Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jøss så rart da. Hvis det er viktig å presentere det så burde kanskje noen gjøre det. Trenger ikke en lyttetest engang. Jeg har lest her på hifisentralen at det er noen som er ganske interessert i målinger. Kanskje en av de har et apparat man kan måle lydforskjeller med? Jeg er usikker på om man må være ekspert innen den slags målinger og hvis påstanden din stemmer så tror jeg man må være veldig god og vite alt om hvordan man kan måle dette på en 100% riktig måte så mitt forslag om at noen av de som er interessert i målinger her på hifisentralen trekker jeg tilbake, men det er virkelig interessant at ingen i hele verden klarer dette for det er jo veldig enkelt å høre en forbedring av lyden hvis den forbedringen kommer etter bytte av en strømkabel.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Er for fornøyd med lyden, bare små justering i bassen som må taes over tid. Men mer kontroll på støyen gjør det bedre. Siste feilsøking resulterte i bedre bilde på tvn, kjøleskapet til leieboer sender luftbåren 50hz støy så det skal settes på føtter.
    Snart håper jeg tvn kan være koblet til utenom å påvirke lyden.
    Mange tror refleksjon på tvn er problemet og henger demping foran tvn, det resulterer bare i innelukket lyd.
    Få kontroll på tvn. Egen kurs og eget nettverk med rens så påvirker tvn lite negativt.
    Hvordan kan føtter hindre 50Hz luftbåren støy? Vibrasjoner er en ting, luftbåren støy en helt annen ting..
    Man snakker om elektromagnetiske signaler som innebærer støy, disse er luftbåren. Vibrasjoner er mekanisk.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvordan kan føtter hindre 50Hz luftbåren støy? Vibrasjoner er en ting, luftbåren støy en helt annen ting..
    Har ikke gjort tiltak ennå, men tviler på kjøleskapet stråler 50hz 20m gjennom bjelkelag og vegg full av demping? Antar det er vibrasjoner fra kjøleskapet som forplanter seg i bjelkelaget.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mange tror refleksjon på tvn er problemet og henger demping foran tvn, det resulterer bare i innelukket lyd.
    Få kontroll på tv strømmen. Egen kurs og eget nettverk med rens så påvirker tvn lite negativt.
    Forstår jeg deg feil, eller mener du at strøm til TV har noe å si for akustiske refleksjoner?
     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Hvorfor er den bedre? Hvilke egenskaper har disse kablene som gjør anlegget "bedre" annet enn kostnad?
    Okysygenfri og FEP eller annen dielektrisk isolering er jo noe de aller fleste kabler har, og er ikke akkurat direkte egenskaper ved kabelen.
    Hvis 2 helt like kabler har forskjellig pris klarer jeg ikke i min villeste fantasi å tro at noen i hele verden vil høre noen forbedring av lyden ved å bytte fra den ene til den andre kabelen. Hos meg har jeg ihvertfall aldri hørt at prisen på en kabel forandrer lyden på noen som helst slags måte. Har lest at noen påstår at noen innbiller seg at lyden blir bedre hvis en kabel er dyr i flere utsagn her på hifisentralen, men jeg har aldri selv opplevd dette og har heller aldri hørt om noen jeg kjenner som har opplevd dette.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Har lest at noen påstår at noen innbiller seg at lyden blir bedre hvis en kabel er dyr i flere utsagn her på hifisentralen, men jeg har aldri selv opplevd dette og har heller aldri hørt om noen jeg kjenner som har opplevd dette.
    Det er litt som å si at "jeg har aldri blitt lurt til å tro noe som ikke er sant" – litt av greia er at hvis du har blitt lurt, så innebærer jo det på en måte at du ikke har skjønt at du har blitt lurt.

    Eller når det gjelder kabler: Hvis det skulle være sånn at du innbilte deg at du hører forskjell, så hører du forskjell med mindre du forstår at du lurer deg selv. Hvis du er en god løgner (overfor deg selv) så vil du jo ikke forstå det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke gjort tiltak ennå, men tviler på kjøleskapet stråler 50hz 20m gjennom bjelkelag og vegg full av demping? Antar det er vibrasjoner fra kjøleskapet som forplanter seg i bjelkelaget.
    Det er du som snakker om at det kommer stråling/luftbåren støy fra kjøleskapet og ikke jeg.. Noe som ikke er det samme som mekaniske vibrasjoner, som nevnt.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.726
    Antall liker
    5.932
    Hvis 2 helt like kabler har forskjellig pris klarer jeg ikke i min villeste fantasi å tro at noen i hele verden vil høre noen forbedring av lyden ved å bytte fra den ene til den andre kabelen. Hos meg har jeg ihvertfall aldri hørt at prisen på en kabel forandrer lyden på noen som helst slags måte. Har lest at noen påstår at noen innbiller seg at lyden blir bedre hvis en kabel er dyr i flere utsagn her på hifisentralen, men jeg har aldri selv opplevd dette og har heller aldri hørt om noen jeg kjenner som har opplevd dette.
    Du bør lese denne tråden av Paradox kabel som kostet 38000kr. og viste seg at kun var en billig installasjonskabel. Brukere på nettet roste den opp i skyene.

    1669482993611.png

     

    Gaylord

    Medlem
    Ble medlem
    24.05.2022
    Innlegg
    34
    Antall liker
    6
    Sted
    Oslo
    Det er litt som å si at "jeg har aldri blitt lurt til å tro noe som ikke er sant" – litt av greia er at hvis du har blitt lurt, så innebærer jo det på en måte at du ikke har skjønt at du har blitt lurt.

    Eller når det gjelder kabler: Hvis det skulle være sånn at du innbilte deg at du hører forskjell, så hører du forskjell med mindre du forstår at du lurer deg selv. Hvis du er en god løgner (overfor deg selv) så vil du jo ikke forstå det.
    Du må ikke la din gode fantasi løpe helt løpsk nå da min venn. Men det er rett det du sier at om man blir lurt vet men jo ikke det. Det sier seg selv på en måte, ikke sant? Hvis man vet man har blitt lurt da har man nemlig ikke blitt lurt🤣
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er du som snakker om at det kommer stråling/luftbåren støy fra kjøleskapet og ikke jeg.. Noe som ikke er det samme som mekaniske vibrasjoner, som nevnt.
    Mekaniske vibrasjoner som forplanter seg i lufta. Derfor jeg har en peak på 50hz på rew målinger.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Er til dels enig, men alle høyttalere idag er stort sett ok. Skal en ha det «ekstra» må en ofte betale ekstra der også. Har 28 elementer idag å det gir det jeg ønsker. Har ikke behov for 60 hundehus fylt med elementer.
    Sikker på at alle 28 er friske og raske?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Du må ikke la din gode fantasi løpe helt løpsk nå da min venn. Men det er rett det du sier at om man blir lurt vet men jo ikke det. Det sier seg selv på en måte, ikke sant? Hvis man vet man har blitt lurt da har man nemlig ikke blitt lurt🤣
    Skjønner ikke helt hva dette har med fantasi å gjøre, men men :)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du bør lese denne tråden av Paradox kabel som kostet 38000kr. og viste seg at kun var en billig installasjonskabel. Brukere på nettet roste den opp i skyene.

    Vis vedlegget 871764
    Håper ikke du har kjøpt bil? Kundene var fornøyd helt til de forstå bilene var gamle vrak.

     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.051
    Antall liker
    3.984
    Sted
    Tårnåsen
    Men kan vi i hvert fall være enige om at det ikke er direkte *dumt* å tvinne kabler (https://en.wikipedia.org/wiki/Twisted_pair) og skjerme dem på en eller annen måte? Uansett om det er strøm eller signalkabler. Der føler jeg at vi er på trygg grunn uten at det nødvendigvis koster en formue... Har tvunnet mye kabler selv i hvert fall... Dvs hakket opp fra de kablene som følger med i pappesken?
     
    Sist redigert:

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.726
    Antall liker
    5.932
    Håper ikke du har kjøpt bil? Kundene var fornøyd helt til de forstå bilene var gamle vrak.

    Forstod du ikke poenget? Det beviser at vi mennesker lar oss påvirke av prisen, mannskit pakket inn i glanspapir med fantasipris, da forventer vi at det er bedre og hjernen oppfatter det som bedre, det kalles placebo effekt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Forstod du ikke poenget? Det beviser at vi mennesker lar oss påvirke av prisen, mannskit pakket inn i glanspapir med fantasipris, da forventer vi at det er bedre og hjernen oppfatter det som bedre, det kalles placebo effekt.
    Forstod du ikke poenget?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det du prøver å ymte til er at denne målingen er endring av tinnitus?
    Vis vedlegget 871650
    Aner ikke hva du har målt her, så andre hadde henvisninger til noen målinger fra deg, var det disse? , vanskelig å lete og scrolle og finne noe fra en jeg har på ingorering.

    Noe som er lett hørbart hos meg er forskjellen på disse 2.
    Tror ganske sikkert jeg hører forskjellen på din røde og grønne også
    1618DBE0-0FC9-48AB-85FE-AAED58E3635B.jpeg

    DC245A10-49FE-4179-BB26-97D76DC2BDE6.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Aner ikke hva du har målt her, så andre hadde henvisninger til noen målinger fra deg, var det disse? , vanskelig å lete og scrolle og finne noe fra en jeg har på ingorering.

    Noe som er lett hørbart hos meg er forskjellen på disse 2.
    Tror ganske sikkert jeg hører forskjellen på din røde og grønne også
    Vis vedlegget 871792
    Vis vedlegget 871793
    Bilde er fra testen her. Husker du skrev et sted på forumet hvor du sa isoplug ikke forbedret målingene hos deg, da mener jeg det kan ha vært noe feil med pluggen. Isoplug funker veldig godt på målinger her tilsvarende testen på nettsiden viser.

     
    L

    larsmartin

    Gjest
    At det er kriminelt å svindle folk med å selge ting som utgir seg for å være bedre enn det egentlig er?
    Alle som kjøper biler blir ikke svindlet, de kan få seg en bra bil. Nøyaktig samme kan de som kjøper seg en kabel, de kan få seg en bra kabel.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.666
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Finnes det noen bilder av strømkablene dine uten plugger, hadde vært moro å se hvordan kablene er bygget opp? fant ikke noe i farten

    mvh
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Finnes det noen bilder av strømkablene dine uten plugger, hadde vært moro å se hvordan kablene er bygget opp? fant ikke noe i farten

    mvh
    Vet ikke om det er meg du spør, men svarer uansett.
    Etter å ha testet mye hjemmemekk fant vi ut solidcore er best, men en bivirkning av at de kan være litt dempet i toppen. Gryphon som avbildet under og ansuz har tydeligvis kommet til det samme.
    Leser du forumer om de som tester kabler ender de fleste opp med at solid core er beste alternativ.
    Med gull/sølv legering kommer detaljene frem men beholder og solid core egenskapene.

    2443513F-3F0B-4B1F-9F06-12049F923308.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.864
    Antall liker
    38.666
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    leser at Gryphon vanta strømkabler er solid core? er det godkjent her til lands? trodde ikke det :unsure:

    mvh
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    leser at Gryphon vanta strømkabler er solid core? er det godkjent her til lands? trodde ikke det :unsure:

    mvh
    De har løst det ved at lederen beveger seg fritt i isolering strømpa. Den oppfører seg akkurat som hvilke som helst annen apparatkabel.
    Når vi laget egne solid core kabel var det et helvete å jobbe med. 25mm2 solid core kabel og du skal teste hvilke vei den skal stå for å låte best. Gikk i boxern her et par døgn under testing.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn