Hvorfor låter en dyrere kabel stort sett bedre enn en rimeligere ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Når du har funnet de komponentene du liker best, topper du det hele med den kabelen som du liker best. Billig eller dyr,whatever.

    Høyttalerene er det første som må på plass, siden dette er den desidert viktigste komponenten, osv,,,,
    Dette likner på min metode. Det ser ut til at vi er enige om at kabelen er det som betyr minst for lyden?
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    1.418
    Sted
    Trondheim
    Ja dette er et godt spørsmål. For å ta en analogi:
    Tenk deg at du fotograferer. Bruker du et billig kompaktkamera, har det ingen hensikt å prøve å sette på en kjempedyr superlinse, for bildene med superlinsen vil ikke bli så mye bedre. Man vil knapt se forskjell. Kameraet setter begrensninger. Har man derimot et toppmodellkamera til 50 000, vil man nok få veldig gode bilder selv med en billig linse, langt bedre enn med et kompaktkamera, men man vil ha mye å tjene på å investere i en mer transparent superlinse, for kameraet vil ha så stor oppløsning at man ser tydeligere forskjellen med forskjellige linser man bruker.
    Her kan man bytte ut "kamera" med "komponent" og "linse" med "kabel".

    (jeg har ingen erfaring med slikt kamerautstyr, så jeg har ikke testet hypotesen min over, men analogien burde vel være brukbart lett å forstå i relasjon til kabler/ hifi. De som hevder disse impedans/ system- teoriene for kabler, får finne andre analogier)
    Analogien burde vel være slik:

    • Høyttaler = Linse.
    • Elektronikk = Kamerahus.
    • Kabel = Minnekort.
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Skjønner hvor du vil, men ser ikke analogien i det hele tatt. Mulig det bare er meg.
    Å sammenligne linsen på et kamera med kablene i et stereoanlegg virker rimelig "far out".

    Den viktigste faktoren for å ta gode bilder er forresten fotografen :)
    Jeg liker å ta bilder; er jeg på ferie et fremmed sted, tar jeg bilder helt ustanselig. Ser sikkert helt nerdete ut. Og det går sport i å få best mulig bilder. Å ta bilder er rett og slett gøy!
    Akkurat som motivet du tar bilde av passerer gjennom linsen på sin vei mot bildebrikken, så passerer musikken gjennom signal-/ høyttalerkablene. Akkurat som ikke alle linser er like skarpe (har vel med produksjonstoleranser o.l. å gjøre), så er ikke alle kabler like transparente. Nå er det jo mange tekniske og bruksmessige forhold ved linser som fotografer kan diskutere, linser er jo tilpasset ulike fotograferingssituasjoner, så vi skal vel ikke dra analogien for langt, men dette med at feks mange hevder at å skifte kabel er som å pusse vindusruten, går jo litt på det samme.
    Eller når NASA bruker flere år på å polere speilene til bruk i romteleskoper, så gjør de det fordi de er ekstremt kresne på bildekvalitet og vet at små avvik her gir "forvrengning" i de ferdige bildene. De som bruker disse boksehanske- tilnærmingene til det som har med hifi generelt og kabler spesielt å gjøre, har vel litt problemer med å forstå slike analogier. (Og jeg er forresten sikker på at NASA også bruker fornuftige kabler som er tilpasset det de skal overføre, om de ikke akkurat bruker de teoretisk beste kablene som finnes.)
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Analogien burde vel være slik:

    • Høyttaler = Linse.
    • Elektronikk = Kamerahus.
    • Kabel = Minnekort.
    Du har helt rett i at en høyttaler kan betraktes som en linse, men det kan kablene i signalveien jammen også. Mulig strømkabler er mer som minnekort å betrakte (altså som kan være billige/ simple og ikke er kritiske komponenter)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.164
    Antall liker
    4.331
    Torget vurderinger
    1
    Bortsett fra at de målbare optiske egenskapene korrelerer godt med resultatene?

    ... på den andre siden er det kanskje ikke nødvendig med den skarpeste zeiss-linsa dersom du er forelsket i soft-fokus og andre effektfiltre.

    Analogien er helt på tryne ift kabler.

    mvh
    KJ
     

    Kule-Trygve

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2008
    Innlegg
    2.596
    Antall liker
    289
    Bortsett fra at de målbare optiske egenskapene korrelerer godt med resultatene?

    ... på den andre siden er det kanskje ikke nødvendig med den skarpeste zeiss-linsa dersom du er forelsket i soft-fokus og andre effektfiltre.

    Analogien er helt på tryne ift kabler.


    mvh
    KJ
    Jeg er nok generelt mest opptatt av å få tingene skarpt og det meste mest mulig i fokus når jeg tar bilder. Rent "kunstnerisk" tenker jeg jo bildekomposisjon og interessante lysforhold når jeg tar bilder. Softfokus/ lek med blender er jo tydeligvis aksepterte fotograferingsmessige virkemidler, men jeg har kun hatt kompaktkamera frem til nå, og har ikke kunnet utforske noe mer "viderekomne teknikker" innen fotografering. Men som sagt, mest mulig skarpe bilder over hele fjølen, i den grad man klarer det med et kompaktkamera, har vært min greie til nå.
    Analogien til kabler blir jo helt parallell da de som har lyttet oppgående til dette, rapporterer større detaljnivå over hele frekvensspekteret og bedret romlig definisjon, blant annet. Helt analogt med å få kamera med større bildebrikke, flere megapiksler og skarp zeiss- optikk.
    Men det er dessverre ikke alle som har utstyr/ kabler/ ører/ kognitive egenskaper til å ennå ha innsett dette. Man får bare ta med seg utstyrstips og kabeltips herfra, så kanskje man avanserer litt og skjønner hva dette med kabler går i en gang.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Vil nå mene at linsens betydning for ett godt kamera er mye større enn kabler i ett stereoanlegg og kan vel knapt "sammenlignes"
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hei folkens, foreslår at man omtaler kabler som det de er, nemlig kabler.
    For meg er det så enkelt som dette:
    På billige anlegg betyr kabler lite.
    På dyre anlegg betyr kabler mye.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.878
    Antall liker
    38.710
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hei folkens, foreslår at man omtaler kabler som det de er, nemlig kabler.
    For meg er det så enkelt som dette:
    På billige anlegg betyr kabler lite.
    På dyre anlegg betyr kabler mye.
    Hva er dyrt og hva er billig?

    mvh
     

    permorten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.10.2005
    Innlegg
    3.615
    Antall liker
    1.749
    Torget vurderinger
    5
    en avsporing her : i de dager da vi brukte analoge kameraer betydde objektiver ALT ( et objektiv består av flere linseelementer). kameraet hadde kun til hensikt å holde objektvet i posisjon og åpne for lyset( lukker). å bruke dette som en analogi til høyttalerkabler ! sleiva til ingrid espelid hovig har mer med høyttalerkabler å gjøre !.

    At noen ikke hører forskjell på biltema og kimber er greit, de må gjerne bruke biltema for meg. At andre har utbytte av å bruke tid og penger på kabler burde jo bli deres sak. Vi må vel alle finne vår vei, det finnes vel ikke to like anlegg/ rom .

    og hvis alle var enige med meg var jo diskusjonen over , og det hadde jo vært jævlig kjedelig . så :

    det er kansje slik med høyttalerkabler som det er med mange ting i hifi , grensen for hva som virkelig er overkill ligger mye lengere bort enn vi tror. du hører forskjell på strømforsyningen i forsterkeren enda den er altfor stor fra før, du hører forskjell på cd spillern når den kommer oppå en dempeplatform. osv osv. allt er kansje ikke målbart og vi er alle ganske gode på dette.

    Hvis jeg hører forskjell ( og jeg hører IKKE godt !), avfeier jeg ikke dette som bullshit fordi jeg ikke kan finne en teoretisk forklaring på fenomenet.

    mvh
     
    Sist redigert:
    L

    larkus

    Gjest
    Hei folkens, foreslår at man omtaler kabler som det de er, nemlig kabler.
    For meg er det så enkelt som dette:
    På billige anlegg betyr kabler lite.
    På dyre anlegg betyr kabler mye.

    Heldigvis har jeg billig anlegg:)
     

    RokyRox

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    38
    Antall liker
    7
    Torget vurderinger
    1
    Tror mesteparten her har billig anlegg som ikke hører forskjell på kabler. Men ha en god kveld.
     

    Oystein1960

    Medlem
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    46
    Antall liker
    5
    Husker godt da jeg for noen år siden, mens jeg enda hadde analogt TV, med stort hell skiftet ut den 2 meter "heime-terminerte" Coax kabelen
    fra TV'n til plugg i veggen, med en svinedyr Coax MonsterCable, tror den koster astronomiske 500,- kr.
    Å du verden for et løft på både lyd og bilde, vi fikk oss jo nesten et nytt fjernsyn i stua for noen skarve hundrelapper.
    Men, jeg forstår jo nå at vi kanskje bare var oppspilt pga den dyre kabeln, burde nok ha kjørte noen blindtester,,, jepps,

    mvh
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Så lenge lytteren ser hvilke kabler det lyttes til, så stemmer nok denne påstanden. Lyttes det derimot "blindt", så viser alle forsøk at påstanden ikke stemmer lenger.
    Merkelige greier dette samspillet mellom syn og hørsel.........
    Eksemplarisk svar, gjeldende for allt av utstyr!
    La oss bli ferdige med mamba/slangeskinn/karbon/tykke/tarmfargede kabler som ser tøft ut! Move on, check it out...
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    jeg for min del klarer meg alldeles utmerket med en usb-kabel av ukjent fabrikat matet inn i Centrance Dacport som igjen mater mine DT770Pro på en utmerket måte : )
     

    DAChild

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Innlegg
    1.217
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Det som er spesiellt i et land som Norge, er at importører ofte har mange agenturer både på kabler og komponenter. Bladene som skriver om dette ( watt og fidelity ) er 100% avhengige av disse. Blekka består ofte av 50% reklame. Derav blir det ingen blindtest av importørens dyre kabler mot biltemas billige kabler. Så enkelt er det faktisk....
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    Det som er spesiellt i et land som Norge, er at importører ofte har mange agenturer både på kabler og komponenter. Bladene som skriver om dette ( watt og fidelity ) er 100% avhengige av disse. Blekka består ofte av 50% reklame. Derav blir det ingen blindtest av importørens dyre kabler mot biltemas billige kabler. Så enkelt er det faktisk....
    Ikke vet jeg hva du går på, men det kan umulig være lovlig :)

    For det første er det ingen av de bladene som har 50 prosent reklame, og det har de aldri hatt heller. For det andre så har jo billige Clas Ohlson-kabler blitt testet mot dyrere kabler i Fidelity tidligere, noe du ville sett om du hadde tatt deg bryet med å lese hele tråden.

    Når det gjelder Watt så skal jeg bare svare for meg selv, og jeg har absolutt ingen som helst formening om hvem som annonserer i Watt før jeg ser det på trykk, og av utstyr og kabler som jeg tester, så er 99 prosent av det plukket ut av meg selv, og da som nevnt uten at jeg vet hvem som kommer til å annonsere i bladet. Som utdannet journalist så følger jeg også som frilanser i Watt pressens Vær Varsom-plakat. Se spesielt kapittel 2.

    En usannhet blir ikke mer sann om den gjentas til det kjedsommelige, og jeg må innrømme at jeg begynner å bli dyktig lei av konspirasjonsteoriene til en del på Hifisentralen. De proffe bladene har adskilte annonseavdelinger, nettopp for å hindre muligheter for sammenblanding. Man er selvsagt avhengig av annonser, siden et annonsefritt magasin ikke ville hatt mulighet til å overleve økonomisk. Derimot ville man svært kjapt gravd sin egen grav om man ga redaksjonell omtale i motytelse mot annonser. Et magasin er avhengig av journalistisk integritet for å bli tatt seriøst av både lesere og bransje, og jeg er glad for at redaksjonsledelsen i Watt hvor jeg frilanser er svært bevisste på det.

    Om det overbeviste deg, tviler jeg på, men det måtte ut :)

    Roy
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ikke vet jeg hva du går på, men det kan umulig være lovlig :)

    For det første er det ingen av de bladene som har 50 prosent reklame, og det har de aldri hatt heller. For det andre så har jo billige Clas Ohlson-kabler blitt testet mot dyrere kabler i Fidelity tidligere, noe du ville sett om du hadde tatt deg bryet med å lese hele tråden.

    Når det gjelder Watt så skal jeg bare svare for meg selv, og jeg har absolutt ingen som helst formening om hvem som annonserer i Watt før jeg ser det på trykk, og av utstyr og kabler som jeg tester, så er 99 prosent av det plukket ut av meg selv, og da som nevnt uten at jeg vet hvem som kommer til å annonsere i bladet. Som utdannet journalist så følger jeg også som frilanser i Watt pressens Vær Varsom-plakat. Se spesielt kapittel 2.

    En usannhet blir ikke mer sann om den gjentas til det kjedsommelige, og jeg må innrømme at jeg begynner å bli dyktig lei av konspirasjonsteoriene til en del på Hifisentralen. De proffe bladene har adskilte annonseavdelinger, nettopp for å hindre muligheter for sammenblanding. Man er selvsagt avhengig av annonser, siden et annonsefritt magasin ikke ville hatt mulighet til å overleve økonomisk. Derimot ville man svært kjapt gravd sin egen grav om man ga redaksjonell omtale i motytelse mot annonser. Et magasin er avhengig av journalistisk integritet for å bli tatt seriøst av både lesere og bransje, og jeg er glad for at redaksjonsledelsen i Watt hvor jeg frilanser er svært bevisste på det.

    Om det overbeviste deg, tviler jeg på, men det måtte ut :)

    Roy
    Ingen av de norske bladene har blindtestet noen Clas Ohlson kabel. Det var det DAChild skrev. En blindtest er forøvrig ikke å høre kabler blindt og beskrive lytteinntrykk.

    Men da kan vi jo utfordre deg og Watt her og nå. Utfør en ABX blindtest med Clas Ohlson kabler mot noe i langt høyere prisklasse som du har gitt god testomtale til. Inviter gjerne skribentene fra Fidelity som deltakere også.
    Dere har vel ingenting å tape? ;)
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    Hovedpoenget til DAChild var at hifijournalister var korrupte som ikke kunne teste dyre kabler mot billige på grunn av bindinger i forhold til annonser i bladene. Jeg vet om bedre måter å motivere folk til å gjøre som man ønsker, enn å slenge slike udokumenterte påstander om det man bruker masse av fritiden sin på.

    Men jeg skal se hva jeg får til.

    Roy
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    En usannhet blir ikke mer sann om den gjentas til det kjedsommelige, og jeg må innrømme at jeg begynner å bli dyktig lei av konspirasjonsteoriene til en del på Hifisentralen. De proffe bladene har adskilte annonseavdelinger, nettopp for å hindre muligheter for sammenblanding. Man er selvsagt avhengig av annonser, siden et annonsefritt magasin ikke ville hatt mulighet til å overleve økonomisk. Derimot ville man svært kjapt gravd sin egen grav om man ga redaksjonell omtale i motytelse mot annonser. Et magasin er avhengig av journalistisk integritet for å bli tatt seriøst av både lesere og bransje, og jeg er glad for at redaksjonsledelsen i Watt hvor jeg frilanser er svært bevisste på det.

    Om det overbeviste deg, tviler jeg på, men det måtte ut :)

    Roy
    Så du mener at f. eks. Roger Russel tar feil. Rent personlig skjønner jeg ikke hvorfor hvilken som helst hifi journalist inkasserer premien som James Randi har lovet bort....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Ikke vet jeg hva du går på, men det kan umulig være lovlig :)

    For det første er det ingen av de bladene som har 50 prosent reklame, og det har de aldri hatt heller. For det andre så har jo billige Clas Ohlson-kabler blitt testet mot dyrere kabler i Fidelity tidligere, noe du ville sett om du hadde tatt deg bryet med å lese hele tråden.

    Når det gjelder Watt så skal jeg bare svare for meg selv, og jeg har absolutt ingen som helst formening om hvem som annonserer i Watt før jeg ser det på trykk, og av utstyr og kabler som jeg tester, så er 99 prosent av det plukket ut av meg selv, og da som nevnt uten at jeg vet hvem som kommer til å annonsere i bladet. Som utdannet journalist så følger jeg også som frilanser i Watt pressens Vær Varsom-plakat. Se spesielt kapittel 2.

    En usannhet blir ikke mer sann om den gjentas til det kjedsommelige, og jeg må innrømme at jeg begynner å bli dyktig lei av konspirasjonsteoriene til en del på Hifisentralen. De proffe bladene har adskilte annonseavdelinger, nettopp for å hindre muligheter for sammenblanding. Man er selvsagt avhengig av annonser, siden et annonsefritt magasin ikke ville hatt mulighet til å overleve økonomisk. Derimot ville man svært kjapt gravd sin egen grav om man ga redaksjonell omtale i motytelse mot annonser. Et magasin er avhengig av journalistisk integritet for å bli tatt seriøst av både lesere og bransje, og jeg er glad for at redaksjonsledelsen i Watt hvor jeg frilanser er svært bevisste på det.

    Om det overbeviste deg, tviler jeg på, men det måtte ut :)

    Roy
    Etter min mening er det ikke noen tvil om at hifi skribenter er feige og enten bevisst eller ubevisst formulerer seg på en måte som ikke provoserer annonsører.

    Hvorfor hifi skribenter som hører forskjell på alt ikke inkasserer pengene James Randi lover bort til den som blindt kan høre forskjeller på høyttalerkabler forundrer meg, det er tydelig at de tjener godt når de ikke gidder å innkassere 1 million USD.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.807
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det som er spesiellt i et land som Norge, er at importører ofte har mange agenturer både på kabler og komponenter. Bladene som skriver om dette ( watt og fidelity ) er 100% avhengige av disse. Blekka består ofte av 50% reklame. Derav blir det ingen blindtest av importørens dyre kabler mot biltemas billige kabler. Så enkelt er det faktisk....
    Denne tråden når stadig nye høyder :rolleyes:
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.978
    Antall liker
    6.154
    Torget vurderinger
    32
    Prøver å finne kabel-utfordringen til James Randi, men ifølge hjemmesiden hans er det kun en utfordring om å bevise paranormal aktivitet. Ser ut som kabel-utfordringen er fjernet. Kanskje noen klarte å høre forskjell???

    Roy
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Høres snart ut som at vi som faktisk hører forskjell på kabler hører hjemme i lomma på mafian eller på looneybin :)
    det må jo være svært enkellt for dere som ikke gjør det å holde seg unna slike tråder ? ellers vil jeg si at denne tråden nå er imo fullt på høyde
    med de fleste tråder på avforum, og det er egentlig litt avskrekkende for meg og min videre deltakelse på dette forumet også
     
    L

    larkus

    Gjest
    Er det noen som har vært ute for ikke defekte kabler som har ruinert lydkvaliteten i anlegget fullstendig?
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Er vi tilbake her...? Trodde det var enighet om at det er forskjell på kabler , men at betydningen av forskjellene kunne diskuteres samt at pris ofte er et tema....????



    Anonym, orso og larkus....Er det INGEN forskjell på kabler lydmessig sett????????? Ja eller nei !!!!!!!!!!!!
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.807
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Er vi tilbake her...? Trodde det var enighet om at det er forskjell på kabler , men at betydningen av forskjellene kunne diskuteres samt at pris ofte er et tema....?



    Anonym, orso og larkus....Er det INGEN forskjell på kabler lydmessig sett Ja eller nei !!!!!!!!!!!!
    Hva de mener om det, betyr da vel fint lite, skulle jeg mene. Siden de så tydelig ikke har noe relevant erfaringsgrunnlag. Det forringer vel heller ikke opplevelsen til oss som hører forskjell?
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Anonym, orso og larkus....Er det INGEN forskjell på kabler lydmessig sett Ja eller nei !!!!!!!!!!!!
    Har skrevet mange ganger hva jeg mener. Klarer du ikke å få med deg hva som blir skrevet, så blir det en smule vanskelig å diskutere. Du bringer alt tilbake til startpunktet igjen og ser ikke ut til at du har fått med deg noe.

    Hfi journalister har IMO omtrent den laveste integritet som finnes blant journalister. Vanligvis så er jobben til journalister å finne ut hva som er fakta og presentere det for folket. Hifi journalister ser derimot ut til å spille på lag med en useriøs bransje og villeder mange. Det er ingen tvil at de fungerer hovedsakelig som reklamerende for bransjen.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Lover å aldri starte en tråd som går på kabler om forskjellen ( stor eller liten ) denne utgjør.

    Trådtittelen kom helt naturlig, da dette er min erfaring i de aller fleste tilfeller jeg har prøvd diverse kabler. Når en ser de mange innleggene som ikke har noe med topic å gjøre, er dette med på å ødelegg en tråd som kanskje kunne fått fram hvorfor dyrere kabler har dette lille ekstra i de fleste tilfellene. ( Eller tar jeg helt feil og bare innbiller meg at det er slik ? ) Ofte da på anlegg der komponentkvaliteten er gjennomgående høy.

    Denne tråden kan for min del stenges, hvis ikke det bedrer seg med tanke på hva som faktisk er topic.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.953
    Antall liker
    19.807
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Har skrevet mange ganger hva jeg mener. Klarer du ikke å få med deg hva som blir skrevet, så blir det en smule vanskelig å diskutere. Du bringer alt tilbake til startpunktet igjen og ser ikke ut til at du har fått med deg noe.

    Hfi journalister har IMO omtrent den laveste integritet som finnes blant journalister. Vanligvis så er jobben til journalister å finne ut hva som er fakta og presentere det for folket. Hifi journalister ser derimot ut til å spille på lag med en useriøs bransje og villeder mange. Det er ingen tvil at de fungerer hovedsakelig som reklamerende for bransjen.

    Orso, om du gjentar ting en million ganger, forandrer det ikke substansen. Du har tydelig ingen relevant erfaring med det som trådstarter ønsker å belyse. Hva gjør du i denne tråden da? Det samme gjelder Anonym og Larkus. Fullstendig off topic, som vanlig uten moderators inngripen.

    Bevis, Orso? Er ikke du religiøs? Bevis? Slutte med dette barnslige tøvet snart nå? Dine bidrag egner seg på diy-trådene. Dette, derimot, er ikke en diy-tråd.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg forstår frustasjonen til musicman. Men han la litt opp til det mer valg av overskrift og tema. Og når først diskusjonen var satt i gang, så var det litt for sent å endre på noe. Tror det hadde vært fornuftig å skrive tydelig i åpningsinnlegget hva hensikten var med tråden.

    Uansett, beklager mine innlegg hvis musicman opplever det som off-topic og jeg trekker meg herved ut.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At en ikke greier å svare på et ja/nei spørsmål er jo sørgelig.... :confused:

    Hvordan har du MÅLT at de har så mye lavere integritet enn en vin-journalist feks ? Hvilken hobby-tidsskrifter er ikke ment å fremme bransjen i samme omgang som hobbyen er omtalt ? Kom med konkrete eksempler... :p

    Har skrevet mange ganger hva jeg mener. Klarer du ikke å få med deg hva som blir skrevet, så blir det en smule vanskelig å diskutere. Du bringer alt tilbake til startpunktet igjen og ser ikke ut til at du har fått med deg noe.

    Hfi journalister har IMO omtrent den laveste integritet som finnes blant journalister. Vanligvis så er jobben til journalister å finne ut hva som er fakta og presentere det for folket. Hifi journalister ser derimot ut til å spille på lag med en useriøs bransje og villeder mange. Det er ingen tvil at de fungerer hovedsakelig som reklamerende for bransjen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Anonym, orso og larkus....Er det INGEN forskjell på kabler lydmessig sett Ja eller nei !!!!!!!!!!!!
    Jeg mener det er forskjeller men såvidt jeg har forstått så er ikke det trådens tema.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.951
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Må innrømme at eg har klart å få ein kabel til å ha katastrofal innverknad på lyden. Høgtalarkabel som kortslutta... effektforsterkaren tok kvelden, og ting måtte fiksast. Den kabelen kjem eg nok aldri til å bruke ein gong til. Då må han i så fall reparerast.
    Om feilen skuldast dårlege loddingar? Nja, ikkje akkurast loddingane, men slurvete arbeid.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn