Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.376
    Antall liker
    35.125
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Måtte fikse litt på mine høyttalerkabler i dag 👍
    20221126_202051.jpg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Måtte fikse litt på mine høyttalerkabler i dag 👍
    Vis vedlegget 871824
    Hvilke kjeltring har prakket på deg de her?
    Antar du kunne kjøpt kabler til 50% av hva du har gitt for disse. Hvor mange watt trekk høytalerne dine?
    Håper for Gud skyld ikke du har handlet de i Norge med norske lønninger og avanser?
    Alt annet enn direkte fra Kina er lureri og en svindler bak.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Hvilke kjeltring har prakket på deg de her?
    Antar du kunne kjøpt kabler til 50% av hva du har gitt for disse. Hvor mange watt trekk høytalerne dine?
    Håper for Gud skyld ikke du har handlet de i Norge med norske lønninger og avanser?
    Alt annet enn direkte fra Kina er lureri og en svindler bak.
    Du virker som et menneske, der ikke har det så godt.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.376
    Antall liker
    35.125
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Hvilke kjeltring har prakket på deg de her?
    Antar du kunne kjøpt kabler til 50% av hva du har gitt for disse. Hvor mange watt trekk høytalerne dine?
    Håper for Gud skyld ikke du har handlet de i Norge med norske lønninger og avanser?
    Alt annet enn direkte fra Kina er lureri og en svindler bak.
    En selger fra en hifi-butikk i Oslo sa at dette var det beste på markedet 45.000,- pr. meter. Anbefalte skikkelig dyre plugger også - det gjorde vist at jeg kom til å høre selv de aller minste detaljene.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du virker som et menneske, der ikke har det så godt.
    Etter et relativt langt liv hvor jeg har møtt veldig mange mennesker har jeg lært en ting. Uansett utgangspunkt i en prat kommer fokuset til hva som går igjen i hodet til personer opp.
    Hos deg er hele tiden psykolog, ikke god, hjelp osv.
    Hva er din tilknyting til alt dette? Overbevist om at det er noe du har tilknyting til.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    894
    Antall liker
    575
    Etter et relativt langt liv hvor jeg har møtt veldig mange mennesker har jeg lært en ting. Uansett utgangspunkt i en prat kommer fokuset til hva som går igjen i hodet til personer opp.
    Hos deg er hele tiden psykolog, ikke god, hjelp osv.
    Hva er din tilknyting til alt dette? Overbevist om at det er noe du har tilknyting til.
    Jeg har arbejdet med syge mennesker i mange år, så jeg kender denne adfærd. I de sidste 6 år, har jeg arbejdet med elektronik.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mener faktisk dybden kommer frem på bilde. Dybde på øverste bilde, glansen og klarheten på nederste.
    Uten rens hadde det sett jævli ut..
    542214FB-E212-4D19-88F3-BB5216B5927C.jpeg
    8700B5E8-76F6-4C08-8827-73A30BB609C8.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det kan med andre ord være meget enkelt å sjekke.....
    Når jeg ser kalibrering av TVer endres etter 2 mnd bruk og må kalibreres på nytt hadde det vært gøy å målt på tv med vanlig nettverk, strøm rett i veggen og Telenor dekoder koblet vs renhet hele veien. Kanskje det er målbart selvom kalibrering måler bare farger og sortnivå ser det ut til.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når vi laget egne solid core kabel var det et helvete å jobbe med. 25mm2 solid core kabel og du skal teste hvilke vei den skal stå for å låte best. Gikk i boxern her et par døgn under testing.
    25 mm2 solid core - det er vel nærmere jernbaneskinner enn kabel, er det ikke? Hva i all verden brukte du det til? Hvordan terminerer du noe slikt? Isolasjon? Når du bøyer det vil du også garantert ødelegge all krystallstruktur med mindre du gløder og rekrystalliserer etterpå.
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Hva gjør man ikke for lyden! 🤪
    Jepp. Dette er sikkert feil tråd men... jeg tror kanskje du strekker strikken lenger enn de fleste og kanskje mer enn strengt tatt nødvendig. Men hvorfor skal jeg klage over det? Det er dine valg.. plager meg ikke.

    Min erfaring er at summen av masse små tweaks definitivt utgjør en forskjell. Det inkluderer kabler (min favoritt er @whistler sine), dac, klokker, ekstremt presis plassering av høyttalere, stadig bedre riaa og PU på analogt, symmetri i rommet, DSP som kan tweakes, forsterker som låter bra (selv om noen mener alle dac og forsterkere over 10000 kroner er transparente, haha). For meg er hifi en reise mot stadig bedre, samtidig som jeg nyter musikken.

    Selv om jeg er elektroing og muligens burde vite bedre så innbiller jeg meg at jeg hører forskjell på enkelte kabler også;-) Kanskje ikke på strømkabler må jeg innrømme. Men signalkabler og høyttalerkabler definitivt. Kan det måles? Ja vi vet vi kan måle forskjeller i grunnleggende egenskaper men spørsmålet er vel mer om det har det betydning for den lyden som kommer ut av høyttalerne til slutt?
    Kanskje eller kanskje ikke men jeg bryr meg ikke om å finne presise nok forklaringsmodeller siden jeg synes jeg kan høre forskjell. Så får andre utfordre meg med blindtester osv men hvorfor skal jeg gidde det? For å blidgjøre skeptikere? Så lenge jeg er fornøyd med resultatet så er jeg fornøyd for å si det slik.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jøss så rart da. Hvis det er viktig å presentere det så burde kanskje noen gjøre det. Trenger ikke en lyttetest engang. Jeg har lest her på hifisentralen at det er noen som er ganske interessert i målinger. Kanskje en av de har et apparat man kan måle lydforskjeller med? Jeg er usikker på om man må være ekspert innen den slags målinger og hvis påstanden din stemmer så tror jeg man må være veldig god og vite alt om hvordan man kan måle dette på en 100% riktig måte så mitt forslag om at noen av de som er interessert i målinger her på hifisentralen trekker jeg tilbake, men det er virkelig interessant at ingen i hele verden klarer dette for det er jo veldig enkelt å høre en forbedring av lyden hvis den forbedringen kommer etter bytte av en strømkabel.
    Ja, jeg synes også det er svært interessant at ingen klarer å hoste opp en test der de viser at de hører forskjell på strømkabler. Kanskje du tar jobben?
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.956
    Antall liker
    6.999
    Sted
    Kongsberg
    Jepp. Dette er sikkert feil tråd men... jeg tror kanskje du strekker strikken lenger enn de fleste og kanskje mer enn strengt tatt nødvendig. Men hvorfor skal jeg klage over det? Det er dine valg.. plager meg ikke.

    Min erfaring er at summen av masse små tweaks definitivt utgjør en forskjell. Det inkluderer kabler (min favoritt er @whistler sine), dac, klokker, ekstremt presis plassering av høyttalere, stadig bedre riaa og PU på analogt, symmetri i rommet, DSP som kan tweakes, forsterker som låter bra (selv om noen mener alle dac og forsterkere over 10000 kroner er transparente, haha). For meg er hifi en reise mot stadig bedre, samtidig som jeg nyter musikken.

    Selv om jeg er elektroing og muligens burde vite bedre så innbiller jeg meg at jeg hører forskjell på enkelte kabler også;-) Kanskje ikke på strømkabler må jeg innrømme. Men signalkabler og høyttalerkabler definitivt. Kan det måles? Ja vi vet vi kan måle forskjeller i grunnleggende egenskaper men spørsmålet er vel mer om det har det betydning for den lyden som kommer ut av høyttalerne til slutt?
    Kanskje eller kanskje ikke men jeg bryr meg ikke om å finne presise nok forklaringsmodeller siden jeg synes jeg kan høre forskjell. Så får andre utfordre meg med blindtester osv men hvorfor skal jeg gidde det? For å blidgjøre skeptikere? Så lenge jeg er fornøyd med resultatet så er jeg fornøyd for å si det slik.
    Jeg synes det går et tydelig skille mellom hva folk velger å bruke penger på og hva som skal etableres som fakta. Vil noen har 25 kvadrat til høyttalerne så må de jo få lov til å gjøre det. Men vennligst ikke "forklar" andre at dette trengs for å få lav nok motstand. Det er nemlig feil.
    I en verden med stadig mer utrolige teorier som sprer seg på nettet synes jeg at vi alle har et ansvar for å ikke la alt gå til helvete.
    Årelating var også lenge populært og skulle kurere mange sykdommer. Vi har sluttet med det liksom...
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Ja, jeg synes også det er svært interessant at ingen klarer å hoste opp en test der de viser at de hører forskjell på strømkabler. Kanskje du tar jobben?
    Åja så det er folk som prøver å vise frem en test som med 100% sikkerhet viser at en strømkabel er bedre enn en annen, men ingen som klarer det? Kanskje noen som jobber ved partikkelakseleratoren ved CERN kan klare å lage et apparat som kan måle alt etterhvert. Det er jo en del ting i kvantefysikken som ikke lar seg måle enda med 100% sikkerhet og noe som ikke er mulig å måle I heletatt. Men det er rart at lydforskjeller ikke lar seg måle synes jeg. Hvor har du funnet ut at ingen i hele verden har klart å måle disse lydforbedringene som er så enkelt å høre?
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Ja, jeg synes også det er svært interessant at ingen klarer å hoste opp en test der de viser at de hører forskjell på strømkabler. Kanskje du tar jobben?
    Jeg har ingen mulighet til å ta på meg den jobben, men det må da være noen som er villige til det hvis det finnes utstyr til å måle dette med da.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.695
    Antall liker
    5.876
    Faktisk så oppdaget jeg støy i ene høyttaleren i går. La øret helt inntil diskanten, helt knyst i høyre, men lav knitrestøy fra venstre. Omtrent som knitring på lp plater. Helsike har larsmartin rett med all den støyen? Begynte å sjekke ut komponentene i anlegget, av og på med ledninger, flyttet stilling på ledninger, men ingen ting hjalp. Tok en titt bakom høyttaleren til slutt og hva så jeg der?
    1669530101257.jpeg

    En eller annen i huset har lagt en ladekabel med metallstrømpe som nærmest kortsluttet terminalene. Tok den vekk og vips null støy.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.433
    Antall liker
    35.223
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Men det er rart at lydforskjeller ikke lar seg måle synes jeg. Hvor har du funnet ut at ingen i hele verden har klart å måle disse lydforbedringene som er så enkelt å høre?
    Det er ikke noe problem f eks å måle at en 2,5 mm2 kabel har lavere resistans enn en 1,5 mm2 kabel. Tingen er at mange påstått hørbare lydforskjeller forsvinner som dugg for sol hvis man ikke får lov til å titte mens man lytter. Rekkefølgen burde være at noen først beviser at de kan høre slike forskjeller, og deretter kan vi diskutere hvorfor de oppstår og hvor mye det evt er verdt. Nå blir diskusjoner om hørbare forskjeller mellom strømkabler omtrent som astrobiologi, faget om liv på andre planeter - kan ikke engang vite om temaet eksisterer i den virkelige verden.

    Ett forsøk på å finne ut om det er noe der:
    On November 13, 2004, Secrets of Home Theater and High Fidelity teamed up with the Bay Area Audiophile Society (BAAS) to conduct a blind AC power cord test. The purpose of the test was to determine if a small group of volunteers could make a statistically significant differentiation of sonic differences between an assortment of generic power cords and Nordost Valhalla power cords.
    The total number of correct answers was 73 out of 149, which amounts to 49% accuracy. That is no more accurate than flipping a coin, and therefore, no statistically significant detection of power cable differences.
    Det var tydeligvis ikke noe der.

    Her var et annet forsøk:
    So far I have found out this is a time consuming, tough test and my notes about the same cable change dramatically if compared at the 3 minute and 33 minute marks.
    Deretter ble det stille.
     
    Sist redigert:

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.596
    Antall liker
    3.134
    Torget vurderinger
    0
    Alle som hører forskjell på LYD fra KABLER......kan også SE forskjell på bilde fra MONITOR.....
    Det er fantastisk hvor skarpe sanser mennesker er utstyrt med som kan avsløre ting som ikke kan måles eller måles i svært liten grad.
    Den største forskjellen og enkleste faktoren er: PRISEN
    PRISEN trigger TROEN på STORE forskjeller for mange selv om både målinger og kjent fysikk tilsier et helt annet resultat... :unsure:

    Legger ved et eksempel på TRO vs FAKTA

     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.141
    Antall liker
    6.583
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har ingen mulighet til å ta på meg den jobben, men det må da være noen som er villige til det hvis det finnes utstyr til å måle dette med da.
    Du trenger ikke noe utstyr å måle med for å sjekke om du hører forskjell, da trenger du bare ørene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn