Hvorfor "låter" strømkabler forskjellig (sikkert utdebattert og utskjelt)...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?

    Jeg har kommet frem til at det for meg fungerer best med skjermet kabel hvor skjerm er montert i støpsel. Mindre kvadrat på pre og kilde, større kvadrat på sluttrinn. Jo bedre kontakter jo bedre lyd, så kan lyden tunes med ulike legeringer. De beste (dessverre ofte de dyreste) kontaktene har bedre skjerming mot innstråling og jeg opplever et roligere lydbilde. Jeg liker også rene ledere, altså ikke sølvbelagte eller tinnbelagte. For meg gjennom mange år så har jeg funnet ut at kontakter og skjerm/innstråling er viktigst. Men det er sikkert bare fjas...

    Fyr løs!
     

    Calmati

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Innlegg
    429
    Antall liker
    555
    Sted
    Bærum
    Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?

    Jeg har kommet frem til at det for meg fungerer best med skjermet kabel hvor skjerm er montert i støpsel. Mindre kvadrat på pre og kilde, større kvadrat på sluttrinn. Jo bedre kontakter jo bedre lyd, så kan lyden tunes med ulike legeringer. De beste (dessverre ofte de dyreste) kontaktene har bedre skjerming mot innstråling og jeg opplever et roligere lydbilde. Jeg liker også rene ledere, altså ikke sølvbelagte eller tinnbelagte. For meg gjennom mange år så har jeg funnet ut at kontakter og skjerm/innstråling er viktigst. Men det er sikkert bare fjas...

    Fyr løs!
    Kompis, du starter en kabeldebatt på en tirsdag.

    Det blir enda høyere popkorn-faktor om du dra igang en fredag etter første pils tid. Men siden det snart er jul så kan det jo hende dette går bra allikevel ;) :ROFLMAO:
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.310
    Antall liker
    16.930
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har alltid kjørt HiFi på ujordede kurser, men komponentene har felles jord via strømpadde (ordinær Brennenstul). For mange år siden kjøpte jeg en brukt ECI-1. Da fulgte det med den strømkabelen (fra EC) som HFK solgte på metervare. Er bygget opp med x-antall flettede ledere (husker ikke hvor mange) og strømpet plast.
    Den har jeg fortsatt å bruke på mine forsterkere i etterkant.
    Jeg vet at "alle" mener dette med strømkabel kun er tull og tøys, men jeg klarer ikke helt å fri meg fra den mening at denne kabelen har en liten innvirkning på "ro" i lydbildet - spes mot rørforsterkere, i de tilfeller jeg har byttet til en vanlig strømkabel.

    I høst hadde jeg LP 12´n til oppgradering hos Eksakt. Byttet til det nye lageret og den nye PSU- og motorstyringen (Lingo 4). Da jeg skulle hente spilleren spurte Odd Rune om jeg hadde tid til å lytte på en strømkabel som hadde en viss effekt på Lingo 4, hvilket jeg gjorde. Og, ja - spesielt basskarakteristikken ble endret med den kabelen (som forøvrig langt fra koster en formue). Jeg fikk tilbud om å låne med en slik hjem, for å prøve i ro og mak i mitt oppsett, men hadde såpass mye annet å styre med i den fasen, så jeg valgte å la det bero. Men, jeg kommer til å ta turen nedom og låne en - for å høre om denne faktisk "gjør" noe i eget oppsett - og på ujordet kurs. Om ikke, så er det bare å levere den tilbake.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Kompis, du starter en kabeldebatt på en tirsdag.

    Det blir enda høyere popkorn-faktor om du dra igang en fredag etter første pils tid. Men siden det snart er jul så kan det jo hende dette går bra allikevel ;) :ROFLMAO:
    Tar sjangsen siden det snart er jul og det er jo lille lille julaften idag da...:)
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Alle kabler påvirker sluttresultatet. Det gjelder å finne det en liker best, dyrt eller billig, okke som...
    Ja, hvis vi kan snakke "balanse" i anlegget, så har jeg absolutt trua på det; og det er ikke sikkert at det er lurt å ha samme plugger tvers igjennom; jeg har litt av hvert...
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Hadde en på besøk om helgen med en selvmontert monster-strømkabel på 3 kg. Knuste visst det råeste fra Nordost.
    Fikk plass bak anleggets DAC, men forandret ingen ting på lyden i mitt øre. Eieren hadde en helt annen mening.
    Her hadde det vært moro med en blindtest. :)
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.063
    Antall liker
    3.738
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ikke for å jekke opp stemningen i en slik tråd som åpenbart kommer til å spore helt av til noe destruktivt, men allikevel:

    Finnes det noen endringer man kan gjøre hvor man IKKE hører stor forskjell på, sett fra perspektivet fra trådstarter hvor det er stor forskjell på ting man forventer at det ikke skulle være forskjell på i det heletatt. Og om det var forskjell, skulle være så små forskjeller at de ikke var mulige å oppfatte, og ihvertfall at det var umulig å vite hva man foretrakk dersom man klarte å oppfatte de.

    Så hva i et slikt system er det som IKKE har noe å si?
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    Som du selv sier er dette utdebattert. Du spør hvorfor du hører forskjell men har sikkert hørt disse svarene før: "Forskjellen kan umulig være reell", forventningsbias, placeboeffekt osv…

    Det som mangler i disse debattene er bevis på at forskjellen er andre steder enn mellom øra. Inntil det finnes blir det bare de samme påstandene om og om igjen og igjen :sleep:
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.508
    Antall liker
    14.231
    Sted
    Langesund
    Har jo vært et par ganger oppe hos deg yasman, og i mitt hode er det veldig mye du kunne gjort for videre progresjon på lyden i kjelleren din, og det handler ikke om hele tiden å bytte utstyr og kabler.
    Har jo bedt deg ned hit en del ganger men har gitt opp. Er jo tross alt over hundre meter. Du vet kanskje hvordan det låter på forhånd?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg tror dette med forskjeller på 'bagateller' har en del å gjøre med hva man hører (og hører etter) i sitt eget system. Jeg lytter alltid kritisk. Når jeg renoverte sikringsskapet (2-3 uker siden) så opplevde jeg annen lyd etter bytte, noe jeg ikke trodde jeg ville. Har ikke opplevd noe slikt med noen kabler for så vidt, men det er enkelte kabler jeg foretrekker noen ørsmå nyanseforskjeller på fremfor andre. Utseende på kablene spiller omtrent 50% av om jeg vil bruke noe eller ikke også (i hjemmekinoen gir jeg blanke).
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Har jo vært et par ganger oppe hos deg yasman, og i mitt hode er det veldig mye du kunne gjort for videre progresjon på lyden i kjelleren din, og det handler ikke om hele tiden å bytte utstyr og kabler.
    Har jo bedt deg ned hit en del ganger men har gitt opp. Er jo tross alt over hundre meter. Du vet kanskje hvordan det låter på forhånd?
    Vet ikke når du var hos meg, men det låter nok annerledes enn på lenge hos meg. Jeg er svært fornøyd nå. Overhodet ikke trang til bytte av utstyr!!!
    Er ikke sikker på nicket ditt heller...
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Som du selv sier er dette utdebattert. Du spør hvorfor du hører forskjell men har sikkert hørt disse svarene før: "Forskjellen kan umulig være reell", forventningsbias, placeboeffekt osv…

    Det som mangler i disse debattene er bevis på at forskjellen er andre steder enn mellom øra. Inntil det finnes blir det bare de samme påstandene om og om igjen og igjen :sleep:
    Nå er det vel ikke det mellom öra som byttes hver gang man bytter ett komponent (kabel denne gangen) og opplever forskjell, så svaret er vel utenfor der...ikke tror jeg all elektronikken der slike forskjeller oppleves er feil konstruert heller, så hvorfor skal man bevise noe som helst for noen som har bestemt seg for at det ikke skal väre (nocebo) noen forskjell? Det er vel den enkeltes opplevde forskjell som er viktig for en!?..

    mvh
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    8*12 TOM, det er rent veldig mye vann i elva siden du var her; så du må gjerne ta deg en tur igjen; jeg er åpen for signaler jeg! Men denne gangen handler det ikke om annet enn forskjell på strømkabler/kontakter; det er kun basert på at jeg hører det jeg hører. Jeg kommer også gjerne en tur til deg i nærmeste fremtid når vi tør pga korona
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Designerene bak de ypperste forsterkerene på markedet bruker årevis på å forske, forbedre og tyne det siste ut av dem.
    Du, du går bare på butikken og kjøper ny ledning, vips så har du økt ytelsen.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Designerene bak de ypperste forsterkerene på markedet bruker årevis på å forske, forbedre og tyne det siste ut av dem.
    Du, du går bare på butikken og kjøper ny ledning, vips så har du økt ytelsen.
    At ikke produsentene legger ved en kabel bedre enn de gjør handler vel mest om kostnader
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Derfor påvirker kabler,her beskrives hva som skjer i en installasjon.Kalbel,0-46m.
    10m kursledning,hvor stor andel blir da apparatkabel?


    Av verdens millioner,milliarder? av duppeditter,TV,ladere,lys stereo etc.
    vil de aller fleste vil påvirket hver andre,og som i linken,kabelen er med i reknestykket.
    Hvorfor vil en ringkjerne lage mer problem enn en C-core eller R-core transformator?
    Kapasitansen,og hvorfor vil ikke da neste ledd,apparat kabel med lik kapasitens IKKE påvirke?
    At det sitter en merkelig en langt mot nord og kan løse all verdens problemer,
    er det nå slik at dette ikke gjelder for resten av verdens elektronikk leverandører.
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?

    Jeg har kommet frem til at det for meg fungerer best med skjermet kabel hvor skjerm er montert i støpsel. Mindre kvadrat på pre og kilde, større kvadrat på sluttrinn. Jo bedre kontakter jo bedre lyd, så kan lyden tunes med ulike legeringer. De beste (dessverre ofte de dyreste) kontaktene har bedre skjerming mot innstråling og jeg opplever et roligere lydbilde. Jeg liker også rene ledere, altså ikke sølvbelagte eller tinnbelagte. For meg gjennom mange år så har jeg funnet ut at kontakter og skjerm/innstråling er viktigst. Men det er sikkert bare fjas...

    Fyr løs!
    Jeg har også drevet med mye kabel testing i min tid og også da strømkabler/strømfilter som jeg fortsatt har en god del av i ulike merker. Og da jeg holdt på
    med dette hadde jeg en forsterker som responderte med noe forskjell på lyden av de ulike typene.
    Men så skiftet jeg forsterker å nå hører jeg ingen forskjell
    på noen av de eller event ved bruk av den med følgene standard kabelen.
    Når det gjelder bruk på annet elektrisk utstyr ala dac osv kan jeg fortsatt høre ørsmå endringer men så små att det er uvesentlig hvilken kabel jeg benytter.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.200
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det koster å forske i årevis også, hvorfor ikke bare bytte ledning?
    Nei nei, en ledning har bare en leder.
    En kabel består av 2 eller flere ledninger, som er inne i en kabel. (dette er ikke en spøk engang) men fakta.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.653
    Antall liker
    5.816
    Nei nei, en ledning har bare en leder.
    En kabel består av 2 eller flere ledninger, som er inne i en kabel. (dette er ikke en spøk engang) men fakta.
    Ja, du har rett, skulle stått kabel.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har også drevet med mye kabel testing i min tid og også da strømkabler/strømfilter som jeg fortsatt har en god del av i ulike merker. Og da jeg holdt på
    med dette hadde jeg en forsterker som responderte med noe forskjell på lyden av de ulike typene.
    Men så skiftet jeg forsterker å nå hører jeg ingen forskjell
    på noen av de eller event ved bruk av den med følgene standard kabelen.
    Når det gjelder bruk på annet elektrisk utstyr ala dac osv kan jeg fortsatt høre ørsmå endringer men så små att det er uvesentlig hvilken kabel jeg benytter.
    Jeg har opplevd å høre mindre forskjell på signalkabel enn jeg hører på strømkabel på enkelte produkter. Jeg har opplevd større forskjell på plugger enn kabel.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Hvorfor skulle en riktig konstruert strømkabel koste mye penger?
    Hva legger du i "riktig konstuert"? og hva er "mye penger" Ta f.eks de dyreste pluggene til furutech; et par av dem koster 6000,- alene, så skal kabel enten lages selv eller av en leverandør... da blir det fort 7-8000 pr kabel eller mer
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.792
    Antall liker
    3.433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Om man tar for gitt at pris på Furutech plugger er riktig og at man i tillegg tar for gitt at de gjør jobben vesentlig mye bedre en andre rimeligere da stemmer regnestykket ditt sikkert Yasman. Om man derimot setter et spørsmålstegn ved produkter som Furutech plugger til svært høye priser da er det fult mulig at en produsent kunne levere kabler med sine apparater som kunne sies være bedre konstruert til formålet en standard apparat kabler uten at totalprisen på apparatene skulle stige vesentlig.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Om man tar for gitt at pris på Furutech plugger er riktig og at man i tillegg tar for gitt at de gjør jobben vesentlig mye bedre en andre rimeligere da stemmer regnestykket ditt sikkert Yasman. Om man derimot setter et spørsmålstegn ved produkter som Furutech plugger til svært høye priser da er det fult mulig at en produsent kunne levere kabler med sine apparater som kunne sies være bedre konstruert til formålet en standard apparat kabler uten at totalprisen på apparatene skulle stige vesentlig.
    "riktig" pris er vel avhengig av tilbud og etterspørsel, og siden Furutech lever i beste velgående gjør de vel noe rett?
    jeg hører uansett forskjell på de fleste pluggene jeg har testet med samme kabel. Kabel derimot mener også jeg at ikke trenger koste så mye.
    Hadde håpet at noen skulle lage rimelige plugger også som låt like bra; det har jeg ennå ikke funnet desverre...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Hadde håpet at noen skulle lage rimelige plugger også som låt like bra; det har jeg ennå ikke funnet desverre...
    Du svarer ikke på spørsmålet. Hvorfor skulle noe som simpelt som en riktig konstruert plugg koste mye?
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.436
    Antall liker
    2.069
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Driver og tester ut Supra Lorad mkII strømkabler opp mot en Biltema komfyrkabel med stort tverrsnitt på Mc 1.2kw blokkene. Tror vi snakker 6kvmm pr leder, og foreløpig synes jeg Biltema’n passer bedre enn Supra’en. Tiden vil vise om dette er innbilning eller reelt.
    Når jeg får ett «føre» og drar på skikkelig så er blokkene oppe på 1kw i de mest dynamiske partiene, og da er det nok ikke dumt med mye areal. En kamerat er imidlertid storfornøyd med Supra kabelen, så det koker vel ned til smak og bahag og hvilket utstyr/rom en har.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gutta som kjører aktiv drift har ikke råd, så derfor må de såklart kjøpe el kjipo kabler. Det gis og kred for å fremvise at en har billigst mulig kabler, Claes Ohlson og Biltema er sikre favoritter. Vi andre tullinger som driver med passive drivere vi kjøper de dyreste kablene vi kan finne og hører med kontofonen om kablene er gode nok.. Dette er regelen, hjelpe seg om noen skulle tro noe annet...
     

    LA8PV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2012
    Innlegg
    272
    Antall liker
    287
    ...hvorfor skal man bevise noe som helst for noen som har bestemt seg for at det ikke skal väre (nocebo) noen forskjell? Det er vel den enkeltes opplevde forskjell som er viktig for en!?..
    Det hadde vært fint om noen kunne bevise disse forskjellene for å få debatten videre. Den som kommer med utrolige påstander i et diskusjonsforum for en teknisk hobby har også en bevisbyrde og et moralsk ansvar for ikke å villede andre til å kjøpe overprisete tulleprodukter med kun innbilte kvaliteter.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.031
    Antall liker
    7.853
    Torget vurderinger
    12
    Nei nei, en ledning har bare en leder.
    En kabel består av 2 eller flere ledninger, som er inne i en kabel. (dette er ikke en spøk engang) men fakta.
    Høyspentkabler består som regel av 3 stk 1-ledere ;)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Dopus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    27.12.2013
    Innlegg
    84
    Antall liker
    17
    Sted
    Rogaland
    10-20-30m med vanlig instalasjonskabel fra kurs til stikk, og så skal liksom den siste meteren utgjøre forskjell. Kabel til 5000++++, og så er instalasjonskabelen i veggen mest sansynlig vanlig 1,5mm2 PR kabel til 10 kr meteren. Placebo effekten lever i beste velgående.

    Er vel mer fornuftig å bruke pengene på å legge opp egen kurs til stereo anlegget i stedet.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?

    Jeg har kommet frem til at det for meg fungerer best med skjermet kabel hvor skjerm er montert i støpsel. Mindre kvadrat på pre og kilde, større kvadrat på sluttrinn. Jo bedre kontakter jo bedre lyd, så kan lyden tunes med ulike legeringer. De beste (dessverre ofte de dyreste) kontaktene har bedre skjerming mot innstråling og jeg opplever et roligere lydbilde. Jeg liker også rene ledere, altså ikke sølvbelagte eller tinnbelagte. For meg gjennom mange år så har jeg funnet ut at kontakter og skjerm/innstråling er viktigst. Men det er sikkert bare fjas...

    Fyr løs!
    Respekt, for at du tør/orker/ønsker ta opp det du har på hjertet her.
    Samtidig om jeg uten å kjenne deg har respekt for deg, også, hvorfor skulle jeg da ikke det!?

    Det som forundrer meg så mye, er at de som ikke hører forskjell på noen ting, de både mener de er hi-fi intereserte og i tillegg gidder fortelle nettopp det at de ikke hører forskjell på noe. Hvorfor kjøper de seg da ikke bare et billig anlegg, og er fornøyde med nettopp det, siden de allikevel ikke hører forskjell på noe.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Er vel mer fornuftig å bruke pengene på å legge opp egen kurs til stereo anlegget i stedet.
    Jg gjorde dette. For mange år siden. Ikke fordi jeg hadde noe tro på det. Men fordi en nær hi-fi venn (som var elektriker) maste om dette så jeg for å slippe dette maset - gav etter.
    Resultat?
    På mine to fete forsterkere; forskjellen var som to netter og en dag i bassen, noe som tok meg ca. 5 sekunder å fastslå. Selv bikja ville hørt forskjell, hadde den ikke ligget ute på trappa. På den annen side, jeg spurte aldri bikja, når jeg tenker meg om. Så kanskje den allikevel gjorde det :)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har gjennom mange år hatt mye strømkabler på besøk alt fra lakrislisser til esoteriske produkter. Jeg har testet en haug med fabrikkmonterte kabler og egen monterte med en haug med forskjellige kontakter med forskjellig materiale/legeringer. Forskjellig materiale i kabel, med og uten skjerm, rent sølv, ren kobber, forsølvet, fortinnet. Og jeg hører forskjell. Til tider stor! Jeg hører også forskjell når stikket snus i kontakten. Hvorfor hører jeg så stor forskjell?
    Ja, det er vel rimelig utdebattert, men det finnes en logisk forklaring, i det minste hvis du har ubalansert signaloverføring (RCA) mellom komponentene. Da vil eventuelle jordstrømmer mellom apparatene gå i retur/skjerm på RCA-kablene og mikses rett inn i signalet. Inni apparatene er det et utall avkoblingskondensatorer og annet som dumper støy til jord, og dessuten induktive og kapasitive koblinger mellom strømforsyningstrafoer og chassis. Siden det vil være en eller annen impedans (seriemotstand ved DC, noe annet ved høyere frekvenser) mellom lokal jord i apparatet og nettjord vil spenningen på lokal "jord" i apparatet variere.

    Det er ikke en snøballs sjans for at den spenningen på jord alltid er eksakt lik i to apparater, så det vil være en varierende spenningsdifferanse mellom lokal jord i dem. Den spenningsdifferansen ligger i serie med signalet i en RCA-kabel og mikses rett inn. Amplituden på jordstøyen kommer an på impedansen mellom hvert apparat og felles nettjord, og på returimpedansen i signalkabelen. Eksakt hvordan det låter kommer an på hvilket spektrum det er på jordstøyen som skal utjevnes mellom apparatene, om den er korrelert med signalet, etc. Det betyr at det kan bli mer eller mindre "svart bakgrunn", "ro i lydbildet" etc hvis man bytter mellom strømkabler med større eller mindre tverrsnitt på jordleder og skjerm (eller bare gjør dem litt kortere eller lengre), eller om man bytter mellom RCA signalkabler med større eller mindre tverrsnitt på signalretur/skjerm.

    Om du snur stikket på det ene apparatet vil du vende polariteten på strømmene fra glatte- og avkoblingskondensatorene til chassisjord i det apparatet, dvs vende det mellom fase og motfase med tilsvarende strømmer i det andre apparatet. Det påvirker spenningsdifferansen mellom dem, og dermed amplituden på jordstøyen som mikses inn i signalet. Hvilken vei som «låter best» - vel, det kommer an på.

    Det er heller ikke opplagt hviken kabling som vil «låte best» i et gitt anlegg, siden det kommer an på jordstrømmene i systemet som helhet. Men grovere tverrsnitt på jordleder og skjerm (eller kortere strømkabler!) for effektforsterker enn for signalkomponenter virker logisk. Du vil virkelig ikke at jordstrømmene fra effektforsterkerens glattekondensatorer skal gå i signalveien før de går videre til nettjord.

    Hvis man absolutt må bruke RCA-kabler er også størst mulig tverrsnitt i signalretur/skjerm også en fordel. Gjerne dobbel flettet skjerm + folie, ikke fordi det skjermer bedre, men fordi det leder strøm. Det reduserer amplituden på støyen og er den viktigste egenskapen ved en RCA-kabel.

    Det er ikke spesielt mystisk, men selv er jeg ikke veldig opptatt av å løpe i ring og lytte etter slike "forskjeller", så jeg bruker balanserte signalkabler overalt det er mulig for å få jordstrømmer ut av signalveien. Og da hører jeg heller ikke et dugg forskjell ved bytte av strømkabler. Kunne sikkert greid meg med en boombox. ;)
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn