet omtrent uten målinger over hodet. De få målingene som er gjort sier minst mulig om virkeligheten.
Igjen, så tillegger du meg holdninger som ikke stemmer, for så å angripe meg for disse. Dette er et billig retorisk knep du bør legge av deg.Den materien du er i ferd med å grave deg ned i nå består i den faktiske virkeligheten for forsterkere generelt. Hadde virkeligheten for forsterkere flest vært i nærheten så perfekt som du later til å tro ville heller ikke jeg (og trolig ingen andre i bransjen) brukt tid og penger på å utvikle noe nytt.
CCIF IMD er spesifisert på side 13 og verdiene er utmerket. 0.0002% ved 200W, 14kHz+15kHz, helt upåklagelig.Dette resonementet synes jeg var under pari, til deg å være. [Du vet vel hva IM betyr i praksis?] (...) vil en ICE1000ASP - med all sin THD i øverste oktav - skape en skog av differanse IM, som altså foldes ned i presensområde. Dette "tilskuddet av toner" (intermodulasjonsforvrenging) gir en klar farging av musikken.
Med de mengder IMD som her oppgis snakker vi om ett saltkorn i femti tonn lapskaus.Sagt på en annen måte: På enkel musikk så virker IM som en smaksforsterker!
Bytt CDDisse B&O-greiene er som B&O-greier flest kunne man svare, men hvorfor er disse forsterkerne så sjelløse?
Må vi vente på testen i Fidelity for å få vite svaret?